BANK, NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. lLFVAARS CHRISTELIJK- e HISTORISCH ialfvaars 4 MEID ddelburg !R, Goes. I geplaatst. Lijnkoeken stmeid of :onder kinderen, ARBEIDER, n MEID I EI D verband op Ho. 143. 1899, DitistCag 3 Sepfemfiec. te Barneveld. iermans, a. adriaanse Kz. te arte bonte Vaars VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN GERED. Proces-Dreyfus. Duimde loorqOBg. en ning van administratie aarkt no. 32, te Breda RONDE BRESSER, IN HEEL Co., te JEN en den Heer L. bij den heer Mr. J. C. jjE& ZOON te Zierikzee voor kippen en EIERMEEL ren toonen aan: eel vet (vorming Lers en lichter ver- cts. en in Gerst •Itura 28 April '99). 00 per kip in 't terfte meer. 80, 25 kgr. f4. thode en Attesten. -A. DOBBELAAR* P. VOGELAAR, TAES, Hengstdijk. J. J. DE LANGE Brouwershaven. A. OEK, Kamperland. 5,25 de 52 stuks. Per Middelburg. koop: lz. schout, Biggekerke. EEN MEID benoodigd KOOP: dezelve terug bekomen ng der gemaakte onkosten R, Biggekerke. )h gaarne met November laatst als HUISHOUD- rarger gezin, is van goede en P. G. letter C. R, Badhuisstraat o. 37a, Vlissingen. November gevraagd eene 30 jaar, die met de Mei- bij JACOBUS KRIJGER, mdbouwer, Driewegen. 'ERSTOND beneden de 30 jaar by de .AL te R itthem. iinin ii iiii mi iiiuw ev. i en wat lezen en schrijven voorvast werk, metofzon- bij S. MALJAARS te Oost- orp desverkiezende een wo- nde MEID benoodigd bij E Domburg. een aankomende A. LUTEIJN Koudekerks elk.e1i MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Nicolaas Beets verjaart 13 September wordt 85 jaar. „Ik wil geheel mijn volk behooren", zong hij. Onze Beets blijft hij. Patrimonium doet aan politiek, beweert men van kerkelijk-sociale zijde om zijne afscheiding van dit algemeen christelijk verbond er mee goed te praten. Het praatje is reeds lang weerlegd. Maar nu komt men er van sociaal de mocratische zijde weer mee aandragen. Het is naar aanleiding van Patrimoniums motiën in zake Ongevallenwet en Rustwet. Daarom schrijft Patrimoniumonder 't opschrift „Op het kantje of middenop" Geen van beide nog. Vermeldende wat voorviel over de beide sociale wetten, zegt de Sociaal-democraat„Als men deze feiten „verneemt vraagt men zich af, waarom „Patrimonium zoo langs het kantje van „het politieke pad scharrelt en er niet „middenop grat loopen." Patrimonium scharrelt niet aan 't Santje en loopt niet middenop, maar ziet toe, wat de politieken doen. De dokter, die zegt, dat de reglementeering onzin is, of het Nieuw Malthusianisme schadelijk, doet niet ten heele of ten halve aan politiek, al kan op zijn oordeel een politieke maatregel gegrond zijn. Patrimonium, zeggende wat het denkt van een wet, doet niet, ook niet een beetje mee aan de wetgeving, al zal het zoo vrij zijn, straks te zien, of zijn bezwaren en wensohen wegen bij het wetten maken. Patrimonium is uitsluitend een organi satie van socialen aard, en bemoeit zich niet met de politiek, al zwijgt het niet, wanneer de politiek zich bemoeit met de belangen, die het behartigt. Of een politieke organisatie der Patri- «nomum-mannen wenschelijk is, was nog nooit, voor zoover wij weten, voorwerp van gezette welvoorbereide bespreking. Ook deHaagscheTran8vaalmeeting is best geslaagd. De vergaderzaal ras overvol. De heer Pynacker Hordijk opende, de heer Schimmelpenninck v. d. Oye, lid der eerste kamer en voorzitter van de Unie Een school met den Bijbel, was voorzitter. De heeren Heldt, dr. Schaepman en ds. v. d. Valk spraken en werden somwijlen luide toegejuicht. Vooral het woord van den doctor moet prachtig en krachtig en machtig geweest zijn, gelijk trouwens wel te begrijpen is. Een paar motiën worden aangenomen en naar Transvaal