NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 190.1901. Zaterdag 21 September. 15e Jaargang. HISTORISCH BS flit Mier behoort een tpeissl. CHRISTELIJK- VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich abonneeren op deze courant met het nieuwe kwartaal, dat den ten October begint, ontvangen de van af 1 September verschijnende nummers gratis. 20 September 1901. De Standaard, schoon de spontane uiting van sympathie, bij gelegenheid van de sluiting der zitting van de Staten Generaal waardeerende, zegt dat dit nu bij dezen oenen keer blijven moet. Het tegendeel hebben wij nooit beweerd. Wij zijn 't er eens mee. Wanneer een minister de Kamerzitting komt sluiten, zit hij in 't rijtuig als zaak waarnemer der Kroon, derhalve wanneer er toejuichingen vallen, mogen die niet den persoon gelden maar den zaakwaarnemer, niet den minister maar de Koningin. Maar wie zal na zulk een spontane uiting voor 't eerst hoorende ver- oordeelen, die de geschiedenis der laatste vijf en twintig jaren heeft meegemaakt. Be mislukte proclamatie. William Stead (spreek uit Stied), de moedige Engelsehman pro-Boer, heeft het in zijn jongste «Review of Reviews" over Kitcheners proclamatie, welke hij «al leen van belang (noemt), omdat zij opnieuw een blik gunt in de peillooze diepte van ministriëele dwaasheid. »Het is een van de vele begoochelingen, waarmede de ministers zich zelf en ver volgens het land misleid hebben, dat zij aan den oorlog een eind kunnen maken met proclamatiën. Er zijn er veertig en meer uitgevaardigd en het eenig resultaat is, dat, bij het einde van den Afrikaan- schen winter, de oorlog met grooter hevig heid uitbreekt dan ooit. »De Chineezen dachten in den ouden tijd, dat zij hunne vijanden konden verschrikken en verjagen met beschilderde maskers, en de heer Chamberlain heeft zijn proclamatie zeker overgenomen van de Chineezen! «Wat generaal Kitchener niet kan doen met 250,009 man, denkt de minister te bereiken met een stukje papier en wat inkt «Wij hebben schrijft Stead dien mannen alles ontnomen, behalve leven en vrijheid. Zij zijn bereid hun leven te ver- koopen, liever dan hun onafhankelijkheid prijs te geven. En voor mannen in die stemming zijn de ijdele bedreigingen van proclamaties ongeveer van even veel uit werking als een poging om een lydietbom in haar vaart te stuiten door een dwang bevel. Deze oorlog in Zuid-Afrika zal niet teneinde gebracht worden door proclama ties. Napoleon III beproefde deze methode van oorlogvoeren in Mexico met geen be teren uitslag voor hem dan onze methode ons heeft opgeleverd in Zuid-Afrika." «Nu de proclamatie zonder uitwerking blijft, worden, naar Reuter Zaterdag uit Standerton seinde, strenger maatregelen verwacht. Dit doet denken aan de methode van straffen, die een leeraar uit onzen schooltijd erop na hield. »De klas uit! Er uit, zeg ik je! Ga je nu of niet!" «Neen." «Blijf dan maar zitten. Maar pas op voor de gevolgen!" Die gevolgen kwamen nooit. De proclamatie van Kitchener moet vol gens sommigen den weg bereiden voor een nog veel strenger politiek. Chamberlain zal het recht eischen, iederen Boer, die gewapend gevangen wordt, als een roover te doen neerschieten. «Misschien", schrijft Stead. Grenzenloos is de dwaasheid, waarmede Chamberlain van de eene barbaarschkeid in de andere vervalt. Maar wat zal er gebeuren, zoo hij werkelijk daartoe overgaat? «Volstrekt niets. Alleen zal de wilde verbittering, waarmede de worsteling in Zuid-Afrika gevoerd wordt, nog scherper worden en zal onze nationale reputatie van menschelijkhoid en beschaving bij onze buren in nog dieper diepten zinken. Maai de kern van het vraagstuk blijft onaange roerd. Door de officieele afkondiging van van een politiek van moord worden onze moeilijkheden niet lichter, maar hoe langer hoe meer onoplosbaar." Kranig gezegd. Als 't de oogen maar open doet gaan. Chamberlain's plannen. Chamberlain wil het „veroverde" land in bedwang houden door garnizoenen te leggen in de blokhuizen, die gewapende kaffers onder Engelsche opzichters overal bouwen, en elk blokhuis moet ruim voorzien worden van voedsel en patronen. Maar de Boeren lachen ook hiermee. Laat hij dat maar doen, zeggen zij. Elk zoo een bemand blokhuis zal een magazijn worden, van waar de commando's hun voor raden betrekken. Ret Handelsblad merkt hierbij op: „De