NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. J, DEKKER. No. 151.1901. Dinsdag 16 Juli. 15e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH Hmtnina 's-Heer ArenflMe. li E II n K s. Brief van pn. Sufs aan pres. Stejn. VERSCHIJNT Wed. S. J, DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, Ie Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILLETON. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. WIJ BEVELEN AAN: Sta stil en denk na. De beroemde Rowland Hill begon op ze keren morgen zijne prediking met te zeggen «Mijnevrienden,straks liep ik langs de straat, toen ik een drift zwijnen zag, die rustig een man volgden. Deze bijzondere om standigheid maakte zoozeer mijne nieuws gierigheid gaande, dat ik bleef staan om te zien wat er gebeuren zou. Tot mijné groote verbazing, zag ik de geheele drift den man achterna gaan in het slachthuis. Ik vraagde«Hoe hebt gij het aange legd, dat deze domme, weerbarstige dieren u naar deze plaats volgen wilden!" «O,* hebt gij dat niet gezien zei de man. »Ik had een mandje met boonen onder mijn arm, en al voortgaande liet ik er nu en dan enkele van vallen, en zoo werden zij ver lokt mij te volgen." »Ja" zeide de prediker: «zoo is hel, de duivel h«eft zijn mand met boonen, en hij laat ze al voortgaande vallen. Hij weet welke aanlokselen voor eiken zondaar noodig zijn, om hem gevangen te leiden naar zijn wil." Al uwo breede en drukke wegen zijn met zijn lokaas bestrooid, en groote scharen worden verleid hem naar het verderf te volgen. Naar waarheid staat er geschre ven «Gij hebt n zei ven om niet verkocht" (Jes. 52 3.) Nu waarlijk, dat gaat te ver, zegt gij. Ik kan niet ontkennen, dat ik bekoord word door de aanlokselen van deze wereld, maar te zeggen, dat ik «mijzelven om niet ver koop," ik geen verstand meer heb dan die redelooze zwijnen, dat is te sterk. Dan verschil ik hierin van u, mijn on verloste lezeren ik doe een beroep op uw eigen geweten, opdat datzelve beslisse, zoo gij het althans vrij wilt laten spreken. Sta stil en overdenk eens op uw ge mak, wat de waarde is van datgene, waarop gij uw hart gezet hebt, in vergelijking met de waarde van uwe ziel. Het kan eer, rijkdom, genot wezen, dat uwe geheele ziel (Slot.) liet is onnoodig voor mij een opgave van allo andere verwoeste streken en dis tricten te doen. Het geheele land, de gansche republiek is tot in den wortel verwoest en vernield. Overal ziet men de zelfde tooneelen van uitroeiing en ellende overal beroofde vrouwendoch niets kan den moed dezer edele martelaressen breken, en met één stem raadden zij mij en de burgers aan te volharden tot het einde toe. Het zou UHEd. vervelen zoo ik in bij zonderheden ging, ik wensch alleen één voorbeeld te geven om te toonen hoe Brit en Kaffer samenwerken in dit duivelswerk. Comdt. Riekert van Rustenburg wordtj zooals UHEd. weet, zeer gehaat door den vijand. Zijne vrouw, eene dame waarop ons volk trotsch mag zijn, had op eigen kosten een hospitaal te Rustenburg inge richt, alwaar zij onder anderen omtrent 15 zieken en gewonden verpleegde, die hoofd- comdt. C. R. de Wet aldaar achterliet in zijn grooten tocht vaD Bethlehem. Of dit van haar een onvergeeflijke zonde was weet ik niet, maar het feit blijft, dat toen de vijand eenigen tijd daarna het dorp Rustenburg We c1' kreeg, hij voor haar een verfijnd kastijdingmiddel uitdacht en haar 7 mijlen buiten Rustenburg naar de plaats I aardekraal in de nabijheid der roover kaffers, te zamen met haar dochters en schoondochters verbande. Hier was geen ander blank schepsel behalve een oude grijsaard, Hermitage. Te vergeefs klaagde vervult, zóó dat ge «het, eene noodige" ver- verwaarloost. Wat blijkt hieruit? Satan laat eenige geldstukken op uw weg vallen en bekoort u door geldbejag. Of ge nu al dan niet het doel van uw bejag bereikt, ten slotte wordt gij toch in zijn slachthuis gelokt en tet welken prijs? Laat uw geweten het voor God beantwoorden. Of bezie in dat licht eens het kermisgenot. Is het een genot waarover gij Gods zegen kunt afbidden, en Hem, van Wien alle goede gaven en volmaakte giften afdalen, daarvoor dank toebrengen? Of gevoelt ge dat ge bed en dankzegging, ja zelfs het noemen van den naam des Driemaal Heiligen gansch niet past bij dat soort genot? Maar wat is