No. 139.1901. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Dinsdag 25 Juni 15e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH Een ernstig woord aan gereformeerde Kiezers. P. F. P. F. Fruijtier. ,,Ie overeenstemming met de door hem reeds op verzoek van het Zeeuwsch provinciaal comité van antirevolutio naire kiesvereenigingen aan dat comi té afgegeven verklaring, beveelt de ondergeteekende aan de kiezers in het district Hontenisse, die op hem hunne stem hebben uitgebracht, dringend aan om hij de herstemming op Don derdag 27 Juni te stemmen op den heer P, F, Fruijtier. P. F. FRUIJTIER. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Tweede Kamer. „Dit is, naar zijne overtuiging, een eisch van de onderlinge samenwerking te goeder trouw tussohen de ver schillende partijen op christelijken grondslag, en in het belang des lands geboden." Mr. Th. HEEMSKERK. Terug naar den Christus. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VEIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DEE FIEMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij die zich met I Juli op ons blad abonneeren, ontvangen de nog verschijnende nummers gratis. De Zeeuw beveelt aan in Hontenisse Vier jaar geleden hebt gij u laten verschalken door een talentvol gestelde verkiezingskrant, u uit Goes gezonden van liberale, vrijdenkende, zijde. In die verkiezingskrant hebben mannen die om God en Godsdienst zoowat niets geven, met allerlei vrome woor den, met Schriftuurplaatsen, met ver wijzing naar uitspraken van vrome mannen onder ons, U bewogen om op den liberalen candidaat te stemmen. Door dit te doen hebt gij de aanne ming der leerdwangwet mogelijk ge maakt. Deze toch is aangenomen met één stem meerderheid. Hadt gij naar den raad en den wensch der antirevolutionaire kiesvereenigingen op den Roomschen candidaat gestemd, de mogelijkheid ware dan nog wel niet uitgesloten geweest immers de heer Walter is daarop overleden! doch de kans dat bij door een anti-liberaal ware vervangen geworden, zou grooter ge weest en de leerplichtwet met een stem meerderheid verworpen geworden zijn. Gij hebt, door Van Deinse te stem men, de leerdwangwet u op den hals gehaald; de liberale heeren die u daar toe hebben overgehaald, hebben er na tuurlijk onder elkander hartelijk om gelachen. Gij hadt dit niet moeten doen. En nu zegt gij met ons; al ware 't alleen om die stem voor die ongeluk kige leerplichtwet, nu kan Van Deinse onze man niet meer zijn. Nu als één man onze stem uitgebracht op Wij waarschuwen u te voren, want zij zullen weer komen, de liberale hee ren, die u anders met den rug niet aanzien, zij zullen weer komen met allerlei zoete praat om toch op dien Roomsche niet te stemmenwant dat Rome dit is en Rome dat is, en wie weet wat al niet meer. Maar het is hun om een stem voor den liberaal te doen. En daartoe zul len zij zich zelfs niet ontzien u met schriftuurplaatsen aan boord te komen. Mogelijk ziet gij den voorzitter of een ander leider der liberale kiesvereeni- ging in uw woonplaats Zondag naar kerk of evangelisatie gaan. Laat u toch niet misleiden. Sommige liberalen worden altijd bijzon der vroom als er een verkiezing op handen is. Dan raden ze u aan om te bidden in uw binnenkamer opdat ge toch een goede welgevallige keus zoudt doen, en zoovele geloovigen nemen dit alles als goede munt op, en wat zijn de gevol gen van uw lichtgeloovigheid, dat ge hoe langer hoe meer onder het juk der liberalen gebracht wordt. De kerk hebben ze gemoderniseerd, uw bijbel, hebben ze aan uw kinderen ontnomen en nu willen ze ook uw huisgezin onder curateele stellen met hun leerplichtdwang, zoodat ge straks noch in de kerk, noch in de school, noch in uw huis iets te zeggen hebt. Rome daarentegen strijdt met ons tegen ongeloof, dat belichaamd is in het liberalisme en hoe verder we komen, hoe feller de strijd worden zal tusschen geloof en ongeloof en hoe dichter