CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. lo. 48 1900 Düising 23 lamiaci. IDeecticntfc Haartang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Drie Klippen. Buitenlandsch Overzicht. CLKEIT MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Er'iele nummers0,02B. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Er is tegenwoordig in de maatschappelyke toestanden, zedelijk en stoffelijk, veel dat ernstig om verbetering vraagt, of om hervorming roept. Zeker, het is ook ons niet onbekend, dat in de klachten over het lot van velen onzer medeburgers veel overdrevens schuilt, ja zelfs, dat vele menscheu stelselmatig onte vreden worden gemaakt. Dooh, al wordt er zeer veel overdreven, feit is het, dat de toestanden niet altijd en overal zijn, gelijk ze behoorente wezen. Er is ellende op velerlei gebied. En bij het stelsel van zelfzucht, dat de revolutie van 1789 ten aanzien van dc vtr- houdiagen tusschen patroons en arbeiders, tusschen rijken en armen, tusschen grond eigenaren en paohters heeft weten in te voeren, is het te verwachten, dat het er niet dadelijk heter op zal worden. Al moet dus ook worden toegegeven, dat de aandrang tot hervorming soms meer aan een zekeren hartstocht dan aan een op feiten gegronde innige overtuiging, meer aan persoonlijke eerzucht dan aan wezenlijke liefde voor het volk, is toe te schrijven, zoo kan het toch niet worden ontkend, dat die aandrang in zeer vele opzichten volkomen gerechtvaardigd is. Onwillekeurig komt nu de vraag boven, welke houding moet de antirevolutionaire partij by dien drang, bg dit pleiten om hervormingen aannemen? Zien wg wel, dan zou die party gevaar kunnen loopen, dat haar scheepje in deze ernstige en veelbewogen dagen op drie klippen stootte, indien ze zich niet bewust blyft van uit een eigen beginsel te leven, een beginsel, dat vierkant staat tegenover de theorieën van al de partgen, die uit de revolutie van 1789 zgn voortgekomen: van radicalen zoowel als van sociaal-democraten, van conservatieven ais van liberalen. Hjt zelfzuchtig stelsel van vryheid, het staathuishoudkundig individualismeheeftin de laatste jaren met den dag niet weinig terrein verloren. Steeds grooter wordt de kring, waarin de verderfel |ke gevolgen van dat liberalis tisch stelsel worden gevoeld. Mannen van talent en van naam als Quack en Cort v. d. Linden hebben aan dat stelsel den oorlog verklaard en menig Christen heeft met belangstelling hun op treden gadegeslagen, omdat tegenover het egoïsme van den eenling, door hen een pleidooi voor „gemeenschapszin", voor sociale rechtvaardigheid werd gevoeri. Maar laat mei voorzichtig zijn en sym pathie niet in warme ingenomenheid doen overgaan. Hoeveel schoons er ook in de denkbeel den van die woordvoerders ligt, een anti revolutionair zal er zich niet mede kunnen of mogen vereenigen. Zij toch willen een uitbreiding van Staats-bemoeiing, dis vrg juist met den naam van Staatssocialisme wordt aangeduid. Een Staat, optredende voor allen en alles. Maar dit juist hebben Mr. Groen vanPriD- sterer en Dr. Kuyper steeds bestreden, dit is in vierkanten strg d met wat wg antire volu- tionairen steeds verkondigd hebben. Reeds hierom, omdat een Christen aan een onge- loovigen Staat en een anderen hebben de heeren Quack c.s. zeker niet op het oog geen vertrouwen kan schenken. Wg herh'len er ligt voor den opper- vlakkigen beschouwer der dingen, die het meetsnoer mist om de diepte der beginselen te peilen, in hetgeen die mannen voorstaan, wel iets goeds, zelfs veel dat aantrekt. Een Staat, die