NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 137. 1900 Donderdag 23 Augustus. 14e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Het Anarchisme. blken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 oent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De Nederlander herinnerde deze week aan den levensloop van den man, aan wien de anarchisten, die in Spanje, Frankrijk en Italië woelen en werken, liun beteekenis ontleenen, n.l. den Russischen officier Bakounine. Onze ruimte laat niet toe het artikel van den Nederlander geheel over te nemen. Slechts drukken we om den geest van het anarchisme te doen kennen, een zinsnee af uit Bakounine's Revolutionaire Catechis mus. Men leze het volgende: »De revolutionair is een gewijd mensch hij heeft geene persoonlijke belangen, geene neigingen, geen eigendom en ook geen naam. Alles wordt bij hem in beslag ge nomen door één eenig uitsluitend belang, één eenige gedachte, één eenige hartstocht de revolutie. In het diepst van zijn wezen, niet slechts in woorden, maar in de daad, heeft hij volkomen gebroken met de bur gerlijke orde, geheel de beschaafde wereld, de wetten, de gewoonten, en de algemeen erkende zeden der wereld. Een revolu tionair ziet af van de wetenschap dezer wereld, die hij voor de volgende geslachten afschaft. Hij kent slechts één wetenschap de verwoesting. Koud tegen zich zeiven, moet hij het ook tegen anderen zijn. Alle gevoelens van toeneiging, alle gevoelens van verwantschap, van liefde, van dank baarheid, moeten in hem door den eenigen en kouden hartstocht van het omwentelings- werk verstikt zijn. Dag en nacht moet hij één enkele gedachte hebbeneen eenig doel, namelijk de onverzoenlijke verwoes ting. Terwijl hij koud en onophoudelijk dit doel vervolgt, moet hij bereid zijn, zelf onder te gaan en allen, die hem in dit doel hinderen, met eigen handen om te brengen. Hij mag niet terugschrikken voor de verstoring van eenige positie, dit is: ook niet voor koningsmoord), van geen band, geen mensch, die deze wereld toe behoort. In de overtuiging dat de vrij making en het geluk des volks slechts kan worden bereikt door een alles verwoestende revolutie, zullen de verbondenen alles aan wenden om het ongeluk en de ellende te vergrootenom het ongeduld des volks uit te putten en het tot den algemeenen op stand aan te hitsen. Onze zaak is: de schrikkelijke, volstandige, onverzoenlijke, en algemeene verwoesting". Lezer, wat dunkt U van zulk een on- tembaren hartstocht, van zulk een gloeien- den haat jegens al het bestaande, van zulk een zelfvernietiging ten bate van een idee! "Want het anarchisme, geesteskind van het socialisme, is, evenais dit, slechts een menschelijke philosophie, een wereldbe schouwing zonder God en zonder steunpunt in het heden, een droombeeld in de toe komst, een hersenschim, een vrucht van ijdele verbeelding, waaraan alle werkelijk heid ontbreekt. Hoe schrikkelijk is toch de verwoestende werking der zonde, waardoor het mogelijk wordt hart en ziel en zinnen ten dienste te stellen van een onzinnigen waan, min der dan een schaduwbeeld. "Wie ijst niet bij het lezen van het be sluit in 1881 op het anarchistisch congres te Londen genomon, »dat voor de vernieti ging van vorsten, ministers, qeestelijken, adellijke heer en, groote kapitalisten en andere dergelijke personen elk middel geoorloofd wordt verklaard. »Weg God, weg koning, weg staat, weg maatschappij, weg wetenschap, weg kunst weg zedelijkheid, weg alles wat bestaat!''' Zóó luidt de leuze van den anarchist. Maar op de puinhoopen der verwoesting moet een nieuwe wereld worden geschapen, een geluksstaat, waar alle ellende en ar moede en ziekte is geweken. Dat scheppingswerk wenscht het anar chisme te ondernemen. Hoe moest niet, bij het losbreken van deze machten der duisternis, de liefde en de ijver verduizendvoudigd worden dergenen, die het nieuwe Jeruzalem uit den hemel verwachten van Hem, die troont boven alle aardsche machten; een zelfopofferende liefde en verterende ijver, om het licht der waarheid Gods te doen schijnen te midden dezer stikdonkere duisternis. Een liefde en een ijver bovenal om ons eigen land en volk terug te houden van het hellend vlak der revolutie, waar geen stil stand mogelijk is en dat uitloopt in een gapenden afgrond van dood en