NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 61. 1901. Vrijdag 1 Februari. 15e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH de VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Engeland en Transvaal. IJlt de pers. Ingezonden Stukken. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Het Handelsblad heeft inzage gekregen van een brief van den Amsterdamschen student J. C. Pretorius, die den 20sten November uit Nauwpoort-Betlehem is ver zonden. Ziehier wat hij o.m. schrijft over de oorlogsmanieren van de Hunnen in khaki. Den 12den November, niet ver van deze stad, zijn een vrouw en haar doch ter vermoord. Er was niemand in den om trek van het ongelukshuis, behalve een vrouw en eenige kinderen. Een achttien ponder werd op het huis gericht en de vierde kogel raakte het gebouwterwijl hij door den muur drong, ontplofte hij met het gevolg, dat de moeder en dochter gedood werden, afzichtelijk verminkt. Toen de meisjes van het huis wegrendon om een schuilplaats te zoeken, werd haar nog een kogel nagezonden, zonder ze echter te tref fen. „Daarop werd het kanon gericht op een ander huis, waarin zieh een moeder met haar kinderen bevond, waarvan de oudste 13 jaar was. De tweede en derde bom troffen het huis en wondden twee der kin deren. De arme" moeder vluchtte met de gewonde kinderen in haar armendoch eer zij een veilige wijkplaats had kunnen vin- deu, werden haar twee schoten nagezonden gelukkig zonder haar teraken. Het eerste huis stond op ongeveer 2500 yards, het twee de op 4000 yards van het kanon verwijderd. „Wat denkt gij van zuik een behandeling, van zulk een onmenschelijkheid, van zulk een bescherming? Huizen zonder tal zijn verbrand, de arme en hulpelooze lieden zonder voedsel en kleeding latende, bloot gesteld aan koude, uitte, honger en aan wat niet al? Dorpen zijn eerst geplunderd en alle huizen leeggehaald en zijn daarna geheel neergebrand. „Den 26 October had een schermutseling plaats op onze hoeve; ongeveer een mijl van het huis af. Zoodra het vuur begon nen was, werden verschillende kanonnen waaronder een lyddietkanon van 5 inch ka liber, op het buis gerichtde negende lyd- dietkom trof het huis, barstte op het dak en vernielde dat gedeelte van het gebouw. De vrouw en de andere bewoners vluch ten uit het huis en terwijl zij vluchtten, sprong een andere bom onder hen, waar door een der vrouwelijke dienstboden werd gewond. Tegen don avond was onze ammu nitie op en waren wij genoodzaakt, terug te trekken. Niet zoodra was de stelling verlaten en waren de troepen het huis ge naderd, of elk gebouw werd in lichterlaaie gezet en alles wat levend was vermoord. Aan niemand werd toegostaan, zelfs niet één kleedingstuk uit het huis moe te nemen. De mensehen werden voortgedreven door paardenvolk van ons huis naar het kamp, viet mijlen verder; daar zij moesten loopeu en niets te eten hadden gehad den geheelen dag waren zij uiterst vermoeid. Te negen uur 's avonds bereikten zij het kamp, tege lijk begon het zware regen te vallen en werden zij tot de huid doorweekt. Den nacht moesten zij doorbrengen in hun natte kleederen, welke aan hun lichaam moesten drogen. Den volgenden ochtend werden zij gefouilleerd en al het geld dat zij bij zich hadden, werd hun afgenomen. Ik heb een brief in mijn zak, waarin dit alles staat. Zij werden gezonden naar Harrismith, waar hun vergund werd te blijven, indien zij zelf in hun onderhoud wilden voorzien, zonder geld. De anderen werden van Harrismith naar Natal gevoerd. Dit wordt de bescherming genoemd, waar om de Boerenvrouw smeekt! Den vrouwen wordt niet toegestaan zichzelven gevangenen te noemen. Dit werd beproefd om ons te