Rome zich bij ons zal aansluiten; omdat het weet dat in onze partij beginselen lig gen, waarop ook zij in de practijk wenscht te steunen. Gaat 't om de geestelijke belangen der natie en die zijn immers de hoogstedan hebben wij aan de liberale partij niets; nu wij de meer derheid in de tweede kamer hebben, en de optreding van een Christelijk kabi net zeer waarschijnlijk is, nu moeten wij mannen hebben die een zoodanig Chr. kabinet willen steunen; en dat zullen de Katholiekon doen, blijkens hun in vele opzichten zoo schoone program, dat het antirevolutionair pro gram van actie zeer nabij komt. Het is dus noodig met 't oog op de verwachte Chr. regeering dat niet Van Deinse, maar Fruijtier gekozen wordt, die 't program zijner partij beaamt, meewerken wil tot wijziging der leer plichtwet en waar 't de geestelijke en zedelijke volksbelangen geldt de anti revolutionairen en Chr. historischen wil steunen. Het is voor een kabinet gewenscht dat zijn meerderheid zoo groot mogelijk zij Doch ook al waren wij in de min derheid gebleven dan nog zouden wij ditmaal den r. k. candidaat dringend aanbevelen. In de eerste plaats omdat 't r. k. program het onze het meest in 't ge vlei komt. In de tweede plaats omdat uit Chris telijk oogpunt de Roomschen ons nader staan dan de liberalen. In de derde plaats omdat 't district Hontenisse voor slechts één derde liberaal is, en voor twee derden zich voegt bij een der Christelijke partijen. Hangende de Kamerverkiezing te Goes hebben verkiezingsapostelen overal uitgeroepenLohman is een knappe man maar hij behoort niet in ons district. Daar waren wij 't niet eens mee. Maar in betrekking tot 't district Hontenisse zeggen wij: de heer Van Deinse is een lieve man, volgens een der liberale circulaires een Barnabas van het zuiverste water. Maar in ons district behoort hij niet thuis. Dat is slechts voor één derde liberaal. Het district behoort derhalve aan de geza menlijke Christelijke partijen. En let men op de stoffelijke belan gen van 't district. Welnu, de liberale sprekers in 't district Goes hebben gezegd Lobman moet hier uit, want 't is hier een landbouwdistrict. Ook dit zijn wij niet eens. Doch gesteld het is zoo. Met hoe veel meer recht mag dan geldenVan Deinse moet Hontenisse uit want 't is een landbouwdistrict. En wie beter dan een oud-landbou wer en kenner van den landbouw en zijn belangen en daarbij een vaardig spreker, is daartoe in staat dan de can didaat der Roomscb Katholieken? Kiezers, wij verwachten van u dat gij u niet door den Jezuiet met den Beker, met Moordschavot en Brand stapel zult laten verleiden om onzen raad niet op te volgen. Heusch Fruijtier noch de Roomsche staatspartij zijn van zins ons die te be zorgen. En hun program egt duidelijk: »Godsdienst, huisgezin en eigendom zijn de van God gewilde grondslagen der maatschappij. Voornamelijk in den nood dezer tijden moet de Staat zijn macht op dit gebied doen gelden, altijd met eerbiediging van de natuurlijke rechten van personen en huisgezin. De Wetgever beeft dus o. m. zijn aandacht te wijden aan Zondags rust. Zedelijke en stoffelijke verheffing van den ambachtsstand, vooral met be trekking tot de leerlingen. Het vraag stuk der arbeiderswoningen. Verbod of beperking van den arbeid voor vrou wen en kinderen voor zooveel mogelijk. Verzekering tegen ziekte, ongevallen, invaliditeit en ouderdom. Mede te wer ken dat het lot van den invalieden en den ouden werkman niet aan de open bare weldadigheid zij overgelaten. Ver betering van de Armenwet met behoud van het beginselde onderstenning der armen wordt overlaten aan de kerke lijke en bijzondere instellingen van wel dadigheid." Genoeg ten bewijze dat wij weten wat wij in de Kamer aan dezen candi daat zullen hebben. In geen geval den liberaal weer, moet nu en ooit de leus zijn van de duizend antirevolutionairen die in 1897 bij de herstemmingen op den liberalen candidaat gingen, en