j.o.v. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Saterdag 22 UptiC. kenshok, tiouwerskolonie STBODE iddelbiirg Zaterdag 22 April 899, ïte populaire ti met Proeven iteit. tl-analyse. VOORRAAD IN: Neteldoeken, GORDIJNEN, t, Franjes, - Embrasses. Bedspreien, :n, karpetten, ËKR enz. koop: R LAiN D", N. Amerika. Land Company Amsterdam. IAAS, Senior. Smidsknecht deine Knecht ARBEIDER VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Waarheid bovenal. LEDIGE PLAATSEN. :ds te 8 uren, p GOES, i. DiiHXE, ngsprij s: avonden f2, avond -1,50. jzers en Leerlingen ronden f nd - 0,75. verkrijgbaar bij de firma ZOON en deiavondi [JDEN te Koudekerks. IN iaat, Vruchtbaar oor Landbouwers, n, die hun lot willen te toekomst hunner keren. 'ERLAND" reed* veel is Hollandsch, heeft tation, Cer. kerk, idsch Logement. en gratis bij de lij 5 elen 50, 55, 60 60, 65, 75 60, 65, 75 75, 85 75, 85 60, 65, 75 60, 65, 75 60, 65, 75 60, 65, 75 0.40. 0.35. Witte Bordeauxwijnen loode en Witte Port, jnen enz. enz. 7Vs, BRANDEWIJN f 1.per Liter, alles rdstraat, Middelburg. Ben ïDERSE, Mr. Smid, West Souburg. g met Mei een (OLE, Sonbnrg. 'fgeval een RIJGER, Biggekerke. 5 Mei a. s. een an omgaan. Adres G. andel, Bergen op Zoom, Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. H E R IJ K. Wemeldinge, 1 Mei en 2 Mei des voorm. lerseke, 3 Mei des namiddags, 4 en 4 Mei. Kruin'ngen, met uitzondering van Hansweert, 5 Mei. Hansweert, 6 Mei. In ons vorig artikel zeiden wij dat wij het zeer waardeeren zullen wanneer op alle openbare scholen de Bijbel ingevoerd, en Christelijk onderwijs gegeven wordt. Maar dan moet er waarheid zijn, en geen verkrachting der waarheid. Dan moet het wetsartikel dat zulks verbiedt, ge schrapt worden en geen wetsverkrachting mogelijk zijn. En dit laatste geschiedt wanneer uit den Bijbel verteld en gebeden wordt. Twee berichten deden dezer dagen de ronde in de dagbladen. Het eene is uit Sua wonde, het andere uit Doetincbem. Zij komen hierop neer. Te Suawoude is een openbare school, anders niet. Daarvan maken kinderen van hervormde, gereformeerde en christelijk gereformeerde ouders gebruik. Het hoofd der school krijgt binnen kort pensioen. Nu hebben de ouders te Suawoude den raad een request aangeboden, om aan eene commissie hel recht te yerleenen christe lijk onderwijzend personeel te benoemen en voort» de schoof en schoolmenbelen aan hen in bruikleen af te staan wijl zij eene vereeniging voor Christelijk onderwijs wenschen te vormen de gemeente bezol digt natuurlijk 't personeel, de eoutröle en schoolgeld blijven de plicht der ouders. Steller van 't adres was de chr. geref. emeritus predikant ds. J. R. Kreulen. Over dat adres hebben de liberale redacteuren hard gelachenja zelfs de antirevolutionaire raadsleden in Suawoude vonden het toch wel wat al te erg. Verbeeldt u, zoo maa: op eens een open bare scnool zoo goed als cadeau doen en er een Christelijke school van maken. En 1 FEUILLETON. Ledige plaatsen worden soms gevonden omdat het niet anders kan, maar ook weL •ens terwijl het wel anders kan, ja anders moet zijn. „Davids plaats werd ledig ge vonden." 