NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 155.1901. Dinsdag 23 Juli. 15e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH De 23e Unie-collecte De strijd voor liet recht. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILLETON. Bekendmaking. TIJ JD VERZEN. Kerknieuws. i elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. op 3 Augustus a. s. Toon mij uw geloof uit uwe werken, zegt de Apostel Jacobus. Het geloof zon der de werken is dood. Moge wij deze woorden niet in herinne ring brengen nu de Unie-Collecte weer in aantocht is? Ziet wat goede dingen de Heere God in ons goede land heeft gewrocht. Overal heeft men eene van Gods Woord en van de Christelijke Kerk losgemaakte volksschool pogen in te voeren. Ook in ods Vaderland. Ruim een halve eeuw geleden stond ons christelijk volk daar machteloos tegenover. Men had hier en daar een enkele, onder allerlei tegenstand opgerichte Christelijke school; gebonden aan allerlei vrijheidsbe perkingen, zoodat zelfs de inwendige in richting der schoollokalen van het goed vinden der Overheid afhing. De oprichting eener bijzondere school werd als eene daad van scheurmakerij be schouwd en bejegend. De school werd geduld, maar overigens door de Overheid met afgewend hoofd voor bijgegaan. De bijzondere onderwijzers waren ver stoken van elk voordeel den openbaren onderwijzers toegekend, hoewel aan bijkans dezelfde voorwaarden gebonden. Geen halve cent kwam uit eenige openbare kas, direct of indirect, ten bate van het chris telijk onderwijs. In één woord: de bijzondere school was de paria; de verschoppeling. Vijftig jaren lang. En tegenover haar stond de openbare neutrale school, vertroeteld door bestuur- colleges, en al wat in hoogheid zit, met een voor allen bijkans kosteloozen toegang. Maar het christelijke volk heeft, met Gods hulp, in zijn geloof volhard. En wat zien wij thans? Dit, dat door alle partpen het gedane onrecht wordt erkend. Niet alleen wordt eene bijdrage uit 's Rijks kas toegekend, maar ten aanzien van de uitkeeringen uit 's Rijks kas be staat nu principieels gelijkstelling tusschen de bijzondere en de openbare seholen. Door de hoogste autoriteiteiten wordt de deugdelijkheid van vele bijzondere scholen erkend. Daarentegen wordt de openbare school vaak krachtig veroordeeld door velen van hen, die voorheen afgoderij met haar hebben gepleegd. Wie thans zich in de oogen van het publiek belachelijk maakt, is niet hij die een bijzondere school sticht of steunt, maar die tegen den nieuwen koers in verzet komt. (Slot.) Op dit standpunt is inderdaad eene wor steling, als de beide Republieken in Zuid- Afrika ondernamen, eene roekelooze dwaas heid, den duren prijs van bloed en tranen niet waard. Naar den maatstaf der zien lijke dingen geoordeeld, schijnt de politiek der nutsberekening en der machtsvergoding alleszins voordeelig te zijn. Zoo wordtin vele gevallen de macht vermeerderd, de rijkdom vergroot, de invloedsfeer uitgebreid, de wereld als een buit onder de groot machten verdeeld. Lang niet altijd toch gaat het in deze wereld naar recht en ge rechtigheid toe. Er is menigmaal pijnlijke wanverhouding tusschen deugd en beloo ning, tusschen schuld en straf, tusschen verdienste en rijkdom. De vromen en wijzen van alle eeuwen en onder alle vol ken hebben zich beziggehouden met dit mysterie der zedelijke wereldorde, met dit verbijsterend probleem der Godsregeering. Het is het probleem van alle denkers der mensehheid, van de profeten en dichters 651 Scholen met den Bijbel, enkel nit particuliere bijdragen gebouwd, ter waarde van meer dan f 6.000.000. Meer dan 100.000 leerlingen. Meer dan 1900 onderwijzers, behalve de 651 hoofden der scholen. Wie had 50 jaar geleden zich zoo iets kunnen voorstellen? Is het niet wonder lijk in onze oogen? En toch, er dreigt gevaar. Gevaar voor verslapping en indommelen. Immers, zoo denkt menigeen, de zaak komt nu van zelf wel in orde. Er is een Rijksbijdrage van vele tonnen gouds. Wat wil men meer; wat beteekent in elk