oorlog wordt ai sinds lang gevoerd uitsluitend op Engeland's kosten. Van Scheepers wordt verhaald, dat hij in een dorp in de Kaapkolonie al de voorraden van het militair magazijn opcommandeerde. Den fourier gaf hij de waarde der goederen in goud terug. „Misschien", zeide hij tot hem, „zoudt gij moeite hebben, van de Britsche Regeering schadeloosstelling te krijgen voor hetgeen ik opgecommandeerd heb, en daar om geef ik u het geld. Het komt op het zelfde neer, want Boeren en Britten putten nu het geld om den oorlog voort te zetten, uit dezelfde sehatkist. De oorlog kost ons niets. Het geld dat ik u geef, vermeesterde ik op de Engelschen. De paarden, waar mijne mannen op rijden, werden op de- .zelfde manier verkregen, en elk geweer, dat wij gebruiken, is van een Britsch soldaat genomenHet zal mij benieuwen, hoe lang ze het uithouden." „Zoolang alle Boeren nog niet gedood of gevangen genomen zijn, zullen zij hun wapen voorraad blijven betrekken uit de arsenalen van Woolwich en zal men geen reden kunnen bedenken, waarom er een eind zou komen aan dezen oorlog." Nog een ander plan van Chamberlain namelijk de boerderijen van de Republi- keinsche aanvoerders die nog te velde zijn te veilen en de opbrenggt te doen strekken tot onderhoud van de concentratie-kampen, misschien voor begrafeniskosten, wordt ge noemd, doch of het gemeend is, wordt in twijfel getrokken. Ter kenschetsing van den geest die de Boeren «bezielt na de proclamatie, knippen wij uit de N. R. O. het volgende telegram, dat de lezer wel met handgeklap zal ont vangen. «Londen, 19 September. Kitchener seint uit Pretoria dd. 18 dezer: Drie compagnieën bereden infanterie met drie kanonnen, onder majoor Gough, die een verkenning deden ten zuiden van Utrecht, van de Jagersdrift uit, kregen 300 Boeren in zicht. Zij zadel den af en spoedden zich naar een bergkam, vanwaar zij de Boeren konden overzien. De beweging van deze was echter om de Engelschen in een val te lokken. Gough werd plotseling in zijn front en op zijn rechterflank aangevallen door den vijand, die in groot aantal en onder bedekking was, Na een scherp gevecht werden de Engel schen overweldigd met verlies van hun kanonnen, twee officieren en 14 man ge sneuveld, 5 officieren en 25 man gewond en 150 man gevangen. De Boeren stonden onder Botha. Ik zend versterkingen aan Lyttelton. Een officier is 's nachts ontsnapt naar de Jagersdrift en zegt, dat de Boeren meer dan 1000 man sterk zijn. French rapporteert, dat Smuts een eskadron lansiers heeft gestormd bij Elandsrivier- poort, ten westen van Tarkastad, om door een cordon van colonnes te breken, die bezig waren hem in te sluiten. Drie Engelsche officieren sneuvelden- en twintig manschap pen; één officier en dertig man werden gewond. De Boeren waren gekleed in khaki en leden zware verliezen." (Die laatste paar woorden zal men wel niet al te letterlijk moeten opvatten. Red. Z.) Gevaarlijke instellingen. In No. 421 van Bet Volk vonden wij een geestdriftig verslag van de wijze, waarop de socialisten in Weststellingwerf, na de verkiezing van Hugenholtz, hun overwinning vierden. In het bijzonder troffen ons deze beide zinsneden „Zoo zaten wij dan om 6 uur, Hugen holtz en de bestuursleden, bij dominee Van der Vegte den uitslag af te wachten." En nadat die uitslag gekomen was, de verwachting in vreugde omgetooverd had en het feest in vollen gloor was, toen „werd er geestdriftig gesproken door Hugenholtz en de komitéleden en de vertrouwensmannen. Ze werden allen bedacht, de socialistische schoolmeesters, en ze hadden het verdiend, de socialistische dominees Hier wordt dus openlijk erkend, dat open bare onderwijzers en hervormde dominees bezig zijn ons volk over te leiden op de woeste wegen van het socialisme. Trouwens ieder weet het: als de socia listische partij den steun moest ontberen van de socialistische openbare onderwijzers en de socialistische hervormde predikanten, zou zij niet de helft van de kracht kunnen ontwikkelen, welke zij thans ten toon ver spreidt. Dit onloochenbare feit stempelt èn de openbare school èn de synodale organisatie der hervormde gemeenten tot staatsgevaarlijke instellingen. De openbare school verschaft den socia listen le. steeds nieuwe recruten door haar antichristelijk onderwijs; 2e een gansche staf ontwikkelde propagandisten, welke als openbare