NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 185.1901. Vrijdag 13 September. 15e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes EN VAN F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 6 FEUILLETON. atOOTIIKlD DN Historische Herinneringen. Prijs per drie maanden franco p. p0,96. Enkele nummers0,02°. UITGAVE DER FIRMA van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich abonneeren op deze courant met het nieuwe kwartaal, dat den len October begint, ontvangen de van af 1 September verschijnende nummers gratis. 12 September 1901. Op de hem eigen, welsprekende wijze veroordeelt dr. Schaepman in no. 6 van zijne Chronica de handelwijze van vele katholieke kiezers, die bij eene der laatste herstemmingen de voorkeur gegeven heb ben aan den sociaal-democratischen candi- daat boven zijnen liberalen tegenstander. Men heeft zich verontschuldigd door te zeggen, dat er tactiek tegenover de libe ralen in deze handelwijze stak. Dezen toch stemmen, waar keuze is tusschen een Ghris- telijken candidaat en een sociaal-democraat, gewoonlijk den laatsten. Welnu de Chris telijke kiezers betalen hen nu eens met gelijke munt. Hij ziet niet veel heil in deze tactiek. De liberalen toch weten steeds fraaie rede nen te vinden om hunne handelwijze te verdedigen. Maar dit ter zijde gelaten, wordt dr. Schaepman's houding tegenover de Socialisten beheerscht door iets anders, door een beginsel, en dat verbiedt hem alle toenadering tot die part ijHoor slechts, hoe schoon hij het zegt: „Het pauselijk woordnulla eonjunctio „(geen samenwerking) is ook hier beslis send. Waarom? Hier is openhartig heid strenge plicht. „Alle uiterste partijen hebben een „bedwelmende en onverstaanbare aan trekkelijkheid. Hoe verder zij gaan boe „verder zij medesleepen en hoe grooter „haar sleepkracht wordt. Het absolute, „het onvoorwaardelijk stellige, het: Gij „zult zijn als Goden is voor den mensch „de verleiding, die de rede enhetgeweten, „die de vrijheid doodt. „Nu is de sociaal-democratie niets, „wanneer zij niet is de partij van het „absolute. Zegt men: de partij van de „absolute belofte, ik neem de wijziging „aan. Maar zij wijzigt niets aan de zaak. „Geen enkele partij dnrft het absolute „geluk beloven. Ook de liberale partij, „al meent zij alles voor den mensch te „vermogen door den mensch, belooft geen „Paradijs. Alleen de sociaal-democratische. „Vandaar haar Evangelie der ontevreden heid, vandaar haar: alles of niets; (Schetsen wit het leven van Napoleon IJ DE EERSTE KENNISMAKING. De veertienjarige Engeniusde Beauharnais (spreek uit booarnè) kwam des Zaterdags na den grooten slag bij zijn moeder Josephine te Parijs, gelijk eiken Zaterdag logeeren. Eensklaps viel zijn oog op de ledige plaats waar altijd de degen zijn vader gest aan had. Op zijne vraag waar die degen gebleven was, gaf zijn moeder met bevende stem te kennen, dat de soldaten der republiek in alle woningen eene huiszoeking hadden ge daan, of er ook wapenen gevonden werden, dat zij ook hare woning waren binnenge drongen en den degen hadden medegenomen. Eugène's oog fonkelde van verontwaar diging: en zonder iets te zeggen ging hij naar het paleis van den opperbevelhebber. Daar gekomen, vroeg hij den portier om den generaal Bonaparte te spreken. De portier weigerde echter hem aan te dienen; doch de knaap liet zich niet zoo gemakkelijk af schepen. De woordenwisseling duurde echter zoo lang, dat de generaal er de lucht van kreeg en omtrent