NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Illarnix van Sint Aldegonde. iBBM Kiezers 1899. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN flo. 46. DinstCag 17 lanuari. Dertiende laotgang. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Een rede over het Lager Onderwijs. al ed iai nt LtA l bjjif i(S es n«v 10 bal J .id ox ,nen«A. edJ si' nx ebi-D nel> m. nav nei .ejjw og led i»7oi nee leve el* 88 eb 187© iud) ,«Mdneqo ,»ia«nin\g njst ain ai «et o.'I Tssjfwistn© .os lielHeilns^ istao ai«tin«q^ ot atsdoB giiijto ïi eb gilMmsye tmesiï gefsed rai x) neb lovonsg»! ov hnelliwlewij» edj'ilebedoe eseCI nsiebnijf el gijs gsoiv lees xbee is leem ,neaiod 1 neesswlov net ".fiegnev Ss'nAO neV «gnot .JbeH Jsij oftsg gnilevednee »i ui e.ii lui jeb ;>e« isno n:i -teid aaelielsitt mtt «b .geiiliff •beK ei oeqeoieil baaia. .H .J ,«b >16 el ne ne»ïie(I ebliinBnevod ®j l'el leyemeiH .X qmolH .0 .X .eb nsntoneanRA V el emBooM ,H 100b iediA jid ioov IdnebeH neiwesY el »1 jleedgoid .A ïoob ueevieqen ov ooIsnnH fttitioir) ei .base noD ,H .3 loot jnibiomeW «lafili] g/ji/njnsl* 7 nebjifmo Jeri X usi! eb biew G .nemmeiK 31 jjfflff .'I leed »fc omsta ejjhavo «fc. r) et i:eqeoib8 ledieH «1 nioodeblO el 8 el ïsjislt jiesxjhH .3 .ut b nl .eoo bnovegefcsnsoW ÜJJ iJienege'W st ebeiegnibnoS tebew led sneg ns nemcjfegqo svod ?*«ai ,ebéi II. {Slot.) En nu dit is het merkwaardigste 7an de zaak nadat eerst de Roomsch- Katholieken de openbare scholen verlaten hebben, komen eindelijk ook de geloovige Joden. De reden waarom zy dit doen is dui delijk. Ik behoef alleen te wijzen op den aan vang van het schrijven van den opperrabyn Dünner, waarin deze zegt: „Van oudsher waren godsdienstzin en heilige eerbied voor de overheden, vooral de hoogste overheid, wezenlijke kenmerken der kinderen van geloovige Israëlietische ouders. Inde laat ste twee tientallen van jaren echter ver minderden deze eigenschappen op eene bedroevende wijze, ook bij kinderen van stipt godsdienstige ouders. En, wat het meest bij deze waarneming verontrustte, was, dat teekenen van dat verval reeds op jeugdigen leeftijd, bij de scholen van het lager onderwijs bezoekende jeugd, zicht baar werdenzietdaar een feit, dat mij en alle weidenkenden met droefenis ver vulde en mij noopte, de oorzaken daarvan op te sporen. In de huiselijke opvoeding lag zij niet, want deze is streng godsdien stig evenmin om dezelfde reden, in het godsdienstonderwijs zelf." Nu ga ik voorbij de aanvallen, waaraan de opperrabijn heeft blootgestaan, maar wat voert men tegen hem aan Men zegt noem feiten. Dat kunnen zij niet. Het zelfde heeft men ook altijd tegen ons aan gevoerd. Het kind proeft ia den regel het onderscheid tusschen surrogaat en boter nietdoch als het volwassen is blijkt wel, dat het niets dan surrogaat gebruikt heeft. Een enkele keer zjjn er feiten, die be wezen kannen worden. Maar wat zegt men dan Of wel dat bewijs is niet afdoende (men staat altijd tegenover getuigenissen van kinderen) of wel, als het feit absoluut niet meer kan worden ontkend: dat zijn exception; ik dank uwel voor de mede- deeling, wij weten nu dat er nog iets aan de neutraliteit ontbreekt en zullen voor het vervolg er beter op passen. De heer Dunner hinkt nog op twee gedachten; nu eens zoekt hij het in schen ding van de neutraliteit, dan weer in de neutraliteit zelve. Dit laatste is het 9) FEUILLETON. {Slot.) Het Boeck der Heylige Schriftuerlicke Lof-Sangen. Wg merkten reeds op, dat in de Fransche en Nederlandsche Kerken in tegenstelling met de Duitsche van meet af aan na de Hervorming schier bij uitsluiting de Psal men gezongen werden. Marnix schrijft, dat hij geen andere dan Bgbelsche liederen in zijn bundel opgenomen had „omdat,wy vele sekerder ende orboorlicker achten, ende souden oook van herten wenschen, dat in Godea Gemeynte gantselick niet en werde ingebracht noch gesongen, noch gelesen, dan het gene dat uyt de heylige geloof- waerdige Sohriften des ouden en des nieu wen Testaments eygentlick getogen is." Als reden geeft hij op, dat hij aan de nakomelingschap geen aanleiding wilde geven, om naar eigen willekeur allerlei liederen in de Kerken in te voeren, daar „ons de ervarentheyt der voor-leden tijden meer dan genoecksaem geleert heeft, hoe sorgeliok dat het zij, in Godes Gemeynte yet in te voeren, dat niet eygentlick op de heylige ende alleen