NIEU WSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH lo. 87. 1899. Dinsdag 25 Ipttf. Decftmrfe laargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN ONZE BEZWAREN. LEDIGE PLAATSEN. B E K E M D114 KI G E KI.KF.N MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Onze strijd, voor de vrije Christelijke school wordt ook bepaald door onze be zwaren tegen het openbaar onderwijs. Met Groen zeggen wij wanneer dat onderwijs werkelijk neutraal was, zouden wij er niet zoo voor vreezen. Nu is het in menig opzicht anti-Christelijk. Anti-Christelijk is het openbaar onder wijs ook in dien zin dat het, natuurlijk zonder het te bedoelen, het kind van het positieve Christendom vervreemdt en op rijperen leeftijd voor den arbeid in de Christelijke school, stellig in negen van de tien gevallen ongeschikt maakt. En dat gevaar is te grooter, naarmate de leerling den meer ontvankelijken leeftijd is ingetreden. Daarom hebben ook wij niets op met de Openbare Kweekscholen en Normaallessen. Zij zijn zeer gevaarlijk. Wij kunnen dit zeggen zoader eenige vrees dat men ons verdenken zal iets tegen de personen der openbare onderwijzers te hebben. Voor menigen leeraar aan de openbare Normaallessen koesteren wij groote achting, doch wij voegen er aan toe, dat juist die meest geachten de gevaarlijksten zijn. De leerlingea nemen onvoorwaardelij k op wat de leeraar hun inprent, ook al is 't vierkant in strijd met de Calvinistische beginselen hunner ouders. Knoop met dezulken een gesprek aan en gij schaamt u dat zoo menige knaap in wien naar gij dacht een Christelijk onderwijzer zat, voor deze taak alle ver mogens heeft verloren. Het is niet de rechtstreeksche tegenspraak, het is de negatie, het verzuim, het afwezig zijn van een noodzakelijken factor die den Christe- lijken onderwijzer maakt, waardoor deze uitslag wordt verkregen. Ea zoo zien wij met ieder jaar jonge lingen en meisjes die door opvoeding en leer in de Christelijke school behoorden, 2 FEUILLETON. Bemoedigd door deze rede van den over ste der duivelen, kwam een andere booze geest voor den dag om zjjne looze streken te melden, en zeide„Ik heb een manier om menschen uit de kerk te houden, en wel dezeIk stel voor aan dezen en ge nen, dat het toch wel tijd wordt om broer of zuster, buur of vriend eens te bezoeken, dat het al zoo lang geleden is sedert men elkander gezien heeft. Ja, men stemt al spoedig toe dat zulks waar is, dat het niet nobel is, maar wanneer zal men eens gaan „In de week kan bet niet, dat spreekt van zelf, want men kan er geen dag werk voor verletten, dat kan de daglooner niet, noch ook de man die zaken doet, dat is te schadelijk (de mammon helpt mij weer), maar Zondag, ja, dat is prettig, dan zullen wij eens uitgaan en bezoek brengen. En nu spreekt het van zelf dat men hun, bij wie men bezoek denkt te brengen, het moet laten weten, dan kan men zich er op voorbereiden. En ja, dan denkt men allicht, hoe mooi, hoe aangenaam zou het zijn als broeder, of vriend, of buurman daar ook nu eens kwam. Men geeft den wenk, en ja, zij worden ook genoodigd buurman of vriend was wel voornemens om ter kerk te gaan, maar och; als men weigert dan ergert men anderen, en het is dan ook maar voor een keermoest dat nu iederen Zondag gebeuren, dan zou dat niet gaan, maar nu, ja, men moet dat maar doen om niemand te ergeren en een an der een pleizier te doen. Nu komt men saam, men vraagt naar elkanders welstand, men heeft bet een of ander