de zaak ingelicht zijnde, den knaap voor zich liet komen. Het oog van Bonaparte rustte met wel gevallen op het schoone gelaat en de kloeke gestalte van den jongen. »Wie zijt gij, mijn jongen?" »De zoon van generaal Alexander Bean- Tegenover deze absolute belofte van „volkomen aardsch geluk staat het Chris- „tendom met zijne verheven leer van: „zonde, ellende, dood. De Ckristenpre- „diker kan op deze arme wereld voor spellen een zegepraal der gerechtigheid, „die zegepraal is nooit volkomen. Steeds „moet hij de strenge herinnering her balen „de armen hebt gij altijd bij u,' „wegcijferen kan hij nooit deze drie: „zonde, ellende, dood. „Maar nu heeft in deze arme wereld „het zinnelijk geluk een groote aantrek- „kelijkheiij, vooral voor hen, bij wie de „zinnelijke nood het grootste deel van „het zinnelijk leven is. Het Christen- bom heeft tegen de soeiaal-democratie „een harden strijd te strijden, daar deze „zijn volsto en volstrekte tegenstelling „is. Het kan en mag op straffe van „logen dat zinnelijk geluk niet beloven „onvoorwaardelijk en onvermengd. Het „moet met brekend hart zien, dat de „scharen zich laten verleiden door dien „geluksdroom, zoo verbijsterend en zoo „ledig toch". Dr. Schaepman acht het daarom gewaagd spel, zoo de Christenen „om redenen van tactiek met den sociaal-democraat het krijgs- pad op gaan". Hij wordt „allerminst bezield door socia listen vrees, maar wil juist daarom open, harden strijd". „Iedere toenadering onzerzijds is een naderen tot den afgrond". Schoone en ware woorden. Wel waarlijk is het Socialisme een „geluksdroom, zoo ver bijsterend en zoo ledig toch." Met dat al maakt zij zich van veler hart meester. Eerst heeft de openbare school haar ver woestend zaad gezaaidzoodoende werd de schare los van het Christendom. Daar komen nog bij de misstanden op sociaal gebied. Deze twee factoren: het moderne heiden dom en de verkeerde sociale toestanden hebben een akker toebereid, waarop het Socialisme welig tiert. Slechts bestrijding van beide zaken kan het Socialisme keeren. In de allereerste plaats de schare weer brengen tot den Man van Smarten en haar oog opnemen voor nog grootere nooden dan stoffelijke. Want met eene volle maag en een koud hart blijft de mensch toch onvol daan en ongelukkig. En de tweede plaats de sociale misstanden zien te verbeteren en dat doen uit alle harnais, burger generaal." »En gij heet?" »Eugène, burger generaal. »Wat wilt gij, Eugène?" »Den degen van mijn vader, die door de republiek vermoord is. Napoleon fronste de wenkbrauwen. »Gij durft beweren, vermetele knaap, dat de republiek uw vader vermoord heeft beet hij hem op barschen toon toe. »Ja, want dat is de waarheid. De repu bliek heeft hem terechtgesteld als een mis dadiger en hij was onschuldig. Hij was altijd een trouw dienaar van de republiek geweest". »En wie zegt u dat?" »Mijn hart;" (en de knaap legde daarbij vol geestdrift de hand op zijn boezem); voorts mijn moeder, die hem beweent, en de republiek zelve. Ware hij een verrader geweest, dan zou mijne moeder hem niet beweenen, en de republiek zou zijne verbeurd verklaarde goederen niet hebben terugge geven." Het stroeve gelaat van Napoleon had inmiddels zijn oude vriendelijke plooi herno men. Napoleon had dien jongen liefgekregen. »Gij gelooft dus, dat de republiek gaarne behoudt, wat zij heeft," vroeg hij. »Ja, en dat zij ook gaarne neemt, wat zij niet heeft. Zie het aan den degen van mijn vader. Die degen behoort aan