zorgen zal, dat de grove onbillgkheden en ongelgkheden worden weggenomendie op zich neemt de behar tiging van de belangen der invalide en oude werklieden die de armenzorg op zich wil nemen; die wel niet de maatschappelyke, maar dan toch de Staatsrechtelg ke en bur- gerlyke gelijkheid volkomen zal invoeren. Wie voelt daarniet ietB voor? Doch juist omdat de leuzen, waaronder het Staats-socialisme optreedt, oo verlei te lg k zgn, dient tegen dit stelsel gewaar schuwd te worden, met al den ernst, die in een antirevolutionair hart wonen kan. Want dit ftelsel loopt uit op een Staats- god, die zedelyk en stoffely k in alle nooden zal hebben te voorzien. Geen Staats-socialisme 1 Maar wat dan Kunnen, mogen wg antirevolutionairen ons dan aansluiten bg hen, die onder den naam van oonservatief-liberaal te boek staan? Dit nog minder 1 Oppervlakkig beschouwd ligt ook in hun stelsel iets, dat allen tegen standers van een „Staatsgod" aantrekt. Zg willen niet de zedelgke, maar de stoffelijke belangen aan den partieulier overlaten en de bemoeiing van den Staat inkrimpen. Op zich zelf zeer juist. Maar waar het liberalisme zelf het maat schappelijk leven, juist do >r den krachtigen Staats-arm, heeft ontwricht en verwoest, zou het veeleer op zijn weg liggen om de slacht offers van net stelsel der individueele vrijheid door den Staat te helpen. Daarom verdient Quack en verdient het radicalisme onzerzyds tot op zekere hoogte sympathie. Overtuigd, dat het liberalisme den Staat heeft misbruikt om de verhoudingen veel scherper te laten worden, willen zg, schuld belgdende, den Staat nu ook als genees meester van de bestaande kwalen laten op treden. De antirevolutionair is tegen uitbreiding van Staatsbemoeiing. De oud liberaal zegt dat ook, hoewel op geheel andere gronden. Hg wil liever alles aan zich zelf overla ten, de toestanden uit zich zelf laten ont wikkelen, de zaken laten gaan, zooals zg gaan het zoogenaamde laat-maar-waaien- stelsel. Slechts wanneer de aandrang al te sterk wordt, zal een De Beaufort aan een kleine reparatie medewerken en wil hg zioh bg een langzame uitbreiding nederleggen. Men ziet verschil van beginsel bestaat ei tusschen de radicalen en de liberalen niet. De een wil met volle zeilen zoo spoedig mogelgk de haven van het Staatssocialisme binnen varen de ander slechts langzaam, en dit slechts dan, wanneer de stroom daarheen te sterk wordt. Noch met het Staats-socialisme van Quack, noch met het liberalisme van De Beaufort, mag een antirevolutionair ge meenschap hebben. Principieel staat hg tegenover beiden. Wat hg dan wel wil? Doch laat ons in dit artikel nog op een derde klip wyzen, die ons antirevolutionairen bedreigt. Er gaan nu en dan stemmen op, die het doen voorkomen, alsof het voldoende zou zgn, wanneer ons volk slechts een volkomen vrge school had en wat nog meer bg een onbelemmerde verkondiging der Waarheid behoort. Nu behoeft onzerzyds niet meer te worden verklaar 1, hoezeer ook wg daarop hoogeu pr js stellen. Ieder, die taarvoor strydt, is van zelf ons een geestverwant, met wien wg gaarne optrekken. Doch er is in een maatschappy, waarin slechts enkelen zioh warm maken voor de hoo^ere, voor de zedelgke en geeste- lgke belangen, nog iets anders dan een vrge school. De stoffelg ke, de economische vraagstukken staan thans op den voorgrond. En tot de roeping van den Christen behoort het ook op dit gebied zgn licht neen het licht van Gods Woord te laten schgnen. Wordt die roeping verzuimd door zich in een bepaald geestelyk kringetje te big ven bewegen, dan loopt