Bijvoegsel van „DE ZEEUW" van Zaterdag 12 Mei 1900.
Openbare Yerkoopingen.
Aanbestedingen.
De Slotsom.
Bekendmakingen.
Ingezonden Stukken.
Zijn wij over 't algemeen met de vier
wetsvoorstellen in ons vorig nommer ge
noemd, tevreden, enkele principiële be
zwaren mogen wij niet verzwijgen.
De ouderlijke macht is een heilig terrein.
En groot moet wel de drang der feiten zijn
om ingrijping in die macht te verdedigen.
De ouderlijke macht mag echter nooit
«xploitatiemiddel zijnen daarom is be
perking in de reeds genoemde gevallen
noodig.
Maar dan boude zich de wet aan het
strikt noodigo.
En hiertoe behoort onzes inziens de
meerderjarigverklaring niet.
In onzen veelbewogen tijd met zijn los
making van alle banden van gezag en fa
milie schijnt ons de meorderjarigverklaring
van het kind vóór zijn 23ste jaar niet ge
wettigd.
't Is waar, vele jongelieden gedragen zich
reeds lang vóór dien tijd als waren zij reeds
meerderjarigdoch hieruit volgt nog niet
•dat de wet hen daarin tegemoet kome.
Laat zij den band tusschen ouders en
kinderen niot helpen verslappen.
Nu reeds kan bij uitzondering meerder
jarigverklaring voor den 23 jarigen leeftijd
verleend worden. Maar dat is dan een uit
zondering, een gunst. Zooals de regeering
het nu voorstelt zou het een recht worden.
Ook zouden wij ons niet onvoorwaarde
lijk durven verklaren voor de wetsbepaling
dat tot het aangaan van een wettig huwe
lijk do toestemming niet alleen van den
vador maar ook van de moeder vereischt
wordt.
Ligt hier niet eonig gevaar dat de wet
gever aan het feminisme in zijn meest
laakbare consequentiën gehoor geeft?
Er kunnen gevallen zijn dat de stem
der moeder in 't kapittel noodig is; voor
al wanneor zij, verder ziend dan de vader,
een slecht huwelijk voorziet. Maar zal
door deze belemmering niet in de hand
geworkt worden de zonde van het buiten
echtelijk samenwonen der twee geliefden?
Dat de ouderlij ko macht der moeder bij
den dood des vaders ophouden moet en
deze macht wordt overgebracht op een
nict-bevoegde, komt ons voor eon middel
te zijn erger dan de kwaal. Wij mogen
dit yalsche beginsel niet aanvaarden. De
weduwe treedt in de rechten van haar
man in publiekrechtelijke zaken; onver
breekbaar behoort ook haar recht van
voogdij te blijven, dat zij reeds had krach
tens eene van God gestelde ordinantie en
geen macht ter wereld haar mag ontnemen.
Het wetsontwerp rechtigt ook tot ont
zetting uit de ouderlijke macht bij geble
ken ongeschiktheid of onmacht.
Wij hechten nog te veel aan de heilige
taak van het ouderlijk gezag om de uit
oefening er van afhankelijk te willen stel
len van het goedvinden van derden.
Het is dan ook niet zonder reden dat
vele Kamerleden in de Sectievergaderingen
gezegd hebbenOntzetting der ouders
uit de ouderlijke macht om bepaalde reden
is goedmaar behoort ook de ontheffing,
d. i. de vrijwillige afstand van het ouder
lijk gezag, te worden toegestaan Mag de
wetgever den ouders de bevoegdheid toe
kennen zich aan hun eersten plicht, de
zorg voor hun kinderen, te onttrekken
Zal daardoor het gevoel van verantwoorde
lijkheid niet op schromelijke wijze worden
verslapt
Het klinkt ons ook zoo ongerijmd toe*,
een vader onmachtig of ongeschikt om
vaderzorg te oefenen. Waar heeft dat
plaats? En dan in dien zin dat daar de
heele hompslomp van voogdijraad en open
baar ministerie en rechtbank aan te pas
moet komen.
Maar, zegt men, de bedooling der ont
heffing is het kind onder behoorlijke lei
ding te brengen, en niet minder te zorgen
dat het onder zulk een leiding kan blijven.