mij, niet aan de republiek. Mijn moeder heeft mij op dien degen laten zweren, dat ik het aandenken van mijn vader heilig bewa ren zal, en er naar streven zijn voorbeeld te volgen," was het antwoord. macht. Want een Christendom, dat steeds spreekt van zonde en genade, maar tege lijkertijd allerlei ongerechtigheid in gedrag en wandel bedrijft, stuit af. Dan zal blijken, dat, hoe krachtig en moedig het Socialisme ook zijn moge, het Christendom nog sterker is. Eenmaal, toen de heidensche maatschappij op was, heeft het 't aanzien des aardrijks vernieuwd. Ook nu bezit het nog zijn kracht. „Indien de vijanden rijk zijn, hebben „zij nooit genoeg; zijn zij arm, dan „trachten zij rijk te worden; Oost noch „West heeft hunnen dorst naar schatten „kunnen lesschen. „Zij begeeren alles voor zich alleen, „even hard het rijkste goed als het „armste zaadje. „Stelen, moorden, onder valsche voor wendsels zich van 't bestuur meester „maken, ziedaar hun dagelijksch werk. „En wanneer zij een land tot eene „woestenij gemaakt hebben, dan bezweren „zij, dat zij de pacificatie daarom tot stand „gebracht hebben". „Zeker het oordeel van een Boer over de Engelsehen" zult gij bij het lezen van bovenstaande régels zeggen. En zonder twijfel passen deze woorden volkomen in den mond van één dezer strijders. Toch is dit noch door Boerenmond ge sproken, noch een vonnis over de Britten en allerminst van dezen tijd. Integendeel, o bittere ironie! het boven staande werd uitgesproken door een der voorvaderen van het tegenwoordige Engel- sche volk, nu ruim 18 eeuwen geleden, toen zij zuchtten onder de wreede dwinge landij der Romeinen. De Romeinsche ge schiedschrijver Tacitus heeft het aan de vergetelheid ontrukt. Het volk der Romeinen, anders zoo fijn voelend, wat het recht betrof, was aange grepen door den landhonger en ge hebt gelezen, tot welke uitspattingen zij kwamen. Doch de Romeinen waren heidenen en de Engelschen noemen zich Christenen. Navolgers van Hem, Die gezegd heeft: „Hebt uwe vijanden lief als uzelven" en „doet wel dengenen, die u geweld aandoen". Dat is juist het gruwelijke in dezen oorlog. Echter in deze zaak den moed niet ver loren want: „indien gij de onderdrukking Uw moeder is zeker een deugdzame, be jaarde dame", zeide Napoleon vriendelijk. »Mijn moeder is wel deugdzaam, maar oud is zij niet. Zjj is een schoone jonge vrouw, die niet verdient dat gij haar zoo veel verdriet aandoet. Als gij haar kendet zoudt gij er ook zoo over denken." Nog over andere zaken onderhield hij zich met den knaap, en gaf daarop last den degen van wijlen Alexander de Beauharnais aan zijnen wettigen eigenaar terug te geven. Hij zelf overhandigde hem aan den knaap en gaf hem de waarschuwing mede »Weet wel, Eugène, dat gij mij beloofd hebt hem slechts ter eere en tot verdedi ging van het vaderland te zullen gebruiken. Zeg uwe moeder dat ik baar met zulk een braven zoon gelukwensch." Wie schetst de blijdschap der weduwe, toen zij den jongen met den »gewijden" degen zag terugkeeren, Zij was dan ook zoo onuitsprekelijk dankbaar over deze wel willendheid van den generaal, dat zij des anderen daags besloot hem te bezoeken, om hem hare dankbaarheid te betuigen. Zij werd in zijne spreekkamer toegelaten. Zij, Josephine, bij hèm, Bonaparte. Voor de eerste maal te zamen, deze twee. O, zoo zij had kunnen weten, welk een zee van geluk, maar ook hoeveel rampen op deze ontmoeting zouden volgen Of zij haar gevoel van erkentelijkheid niet