NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 8.1901 Zaterdag 12 Oetober. 16e iaargartj CHRISTELIJK- HISTORISCH 'tentiën. ïuwing. THEM. 12 Oetober a. s. ri£ zwart Merriepaari. voer Klaverhooi, a op veeren, Büjlt an» Moort een Ipeisel. Wat Is het Anarchisme? e r i c h t e n. if met November ime aangeboden: lm! beklante E L K E RIJ. rmakersknecht, 2 IMIeld. NIHiNECHT VERSCHIJNT Wed. S. J, DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. UltOOTIIKI» m VAL. PRIJS DER ADVERTENTIËN Engeland en Transvaal, BURG, 10 Oct. 1901. g van Witteboonen was idere artikelen uit Walch. im als vorige week. In anen is bijna geen ver ven. einig aangeboden en van naar qualiteit gekocht; van f 7,25 tot f 7,50 naar >gge f 5,50 a f 5,75 voor omt weinig voor en van lid. Zomer dito in puike iden de f4,75 te bekomen, onen weder gevraagd en is enkel f 10,75 doch ld. Wacb. ronde Bruine !,35lange dito f 8. Paar- jond. Erwten weinig getoond 1,25; Kroonerwten naar gekocht; Koolzaad hield [arweizaad niet getoond. 1,30 per KG. 3r 100 stuks. October. •ctober. v d DE BRUIJNE en DE KEIJZER. Igemeene kennisgeving. October 1901. akenden betuigen door meenenden dank aan allen er blijken van achting C. LOUWERSE en Echtgenoote. October 1901. de sigarenpuntjes voor erschaffing en zend ze SI ZANTEN Jr., Steen- iderdorp, die er rook- :t voor de Oudjes ver- hten van Liefdadigheid ;e. •pen seizoen te koop HRIER, Domburg. KOOP: en PARTIJ AKER, Koudekerk e, L. P. BRASSER, te Ier. Irukkerij OOSTERBAAN, jE COINTRE. igd tegen 1 Nov. a. s. N teWolfertsdijk. Het Mei R. KOPPENJAN, te aankomende YERHAGE, Grijp s- ande. Met Mei benoodigd bij J. YOS, Groot Valkenisse. blken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA "en van Om deze vraag te beantwoorden, moeten we weer terug naar de Fransche Revolutie. We weten dat de openbaring Gods, de Bijbel, door de Revolutionairen werd los gelaten en in de plaats daarvan de Rede, het z. g. gezond verstand van den mensch, gesteld. Doch met het prijsgeven van Gods Woord geraakte men geheel in het duis ter en op tal van vragen kon geen ant woord meer worden gegeven, dat steek hield. Zoo ook ten opzichte van deze vraag: „vanwaar de zonde en geheel haar aankleve van ellende en misstanden op elk gebied?" Het eerste boek des Bijbels, Genesis, geeft ons op deze vraag een dui delijk antwoord, maar de mannen der re volutie wilden daarvan niet weten,- en zochten den oorsprong van al bet kwaad in den eigendom. Dit was de bron van al bet kwaad, want daaruit ontspringt de hebzucht. Ze spraken het dan ook rond weg uit, dat David aangenomen al thans dat die bestaan had geheel en al de plank mis was, toen hij klaagde: „Ik ben in ongerechtigheid geboren en in zonde heeft mij mijne moeder ontvangen." „Neen" sprak o. a. Rousseau, een van de vaders der Fransche Revolutie, De eerste de beste, die het in zijn hoofd kreeg, om een stulc land af te palen, en te zeggen: „dat is het mijne T en menschen vond oonnoozel genoeg om dat te gelooven, die was de eigenlijke stichter van den burgerstaatWat een voorstelling en lees dan eens wat uw Bijbel van den eersten mensch en wat God hem gaf, zegt. Maar daar rekende Rousseau nu eenmaal niet mee. Volgens hem moest heel die bur gerstaat opgeruimd worden, juist wijl die op den eigendom gegrond was. Want door eigendom ontstaat strijd van belan gen komt er tegenstelling tusscben ar men en rijken: voor die eigenaars maakt men wetten en stelt men een overheid in, opdat de armen hun goed niet rooven; en zoo zijn al die maatschappelijke ellenden ontstaan, die ons oog thans te aanschouwen heeft. Dat was de leer van Rousseau. Is het niet of we het socialisme van thans aan het woord hooren? Met een voorzienig bestuur Gods, die goederen uitdeelt