NIEUWSBLAD OOR ZEELAND No. 174.1901. Zaterdag 24 Augustus. 15e Jaargarij CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Kapitalisme en Socialisme. Gevolgen der maagziekten. Bekendmaking. Gemengde Berichten. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. III. (Slot). Wij willen nu dien klassenstrijd zelf bespreken. En dan beweren wij, dat deze klassen strijd kunstmatig in het leven wordt ge roepen door de socialisten; dat hij steunt op een geheel valsehe leer; dat hij vol gens hun eigen standpunt volkomen on- noodig is; dat hij in strijd is met Gods gebod en derhalve zondig is; dat hij in strijd is met het werkelijk belang der maatschappijen dat deze permanente re volutie in de samenleving de menschen rijp zou maken voor de permanente revo lutie in de sociale maatschappij, wanneer deze maatschappij ooit zou komen. De klassenstrijd wordt in het leven ge roepen door de socialisten, die de onwet tigheid prediken van den eigendom op den bodem en productie-middelen en be weren, dat de kapitalisten zich onwettig verrijken met de vruchten van den arbeid der proletariërs. Wanneer men deze leer predikt, brengt men van zelf den haat tegen de kapitalisten in de harten der proletariërs, die deze leer geloof geven en doet men van zelf den klassenstrijd ontbranden. Maar ik beweer, dat zelfs volgens het standpunt der socialisten die gdn-sche klas senstrijd onnoodig is. Want de arbeiders zouden immers productieve, coöperatieve vennootschappen kunnen oprichten, en de meerwaarde in hun eigen zakken doen vloeien. Die productieve, coöperatieve vennootschappen zouden dan wel goede zaken moeten maken; en de arbeiders*1 zouden zich dan mede in de zegenrijke werking van het instituut van den eigen dom mogen verheugen. Heel deze klassenstrijd is echter niet alleen onnoodig, hij is bovendien in strijd met de wet van God, en daarom zondig. De klassenstrijd is een strijd tegen het instituut van den eigendom; en daarmede tegen een ordinantie, die God als een grondzuil der samenleving heeft ingesteld. Hij is een strijd, met slechts tegen men schen, maar ook een strijd tegen God. En heel deze permanente revolutie houdt de maatschappij in bestendige be roering, zou haar rijp maken voor de per manente revolutie in de socialistische maatschappij, wanneer deze ooit zou ko men. Heel deze klassenstrijd zet den eenen stand tegen den anderen op. Als twee legers komen de menschen tegen over elkander te staan. De bezitter ver vloekt het volk. Het volk moppert bij zijn werk. Er is niemand, die zingend zijn arbeid verricht. Om den klassenstrijd gaande te houden zijn de socialisten ge noodzaakt iedere verhooging van loon als onbeduidend voor te stellen; de wonden en ellenden voortdurend open te laten, en deze breed uit te meten; en alzoo met kwistige hand het zaad der begeerigheid, der ontevredenheid in de harten uit te strooien. Wee ons, wanneer dit zaad ont kiemt en vruchten voortbrengt; de vruch ten daarvan zullen wrang en bitter zijn. En ik ben er zeker van, niet te donker stel ik mij de toekomst voor, wanneer hier of daar in een land het socialisme voor een tijd mocht triomfeeren. En deze socialistische leer en praktijk nu acht men niet onvereenigbaar met een diepe opvatting van religie. Ik zou haast zeggen, aan deze laatste bewering kan men dadelijk als in een spiegel zien. welke waarde wij aan de be wering der socialisten moeten hechten. Hoe? De socialistische leer en praktijk zouden niet onvereenigbaar zijn met eene diepe opvatting van religie. Wij behoeven weinig woorden te ge bruiken om te bewijzen, dat zij daarmede in flagranten strijd zijn. Want wat is ware religie in historischen zin Alle ware religie berust allereerst op de erkenning, dat God den mensch naar Zijn beeld heeft geschapen, en dat in de ver- eeniging met God het waar geluk van den menseh is gelegen. Gelijk Augustmus dit zoo schoon heeft uitgedrukt.: Quia fecisti nos ad te, cor meum intuietum est in me, donee requiesoat in te, o Domine. D. w. z. Omdat Gij ons tot U geschapen hebt, o God, daarom is ons hart onrustig in ons, totdat het ruste in U. Alle ware religie berust in de tweede plaats op de erken ning, dat de menseh als beelddrager Gods een persoon is, en de roeping heeft zijn persoonlijkheid, zijn