verderf. Tegen de revolutie is alleen bestand: het Evangelie van den Zone Gods. 22 Aug. 1900. Het is de kwaal van onzen tijd dat vele ouders hunne kinderen, in plaats van hen een of ander handwerk te laten leeren of onder moeders toezicht tot brave huishoud sters te doen opleiden, er zooveel mogelijk knappe mensch en van willen maken. Menschen die zich later den stand scha men, waaruit zij zijn voortgekomen. Het zal wel niet helpen, maar gezegd moet het toch dat er veel te veel studee- deerende jongelieden zijn. Er zijn nu reeds te veel rechtsgeleerden, ingenieurs en artsen. Honderden advocaten zonder praktijk zoeken een postje bij levensverzekering, journalistiekpolitiegriffie of departement. Tal van ingenieurs worden handelaars of gaan les geven. Geneesheeren loopen in de groote steden elkaar in den weg, terwijl in de kleinere gemeenten veeltijds te klein salaris hen belet aich te vestigen. Jongens van grooten aanleg het op studie gaan te beletten zou dwaasheid zijn. Maar hij, wiens zoon maar een middel matigheid of nog minder is, zal wijs doen hem liever een vak, ook 't landbouwersvak te laten aanleeren, dan er een brekebeen onder de gestudeerden van te maken. Kranige, krachtige jongens met studie koppen, vinden hu* weg toch wel. Het bekende trapje: Conservatieven. Liberalen, Radicalen. Socialisten. Anarchisten. is geen verdichtsel van Groen van Prin- sterer, maar logisch uit den ontwikkelings gang der revolutie voortgekomen. Dat Conservatieven en Liberalen na 1848; Liberalen en Radicalen na 1878; Radicalen en Socialisten van onzen tijd uit éénzelfde beginsel leefden of leven, werd door de betrokkenen zeiven herhaal delijk toegegeven. Maar Socialisten en Anarchisten, en dan het trapje langs, ook, zij het van nauwe lijks waarneembare verte', ook de overige genoemden van een politieken bloede met de koningsmoorders onzer dagen, dat wil bij hen er niet in en wij bekennen het gaarne, het heeft ook ons menigmaal een onhoudbare veronderstelling toegeschenen. Toch is de stelling niet zoo onbewijs baar als het zoo oppervlakkig schijnt. Laat een Duitsch blad de Reichsbote, met instemming door 't chr. liberale blad De Vaderl. vertaald en overgenomen, u het volgende zeggen: „En wat is het anarchisme anders dan de misdadige kranke voortplanting van het revolutionaire socialisme, van den scepti- schen afval van God en van de christelijk- zedelijke wereldbeschouwing voor welke er geen godsdiestige en zedelijke waarheid meer is en die zich ten laatste niet meer door conventioneel moraal of die der staats wetten beperken of in toom houden laat „Voor het anarchisme duurt de revolu tionair socialistische ontwikkeling naar de begeerde ineenstorting der huidige maat schappij te lang. Het wil die bekorten en gelooft, dat het vermoorden van vorsten en hoofden van republieken, als vertegen woordigers der bestaande machtsverhou dingen, daartoe het beste middel is „Beginselen hebben hunne consequentiesen vragen er niet naar of de menschen dit aan genaam vinden of niet." Daar zijn wij het eens mee. Voorheen en thans. Te Haarlem is de vorige week kermis gevierd Het inschrift op de in 1686 door Fremy te Amsterdam gegoten klok, die de kermis in- en uitluidt, is in zonderlinge tegenspraak met kermislawaai en de kermis-insolentiën ■sLaudate dominum Cgmlohs jubilationis spiritus", dat, overgezet zijnde, aldus luidt Looft den Heere, alle gij q eest en. met de cymbolen der vreugde Stichtsohc Courant. De lieer Van Kol heeft in Bet Volk een en ander gezegd over de Koloniale Reserve te Nijmegen, waaraan wij niet en waaraan wij wel de aandacht behooren, te schenken. Die koloniale reserve" dient als kern voor de uitzending van suppletietroepon naar Indië (Atjeh), daarom noemt de schrijver haar een «verknoeid werfdepot". Maar hij noemt liet ook een »duur werfdepot". Wij zijn geneigd dit te gelooven. Immers voor dit jaar, zegt de hoer Van Kol, wordt gerekend op liet aanwerven van slechts 160 recruten voor 51 duizend gul den; terwijl in Harderwijk voor 800 recru ten 176 duizend gulden wordt betaald aan premie- en aanbrenggelden en de geheele inrichting daar veel goedkooper is. Dan rekent hij uit dat de uitgaven voor staf en vast personeel meer dan 100 dui zend gulden bedragen. Dan schijnt er een geest te heerschen als in een