aan wien Hij wil naar Zijn verborgen raad, werd dan ook heelemaal niet gerekend. Door Rousseau niet, maar ook door de socialisten van onzen tijd niet, en evenmin door de Anarchisten, want tot de laatsten keeren we thans terug. Anarchist komt van het woord Anarchie, en beduidt een toestand van regeeringloos- heid, waarin een ieder doet en laat wat hjj wil, zonder zich aan eenige wet gebonden te achten. Hoe kwam men daartoe? Wer- 18 FEUILLETON. (Schetsen uit het leven van Napoleon I Toch meende BonaparteDie prins moest Enghien zijn. Hij verlaagde terstond zijne inhechtenisneming. Opgewonden, heftig van gemoedsbeweging als hij was, bleef hij doof voor de waarschuwingen zijner vrien den, die hem deze schending van het vol kerenrecht ontraadden. Ooulaicourt kreeg bevel met een detachement dragonders naar Ettenheim te gaan en den hertog gevangen te nemen. Ettenheim ligt in Baden en dus buiten Fransch grondgebied. Men begrijpt dat de hertog verbaasd op keek, toen een Fransch detachement hem in zijn eigen huis kwam arresteeren. Hij boord eerst tegenweer; doch moest ten laatste voor de overmacht zwichten. Daarop werd zijn huis doorzocht om verdachte pa pieren te vinden, doch hoe men zocht en keerde, de vordachte brieven waren er niet, en de generaal Dumouriez was er ook niet. Wel waren er enkelo uitgewekenen, doch het waren zeer ondergeschikte onbedui- den ze gedreven door haat en gruwelijken moordlust tegen al wat hoog stond, of was daarvoor een andere reden? Wie goed nadenkt, zal toegeven, dat hun stelsel in dat van Rousseau reeds inzat. Deze sprak vau een opruimen van den burgerstaat, en zoo ook zij. Doch er is meer. Wie eenigermate bekend is met den toestand der arbeidersklasse, zoo in ons vaderland als elders, zal toegeven, dat door duizenden aan duizenden van hen veel ge leden wordt, dat overigens beste werk lieden zelfs met den besten wil van de wereld niet in het noodige kunnen voor zien van vrouw en kinderen. Karei Marx, de bekende Duitschen sociaal-democraat, niet het minst door zijn bekend werk »Das Kapital", bewogen met het lot dier arbei ders in fabrieken en werkplaatsen, in kolenmijnen, op het veld, deed door alle landen der wereld zijn woord weerklinken: Arbeiders aller landen vereeviigt En waartoe? Met geen ander doei dan dit, dat zij door eendracht sterk, zich zouden losrukken uit de armen van de kapitalis tische maatschappij, zeiven de voortbreng selen van hun arbeid zouden overnemen, en daardoor de macht van het kapitaal be- heerschen. Op deze wijze zou volgens Marx »weldra de doodsklok luiden over heel deze op den eigendom rustende maat schappij, om zijn eigen woorden te gebrui ken." En zoo stichtte hij dan ook werkelijk in 1864 te Londen zijn «Internationale", d. i. een werkliedenvereeniging, die alle werklieden der wereld met het boven om schreven doel moest bevatten. In deze groote vereenigiDg kwam even wel scheuring. Marx n.l. leerde, dat de Staat moest behouden blij ven en de behulp zame hand kon bieden tot verwezenlijking der socialistische beginselendat regeering en wetten eiscb waren ook van de socia listische maatschappij. Vlak daartegenover evenwel leeraarde zekere Bakoenie, een Rus, dat juist alle gezag moest worden op zij gezet, dat regeering en wetten door een geweldige revolutie heen moesten worden weggeruimd, wijl, zoo alleen verbetering was te verkrijgen; en de socialistische maatschappij moest zijn zonder gezag of dwang. Een hevige strijd in den boezem der vereeniging was hiervan het gevolg, die hiermede eindigde, dat Bakoenine en zijn aanhangers werden uitgeworpen. Deze laatsten constitueerden zich onder den naam van anarchistische partij. Wat deze partij beoogt is dus een toestand te scheppen, waarin regeering noch wetten