gezonden. Wanneer krijgen wij nn eene maeting te Middelburg? FEUILLETON. o— Uit zijn evaugeliearbeid in Zuid-Rnsland verhaalt de Duitsche predikant Keiler het volgende: In mijn eerste gemeente aan de zee van Azof had de Heere mij nen arbeid eensklaps wonderbaar gezegend en velen kwamen tot ernstig nadenken. Zulke tijden van opwek king bewegen de gemoederen. In de huizen bespreekt men vragen den godsdienst be treffende, men onderzoekt den Bijbel en, zooals het dan gewoonlijk gaat, er vormen zich twee groote legers: gewonnenen en tegenstanders. Naarmate de eersten zich vuriger uitlaten over hunnen leeraar en hun nieuw geestelijk leven, naar die mate wordt de tegenspraak der laatstgenoemden heftiger. Een der moest besliste en gevaarlijkste tegenstanders was een jengdig koopman, dien ik Heller zil noemen. Hij was be lt De MiJdelburgsche Courant maakt, na tuurlijk met de noodige saus er bij aan 't adres der „kerkelijke partgen" melding van „de klacht door den kerkeraad van Krniningen tot den minister gericht, o. a. inhoudende dat het uur, waarop den amb tenaren bij de recherche te water des Zondags de bevelen worden medegedeeld, jnist samenvalt met den aanvang der open bare godsdienstoefening en dat ambtenaren, leden hunner kerk, verhinderd worden, getrouw^dejj1 godsdienstoefeningen bij |Te wonen". Die klacht acht de Midd. Crt. onge grond want: „Vooreerst is er j maar één persoon onder de ambtenaren bij de recherche aldaar aan wien bevelen worden medege deeld; en deze verklaart dat hij nimmer Zondags op een bepaald nur ontboden werd; terwijl ten slotte blij kt dat deze ambtenaar niet tot de bezoekers of aan hangers van de Geref. kerk behoort". Wij merken de Midd. Crt. op dat het onjuist is dat de gereformeerde kerk van Krniningen alleen voor haar leden op komt. Er is een algemeene Zondagsrust gevraagd en daar was reden toe. Immers het verloopen jaar hebben elt ambtenaren niet minder dan 26 Zondagen te verdeelen gehad; dus iets meer dan twee Zondage voor een ambtenaar. En wat nu |'t feit betreft dat dienst orders gegeven worden op uren van gods dienstoefening; voor wie goed leest heeft de betrokken ambtenaar dit feitelijk be vestigd in een ingezonden artikel in de Nieuwe Rotterd. Crt. van 24 Aug., terwijl deze ambtenaar wel degelijk „aanhanger en (vaste) bezoeker der geref. kerk" is. Mogelijk wil onze Middelburgsche col lega, haar leus van „hoor en wederhoor" getrouw, deze rectificatie ook wel aan haar lezers mededeelen. De Arnhemsche Courant, red. het libe rale Kamerlid v. Gilse, laat zich over de doopsbelofte en de daaruit voortvloeiende verplichtingen der onders in betrekking tot de Christelijke schoolopvoeding als volgt uit „Het is onwaar dat bij de doopsbelofte de ouders op zich zonden nemen hunne kinderen naar de christelijke school te zullen zenden; zij beloven hun eene christelijke opvoeding te geven, maar aan hun eigen geweten blijft de beslissing wat daartoe behoort. Diakenen die, hetzij zich dan al of niet beroepend op de overtuiging eener fictie, welke zij kerk noemen, dit heilig recht der ouders aanranden, maken zich aan denzelfden gewetensdwang schul dig als de Saaxumhuizer boeren". Niet om de vergelijking, maar om de gaafd en welbespraakt, wist met eenige aardigheden de lachers over te halen om zijn party te kiezen, en bleef voor bet overige naar het uitwendige der kerk wel gezind. Men kon op zijn levenswandel niet veel aanmerken. Nu en dan slechts gaf hij aanleiding tot het praatje, dat hij in zijn handelszaken niet zeer nauwgezet was. Hij was agent voor verschillende han delaars in wijnen en het was zijn hoogste verlangen en streven om rijk te worden. Dat zijn zaak er aanleiding toe gaf om met zijn lastgevers en