NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. ISTERS IEID CHRISTELIJK- HISTORISCH delburg. >eider 3 Snfercfitg 16 ®etem6ec. TERDAM- rschelde. VERSCHIJNT 'd Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. DRIE GRIEVEN. iagd REIT, Goes, lo. 88 1899. nkomende )NAARD te M i dd elburg. L. P. BRASSER D'HUU, Middelb. c h e tij d. an Rotterdam: ir. 'smor. jd.15 9.30 er.16 9,30 id. 17 9,30 in.18 9,30 19. 9,30 >en20 9,30 >d.21 9,30 9,30 9,30 9,30 9,30 'amid jd .22 ar.23 d.24 .25 26 10.— en27 8,30 d.28 d.29 >r.30 d.31 9,30 9,30 9,30 9,30 IENST •n Zierikzoe. Spoorweg Goo r t- in Zitrikzee: '«morg/g midd 1.15 7,50 1.30 Kl6 7.50 1.17 11,30 1.18 7,50 19 7,50 n20 7,50 1.21 6.30 1.22 7,50 ri23 7,50 '.23 11,30 24 11.30 1.25' 7,50 26 n27 1.28 1.29 .30 .31 7,50 7.50 6,30 7,50 7.50 11,30 1,30 1,30 1,30 1.30 2.— 1,30 1,30 1,30 1,30 2, 1,30 1,30 3,35b) m. 4,05 1,55 2,15 3,25 b) 3,45 £0ii8 tea hoogst Vlissingen naar 1 ct. L6'- 5.2 j 1.5 >4 46 >8 19 5,25 (8) }«,»0 7,34 8,40 9,58 8.49 9.— 1,20 6.80 6,1» 6,48 6,47 7.06 7.18 7,28 7.35 1.4» 7.19 8.07, 8,15. 9,23; 9,57 10.4Ó 10,2j 10.4. Tliiiiogan. 5.2 ,25 (;10 1,48 .4 8,16 #,3 7.25 8,10 8.26 lkeij MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02s. van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zicli met 1 Januari op ons blad wenschen te aboUneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers GRATIS. 1,20 8,41 Niet neutraal. Tegen het recht der ouders. Geen verband. Onze onderwijsregeling gaat uit van de onderstelling dat het wenscheiijk e.i mo gelijk is op de openbare Staatsschool strikt neutraal onderwijs te geven. En juist dit is onmogelijk. J)it is door verscheidene voorstanders van openbaar onderwijs zeiven erkend. Onder die velen noemen wij mr. P. F. Hubrecht. Mi. Hubrecht is de man die een zeer groot aandeel bad in de totstandkoming van de fatale schoolwet van 1878, de wet van den minister Kappeyne. Mr. Hubrecht toch was toen referendaris aan het ministerie van binnenlandsche za ken, de rechterhand van den ministeren het is een pnbliek geheim dat hij de bouw stoffen geleverd heeft voor het wetsontwerp dat den ondergang der bijzondere christe lijke school bedoelde en hier tn daar ook ten gevolge had. Nu, deze heer Hubrecht is op zijn oudei dag van zijne hardvochtige gevoelens te ruggekomen en heeft met zooveel woorde erkend, een droombeeld te hebben nagejaagi toen hg leerde dat de openbare school „nee traal" onderwijs geven kan. Hij veroordeelde ten vorigen jare in d Gids een tijdschrift waarin de bes' •n knapsten des lands hunne meen'' verkondigende neutraliteit der staaf Hij acht thans deze neutraliteit een schijn zonder wezen, en i- fl(j •en lengen. Hij schreef: „Mede oorlogvoer dat heeft de Staat niet opge' doen, met al zijn eerbiedigin .Jsdienstige be grippen, met .atraliteit, met al zijn schooi' a van eenheid ;en verzoenin .ppen", zoo roept hij. «En c zoo heei ernstig was", *00 7 /der, „zou men meer dan ^chen, over den man die 7 t,C met de beste bedoelingen, die overgroote menigte roe delen heeft geplaatst, als macht- nde, als wetgever, zeggende: komt tot mij; geeft uwen kinderen een ts (de kosten neem ik grootendeels ,r mijn rekening) op mijn school, waar ze zal opleiden tot alle Christelijke n maatschappelijke deugden, hen gepaste jnndigheden zal aanleeren, hun verstan delijks vermogens zal ontwikkelen, maar van geloofsverdeeldheid, omdat ik van godsdienst niet spreken mag, nooit anders spreken zal dan als van denkbeelden, voor stellingen en opvattingen die niet strijd beteekenen maar vrede en eenheid. „•Die ideale school, in schoone for mules omsobreven, veronderstelt een schoolmeester, even