geloofweerdige Schriften des ouden ende nieuwen Testa ments gegrondet zij." Om te gemakkelijker alle aiet-Bijbelsche i) Nuttiger. f) Gevaarlijk. juiste. De wereldbesohouwing van geloovige Christenen en Jolen is onverbrekelg k verbonden met het geloof in de waarheid van feiten, welke de modernen verwerpen; vandaar dat eeneandere levensbeschouwing dan de Christelijke in de openbare school is gekomen. Dit moet leiden tot een ander geslacht, met een aader recht en met eene andere voorstelling van de maatschappelijke ordening. Mg heeft zeer getroffen een zeer schoon stuk, door een liberalen Jood, den heer A. van Lisad, in de Amsterdamscht Courant geschreven, waarin zeer helder en ernstig uiteengezet wordt de groote strijd die, ofschoon lang aan het oog onttrokken, ook in de kerk der Israëlieten gestreden is. Vooral het einde trof mij, waar hg zegt„De liberale Joden zullen de neutrale school niet ontrouw worden, en hebben zij keus tnsschen de hun dierbare Jood- sche Kerk en de hnn dierbare neutrale school, dan kiezen zg beslist de sohool." Ziedaar juist wat ik begon te zeggen, en wat door deze uitspraak volkomen bewaarheid wordt. In plaats van de publieke kerk, die voor 1795 geacht werd de nationale te zgn, is ge komen de publieke neutrale school als symbool der eenheid. Wanneer men zegt dat wij over het «penbaar worden van de scheuring ook in de Israëlietische kerk juichen, dan zeg ik: neen, voor ons bestaat er evenmin reden tot juichen, als daarvoor bij de dis cipelen van Jezus Christus zon hebben bestaan, toen zg de voorspelling zagen voltrokken, dat de stad Jeruzalem tot een puinhoop zou worden. Wij juichen niet wanneer wg zien dat ons geloof lang zamerhand aan de natie wordt ontfutseld, en deze zelve komt te staan op een grond slag die op den duur zal big ken een bedriegelijke te zijn. Waarom zouden wg ook juichen? Het kleine aantal mannen die het met den heer Dünner eens zgn, zal ons zeker in den politieken strijd niet versterken. Ik wil alleen nog zeggen, dat dr. Dünner 40 jaren te laat komt, en wanneer hg, of liever zgne voorgangers het inzicht hadden ge had van Groen van Prinsterer, dan zouden zij niet, met de Roomsch-Katholieken, er toe mede gewerkt hebben ons openbaar onderwijs neutraal te maken. De afval van den opperrabijn van de openbare school is een teeken des tjjds; liederen uit de Kerken te weren, voegde Marnix in 1591 aan zgn Psalmbergming nog toe„Het Boeck der Heylige Schrif tuerlicke Lof-Sangen, uyt den ouden ende nieuwe Testamente bij een getogen, ende in Nederlantschen dichte na de Hebreische ende Grieckaohe waerheyt trouweliok orergeset." Daarin waren opgenomen de beide lofzangen van Mozes met die van Mirjam, de zegezang van Debora, het lied van Hanna, dat van David (2 Sam. 718), de zegening (van Salomo (1 Kon. 8 56), de lofzang van Hiskia, de liederen vervat in Jesaia 5, 25 en 26, Jesaia 53, het ge bed van Daniël, de lofzang van Jona (h. 2) en van Habaknk (h. 3); de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Enge lenzang; de Tien Geboden, het Gebed des Heeren en de Twaalf Artikelen des geloofs, „welck is een cort begrijp der Apostolischer leere, uyt haere schriften getogen." Aan dit werk gaat een voorrede in dichtmaat vooraf, opgedragen aan de Ne derlandsche Gemeenten in het buitenland. Vooral de eerste conpletten dezer voorrede zgn aandoenlijk schoon, beide naar inhoud en vorm. Zelden is mij poëzie uit de zes tiende eeuw onder de aandacht gekomen, die bij deze regelen haalt, en ik kan mij het genot niet ontzeggen, ze hier over te schrijven ijU moet ick vrg getuygenisse geven 5) Voorzeker. een teeken leerrijk ook voor degenen die niet staan op ons standpunt. Ik mag ook hnn vragen of zg tevreden zgn; of hun de nieuwe clerus bevalt; of de maatschappij die wg langzaam te gemoet gaan op betere grondslagen rust dau die welke nu door velen wordt ondermgnd. Gelooven zg zelve dat het nieuwe fondament, waarop de maatschappg dan zal moeten rusten, wel zeer sterk is? Kunaen zg langs amb telijken weg beletten dat dit nieuwe fon dament stillekens wordt gelegd in de plaats van het oude? Of zullen ook zij, die tot dusverre niet op ons standpunt hebben ge staan, maar evenmin het opvoedingsstelsel waarvan ik gewaagde willen aanvaarden, evenals de Joodsche orthodoxen wachten totdat het ook voor hen te laat is? Ik wil hun dan er aan herinneren dat ook