ontmoedigen, doch het sterkt ons om vol te houden tot het laatste, en dat laatste zal zijn, dat onze vrijheid zal zijn verkregen". Ht t Hoogs Bruidspaar of het Hoone Echt paar. De Middelburgsche Courant schrijft: Met verbazing en leedwezen zien wij dat de heeren A. baron van Pallandt Neerijnen en H. graaf Du Moneeau, resp. opper-cere- moniemeester en clief van bet militaire huis van H.M., het oirbaar hebben geacht de huwelijksplechtigheid te maken tot een manifestatie tegen het burgerlijk huwelijk. Uit het door deze heeren onder! eekende programma toch blijkt, dat na de voltrekking van het huwelijk het hooge bruidspaar, in èén rijtuig met H.M. koningin moeder, naar de kerk zal gaan; daar wordt het bruids paar ontvangen door een commissie uit don kerkeraad, die na den dienst het hooge echtpaar uitgeleide doet, waarna het echtpaar (ditmaal alleen in een rijtuig), naar hel pa leis terug rijdt. Het programma gaat dus uit van de onder stelling, dat de burgerlijke huwelijksvoltrek king geen verandering brengt in de ver houding tusschen de Koningin en haar bruigom. Het is natuurlijk dat wij er geen oogen- blik aan denken, dat de Koningin zelve heeft gewild, op zoo opvallende wijze te breken met de Nederlandsche gewoonten, en openlijk blijk te geven van minachting voor een wettelijke instelling. Trouwens, dit zsu te minder mogelijk zijn, waar bij de wet, dus met medewerking van de Kroon, de voltrekking van het burger huwelijk van H. M. met bijzondere plechtigheid omringd. Vooral daarom was het voor den opper- eeremoniemeester een dubbele plicht ge weest, om te zorgen, dat het ceremonieel werd geregeld naar de formeele verhouding die alleen beheerscht wordt door het bur gerlijk huwelijk. Aau persoonlijke opvatting kan bij de regeling van officieele plechtigheden geen plaats worden gelaten. Of zou niet de stren ge handhaving der etiquette juist haar oor sprong vinden in de noodzakelijkheid, den storenden invloed van afwisselende persoon lijke opvatting te weren? Wij achten het daarom onverantwoordelijk dat genoemde heeren op deze wijze een valschen schijn tegen H.M. hebben doen ont staan. Wij vragenis hier opzet ot eeno ver gissing in het spel? Wij hopen het laatste. Anders zouden wij moenen dat de genoem de hoogwaardigheidsbekleeders zeer beris pelijk hebben gehandeld. I)e Nederlander zegt naar aanleiding hier van Wij kunnen bet begrijpen, dat een radi cale redactie zoo schrijft, maar wij zijn bet allerminst met baar eens. Wij zien daarentegen juist in deze re- geleling een nieuw en gelukkig bewijs, dat het huwelijk der Koningin zal wezen, en ook wat do uiterlijke vormen aangaat vol trokken zal worden als, een christelijk huwelijk. Wanneer de Middelb. Ct. voor de stevig heid en gaafheid van het burgerlijk huwe lijk pleit, dan vindt zij ons geheel aan hare zijde. Zoowel tegenover de R. K. oener- zijds als wij hopen haar bier ook op onze hand te hebben tegenover do ra dicale theoriefin van vrije liefde of »gore- geld concubinaat" anderzijds. Maar waarom? Omdat de christelijke huwelijksgedachte in onze moderne en gemengde samenleving, waarin niet alle menschen Christenen noch alle Christenen heiligen zijn, alleen door het hoog houden van het burgerlijk huwelijk tot haar recht kan komen en kan worden verwezenlijkt. Iedere aanval, in onze samenleving op het burgerlijk huwelijk gedaan, is feitelijk een aanval op de christelijke huwelijksidee; ondermijnt deze, willens of onwillens. Maar als de zaak zóó staat, dan begrijpt de Middelb. Ct. toch ook wel, dat dezelfde reden, die do Christenen het burgerlijk huwelijk doet in eere en waarde houden, hen tevens hun eigen huwelijk niet geheel