nieuwtje te ver tellen, en nu is men spoedig gereed om over alle dingen, behalve geestelijke te spreken. De vrouwen hebben het spoedig zoodra zij de acte verkregen, naar de openbare school overgaan. Kinderen van gereformeerde ouders en van gereformeerde belijdenis, naar men denken zon, ziet men stelselmatig voor de openbare school opge leid. Hier wordt gif zonder tegengif toe gediend. En 't is immers een feitgeschiedenis, opvoedkunde, natuurkennis, 't is op de openbare normaallessen niet te leeren naar den eiscb der calvinistische beginselen. In de quaestie MauritsOldenbarne- veldt; Oranje De Witt; Cromwell; Vrijheidsoorlog der Vaderen. Stadhouder Willem V. De Fransche Revolutie, is 't onmogelijk onze jongens aan de openbare Normaallessen tot Christelijke Onderwijzers te vormen. Schrijver dezes ontving zijn opleiding op de openbare school en later op een openbare oefenschool, hij kan echter ge rust zeggen met alle achting voor zijn instructeur dat het onderwijs in de ge schiedenis dat hij van hem genoten en in zich opgenomen beeft, zuiver revolutio nair was; en op de Christelijke school geplaatst, aanvankelijk een licht op som mige feiten uit de geschiedenis deed val len, dat hem later bij bestudeering van Groen bleek een valsch licht te zijn ge weest. En nu kan men er gerust op gaan dat de beminnelijkste en voorkomendste ka rakters den diepsten indruk maken. Van een onderwijzer dien zij achten en lief hebben nemen de jongelui zelfs de grootste ketterijen aan; en wanneer gelijjtdezer dagen op eene normaalles geschiedde - met een goedigen glimlach de leeraar op een natuurkundige les de opmerking maaktzie je nu wel dat Jona niet in een walvisch beeft kunnen zitten, dan doet zulk eene opmerking onzen Christen- knapen geen pijn, integendeel zij kunnen er zich wel in vinden. Laten onze vrienden te Biezelinge en over de kieeding, eten en drinken, over anderen te bespreken, maar niet in den geest der liefdede mannen over hunne zaken, over wat in hun dagelijksch werk te pas komt, en de kinderen vermaken zich op hunne wijze, en achten het prettiger dan de kerk en Zondagsschool te bezoeken. Dienstmeisjes, die anders gewoon waren ge regeld ter kerk te gaan, moeten nu druk in de weer zijn om met moeder en doch ters een bizonder middagmaal, en wie weet wat al meer, klaar te maken. Opdie wijze blijven er vele plaatsen in de kerk ledig." „Welke manier ook," zeide Vorst Satan, „zoo gij er maar in slaagt om ledige plaat sen te krijgen in de kerken, natuurlijk die kerken bovenal waar de Waarheid wordt verkondigd en geleerd, want dat zijn de de sterkten van Vorst Immanuel, en gij weet het Hij is zoo sterk waar Hij Zijne recruten werft. Velen zijn reeds zoover voor Hem gewonnen, dat ze zich zonden ontzien om op Zondag met open pleizier- trein uit te gaan, maar om zoo wat bedek- telijk naar een vriend te sporen, daarin zien sommigen nog zoo veel kwaad niet. En zoo ze daartoe kunnen worden over gehaald, gaan ze straks wellicht ook mee op een pleiziertoohtje, en zoo worden ze zachtjes aan deze dingen gewoon, en wel dra zijn ze voor goed voor onzen dienst gereed, in de week en op Zondag." „Het zou een, goed iets zijn", zei een ander, „wanneer wij de vrouwen kunnen doen verstaan, dat hare dienstboden des Zondags geen vrijaf mogen hebben, dan is zo° ook veel gewonnen". Een andere duivel zeide: „Wij moeten alle plannen beramen, om zooveel moge lijk menschen in de uren van kerktijd aan het werk te