1 Sam. 20 25. Ieder Bijbellezer is bekend met de ge schiedenis en de reien, waarom Davids plaats ledig gevonden werd in het paleis van Koning Sanl te Jeruzalem, op 't feest der nieuwe maan. Reeds meer dan eens had Sanl gepoogd om David uit den weg te ruimen. David had hiervan kennis gegeven aan zijn vriend Jonathan, doch die kon het nauwelijks gelooven. Naar een beraamd plan werd het echter voor Jonathan openbaar waarheid te zijn, en het kwam juist uit volgens de gezegden van David. Een ieder leze dat geschied- vsrhaal in het boek van Samuel en over- taige zich zelf. Dat Davids plaats ledig was, daarvoor bestond goede, geldige, verantwoordbare reden. Maar in onze dagen van over drukte, beslommering en wereldzin wordt menige plaats ledig gevonden, waar God wil dat men samenkomen zal, en waar Hij beloofd heeft tegenwoordig te zijn, wan neer er maar twee of drie in Zijnen naam vergaderd zullen zijnen die plaats is de kerk, of die van openbare samenkomst om ur ^00rd te hooren. Wanneer men thans die plaatsen van openbare samenkomsten gadeslaat, zou men gaan denken, dat het er zoo nauw niet op aankomt, en 't voldoende is als men zich natuurlijk, dat mag niet. Ook dat zou logen zijn geweest. Adressanten hadden dan ook niet de school in bruikleen maar in huur moeten vragen. Dat zij dit nalieten was hun fout. En toch zijn deze 78 Suawoudsche adressanten met huil request vrij wat na der aan de waarheid dan zij die nog maar altijd droomen van een christelijk, gods dienstig onderwijs, een onderwijs met den Bijbel op de openbare school. Deze men8chen hebben begrepen dat de aanstelling door den raad van een Christe lijk on lerwijzeraan deopenbareschool eigen- lij k „waarheid- en vretsverkrachting" was, wijl Christelijk onderwijs op die school haar berooft van haar neutraal karakter; en daarom gaven zij den gemeenteraad een middel aan de hand om uit deze impasse uit te blijven. Zij boden aan de school „over te nemen" er rechtens eene Chris telijke van te maken. Men meene niet dat de steller van 't adres ds. Krenleneen sukkel is die verdient eens hartelijk uitgelachen te worden. De man was jarenlang de bezielende voorzitter der vareeniging voor Gerefor meerd Schoolonderwijsin den lande, eene vereeniging die de knapste en meest principieele gereformeerden onder hare leden telt. Het adres, blijkbaar door hem gesteld, schynt ons niet zoo zot toe als men 't heeft voorgesteld. Ook wij hebben er om gelachen. Maar niet in den zin als deze liberale heeren. Wij hebben er in gezien een vooruit- grijping op het Unie rapport. Een poging om de leus: „De vrije school voor heel de natie", voor wat Suawoude aangaat, tot een feit te maken. Hier is een groep ouders die Christelijk onder wij s begeert maar de middelen mist om een school te stichten. Welnu, door hunne school te stichten zon de openbare school geheel leegloopen. Wat is nu practischer weg dan dezedat men de openbare school sluit en in huur afstaat en dezen meEschen het beheer er over laat. Maar neen, zegt de wetgever, maar neen, zegt de overheid, den feitelyken toestand vrntijd tot tijd maar eens laat zien. En wat kan ook daarvan de reden zijn,wat is daarvan de verborgen eerst inwerkende oorzaak Laat ons, om dit aanschouwelijk voor te stellen, eens voor een oogenblik beluisteren wat in een huisgezin over deze zaak voorviel, en zien of wij hier ook niet •een staaltje vinden van velen in onzen tijd. „Jans, wat is je plan, ga je naar do kerk van morgen vroeg Dr. Vrijman, liggende in zijn leuningstoel en lezende het nieuws in zijn morgen-nieuwsblad. Vanzelf kan van een dokter, die dag en nacht nit moet, niet verwacht worden, dat hij ter kerk zal gaan. „Neen," zei Jans, „ik ben gisteren zoo drnk bezig geweest om groenten in te maken, en ik ben moe; ik zal toch ge trouw geacht worden, al blijf ik dezen morgen thuis," zei Mevrouw Vrijman, en zij vleide zich zeer gemakkelijk neer op de canapé, met den Bijbel in de hand, dien ze echter geheel de verloopen week niet had gezien, niet had geopend. Het duurde niet lang of de Bijbel viel uit haar hand, zij viel in slaap en geraakte in droomenden