NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND 'aarden- en Koop, Eeeren-Bijvielen No. 85 1901 Zaterdag 16 Maart. 15e jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- Winkelhuis ruin, te koop, ;erskneeht iknecht. stbode Bij tlil Mm khurt een Ipepl. EEN ALPENBLOEME. ke vinder van een )rtefeuille, waarin wordt beleefd ver- )en goede belooniug mn liet Bureau „de 1BOUWERS. orhanden NE, örijpskerke. E digers om in Zuid werkzaam te zijn. an den Inspecteur :straat, Middelburg. [e BB uur: Schildersbedrijf, Arendskerke. ed. G. VERBURG. E32jIE32ST\ OP: en staat zijnde net Raam. gemakkelijk om goede waeht- m twee vaar- m, bij BLOED, Ritthem. DONE, Moesbosch OP je Poten ANGELS en BURGER, We- OP tiapen met L en ruim rs te huur, bij AN, Koudekerke. OP p r ij s. vanaf f 70 EVERSDIJK te zes, Zoutelande. nd ERSE te 's-Gra- om terstond in POLEIJ, Boekh. inkomende eid benoodigd lerooskerke. d ■uiskiiecht MARIS, Nisse. enhuis, bij Mej. Middelburg. evraagd Brieven, lett. Goes. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te F. P. D'HUIJ, te Middelburg. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN Overheidsbemoeiing en Persoon lijke Vrijheid. 10 FEUILLETON. TWEEDE KAMER. ZLAVEIiZAAD, nstmeststoffen. Zwolle, \appij verzekert tegen O P ed, bij A. POPPE, tol. Tonge-Ver west. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummersn 0,025. UITGAVE DER 'FIRMA en tan van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich met 1 April op dit blad abonneeren, ontvangen de nog voor dien datum verschijnende num mers gratis. De Belgische Staatsman, Deschamp, heeft niet ten onrechte gezegd: de revo lutie heeft twee ware begrippen vrijheid en nationaliteit" vervalscht en zou die doo- den, indien zij kon. Er is geen tijd, waarin meer onder het geklingol der vrij- heidsklok der ware vrijheid het graf ge dolven is, dan do onze. Dat komt tengevolge van de doorwer king der revolutionaire gedachte omtrent gezag en vrijheid. Alleen een juisto ge- zagsbeschouwing waarborgt de echte vrij heid. Men vergete toch nimmer dat er een onderscheid is tusschen vrijheid en wij zinnigheid. Hetgeen men tegenwoordig met den laatsten naam bestempelt, draagt maar al te vaak het kenmerk van willekeurigen ra-fec«cs6at2 WcaiiA'. C\ t v»-», J nien IS zon TTVTimrimff mits maar het algemeen belang geen op- offering uwer persoonlijke vrijheid eischt. En zelf zullen die vrijzinnigen dan uitma ken wat het algemeen belang is. Daarin alleen vindt men de grenzen van het staats gezag. In de praktijk wordt dan inder daad staatsgezag gelijk aan staatswillekeur, dat is, staatsdwingelandij. Er is evenwel op aarde geen absoluut gezag denkbaar. Uit God is alle macht. Niet in den Staat vindt men de bron van alle souverein gezag. Wanneer men nu erkent dat God de bron is van bet gezag, dat het God is, die de scboone gedachte dat er een Staat zijn zou beeft gedacht dan vindt het staatsgezag ook in God en in Zijne orde ningen zijne begrenzing en kan het dus nooit absoluut zijn. De mate van zijn uitgestrektheid hangt dan ook niet af van willekeur, maar is eeuwig want wij hebben slechts uit natuur en schriftuur de orde ningen Gods op te sporen. Wij zullen dan bespeuren dat een volk niet iets mechanisch is niet een »peuple d'administré's" een hoop zielen op een stuk grond voor goede administratie ingedeeld maar oen organisch geheel dat er verschillendo levenskringen worden gevormd, die een van God ingeschapen levenswet hebben. Hiermede nu heeft de overheid te rekenen. Zij is van Godswege gehouden om eiken kring zijn eigen leven te laten leven, zich overeenkomstig zijn na tuur te laten ontwikkelen. Haar optredon op het terrein des maatschappelijken levens zij