Goes. ffl. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND CHRISTELIJK- sr HISTORISCH lelbnrg. mccht bode, nstmeid houdster ISKNECHT TUUMS, aison. lo. U. 1899. Metffag 15 IptiC. Decfienrfe laarpnp. Still AS, Senior. ie Apotheek. ENEESMIbDELEN DAM. ioudster- insknecht lishoudster srsknecht VERSCHIJNT Enkele nummers0,025. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bij dit numm9r behoort esn Bijvoegsel. Eene ernstige waarschuwing. FEUILLETON. 50, 55, 60 60, 65, 75 60, 65, 75 75, 85 75, 85 60, 65, 75 60, 65, 75 60, 65, 75 60, 65, 75 0.40. 0.35. dte Bordeauxwijnèn de en Witte Port, n enz. enz. BRANDEWIJN per Liter, alles raat, Middelburg. elis Extract en araten. R Schwab E. lFFERS, ker, LSTRAAT 11, wordt direct ge- 'DSTER, die goed laan, mb. leeftijd en fonder lett. G bureau |EDBLOED Wz., Serooskerke bekwame j Dz. te Zaamslag. alleszins bekwame I. YISSER, Ierseke. met Mei Gd. by JAN RE- ler Nieuudorp. net 1 Mei een [)B ZWEEMER te Kruiningen. li een iEDBLOED Sr. te Serooskerke (W.) of met Mei |en boerenstand, bij jrraagd een of zonder kost en IF. HEUSE YELDT, Idelburg. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. SC- csa-ej* HERIJK. Ellewoutsdijk, ook voor Driewegen, 15 April. Baarland, ook voor Oudelande, 17 April. Hoedekenskerke, 18 April des voorm. 's Gravenpolder, ook voor Heir Abtskerke, 18 April de» namiddag». Kapelle, ook voor Sekore, 19 en 20 April. Wemeldinge, 1 Mei en 2 Mei des voorm. lerseke, 3 Mei des namiddags, 4 en 4 Mei. Kruin'ngen, met uitzondering van Hansweert, o Mei. Hansweert, 6 Mei. ii. (S1 o t.) Zagen wg uit het reed» medegedeelde, hoe zelf» van onverdacht liberale zijde, na ernstig onderzoek werd erkend en er zelfs voor werd gewaarschuwd, hoe bg een onderwijl al» het tegenwoordig open bare onderwjj», de god»dienst, op rijm best genomen, wordt dood gezwegenhoe de daardoor gevormde jongelieden de maat- scbappg intreden, met een gevoel van kleinacntmg, om niet te zeggen minach ting of verachting van den godsdienst, laat ons thans wyzen op eene tweede be langrijke beschouwing in bet Januari nummer van de Gids, waaruit ten duide lijkste blykt: hoe godsdienstzin een onmis baar vereischte is voor maatschappelijk geluk. En wie zou er niet naar streven om het maatschappelgk geluk te bevorderen? In die tweede zoo lezenswaardigs be schouwing, stelt dr. Siegenbeek van Heu- I 17' Dezer dagen kwam ons op onze Provin ciale Bibliotheek een vrij zeldzaam werkjs ter hand, waaruit we aan de lezers van „De Zeeuw" een en ander willen mede- deelen. 't Is getiteld: „Walcheren in geographischerstatistischer und militairi- seher flinsicht betrachtet. Nebst Bemer- küngen über die Ursacben, welcke die Englander bestimmt haben, diese Insel wieder zü raumen". (Walcheren, uit aard- rg kskundig, statistiek en militair oogpunt beschouwd. Benevens epmerkingen over de oorzaken, welke de Engelschen gedron gen bobben, dit eiland weder te ontrui men.) 't Werd in 1810 uitgegeven te Leipzig, bg Wilhelm Rein en is geschreven door een Duitsch officier in Pranschen dienst, die tgdens den inval der Engelschen in 1809 op ons eiland verblgf hield. De hoofdstrekking van 't werkje is, aan te toonen, waarom 't waarschgnlijk scheen, dat Engeland Walcheren bezet zou houden (de „Bemerküngen" zijn pas aan 't boek toegevoegd, door een andere hand, toen de Engelschen, tegen des schryvers ver wachting, vertrokken waren), en aan te wgzen, welke middelen den keizer in dat geval ten dienste stonden, zyn plannen in betrekking tot zijn