strafdivisie. Een korporaal die aan een blad een grief had meegedeeld tegen de geneeskundige commissie aldaar, werd gestraft met 14 dagen provoost om den anderen dag water en brood. Het is niet te verwonderen dat bij toe passing van dergelijke straffen de weerzin in den dienst algemeen is, deserties ver menigvuldigen en veinzen ziek te zijn, aan de orde van den dag zijn. Nu zeggen wij met den heer v. Kol: «Wanneer desertie in een legerkorps veel vuldig voorkomt, is dit een bewijs dat er iets hapert aan de leiding van het korps of aan de daaraan deel uitmakende sol daten." De schrijver laat de statistiek spreken: «Bij de Reconvalescenten-afdeeiing te Zutfen waren 1 Juli 1899 gemiddeld aan wezig 444 militairen; daarvan overleden er 13 en kregen er 118 voortdurend gagement, die dus weinig aanleiding hadden om te deserteeren. Van de 313 die daarvoor in de termen vielen, zijn er gedeserteerd niet minder dan 50 en werden qepasporteerd, uit den dienst verwijderd of om andere redenen afgevoerd, er gingen dus grootendeels door eigen schuld of door verkeerde behande ling weg, nog 42 soldaten ofte samen 92, terwijl er niet meer dan 188 overgingen bij het valide gedeelte. Ongeveer een derde van de validen ging dus voor het Indische leger verloreneen zeer ongunstig resultaat voor wie de waarheid wil erkennen." De heer Van Kol is Kamerlid en zal derhalve op deze quaestie wel terugkomen. Doch de vraag mag ook in de pers aan de orde blijven: Is de Koloniale Reserve niet te duur en kan dat niet een beetje minder En hapert er iets aan de inrichting en is deze niet te verbeteren Wij hebben opzettelijk die klachten welke wij konden voelen aankomen, terzijde ge laten. Doch de beide hierboven genoemde heb ben recht besproken te worden. Zij betref fen de dubbeltjes der belastingschuldigen, en het gehalte onzer Indische soldaten. Het ambt van griffier bij het drukste der vijf Amsterdamsche gerechtshoven is vervuld door de benoeming van den Hooge- veenschen kantonrechter mr. Smeenge. Zulks in weerwil der billijke aanspraken van den substituut-griffier mr. Kann die 23 jaar deze betrekking aan genoemde rechtbank vervuld had. Of hier ook de politiek oen woordje heeft meegesproken? Men zou het haast denkon. Mr. Smeenge heeft der liberale partij als verkiezingsredenaar groote diensten be wezen; en is mensehelijk gesproken ook een der velen die tot het optreden van het tegenwoordige kabinet hebben bijge dragen. Hem werd daarom allicht door deze de tol der dankbaarheid betaald. Treilend en juist is de onderstaande paedagogische opmerking, door prof. Fa- bius in zijn voortreffelijk „Voortvaren" (blz. 45) ingevlochten, en wat door ouders wel mag ter harte genomen. »Het verschil van aard bij de geslach ten komt ook uit in de kous van het speel goed en de wijze waarop zij daarmee om- De pop van het meisje verdient do aan dacht, niet alloen omdat in de liefde daar voor uitkomt hoe diep de oigenaardigo bestemming dor vrouw in hare natuur is gelegd, maar ook wijl in do behandeling van dat speelgoed valt op te merken, hoe hot meisje geneigd is de dingen aan te nemen, zooals zij zijn, en ze eenvoudig te gebruiken overeenkomstig hunne bestem ming, terwijl de knaap meer behoefte heoft om de samenstelling van het voorwerp na te gaan, waarvan dit echter maar al te vaak het slachtoffer wordt. Een onderscheid van aanleg, dat ook voor de opvoeding van groote beteekenis geacht moet worden. Roekeloosheid en vernielingszucht zijn afkeuringswaardig ook in den jongen. Maar ouders, die aan den knaap, wiens speelgoed is verongelukt, wel licht ten gevolge zijner nasporingen om het verband te ontdekken, kortweg de goed- bewaarde pop van het zusje voorhouden, doen aan de billijkheid te kort." Bet Centrum is voor samenwerking met de «gematigd" liberalen. Er bestaat ook een Katholiek-Democra tische Volkspartij. De naam doet denken dat men van 't goede te veel kan krijgen. Deze partij zal aanstaanden Zondag haar eerste jaarvergadering houden te Arnhem. Dat vergaderen op een Zondag zegt al genoeg wat van een zoodanige partij voor eeno actie in Christelijken geest te ver wachten zij. T 'ouwens haar politiek programma be vat veel wat ook door de gematigd libe ralen aanvaard wordt, zelfs in vereeniging met de sociaal democraten. Onder anderenAlgemeen