zich zoo den leer- dwang op den hals haalden, waar leer plicht toch reeds bij den doop hunner kinderen aanvaard was. En dan dit nog aan het adres van bezwaarden »In geloofszaken en in historiebe schouwing gaan wij geen duim breed voor de Roomsche Kerk uit den weg. Maar bij de politieke stembus wordt niet over den weg der zaligheid, noch over historische geschillen maar over de grondslagen van het Staatsgebouw gehandeld. En omdat de Roomsche can- didaten daarin wèl en de Liberale niet met ons overeenstemmen, daarom steu nen wij bij deze herstemming de Room sche candidaturen." Daarom is onze candidaat thans niet de oud-diaken v. Deinse (trouwens een moderne oud-diaken, mag zelfs door een orthodoxen ouderling niet aanbe volen worden, want waar zou dan het end zijn!) maar We mogen ons het genoegen niet ont zeggen, aan onze lezers iets uit de schit terende resumtie voor te leggen, die Dr. Schaepman in het jongste nummer van zijn Chronica van Leo's Encycliek over Jezus Christus den Verlosser gaf. In Christus is alle heil voor de enkelen en de velen, en wie Hem voor zichzelven verwerpen, werpen de menschheid in den orkaan der vernieling terug. Zij, die zich bewegen op valsche wegen, worden door den golfslag der dwaling steeds verder weg geslingerd van de gewenschte kust. Wordt het zuivere en echte licht der waarheid verworpen, dan worden de geesten verduisterd en de ellende der booze meeningen verdwaast de ziel. Hoe kan er hoop op genezing blijven bij hen, die den aanvang en de bron des levens loo chenen? Welnu, de weg, de waarheid en het leven is Christus eeniglijk. „Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven". Wie Hem verwerpt, verwerpt de drie mid delen tot alle heil!" Het einddoel van alles en allen is God en het geheele leven is een opgaan, een pelgrimstocht tot Hem. Christus is de weg niemand komt tot den Vader dan door Hem. De weg, door Zijn genade, die niet werke loos mag blijven. Die niet werkeloos blijft, wanneer men onderhoudt Gods geboden. Dit is geen lichte taak, dit is zware arbeid. Maar om Christus' wil en met Christus' genade moet het worden volbracht. Hij, die door Zijn geboden zelfverzaking van ons vordert, heeft zelf het kruis opgenomen. Dragen en volharden is het menschelijk lot. Zoo hebben 't reeds de ouden gezien de menschelijke waardigheid hangt aan het gebieden van het hoogere over het lagere. De menscli is niet zichzelven weg en wet. Die uitspraak komt voort uit zelf zucht, zij kent geen liefde, geen offer. De menseh gebiede, maar door Jezus Chris tus; God dienen is de voorwaarde van 's menschen heerschappij. Wat geldt voor de personen, geldt ook voor de Staten, wat geldt voor den enkele, ook voor de gemeenschap. De wet van Christus moet gelden ook voor het open baar leven. Verwerpt men deze wet, dan verdwijnt de reden van bestaan der men schelijke gemeenschap. Die reden van be staan is, dat de burgers door gemeen streven het natuurlijk goed verkrijgen, maar op een wijze die zich voegt naar het leiden tot het hoogst en eeuwig goed. Zonder Christus is er geen ware leiding, geen veilig volgen, geen vaste weg. Want Christus is niet alleen de Weg, maar ook de Waarheid. Christus is in Zijn wezen de WaarheidHij is het Woord Gods wezenlijk éen, eeuwig. Door Christus spreekt de waarheidsprake en woord zijn éen. De rede kan krachtens haar natuur heerschen over een rijk en onmetelijk ge bied; maar binnen dat gebied behoort zij te blijven en Christus' gezach te eerbiedigen. Zij heeft niet alleen te zoeken en te ken nen, maar ook aan te nemen en te leeren. Van leerstellingen niet willen weten is de christelijke openbaring doemen tot nietig heid. De christelijke openbaring is noodig, want veel en het hoogste ligt van nature boven de macht en het hereik der men schelijke rede. Door de openbaring aan te nemen, verkrijgt de menschengeest het goed waarnaar hij van nature streeft en tevens de vrijheid. De