NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH delburg. SaMag 24 Deerfimrfe laacgang. dknecht AANKOMENDE 4ANDKNECHT, K-OP ZOOM.THOLEN naar Tboien,5,5C I 4.30, 6,20, 8,15. ergen-op-Zoom 6,25 5,25, 7,10, 8,53. TTEBDAH* terschelde. o. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. AAN DE BOEREN Znid-Afrika. Engeland en Transvaal. I rWER, Seroo»kerk«. 1NGEBEEKE Cs. n bekwame EKE bij Veere DIENST IE VEERGOES, ndering ran Dinidag, Vertrek Veer 7, [Joe* (station) 8,37, >,30. Dei Dingdag* -.Vertrek Ooei (Slot) HD1EHI. MIDDELBURG. Zeilm. vm. 4,60 r 11, 11,45nm. 12.30 f4.15, 5,10, f5,55 15,10,15. niae. g (Markt) vm. 5.30 0, nm. f12.35, 1,20 0,t5,15, 6, f7,7,50, goederen. B1E( van Antwerpen ndag) morg. 7.n TD1ENST rg on Zierikzoe. ee Spoorweg Goe v. Van Ziarikzae: 'smorg.a midd ryd.24 7,50 2, ter.25 7,50 2,— ond.26 11,30 'aan.27 7,50 2,— ing.28 7.— 2,— oen29 7,50 2, ond.30 6,30 2,— gche ty d. Van Rotterdam: 'smor. 'emid. ryd.24 9,30 ater.25 9,30 ond.26 10,— 'aan.27 10,— ing. 28 8,30 oen29 9, ond.30 9,30 "TDIENST ^-ROTTERDAM ber. terdam Van v. Midd. vm. 7,30 7,30 7.30 7,30 7,30 7,30 n n n n n Rotterd. vm. 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 OEKER. ES: oeni. 29 12, Zaterdagmorg. vroeg TOOMBOOT Rotterdam. Van Rotterdam. oen22 7,- oen29 11,- nm. 3,35b) nm. 4,05 nm. 1,55 2,15 1,55, 3,256) ,15, 3,45 reakene ten boogft an Vlieaingen naaf maakt. m 5W. iLKEN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. VAN )o( Met onwrikbaar Godsvertrouwen, Geuzenmoed en reuzenkracht wordt uw worst'ling volgehouên tegen 's vijands overmacht. Voor uw vrijheid, erf en rechten strijdt gij zonder wederga, neende Brit zal u niet knechten, helden van Zuid-Afrika 1 Hoe de maeht'ge roofstaat loero op uw gou 1 en diamant, en zijn brijgslegioenen voere naar het Afrikaanscbe strand, laat hem al zijn macht gebruiken, wenden 't gruw'lijkst moordtuig aau om uw volksbestaan te fnuiken, tóch zult gij niet ondergaan. Eng'land zal 't mat spijt ervaren reeds ontving het slag op slag 't zal zich hier geen lauwTen garen; maar wel smetten op zijn vlag. Voor dien rooftocht zal het boeten met verlies van vroeger' roof en de zege zal begroeten 't volk, dat worstelt in 't geloof. Mannen! broeders 1 keur der dapp'ren, die zóé groot een maoht weerstaat, die uw vaandel moogt zien wapp'ren waar g' een reus terneder slaat, die geen aarz'ling kent en vreezen; maar ook in u zelv' niet roemt, ja, Hij zal uw hulpe wezen, Dien g'uw „burcht en toevlucht" noemt. Blijft maar vast op Hem vertrouwen, hoe de vijand moge woên, en de wereld zal 't aanschouwen, dat de Heere u recht zal doen. Stelt g'u in de hand des Heeren, mannen van Znid-Afrika God zal 't recht doen triumfeeren, Hij doet wond'ren van gena. Hoort! alom verrijst de bede, dat u d'overwinning zij en een glorierijke vrede op Gods tijd uw land verblij. Hoeveel heldenbloed het koste, offers van het moordend lood, Hij, die Isrël vaak verloste, redde u ook uit dezen nood! Eind'lyk zal de vijand wijken en de vierkleur van Transvaal met der Vrijstaat vlag zal prijken waar geen Brit die „neêr kon haal". jDkn van overwinningspsalmen hij des vredes morgenrood zal 't heroverd land weergalmen voor den Heere Sebaoth. Dat die morgen spoedig dage voor het volk, zoo zwaar beproefd, nat Uw kracht, o God! hen schrage, die gewond zijn en bedroefd; sla Gij d'arme wetzen gade,. wees der weduw' troost en raad, en verwek in Uw genade 't goede, o Heer! uit zóóveel kwaad! Moest dan eerst door bloed en tranen 't wreed verwoeste land gedrenkt, zoo 't maar Hem den weg moog' banen, Die den volken vrede schenkt; Die hen leert naar 'tgoud te jagen, dat hen rijk maakt in