Een Episode uit der Waldenzen Historie. IV. HEREEND. Waar was Rosa? Waar was George? Samen gedood? Hadden zij samen dit leven verlaten Lang lijden zou hen heiden bespaard zijn. Rosa was gevangen genomen en in een vunzig kerkerhol geworpen. In 'een jaar stierven 5000 in die gevangenis. Geen leed was haar wedervaren. Doch een nameloos heimwee, een onweerstaanbaar verlangen naar George verontrustten en kwelden haar. Zij bleef leven ondanks alle ontbering. En dat.wekte bij haarde hope, dat zij hem hier op aarde zou weder zien.' En toch? Was hij gevangen? Was hij gedood? Wat was er van haar vader terecht gekomen? Had moeder die ellende overleefd? Of juichten zij allen nu reeds 'voor den troon van het Lam en wenkten haar die sterren, die zij 's nachts even kon zien schitteren van boven om daar haar dierbaren te ontmoeten Terwijl zij een liefdedienst vervulde, had zij haar man uit het oog verloren en dan ook steeds beschermend, niet regelend. Wanneer er een levenskring dreigt ten onder te gaan, overherd of in botsing door of met een anderen, dan biede de overheid haar hulp, tot alles weer in het rechte spoor loopt en elke kring vrij kan wente len om eigen as Zij moet heerschen over de kringen, doch nooit daar buiten. Zoodra zij dit doet, doodt zij de ware vrijheid. Het gezag der overheid is ook begrensd door de rechten der personen. De persoon heeft één eigen levenskring, waarover de overheid niets heeft te zeggen. Deze per soonlijke rechten worden voor een deel reeds door de natuur dor zaak en don loop der historie beschermd en erkend doch weer behooren zich nog veel te ontwik kelen. In onze dagen treedt het overheids gezag meer in het maatschappelijk leven dan voorheen. Voorzoover dit dient om zwakken te beschermen en bij een grooton maatschappelijken ommekeer te behoeden voor ondergaan, heeft dit ongetwijfeld onze warme sympathie. Ideaal blijft echter dat bij meerderen vooruitgang de staatsbemoei ing vermindere of juister gezegd dat door vermindering der staatsbemoeiing van meer deren vooruitgang blijk zij. Niet het minst sYoflCif1 'ons'ükzlS"'Op hch auwhrcrttiJlFo- tisch standpunt van individualisme want juist door do werking van dit stelsel is meer dan ooit de individueele en per soonlijke vrijheid gekrenkt. Wat wij dan onder die vrijheid verstaan Niet de afwezigheid van eiken band zelfs niet met den staat maar wel een los zijn van die banden, welke tegen de natuur ingaan. Onze vrijheid is een gebonden zijn, door den band, welke bij den aard van 's men- schen wezen past en tot de natuur van dit leven behoort. De persoon heeft eigen rechten en plichten, om welker uitoefening en vervulling hij die vrijheid behoeft. Pas daarna komt de band met den staat, met de gemeenschap. Maar ook deze beiden worden heheerscht en voor afgegaan door den hand met God. De kerkvader Angustinus zei het zoo schoon Alleen in het dienen van God, bestaat de ware vrijheid. De revolutionaire staatsgedachte onzer dagen keert dit alles om. O ja! ge moogt wel een band met God in 't ver borgene of in uw huiselijk leven hebben. Doch op publieke erve wordt het niet ge duld. Het staatsgezag zich niet begrensd ach tend door Gods ordeningen, neigt tot ty- rannie. Het oude inquisitorisch beginsel »dat het persoonlijke recht moet opgeofferd worden ten bate van wat men onder algo- meen belang verstaat, zelfs met verkrachting der consciëntie" is in verfijnden vorm herleefd. Die fijne vormen zijn de oorzaken straks waren de woeste dragonders ge komen en hadden haar gevangen genomen en alleen aan de welwillendheid van een officier had zij het naast God te danken gehad, dat geen direct leed haar genaakte. Haar edele schoonheid had hem getroffen en een schier