men u straks voorby en luistert men ook niet naar uw pleidooi voor eene vrge school of voor eene vrge kerk en vrge zending. En nu weten we wel, dat het sociale vraagstuk voor ons Christenen in de eerste plaats een zedelijk vraagstuk ismaar ook hier moet men rekening houden met het feit, dat de stoffelijke zyde van die quaestie telkens op den voorgrond dringt, en dat duizenden bij duizenden dit vraagstuk door den Staat wenschen opgelost te zien. Dra doer is het een sociaal-politiek vraag stuk geworden. jt JHoe nu moet te dien aanzien onze houding zyn[? Geen StaatssoeialNt, geen liberalist of conservatief, maar ook aiet uitfluitend op gaan ineenstryd voor wat men de geestelyke belangen noemt. De roeping van den Slaat tegenover de maatschappelyke toes'anden dit vraag stuk is thans aan de orde en daarover behooren ook wg ons uit te spreken. Natuurlijk begeeren wij niet, dat de Staat zal voorzien in de stoffelijke nooden. Maar toch kan en moet de Staat door andere wetten terdege fnwerken op de bestaande stoflelyke en zedelgke verhou dingen. Beschermend, regelend, desnoods dwingend heelt hg dit te doen. Hoe dit mogelgk is? Op die vraag komt het aan. En eerst dan zal zg afdoend kunnen worden be antwoord, wanneer in onze kringen duide- lyk en klaar is aangegeven, wat uit Christelgk, uit antirevolutionair oogpunt verstaan moet worden onder eigendoms recht, erfrecht, zelfstandigheid van den arbeid en zoovele andere zaken meer, die met het sociale vraagstuk in nauw verband staan. Een Christelgke, antirevolutionaire be schouwing van al die vr agpunten, welke het sociale vraagstuk uitmaken te geven, is eisch van dezen tgd. Daaraan willen ook wg in dit jaar, zooveel mogelgk, mede arbeiden. De Unie collecte voor de scholen met den by bel in ons land heeft in -1899 opge bracht f82,499,92, dus nagenoeg 83 duizend gulden, en op enkele guldens na driedui zend gulden meer dan in 1898. Ondanks den achteiu.tgang der tyden steeds grootere geefvaardigheid. Wel bereiken wg de honderdduizend voor eerst n;et meer. Maar er hebben vele Hervormden die een Oranjecollecte in April houden, zich aan de Unie onttrokken. Gelukkig offeren ook deze kerkelijke menschen ook nog trouw voor hunne scholen, van Christelgk Volks mderwgs. Gode de eer voor zooveel milddadigheid. Met genoegen constateeren wg dat het aantal Engelschen die zich tegen den oorlog verzetten, toeneemt. De predikant Kennedy, die niet voor de Engehche troepen, maar alleen om rechtsherstel voor de Boeien wil bidden, heeft hiermede een daad van heroïsme verricht, zoo groot dat men de beteekenis er van niet hoog genoeg kan aanslaan. Zgn voorbeeld heeft een goeden invloed geoefendwant tal van rechtsgeleerden, predikanten en staatslieden staan hem ter zgde. En dit doet te meer goed, nu de liberale party in Engeland zoo duidelyke blgken van corruptie en imperalisme, van bederf en zucht tot uitbreiding van Engelands macht ten koste van wat ook, aan den dag legt. Sedert de godzalige staatsman Gladstone zgn taak als leider neerlegde, is de party zedelijk achteruit gevlogen, gelyk zg ook in 'tcyfer was gedaald, sinds deze oud minister het home-rule vraagstuk als punt 1 op zgn program had aangekondigd. Maar dat is niets. In quantiteit achteruit te gaan, kan voor eene party wins'e zgn, maar dat de qualiteit verminderde is een onherstelbare schade voor de eens zoo mach tige party der Whigs die het langst de traditiën van Europa's grootsten staatsman, Willem III der Nederlanden, bewaard had. Maar ook in deze party is thans het fijne goud