hun' God, Christus' naam niet slechts te dragen, Maar te doen uaar Zijn gebod. Zóó dan sieren u de palmen, helden van Znid-Afrika! en bij dank'bre vreugde-psalmen ruste uw buks voor ploeg en spa; gaat g' uw grond opnieuw bezaaien waar de vierkleur van Transvaal met der Vrijstaat vlag zal waaien, daar geen Brit ze „neêr kon haal". Goes, 22 Nov. '99. C. v. KOETSVELD, C.Ez. De Christelijk-Historische Kiezersbond. Deze Bond heeft Maandag haar jaarver gadering gehouden te Utrecht. Voorzitter was prof. Van Leeuwen. Na lezing van een kapittel en opening met gebed werd het woord gegeven aan dr. Muller. Het verslag der gehouden vergadering, dat wij in de liberale bladen vonden, be vat niets anders dan een verslag der rede van dezen oud-hoogleeraar. Veel belangrijks schijnt er dus niet te zijn verhandeld, tenzij dan in 't verborgen. Prof. Mullers rede laat zich ook zonder baar gehoord te hebben, wel samenvatten. Wie 't antipapisme dezer heeren kent en hun afkeer van het calvinisme, onder hen natuurlijk als neo calvinisme bekend, die weet ook hoe de rede van prof. Muller er uit moest zien. De spreker laakte 't optreden van een Roomsch hoogleeraar aan de Amsterdamsche Universiteit; en 't „drijven" van Rome. Hij herinnerde aan de samenkomst van het viertal: Bronsveld, Maller, Schriecke, van Leeuwen ten huize van laatstgenoem den op 16 October 1896, waarin besloten werd uit elke provincie mannen op te roepen om te beraadslagen wat gedaan kon worden tegen het overmoedig optreden van Rome, het verguizen der Ned. Hervormde Kerk door de neo-c&K .nieten en de in radicale wateren zioh verloopende liberale politiek. Omtrent de vrij antirevolutionairen liet de spreker zich nogal gunstig uitmaar de leider (de heer Lohman) zal by deze heeren nooit in de gunst komen, wanneer hij niet zijn peccavi komt zeggen ten aanzien der doleantie-quaestie. Dr. Muller zei er van blijkens het vei slag: „En wat te denken van de fractie der vry-antirevolutionairen? Waarom kan toch van dien kant niet erkend worden, dat er gedwaald is in het beruchte jaar, dat wij met kunnen vergeten, zoolang niet blijkt, dat men van dien kant vereeniging zoekt? Hier zon van toepassing kannen zijn: bijéén wat byéén behoortmaar onzerzijds kan al niet meer gedaan worden, dan blijven, die wij zijn, en de lijn te volgen, die wy ons zien voorgesteld in ons program." Kort uitgedrukt komt dit hierop neer, (merkt de 1Soil, terecht op) dat de heer Lohman zyn Cannossa-tochtnaar Dr.Brons- veld of Dr. Muller moet doen. Als hy blootshoofds en barrevoets dien tocht vol bracht en een voetval gedaan heeft voor die pausen wij bedoelen voor de hier bedoelde predikanten alsdeheer Lohman bekent kwalijk gehandeld te hebben, toen hy in 1886 de Nieuwe Kerk te Amsterdam „bestormde" dan wordt hy in genade aangenomen, dan wordt de ban opgeheven. Tot zoolang geen gemeenschap met den heer Lohman. En hoe staat dc Chr. historische Bond tegenover de liberalen Hiervan zegt haar woordvoerder: Ofschoon menig liberaal lang zoo vijandig niet tegen de christelyk-historischen zal optreden, omdat dezen overwegend leden tellen onder de Hervormden, als de anti revolutionaire calvinist, en daardoor van menig liberaal niet dat gevaar te wachten is voor ons als van den antirevolutionair toeh wenschen wy nooit süppedragers te zyn van welke party dan ook. Met meer reoht kan men de antirevolutionaire party de slippedragers van Ro -e noemen. Wat voor ons, ten opzichte der liberalen, als uitzondering geldt, geldt voor den antire volutionair by na als regel tegenover Rome, Alzoo deze Chr. historische Bond is tegen de neo-Calvinisten, tegen de Radicalen, niet tegen vele liberale