zeemacht te volvoeren. Deze punten zgn thans van minder histo risch belang, wijl we beter dan de tyd- genooten op de hoogte zgn èn van Enge- lands èn van Napoleons bedoelingen, doordat we de geheime briefwisseling kennen van de betrokken hoofdpersonen (zie in 't kort een en ander aangegeven in Prof. Dr. Th. Jorissen:de Ondergang van het Koninkrijk Holland, blz. 24 e. v.) Doch wel belang- kelom de vraag is ons volk in waarheid gelukkig Voorwaar een moeilyke vraag, om wis kunstig zeker te beantwoorden. Bezwaarlijk er eene geijkte, alles beslis sende toetssteen voor te vinden. Daarvoor is alleen een objectieve, alge- meene maatstaf te bezigen. Dr. Siegenbeek van Keukelom zet daarbij breedvoerig uiteen, hoe dergelijke maat staf te vinden i».... in de statistiek der zelfmoorden. Als cgf rs van wanhoopsdaden die een peilschaal kunnen zgn voor bet sociale geluk. Omdat wanneer men de omstandigheden nagaat waarin de tien duizenden zelfmoordenaars verkeerden, wier daad tot grondslag dier statistiek ligt er een innig verband blgkt te bestaan tustchen de zoo regelmatig ver- loopende sociale stroomingen het schijnbaar geheel willekeurige en onverwacht optreden van zelfmoord. Wg bezigen hier, zooveel mogelyk, de eigen woorden van den schrgver. De daaruit opgedane ondervinding leert dat de tax, de verhouding, per millioen inwoners sedert het begin dezer eeuw meer en sneller stygende is, dan de toe neming der bevolking. Wat heenwyst op groote algemeen wer kende oorzaken voor den zelfmoord, onaf- hankelyk van de individueele motieven der daders. Na verschillende invloeden te zgn nage gaan, die men vaak ten onrechte meende dat de zelfmoorden d»den sty gen, komt de schrgver tot de beschouwing van het aantal zelfmoorden in verhouding tot lo. de godsdienstige groepen 2o. de groep van het huisgezin en 43o. de politieke groepen. Wat de godsdienstige groep aangaat, wy»t hg er op hoe de zelfmoorden onge veer 5 maal meer voorkomen bg de pro testanten dan bg de Roomseh-Katholieken. Wg zouden hier durven zeggen bg de „zoogenaamd protestanten". Het is toch maar al te bekend, hoe, helaas, velen als „protestant" in de officieele registers ge boekt staan, die in waarheid eigenlgk wekkend is het, den vreemdeling te hooren vertellen van de eigenaardigheden van 't land en 't volk, door hem beschreven. In den regel heeft hg bigkbaar juist waarge nomen, al maakt hg weieens een enkele maal een flater. Een der zonderlingste m'svattingen is 't zeker wel, dat hij zich voorstelt, dat de duinen door den mensch opgeworpen zijn! Met de spelling van sommige namen springt onze schrijver vreemd om, bv. Südland voor Zontelande, Ostsüdbürg voor Oost-Soeburg de Visch- etter voor de Vggéter, Dykshohe voor Dgksboeke enz. Doch dit zgn kleinighe den, die aan de waarde van 't geschrift geen afbreuk doen. De bevolking van Walcheren begroot hij aldus Middelburg „met zgn voorstad"± 19000 inw. Vlissingen met Oud-Vlissingen 10000 Veere „en zijn voorstad" 4500 Domburg Westkapelle 8 groote dorpen benevens Arnemuiden 5000 16 kleine dorpen of bij elkaar staande hofsteden 3500 40 afzonderlyke hofsteden, circa 500 Samen 46000 inw. Men zal wel doen bg «ommige schat tingen een vraagteeken te zetten er waren toen bgv. veel meer dan 40 afzondeahike hofsteden. J De schrijver merkt op, dat de bevol king wel met minstens 12500 man achter uitgegaan was. Als oorzaak noemt lm den achteruitgang van hat.del en scheep vaart, waardoor velen naar Holland vertrok ken waren. Toen Vlissingen, ingevolge het