individualiteit te ont wikkelen. God is de Jehova, de Ik zal zijn, die Ik zijn zal. Als een beelddrager Gods moet ook de mensch zeggen: ik zal zijn, die ik zijn zal. Alle ware religie berust in de derde plaats op de erkenning, dat de mensch als beelddrager Gods niet alleen een individu, maar ook een sociaal wezen is, een politikon zoön, er op aangelegd om zijn evenmensch te dienen. En alle ware religie culmineert in deze grondwet der religieGod lief te hebben, zichzelven waarlijk lief te hebben, den naaste waarlijk: lief te hebben, God lief te hebben boven alles en zijn naaste lief te hebben als zich zelven. En is nu het socialisme veroenigbaar met deze diepe opvatting van religie Het loochent de schepping en leert de evolutie. Het stelt het hoogst geluk niet in de vereeniging met God, maar in het genot van de dingen der aarde. Het onderdrukt de individualiteit. Het predikt den klassenstrijd in plaats van het ware socialisme. Het strijdt met alle ware religie ais wa ter en vuur. Door de voornaamste leiders der socia listen is dit ten allen tijde dan ook uit nemend gevoeld. De voornaamste leiders hebben zich dan ook steeds als de meest verbitterde vijan den van alle religie uitgesproken. Marx zegt in zijn Glossen op het pro gram van Gotha, die de partij bij die ge legenheid »het geweten van het religieuse spook had moeten bevrijden." Bebel zei 4 Juni 1872 in den Rijksdag: »Die ziele der Partei sind auf polit. Gebiete die Republ. Staatsform, auf oeconomischen der soeia- lismus und auf dem Gebiete, das wir jetzt das Religiose nennen der Atheïsmus." Lieb- knecht verklaarde de godslastering nood zakelijk >um der Sache den Garaus zu machen." Een officieel partijblad schreef, dat Christendom en socialisme elkander uitsluiten als vuur en water. Most noemde in 1878 tegenover Stocker den bijbel het infaamste aller schandboeken, en noemde het geloof aan God een uitvinding, die voor duizenden jaren was gedaan om de orde recht te houden ten gunste van de heerschende klasse. Algemeen werd het woord van Heine overgenomen»Den Him- mel aber lassen wir den Engeln und den Spatzen." Ten onzent schreef Troelstra in no. 281 van de Soo. Dem.: »Ja zij huldigt ook eene bepaalde levensbeschouwing en wel die van het historisch materialisme." In no. 286»God en Duivel zouden, indien zij bestonden, in beide legerkampen, hunne gading vinden." Geen wonder dan ook, dat de onderwijzer-socialist Gerhard tot de arbeiders kon zeggen»Sluit u bij ons aan, en ge zult spoedig dingen vernemen, die voor eiken geopenbaarden godsdienst erger zijn dan rattekruid." In Duitschland heeft het socialisme in gezien, dat het voor de propaganda beter is, dien godsdiensthaat wat te verbergen. Ook m ons land is men min of meer tot dat inzicht gekomen. En het socialisme heeft zich verlaagd tot hetzelfde, wat het libéralisme pleegt te doenen het heeft bij den rooden muts den witten das aan gedaan. Het zegt nu: Godsdienst is een private zaak. Dat is eigenlijk iets, dat ieder voor zichzelven moet weten. Dat is bijzaak. Maar ook in deze leuze vertoont het socia lisme zijn ware gedaante. Voor het socia lisme is echter de godsdiensthaat partijzaak. En dat moet het zijn! Het geloof aan de hemelsche autoriteit staat aan het afbreken der aardsche autori teit in den weg. Het geloof in de Schrift staat in den weg aan de ondermijning van den privaateigendom, aan de prediking van het historisch materialisme en van den klassenstrijd. De godsdiensthaat moet voor het socialisme partijzaak zijn. En zij, die het anders zeggen, verleiden zichzelven en anderen. Met recht heeft dan ook Quack Marx geteekend als de tegenhanger van Mozes, die de tafelen der wet verbreekt, maar niet uit ijver voor de wet, maar uit haat tegen de wet. Marx verwerpt de eerste tafel der wet, de liefde tot God boven alles, als hoogste eisch des menschelijken levens. Hij verwerpt het vijfde gebod, dat predikt de onderwerping aan het van God ingesteld Hij verwerpt in de prediking van den klassenstrijd het zesde gebod, dat ons de volkomen naastenliefde gebiedt. Hij verwerpt het zevende gebod; want ter ondermijning van den eigendom ver werpt hij ook de orde des huwelijks. Hij verwerpt het achtste gebod, in de verwerping van den eigendom. Hij