ideaal als zij en tevens een leugenaar Want de meester moet de kinderen voor alles de waarheid leeren, voor alles en in alles haar getrouw zgn. En hij kan 't niet zgn als hij de waarheid voor hen verbergt. En hij moet haar verbergen, hg kan niet ant- ders „Zulk een verklaring uit den mond (van een man die niet zgn leven door bracht als een kamergeleerde of afge trokken denker, maar gelegenheid heeft j,gehad om met de praotische werking der jjoiider wijs wet ten volle bekend te worden Ibeeft voorzeker groote beteekenis en is lvf#l geschikt om ieder, die nog aan de fceutratiteit van het onderwijs mocht Igelooven, de oogen te openen 1 En de minister van binnenlandsche zaken zelf heeft het vorige jaar de onmogelijk heid der absolute neutraliteit erkend, toen hij, bewerende datinen de neutraliteit tot een caricatuur maakte, verklaarde: „Er wordt niet afgeweken van de neutraliteit door op de school van God te spreken. Zelfs socialisten en anarchisten knnnen zich niet in hun gevoelens gekrenkt achten, indien de onderwijzer aan de kinderen zegt dat men God dankbaar moet zgn voor de geschon ken gaven." Een merkwaardige verklaring, waaruit veel zou zgn af te leiden. Men zon bijv. kannen vragen hoe en in wat zin er van God mag worden gesproken, welke gaven als van God ons geschonken op de openbare neutrale school mogen worden voorgesteld; hoe dat danken moet geschieden en nog veel meer. Door de ant woorden op die vragen hijeen te voegen zon men dan kannen verkrijgen een soort catechismus voor de openbare sohool, die dan door deze eigenaardigheid van alle andere catechismussen zon zgn onderschei den, dat zij niet alleen tegenover deze, maar ook tegenover het ongeloof een „neu traal" standpunt zon innemen. Zelden is de onhoudbaarheid van h»f neutraliteitsstelsel helderder in getreden, dan toen een »- man als de tegenwc~~ '{J> nenlandsche - -»6lnS «een v ,_,»gen dan als viien wat daarmede ..urgd is. een wonder dat zich geen enkele a van geestverwante zijde heeft verhe- om tegen die uitlating protest aan te Lenen. hans deed dit de heer v. d. Zwaag (so- ist) maar met de bij voeging dat hij de testie niet van- genoegzaam belang achtte er zgn mond tegen open te doen. daar nu ook door den minister neutrali teit op de openbare school onmogelijk wordt geacht, is dan ook de grondslag aan ons tegenwoordig schoolstelsel ontnomen. Want dan is de openbare school niet langer voor allen bruikbaar en kan het feit niet langer worden ontkend dat tal van ouders thans voor de keuze worden gesteld om of hun kind zonder schoolonderwijs te laten opgroeien of het te zenden naar een school waar het onderwijs gegeven wordt in een niet door hen gewensohten geest. Meer gegoeden kunnen nog wel zelf een school oprichtenmaar minder gegoeden en armen moeten zich maar tevreden stellen met eene school, niet door hen begeerd. Maar de bestaande wet rust niet alleen op een onhoudbaar gebleken onderstelling, zij miskent ook ten eenenmale het recht der ouders om zelf in volle vrijheid te beslis sen over de wijze waarop en de richting waarin hun kind zal worden opgevoed. De wet gaat uit van de grondstelling dat niet de ouders, maar de Staat geroepen is voor het onderwijs der kinderen te zorgen. Zeer tegen den wensoh van den tegen- wooriigenminister van justitie, die in zijn Richting en Beleid der Liberale partij uit drukkelijk heeft verklaard dat op de ouders inde eerste plaats de verplichting rast om voor het onderwijs en de opvoeding van hun krooBt te zorgen. Maar wordt het dan niet tijd dat men de consequentie van dat beginsel aanvaardt en de lagere school, dat groote instrument der opvoeding, niet langer aan den recht- matigen invloed der ouders onttrekt De ouders toch hebben volgens de tegen woordige onderwijsregeling op de school niet den allerminsten invloed. De richting waarin het onderwij» zal worden gegeven hangt niet af van hun beslissing. Zelfs bij de keuze van den onderwijzer worden zij hoegenaamd niet gekend. Van band of be trekking tusschen school en huis is dan ook schier niets te bespeuren. De onderwijzer gevoelt zich ambtenaar. Daarmede is een zoo verderfelijk mogelijk beginsel in de wetgeving opgenomei*- school in den grond'*?