houden". „Ha! ha!" zeide Beëlzebul, „daar heb ik het al lang op toegelegd. Ik zag den geest van ijver en vooruitgang en ik heb ze geholpen met hun iets van onze macht in handen te geven. Denk maar eens wat gewin ons de fietsen en pleizier- te Wemeldinge, te 's Gravenpolder en te Heinkenszand, te Kruiningen en te Rilland toch eens spoedig de handen ineen slaan, dat wij Cnristelijke scholen krijgen op Znid Beveland. Dat jaarlijks zooveel goede krachten die de Christelijke school hadden ten goede kunnen komen, door de openbare school worden geannexeerd, is de vrucht onzer neutrale normaallessen, is de vrucht van de traagheid der Zuid Bevelandsche Christenen. Geeft ons Christelijke scholen en gij stelt de Christelijke onderwijzers op Zuid Beveland in staat Christelijke normaalles sen op te richten gelijk die in Middel- bur; zoo uitnemen! werken. Het is ons een oorzaak van diepe smart dat er op Zuid Beveland zoo weinig voor deze zaak gedaan wordt; maar nog meer dat zoovele gereformeerde jongens en meis jes aan de Chr. scholen onttrokken in de openbare scholen terecht komen. Niet eens altijd dewijl zij vijandig zijn gewor den jegens onze beginselen, maar omdat zij 't gevoelen en erkennen iets te missen dat zij aan de Chr. scholen noodzakelijk hebben moetendat zij wel thuis zijn ia Wisselink en Bos en Verslnijs; maar zoo heelemaal onbeholpen zijn in 't gebruik van den Bij be; en daarom maar liever zich werpen in den stmom Yan het openbaar onderwijs. God is zoo goed om er af en toe nog eens een van die verlorene schapen terecht te brengen, maar, zeg mijGoesche Chris tenen, kan dit 't verlies van die andere vergoeden, welke, mede door onze nalatig heid, misschien voor immer afdwaalden op den breeden weg Het adres van den schoolraad, elders in ons blad opgenomen, is geteekend door ds heeren Tijo H. van Eeghen te Amsterdam; L.- de Geer, te VelpK. Scharten, te plaatsen aanbrengen wat een puik mid deltje voor de haastige menschen om weg te blijven uit de kerk, en naar plaatsen van zondig vermaak en zoogenaamde uit spanning, te rijden of te gaanjong en oud, allen doen er aan meezie eens wat een aantal menschen dat nit de kersen houdt". Een ander zeide„Ik hen weerduivel en ik ga in de gemeente en den omtrek rond om de menschen op Zondagmorgen te overreden dat het zal gaan regenen, of dat het te koud of te heet, te vochtig of te beslijkt is, naar omstandigheden van tijd, dat het toeh zoo geen weer is om naar de kerk te gaan, en zeer velen geven er gehoor aan zonder tegenspreken. Het is genoeg om zelfs uwe helsche majesteit te doen schateren van lachen, om den volgenden dag deze menschen te zien gaan door weer en wind, met regenjassen en slijklaarzen, die op Zondag niet gaarne gezien willen worden met regenjas of slijk laarzen, de mammongod, een der onzen, geeft daar niets om, maar ik maak hun wijs dat de kerkgang zooveel moeite niet waard is en niet past, en zij big ven thuis, ledige plaatsen." „En ik", zeide een die op de plaat aan zijn hoed het opschrift hadDe mode der wereld, „ik ben in staat om een grooten in vloed te weeg te brengen bij de trotsche en hoogmoedige, ja zelfs nog wel andere vrouwen der gemeenten. Ik kan sommigen thuis houden omdat haar nieuwe hoed niet gekomen is, of omdat hij niet juist uaar haar zin is, of er nog iets eerst aan moet worden veranderd, of omdat een of ander kieedingstuk oud en het nieu we nog niet ontvangen is of wel men nog moet beslissen of het gekocht zal, en