toestand, zoodat het haar voorkwam te midden van de geestenwe reld te zijn aangeland, waar zij iets waar nam dat hare aandacht trok. Daar zag zij Vorst Beëlzebul op zijn troon gezeten omgaven van een menigte ,zijner dienaren, booze geesten, of duivelen. „Wel mijn goede dienaren," was de vraag van Beëlzebul, „wat hebt gij van daag uitgericht om het Koninkrijk Gods te verslappen V elen van die hem omgaven schenen wel officieren te zijnzij zagen er allen vervaarlijk uit. Sommigen van hen droe- daar reken ik niet meevan opvoeding en van de geestelijke belangen van de ouders der schoolgaande kinderen heb ik geen veratand. Maar gij ouders, zult de school en den onderwijzer hebben dien ik Verkies en gij zult niets te zeggen hebben. Misschien zou de gemeenteraad van Tietjerksteradeel er niets op tegen gehad hebben een Chr. onderwijzer aan de open bare school te benoemen, maar adressanten zonden, en terecht, ia deze daad het element van waarheid gemist hebben. Het tweede bericht dat de ronde deed is dat de heer v. d. Ende onderwijzer aan een openbare school te Doetinchem eervol ontslag gevraagd en verkregen heeft van den gemeenteraad dewijl hem vau hooger hand belet is geworden 't onderwijs in zijne klasse met gebed te beginnen. Naar onze meening heeft deze gemeen teraad gelijk. Een gebed naar Gods wil kan niet anders dan den andersdenkenden ouder in zijn godsdienstige opvatting krenken. Een gebed, tenzij 't een neutrale opzegging van eenige volzinnen zij, kan niet neutraal zijn. Aan een neutrale school is 't gebed in Christus' naam uitgesloten. Wie ;dit dezen onderwijzer duidelijk maakten, huldigden ér de waarheid mee, en hij zelf diende de waarheid door heen te gaan en hoezeer hem zeer groote geldelijke schade brengt, eene betrekking te zoeken bij het Chr. ohderwys. Een daad die door de voorstanders van de openbare school, bijvoorbeeld een kwart eeuw terug, zou zijn toegejuicht. Gemoedelijke oud-liberalen, conservatieve achtenveertigers, als bijv. de schrijver van het artikel in de Goesche Crt. mogen nog droomen van een school met een godsdien stig onder wijsje dat alle richting n be vredigt, dit is eenvoudig onmogelijk; en zuiver Christelijk of gereformeerd onder wijs is immers verboden. Daarom predikten voorheen mannen als nu wijlen de school opziener De Kanter de volstrekte neutra liteiten Groen was't daarin met hen eens. Maar allengs zijn er christelijke scholen verrezen en verloor de openbare school terrein en toen is men water in den wijn gaan doen. Toen is men de gedienstigheden der practijk gaan aanbe velen. Toen is op Zuid Beveland en gen hoeden met een plaat er voor, waarop uitgedrukt was wat hun ambt insloot, het welk door een ieder moest uitgevoerd worden. Het algemeene antwoord, dat ge geven werd, was „Wij zijn allen bezig geweest om le dige plaatsen in de kerken te maken," zei er een. „Niets kan mij meer genoegen geven dan dat," antwoordde hun Koning. „Ik overreedde een man dat hij hoofd pijn had," zei een ander, „dat het beter voor hem was maar thuis te blijven, dat hij toch niets aan de preek zou hebben, als hij ging, en ik hield hem terng van een preek, die mogelyk zijn heelen levens loop had kunnen veranderen, waardoor hij voor onze zaak ware verloren geweest." „Eq ik," riep een ander, „bewoog een man van zaken, wiens boeken niet al te best in orde waren, om stilletjes er naar om te zien, en zijne boeken in orde te brengen, aangezien het voor zijn belang zoo noodig was, en hij morgen toch geen tijd had." „Dat is braaf", zeide Beëlzebul, „die man zal spoedig vergeten dat er een Zon dag is, die dag wordt hem een zondedag en