geval de kleine ton van de Unie- Collecte Voorzeker, er is een Rijksbijdrage. Maar daarmee wordt niet één vierde van de kosten gedekt. Die bijdrage neemt wel jaarlijks toe, maar in dezelfde verhouding als het aantal scholen en kinderen. De uitgaven voor elke school vermeerderen, en worden ook door de nu verhoogde bijdrage niet gedekt, ten minste als eenigermate aan de eischen van goed onderwijs en behoorlijke bezoldi ging zal worden voldaan. Er is nog iets. Niet slechts moet voor elke school worden gezorgdmaar ook moet de band versterkt worden, die alle scholen aaneensnoert. Als één lid lijdt, dan lijden alle leden. Wederkeerige hulp is dus noodig, vooral nu, na de nieuwe regeling der Rijksbijdra ge, voor sommige scholen de last zal wor den verzwaard. Een band moet er zijn tusschen al de Christelijke seholen, de scholen met den Bijbel, opdat er ook bij verschil van in zicht, onderlinge liefde en samenwerking zij tusschen allen die, als broeders van hetzelfde huis, in denzelfden wijngaard behooren bezig te zijn. Dat toch het gebod„hebt elkander vuriglijk lief" niet eenmaal tegen ons ge tuige, doch integendeel richtsnoer zij voor al onze samenwerking op schoolgebied. Daarom, broeders! laat de onderlinge band versterkt worden door de gemeen schappelijke gave. Een ieder geve op 3 Augustus naar ver mogen. Toont uw geloof door uwe werken, gelijk zij, die ons voorafgingen, dit hebben gedaan, door de hunne. Eu de Heere God zal er Zijnen zegen op geven. 2 L Juli 1901. Niet zoodra was de kruitdamp van den zwaren verkiezingsstrijd opgetrokken of de uitgever van liet Geïllustreerd Volksblad des Ouden Verbonds bovenal van Asaf en Job, van Jesaja en Jeremia. Altijd bij vernieuwing stijgt uit het benard gemoed de bange vraag naar den hemel opwaarom staat de Heere van verre en verbergt Hij zich in tijden van benauwdheid Waarom verstoot Hij in eeuwigheid en rookt Hij tegen de schapen zijner weide? Heeft Hij vergeten genadig te zijn, heeft Hij zijne barmhartigheden door toorn toegesloten? Houdt zijne goedertierenheid in eeuwig heid op, heeft zijne toezegging een einde van geslacht tot geslacht? Maar zie, als zulke overwegingen van twijfel en ongeloof hier in Europa zich van steeds meerdere zielen meester maakten, terwijl de machtsverheerlijking door de staatslieden toegepast en door de mannen der kunst in roman en drama gehuldigd werd, drong van uit Zuid-Afrika eene stem tot onze ooren door, die al deze overleg gingen als een zeepbel uiteenspatten deed die de volken wakker schudde uit hun be rekeningspolitiek, en die krachiig en luide genoeg getuigt: neen, daar is nog een hooger goed dan welvaart en macht, dan rijkdom en eere, dan rust en vrede, dan goed zelfs en leven; het is het Recht, dat legde een exemplaar van zijn blad met bijblad op onze leestafel neer. Wij lazen het. En 't was ons inderdaad een ver ademing. Van den storm in de stilte, dat was de indruk. O, zoo gij met uwe kinderen rustige lectuur begeert op den Zaterdagavond of op don Rustdag, goede christelijke stukjes, nu eens niet op het terrein der staatkunde of der kerk, maar eensmeer van huiselijken aard, zoo maak dan met dit inderdaad keurig geïllustreerd volksblad kennis. Het ons beden gezon den no. bevat onder meer „Kinderlijden en Oudersmart" bij een photographie eener achtjarige martelares in het Worgerskamp te Bloemfontein. Voorts 't aangrijpende lied „Schurk!" van Emanuel Hiel. Het nit 't hart van dr. Jonker gewelde ver haal „Troost uit een kindermond". „In Ballingschap", bij de plaat: photographie van Cronjé en zijn bewakers. En nog veel meer. Uitgever is Van Sijn te Rot terdam. Professor Jan ten Brink is overleden. Dr. Jan ten Brink werd 15 Juni 1834 te Appingedam geboren en studeerde te Utrecht in de theologie. In zijn studio jaren reeds behaalde hij aan de Groninger hoogeschool een gouden medaille voor een studie over G. A. Breeröo, over wien hij later de resultaten zijner onderzoekingen uitgaf. In 1860 promoveerde hij tot doc tor in de theologie op een