verdonkerd, en heeft het imperia lisme het Calvinisme overschreeuwd. Rosebery ziet niets meer dan zegevie rende troepen; Herbert Gladstone zweeg liever over den oorlog, doch als hij spreekt, is het om dien te verbeerlykenAsquith predikt een „gezond imperialisme" dat on- gerechtige machtsuitbreiding beteekenten Campbell-Bannerman blgft, zelfs in zgn beste oogenblikken, beneden het ideaal van een opposant wien 't alleen om de eere Gods en het recht te doen is. Zoo zgn de leiders der liberale party, en zoo zijn natuurlijk ook de volgelingen, en ook de kieners nog voor het grootste deel. Vandaar dan ook dat de liberale party niets weten wil van eene oppositie die het ministerie omverwerpt. Veel meer bg zgn eigen geestverwanten vindt Salisbury oppositie. Daar schuilt de ,vyandschap die hem ten val brengt. En dat niet ter wille van het geschonden recht, maar ter wille van de slechte organisatie van het leger- Hier is de geslagen ezel die wel over straf niet over schuld klaagt. En hierin heeft Herbert Gladstone gelyk: naar hnis zenden van dat tory-ministerie doet den oorlog toch nitt ophouden. Het is voor Transvaal hetzelfde wie het bijtde kat of de kater. Oostenryk versleet nu in vier maanden tyds zgn derde ministerie. Het ministerie Clary maakte voor het ministerie Körber plaats dat met zeer veel moeite ter wereld gekomen, nauw verschenen, weer wel henen wou. Clary, de vorige samensteller van het kabinet, had een „cabinet d'affaires", een ministerie dat alleen zaken afdoet, zonder naar beginselen te vragen, in het leven geroepen. Bg de groote verdeeldheid der partgen, en het Ooetenrgksche Parlement telt er ruim twintig! was dit misschien het beste dat hg doen kon. En hg kous zich ambtenaren aan 't hoofd van elk ka binet echter zonder op de kleur der par- tgen te letten. Maar, nu was het meerendeel der minis ters ^vroegere ambtenaren) Duitsch gezind; en dit was voor Czechen, Polen en andere „volks" partg en voldoende om zich te ver eenigen en eene felle oppositie tegen het ministerieClary te openen. En zoo viel het. Zgn opvolger was Körber, doch die was „wyzer" en koos zich mannen die zooveel mogelijk alle partijen ver tegenwoordigden en stelde byzondere secretarissen aan, „zoogenaamde Landsmann- minister" die als bemiddelaars tnsschen party en er, ministers op zouden treden. Zy waren in Oostenryk reeds meermalen gebruikelgk, en zgn zelfs, naar 't ons voor komt, in alle landen en landjes met velerlei party groepeeringen in de Volks vertegenwoordiging, zooals onder anderen in Nederland, (nat urlij konder een anderen naam) noodzakelyk. Zg zgn goede blik semafleiders. Zg maken dat de oppositie tegen een wet niet den minister, of tegen den minister diens wetsontwerp treften bewaren de eenheid van handeling, wanneer er zoo eens een regeeringspersoon henengaat. Körber beging echter ééne onvoorzichtig heid. Hg nam onder deze landsmann- ministers ook een Duitscher open dit wekte wantrouwen. De Duitschers, zoo redeneerden de oppo- sitiepartgen, hadden immers van zelf vertrouwen. De benoeming van dezen Duitschen natieminister, zoo oordeelden zg, was een gelgkstelling van deze natie met de Czechen. En zoo wisten zg te bewerken dat de Duitsche ambtenaar ontslagen werd nog voor hg benoemd was geworden. En zoo ging dan het ministerie Körber in zee, nadat de Keizer deszelfs voo 'ganger in hartelyke bewoordingen had bedankt voor de diensten den lande bewezen. Er zgn weinig vorsten in Europa die zoo moeilyk een taak hebben als de keizer - an Oostenryk, die zoo verschillende nationali teiten