klanten nu en dan ietwat te veel van den zwaren zuidelijken wijn te drinken namen zijne vrienden hem niet kwalijk. Op Oudejaarsavond was ik na de gods dienstoefening met mijne vrouw in het huis van vrienden genoodigd aan den avond- disch en ik was niet weinig verbaasd ook den heer Heller daar aan te treffen. Op uitgelaten toon Bprak hij over zijne zaken en betrekkingen, en het scheen mij toe, als wilde hij mij met mijn beslist Chri ten- dom voor den gek houden. Ten laalste liet hij eenige hatelijke komische verhalen booreu en bespotte daarmede eenigen der pas bekeerden in de gemeente. moderne uitlegging van de beteekenis der doopsbelofte, nemen wij dit zonderlinge vertoog op. Deze uitlegging op eigen hand zal wel koren op den molen zijn van de chr. libe rale, chr. „historische" en andere tegen standers der chr. school. Wij achten 't echter nietnoodig haar te weerleggen. Haar vermelden is haar weerleggen. ii» Naar aanleiding van het beruchte Saaxumhuizensche manifest schrijft onder het opschrift „Boozo dwang" de Vader lander Ons dunkt, ieder die niet door partij- digheid is verblind, moet zulk eene proclamatie veroordeelen. Onlerstelle men eens, dat de rollen omgekeerd waren, dat er zoo voor de bizondere school geijverd werd. Men heeft dit optreden trachten goed te praten; maar maakt het o. i. slech's erger. Dat de kerkeraad eener Chr. Geref. Kerk voor Chr. onderwijs ijverten hare leden tracht te overtuigen, dat hun kin deren in het onderwijs moeten deelen, is, dankt ons, nogal duidelyk en vol komen geoorloofd. De proclamatie vermeldt niet, dat de kerkeraad van verkeerde middelen ge bruik maakte, 't Schijnt dus niet ge schied te zijn. Anders zou 't vermoe delijk wel vermeld wezen. Maar iemand, on dat bij zijn over tuiging volgt, zonder met wet of zede lijke orde in conflict te komen, in zijn brood te straffen, dat blijft immoreele, booze dwang. En daartegen moet ieder waarlijk vrijzinnig man in verzet komen. Gelijk men weet wordt uit De Vader lander nogal eens iets overgenomen door de liberale pers. Of dit nu is omdat 't overgenomene altijd tegen de Antirevolutionairen gericht is, dan wel erkenning van de juistheid der opmerkingen van dit thans zich noe mende „chr. historische" blad? Wij zullen zieD. Neemt de liberale pers 't bovenstaande ook over, dat tegen 't drijven van haar geestverwanten is geschreven, dan zullen wij 't weten. Neemt zij 't niet over, waar nog meer kans op is, dan weten wij 't natuurlij k ook. Overigens schijnt de r,ad. te meenendat de kerkeraad van Baflo hier de hand in gehad heeft. Dit is onjuist. Die kerkeraad heeft er niet aan gedacht de onders tot deze daad te vermanen. Dat is een verzinsel van den berichtgever in de N. Rott. Crt. geweest, en de Mid delburgsche en andere couranten hebben die leugen helpen verbreiden. Toen legde ik mijn vork neder en zeide zeer ernstig: „Waarde heer Heller, die menschen schij nen n belachelijk toe, omdat zij ernstig verlangen zalig te worden. Hoe echter zou men hedenavond van uit den hemel u be schouwen, die zoozeer uw best doet om te bespotten wat anderen heilig is? Hebt gij mijn ernstig woord uit de preek van heden avond zoo spoedig vergeten, dat het heden de laatste nacht zou kannen zijn?" Hij ontroerde, keek mij scherp aan en vroeg haastig „Meent gij in allen ernst, dat ik op slechte wegen ga, dominé?" „Stellig en zeker 1 Rijk willen worden, lichtzinnige woorden spreken en de verlei delijke wijnhandel dat alles is gevaar genoeg! Wat zou het zijn, indien de Heere u plotseling nit dat alles voor zijn rechter stoel daagde?" Zijn vrouw zuchtte diep en hij zweeg. Den volgenden morgen kwam hij bleek en opgewonden tot mij. Hij had den ge- heelen nacht niet geslapen en de verschrik kingen van den naderenden Rechter hadden zijne ziel ontroerd en hem klein gemaakt. Nu zocht hij vergeving. Hij vond haar en ^Dr. Kuyper en de Z.