onverklaarbare eerbied voor die jonge vrouw had zijn handen gebonden en zoo had de Heere aan haar zijn woord vervuld. En George? O hadde hij geweten, dat hij in dezelfde stad met zijn Rosa vertoefde, de wanhoop zou minder dikwijls zijn ziel doorvlijmd hebben. Niemand der wachters wilde hem iets zeggen. Zoo zweefde ook hjj in onzekerheid en niet alleen een pijn lijke ongerustheid en onzekerheid kwelde hom van binnen, maar ook een diepe, schoon niet levensgevaarlijke wonde ver bitterde hem het leven. Somtijds wenschte hij wel gestorven te wezen evenals zijn vader, die hij wreed voor zijn oogen had zion vermoorden. Van Rosa's moeder wist hjj niets evenmin als zij. Geen Bijhei had hij om hem te troosten, doch 't was, of de Heilige Geest hem de gedeelten der Schrift in de ooren fluisterde, die hem op beurden, als wee en droefheid hem over vielen. van grooter gevaar voor de persoonlijke vrjjheid dan in den 80-jarigen krijg. Tot de persoonlijke rechlen en vrijheden behoort ongetwijfeld de uitoefening van het ouderlijk gezag. Immers de persoon ont leent dit niet aan den staat, maar recht streeks aan God. Het is van dat overheids gezag naar aard en wezen onderscheiden. Tot de persoonlijke vrijheden behoort evenzeer zonder tegenspraak de vrijheid der geestelijke ontwikkeling derhalve ook vrijheid van onderwijs. Is dan dit ouderlijk gezag en die vrij heid van onderwijs in Noderland niet on gerept? O, ja! in het oude land van vrij heid bestaat persoonlijke vrijheid in schijn nog altijd doch achter uw vrij ouderlijk gezag en uw vrijheid van onder wijs staan de nut sen''mits gij uw kind laat vaccineerenmits gij na eerst flink betaald te hebben voor dingen, die tegen uw consciëntie indruischen nog geld genoeg over hebt om eigen scholen te on derhouden. Zoo verliest men do vrijheid over zijn eigen vleesch en bloed want het algemeen belang naar eigenwijze officiëele staatswetenschap eischt het. En heeft men dan uw vrijheden ter zijde ut/7 w/i UVg T* \J2- IJL/u g -> v m gunst vrijstelling te verleenen b. v. van vaccinatie, en schoolgaan uwer kinde ren maar dan moet gij die gunst nog duur koopen want laat ge ze niet vacci neeren dan kunnen uw kinderen niet op school; doch moeten toch onderwijs ont vangen, terwijl gij bovendien ook zelf uw kinderen wilt opvoeden naar den eisch van onzen tijd om straks dapper mede te kun nen strijden tegen die staatsdwingelandij. Ge moet dan een eigen onderwijzer ne men alles zelf bekostigen na eerst voor anderen te hebben betaald door mid del van uw belasting. Wie noemt dit consciëntie vrijheid? Verslapt en verzwakt men door den invloed van dergelijke wet gevingen niet de veer van het geweten? Alleen bij een onvoorwaardelijk eerbiedi gen van de consciëntie kan door een krachtig natuurlijk leven de nationale kracht woiden versterkt. Tegen die staats- inquisitie gil krachtig de strijd. Pal sta men voor de van God verkregen persoon lijke vrijheden. Nooit zwjjge dan ook het Nederlandsche Christenvolk voordat de liberale dwangwetten weer afgeschaft zijn. Gestreden in naam der vrijheid tegen der gelijke vrijzinnigheid 1 Do ruwe vorm van de inquisitie', „brandstapel en schavot" is weg; den verfijnden en daarom gevaarlij ken vorm, die thans van staatszijde dreigt, moeten wij ernstig bestrijden, opdat niot mede om onze lauwheid het Noderlandsch volksbestaan worde ondermijnd want juist de persoonlijke vrijheid d. w. z. de Zou hij moeten sterven in die gevangenis Zijn geliefde dalen nooit weerzien JaHij zou ze nogmaals betredeD. Doch na lange afwezigheid. In Europa had het handelen van den hertog van Savoye een kreet van veront waardiging doen opgaan. Verschillende hoven wendden zich tot Victor Amadetis en de