heeft te bevredigen, en zoo tegen- strydige belangen moet verzoenen. Nu de stryd met de Derwischen ten hunnen nadeele beslist was, hoopten de Engelschen er op nog hun trouwen aan voerder, Osman Digna, in handen te krygen. Deze trouwe handlanger van den Mahdi en den Khalifa is thans in Engelsche handen Het was bekend dat hg zich in de nabij heid van Tokah ophielden verscheidene Engelsch Egyptische expedities nitSoeakin werden uitgerust om hem te „vangen." Dit laatste is eindelykaan kapitein Burgesi, gelukt. Wg zgn benieuwd wat de Engelschen met hem doen zullen? Verbannen of fusilleeren. In ieder geval onschadelyk maken. Maar Egypte was toch zgn vaderland en op zgn standpunt had hg gelyk dat de Engelsch man niets over hem te zeggen had. En in die overtuiging heeft hg dan ook, als opperbevelhebber der Dsrwischen, twintig jaar lang hem weerstaan. Gedu rende al de veldtochten van |den zegevie renden Mahdi was hg diens trouwe raads man en generaal. Uit de Telegraaf AtvMkm wg zgn levens geschiedenis over Osman Digna, van 't Arabische dikn, de Baarl, werd te Rouaan in 1836 als zoon van Fransche ouders geboren en heet eigen- lyk George Nisbet. In 1849 vertrok hij met zgn ouders naar Alexandrië, waar zgn vader spoedig stierf en zgn moeder met den Mohammedaanschen koopman Osman huwde. De stiefvader liet George in 't Mohammedaanscke geloof opvoeden en de krygsschool te Caïro bezoeken en noemde hem Osman. De koopman vertrok later naar Suakin en dreef daar een slavenhandel, die hem veel geld opbracht. Toen hg in 1865 stierf, nam dejoi.ge Osman de „zaak" over. De jonge Osman werd nu korten tgd een van de invlcedrgkste mannen in Suakin en sloot zich in 1882 bg zgn ouden vriend en studiegenoot Arabi Facha aan. De sheiks in Oostelyk Soudan benoemden hem daarna tot aanvoerder. In dien6t van den Mahdi streed hg tegen de Engelsch-Egyptische troepen en verloor in een slag den linker arm. In 1887 trok hg tegen Suakin op en sloeg zgn kwartier eerst bg Tokar, daarna bg Handub op, vanwaar hg in 1888 een aanval op Suakin deed en hst bombardeerde. Hg tra htte de Engelschen Suakin te doen ontruimen, door het valsche gerucht te verspreiden, dat Stanley en Emin Pacha in handen van den Mahdi waren gevallen. Op 20 December 1884 werd hem door ce Engelsch-Egyptische troepen, onder leiding van generaal Grenfell, een ernstige nederlaag toegebracht. Toen de Mahdi in Juli 1885 san do pokken stierf gaf hg op zgn sterfbed zgn zwaard aan Abdullah, zgn neef, die den naam van „khalifa" of „opvolger" ontving en die kortelings in Soudan een zoo schoonen dooi stierf. De Khalifa benoemde Osman Digna tot zgn opperbevelhebber. Hoewel het hem aan moed noch taktiek ontbrak, was zijn leger niet bestand tegen de Maxims, dum dums en moderne vecht- wijze van het Engelsch-Egyptische leger. Sedert den slag bg Omdurmnn enden dood van den Khalifa, was hg met een kleinen troep getrouwen voortvluchtig. Men vraagt zich af wat de zending van den heer Maknem, ex-consul van Amerika te Pretoria, wel beteeken en mag. Zou het waar zgn dat hg een brief van Krnger aan Mo. Kinley bij zich draagt Zou 't waar zijn dat Kruger de tusschenkomst derAme- rikaansche republiek tot beëindiging van den oorlog verlangt De man weigert zich te doen interviewen dus zulleu de vragen wel niet beantwoord worden, alvorens hg te "Washington zal zgn aangkomen. Hg reist over Napels, Rome, Pargs en Londen en heeft te Parys ook nog zaken te doen. Laten wg echter bg deze reis niet stil;

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1900 | | pagina 1