® 1 karakter der king tusschen onders'V Samenwer- dc op voeling zoo o J|) onderwijzers, voor door zoogoed als om ^'isHaar, wordt ilaar- De schooi aan de .Of lijk gemaakt, moet het op. Tot dezefrs! alen weg de straks genoemde hei?^0'S0m kwam ook Hij toch zegt op jr Robregt. Gids-, ïiadzg 261 van de „Noem vrijelgk i openbaar onderwijs de aanhoudende ze Beveel in die wep in het rijk van ov openbaar onderwijs^ de Grondwet „het een voorwerp van rg der Regeering." teracht, dat „overal heidswege voldoend Handhaaf vooral "Hl61 gegeven worden." waarborg dat het |u?aar'n hitgesproken vrij is, behoudens l;ivea Yan onderwijs heid. Dus geen grof toezicht der over- dit punt, te minder wetsherziening op art. 192 mogelijk heüJU0l^'o nh in 1889 het vroeger geheel f' gemaakt wat door 194 geacht werd nooi'l gelijkluidend art. Reageer niet tegen 'geoorloofd te zijn. welke wijze tot 4e rechtsorde, op thans Wand gekomen, die aar%*ar terwijl ge haar beshcSevolgen ter wille „vit, dat h| Vergeet daarbij ...aerwijs niet is uw all verstrekken van plicht. Verzeker de 'i? maar onder- naar behooren met af ervulliiig daarvan uwer beschikking sta; J middelen die te flnanoieële hulp voorV gesteld worden Maar weet, voor alb^ niet hitgesloten, van het kind de taijA ftde opvoeding van niemand anders. '1,: 0UdeJs en behoeve der maatsch jE daar gg ten die opvoeding, bescJ'PS belang hebt bij staatsplicht daarin d af0U7 uw wijze behulpzaam te y°J}'ders op de beste langer tusschen den >s9n' "tel n niet hij de keuze van d r'der en zgn kind, wiens leiding hij da onderwgzer, aan trouwen, dien hij all 1 kind wil toever- hij, het recht en Ben' ,e!! ai .sluJte"d kiezen, aan te wijzen™ Pj*?ht heeft te het onderwijs zijnerf ^9 zorge voor a-ders." J kinderen, niemand Inderdaad een onder op dat juiste begins werken. En die fontis niet w aanbrengen van slechts svijswet niet gegrond ei, kan niet goed 3g te nemen door het gen - geen reparatie 4 6nkele wetswijzigin- - mac.r door een gif e,en oud «ebouw 1 ling, die van de erkerfheel n:enfef r8fl der ouders uitgaat. "nln* van dat recht >k noodig wegens k verband tusschen rie trappen en ook ol en de ambachts- nn eenvoudig niet; vele schoolmannen r dat insgelijks de ot 't optrekken van ïgt. nieuwe bouwwerk euse afdalende voor- mogelijk Staatshe- mogelijk vrijheid, Die nieuwe wet is het gemis aan behoorl het onderwijs in zijn 1 tusschen de lagere sch scholen. Dat verband bestaat volgens 't oordeel van van gezag. Een bezwa' fondamenten raakt en een nieuw gebouw dri En de stijl voor het zij een Nederlandsche Geen tot in het minit schriften, zoo weinig moeiingen en zoo groo niet maar alleen voor jons"anti-rev0fnhron- nairen, maar voor alle» Nederlandsche bur- gen, om scholen te stacjilten en in te richten. Eens vooral moet de liüek bniten de schoolquaestie worden Jgeplaatgt- Geen bevoorrechting meer van ^ua8j neu_ trale scholen, maar ook>evenlajn yan an(jere< Overweging verdienj,n daarbi= de 5 pnn. ten door een commissi door de Unie E(m school met den Bijbel ibenoemd, ontworpen en die in vele opzichten een inderdaad treffende overeenkomst) vertoonen