Kiesrecht. Leerplicht, zoo uitgebreid mogelijk. Af schaffing van den gedwongen Krijgsdienst. Vermindering der hooge traktementen. Sterke progressie op de vermogens en het erfrecht. Op dit program komen ook nog wel andere zaken voor, die ook onze sympathie hebben. Met name Drankbestrijding met local option (Verbod van drank verkoop in een gemeente bij volksstemming), Zondagsrust, Verkorting van arbeidsduur voor volwas sen arbeiders. Een ministerie van arbeid voor alle bedrijven, enz. Maar de bovengenoemde kan men spe ciaal beschouwen als aanduidende de oor zaak waarom een deel der Roomsche pers meea tot de gematigd liberalen van 1900, den tot de antirevolutionairen neigt. Dat onze tijd met den dag democrati scher wordt, blijkt ook uit het feit dat zelfs vorsten eikaars handelingen publiek gaan critiseeren. Natuurlijk geschiedt dit critiseereB dan op diplomatische wijze. Doch goed, vroe ger achtte men iets dergelijks zelfs niet mogelijk. De Keizer van Duitschland heeft dezer dagen in zijn toespraak tot Waldersee bij diens vertrek naar China het illusionisme van den Czaar in zake de Vredesconferentie op vriendschappelijke wijze gehekeld. Hij sprak den wensch uit, „dat onze gemeen schappelijke expeditie een vaste waarborg zal zijn van de onderlinge waardeering en den onderlingen vrede voor de Europeesche mogendheden, gelijk de keizer van Rusland verleden jaar op andere wijze heeft ge tracht te verkrijgen. Wat ons in vrede niet gegeven kan worden, is nu misschien met de wapen^ in de hand te bereiken". De Czaar zal meesmuilen, wanneer hij dat leest Blanke Slavinnen. Wellicht zal men zich herinneren, hoe de heer W. A. Dekker, predikant te Hoo- goveen, geruimen tijd geleden ia het daar ter plaatse verschijnend blad gewaarschuwd heeft tegen een advertentie, waarin tegen hoog loon in een hotel in Den Haag een flinke stevige buitenmeid werd gevraagd. Deze waarschuwing in de Hoogevcensche Ct. van 10 Septomber 1898, luidde als volgt «Ondergetoekendo acht zich geroepen onze dienstboden ten ernstigste te waar schuwen tegen de advertentie, waarbij te gen een loon van f 200, zegge tweehonderd gulden, in oen hotel in Den Haag, eene flinke, stevige buitenmeid wordt gevraagd. „Uit een door mij ingesteld onderzoek is mij gebleken, dat de dienstboden, die in handen vallen van het beruchte Am sterdamsche verhuurkantoor, als blanke slavinnen worden verhandeld en versjacheld. «Door ongesteldheid moet ik kort zijn in mijn schrijvende belanghebbenden kunnen nadere inlichtingen bij mij ver krijgen.» De brieven op de advertentie moesten, zooals daarin vermeld was, worden inge zonden bij Henny's Advertentiebureau, Kerkstraat te Amsterdam. Nu wordt door denzelfden Henny een huur- en verhuurkantoor van dienstboden geëxploiteerd, en hij stelde daarom wegens beleediging een eisch tot schadevergoeding tegen den predikant in. In het Weekbl. voor het Recht, No. 7467, is nu het vonnis der rechtbank te Assen opgenomen, waarbij die vordering ontzegd is op de volgende gronden In rechte g&O. dat in den regel het bestuur van een advertentieblad of van een advertentiebu reau, al verklaart het zich ook bereid de antwoorden in ontvangst te nemen, niet aansprakelijk gesteld wordt voor den in houd der geplaatste advertentie, zoodat de gedaagde met zijn waarschuwing nimmer den eiseher als bestuurder van een adver tentiebureau kon treffen JJJO. dat de door den gedaagde geplaatste waarschuwing, slechts beleedigend zou kunnen zijn voor den inzender der ad vertentie dat echter de inzender zjj het wel licht de eiseher zelf, gebruik makende van de (niet eens met des eischers naam geheel overeenstemmende) initialen C. H. anoniem heeft geadverteerd en de gedaagde zijne waarschuwing dus heeft gericht tegen een naamloos stuk, de advertentie van een onbekende, waaraan de eiseher, al is hij besteder van dienstboden of houder van een verhuurkantoor, evenmin in die quali- teiten eene rechtsvordering kan ontleenen, indien niet, gelijk m het onderwerpelijke geval, in de waarschuwing zelve de eiseher uitdrukkelijk of onweifelbaar wordt aan gewezen Gezien art. 56 B. R. Verklaart den eiseher niet ontvankelijk in zijne vordering en verwijst hem in de proceskosten aan zijde van den gedaagde, enz.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1900 | | pagina 1