onderwijzers door het Rijk worden bezoldigd. De synqdale organisatie werkt het Socialisme in de hand, le doordat zij het mogelijk maakt, dat socialistische Godloochenaars nog als Evangeliedienaars worden erkend en geëerd; 2e doordat zij de leden eener ortho doxe Hervormde gemeente, die naar moderne plaatsen verhuizen, brengt onder de predi king van de socialistische dominees, die toch óók hervormd zijn. Wij (en daaronder rekenen wij ook de geloovige Hervormden) mogen niet rusten, alvorens de privilegiën der openbare school en de synodale organisatie der hervormde gemeenten vernietigd zijn. Zij wortelen in de revolutionaire gedachte. Tegen de Revolutie het Evangelie. ProvFr. Crt.) Dezer dagen schreef het hoofd eener openbare school in het liberale Handelsblad een en ander over de neutrale school, die hij met den naam Sociaal- Democratenschool bestempelde. De man betreurde het dat de neutrale school haar goeden naam verloor, ten ge volge van 't optreden der openbare onder wijzers zei ven; en laakte «het openbaar optreden van openbare onderwijzers als so cialistische drijvers en hun luidruchtig ijveren voor sociaal democratische candidaten bij allerlei verkiezingen." Ten slotte voorspelt hij »den val der openbare school, niet onder de slagen harer openlijke vijanden, maar door de onver schilligheid, de onhandigheid en het ver raad harer natuurlijke verdedigers." Het is goed dat deze man de brandklok luidt. Maar hij komt te laat. De onderwijzers der openbare school zijn nu reeds 50 procent socialisten. Zoo wordt in Nederland de neutrale school de groote kweekschool van het so cialisme. En dat niet in Nederland alleen, maar ook in het buitenland. In de Hist. Politische Blatter wordt het eerlijk erkendIn Frankrijk is «trots alle bevordering van den kant der staatslieden en schrijvers" hot socialisme niet zoo diep doorgedrongen, ten gevolge van 't optreden der religieuzenscholeD. Maar in Duitseh- land «kan men nauwkeurig nagaan, dat- juist in de steden (bijv. Berlijn, Leipzig, Hamburg, enz.), waar de onderwijzers er het best aan toe zijn en de meeste pre tenties maken, de sociaal-democratie het weligst tiert." Dergelijke bekentenissen zijn het beste bewijsmateriaalvoor 't geval men, blind voor de feiten, 't gevaar zou willen ont kennen dat in de neutrale school voor 's volks toekomst schuilt. Professor P. van Geer klaagt in het Handelsblad dat zijn oproeping tot een kruistocht tegen de Staatsloterij bij de li beralen geen gehoor heeft gevonden. De Maatschappij tot nut van 't algemeen, zoo hoofdbestuur als departementen, zwegen. «Blijkbaar", aldus de professor, «heeft zij geen oor meer voor zedelijke belangen en gaat op in dubbeltjes-quaesties, zooals uit het verslag der laatste algemeene vergade ring kan blijken". «Dat", zoo gaat hij voort, «voor deze zaak op geen hulp viel te rekenen bij de mocraten, socialen en verwante partijge- nooten, was te voorzien mot hun avon tuurlijke politiek laat zich het beginsel der Staatsloterij zeer goed in overeenstem ming brengen. Meer heeft het mij verwon derd, dat ik van de zijde der moderne theologen nooit eenige medewerking mocht ondervinden. In alle vergaderingen waar ik deze zaak ter sprake bracht, stemden zij, voor zoovele aanwezig waren, tegen mijne voorstellen". Maar bij de antirevolutionairen heeft hij meer steun gevonden. Hij noemt met ge noegen de antirev. Kamerleden Donner en de Waal Mafefijt als de bestrijders van deze Staatsinstelling. En hij heeft goede hoop dat nu deze instelling vallen zal, nu in de Troonrede beteugeling der speelzucht is aangekondigd, en een nieuwe meerder heid in de Kamer optrad. Wij hopen met den professor dat de Staat nu eens weldra zal ophouden het volk te leeren «spelen"; dat de minister van financiën nu eens niet zeggen zalik kan deze inkomst niet missen. Wij zeggen met den professorSchaft de regeering de Staatsloterij af, zij zal aan ons volk een ware weldaad hebben bewezen. Ten overvloede merken wij hierbij op dat professor Van Geer liberaal is. (Men verwarre hem niet met den oud-hoogleeraar De Geer, die vrij-antir. is). Men zegge nu niet: het volk wil toch spelen, het zal andere gelegenheden zoeken. Zeker, dat gelooven wij ook. Maar dan hecht de Staat aan dit euvel zijn sanctie niet meer. En daar is het ons maar om te doen. Crimineel anthropologen. Dezer dagen