het dan anders dan een Satans lokaas? Inderdaad, bij is een menscbenmoorder van den beginne. Hij streelt en prikkelt al bet lagere in u. En daardoor verlokt, geeft ge u over aan datgene, waarover gij anders bloost. Verbaast go u niet over uwe dwaasheid, dat ge voor zoo weinig uwe ziel op bet spel zet Sluit dan uw oor en hart voor den verleider en luister naar de stem van den Behouder nw God on Heiland. Weet gij het niet? Ja, ge weet het, dat de ijdele en zondige kermisvermaken uw arm, ledig, hongerend en dorstend hart toch niet kunnen bevredigen. Integendeel, ze kunnen de ellende van dat hart slechts vergrooton. Bevrediging, waarachtige voldoening is er, doch verre van die wogen der ijdelheid ze is in God, in God alleen door Jezus Christus, den Middelaar Gods en der men sehen. Daarom wond u af van het zwijnendraf, en keer weer tot het huis, tot het hart van uw Vader; daar, maar ook daar alleen, is alles wat u voor tijd en eeuwigheid geluk kig kan maken; daarom Sta stil en denk na. 12 Juli 1901. Te Kruiningen is Wondergem, te Ierseke De Schipper tot lid van den raad her kozen. Dit doet ons genoegen. Ook ter wille der liberale partij, welker zij er over dat zij geen kost had en van honger moest omkomen of door de barbaren vermoord worden. Men gaf geen gehoor, want dat was juist de voor haar uitge dachte straf. Na onuitsprekelijk veel te hebben uitgestaan, werd zij een nacht ge dwongen ter redding van haar leven te vluchten en kwam eene vrouw in haar nachtkleederen door tot bij Rustenburg met de mededeeling dat alle zielen te Paarde- kraal vermoord waren. Gelukkig bleek het later dat alleen de oude Hermitage door de Kaffers vermoord was. „Dat deze oorlogvoering tegen weerlooze non-combattanten en deze vernieling van private eigendommen, welke op geen directe wijze in verband met de voortzetting van den oorlog staan, in strijd met de voor schriften van het moderne volkenrecht zijn, behoeft geen betoog. DoortalloozeEngelsche rechtsgeleerden van gezag, door protocollen en conventies, plechtig door Engeland ge- teekend, worden deze daden en handel wijzen niet alleen afgekeurd maar ten strengste verboden. De leer van Wheaton, van Phillimore, van Hall stemt overeen met de oorlogsregulaties van de Brusselsche conferentie en van de jongste gehouden conferentie van Den Haag, door de Britse) ie regeering goedgekeurd en geteekend; en alle zeggen als met ééne stem, dat private eigendommen of land, geen contrabande zijnde, onaantastbaar zijn en non-combat tanten ongehinderd moeten gelaten worden. Lord Roberts in zijne proclamatie beroept zich op onze beweerde wijze van guerrilla voering ter zijner rechtvaardiging. Hij zegt, dat hij alle middelen door beschaafde volkeren onder dergelijke omstandigheden minderheid blijkbaar geweigerd heeft aan het uitwerpingsspel mee te doen. Het Handelsblad bericht dat te Lochem een candidaat voor den gemeenteraad werd aanbevolen door het bostuur der werklie den vereeniging en gekozen werd; en dat daarna de vijf bestuursleden per adverten tie kwamen meedeelen dat zij niet namens de vereeniging maar als particuliere per sonen dezen candidaat hadden aanbevolen. Het Handelsblad noemt dit een schande lijke verkiezingsmanoeuvre en sommeert den aldus door misleiding gekozene, voor zijn benoeming te bedanken. Wij herinneren ons dat in onze omge ving hij gemeenteraadsverkiezingen het zelfde steeds ongerept plaatsheeft. De be stuursleden van zekere werkliedenvereeni- ging candideerden zelfs wel eens eenmaal een liberalen candidaat met de kleinst mo gelijke meerderheid en bevalen hem in qualiteit van bestuur der werkliedenver- eeniging aan. Wij begrijpen echter niet, waarom een op die wijs gekozene eerder verplicht zou zijn, zjjn mandaat weer ter beschikking te stellen dan met name het thans verkozen EoiterdaiiiSehe Kamerlid De Kierk, na de «schandelijke verkiezingsmauoeuvre" met het manifest van '97. Van verkiezingsmanoeuvre gesproken. In het Handelsblad van Zaterdag geeft de voorzitter der a. r. Kiesvereeniging te Enk- huizen bescheid op de aanklacht, door de Midd. Grt. gereleveerd, als zou van a. r. zijde daar unfair zijn gewerkt met een verkiezings circulaire. Het blijkt uit de correspondentie dat de beschuldiging volstrekt eiken grond mist. De circulaire