ook kan worden, en om dan de oade kleeding te gebruiken, dat lijkt te kaal en te onfatsoenlijk, of ik maak ze wijs dat het voor die kleeding te koud is, en hebben ze nieuwe die goed bevallen dan maak ik haar wijs dat het weer niet ver- Amsterdam A. W. van Kluijve, te Mid delburgT. Bos, te Bedum M. Noordtzij te KampenR. Derksen, te Rotterdam P. Pierson, te Zetten Sehimmelpenninck v. d. Oye te Hoevelaken H. J. Emous te Amsterdam R. Husen te Utrecht A H. Schut, te Hilversum W. K. H. Magen dans te Wagenborgen; P. N. Kruyswijk te KollnmA. Elshout te LollumTh Pluijter, te Assen H. Bavinck, te Kampen A. Brucnmelkamp, te 's-Gravenhage; P Rooihuyzen, te Zeist; W. Geesink, te Am sterdam; N. D. Kemink, te Alfen a/d Rij n- C. W. J. van Lummel, te Delft; Th. Heems kerk te Amsterdam, en C. Lucasse te Middelburg. Ook de besturen van Chr. Schoolver- eenigingen te KapelleBiezelinge, Seroos kerke en Axel zonden een adres. Onder deze rubriek zullen voortaan de voornaamste bekendmakingen verkort wor den opgenomen). Vergunning is verleend tot nitoefening van den Kleinhandel in Sterkendrank aan M. Driedijk, wed. M. Rijk, voor de voor zaal van perceel D no. 93 staande in de 's Heer Hendrikskinderenstraat. De schouw over de Wegen en Voet paden, Slooten, Heulen en Duikers, zal op Maandag 15 Mei 1899 en volgende dagen plaats hebben. Burgemeester en Wethouders van Goes J. J. RAMONDT, l. b. De Secretaris VAN REIGERSBERG VERSLUIJS. 24 April '99 Misverstand. Op verzoek van N. den schrijver uit de Nederlander n. a. v. ons artikel Geweigerd trouwbaar is en hare nieuwe kleedcren zouden bederven, en daar zijn ze bang voor en luisteren naar mij en het slot is zij blijven maar thuis en de plaatsen in de kerk blijven ledig." „Dat is juist wat ik begeer", zeide de oude Satan. Nn komt een andere duivel met zijn plan, want zij merken dat de oude heer terdeeg in zijn schik is, dat zijne onderda nen zoo vernuftig zijn om de menschen tot schade van hun eeuwig heil, in te rekenen. „Ik ben er op uit", zegt deze, „om het den menschen des Zaterdags overdruk te maken. De vrouwen in huis met wassehen, schrobben, schuren, poetsen, klaarmaken voor den Zondagde modenaaisters laat ik hard werken om het bestelde klaar te krijgen voor hare klanten om 't op Zondag te kunnen dragen zij moeten werken tot middernacht. „En dan leg ik het er op toe velen wat te doen vergeten, zoodat men Zater dagavond nog laat naar den een of ande ren winkel moet,| en dus die in de winkels werkzaam zijn ook tot middernacht werk zaam moeten blijven ook breng ik op Zaterdagavond buren bij elkander, men drinkt koffie, men rookt een pijpje, en praat tot bijkans middernacht; morgen is het toch Zondag en dan kan men wat uitslapen, maar ja wel men verslaapt zich ook wel, en dan is er eene schoone kans dat ze, het verslapen hebbende, zich geheel ontstemd gevoelen om naar de kerk te gaanen zoo ze gaan, zijn ze toch te slaperig om er eenig nut van te hebben, terwijl zi) anderen afleiden met hen door hunne slaperigheid te ergeren. En wanneer ze in dien toestand zijn, dan preekt de leeraar allicht te lang, of de preek is te droog, en men toont het ongeduld door ge durig te kijken hoe laat hel is, want o, men gevoelt zich zoo slaperig. Zoo iemand spreekt nooit met lof, zelfs niet van de beste predikatie, maar wel het tegendeel en zulke mensehen worden dan puike helpers melden wij dat er een misverstand is, waarschijnlijk door de mindere duidelijk heid van zijn