voor zich alleen zou behouden hebben? Napoleon was getroffen over de beminne lijke hoedanigheden dezer vrouw. Reeds den volgenden dag bracht hij haar een tegenbezoek. Hjj vond in hare rijk versierde des armen en de berooving des gerichts en der gerechtigheid ziet in een landschap, verwonder u niet over zulk een voornemen, want die hooger is, dan de hooge neemt er acht op, en daar zijn hoogen boven hen. In het laatst verschenen nummer van Boazlezen wij o. a. het volgende over een besluit, dat op de Congresvergadering v. d. „Algemeene Nederlandsche Bond" van schoenfabrikanten te Dongen aangenomen werd: „Op deze vergadering werd echter ook „het betreurenswaardig besluit genomen „om de Congresvergaderingen altijd op „Zondag te houden, en daarbij rekening „te houden met het uur der godsdienst oefeningen. Wij betreuren dit besluit. „Noodzakelijk verzuim van arbeid kan „voor Roomseh-Katholieken toch aller- „minst een bezwaar zijn, daar zij naast „den Zondag nog vele andere feestdagen „vieren, en ook dan den arbeid staken. „En de tijd op een vakcongres door gebracht kan toch allerminst door een „goed vakman als verloren tijd worden „aangemerkt. Wij hopen dus, dat ge doemde bond nog op zijn genomen „besluit moge terug komen." Van harte sluiten wij ons bij deze woor den aan. Onze Roomsche landgenooten nemen het over het geheel niet heel nauw met de Sabbathsviering. Uit de kerk even in de herberg aanwippen is veelal de ge woonte. Maar dit besluit kan veel grootere ge volgen hebben. Niet alleen toch wordt de Sabbathsrust van de Congresleden verbro ken, maar bovendien dwingen zij personeel aan tram of spoor tot meerder werken. Ook worden andersdenkenden hierdoor van aansluiting bij dien Bond teruggehouden. Doch ook indirect heeft zoo iets slechte gevolgen. Komt men ertoe om 's Zondags te ver gaderen, dan ziet men er ook volstrekt geen been in om op Zondag te posten en brieven en kaarten te ontvangen. Men durft dan gerust uitgaan en reizen op Zondag. Altemaal handelingen, die onnoodig onzen naasten de zoo noodige rust op den dag des Heeren ontnemen en wat meer zegt, volkomen in strijd met Gods gebod. Stieng den rustdag te vieren is nog salon verscheidene dames van hoogen rang en geestesgaven vereenigd. Het uiterlijk van Napoleon was in die dagen verre van behaaglijk. De kleine man met zijn mager, bleek, hoekig gelaat en wanordelijk langs de slapen hangende sluike haren, was met recht een leelijk man te noemen. Er werden belangrijke gesprekken gevoerd, waaraan ook Josephine deel nam. Tot Bonaparte zeide zij »Ik zie het u aan, generaal, dat gij slechts met weerzin de rust in onze hoofdstad verstoord en het bloedige bevel der Con ventie ten uitvoer gebracht hebt." Zeer bedaard antwoordde hij»Het is wel mogelijk, doch wat zal ik zeggen, me vrouw De militairen zijn slechts automaten, die door fde regeering naar haar goedvinden in beweging gebracht worden. Zij moeten gehoorzamen. Toch moeten de Parijzenaars van geluk spreken. Ik heb ze zeer gespaard. De meeste mijner kanonnen waren met kruit geladen. Maar zulke kleine scher mutselingen zijn slechts de voorloopers mijner glorie." «Wanneer gij uwe glorie tot zulk een prijs moet koopen", was het antwoord der verontwaardigde gastvrouw, »dan had ik u liever onder het getal slachtoffers gezien". Napoleon ging wijselijk op deze aanmer kingen niet in. Hij gaf het gesprek een andere wending en het gesprek behield tot het einde zjjn aangenamen toon. Langzamerhand