ware vrijheid im mers. Wie deze verwerpt, kerkert zichzelv' in een engere ommuring van wetenschap boeit zich in ketens van menschelijken waan. Gehoorzaamheid, onderwerping aan Chris tus' gezach is hier de wet. Zonder deze komt men niet tot de Waarheid. Deze wet is hard; kwetst zij de hoogere zucht van onzen geest? Het Christendom vordert zóo van den wil als van den geest een groote kracht tot dragen. Het Kruis is de wet van ons leven. Leven te zijn is alleen Gods wezen. Alle andere wezens deelen in het leven, zij zijn het leven niet. Christus is het leven: God uit God. Door het Woord is alles geworden in de natuur. Door -den Christus is alles geworden in de genade. Het leven in de genade is leven in de gerechtigheid. De rechtvaardige echter leeft door het geloof. Wie zonder dat ge loof gerechtigheid meent te kunnen be zitten en naleven, hij zie om zich naar wat die het geloof verachtende menschen- deugd vermag. De schildering is overweldigend, aan grijpend. Het eind der eeuw gelijkt in die schildering op den aanvang der schep ping alles was woest en ledig en de duis ternis was op den afgrond. Toch wordt die menschendeugd maar te hoog gehuldigd en verheven. Waar is de redding? De wereld keere tot Christus, den Weg, de Waarheid en het Leven, terug. Aan dien terugkeer moeten al de leer lingen van Christus arbeiden. „Acht dit uw beste werk: in de ziel der volken de volle kennis van Christus en als Zijn ge heele verschijning uitbeelden en ingroeven, licht werpen over Zijn liefde, Zijn weldaden, Zijn instellingen, en dat door de pen, door het woord, en dat in de lagere scholen, in de hoogere, in de toespraak, overal waar zich de gelegenheid biedt. Genoeg heeft de schare gehoord van de rechten der mensehen; nu verneme zij eindelijk van de rechten Gods." Maar naast de prediking kome het gebed tot Christus opdat Hij gedenke Zijner woorden: „En ik, als ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal allen tot mij trekken." In dit bezielde stuk moge hier en daar iets niet naar ons bezien der zaak zijn uitgedrukt, toch zal het ook in onzen kring stichten, omdat het in vernieuwde bewon dering en aanbidding voor den Christus Gods de knie kan doen buigen. [Heraut). Welk Christenman zegt nietzie, ik stem veel liever een geloovig Katholiek, die naar deze schoone woorden van zijn Paus luistert, dan op een modernen liberalist, die bij verkiezingen den kerkelijke speelt, en godsdienst heeft, doch van toepassing van den godsdienst in School en Maat schappij en Landswetten niet weten wil. 24 Juni 1901. Waarschuwing. De heer de Waal Malefijt ontving dezer dagen van een uitgever te Rotterdam, een exemplaar van het 12de duizendtal eener antipapistische brochure, gericht tot de anti revolutionaire kiezers, met een bijgevoegd schrijven van den volgenden inhoud: WelEd. Heer! Hierbij heb ik het genoegen U toe te zenden de verbeterde en vermeerderde uitgave van een Brochure, welker eerste uitgave Schaepman in Wijk en den room schen candidaat in Breukelen deed vallen. Ook de tweede uitgaaf heeft uitnemende diensten bewezen. Ongetwijfeld zal dus deze uitgave bij de a. s. verkiezing U succes kunnen aanbrengen en stel ik U beleefd voor, om met de Kiesverereeniging, welke U candidaat stelde, te bespreken een aan tal dezer Brochures te koopen ter ver spreiding onder de Anti-Revolutionairen, Christ. Historischen enz. De prijs is zoo laag mogelijk gesteld, en zal dus geen bezwaar zijn, om eene flinke verspreiding te kunnen uitvoeren. Gaarne spoedig Uwe bestelling tege moet ziende, enz. De heer Waal Malefijt, die zelf met een Roomschen in Breukelen in herstemming komt en Woensdag te Ierseke den Room schen candidaat komt aanbevelen, schrijft zelf onder dit door hem in de Stichtsche Courant overgedrukte briefje: „Wij meenden goed te doen op deze curieuse aanbieding de aandacht te vestigen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1