invrijheidstelling van de nog over gebleven 3000 gevangen Waldenzen werd eindelijk na lange onderhandelingverkregen. En daar kwam wederom een bode; doch nu, om de vrijheid te verkondigen. Maar hoe Om 5 uur des avonds werd hun de tijding gebracht. En soldaten stonden ge reed em ze weg te voeren over de grenzen, terwijl de sneeuw het pad verlichtte en de adem tot jjzel stolde in de ijskoude lucht. Rosa had in de gevangenis te Mondori haar gebeden opgezonden en ofschoon zij nog 150 broeders en zusters zag vallen, door gebrek en koude overweldigd, zjj kwam ongedeerd hoewel doodzwak te Genève aan. George ging hinkend en door zijn broe ders ondersteund op weg. Ze kwamen aan den voet van den Mont-Cenis. Een zware storm dreigdo. Toch moesten zij den berg op. De gidsen smeekten voor de gevangenen, of zij in de dalen mochten souvereiniteit van den persoon in eigen levenskring is hot hecht cement van ons staatsgebouw. 15 Maart 1901. Zeer juist. Het Vaderland meent dat het door ons ver dedigde denkbeeld, het Rijk te heiasten met eene uitbetaling van alle onderwijzerstraete- menten naar vasten, wettelijken maatstaf, ligt op de lijn van het Unie-Rapport en dé rijkskas vrijwel onbeperkt zou open stellen voor ieder die mocht goedvinden een school op te richten. Dit schijnt ons volkomen juist. Ons voorstel ligt in de lijn van het Unie-rapport en mitsdien ook hoewel het Vaderland dit schijnt te betwisten in de lijn van de wet-Mackay. Ziet het Vaderland in het oprichten van een school door „ieder die zulks mocht goed vinden" een kwaad Ook wanneer vast blijft staan, hetgeen ook de wet-Mackay en het Unie-rapport eischen, dat onder „ieder die zulks verlangt" toch altijd een wettelgk gediplomeerde is te verstaan, en dat geene nitkeoring geschiedt dan na eD in verhouding tot den geleverden arbeid. (Nederl 1 Die z goede smaaen, mui «memi ot/jjUuzx de socialisten tegen de vrijheid van geweten en tegen den Godsdienst, maar ook smaden ze de schoone gave der zelfverloochenende Christelijke liefde. Zoo schrijft een welbekend woordvoerder van de sociaal-democraten in Eet Volkhet socialistisch dagblad, aan het adres van do Christelijke instellingen voor boetvaardige gevallen vrouwen »In die huizen krijgen de berouwhebbende prostituees lichaams- en zielespijs. vooral van de laatste en een nog al geprononceerde liefderijke verzorging. Volgens alle regelen van de kunst en de ervaring, door diepgaande studie van het vraag stuk verkregen, worden de prottituees daar in berouwhebbende zondaressen omgesmeed en hunne wonderbaarlijke bekeeringen wor den op anti-prostitutie meetings zeer wij d- loopig opgedisckt tot stichting van eenige godzalige dames en tot exempel aan die genen, die eventueel nog onbekeerd in de zaal aanwezig zijn.« Verwondert u over deze gevoelens geens zins. De man die dit schreef, hield eens een rede over „vergif" dat was het kerkgeloof. Met zijn cynisch God-verloochenen heeft hij geen oog om het schoone te zien, dat uit God is. En zullen zouden onze pleitbezorgers zijn, onzs aanvoerders in den politieken in strijd De strijd is tegen hen zelf. JV. Pr. Gr. C overnachten. Maar neen. Voort, den berg op! Voort te midden van sneeuwstorm en zonder kleederen. Zonder voedsel. De soldaten smeekten, doch neen, de officier beval den voortmarsch en 't gevolg? Elf soldaten en 86 Waldenzen verloren hun leven. Moeders met kinderen aan de horst werden later verkleumd gevonden. Doodgevroren en uit hun lijden verlost. George kon later zelf niet vertellen, hoe hij gered was. Zijn medetochtgenooten hadden hem voortgesleurd, en de wonde aan zijn been was weer open gereten. Voortaan zou hij altoos kreupel blijven. De tocht ging naAr Genève. Eindelijk