-A. crisis. Qüe „Daily Chrocicie" heeft onder het hoofd „Against War" verzameld de mee ningen van. mannen van beteekenis in en buiten Engeland over de Transvaalsche crisis. Daaronder vindt men ook een brief van dr. Kuyper geschreven voor openbaar making. HetEngelsehe blad leidt den schrij ver bij zijn lezers in met de opmerking, dat dr. Kuyper door de Transvaalsche de legatie *e Londen was uitgenoodigd om zijn hulp te verleenen bij het opstellen der veelgenoemde conventie, hij heeft dus recht van spreken over den zin van dat stuk. Dr. Kuyper die er op wijst, dat zijn mea ning als komende van een [persoonlijk vriend van president Kruger, niet anders dm een indruk van partijdigheid en een zijdigheid kan maken, verklaart omtrent de conventie, dat de afgevaardigden de conventie teekenden in de volle verzekerd heid, dat niet alleen de artikelen, maar ook de aanhef van de vorige conventie door de nieuwe conventie vervangen werd, dat in de nieuwe conventie de onafhanke lijkheid der Zuid-Afrikaansche Republiek ten volle erkend werddat daartoe de vroegere naam van Transvaal ver anderd werd in dien van Zuid Afri- kaansche Republieken dat op deze hoofdzaak alleen een uitzondering werd toegelaten, n. 1. de verpliehting van de zijde dor Boeren-regeering om aan uwe regeering elk verdrag met een derde mogendheid me le te deelen nadat het voltooid was. Daarom hadden alle verdere transacties tusschen Engeland en de Z. A. Republiek geleid moeten worden niet door het depar tement van koloniën, maar door het depar tement van buitenlandsche zaken. Schrijver constateert verder, dat onmo gelijk uit eenige bepaling van het volken recht kan worden afgeleid, bevoegdheid om zich met de regeling van het kiesrecht in een ander onafhankelijk land in te laten en geen bepaling omtrent het bezit van dat recht ten opzichte van de Z. A. Republiek is in de conventie van Londen gestipuleerd. De bescherming van Engelsche kolonisten, wonende in een ander land kan, zonder openlijke schending van het volkenrecht, er niet toe leiden, het kiesrecht van de nieuwe kolonisten tot een casus belli te maken, aangezien bet kiesrecht in een anderen staat rechtstreeks in strijd is met het „blijven van onderdanen van dekoniugin van Engeland." Het rasgevoel, nog versterkt door het Calvinistisch karakter, bij kolonisten van Nederlandsehen stam, ac it dr. Kuyper on uitroeibaar. Na twee eeuwen, schrijft hij, zult gij hetzelfde gevoel zoo krachiig als ooit terugvinden in de staten New York en New Jersey. Bij mijn laatste bezoek aan werd een steun der gemeente. Niet alleen werd zijn huis een plaats, waar de vrede van boven woonde, ook op andere wijze gaf d8 Heere zijnen zegen over de bekee ring van dezen man. Nauwelijks had hij zijn besluit kenbaar gemaakt, zijn wijnhan del op te geven, omdat deze werkzaamheid in strijd was met zijn nieuw geestelijk leven, of de Heere zegende hem daarmede dat eeu groot meelhandelaar in eene ver wijderde stad hem aanbood zijn zaakwaar nemer te zijn. Daardoor kon hij thans veel meer verdienen. Hij is een zeer gegoed man en tegelijk een beslist Christen ge worden. Mijn vriend is hij gebleven. In hetzelfde jaar had mijne verplaatsing naar de Krim plaats, en sedert bezocht hij mij menigmaal in mijn nieuwe pastorie, ofschoon wij ongeveer vijfhonderd kilometer van elkander verwijderd waren. Bg gelegenheid van die bezoeken, welke hg of zyne vrouw by ons brachten, sohreef hy 'ij herhaling in ons „Vreemdelingen- boek". Ouvergetelyk echter zal mij zijn laatste afscheid zyn, ofschoon wy