Hoe de kerk zich te schamen heeft over
haar jarenlang verslapte tuchtoefening en
'schromelijke verwaarloozing van den dienst
des Woords, en van 't huisbezoek, dat
dergelijke schreeuwende toestanden, waar
zij haar vleugelen uitbreidt, konden plaats
vinden en vermenigvuldigen.
Hoe do openbare school zich 't aange
zicht dekken moest, die, opleidend al sinds
een halve eeuw tot Christelijke en maat
schappelijke deugden, nog zoo weinig vrucht
op haar arbeid zag dat dergelijke onge
rechtigheden onder haar auspiciën konden
wortel schieten en wassen, zoodat de sterke
urm er aan te pas moet komen, om dit
kwaad te stuiten.
Het is een gruwel dat de gestichten
voor verwaarloosden machteloos staan tegen
den eisch van gewetenlooze ouders die hun
kinderen uit 't gesticht terugnemen met
't doel hen te exploiteeren in de zonde.
Maar is hiertegen nu geen andere voor
ziening mogelijk dan door een wettelijke
bepaling die, zij 't ook in gevallen door
den rechter te beoordeelen, van den ouder
plicht ontslaat
Maar in deze speciale gevallen zou ont
werp IV (de gesticbtenwet zou men 't
kunnen noemen) kunnen voorzien door aan
dergelijke stichtingen het recht te verlee-
nen de terugneming hunner kinderen te
weigeren en gewelddadige terugneming
strafbaar te stellen. Wel gevoelen wij
ook hiervan het bezwaarlijke. Maar
men wint er mee dat niet gegeneraliseerd
wordt en de gevallen van ontheffing vrijwat
minder dan bij een wettelijke regeling
zullen voorkomen.
Terwijl ook de toekenning van ouder
rechten aan ongehuwde vaders ons een
bedenkelijke maatregol voorkomt. Wanneer
de ongehuwde vader toch zijn vaderrechten
kan doen gelden, dan wordt de zonde der
echtbreuk gesanctioneerd, een middel tot
buitenechtelijk leven van hoogerhand aan
de hand gedaanen wat voor ons het
zwaarste weegt een gebod Gods krach
teloos gemaakt.
Op dien weg, meenen wij, mag de an
tirevolutionaire partij de regeering in geen
geval volgen.
Het is jammer dat deze vlekjes de wets
ontwerpen ontsieren, er staat anders zoo
veel goeds in. Maar wanneer dergelijke
valsche beginselen, revolutionaire denk
beelden er in gehuldigd worden, maakt de
regeering het ons niet gemakkelijk er ons
onvoorwaardelijk mee te vereenigen.
Wij wachten met belangstelling op de
principiëele uiteenzetting der bezwaren van
de zijde onzer Kamerleden in de eerstvol
gende openbare zittingen dor TweedeKamer.
Wat was bij Groen de Revolutie?
»Met de Revolutie bedoel ik, niet een der
menigvuldige gebeurtenissen, waardoor
verplaatsing van het openbaar gezag te
weeg gebracht wordt; niet enkel den om-
wentelingsstorm, welke in Frankrijk ge-
woedheeft; maar de omkeering van denkwijs
en gezindheid in geheel de Christenheid
openbaar. Met Revolutiebegrippen heb ik
het oog op de grondstellingen van vrijheid
ongelijkheid, volkssouvereinteit, maatschap
pelijk verdrag, convention eele herschepping,
welke men als de hoeksteenen van staats
recht en staatsgebouw vereert.
Ongeloof en Revolutie 1847.)
Te Winschoten benoemde de gemeente
raad tot onderwijzer aan een der open
bare scholen een man die naar die be
trekking niet had gesolliciteord. Hij be
kwam 9 stemmen, tegen 3 welke op den
heer Robertus waren uitgebracht.
Robertas is de man die, zelf socialist,
in een vergadering zijner geestverwanten
het openlijk betreurde dat hij op de open
bare school prins Willem I geen schurk
mocht noemen.
Burgemeester en Wethouders hadden ge
weigerd dezen sollicitant op no. 1 te
plaatsen.