noodig zijn, en dus een geheele onderst- bovenkeering der tegenwoordige maatschap pij. En weliswaar volgt hier nu nog niet uit, dat daarom alle voorstanders der anarchie woestelingen zijn met een moordwerktuig in den zakmaar evenals bij de socialisten dende menschenhet meenemen niet waardig Haastig werd van deze mislukte huiszoe king, mislukte dewijl zij op een ver gissing berustte! verslag gedaan aan Bo naparte. Hij had zich dus vergist en den verkeerde voor gehad, den onschuldige. O, zoo hij nu zijn ongelijk eerlijk erken nen dorst en den hertog onder aanbieding zijner verontschuldigingen kon doen heen gaan! Doch dat stond zijn trotsche ziel hem niet toe. Enghien moest en zou schul dig zijn. De koningsgezinden moesten ge troffen werden. Enghien, schuldig of on schuldig, om het even, zou het slachtoffer zijn. Hij moest naar Parijs vervoerd worden. In Bonaparte's naaste omgeving huiverde men toen men van dit voornemen kennis droeg. Josephine en anderen smeekten hem zijn ondoordacht onrechtvaardig plan te laten varen. Zij sidderden bij de gedachte aan het noodeloos vergieten van dat koninklijk bloed, waarin niemand behagen hebben zou dan een enkele Jaeobijn, en wat velen die den geliefden naam van Condé ongaarne aan een moord verbonden zagen, van hem zoude vervreemden. Vergeefs. Hij was onverzettelijk, ook in zijn dwaasheid. van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. zijn ook bij hen „mannen van de daad". En dezen juist zijn het, die door bun gruwelstukken de woreld in rep en roer brengen, en waarvan een hunner nu weer pas den President der N. A. Republiek vermoordde. Wiens hart bloedt en toornt niet tevens bij de wonden, die ze reeds sloegen; maar wat doen we verkeerd met op hen al de schuld te werpen. Reeds aan het begin van dit artikel lieten we uitkomen, dat juist in het verwerpen van Gods Woord als richtsnoer van het leven der volken, de oorzaak is te zoeken van al deze dwalingen en gruwelen. Het zijn de vruchten van den Vrijheidsboom van 1789, of wilt ge, van de beginselen die geleid hebben tot de Fransche Revolutie. Ziedaar de „vrijheid, gelijkheid en broederschap!" waarvan men droomde. Neen, zal er waarlijk vrede komen in onze maatschappij, dan weer terug naar het Kruis van Christus, dat men verlaten heeft, dan weer de natiën opgevoed naar het onfeilbaar en eeuwig blijvend woord van ouzen God; dan met mr. Groen van Prin- sterers leuze mee: „Tegenover de Revolutie het Evangelie!" (Gideon.) 11 Oetober 1901. Vooruit en achteruit. Ferri, de leider der socialisten die, on der toejuiching van Nederlandsche geleer den de leer verkondigd heeft dat misda digers niet toerekenbaar zijn en niet in gevangenissen moesten worden opgesloten, is dezer dagen te Groningen aan 't station door een aantal hoogleeraren afgehaald en gehuldigd. Terecht vraagt de Standaard: Wat moet er worden van onze rechtsbedeeling als Ferri's leerstellingen doordringen tot heel de Groninger hoogeschool en overslaan naar onze Rijks-universiteiten Dan herinnert de Standaard er aan dat toen in 1856 jhr. H. M. C. v. Asch v. Wijck v. d. Velde's Wonderen des Aller- hoogsten opnieuw uitgaf, de Gids weigerde 't te recenceeren en de schampere opmer king maakte dat „het «Opperwezen" niet mocht betrokken worden in den strijd van menschen tegen menschen". Gelukkig zijn wij op dat punt vooruit gegaan. Maar die Groninger demonstratie wijst helaas op nog grooter achteruitgang. Niet A. M. C. Ook was hij niet de vader van den tegenwoordigen minister van koloniën, maar een oom. De vader van den minister is nu wijlen jhr. mr. M. M. v. Asch v. Wijck, lid der Tweede Kamer voor Amers foort. Wij maken de Standaard attent op deze kleine vergissing. Een juffrouw dominé? Het Utrechts Dagblad dat