bovenschrift. Hij heeft niet den indruk willen vestigen als zou hem de reden der weigering in ons blad vol strekt niet bekend zijn geweest, maar alleen bedoeld te zeggen dat hij die reden niet begreep, het klemmende er van niet inzag. Bij kon. besluit is benoemd een commissie om te onderzoeken of een ge deelte van het in Limburg beschikte steea- kolenterrein van staatswege behoort te worden ontgonnen, welk gedeelte daar voor zou zijn te bestemmen en hoe het overblijvende steenkolenterrein zou moeten worden verdeeld ten ontgunning door particulieren: Onder anderen zit in die commissie de heer C. L. v. Woelderen, te Viissingen. Leerplicht. De Schoolraad voor de Scholen met den Bijbel heeft zich met een adres gewend tot de Tweede Kamer, waarin verzocht wordt het wetsontwerp op den leerplicht niet goed te keuren. Adressanten brengen daarbij het volgende onder de aandacht der Kamer: dat zij, zich strikt wenschende te bepalen tot datgene waartoe zy als gedelegeerden van de hoofdbestnren der vier algemeene Vereenlgingeri voor Christelijk School-On- derwijs en de driehonderdtwintig bjj den Schoolraad aangesloten schoolbesturen ge roepen zijn, zich onthouden van een oordeel over de noodzakelijkheid om op de openbare school het schoolverzuim hetzij dan ab soluut of relatief door wettelijke bepa lingen tegen te gaan, omdat de toestanden van het openbaar onderwijs kunnen verschillen van die, welke bij het bijzonder onderwijs bestaan dat, naar hun oordeel, de bijzondere school niet is een publieke, maar een eigen in stelling, die zich naar haar eigen beginse- selen mag en behoort te ontwikkelen; dat zj) mitsdien het recht der overheid om, gelijk bij het ingediend wetsontwerp ge- voor ledige plaatsen in de kerk. „Zij helpen ons ook bij een zeker soort menschen die wel eens graag thuis blijven als anderen het ook maar eens deden; bij voorbeeld, wanneer door eene of andere omstandigheid, elders preken of ziekte van den Domine, vacature, of wat ook, en een onderling in de gemeente voorgaat, dan maak ik ze wijs, het is maar lezen, gij kunt te hnis even goed een preek lezen, en het is even zoo goedvelen luisteren daar naar, en ik zorg wel dat zij niet bedenken hoe verkeerd zij doen met thuis blijven en niet op te komen met de gemeente in het huis des Gebeds tot het gemeenschappelijk gebed, en ze vergeten, dat, meeaende dat zij tehuis eene goede preek lezende en die voor een van God tot hun gesproken woord houdende, de preek die door den ouderling wordt voorgelezen even datzelfde is, en die on derling door de gemeente en dus als van God zelve geroepen is, en dus als zoodanig den predikant vervangt, dat maak ik hun niet wijs, maar zij blijven thuis, en ik heb mijn zin ledige plaatsen." „Jongens", zegt de vorst der hel, „jij bent van zessen klaarga maar voort in je werk." ,.Ja het werkt probaat," hernam de duivel die aan het woord was, „wanneer men de menschen Zaterdagavonds lang van bed kan houden, en ook door hen dan zooge naamde vrome praatjes te laten houden, die eigenlijk maar bestaan in het lasterlijk bedillen van anderen, of wel zelfs in het met afkeuring bespreken van Dominé, zijne preeken of zijner handelingen. „Wat tegenwoordig het beste werkt is eea beetje godsdienst in schijnen dan zooveel vrij als je maar wilt in eigen zijn. Zoo praat men almaar door, en gij merkt hoe schoon wij ons doel bereikenledige plaatsen in de kerk." Slot volgt.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1