proefschrift, getiteld »0ver de Zedeleer van D. V. Coornhert", aanvaardde een betrekking als huisonderwijzer te Batavia en werd in 1862 leeraar in de Ned. taal, de geschie denis en de aardrijkskunde aan de H. B. S. met 5-jarigen cursus te 's-Gravenhage. In 1885 werd hij benoemd tot hoogleeraar in de geschiedenis der Ned. Letterkunde en aesthetische critiek aan de hoogeschool te te Leiden. Een vreeselijke slag heeft den bemindon Staatspresident van de Transvaalsche re publiek gisteren getroffen. Mevrouw Kruger, de ecbtgenoote van den President, is gistermiddag na een ziekte van slechts drie dagen te Pretoria aan longontsteking overleden. Zij was 67 jaar oud. Haar laatste gedachte zal wel geweest zijn aan haar grooten man, den zielsvriend harer jeugd, den grijzen balling. De Heere trooste „Oom Paul" met de rijkste vertroostingen. Dit zij, dit is de bede van allen die Hem liefhebben. Goes. Burgemeester en Wethouders brengen ter algemeene kennis, dat een model God ons schonk, om vrij, om onafhankelijk, om ons zeiven te zijn. En wie zijn het, die deze sprake tot ons doen uitgaan? Zijn het mannen van naam, wonend in de centra der beschaving, opgevoed in de wijsheid der eeuw, om de hoogte van hun cultuur tot aan de einden der wereld geroemd? Gij allen weet beter. Menscben zijn het, onder den naam van Boeren bij alle volken bekend, eenvoudig van levenswijze, met vele gebreken behept, mot veel kaf onder het koren, maar in hun kern trouw aan der vaderen geloof, gevoed met de wijsheid des Bijbels, onverzettelijk van karakter, door eene onuitroeibare zucht naar vrijheid bezield, op zelfstandigheid meer dan op het leven gesteld. En die zelfstandigheid willen zij handhaven zelfs tegenover een volk als het Engelsche, dat door zijn edelen zin, zijn rijke gaven, zijn hooge beschaving, zijn Christelijken geest, zijn warmen Zendingsijver boven alle vol ken den eerepalui wegdraagt, doch thans helaas aan den leiband loopt van de Rho- desen en Cliamberlains en van de mannen van de straat. Ook tegenover dat volk willen ze vrij zijn en hun rechten hand haven, onze stamverwanten in Zuid-Afrika. voor de beertonnen is vastgesteld en op het raadhuis voor een ieder te zien is. Zij, die wenschen, dat voor hunne rekening een stel beertonnen van gemeentewege zal worden aangekocht, worden verzocht daarvan kennis te geven ter secretarie voor i Augustus a. s. De aangifte van leerlingen voor de open bare scholen A, B en C (zijnde school D op geheven), voor den cursus aanvangende i September a. s., kan geschieden ter secretarie van Woensdag 24 Juli tot Zaterdag 3 Augustus, van des voormiddags 9 tot 't namiddags 2 uren. Bij de herstemming. Wat onderscheidt den sociaal Van den veronden liberaal De liberaal werd sociaal, De sociaal nieuw-liberaal. Een Kamebeek, hoezeer veracht, Kreeg heel de socialen-macht. Hoe oud, verouderd men mocht zijn, De sociaal riep luide: »Mijn Mits 't Woord maar werd op zij gezet, De macht erkend van volk of wet. Wie 't Woord beleed als zijn gebod, Werd door den sociaal geknot Al vocht hij tegen d'arbeidsnood, Al kleurde 't groen een sprekend rood, »Diaan is grootklonk d'oude zang Gods Woord was immers in 't gedrang En daarom, wie God dient, hoe knap, De sociaal verwierp hem rap. Godsdienst privaatzaak. Wel zeker moet mjjn hart In stilheid God vereeren; 'k Moet Hem in mjjn gebed, In binnenkamer eeren; 'k Moet ernstig zijn en vroom Mij naar Gods Woord gedragen, In mijn gesprek eD doen Altoos mijn God behagen. Maar zoo ik zwjjgen zou, Waar onze achtbre vaadren. In klein of grooten Raad Tot 's lands belang vergaadren, Zoo ik daar zwijgen zon Van God, die deed gelooven, 'k Ontwaarde dan alras De ongena van Boven. Ik had een half geloof; Ik gaf mijn half gemoed; Een halve Christen waar' 'k; Ik diende God niet goed. Het land moet geregeerd Naar wijze, goede wetten Wie Gods is, echter moet Zijn stempel daarop zetten. Uit alles wat hij zegt, Uit heel zijn doen en laten, Moet blijken zijn geloof Geen uitvlucht kan hier baten. Luctok, Men