verwerpt het negende en tiende ge bod; hij maakt van de begeerlijkheid een deugd en predikt: „zalig zijn de ontevre denen!" Marx verbreekt aizoo ook de tweede tafel der wet. En deze Marx, de Duitscher en oeconoom, de geweldige, de tegenhanger van Mozes, de bestrijder van Hem, die gekomen is om de wet en de profeten te vervullen, hij is de profeet der sociaal-democraten. Onze hoogste Profeet daarentegen is de Heere Jezus Christus, die gekomen is om de wet en de profeten te vervullen. Strij dend onder Zijn banier stellen wij ons zoo scherp mogelijk tegenover het anti-religieus socialisme, en stellen wij ons ten leuze: Kerstening van het kapitalisme, Bestrijding van het socialisme. Rl-CLAMi-S. De maag is voor het menschelijk lichaam wat de citadel is voor eene versterkte stad. Als ten gevolge van vorschillende onge vallen, dit orgaan verzwakt is in de voor naamste gedeelten, ondervindt het geheele lichaam den terugstoot dier aandoeningen. De spijsvertering is zoo moeielijk dat in de meeste gevallen de maag het voedsel weder uitwerpt. Men ondervindt hevige pijnen en krampen, de onthouding van voedsel wordt alsdan de natuurlijke oor zaak der algemeene verzwakking die de bloedarmoede veroorzaakt. De Heer B. van Roozendaal te Made, N.-Brabant schrijft ons: »Tot mijn groot genoegen kan ik U mede deelen, dat ik gedurende ruim een jaar aan een maagkwaal De heer. B.v. Rozendaal, volgens portret. heb geleden, waardoor ik verschrikkelijk leed, zoo erg dat ik 's nachts niet kon slapen, doch na 't gebruik van drie doosjes Uwer beroemde PiBk Pillen ben ik vol komen genezen. Ik gevoel geen pijn meer en het slapen gaat ook goed. Maakt mijn schrijven gerust bekend, opdat er geen menschen meer gevonden zullen worden, die lijden zooals ik leed, want zij moeten zich tot U wenden. Prijs f 1,75 de doos f 9 per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rot terdam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Wacht TJ evenwel voor de namaaksels, ver schaft u de echte Pink Pillen alleen hij den Heer Snahilié te Rotterdam of hij de depot houders die onder de attesten in de couranten zijn aangegeven. Alle andere personen verkoo- pen qoedkoopere zoogenaamde Pink Pillen, zulks is slechts om het publiek te bedriegen. Onze verslaggever vernam op verschillende plaatsen in Nederland hoe de personen er ingeloopen zijn, en hoegenaamd niet de minste uitwerking dezer nagemaakte Pink Pillen ondervonden hadden, onnoodig te zeggen dat deze personen spoedig met het gebruik der echte Pink Pillen weder Ret namaaksel der Pink Pillen heeft nog nooit iemand Avondschool voor Handwerkslieden. (Gereorganiseerde Burger Avondschool). Goes. De inschrijving van leerlingen voor de Burger Avondschool, Cursus igoi/igoazal plaats hebben, wanneer men zich bij den Directeur der school aanmeldt, op Zaterdag 31 Augustus a. s. tusschen 24 uur, des namiddags in de Directeurskamer der Am bachtsschool. Goes. Het Harmoniegezelschap „Ho sanna" hield gisterenavond zijne jaarver gadering, onder leiding van den heer L. de Beste Wz. Uit de verslagen van den loco-secr. en den penningmeester bleek dat dit gezelschap zich in eene gunstige conditie mag verheugen en thans 36 wer kende leden telt en de finantiëele positie eveneens gunstig is. De directeur werd met algemeene stem men als zoodanig herbenoemd, op voorstel van 't bestuur. Bij monde van den vice- pres. dhr. H. Janse Bz. en dhr. J. Mulder gelukgewenseht, werd tevens ten blijke van waardeering zijner belangelooze diens ten een klein souvenir aangeboden. Tot lid van de comm. v. advies werd gekozen in de vacature van dhr. A. Mulder, die als zoodanig wegens vertrek bedankte en tot eerelid der vereen, benoemd, is dhr. J. A. Steketee, oud-lid dier commissie; terwijl in de bestuursvacatures werd voor zien door de benoeming van dhrn. P. Steutel en J. Bruggeman. De vergadering werd door den heer J. Mulder met dankzegging gesloten. Oostburg. De vacantie nuttig besteed De kinderen der Chr. School te Oostburg hebben f 110,00 bijeen verzameld voor de vrouwen en kinderen in de kampen. Vlissingen. De serg. maj., schrijver bij de administratie van 't hospitaal te Breda, P. de Voogd, geboren te Koudekerke, is met ingang van 24 Aug. bevorderd tot adj.