is op een congres door dok ters de vraag behandeld in hoever een misdadiger verantwoordelijk voor zijn mis daad is. Lombroso heeft inderdaad uitgemaakt dat 't aan 't gewicht der hersenen, en aan andere lichamelijke verschijnselen te zien was of een misdadiger al dan niet voorbe stemd was tot zijn bedrijf. Gingen de hersenen van zoo iemand be neden zeker gewicht, dan was hij een ge schapen misdadiger, en kon hij er dus niets aan doen dat hij een moord pleegde. Ferri, leerling van Lombroso, meent dat ieder mensch elke daad die hij doet, doen moet, dat hij niet anders kon, dat door zijn aard, zijn wezen, gevoegd bij de omstan digheden waarin hij verkeert, ieders gedrag zijn geheele leven voortdurend gedetermi neerd (bepaald) is. Indien de juristen deze stelling, of laten wij maar zeggen deze leugen overnemen, staat ons een heele omkeering in het Wet boek van Strafrecht te wachten. Er zijn in den loop der jaren al vele zon derlinge goddelooze theorieën verkondigd in verband met misdaad en strafrecht. Maar deze overtreft ze allen. Bij deze theorie is de zonde nu eens niet weggeveegd. "Veel erger, zij is op den Schepper terug geworpen. Bij deze theorie niet Czolgosz schuldig maar In het Vaderland van Donderdag jl. kwam een ingezonden stuk voor getiteld Kiesrecht-Stemplicht. De schrijver toont met de cijfers aan, dat ruim '/3 der kiezers hun plicht niet vervuld hebben en be toogt nu de noodzakelijkheid tot het op richten ééner vereeniging om dit euvel tegen te gaan. Deze vereeniging zou dan door woord en daad, o.a. door boycott de nalatige kiezers moeten dwingen. Die schrijver is bijzonder slimvolgens hem behoort het grootste gedeelte der na- latigen tot de liberale partij, de bedoelde ver. zou echter moeten bestaan uit menschen van allerlei politieke gezindte; dus zouden dan ook Anti-Revolutionairen en Roomschen en Christelijk-Historischen moeten mede werken tot den opbouw van de liberale partij. Dit nu daargelaten, gelooven wij met den schrijver, dat de Roomsche, Anti- Revolutionaire en Cbr.-Historische kiezers over 't geheel beter hun plicht vervullen dan de liberale, hoewel ook onder de man nen van onzen kant de tragen niet ont breken. Dit vindt zijne oorzaak echter ergens anders dan daar, waar de schrijver het zoekt en zal ook niet weggenomen worden, al richt men er nóg zooveel vereenigingen tegen op. Het ligt aan de kringen, waarin de liberale partij hare meeste aanhangers vindt n.l. de bourgeoisie satisfaite, d.i. de zelfvoldane burgerij. In die kringen, waar men met den Bijbel gebroken heeft, wordt alle idealisme gemist. Waar men voor leeft, zwoegt en slaaft, zijn de zaken, geld verdienen. Voor het hoogere heeft men geen oog. Nu vordert het fatsoen echter, dat men er toch eene politieke belijdenis op na houdt en daarom noemen zich die menschen zoo pedant mogelijk liberaal, hoewel zij wellicht niet het minste besef hebben, wat het liberaal zijn van hen vordert. Inder daad voelen zij voor de politiek niets, en voor den godsdienst nog minder. Veel zaken doen om later rustig op hun ouden dag coupons te kunnen knippen, daar hebben zij mee op, dat brengt be zieling onder hen en doet hun oog tintelen, En of hun land nu liberaal of Christelijk bestuurd wordt, dat kan hen zooveel niet schelen, want onder beider bestuur moet er betaald worden. Ja, om de waarheid te zeggen hebben zij wel liever een libe raal ministerie, maar om daar nu moeite voor te doen, daarvoor nu uit hun zaken te breken, dat is te veel gevergd van die zaken-menschen. Een dor materialisme blaast over die kringen zijn verstijvenden adem. Dat nu treft men zoo niet aan onder den Anti-Revolutionairen en Roomschen middenstand. Ook daar zijn, zooals elders misstanden, die te verbeteren vallen. Zij hebben niet geheel en al zich kunnen be veiligen tegen den eeuwgeest. Maar voor het materialisme, voor die trotsche, doode stofvergoding heeft hen gelukkig het geloof bewaard. Het Christendom is ook hier het zout, dat voor bederf behoedt, het zuurdeeg, dat alles doorzuurt. De Bijbel heeft hun oog geopend voor nog iets hoogers dan de stof en daarom voelt men in onze kringen meer voor de politiek en behoeven er onder ons nog geen vereenigingen tegen nalatige kiezers opgericht te worden. Bjj ons zit er idealisme in de politiek.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1