tractaat van Fontainebleau (11 Nov. 1807) bij Frankrijk ingelyfd werd, verlieten bijna 100 gezinnen deze stad. Verder was de sterfte in Vlissingen aanmerkelyk 2000 1500 geen godsdienst belyden. Kon men onder cgfers brengen, welk percentage van de „protestant" genaamdein waarheid geloo- vige protestanten zijnd. i. hoeveel hunner in waarneid den Christus des Bybels aan nemen en belijden, het percentage der door deze begane zelfmoorden zou heel wat gunstiger zgn Onder andere bewoordingen schijnt de schrgver hetzelfde te gevoelen, waar hg zegtdat voorzeker eene oorzaak der min dere zelfmoorden bg de Catholieken ligt „in den hierarchischen hand", die in de Catholieke Kerk heerscht, terwyl het „vrge onderzoek" bg de protestanten voert tot verschillende individueele ontwikkeling. Wat wg voor ons juister zouden achten door te beweren: dat het vrge onderzoek, wanneer dit te oppervlakkig, zonder den noodigen ernst, gedaan wordt, maar al te vaak tot ongeloof leidt. Hierover uitweidende komt de schrgver tot de conclusie dat het niet is weg te cyferen, dat nsast den band dier hiërarchie bet vrije onderzoek en de inteliectueele ontwikkeling staan ais deterraineerende factoren voor zelfmoord; wel een bewys zegt hg - dat de vaak zoo hooggeroemde ontwikkeling en het verstand alleen niet lot schitterende resultaten leidt 1 en 1 aat dan volgen„Dit feit moge voor de meer ontwikkelden eene ontnuchtering zgn, wg moeten de feiten nemen, zooal» zg duide- lyk «preken Wat 2o den invloed van het gezin aan gaat, zoo leert de ondervinding dat het onjuiit is, dat de zelfmoorden zouden toenemen door de zwaardere lasten, ja vaak meerdere ellende, die gedragen wor den door de gehuwden boven de onge- hnwden. Integend-el, is de verhouding van zelfmoord veel minder bg gehuwden dan bg de ongehuwden, en waar ze voor komt bg gehuwden, dan nog meest na te vroeg gesloten, onberaden buwelyken. Daarbg is de zelfmoord van gehuwden veel grooter wanneer er geen dan wanneer er veel kinderen zgn. Wjj onderschrappen hier en later. ——————II BM J— toegenomen, wat door de burgers niet ten onrechte aan 't groote garnizoen geweten werdimmers dit bestond uit lieden van allerlei landaard, waarvan niet weinigen de Zeeuwiche lucht niet verdragen konden. Daardoor waren wel twee derden van 't Vlissingsche garnizoen ziek of kalfziek. Wel was 't hospitaal te Middelburg, doch „daliin gehen niirdiejenigen, die wie man sagt, fast nicht melir kriecken können" (daarheen gaan slechts degenen, die, zooals men zegt, byna niet meer kruipen kunnen 1). De kazernes te Vlissingen waren zie kenhuizen, die de lucht vreeselyk ver pestten. De lyken werden dieper dan anders begraven, doch misschien nog niet diep genoeg, om niet mede de verontrei niging der lucht te verergeren. De sterfte in Vlissingen bedroeg gemid deld 3 man per dag, 't garnizoen er niet hg gerekend, en zulks juiet ongeveer se dert 1795, toen de Franscken 't eerBt in de stad gekomen waren. Te Middelburg was de sterfte minder groot, 't Garnizoen was dan ook kleiner en bestond niet, zoo als het" Vlissingsche, uit Franscken, Polen en Duitschers, maar uit Hollanders. Toch was het aantal sterfgevallen ook grooter dar in andere steden. Alle dagen zag men de aansprekers door de straten gaan, één aan de rechter-, éen aan de linkerzyde, om op hun eentonigen trant kond te doen, „das8 der oder jeuer overlevt habe". (sic!). Dit gebruik sckynt den schrgver bijzonder opgevallen te zgn: hij wijdt er ruim een bladzgde aan, en het scheen hem toe, dat