Gelijk hebben ze. Maar wat blijft er
op die wijze over van de zoo hoogge
roemde neutraliteit?
De Kamercandidaat van den Chr. His-
torischen Kiezersbond te Haarlem heeft in een
volksvergadering het progvam van dien bond
ontvouwd, en daarbij de reeds lang verjaarde
leus aangeheven: de openbare schoolregel,
de bijzondere school aanvulling. Zijn collega
dr. de Visser die indertijd de leuze xde
vrije school voor heel de natie" bij gebrek
aan beter heelt aanvaard, en ter vergadering
tegenwoordig was, zal 't met de leus van
den bond wel niet eens zijn. Toch heeft
hij door zijn stilzwijgen deze leus als Bonds-
leus gesanctioneerd, en de basis voor samen
werking. ook op schoolgebied, met de anti
revolutionaire partij, vastgesteld.
Een basis daar wel niet gemeenschap
pelijk op zal gebouwd worden.
Om samenwerking roept men, roepen al
len die letten op de teekenen des tijds,
Christenen van alle kerkelijke richting,
veroonigt u had dr. Kuyper op het sociaal
congres uitgeroepen.
En het strekt prof. Van Veen tot eere
dat hij zij 't eerst nu de hand tot
saamwerking aangrijpt.
Zelfs mr. Verkouteren voelt iets voor dit
schoone denkbeeld.
Doch ganschelijk niet dr. Bronsveld. Hij
schrijft in zijn /Stemmen
"Al deed dr. Kuyper afstand van zijn
roomsche sympathieën, dan zou hij hog 'de
man niet wezen met wien wij wenschen
samen te gaan en samen te strijden. Deze
gezindheid vloeit bij ons niet voort uit
onchristelijken wrok, uit de herinnering
aan persoonlijke, grove beleedigingen en
verdachtmakingen, welke wij en onze beste
vrienden van den redacteur van Standaard
en Heraut hebben ondervonden, maar uit
de vrees om de verdediging van hetgeen
ons het hoogst en het heiligst is, toe te
vertrouwen aan een man, wiens wijze vap
strijdvoeren, wiens wapenen ons zoo dik
werf bleken zeer onheilig en zeer »vlee-
schelijk" te zijn.
De niet-cristelijk historische pers zal
wel beoordeelen of deze uitlating van den
Utrechtschen doctor geestelijk of heilig was.
Doch het is zooals wij altijd gevreesd
hebbenniet op Rome, maar op Kuijper-
liaat en Protestantisme zal Professor van
Veens goede poging afstuiten.
Haarlem zal 't getuigen.
Bij de kamerverkiezing voor Haarlem
brachten 3397 kiezers hun stem uit en
wel op Van Styrum candidaat van eenige
malcontente oud-liberale leden der voor
uitstrevend liberale Kiesvereeniging, 729;
v. Asch v. Wijck(a. r. en Roomsch) 749;
De Kanter (vooruitstr. lib.) 685; Modoo
(s. d.) 628; Muller (chr. hist.) 246; v. d.
Kamp (Roomsch) 267.
Bij de herstemming stemmen de nieuwe
kiezers (lijst 1900), hun aantal bedraagt
6492. Die van de oude lijst bedroegen
5840.
De sociaal democraten deden een reu
zenschrede vooruit. De antirevolutionairen
on Roomschen saam brachten 800 stemmen
minder uit dan in 1897de liberalen ook
zooveol ongeveer.
Wij zijn nieuwsgierig hoe de samenwer
king beiderzijds uitvalt, en of Zeeland zijn
eerste-kamerlid zal moeten missen.
Een »nieuw Evangelie.
In een der Amsterdamsche schouwbur
gen wordt een nieuw tooneolstuk opge
voerd, dat in de recensie van het Handels
blad als volgt wordt geschetst
»Het is een zuiver socialistisch stuk
het nieuwe Evangelie, dat er in verkon
digd wordt is dat van den Haat. Dit wordt
gopredikt door een propagandist bij de
werkstaking, waarom het heele stuk draait
het Evangelie der Liefde is door de ïnen-
schen niet verstaan, verdraaitdaarom
moet nu het Evangelie van den Haat de
menschen helpen."