waren zij er en een vriende lijke ontvangst wachtte hen. Een akelig gezicht was het, al die ellende te zien. Het vorige jaar was een schare Hugenoten binnen getrokken, maar zóó hadden die er niet uitgezien. Veel van de doorstane smart werd gelenigd door die broederliefde, daar in Genève ondervonden. Men twistte bijna om ze op te nemen. Rosa werd opgenomen in het huis van een aanzienlijke en een zorgvuldige ver pleging gaf haar spoedig schoonheid en kracht weder. Weldra toen de lente kwam, mocht zij Te Amsterdam wordt om een Kamer zetel gedongen door drie oude politieke vrienden, die tot voor enkele jaren nog in éénzelfde politieke kiesvoreeniging als „radicalen" saam de lakens uitdeelden. Drie oude vrienden, die nu tot drie verschillende partijen behooren, doch al leen hierin nog overeenstemmen dat zjj geen van drie meer behooren tot de partij waaruit zij zijn voortgekomen. Den Hertog liep terug tot de liberalen van de Unie, v. d. Bergh deed eeD schrede achterwaarts tot de vrijzinnige democraten; en Polak schreed voort naar de sociaal democratische arbeiderspartij. Een goed gekozen stelletje voor een schijnverkiezing. W ie te Amsterdam mr. Hartogh ver- vangt, zal niet zoo heel veel dagen zitting hebben of hij moet weer aftreden. Daarom laat men zeker drie oude vrien den om dezen zetel kampen. Dat de Kamer, als zij wil, wel vlutr „xM. J~ caJ.1..1 jTV! gen gevoerd, replieken geleverd, artikelen behandeld, stemmingen gehouden, eiXZv__ enz. en zie, de wet is afgehandeld. Woens dag eindstemming. Dit is vrucht van de tegemoetkomende houding door de regeering aangenomen, en van het feit dat de Kamer een ruim gebruik maakte van haar recht tot zelf beperking. Dr. Kuyper opende het debat met een warme sympathiebetuiging. Het ontwerp strekt ook tot breideling van het autori taire, het militaire optreden der genees kundigen een standsgehrek, noemde hij dat, en terecht 1 Ook 't optreden der vrouw in de gezondheidscommissiën achtte hij hier zeer op zijn plaats, uit een ge zondheidsoogpunt, niet wijl hjj 't femi nisme gelijk geeft. Dat de regeering deze zaak (volksgezondheid) niet bureaucratisch regelt, gelijk in Duitschland, acht Spr. een voordeel; toch is er nog te veel ad ministratieve omslag. Mits met wijsheid, niet penterig maar practisch opgetreden worde, zal het volk voor deze instelling gewonnen worden. Natuurlijk hieven in de onderdeeleu van het ontwerp nog enkele principieele bezwaren; de heer Lohman noemde er een: het te veel gebruik maken van den eed. Daardoor geeft men aan te veel personen het recht om procesverbaal op te maken. Laat men den eed vervangen door een verklaring. In dien zin stelde eens uitgaan om in de verfrisschende natuur van haar zwakheid te herstellen. Op een schoonen morgen deed zij haar gewone wandeling. Peinzend ging zij door de straten. Zij dacht aan haar oude dalen en haar ouderlijk huis. Terwijl zij zoo doorwandelt met een andere zuster, valt haar oog op een kreupele, die aan het andere einde van de straat komt aanwan delen. Wie is dat? Hij versnelt zijn tred en als hij nader komt, ontsnapt een kreet aan haar lippen, want hij die man daar is haar George. Zij laat haar zuster alleen en snelt in zijn armen. Wie zal de vreugde van dat wederzien schilderen? Wie verhalen wat zij samen doorleefden? Do pen is te onbesneden, dan dat die zou wagen zulk een tooneel van enkel reine zaligheid te bederven door ruwe kleuren 1 Een psalm steeg op; stil, onhoorbaar, doch Hij die het hart aanziet, wist, dat uit heider ziele een dankoffer was opge stegen tot zijn troon een onuitsprekelijke verzuchting, maar toch gehoord en aange nomen. (Wordt vervolgd.) o

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1