mej. M. van «Vrouwen moeten zich met zulke dingen niet inlaten," had hij zijne vrouw toege voegd. De prins moest naar Vinciennes gebracht worden om voor een krijgsraad terecht te staan en ingeval het schuldig over hem werd uitgesproken, op staanden voet ge fusilleerd (doodgeschoten) te worden. Dit alles moest in één nacht afloopen, zou luidde het bevol van den eersten consul. Savary zou, als zijn zaakgelastigde, bij de terechtzitting tegenwoordig zijn. Zooals 't besteld was, geschiedde het. Enghien gedroeg zich koninklijk, gelijk het voegt aan een prins, die tevens onschuldig is aan iets waarvan men hem beticht. Met waardigheid wees hjj debeschuldiging af, als zou hij deel hebben aan de bestaande samenzwering; maar verzweeg ook niet dat bij tegen Frankrijk streed. «.Breng mij tot den eersten consul", zeide hij, «die zal mij gelijk geven, wetende dat ik mijn plicht gedaan heb." De terechtstelling duurde kort. Het dood vonnis werd over hem uitgesproken. Men bracht hem hierop naar oen der droge grachten van het kasteel. Men wilde hem Hettinge Tromp aan de universiteit te Utrecht geslaagd is voor het 2e gedeelte van 't candidaats-examen theologie. Een vrouwelijke «dominus" dus? Dan zal 't noodig worden den anderen naam te zoeken in plaats van dat «domi nus", dat heer beteekent. Een dame die «heer" heet, dat is wel vooruitstrevend. TIJD VEB ZEN. Chamberlain's proclamatie en de Godspraak. De Brit, vertoornd op Boer-rebel, Geeft in zijn woede het bevel, Dat allen moeten sterven Verdelgd moet het Transvaalsch geslacht, Wijl het weerstond de Britsche macht; Die zint op nieuw verderven. Ik Chamberlain, ik Englands god, Bestel geheel der Boerenlot, Ik zal alleen het weten Het Boerenvolk moet weg van de aard, Verbannen door het Britsche zwaard: 'k Wil Heer van t' Zuiden heeten. Hij sprak, maar God sprak ook een woord „Drijf gij gerust uw lezers voort, „Maar Ik, Ik zal het weten, „Wat met uw mannen zal geschiën, „Of ik den helden hulp zal biên, „Waarop gij zijt verbeten." God vuurde de oude helden aan, Om 't Britsche leger te verslaan Hij deed hen zegevieren. ZLjn woord deed aan het wereldrond Van Zijne groote daden kond En van Zijn wijs bestieren. Nu dankt de held, met diep ontzag, Voor zijne redding dag bij dag En bidt om nieuwen zegen; Twee jaar hield hij al worstlend stand, Gedragen door Gods sterke hand God kwam de Britten tegen. Het lijdend, strijdend Afrika Vond in Gods gunst Zijn ongena En Zijn barmhartigheden; Keert God tot de oude liefde weer? Daalt nieuwe zegen van den Heer? God zij er om verbeden. Ltjctor. Hoewel nog niet volkomen in veiligheid, schijnt het toch, dat generaal Botha er in geslaagd is door het binnenste cordon der troepen te breken, dat gevormd was om zijn terugtocht te beletten. Botha, die langs de grens van Zoeloe- land noordwaarts trok, slaagde er Zondag in de Britsche troepenlinie te passeeren een zakdoek voor de oogen binden; doch hij wees deze zoogenaamde weldaad met waardigheid af. »Gij zijt Franschen", zei hij tot de gen darmen, «en gij zult mij zeker wel 't ge noegen willen doen goed te mikken." Daarop trok hij zijn ring van den vinger, sneed zelf een zijner haarlokken af, en gaf beide met nog een brief er bij aan Savary, met verzoek die aan zijne vrouw, de hertogin ter hand te stellen. Daarop knielde hij neder. Twintig kogels doorkliefden de lucht en de moord was voltooid. De jeugdige hertog had opgehouden te leven. Toen hij dood was, gaf men aan de gendarmen ver lof zijne kleederen, zijn geld en gouden horloge te nemen en onder elkaar te ver- deelen; doch zoo groot was de indruk dien deze doode achterliet niemand wilde er een hand naar uitsteken. Nadat het doodvonnis voltrokken was, kwam er ofschoon voor de leus nog een bode van Napoleon