Terecht merkt "Bet Centrum"1 op:
In hoeverre bij dit tooneolstuk sprake
kan zijn van kunst, blijve buiten bespreking.
De kunst schijnt trouwens niet als doel
te zijn beschouwd, maar slechts als middel.
't Is duidelijk, dat men hier te doen heeft
mot een tendonz-werk, eon werk dat pro
paganda moet maken voor het socialisme.
Dat do schrijver daartoe hot Evangelie
van den Haat aanprijst, is kenschetsend
voor de socialistische ideën.
En zeer zeker heeft hij hierin niot on
juist gezien.
Maar daarmode is dan ook de "meest
krasse veroordeeling van het socialisme
geleverd.
Hoe toch zal men ooit de Maatschappij
kunnen hervormen en verbeteren door haat
Men heeft slechts te letten op de scheu
ring in do kringen der socialisten zeiven,
om overtuigd te worden, dat do gevolgen
van dit „nieuwe Evangelie" slechts ver
derfelijk kunnen zijn en den felsten strijd
doen ontbranden.
ONDERZOEK VERLOFGANGERS.
GOES, Vrijd. 1 Juni, v. m. 9 u. voor
Borselen, Goes, 'sHeer Arendskerke, Hein-
kenszand en Kloetinge; Zaterd. 2 Juni, v. m.
9 u. voor Baarland, Driewegen, Ellewouts-
dijk, 's Gravenpolder, 's Heer Abtskerke,
's Heerenhoek, lioedekenskerke, Kattendijke
Nisse, Oudelande, Ovezande en Wolphaarts-
dijk.
CORTGENE, Woensd. 6 Juni, v. m. 11
u. voor Colijusplaat, Cats, Cortgene en
Wissekerke.
VLISSINGEN, Donderd. 7 Juni, v. m. 10
u. voor Biggelcerke, Koudekerke, Oost- en
West-Souburg, Ritthem, Vlissingen, West-
kapelle en Zoutelande.
MIDDELBURG, Vrijd. 8 Juni v. m. 9 u.
voor Arnemuiden, Middelburg en Nieuw
en St. Joosland.
VEERE, Zaterd. 9 Juni v. m 10 u. voor
Aagtekerke, Domburg, Grijpskerke, St. Lau
rens, Meliskerke, Oostkapelle, Serooskerke
(W.), Veere en Vrouwepolder.
KAPELLE, Vrijd. 15 Juni, v. m. ll'l» u.
voor Ierseke. Kapelle, Krabbendijke, Krui-
ningen, Rilland-Bath, Schore, Waarde en
Wemeldinge.
Goes.Den schutterplichtigen die ten vorigen
jare voorwaardelijk zijn vrijgesteld, of die
meenen redenen van vrijstelling te hebben
verkregen, wordt herinnerd, dat de Com
missie van onderzoek op Donderdag den
17 Mei a. s. des middags te 12 uren in
de raadzaal een zitting zal houden.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Mijnheer de Redacteur
Sta mij s. v. p. voor onderstaande rege
len eenige ruimte af in uw veel gelezen
blad.
Het was deze week verkooping van den
inspan van eene boerenhofstede. Als naar
gewoonte stroomen er dan van alle kanten
in en buiten de gemeente enkele honderden
menschen bijeen. Inzonderheid is dan de
jonkheid op de been. Zoo ook bij deze
verkooping.