met het plan door den heer Hubrecht in zijn straks genoemd opstel aan de hand gedaan. Zij luidden aldus: „1. Op de lagere scholen worde van hen die niet tot de onvermogenden behooren, een proportioned! schoolgeld geheven, naar bij de wet vast te stellen regelen. „2. De gemeenten worden niet langer belast met de bekostiging van de lagere school. „3. Door het Rijk worde aan de lagere scholen een vaste bijdrage uitgekeerd, te berekenen naar regelen bij de wet vast te «tellen, naar zoodanigen maatstaf, dat de kosten van een gewone, eenvoud;g inge richte lagere school, voor zoover deze niet uit de schoolgelden te vinden zgn, worden gedekt, en rekening gehouden wordt met uitbreiding van leerstof en vermeerdering van het onderwijzend personeel. „4. De uitkeering van die bijdrage worde evenals thans, verhonden aan voorwaarden, die de inrichting van het onderwijs vrij laten en alleen strekken om de besteding der Rijksgelden voor het beoogde doel te verzekeren. „5. Yoor zoo .'er de ingezetenen niet zei ven in hun onderwijs voorzien, treden in hun plaats de gemeentebesturen op. Hun worde de vrijheid verleend het beheer hun ner scholen over te dragen aan een plaat selijke schoolcommissie." Zoo ongeveer lnidde de rede door een onzer beste antirevolutionaire kamerleden den heer Waal Malefijt deze week in de tweede kamer bg het onderwijsdebat ge houden. Yoor wie den schoolstrijd van nabij volgt en kennis neemt van wat in de tweede en eerste kamer, lang voor hem is aangevoerd, heeft hij geen nieuws gezegd. Maar eenzelfde woord in verschillenden vorm voorgeiragen, moet ten slotte vrucht dragen. En de schoone leus van alle antirevo lutionairen in ruimeren zin: De vrije school voor heel de natie, moet blijven weerklinken, tot heel de natie er ooren voor krijgt. Mannen vai allerlei richting beginnen in te zien dat 't dien kant op moet. De openbare school wij zeggen het zonder eenigen zweem van vijandschap of hoe men het noemen wil,de openbereischool heeft haar tijd gehad; de vrge sohool heeft de toekomst, de .rije school voor heel de natie zal den kostelgken lands vrede herstel len en den weg openen tot verbetering van 't onderwgs en de positie der onder wijzers. if Weer mis met de neutraliteitDe oorrespondent van het Handelsbl. te 's Her togenbosch schrijft aan dit blad „Een zeer ernstige zaak had op het Gymnasium alhier plaats en brengt vele gemoederen in beweging. Woensdag werd door de jongelui der vgfde klasse op aan wijzing van den leeraar in de Hollandscke taal, een opstel gemaakt over „Nationali teitsgevoel". Een der leerlingen merkte hierin op, dat bij de R. Katholieken zich het nationaliteitsgevoel niet had kunnen ontwikkelen, „ten gevolge van de onder- diukking tijdens de republiek onder het vervloekte Huis van Oranje." De leeraar die blijkbaar met het geschrevene instemde, las het opstel voor, met de opmerking, dat de leerling „ferm voor zijne opinie uit was gekomen". De klassegenooten van het jon- gemensch, verontwaardigd over de uitlating tegen het Huis van Oranje brachten de zaak voor den rector, en de curatoren znllen er nu waarschijnlijk in gemoeid worden." De ongevallenwet is aangenomen. ÜLt het Kamerverslag, daarvan melding makend, drukken wij het volgende over: De heer De Beaufort verklaart, mede namens de voorstellers van het amende ment-De BeaufortSchaepman, voor het ontwerp te zullen stemmen, omdat zij mee- nen, dat later in leemten kan worden voorzien. De heer Yan Karnebeek zegt, namens enkele Kamerleien, dat waar geen plaats in de wet wordt gegeven voor zelfverzeke ring, zij niet voor de wet knnnen stemmen. De heer Vermeulen verklaart, eveneens namens eenige