personen, doch alles vloeit voort hieruit dat zij is in de eerste plaats voor de Herv. Kerk. In dieu zin had men toch wel gelijk toen men haar in de Kamer heel zacht verwijt deed dat zy een weinigje kerkelijke staat kunde voert. Dat de antirevolutieonaire party slippe draagster van Rome is, is noch voor noch na 1896 gebleken. Zy is er in 1891 om Tan 't staatstooneel getreden, liever dan een knieval voor de Noord-Brabant8che Roomschen te doen. En ook daarna, by stemmingen inde twee de kamer, heeft bij 't ontwerp op den peiaoonlijken dienstplicht en 't wetje tot vernietiging van 't plan-Coolen is dit on der anderen gebleken heeft de antir. party getrouwelijk hare zelfstandigheid tegenover Rome behouden en bewaard; en Rome zal wel de laatste zyn haar dit kwalijk te nemen. En van lagenleggery ten opziohte der ned. hervormde kerk is evenmin iets gebleken. Nog altijd zijn wij daarom van meening dat de Chr. historische Kiezersbond aan vrees en lichtgeloovig'ieid, aan tege'ningenomenheid en vooroordeel gedeeltelijk zyn ontstaan dankt. Trouwens de Chr. historische dr. de Visser heeft voor zich alle verdenking van anti papisme verworpen; en, met name by de ongevallenwet, stond deze wakkere volks vertegenwoordiger vry wat nader by de anti revolutionairen en vry-antirevolutionairen dan by de liberalen. Dit feit mag wel in 't oog gehouden by de wetenschap dat mede door de actie van de „Chr. historischeu" in 1897 een liberaal minisierie is opgetreden, dat door hunne organen is toegejuioht en door dr. Bronsveld begroet als deu „Chr. historiscben" nader staande dan de Antirevolutionairen. IN DE PRINSE Vervolg van 't Bijvoegsel. En zoo werden achtereenvolgens af beeldingen vertoond van Pretoria, Krugers woning, sinds Jamesons verraad door een paar politieagenten bewaakt, Barberton, Paardekraal, Amajuba, Colley'sgraf, het ont zaglijke Drakengebergte waar de Boeren in 1836 met duizend man overtrokken en zoo dat er maar een hunner te pietter vielden tannel te Charlestown. Voorts de afbeeldingen van Joubert, Steijn, Reitz, Leyds. Bij vele van deze gunde de heer Worm- ser ons een kijkje in het leven en de toestanden van Transvaal. Zeer gezellig reisde hij met ons naar Durban vergeleek de tegenwoordige reisgelegenheden met die van vroegeralsmede de landingsge legenheden in de havens van Kaapstad, Oost Louden, Port Elisabeth, Durban en Lorengo Marquez, wat al aanschouwelijk werd voorgesteld. De haven van Lorengo Marquez kan alle vloten der vereld wel bergen doch de stad is het broeinest der malaria. Te Durban landt men door middel van een mand. Daar gaan vier blanken of „wat het zelfde schijnt te zyn" acht kaffers in, die een dertig voet worden opgeheschen en vervolgens weer worden neergeworpen. Ook in de andere genoemde havens ge schiedt de landing zeer moeilijk. Belangrijk vooral was de rondreis in de Karoo, een schoone streek, die men in an derhal ven dag door spoort; en de reis per ossen wagen over de Limpapo. Het overtrek ken van znlk een drift, waarbij een kaffer „di voertouw vat" gaf Spr. aanleiding tot het verhaal hoe Krugermet den Volksraad omspringt. Die Volksraad opposeert soms fel tegen Krugers voorstellen. Maar den felsten op posant voegt Kruger ten slotte wel eens tóe: „vat jij di voertouw dan maar". De Volks raad gaat niet nitetn, al zit hij soms een dag, voor Krugers plannen zyn goedgekeurd. Men begint meer en meer in te zie» dat hij 't wel weet en derhalve oppositie min der noodig is. In de Karoo is een water waar niet visch maar schapen in zijn; 'tis droog. Maar één nachtregen overdekt het „w iter" met watermeloenen ep bloemen. Mevrouw Joubert kan ook di voertouw vatten. Toen