Voor de verkooping nog een aanvang
nam, gaat één der herbergiers uit ons
dorp naar den burgemeester en vraagt hem,
of hij vergunning kan krijgen tot het laten
maken van muziek in zijne herberg, ten
einde de jongens en meisjes na afloop der
verkooping in de gelegenheid te stellen te
dansen en springen, zooals ze dat eenig
kunnen in ons dorp, zonder dat het eene
wederga heeft in ons land, geloof ik. Hij
krijgt toestemming en alle andere herber
giers met hem. Tot twaalf uur mag men
springen en leven maken, 's Avonds weer
klinkt dan ook in alle herbergen de heer
lijke harmonie-muziek en zag men eene
joelende en tierende menigte bandelooze
jonge menschen over het dorp slenteren,
die herberg in, herberg uit liepen. 'tWas
volop kermis. We vragen ons af, wat daar
van terecht moet komen. Zal dat zoo voort
blijven gaan Zal de burgemeester altoos
weer, als het -"koopdagis, gelegenheid
geven tot het houden van kermis Zoo
ja, zal er dan geen meerderheid in den
raad onzer gemeente te vinden zijn, die
het vorkeerde hiervan den burgemeester
eens onder het oog wil brengen, of, zul
len althans onze antirevolutionaire raads
leden zich in dezen niet laten hooren
We hopen het van ganscher harte 't
schijnt ons meer dan noodig.
We willen hier eindigen, maar toch
daar moet nog iets gezegd, thans niet aan
't adres van het gemeentebestuur, maar aan
dat der Christenouders.
Het deed ons zeer pijnlijk aan onder
deze bandelooze menigte zoovele kinderen
te zien van beslist christelijke ouders.
Zeker, als het koopdagis, met Paschen
of Pinksteren, dan zien we zulks tot onzen
grooten spijt, ook en we zouden er al dik
wijls en al lang op hebben kunnen wijzen,
indien we zulks hadden willen doen. Nu
we echter zoo toevallig in gesprek den
wensch hoorden uiten dat hierop nog eens
zou gewezen worden, doen we zulks.
We vragen ons af, welke voorstelling de
ouders in onze omgeving maken, van den
plicht der opvoeding, die op hunne schou
ders rust. We spreken natuurlijk niet
over ouders, die met de wereld meedoen,
maar over christenouders. Durft gij uwe
zonen en dochteren naar die plaatsen des
vorderfs laten gaan Ja, maar, zegt gij
ik geef mijnen kinderen goede vermanin
gen en zeg, dat het zondig van hen is,
met de wereld meo te doen Zeker, dat
zegt gij, maar intusschen tast gij in uw
zak en geeft uw zoon oen som gelds, die
hij noodig heeft in geval hij uwe verma
ningen in den wind sloeg, indien hot kwam
te gebeuren, dat hij kroeg in kroeg uit
liep. Gij verwaarloost de opvoeding uwer
kinderen schandelijk. Gij laat hen op die
plaatsen des verderfs vergiftigen naar
lichaam en ziel. De zedeloosheid neemt
hand over hand toe. De ontucht verkrijgt
er ontzaglijke afmetingen door. Er zou
nog veel over te schrijven zijn, doch ik
eindig, op gevaar af, van reeds te veel van
uwe plaatsruimte te hebben gevergd.
Met dank voor de plaatsing
Uw. dw. dn.
Hoek. X
BLOED TEGEN GOUD.
Wijze: Piet Hein.
Heb je van het goud van Transvaal wel
En die dure diamanten? [gehoord,
Daar werd er zoo menige Boer om ver-
Dat lees je wel in de kranten, [moord,
Die Boer, Die Boer,
Weerstond den Brit en zwoer:
»Wil je mijn land en goed, (bis)
Dan geef je mij maar eens eerst je bloed."
En de Brit die zond er een Buller op af,
Die bulderde met kanonnen
Maar toen er zoo velen daar vonden een graf,
Zei Buller: »Wat ben ik begonnen?"
Die Boer, enz.
»IIeb je nog geen goud?" zei de Brit vol ver-
»Wat kan mij zulk vechten baten? [driet,
Ik zie op een weinigje bloed immers niet,
't Is toch maar bloed van soldaten."
Die Boer, enz.
»Roberts," zei de Brit, »zeg, heb jij nog wat
Waag dan eens voor 'tgoudjou leven, [moed,
Ik betaal elk ons met een emmer vol bloed,
Als jij mij maar goud kunt geven."
Die Boer enz.
Bloed is toen verspild, ja,bij stroomengevloeid
Maai- goud won men nog geen loodje,
De Britsche soldaten zijn dood'lijk vermoeid,
En de paarden hebben 't pootje.
Die Boer, Die Boer,
Lei altijd op de loer,
En naakte hem een Brit, (bis)
Dan trof een kogel zijn »kersepit."