de „Schwarzkittel" 2) niet rond- 1) En toch werden or nog eiken dag tusschen de 30 en 60 zieken overgebracht I 2) Behalve met dezen naam worden de aansprekers betiteld als „fatalen schwarzen Todtenmelder," „schwarzen Todtenraben" en „Schwarzbaren" Opmerkelgk is ook het versehy nsel, dat de zelfmoorden toenemen in de verschil lende staten in evenredigheid met de meerdere welvaart En waar meerdere welvaart vaak maar al te zeer gelgken tred houdt met zede- lijken achteruitgang, daar is het volgens den schrgver ook opmerkelgk, hoe, wat de 3e ot de politieke groep aangaat, de meeste zelfmoorden plaats hebben buiten de tijden van sociale beroeringen, doch toenemen in verhouding van plaats heb bende echtscheidingen, die ook als een peil schaal voor den zedelgken toestand van een volk kunnen dienen. Dit alleE nagaande, moet men dus tot het besluit komen, dat wanneer het aantal zelfmoorden een peilschaal is voor het sociaal geluk, de godsdienst het beste beveiligingsmiddel tegen zelfmoord is en dus als zoodanig ook dient tot verhooging van waar geluk. Ook de geachte schrgver komt, met andere woorden, tot dezelfde conclusie, waar hg eindigt met de opmerking: „De hoop dat de menschheid eindelyk gelukkig zal worden op den weg dien wg thans volgen, is stellig nog een droom, zoo ze geen fata morgana bedriegelijke luchtspiegeling is". „Op den tocht naar dat beloofde land zgn wg thans nog dwalend in de woestijn; worden wg thans voortgejaagd op het pad, dat leidt tot vergrooting van mate- riëele en inteliectueele welvaart, maar ooktot vermeerdering van onrust, tot vermindering van collectief geluk". Zie hier dan het oordeel van onver dachte liberale mannenbehoorende tot het denkend deel der natie. Die toonen hiertoe te hehooren, omdat zg de oogen niet sluiten voor den zedelgken, Diet te voorkomen werkelyken toestand. Die den moed hebben, dat uittespreken. Volgens hen ook een openbaar onderwgs dat leidt tot miskenning, tot het dood- zwygen van den godsdienstzin, en toch is, die godsdienstzin een onmisbaar vereischte ook voor maatschappelg k geluk liepen, om te vertellen, wie gestorven wa ren, maar om uit te zoeken, wie nu ster ven moest De soldaten deden meest hun ziekte op in den tgd, dat zg de kustwacht waar moesten nemen. Zij woonden dan in barak ken langs de duinen. Deze barakken ston den, ten einde de manschappen niet al te veel last van de hitte zouden hebben (zg werden slechts des zomers betrokken, wa ren van hout in elkaar geslagen, en ston den, tegen de, destgds nog velerwegen kale duinen), half in den grondmen kan begrypen, dat 't daarin geen gezond slapen was. Ook was het eten in de barakken meestal onvoldoende toebereid men kookte huitenniet zelden vloog het stuifzand over de spijze Ook buiten de steden waren veel kran- ken men kon, volgens onzen schrgver, rekenen, dat in ieder huis éen persoon de „Koos" had vrouwen en kinderen leden hieraan meer dan wel mannen. Als de schrgver 't voorkomen van het land wil schilderen, raakt lig niet uitge praat over de netheid der hofsteden, der dorpen, der wegen enz.: „geen koe, geen gans, geen kip, geeu schaap ziet men op het dorp de half houten huizen zijn mooi rood geschilderd,... de huizen zgn geslo ten, men ziet weinig menschen op straat, stallucht ruikt men nergens de bouwlanden zgn alle door slooten gescheiden, waar over kleine geschilderde, opgetrokken en gesloten bruggetjes liggen- (de schrgver bedoelt blijkbaar zgn. „liggergangen"). Op de smalle wegen en paden, door slooten en heggen