hij is dan een der onzen, gij hebt goed gedaan." „Ik slavgde er in een jongeling, die een trouw kerkganger was, om een vriend te bezoeken, en zoo bleven twee 't huis," zei een ander. „Ik bracht een goede oude zuster in groote bezorgdheid omtrent haren ouden hoed, dat die er toch te kaal uitzag voor een vrouw van haar standdat de men- schen er zeker schande van spreken zouden, wanneer zij met zulk een ouden hoed in Walcheren de Bijbel weer op de openbare school gekomen, niet om dien Bijhei, maar om die school te behouden. En nn hebben de oud-liberalen, type Goesche Couranthet oog sluitend voor 't zorgweknend roode, anti-christelijk karakter der neutraliteit in het Noorden, zich in deze leer vastgezet dat de neutraliteit in het Zuiden des lands beteekende een weinig Christelijk, meer of minder orthodox open baar onderwijs, gewijzigd naar de om standigheden. En dit in strijd met de wet. Nog eens, wij verheugen ons er in wanneer ook de openbare school School met den Bijbel wordt. Al wat strekken kan om ons volk en de kinderen onzes volks aan 't ongeloof te ontrukken heeft onze sympathie. Het monopolie der Chr. school geven wij er gaarne voor prijs. Maar dan de vlag neer. Dan den neutralen naam weg. Geen Bijbelschool met een Christendom boven geloofsverdeeldheid. Geen Christelijke school met de vlag der openbare fn top. Recht door zee dan. Erkent gij, door uwe wederinvoering van By bel en Christen lom dat de open bare school het onder de neutrale vlag niet tegen de School met den Bijbel vol houden kan, maak er dan een Christelijke school van maar niet met de gedienstig heden dar practijk. Niet orthodox Bijbelsch op Zuid-Beveland en Walcheren en mo dern By belsch in Westerwolde. Probeer het dan liever eens met „de vrije school voor heel de natie", zooals die eenvoudige adresssanten te Suawoude 't verlangden. Zien wij dit gebenren, dan zullen wij erkennen hier is waarheid, er is reden ons hierin te verblijden. Tegen de leerplichtwet is bij de Tweede Kamer nog g irequestreerd door de besturen van chr. scholen te Middelburg, Vlissingen, Ter Neuzen, Grypskerke, Dinteloord. Ook de Schoolraad, vertegenwoordigende ie meerderheid van de Scholen met den Bij bel, zond een adres, geteekend onder ande ren door mr. C. Lucasse en A. W. v. Kluijve te Middelburg. de kerk kwam. Zij besloot om thuis te blyven totdat zij een nieuwen hoed had, en dat duurde eenige weken, ik kittelde wat op zoodat zij een paar weken noodig had om te besluiten wat soort hoed zij hebben wilde, en zij moest nog een paar weken wachten eer die hoed klaar was, want de hoedenmaakster had het druk, dat was dus een goede slag," zeide er een met een plaat voor zijn hoed, waarop stond geteekendHoogmoed. Een andere duivel zeide „En ik zag onderscheidene arme vrouwen, die zeer begeerig waren om Gods Woord te hooren, maar ik maakte haar wys, dat de rijke ini, die ier kerk kwamen, zoo grootsch waren, dut ze hen nauwelijks wilden aan zien, omdat ze zoo arm en schamel gekleed waren op die wijze hield ik menige arme vrouw thuis, die toch door de rij ken graag zoude gezien zijn geworden." „Bravo, de armen tegen de rijken opzet ten, afgunstig maken, verbittering aan- kweeken dat is een van de beste midde len om arme menschen uit de kerk en uit den hemel te houden," zeide de Vorst der hel met een blik van bizondere goedkeu ring. Toen kwam er weer een hellegast en zeide„Ik deed menig man en vrouw gelooven dat ze te zwak waren om naar de kerk te gaan. Eenigen gaven voor tot verontschuldiging, wanneer hun gevraagd werd waarom ze niet ter kerk kwamen, dat ze pijn in 't hoofd had den anderen, dat ze