leden, te zullen stemmen tegen het wetsontwerp, omdat het centra- liseerende en het bureaucratisohe daarin door de beraadslaging niet is verzacht, en ook omdat de industrie op zware kosten zal komen. De heer Dobbelman zal daarentegen met andere politieke vri nden vóór het wets ontwerp stemmen. Wel bevat het vele ge breken, maar ook biedt het goeds en het gebrekkige zal later kunnen worden weg genomen. De heer Kuyper leest de volgende ver klaring voor: „Mede namens mijne politieke vrienden, zij kortelijk in 't licht gesteld, waarom wij onze stem aan dit ontwerp niet znllen onthouden. Onzerzijds is bij de algemeena beraadslaging verklaard, dat on e houding ditmaal geen intransigante zou zijn, omdat het zakelijk beginsel: ongevallen-verzeke- ring, en zulks vooralsnog door staatsdwang, onze algeheele instemming heeft. Ons ernstig verzet daarentegen ging tegen de daarbij gevolgde regeling, een wijze van regeling, o.i. zoo principieel verkeerd, dat wij betuigden, onzes ondanks, tot afstem ming genoodzaakt te zullen zgn, indien bij afwijzing van alle temperende amendemen ten, de heerschappij van het autocratische be ginsel gehandhaafd bleef in e-cclusieven zin. In exclusieven zin is dit niet geschied. Leekenrechtspraak van belanghebbenden is opgenomen. Commissies uit hun midden zullen bij geneeskundige behandeling mede- werke.i. Aan de Sta ten-Generaal is mede zeggenschap gegeven over salarieering en dus over den omvang der amhtenaren-hier- archie. Al hadden we nu de breking van het autocratisch beginsel veel ruimer ge- wenscht, toch achten we ons, onze vroegere verklaring gestand doende, met het oog op deze aangenomen amendementen niet tot een intransigente houding genoodzaakt te zgn. Reden, waarom we, ons voorbehou dende later elke poging tot decentralisatie van de ongevallen-verzekering te steunen vrijheid zullen vinden, voor dit ontwerp te stemmen. Vooral nu niet wij zei ven maar ver minkten, weduwen en weezen, bij verwer ping der voordracht het gelag zouden be talen, achten wij het volgen dezer gedrags lijn en geoorloofd en raadzaam." De heer De Savornin Lobman verklaart namens de vrij-antir-volutionnaire Kamer leden het volgende: „Met het doel dezer wet wenseh ik, ook op verzoek van eenige antirevolutionaire leden dezer Kamer, mijne warme instem ming te betuigen; zelfs wordt toekenning van schadeloosstelling aan breedere kringen dan dit ontwerp omvat door ons wensche iijk geacht. Maar het doel behoort niet te worden bereikt door den band tusschen werkgever en werkman geheel door te snijden, alsof eerstgenoemde uitteraard vij andig staat tegenover laatstgenoemde; noch door de medewerking der industrieelen zei ven te weren en hun lasten op te leggen zwaarder dan in eenig concurreerend land bestaanzwaarder zelfs dan noodig is voor het beoogde doelnoch door den werkge ver zoo goed als geheel af hankelijk te ma ken van rijksambtenaren, en hem de moge lijkheid te benemen ter vervulling van zgn verplichtingen zich te bedienen van parti culiere inrichtingen. Vermits ook later ver betering \an het ontwerp in bovengemelden geest niet wel is te verwachten van een Regeering en Kamer die de daartoe gedane voorstellen hebben verworpen, en vermits zelfs bi] verwerping van dit ontwerp de getroffen werkman èn beter èn spoediger zou kunnen worden geholpen dan bij do aanneming ervan, zullen wij stemmen tegen dit ontwerp". Het wetsontwerp, hierop in stemming gebracht, werd aangenomen met 79 tegen 14 stemmen. Tegen de heeren Van Kerk wijk, De Visser, V an den Berch van Heem stede, De Savornin Lobman, Schimmel- al li et 1 8- 1. J 9- d

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1