volledig doet achten, zonlaDg het niet ker kelijk is ingezegend. Het Christendom, dat do heiligheid van het huwelijk eert, is de grondslag van onze burgerlijke huwelijkswetgeving. En datzelfde Christendom, omdat het de heiligheid van hot. huwelijk eort, wekt be hoefte om elk huwelijk voor God te be zegelen. Zoo zjjn hot dan juist de warmste voor standers van ons burgerlijk huweljjk, die met de voltrekking voor den ambtenaar hun ocbt niet compleet acbton. En zoo »manifostoert" oen bruid, dio zich bruid blijft noemen als zo van bet stadhuis naar do kerk rijdt, allerminst «tegen het burgerlijk huwolijk" maar veel eer vóór de diepste gedachte, dio onze christelijke wotgeving aan dat burgerlijk huwelijk heeft willon inloggen. En ook al ziet men dit laatsto niet in zooals misschien de Middelb. Ct. het niet zal bogrijpen dan kan hier toch van een manifestatie tegen het burgerlijk huwelijk nooit sprake zijn. De burgerlijke wet rogelt, overeenkom stig haar roeping, het huwolijk alleen als overeenkomst, omdat het overige den Staat niet rechtstreeks aangaat en 't voor do rechtsgevolgen slechts noodig is hot juiste tijdstip nauwkeurig vast te Btellen. Maar hieruit volgt geenszins, dat zij, die het huwelijk sluiten, niet volkomen vrij zouden zijn, het voor zich eerst voltrokken te houden, wanneer zij dat oogonblik ge komen achten. Omdat de burgerlijko overheid zich met het onvolmaakte tevreden stelt, behoeft de burger dit nog niet te doen. De Koningin nu spreekt in dit geval duidelijk uit, wat in bet bewustzijn ligt van elk Christen, n.l. dat er nog iets an ders noodig is dan de burgerlijke overeen komst en dat eerst als de band geheiligd is, hij volkomen is gelegd. De Standaard zegt Van dit breken met «de Nederlandsche gewoonten" blijkt ons hier niets; veeleer schijnt de redactie (van do Middelb. Ct.) van die «Nederlandsche gowoonten" niet bijster op de hoogte te zijn.' «Nederlandsche gowoonto" is'het veeleer, dat in de kerk de burgerlijk reeds gehuw den steeds als Bruid en Bruidegom wordon aangesproken, en ons is zelfs nooit ter oore gekomen, dat de Liturg hen aansprak als Mijnheer en Mevrouw. Die gewoonte wordt niet beheerscht door ons burgerlijk rockt, maar door kerkelijke usantie; en we zien ter wereld niet in, waarom de Opper-Ceremoniemeester ver plicht zou geweest zijn, van deze gewoonte af te wijken. Hij is geen Staatsambtenaar, maar Hof- dignitaris; en de vrijheid die elk burger beeft, om, mits aan de wet voldaan zij, zich in huis en kerk te gedragen naar eigen goedvinden, mag ook aan Prinsen en Prin sessen niet worden betwist. De Overheid kan het burgerlijk huwe lijk naar eigen goedvinden inrichten maar ze kan niemand verhinderen het huwelijk eerst dan als finaal voltrokken te beschou wen, zoo het óók gesloten is op kerkelijk terrein. Het Huwelijk komt ten volle tot stand door de samenwerking van drie factoren de Familie, do Overheid en de Kerk en het is dan ook een bepaalde misgreep, dat inzake het Huwelijk straf bedreigd wordt tegen kerkelijke ceremoniën, die niet vol doen aan eischen door de Overheid gesteld. Een concordaat bestaat ten onzent niet, en Kerk en Staat staan vrij tegenover el kander. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Geachte Redactie! Vereeniging tegen drankmisbruik. Deze dagen wordt door rondzending van geschriften een beroep gedaan op de inge zetenen van Middelburg, Vlissingen, Goes e. a. om den olksbond, Vereemging tegen drankmisbruikte steunen en zoodoende de oprichting van plaatselijke afdeelingen te bevorderen. Indien wij (lat beroep hier mot enkele argumenten mogen ondersteunen,zal'taller minst noodig zijn, de ellende te schetsen welke het drankmisbruik na zich sleept. Herinneren wij ons slechts, dat in ons land do accijns op hot gedistilleerd wijn en bior dus niet eens moogerekend jaarlijks moei' dan 25 millioen gulden opbrengt of meer dan 'U van alle directe cu indirecte belastingon en accijnzen te samen; voorts dat er in Nederland meer dan 24.000 drank inrichtingen met vergunning zijn of 1 op 211 inwoners, vrouwcu en kinderen mee geteld verder dat er per jaar en per hoofd der bevolking meer dan 8 Liter gedistilleerd wordt verbruikt en eindelijk dat meer dan 'Is dor bevolking onze gevangenissen en meer dan s van die onze krankzinnigen gestichten door 't alcoholmisbruik daarheen worden gevoerd. Dat zijn cijfers die spreken. Maar toch daar is zooveel meer. Immers, wat niet in cijfers kan worden uitgedrukt, dat is't leed, buiten gevangenissen en gestichten door den sterken drank o ver den menschen uitgestort het leed zoowel geestelijk als stoffelijk in ontelbare gezinnen, waar de drankduivel bederf en verwoesting teweeg bracht. Wie zal 't zeggen, hoe ontzettend veel wee en wanhoop, hoeveel twist en twee dracht, hoeveel zonde en zedeloosheid door dit kwaad worden te voorschijn geroepen? Hoe 't in Middelburg zelfs gesteld is? In Middelburg worden op een bevolking van circa 19000 zielen 103 gewone en en drie buitengewone vergunningen aangetroffen, terwijl er bij toepassing van art. 2 der drank wet slechts 62 zouden mogen zijn. En het gebruik aan gedistilleerd per jaar en per hoofd der bevolking is niet gering. Het bedroeg in 1882: 12.14, 1883: 11.82, 1884: 12.02, 1885: 11.72, 1886: 11.75, 1887: 11.97, 1888: 12.30, 1889: 12.52, 1890: 12.75, 1891: 12.59, 1892: 12.49, 1893: 12.52, 1894: 12.94, 1895: 12.45, 1896: 12.71, en in 1897: 12.57. Zeker, dat verbruik komt niet voor re kening van de gemeentenaren alleen; ook de vreemdelingen en de omwonenden heb ben daarin hun deel. Maar al neemt men dit in aanmerking, dan is 12.47 Liter per hoofd toch bedenkelijk hoog. Van de 109 gemeenten in Zeeland heeft alleen Zierik- zee een hooger cijfer nl. 14.17 liter. Maar waartoe meer cijfers? Ieder weet dat 't alcoholmisbruik in ons vaderland dringend de aandacht vraagt van alle wei denkenden. De aandacht maar de bestrij ding tevens. Gelukkig wordt dit steeds meer ingezien, in steeds wijderen kring. En verschillende vereenigingen zijn ook in Zeeland aan den arbeid. Wij verheugen ons daarover en hier past een woord van waardeering voor hetgeen door hen reeds werd verricht. Zij zeiven echter zullen het ongetwijfeld er kennen, dat er ook naast hem plaats is voor den Volksbond, die een eigen standpunt inneemt, van dat der andere vereenigingen duidelijk onderscheiden. Hij zal daarom, in stede van als een vreemde indringer te worden aangezien, veeleer als een broeder medestrijder worden welkom geheeten. De Volksbond eischt van zijn leden ma- tigbeid. Hij eischt echter niet geheel onthouding. Hij ziet nu eenmaal niet in de geheel-onthouding de noodzakelijke voor waarde voor een krachtige bestrijding van 't drankmisbruik, De Volksbond streeft er naar 't kwaad aan te taston in zijn oorzaken, die vele zijn in aantal en in aard. Vandaar dat ook zijn strijdmiddelen zoo vele zijn en we hem zien strijden voor aankweeking van wilskracht en zelfbeheerschingvoor 't gemeenschapsgevoel, voor wering van verschillende drinkgewoonten en van den sterken drank als volksdrank, voor verbe tering van de volksvoeding en volkshuis vesting, voor toepassing in 't algemeen van de beginselen der sociale hygiene, voor een krachtige drankwetgeving, voor iuvoe- van onderwijs over het alcoholisme, voor aanmoediging van vlijt en spaarzaamheid, voor veredeling van