om met den ver oordeelde te spreken doch te laatDe moord had zoo juist plaats gehad. Bonaparte nam de zaak zeer kalm op. Hg beschouwde haar als een aderlating, met ongeveer de helft van zijn macht. Het feit dat dit bericht van EDgelsche zijde komt, zegt genoegzaam dat het waar is. Nog bericht men dat 1500 Boeren, met drie kanonnen en twee pompons te Bahanango op den weg naar Dundee (in Natal) zijn gezien; de Buffalo-rivier is echter niet doorwaadbaar. De Wet werkt samen met Botha. De Engelsche berichtgever klaagt dat de Engelschen geen manschappen genoeg hadden om de doorkorryng van Botha te beletten. Zoo heeft de Heere dan ook dit gevaar een herhaling van Paardeberg weer genadiglijk afgekeerd. Hoe zij zouden gejuicht hebben, deze onbesnedenen, wanneer ook deze held in hunne handen gevallen was. Akelig blijven de verklaringen aanhou den omtrent de schandelijke mishandelin gen waaraan vronwen en meisjes in Zuid- Afrika zijn blootgesteld wanneer zij in handen van Engelsche soldaten vallen. Thans werden de getuigenverklaringen openbaar van verschillende Boerenvrouwen in bet proces, door de Engelsche krijgs- overheid te Pretoria aangevangen tegen den Hollander Spoelstra, die, gelijk dé lezer weet, door de Engelschen werd ver volgd en vermoord jegens verraad. Deze befe'edigde verklaringen zijn die van mevr. Van Rooyen, te Roodeplaats; mevr. Jacob, mevr. Gouws, mevr. Suze Moerdijk en eene mevr. Botha. De dames hebben volledige inlichtingen gegeven over schandelijke mishandelingen met geweld, waarvan zij of hare dochters vanwege Engelsche soldaten het slachtoffer waren en die in één geval gelukten. Andere Boerenvrouwen, mevr. wed. Ber- nard-Shaw, mevr. Joh. Lampe en mevr. Joh. Erasmus deelden andere feiten mee. Bij de eerste vernielde men hare woning en opende de doodkist van haren man; te Rietfontein zagen de twee laatsten een vrouw, die juist moeder geworden was, in regen en wind buiten zetten, om naar de concentratie-kampen te worden vervoerd. Dat overigens de toestand zeer critiek is in Zuid Afrika, maar inzonderheid in de Kaapkolonie, en dat op den tweeden ver jaardag der oorlogsverklaring, dat wordt ook door Engelschen zeiven erkend. Thans is in gansch Kaapkolonie ook te Kaapstad de krijgswet afgekondigd. Bewijs dat 't heel en al in opstand is. Van Lotters commando indertijd bij Cradock door de Engelschen verrast, zijn er weer 53 ter dood veroordeeld, als rebellen, zij werden, om zioli het vonnis te hooren aanzeggen, voor het front der troepen geplaatst. Kit chener heeft hun vonnis in levenslangen dwangarbeid een langzamen dood dus veranderd. Drie hunner waren echter reeds terecht- noodzakelijk voor het welzijn der ïepubliek. Hij stelde zijne omgeving gerust met do verzekering, dat geen haat of wraak of toorn hem bij deze daad geleid had. Toch had bij niet altijd vrede met den moord. Den man die de terechtzitting ge leid bad; zag hij sinds dien ongeluksdag niet gaarne meer. «Hij wekt mij te veel herinneringen op," zeide hij altijd. En toen hij later vernam dat niet Enghien, maar Pichegru de spion was geweest, hij de saamgezworenen; en men dezen laatste abusievelijk voor een Bourbonschen prins had gehouden, toen ontstelde Bonaparte en riep stampvoetend uit: «De ellendeling! Wat heeft hij mij laten doenEn op lateren leeftijd vermeed hij elke wending in zijne gesprekken, die hem aan den moord herinnerdeof trachtte in 't oog loopend de zaak te verdedigen. Velen meenen, dat zijne vele langdurige oorlogen zoovele po gingen waren om zijn geweten te stillen. De meesten in Frankrijk en velen in het buitenland keurden de heele daad afslechts de heftigste revolutionairen betuigden er hunne ingenomenheid mede. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1