zenuwachtig waren sommigen dat ze pijn in den rug kregen op die harde moeilijke banken; en zoo wisten mijne medehelpers hen te helpen valseh te verzinnen, om zoogenaamd wet- Invloed van den alcohol. Welken invloed alcohol uitoefent, niet alleen op de drinkers, maar zelfs op hun nakomelingschap blijkt uit een onderzoek van Prof. Dr. R. Demme te Bern. Hij nam ter vergelijking twee groepen, elk van 10 families de eerste groep was nit onmatige, de tweede nit zeer matige drinkers samen gesteld. In de eerste groep waren 57 kin deren, waarvan 12 kort na de geboorte stierven aan lichaamszwakte 8 leden aan idiotisme, 13 aan vallende ziekte en stuipen, 2 aan doofstomheid, 5 aan drankzucht gepaard met vallende ziekte, 8 aan lichame lijke misvormingen, 5 aan onvoldoende groei, slechts 9 waren lichamelijk en gees telijk normaal ontwikkeld. In de tweede groep (matigen) waren 61 kinderen. Hiervan stierven er 3 aan lichaamszwakte en 2 aan iugewandsziekte kort na de geboorte, 2 waren misvormd, 2 leden aan bleekzucht en 2 bleven verstandelijk achter, zonder nog idioot te zyn. In 't geheel waren dus 50 normaal ontwikkeld. Ingezonden. Wanneer dergelijke stukjes ons worden gezonden op een tijdstip dat wij ze eerst na de Midd. Crt. kunnen opnemenzullen zij voortaan ter zijde gelegd worden). 21 April '99. Vergadering van den Middelbnrgschen Gemeenteraad van 19 April. 0 Afwezig is de heer Heijse, die echter bij de behandeling van punt IX der agenda ter vergadering verscheen, terwijl 2 vacaturen bestaan. Na het lezen en vaststellen der notulen van de laatste zitting, steit de Voorzitter aan de orde I. Ingekomen stukken als a. Eene missive van den Commissaris der Koningin, houdende mededeeling van de herbenoeming van Jbr. Mr. L. Schorer tot burgemeester der Gemeente. De heer A. P. SnouckHurgronje wenschte den Voorzitter geluk met die herbenoe ming en uitte den wensoh dat dezelfde goede verstandhouding tusscben Voorzitter, Dagelijksch Bestuur en Gemeenteraadsleden, welke de afgeloopen periode steeds ken merkte, ook gedurende het nieuwe tijdperk tig verslag tot verontschuldiging te leve ren van hunne nalatigheid in het kerkgaan. Vanzelf, al deze menschen denken er niet om, den volgenden dag thuis te blyven van hun werk, al gevoelden ze zich haast half ziek, dat kon niet. Maai wel kon den ze niet naar de kerk, waar ze toch overigens geen bizondere krachtsinspan ning voor noodig hadden. De mannen waren den volgenden dag wel in staat voor hun werk, en de vrouwen goed in staat om nit te gaan op visite, of om haar huiswerk te doen; maar ik deed ze gelooven, dat ze te zwak waren om naar de kerk te gaan, en dat de kerklucht nadeelig was voor iemand die zich niet al te best gevoelde. Ik deed ze begrijpen dat zulks hun, als zij morgen niet konden werken, schade zon berokkenen, ik liet mij door den Mammon helpen, en het ge volg was, zij bleven thuis, en van liever lede meer en meer." „Welgedaan," zei de hellevorst met een helschen glimlach op zyn gelaat. „Zon- dagsehe hoofdpijn zou wel ophouden met in de frissche lucht te komen en in de kerk wat goeds te hooren, en rugge- pijn zon vergeten worden, wanneer de hersenen en het hart met hoogere, met hemelsche dingen werden bezig gehouden. Maar het spreekt van zelf, mijne heeren, dat het onze plicht niet is om hun die dingen wijs te maken, dat zou ons zeer benadeelen wij moeten alle middelen aan wenden, die voor ons dienstbaar zijn, en ons best doen om de plaatsen in de kerken ledig te honden, en dat zal het beste middel zijn om ons gazelschap in de hel te vermeerderen". Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1