is aan de redactie van Het Handelsblad gezonden met verzoek ze op te nemen, doch dit is door haar geweigerd. Nota bene, het bewijsstuk voor hare be schuldiging Maar misschien doet de Middelbur ger het wel. Die kan wel eens hard van wal steken, doch gunt ook steeds royaal 't woord aan de tegenpartij. In ieder geval van een unfaire verkie- zings-circulaire te Enkhuizen schijnt geen Dat erkent zelfs de beschuldiger. Het unfaire bestond, volgens dezen, alleen in aangewend zal gebruiken om een einde aan dezen guerrilla te maken. Ik ontken, dat wij guerilla voeren, maar gesteld eens dat wij zulks deden, zou dat de daden der Engelsche officieren rechtvaardigen? De rechtsgeleerde autoriteiten en de solem- neele conventies maken geen onderscheid tusschen guerilla en eenige andere wettige wijze van oorlogvoering. De vraag is alleen of wij wettiglijk oorlog voeren en erkende combattanten zijn en als zoodanig onder de oorlogswet der naties vallen Nu, dat wordt door de Engelsche procla maties erkend en bevestigd. Wij zijn geen roovers of misdadigers, maar wettige com battanten en als zoodanig kunnen wij ons beroepen op het volkenrecht en de door de Engelsehen geteekende conventies. Ik mag met vrijmoedigheid zeggen dat ik op juridisch gebied even goed op de hoogte ben als zij op wier advies de pro clamaties en handelwijzen van deBritsche regeering en de militaire autoriteiten ge baseerd zijn, en ik ontken dat, met voor bijgaan natuurlijk van erkende barbaarsch- heden en zeldzame handelingen door den besten rechtsgeleerde afgekeurd, er in de annalen der beschaafde oorlogvoering pre cedenten zijn voor de algemeene afbranding van plaatsen en dorpen, de verwoesting van alle voedingsmiddelen, de behandeling van vrouwen en kinderen als krijgsgevangenen en hun verbanning naar vreemde landen; om van nog gruwelijker handelingen niet te spreken. En ik ontken, dat wij guerilla voeren; was het guerilla bijv. toen generaal De la Rey en ik op 3 December aan Sterkstroom en op het terrein waar deze verschrikke- 't feit dat er Vertrouwelijk boven stond. Dat woord had men dan ook wel kun nen weglaten. Te meer wijl de circulaire van huis tot deur is bezorgd geworden. Maar was dat nu «unfair" Neen, de Rotterdamsche circulaire is nog niet overtroffen. Zij staat er nog, onge schokt Godsdienst privaatzaak. De sociaal-democratische hoofdmannen zijn er nog altijd op uit, de stelling te verkondigendat godsdienst slechts een privaat-zaak, dus een persoonlijke liefheb berij is. Godsdienst en staatkunde hebben niets met elkaar te maken, zoo leeraart thans de sociaal-democraat, gelijk de liberaal dit in vroeger dagen deed. Natuurlijk heeft dit een doel. Men wil namelijk de „kleine luyden", die ook voor het publieke leven nog aan God en godsdienst hechten, wijs maken, dat zij zich zeer goed bij de sociaal-de mocraten kunnen voegen, want godsdienst is slechts een privaatzaak; dat wil zeggen, daar doe je alleen thuis aan, en dan nog wel allerliefst alleen in uw binnenkamer, zoodat zelfs uw huisgenooten er geen hin der of overlast van hebben. Zoo spreekt thans, met partij oogmerk en de partij. Maar de eerste woordvoerders hebben vroeger altijd heel anders gesproken. Wij denken hier onder meer aan den bekenden heer Van Kol, den afgevaar digde ter Tweede Kamer voor het kies district Enschedé. Wat schreef hij In zjjn veel gelezen en gepreren boekske iSocialisme en Vrijheid lezen wjj op bladz. 12 Wij gelooven aan de toenemende ont wikkeling der menschheid, wij gelooven aan den vooruitgang, al veriverpen toy de leer, dat een hooger Wezen alles regelt en beheerscht. En op bladz. 17: Geen scheppende God bereidde voor ons een woonplaats en een toekomst. Verder op bladz. 