(De Ned, Krijgsman) Serg. Model.
Maandag- 14 Mei.
Nieuwdorp, 10 uur bij Fraanje voor
mr. Dieleman door deurw. Ilollmann 10
uur wagenmakershout, kruiwagen, opper-
ladders, schaaf- en draaibanken, winkel
waren, bascule, meubelen.
Dinsdag 15 Mei.
Middelburg, Notarishuis door not.
Wisboom Verstegen 10 uur meubelen, bed
dengoed, karpetten tafelkleeden, enz. Iul.
de Groot.
Woensdag 16 Mei
Middelburg, 2 uur Notarishuis door not.
Huvers en Wisboom Verstegen meubelen,
enz. Inl. de Groot Hondius.
Donderdag 17 Mei.
Ovezand 2 uur in de gemeenteherberg
het terrein der meestoof »De Vlugt" 5130
c.A. door not. van der Kloes.
Middelburg, 10 uur Notarishuis
door not. Wisboom Verstegen 25 ketting-
looze rijwielen. Inl. de Groot Hondius.
M i d d e 1 b u r g in de Vergenoeging door
not. Wisboom Verstegen 8 uur een huis
Wal B 38 smederij 145 cA. En een huis
Lange St. Pieterstraat P 43 groot 75 c- A.
Te zien 16 en 17 Mei 10 12 en 1 4.
Vrijdag 18 Mei.
N en St. Joosland 10 uur door not.
de Vos voor V. Hellemont inspan als: 2
paarden 2 geiten, 13 kippen en haan, 2
menwagens, ksksploeg, ijzeren waalploeg,
kortmolen, arreslee, 3 ijzeren eggen, krui
wagen, paardenwant, hooi, stroo, mest,
meubelen, enz.
Wolfertsdijk Egbert Petruspolder
3/t uur afstand van halte Noord kraa ij ert
door not. Mulock Houwer 10 uur inspan
als 3 blauwe merriën 3, 12 en 18 jaar;
bruin ruinpaard 10 jaar, zwart 9 jaar, blauw
7 jaar, zwart 4 jaar, 10 baatgevende melk
koeien, 2 kalfvaarzen, 3 tweejarige, 5 een
jarige, 1 jonge os. 8 aanhoudkalvers, 1
drachtige zeug, 1 loopvarken, 125 kippen
kapwagen, 3 menwagens, 2 koksploegen,
2 saksploegen, zeewsclie ploeg,schoffelploeg,
driewielskar, 6 eggen, sleper, sleebord, 2
rolblokken 1 Stouts tweepaardstreemolen,
met dorschmachine, zaaimachine, stroomolen
peemolen, windmolen niew, ladders, 70
graanzakken, stal- zolder en melkgereed-
schap, harnas, 7 a 8000 K.G. enz.
Zaterdag 19 Mei.
Kloetinge bij J. Oranje door not. Houwer
11 uur prachtig eikenhouten kabinet, ma
honiehouten tatel, enz.
Woensdag 23 Mei.
Middelburg 8 uur in de Vergenoeging
door not Huvers 3 huizen Geere 161, 362
en 367.
Zaterdag 26 Mei.
Wolfertsdijk door not Pilaar voor
dhr A. Remijnse 10 uur bij Korstanje lo
een huis 234 c.A. in huur bij dhr West-
strate2o acht stukken bouwl. in pacht bij
Houterman 5,8720 H. 3o* 1,1520 H. bouwl.
Grootenhoek4o het tiendrecht op gronden
3,1680 H. in Ouden Huigenhoek.
Dinsdag 29 Mei.
Goes, 8 uur op 't Slot voor erven
Gingnagèi door not. Pilaar le. een huis, erf
en tuin Oostsingel 217 c.A. 2o. een win
kelhuis en erf Langevorststraat van wed.
C. Mulder.
Vlissingen, 8 uur in Café Admi
raal de Ruijter door not. de Maret Tak 3
Villa's Noordzee-boulevard 188,222,299 c.A.
Mei
Oudelande, door not. v. d. Kloes
10 uur 275 schapen van wijlen dhr. C.