vertrokken de gasten en bleef Napoleon met de schoone weduwe alleen. Zij vond dat zeer onbescheiden, en vroeg hem door hare blikken en houding immer de Maatschappij tot zegen geweest. Het menschelijke lichaam kan niet zonder eenen wekelijkschen rustdag. Let men hier op, dan overtreedt men de scheppings- ordinantie, wat niet anders kan uitloopen dan op schade voor de gansche Maatschappij. Toe te juichen zijn dan ook alle pogingen, die gedaan worden om dezen kanker, die aan onze Maatschappij knaagt, uit te roeien. Met het oog hierop vestigen wij uwe aandacht op het »Nationaal Congres voor Zondagsrust", dat D. V. op 19 en 20 Sept. in den Haag gehouden zal worden. Op dit Congres zullen allerlei quaesties, die met de Zondagrust in verband staan door der zake kundige mannen behandeld worden. Wie hierover verdere inlichtingen wenscht, verwijzen wij naar den voorzitter der Regelingscommissie Dr. S. D. van Yeen te Utrecht. Vervolg.) 7. De ambagtsheeren of hunne geiiuctori- seerden mitsgaders dijkgraaf en gezworens, mogen doen kappen en uitroeien alle boomen en elzen en willigen aan kanten staande of op de heerenwegen, welke zij oordeelen aan de wegen hinderlijk te zijn. (Placaat 21 Novb. 1608.) 8. De ambagtsheeren of dijkgraaf en ge zworens mogen tot verbreedinge van de wegen zooveel van 't naastgelegen land afneemen, als zij noodig zullen oordeelen, tegen behoorlijke vergoedingen, en mogen ook ieder in zijn district het zand tot op- hooginge en bezandinge van de wegen doen haaien uit zoodanig ver of nabijgelegen land daar het best te vinden zal zijn tegen vergoedinge aan den eigenaar van zoo veel het afgenomen of uitgezand land waardig zal zijn volgens taxatie van schout en schepenen. (Placaat 21 Novb. 1608.) 9. Niemand mag beesten laten weiden langs heerenwegen of dijken zonder con sent van den ambagtsheer, waarop de schut ters gelast worden te passen, en met zulke beesten te handelen volgens de keure van Zeeland. (Placaat 23 Juli 1671.) 10. Geen geregt nog dijkgraaf of ge zworens mogen permissie geven om beesten te weiden langs heeren wegen, bijwegen, ambagtsheerendijken of wegen, een ander waarom ook hij niet heenging. 't Was toen, dat Napoleon haar ten huwe lijk vroeg. Zij wees echter het aanzoek van de hand en deelde hem mede, dat een waarzeg ster haar de koninginnekroon had toegezegd. »In spijt van uwe profetische negerin," hernam de generaal »laat ik niet af, de toekomstige koningin van Frankrijk te verzoeken mijn vrouw te worden."; en hij deed haar sidderen door de strenge uit drukking van zijn wezen. Nog streeft zij tegen. »Dus gij wijst alzoo mijn hand af," vroeg hij koel. Zij gaf hem uitzicht op een kalme over weging van wat haar te doen stoad. Zeer lang aarzelde zij. Een brief door haar in dien tijd van slingeringen geschreven, getuigt van nuch terheid van opvatting en van de worsteling haars gemoeds tegen het wantrouwen. Zij noemde de liefde van Napoleon een »mogè- lijken aanval van delirium." Ten slotte stemde zij toe en maakte den generaal overgelukkig, toen hij de weduwe De Beauharnais, thans zijne Josephine naar het altaar mocht geleidenHare liefde deed hem de smart der herinnering aan Desirée Clay vergeten, aan de ontrouwe, het voor werp zijner eerste liefde, die later haar hart gaf aan den generaal Bernadotte. Ook deze werd dus een vorstin. Haar echtvriend werd later koning van Zweden. (Wordt vervolgd.) -(0-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1