moge ons breken, zoo roepen zij, maar bukken en buigen doen wij niet! Liever sterven dan knielen! Liever het leven dan de vrijheid verloren! Want het recht is aan onze zijde. Voor dat recht staan wij pal. Voor dat recht hebben we alles, ook het kostelijkste en dierbaarste, veil. Kent gij dat volk vol heldenmoed? Dat vrije volk zijn wij'! Maar wat is dat hooge goed dan, waar voor zij strijden ten bloede toe? Wat is dat recht, dat zij verdedigen met hand en tand, dat zij hooger achten dan alle ge nietingen des levens, dan alle schatten der aarde? Het is het Recht der vrijheid en der onafhankelijheid, waarvoor de Republie ken, door den nood gedwongen, nn bij vernieuwing den bangen strjjd hebben aanvaard. En dat reebt is zulk eene wor steling, zulk eene opoffering, zulk een du ren prijs van bloed en tranen ten volle waard. Want recht in het algemeen is iets onbeschrijfelijk heerlijks; het is een van de grootste, rijkste goederen der mensehheid. Recht is zedelijke bevoegd heid, zedeljjke kracht, om ergens aanspraak op te kunnen maken en die aanspraak tot Elk zijn Kruis. Ieder krijgt zijn deel op aard, Ieder heeft wat hem bezwaart, Ieder hart en ieder huis, Heeft zijn eigen kwaal en kruis. 't Eene kruis is openbaar, 't Andere wordt men niet gewaar 't Eene is klein en 't andere groot Hout het een en 't andere lood. Deze heeft een eenig kruis, D'andere een driedubbel, thuis; Maar dit is het wonderbaarst, Ieder acht het zijne 't zwaarst. Bij het zijn houdt menigeen 's Naasten kruis voor licht en kleen En als 't mocht en moogljjk waar Ruilden velen met elkaar. Zag men echter van nabij Al die kruisen op een rjj, Ieder koos voor zich en nam Waar hij mee ter markte kwam. 't Kruis van anderen schijnt u licht, Gij bedriogt u in 't gewicht; En wie weet of gij verdroegt, Waar hun schouder onder zwoegt. Niet aan ieders voorhoofd staat Hoe het hem van binnen gaat. Menigmaal heeft menig hart, Midden onder 't lachen, smart. Draag dus, daar de Heer' het wil, Met gelatenheid en stil, Gjj uw kruis en ik de plaag, Die Hij wil dat ik verdraag. 't Kruis te kiezen naar zijn zin, Heeft voorzeker niet veel in. 't Is, alsof men te eenemaal. Zich ontsloeg van kruis en kwaal. Door zijn lengte drukt het kruis, Maar het helpt ons ook naar Huis. 't Legt de brug die van dit strand Ons geleidt naar d'Overkant. Mor dus niet, maar, hoe het ga, Denk aan 't kruis van Golgotha, En aan Hem, die kruis en kracht, Geeft waar Hjj het noodig acht. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Oldenzaal J. J. A. Herman te Hummeloote Maasdam J. Gouver neur te Halle. Aangenomen naar Elberfeld door B. Lutge te Groningennaar Meppel door dr. A. J. van 't Hooft te Borne; naar Graft door J. Slot cand. te Twisk. Bedankt voor Kage door J. C. Fontein cand. te Leidenvoor Altforst door A. H. Magendans te Zaltbommel zelfs in het opperste gerechtshof, in de vierschaar van den Rechter van hemel en aarde te kunnen laten gelden. Alle Recht is een kunnen, geen physisch kunnen als van den geweldenaar, maar een geestelijk, een zedelijk kunnen, dat oneindig sterker is dan lichaamskracht en staatsgeweld. Het is gelijk aan de macht van het on schuldige, weerlooze kind, dat de hand des moordenaars met lamheid slaat en in ontzetting terugdeinzen doet. Het is de onzichtbare kracht van hem, wiens zaak overeenstemt met de eischen der Godde lijke gerechtigheid. Recht is onzienlijke glorie, geheimzinnige majesteit, zedeljjke, eeuwige kracht. Het is de grondslag, de omheining, de bescherming, de beveiliging van aller dingen wezen en bestand. Het is het cement, waar het gebouw der schep ping in vast ligt; de zuil, waar het heelal op rust; de atlas, die de wereld draagt. Neem het Recht weg en het heelal stort in puin; de kosmos wordt in een chaos verkeerd, en de mensehheid wordt aan een troep wilde dieren gelijk. Voor zulk een Recht, voor het recht, om vrij en onafhankelijk te zjjn, treden de Republieken in Zuid-Afrika op. Zjj

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1