-schrijver, met overplaatsing naar den Haag. Een inwoner van Oostburg, zekere W. V., die Zondag j.l. met het muziekge zelschap een bezoek aan Blankenberghe bracht, is bij het afschieten van saluut schoten uit een donderbus door een stuk lont aan een zijner oogen gekwetst. Thuis gekomen heeft hij zich dadelijk onder ge neeskundige behandeling moeten stellen. (V. Crt.J De helmen van de politie-agenten te Middelburg zijn vervangen door een veel lichter hoofddeksel, n.l. een eenvoudige pet. In de St. Crt. zijn opgenomen de statuten van de Schietvereeniging de Wet, gevestigd te Kruiningen. Die vereenigirjg stelt zich ten doel 's lands weerbaarheid te verhoogen en tracht dit doel te bereiken door het houden van oefe ning in den wapenhandel en in het schieten, waardoor zij goede schutters zal trachten te vormen. In Zuid-Beveland wordt tegenwoordig jacht gemaakt op reigers. Het schieten heeft een tweeledig doel. In de eerste plaats dient het dooden tot bescherming van de paling, jonge eenden en jonge ganzen, en ten andere om de geschoten roovers in landbouwschuren op te hangen tot het verdrijven van ratten. De onder vinding, elders opgedaan, heeft geleerd dat deze knaagdieren het gezicht of de reuk van levenlooze reigers niet kunnen ver dragen en daarom spoedig hunne matten oprollen. Te Philippine kantelde Dinsdagavond een wagen, geladen met haver, waarbij eenige schade aan een houten schutting werd toegebracht. De wagen werd opnieuw geladen en reed verder. Maar hij was het dorp nog niet uit, of de heele vracht lag weer op straat. Dat op die wijze heel wat haver verloren ging, spreekt van zelf. De haver was bestemd voor Ertvelde (België). Een eigenaardige voorganger. Ter aanvulling van hetgeen men ons meldde omtrent een begin van brand Maan dag avond in het Evangelisatiegebouw van den heer Arie Weltevreden te Zierikzee, ontleenen wij aan de Zier. Nbde de volgende bijzonderheden De man, die omstreeks negen uur den brand ontdekte, wendde onmiddelijk pogin gen aan om dien te blusschen. De deur van de woning werd geforceerd en bij het binnentreden zag men terstond dat hier de toeleg bestond om kerk en woning aan de vlammen prijs te geven. Gelukkig dat die toeleg intijds verijdeld is geworden, en dat de brand in zijn geboorte gesmoord is. De gevolgen waren anders bij de feilen wind, die er woei, niet te overzien geweest. Het plan van den brand was slim bedacht. Dat de berekening faalde, is vermoedelijk te wijten aan eene onopzettelijke vergissing. Men had in verschillende vertrekken wek kers geplaatst, en deze door middel van draden verbonden met brandende petroleum lampen. De lampen waren zoodanig ge steld, dat zij, wanneer de wekkers afgingen, subiet moesten kantelen en op den grond vallen. Bovendien was, indien tengevolge van den val de lamp mocht uitgaan, aan de lamp door middel van een draad een ander licht bevestigd, waardoor de petro leum, die zich door den val op den grond zou verspreiden, moest vlam vatten. Nu stonden van de zeven wekkers zes op elf uur, terwijl de zevende, die in de kerk was geplaatst, op kwart voor negen was gesteld. Zeer waarschijnlijk is dit een vergissing ge weest. Vermoedelijk heeft de dader bedoeld den wekker te plaatsen op kwart voor elf. Aan die dwaling is het dan ook waarschijn lijk te danken, dat de brand verijdeld is en mogelijke groote rampen zijn afgewend geworden. De voorganger van de kerkelijke richting, die in het kerkgebouw oefent, de heer Arie Weltevreden, is voortvluchtig en is ondanks de ijverige nasporingen van justitie en po litie nog niet kunnen gevat worden. Wel wachtte hem telkens als de tram moest aankomen een hem allesbehalve welgezinde menigte ?p, maar wie niet kwam, het was Arie Weltevreden. Vooral Dinsdag avond was het op den weg nabij het station zwart van de menschen, die toen zij bespeurden, dat de door hen verbeide niet was meege komen, van het station de stad introkken, en onder het zingen van Heilsliederen en het aanheffen van vijandige kreten een be zoek brachten aan de woningen van hen, die tot dezelfde kerkelijke richting behooren, als waartoe hun geestelijke voorganger, de heer Arie Weltevreden behoort. M. C. In de laatste dagen zijn bij den amb-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1