omzoomd voelt onze Dnitscher zich beklemd; men heeft er geen ruimte, heet het, zelfs voor zgn hittereten vijand uit te wgken I En dan is alles vlak: nergens een heuvel of een berg, nergens een bosch altyd op de aarde kruipen tus schen geschoren hagen Mag dan zulk onderwijs dat door de ondervinding veroordeeld is gehand haafd blijven, bg een zoo ingrijpenden maatregel als invoering van leerplicht Wie, dien het gelnk van het vulk ter harte gaat zal dit na de opgedane onder vinding durven beweren. Neen, geen leerplicht, dan bg een in waarheid goed onderwgseen onderwgs, niet alleen voor ontwikkeling van het verstand, maar ook, maar vooral van waren godsdienstzin. Een onderwgs, niet alleen geschikt om het volk goed door de wereld te helpen maar ook goed uit deze wereld naar de toekomende Heden 15 April is 't de laatste dag voor de Kiezers om te reclameeren. Laat 't nn heden eens een groote storm loop zgn ten gemeentehuize en wie niet op de lijst staat en meent er recht op te hebben, er wel op te staan, die fchrgve even een briefje aan 't gemeentebestuur, dan kan lig er misschien nog op. Men haaste zich dus. Het adres uit Amsterdam tegen het Leerplichtsontwerp was gedateerd 21 Maart en reeds 24 Maart verzond de chr. school te Zierikzee zgn adhaesie-adres. Waarschynlgk was derhalve Zierikzee de eerste. Een paar dagen daarna is Goes gevolgd. Men had ons hiervan niets gemeld, daarom meenden wg dat Veere er 'teerst bg was geweest. Welnu, laten dan de overige schoolbestu ren nu altemaal volgen, bij voorbed begin volgende week, en laten zg ons daar de volgende week bericht van doen. Laat geen enkele aehterbly ven. Of zgn er onder hen die niet over tuigd zgn van de noodzakelijkheid der verwerping van deze wet, laten zg dan spreken. Wie evenwel adresseeren wil, dis heeft (Bij deze beschrgving verlieze men niet uit het oog, dat de jaren der Fransche verdrukking zeer onveilige tyden waren: dat al de huizen gesloten waren en men bg voorkeur de weiden afsloot m t ligger gangen, dat men om hofsteden es tuinen dichte doornheggen onderhield, dit alles had zgn reden). Zeer nauwkeurig en doorgaans juist is de beschrgving der oeververd.-diging vooral de paalhoofden hebben den vreem deling verbaasd doen staan, 't Verwondert hem, dat men op de uiteinden daarvan geen schildwachten geplaatst heeft, om op een mogelyke landing te letten. Im mers er was reden, om deze te verwachten: in 1802 waren een troepje Engel-chen bg Zoutelande geland en hadden e de wacht overvallen, deels gedood, deels gevangen genomen; in 1809 was onder lei ,>g van zekeren Hoffmann, een Pruisisch deserteur wederom terzelfder plaatse gelijk beiryf gepleegd. Steeds zwierven Engelschen rond het eiland en lieten van tijd tot tgd hun kogels over de duinen fluiten. Toch dacht Generaal Monnet er niet aan, een behoorlijke kustwacht in te stellen, want de schildwachten op de duinen waren onvoldoende, daar zgzoodra de lucht min der helder was, slechts korten afstand konden overzien. Ten einde spoedig tgdingen te kunnen overbrengen, waren op negen punten te legraaftoestellen opgericht; wg, die bij 't woord „telegraaf" steeds aan den elek- trischen vérschrijver denken, zouden ze liever seintoestellen genoemd hebben, maar destgds zei men „telegrafen." l)e/e toestel len stonden te Vlissingen, te Mtddelbnrg, te Vere, op Rammekens, bg Arnemuiden, bg Dishoeke op de duir.en, bg Westka pelle, bg Domburg en bg het f rt Den Haak. Wordt verv. tgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1