zy in J1881 over de rivier moest en er niemand haar hielp, trok zij de ossen en den wagen er doorzij kon slechts een hand gebrniken om de ossen te geleiden, want in de andere hield zij de revolver. Maar zij kwam over. In Trans vaal heet men haar de Hollandsche Kenau. Ook op 't oogenblik is zij in 't kamp bij haar man. Ook in 1881 was zy bij hem op een Zondag toen alle Boeren ver- eenigd waren om 't avondmaal te vieren. Jou bert was den ganschen vorigen nacht al zoo bezwaard geweest. Des morgens vóór den dienst stond zij met hem bij den Amajuba een 2000 voet hoogen top van het Draken gebergte, en zij zegt tot haar man, daar staan menschen op den top Joubert ant woordde dat zijn verdwaalde kerkgangers uit Pretoria. Neen, zegt zij, dat zijn rooi- nekjes. En het kwam uit. Colley stond daa*-met 800 Eugelschen. De ochtenddienst kon niet worden bijgewoond; Joubert zond een zijner „neven" met 80 man den heu vel op, dien zy bestegen, loopend, kruipend, schuifelend schietend. Na eenige uren waren er 650 Engelschen alweer er af en de overigen waren dood of krijgsgevangen. De mannen konden juist nog den avond dienst bijwonen. Wy kregen ook den gewapenden Boer te zien een gezelschap uittrekkende Boeren en een paar uittrekkende commando's. Een Basuto opperhoofd met zijn generaal. Een Zoeloe man en vrouw. Een Zoeloe een wa gen voorttrekkend. Een kafferfamilie zich verslavend aan „hadjang". Een Zoeloe met in de eene hand zyn assegaai, in de andere zyn schild van ossevellen. Vooral merkwaardig was 't gezicht op Johanne.bnrg in zijn wording en bloei. De nieuwe stad met de oudestad enden Rand. De beurs of wat er op lij kt, met aangrenzende drankwinkels en schacherendeuitlandera. Een goudmijn 1200 voet onderden grond, waar toe door graniet (dat voor goudzoekers waardeloos is) moet worden heen geboord: Voorts Doornfontein met zyn lust verblij ven. Kimberley met zijn westersch opgetrokken huizen, groote bedrijvigheid en diamant mijnen. Ook de familiegezichten waren pracht!g; onder anderen een Transvaalsche Oom, Tante en „Noultje". Vooral met groote piëteit sprak de heer Wormser over zyn vriend Steyn, een Hollander in merg en been, die de Trans valere niet verlaten zal. Hij heeft zyn verkiezing tot president er aan te danken dat hij een B. erjisdit bezorgde hem 75 pCt. der stemmen. Hij bewoont een deftig paleis te Bloem fontein, gan ch andere dan Kruger die slechts een eenvoudige woning heeft en een inkomen van 250 pond 'sjaars. Ook Leyd"> schoon op godsdienstig ge bied gansch van Kruger verschillend achtte spr. een onwaardeerbare werkkracht, dien de Boeren niet genoeg kunnen hoogachten, wijl hij zich geheel geeft aan Transvaal, Leyds en Kruger mogen tot in lengte van dagen bijeen blij ven, hoopt spreker. Spreker schetste de gevaarvolle aankomst aan vele Transvaalsche stroomen. Hoe de paarden tot de koppen in het water de wagens overbrengen, met somwijlen groot gevaar van in een zeekoeiengat, het verblijf van den hippopotamus, terecht te komen, waar vier paarden tegelijk in kunnen ver drinken en het voertuig vlak bij den „wal" doen vergaan. Voorts zagen wy Barberton met zyn Schebamyn. Watervalboven, de Komati- poort, Elïoradowaterval. Een echt Hollandscb aantrekkelij k land gezicht bood de Paarl met een löOjarige door Hollanders gebouwde nofsteda door een van sprekers vrienden denheerMinnaar bewoond. De hoeve is omgeven dorr ste vige eiken. Bij Paardekra.l verhaalde Spr. natuurlijk van Piet Retief en Dmgaan en de overwinning door 300 Boeren op 12000 Kaffers daar behaald. Dingaansdag. Wij zagen 't gebouw en gedenkteeken waar zoo mogelijk alle Transvalere op Din- gaansdag, 16 December