destydsgeens- zins vermoeden konden, dat ik na eenige jaren naar Duitschland zou vertrekken en de Vereenigde Staten was ik verbaasd dat gevoel in de Metropolitan Club te New York zelfs levendiger te vinden, dan het nn in de Kaapkolonie is. België bewijst hetzelfde. Elke poging van de regeering te Brnssel, om in de westelyke provinciën van België het Fransch inde plaats van bet Nederlandsch te stellen, is vergeefsch ge weest, na een hevigen stryd van een balve eeuw dwong de tegenstand de regeering het volle recht van het Nederlandsohe element te erkennen. Het is een onbetwistbare koloniale mis- s ag geweest, dat Engeland, toen het in het begin dezer eenw de Kaapkolonie in bezit had genomen, noch dat rasgevoel, noch het Calvinistisch karakter der Neder landsohe kolonisten begreep en daarom trachtte hen over te halen en hen tot Engelschen te maken. Daardoor lokte het verzet uit, hetwelk leidde tot den nittocht van het beste deel der Nederlandsohe kolonisten en de stichting van den Oranje Vrystaat en de Z. A. Republiek. De eenige uitwerking van een nieuwen bloedigen strijd zal zyn, dat de rassenhaat tot het uiterste wordt aangeblazen. Nieuwe bloedstorting zal een verzoening voorgoed buitensluiten. De mynen op den Rand zyn uitputtelyk, en zyn de mynen eenmaal uit geput, dan zullen de Uitlanders Transvail in grooten getale verlaten, terwyl het nooit verminderende geboortecyfer van de oor spronkelijke kolonisten hun een immer toe nemende bevolking waarborgt. Ieder scherp waarnemer moet nu reeds het eind voor ien, waarheen deze stroom van getuigenissen moet leiden ingeval een doodelyke haat de twee rassen mocht bevangen. Indien een overstelpende troepenmacht van 70,000 man, ten koste van vreeselyke verliezen aan weerszyden, er in slagen mocht de activiteit van het Nederlandsohe element voor een oogenblik re verpletteren, dan zon een blyvende bezetting, een leger van ten minste 50.000 man noodigzynom een nieu we uitbarsting te voorkomen. En ten slotte vraagt de schrijver: „Be antwoordt het aan het hooge gevoel vor recht en billijkheid, dat in het betere deel van het Engelsche volk overheerscht, om in Zuid-Afrika Engelands positie als „Para mount Power" te handhaven door onophou- delyk bloedvergieten en daarna een voort durende onderdrukking, waar er zooveel andere wegen open liggen om denzelfden nitslag te bereiken door vreedzaam overleg en vriendschappelyke onderhandeling?" Vrydag en Zaterdag werden verschil lende getuigen a charge gehoord, meest saamgegaard door Quesnay de Beaurepaire, den nationalen sukkel. Er waren getuigen by van twyfelachtigen wandel en gerept en wy elkaar alzoo waarschynlyk op aarde niet meer zien zouden. Hy viel my om den hals en zeide onder tranen „Wanneer het kon zyn, dat gy in de eeuwigheid niemand hadt, die voor u den troon van Jezus dankt, dat gy hem door uwe getuigenis tot inkeer gebracht hebt, laat my dan spreken. De Heere alleen kan er u voor heloonen, dat gy op dien Oudejaarsavond my zoo hard hebt aange pakt. Daardoor is mijn leven en myn hart en myn huis voer tyd en eeuwigheid ver anderd geworden. Jaren van een nieuw gelukkig leven zyn sedert voor my aange broken en naast God dank ik dat aan u.u In ons „Vreemdelingenboek" had hij ge schreven „Ik verblyde my in degenen, die tot my zeggen Wij zullen in het huis des Heeren gaan 1" Ja, in het huis met de vele woningen willen wij allen gaan, en hetzy gy thans in de eenzaamheid van eene kleine lande lijke woning u voor dat tehuis hierboven voorbereidt en ik in bet veelbewogen leven van mijn nieuw Duitseh vaderland wy komen samen in het licht en willen ver- eenigd Jezus' naam loven in eeuwigheid.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1