volksvermaking. En nu meene men niet, dat dit alles hier wordt neergeschreven bij wijze van reclame, met 't doel een pakkend uithang bord te verkrijgen, terwijl de meeste dezer punten nauwelijks tot uitvoering kwamen. De 25 jaren levens dezer vereeniging, die, jarenlang geleid door een mr. Goeman Borgesius, thans bestuurd wordt door de hh. dr. Ruijsch, mr. Snijder van Wissekerko, Walburgh Schmidt, V. d. Voort, mr. Bool, prof. Julius en Lulofs, die 25 wélbostede levensjaren vormen een «staat van dienst", die aantoont hoe de goede beloften allo zijn omgezet in nog betere daden. Konnis omtrent het alcoholvraagstuk tracht cle Volksbond to verspreiden door 't houden van vergaderingon en 't uitgeven van geschriften, o. a. van een geregeld verschijnend orgaan. Met ernst was voorts de Volksbond werk zaam om allerlei maatschappelijke misstan den op te heffen, door 't drankgebruik op 't werk tegen te gaan, de onmatig lange arbeidstijden te verkorten, de loon uitbetaling in herbergen te bekampen en zooveel meer doch wij moeten ons be perken. In deze richting nu wordt door den Volksbond alom in den lande gewerkt, vaak met uitnemend gevolg. Ook in Zeeland komt thans de Volksbond aankloppen om meer steun. Moge ook in deze schoone, welvarende provincie welhaast de Volksbond vertegenwoordigd zijn door krachtige afdeelingen, die elk in eigen kring zooveel nut kunnen stichten. De afdee lingen er zijn er reeds een 25 tal genieten alle zooveel mogelijk zelfstandig heid in de keuze der strijdmiddelen. Heeft een afdeeling als Deventer met zekere voor liefde naar verbetering van woningtoestanden gestreefd door den bouw van model-arbei derswoningen, in Utrecht en Zutplion trok o. m. het vraagstuk der volksvoeding de aandacht en worden kookscholen gevestigd Amsterdam en Haarlem bevorderden het sparen door stuiversspaarbanken op te rich ten; Utrecht nam 't initiatief voor do op richting van oene volksloeszaal, terwijl schaft- en uitbetalingslokalen in 't leven werden geroepen door Rotterdam en Vlaar- dingen. De Toynbee-arbeid werd beoefend in Deventer, Zutpbon on Winterswijk. Een groote kracht van den Volksbond zijn ten slotte de zoogenaamde Bondshuizen en volkskoffie huizen, waar de werkman ontspanning vindt maar geen sterken drank. In tal van afdeelin gen werden ze opgericht; in Amsterdam alleen worden er een 12 tal geëxploiteerd. Bij het aanwerven zijner loden, gaat do Volksbond uit van het gezonde beginsel, dat de moreelo steun in de eersto plaats noodig is en, wat den finantieelen steun aangaat, een ieder vrij moet zijn in 't bepalen van het be drag zijner contributie. Elke bijdrage en iedere toetreding is wolkom. Veel kan, veel zal de Volksbond nog tot stand brengen hopen wijook met de hulp der afdeelingen to Middelburg, Vlissingon, Goes e. a. maar daartoe is omisbaar de medewerking van allen die bet volk van Ne derland willen voeren tot zedelijke en stoffe lijke welvaart. Dat dan allen den steun schenken, dien de Volksbondvmagt en zoo ruimschoots verdient I Utrecht W. C. VAN HAEFTEN, 23 Jan 1901. Alg. Secretaris v/d Volksbond. In Middelburg wekken hunne medemge- zetenen op aan den strijd tegen het drank misbruik een kwaad, dat op zedelijk en stoffelijk gebied zooveel bederf en ellende veroorzaakt deel te nemen, door gehoor te geven aan het verzoek van den Volksbond om steun en medewerking, de heeren J. J. Ber denis van Berlekom, dr J. P. Berdenis van Berlekom, mr P. Dieleman, J. I. Th. Evers, mr R. Pruin, A. J. Hoorweg, W. J. J. Koole, J. Meijers, jhr mr L. Schorer, mevr. Schorer Plaat, Horman Snijders, jhr C. J. J. A.van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1901 | | pagina 1