Meeuwse.
Juni
10 uur door not. Pilaar de Wil-
loutspolder 12,5 H. in Nisse; 14,5 H. bouw
land in Nisse en Ovezand; idem in 's-Heer-
Abtskerke, lioedekenskerke, Kloetinge en
Wemeldinge. Inl. dhr. W. F. K. Lenshoek.
Koudekerke, bijdoor not.
de Maret Tak de hofstedeKlein Lammeren-
burg.
Nisse 3 uur bij de Blaeij door not.
Pilaar 1,2586 II. weiland in Sinoutskerlte,
2,1646 H. id. onder Baarsdorp en 1,0320
H. bouwl. in Driewegen.
Zaterdag 12 Mei.
Middelburg onderhoudswerken pol
der Walcheren.
Middelburg. Polderhuis 11 uur.
onderhoudswerken aan den polder Wal
cheren en het bouwen van twee nieuwe
burgen en een duiker. Aanwijzing van het
eerste perceel 9,10 en 11 Mei. Inlichtingen
ingenieur.
Zaamslag, 1 uur door het bestuur
van Margaretha, Kleine Huissens en Een-
dragtpolders, herstel enz. tot 30 April 1901
van de werken. Raming f 22594. Aanwijzing
Zaterdag en Dinsdag 5 en 8 Mei, 10—12
uur, in het Dijkhuis van den Margaretha-
polder.
Kapelle, 2 uur bij wed. Hanson door
C. D. Vereeke bouwen graanschuur 700
M- en veestal te Eversdijk.
Bestek enz. bij Dhr. le Clercq, aanwijzing
den "dag der besteding 11 uur.
Maandag 14 Mei
Kattend ij ke vervoer van 60 M3 grint
van 't stoomgemaal tot aangewezen plaatsen
Biljetten bij Dhr. C. de Wilde voor 15 Mei.
Dinsdag 15 Mei.
Breda, 12 uur door den waterstaat bij
de 3e divieie infanterie levering runderen
voor de militaire slachting Middelburg en
Maastricht en runderen en kalveren voor
die te Breda 2e halfjaar.
Donderdag 17 Mei.
Goes, 11 uur in de Prins van Oranje
door het bestuur der Breede AVatering ver
nieuwing enz. der waterkeerende werken;
levering grind en eenjarig onderhoud der
sluizen, bebouwen, boten, peilschalen enz.
Bestekken a f0,50 en f0,25 bij firma
Kleeuwens.
Vrijdag 18 Mei.
Middelb n r g, Gebouw Provinciaal
bestuur 11 uur het bouwen van een twee
den steenen koker naast de duikers no 9
en 10 der Rijkswaterleiding beneden het
kanaal van Terneuzen. Raming f 5665het
maken van twee du'c dalven boven de
Oostschutsluis te Sas van Gent. Raming
2600. Aanwijzing 11 Mei. Voor beide Aan
wijzing 11 Mei en inlichtingen hoofd
ingenieur Bekaar te Middelburg, ingenieur
Nelemans te Terneuzen en opzichters
Doorenbos le Terneuzen en De Kiewit te
Sas van Gent.
Zaterdag 19 Mei.
0 a d z a n d door 't waterschap Tienhon
derd en Zwarte 2 uur verbetering enz. tot
30 April 1901 der werken. Aanwijzing
11 en 15 Mei Bestekken bij dhr J. H.
Hennequin te Sluis.
Vlissingen, 12 uur door de Kon.
Mij. de schelde het maken van een gebouw
voor woning bureelopzichter van fortifica
tiën te Vlissingen, met bergplaats enz. En
het bouwen van 3 woningen voor gehuw
de militairen. Aanwijzing 12 Mei 2 uur
bij Nieuw Arsenaal. Bestek a f 2 ten kan
tore der maatschappij.
Zaterdag 26 Mei
Goes door B. en W. 10 uur in het
Raadhuis het uitbaggeren van de Oostvest
Bestek a 50 cent ter secretarie. Aanwij
zing 1 uur. Korte Nieuwstraat.
Druk Wed. S. J. de Jonge-Verwest Goes.