bijeenkomen om de groote daden Gods te gedenken; gevolg eeuer gelofte hunner vaderen indien God hen helpen zou Dingaan te verslaan, dat zij en hun verre geslaohteD, Hem daaropelken 16en December zouden dienen. Een gelofte waaraan 't nageslacht zich houdt. Treffend vooral was hetgeen spreker zei van een Engelschman die in een tijdschrift schreef dat alle Boeren en hunne gezinnen dom, gemeen ontuig zijn dat moet worden uitge oeid. En nu toonde Spreker als te genstelling daarvan een pkotographie eener Transvaalsche Boerin met haar acht kin deren, typen van beschaving en geest; zy is de kleindochter van de bekende 15jarige jongedochter die in 1836 na het uitmoorden van hun laager door de Zoeloe's met 18 assagaaisteken in het lichaam van onder het lijk harer moeder werd weggehaald en ge lukkig heretellen mocht, zij en nog een meisje de eenigen van alle vrouwen en kinderen, die daar, tijdens de afwezigheid der mannen, na den moord op Piet Retief en zyn mannen, waren overgebleven. Spreker vraagt of deze groep hier voor ons gezeten, type van zoovele andere, „on tuig" is dat moet worden uitgeroeid. Maar deze zelfde vrouw zei dan ook tot Wormser toen hij van dit huisgezin afscheid nam: Wij hebben veel geleden maar ik zeg 't Paul Kruger na wat hij in tijden van druk eens tot Joubert zei„Piet, alles sal reg kom". En Spreker voegt er by dat nu of later de Boeren dit beleven zallen. Al moest Engeland tijdelijk overwinnaar blijken, hetstaat vast: den 11 October 1899 is Engelands val begonnen. God zal eens de lenze die nu de Boeren vereenigt, in ver vulling doen gaanAfrika (is) voor de Afri- kaanders 1 Wij behoeven niet te zeggen dat aan dit slotwoord een warme ovatie ten deel viel. En de heer Donner had dan ook een betrekkelijk gemakkelijke taak toen hy den spreker voor zyn onwaardeerbare rede namens die hem hoorden dankte; voorts zyn dank bracht aan den eerevoorzitter, de violisten en 't publiek; terwijl hij vooral allen opwekte de Boeren en met name onze Goesche en Zeeuwsche jongemannen die in den oorlog zij n te gedenken in den-gebede, dat God hen spare en den Boeren de over winning geve. Ook de burgemeester sprak nog een woord van dank tot den voorzitter en na nog eenige ovaties en het zingen van het Wilhelmus ging de vergadering uiteen. Tijdens de vergadering waren ook nog gezongen het Transvaalsche Volkslied en de Afrikaansche krijgszang, wijze Bergen op Zoom, houd je vroom. (Men bericht ons dat 926 kaarten door de Commissie zyn uitgegeven vermoedelijk waren er derhalve meer personen in de zaal dan er kaarten geweest waren. Wy constateeren met spijt dat zoovele fatsoen lijke christenmenscben uit het land zonder iets gehoord te hebben dan straatschandaal, velen zelfs zonder ook maar iets gezien te hebben, zijn teruggekeerd; en nog enkelen reeds voor den aanvang het moesten opgeven. Komt de heer Wormser ook te Middel burg spreken, wat wij] van harte hopen, zy men daar dan bedacht op de keuze van een niet te groote zaal met hoog tooneel en weinig kroonlampen en op goede taakver- deeling der commissieleden. De rede is er belangrijk genoeg voor, zy is het zeer waard. (1) De plaats werd daarna Weonen ge- heeten. Ook deze plaats in Natal is thans door de Boeren bezet. Moed, beleid en trouw! mag wel op den wapenrok van Joubert en zyn staf en zyn Boeren staan. Immers 't blijkt almeer, en de Engel schen gaan het nu zelf erkennen, dat Joubert met beleid de bewegingen naar Durban leidt om het ontzettingsleger van Clery te ontmoeten. De troepenbewegingen der Boeren blijken meer te hebben bedoeld dan het zoeken vau voeder voor de.-paarden.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1