96: Inderdaad, niet Godhet eigendom be heerscht de wereld! lijke vernieling is aangericht, na een zwaren slag, het Engelsche kamp innamen en 130 zwaar beladen wagens en over de 3000 ossen luit maakten en honderd van den vijand dood en gewond en meer dan hon derd krijgsgevangenen in onze handen vielen? Of was het guerilla toen generaals De la Rey, Beyers en ik op 13 December het lager van generaal Clements en Legge in hun gefortiriceerde posities aan den Magaliesberg te Nooitgedacht aanvielen en na een van de hardste slagen van dezen oorlog hen versloegen, hun kamp van hen afnamen en over de 300 krijgsgevangenen en over de 400 dooden en gewonden, waar onder de gesneuvelde generaal Legge, in onze handen vielen? Ik wil niet eens ge wagen van de andere groote slagen in de beide republieken in de laatste maanden geleverd. Dat is voorwaar geen guerilla, waar groote legers van den vijand zoo aan stuk gesla gen worden. De waarheid is dat wij een nieuwe soort van oorlogvoering hebben ont wikkeld, waarvoor de vijand den ouden, verkeerden naam van guerilla gebruikt. Na geduretf e de eerste helft van den oorlog op de oude wij ze te hebben gevochten met al onze macht en overtuigd zijnde, dat de Engelsche overmacht voor ons te groot is, hebben wij een ander pad ingeslagen waar strategie, beweging, dispositie van geringe strijdmachten over uitgestrekte terreinen van veel grooter belang is dan het eigen lijke vechten, doch niet als guerilla's. Wij staan steeds in verband met de andere deelen en afdeelingen en op geschikte tijden en plaatsen kunnen wij altijd met verplet terend effect op den vijand concentreeren. Vervolgens op bladz. 97: De kerk moet ten slotte bezwijken voor de stoommachine, wier stem krachtiger is dan Gods Woord. En eindelijk op bladz. 178: Het socialisme is geen leer der ver sterving, maar de eeredienst van het genot. Zoo schreef de heer Van Kol in zijn boekje Socialisme en Vriiheid, maar niet minder vijandig liet deze sociaal-demo cratische woordvoerder en volksvertegen woordiger zich uit in een ander boekje van zijn hand, getiteld: Christendom en Socialisme. Wij lezen daar op bladz. 83 en 84: Te lang heeft men hem (God) tever- - geefs aangeroepen, 't wordt tijd, dat de menschen zelf de handen gaan uit de mouwen steken, dat zij zelf gaan han delen en niet langer rekenen op de hulp van een Wezen, welks bestaan min stens twijfelachtig is. Zoo hij er is, en verlangt door ons gediend te worden, moet hij zich dui delijk bekend maken; voor dien tijd is het dwaasheid aan een onbewezen iets de hoogste eer toe te kennen, hem als wetge ver invloed \'te doen uitoefenen op onze daden. Het is dus niet langer door 't inroe pen der hulpe Gods, dat de menschheid hulpe verwachten kan. Be oplossing der sociale kwestie moet gezocht worden buiten het geloof. Het is dus het socialisme onverschil lig, of er al of niet een God bestaat, of Christus mensch was of God, of Maria al of niet maagd gebleven is. Wij drukken van de Godlasterlijke taal van den heer Van Kol, niet meer af, wat ook niet noodig is. Wat wij aanhaalden is duidelijk genoeg, om ieder te doen begrijpen, hoe de soci aal-democraten de stelling: „Godsdienst is een privaatzaak" opvatten. Trouwejs Godsdienst kan niet alleen een privaat-zaak zijn, wat wij onlangs nog duidelijk hebben aangetoond. Het socialisme staat wel degelijk met de al of niet erkenning van het Godsbe staan in verband. Wij voeren geen guerilla, de Boeren kun nen nooit guerilla voeren; hun aard en militaire opvatting zijn in strijd daarmede. Hun goede organisatie en de humane manier waarop zij tot hiertoe in den voor hen zoo bitteren en heiligen strijd hebben volhard, laten den vijand geen de minste versehoo- ning voor zijne barbaarschheid. Deze barbaarschheid heeft echter dit goede voor ons gehad, dat ze voor een groot gedeelte onzer burgers alle secondaire en met hun plicht st rijdende doeleinden heeft doen verdwijnen. Zij hebben nu geen plaatsen of wereld sch goed meer om te beschermenvelen hebben zelfs geen vrou wen en kinderen meer om voor te zorgen. Nu eerst, onder het juk, voelen zij wat hun onafhankelijkheid voor hen waard is en branden zij met een heiligen ijver om hun dierbaarsten van de verdrukking te verlos sen, om de koloniale broeders, die daar ginds in de tronken zitten ter wille onzer onafhankelijkheid, uit hun banden te be vrijden en om voorzichtig voor geheel Zuid- Afrika een vrede te bewerkstelligen welke de vele kostbare offers reeds gebracht en de groote opofferingen reeds gemaakt, het bloed en de tranen, niet alleen die van het voorgeslacht, maar vooral die in dezen vreeselijken strijd gestort niet onwaardig zal zijn. Ik heb de eer te zijn UHEd.'s dw. dienaar, (Get.) J. C. SMUTS, Staatsprocureur en Ass. Comdt.-Generaal der Z.-A. R. o

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1