in de vorige eeuw Koning, en hof, en adel, en Girondgnen gespeeld hebben met allerlei schoonschijnende beginselen, en daarmede hebben gecoquetteerd, totdat zg allen ten slotte door de Jacobgnen zgn onthalsd. Met het hoogere, het mystieke wordt door velen de spot gedreven. De opvoeding wordt om des kinds wille losgemaakt van het onbegrijpelgke, van het dogma. Nu wil ik van deze gelegenheid gebrnik maker, om te wijzen op de merkwaardige Gifford- lezingen van professor Tiele, die zeer be langrijke dingen heeft gezegd. Hg heeft o. a. deze woorden gesproken, die hij van toepassing achtte op alle godsdiensten, in welken graad van ontwikkeling ook: „Alle godsdiensten zijn verlossingsgodsdiensten, alle godsdienstleer is heilsleer. Dit is een der verrassendste, maar ook zekerste re sultaten onzer wetenschap". Voorts: „de geloofsleer blijft een gebiedende eisch voor eiken godsdienst die op den grond der waarheid staan wil". {N. Rolt. Crt. van 16 Nov.) Deze woorden van een modern man, die niet staat op het standpunt van het oude Christelijke geloof, erkennen dat de ver- lossingsleer, waaraan wg zooveel hechten en die mede ten grondslag ligt aan de opvoeding onzer kinderen, de leer is van alle mogelijke godsdiensten; hg noemt het een zeer verrassend feit, dat door zgne wetenschap aan het licht is gekomen en hg erkent de onmisbaarheid voor den godsdienst van eene geloofsleer. De nentrale school moet steeds meer godsdienstlooze school worden steeds meer moet de waarborg verdwijnen voor eene Van mijne liefd ond broedarlick gemoet, Diebuytens lantsverstroyt zijt end verdreven, End' wel gerust leeft onder Gods behoet4). Hoecond' ick u, mijn Broeders, oyt vergeten, Daer wy doch zijn in eenen stronek 5) geplant? Al zijn wy noch so veer van een geseten, So can ons doch gescheyden zee noch lant> Ghy zy t.'t is waar, van dit verkeert geslachte' Onrechtelick verworpen end' versmaet End uyt u goet verjaecht met wil end' crachte, Wordt noch alom vervolgt schier end gehaet. D'een wort alhier als vreemdeling verstooton, Den andren daer verargwaent end verdacht Ja ghy en zijt geen werelts erfgonooten, Maar 't voegselself der wereld schier geacht. Doch, broeders, 't is om Christi Jesu wille, Die u aldus hier dobbelfoute) vereert, Want ghy in hem gelooft, gerust end stille, End daertoe noch voor hem noch lijden leert0) Daerom spreeckt fcy, En wilt u niet vertsagen Ghy cfeynen hoop, dat 't hert u niet beswijck, Want 't is voorwaar des Vaders welbehagen Dat hy u scheuck dat hemelsch Koninckrijck. Oock siet ghy selfs, dat hy, de springend' ader Van alles goets, u hier niet en verlaet Maer onderhout, niet anders als 10) een vader Syn eygen kindt, end' rijckelick versaet. 4) Bescherming, hoede. 5) tronk. 6) scheiden. 7) uitvaagsel. (1 Kor. 4 12). 8) dubbolvoudig. 9) Verg. Filipp. 1 29. 10) gelijk als, godsdienstige opvoeding op de school. De logica der beginselen en der feiten drgft daartoe. Wie dit niet wil voor zgne kinderen, moet de scho )1 in eigen handen zien te krijgen. Daaromis onze strijd niet meer tegen de neutrale maar tegen de overheidsschool gericht. En nu begint men weer de legende op te warman, dat daardoor de onverdraag zaamheid zou worden aangekweekt. Een van de apostelen der verdraagzaamheid heeft o. a. geschreven: „het Jodendom heeft met geheel den versleten rommel van ritueel en ceremonieel niet» te maken". Wanneer de apostelen der verdraagzaam heid dit verdraagzaam noemen, komt dan maar liever tot onzen kant over, want op die wijze hebben de corypheeên van onze partg zich nimmer uitgelaten over het geloof of ongeloof van anderen. Het standpunt, waarop die schrgver staat, is sedert de wet-Mackay een reacti- onnair standpunt. Wg staan niet meer op dit standpunt, dat de openbare school het symbool der nationale eenheid behoort te zgn, maar dat de verschillende scholen in de handen der onders het cement der natie moeten worden. Eerst wanneer ieder zich vrg kan bewegen zal de nationale eenheid ontstaan. Daarom zeg ik: hoe ruimer de schoei van Rijkswege begiftigd wordt, hoe vrijer zg zal worden. Hoe meer zg ontvangt, hoe onafhankelijker zg zal worden zoowel van de Kerk als van den Staat, omdat dan de scholen, in welker financieele moeielgkheden wordt voorzien van Staats wege, geheel kunnen komen onder leiding van de onders, zoodat de vrgheid van dezen wordt bevorderd en gehandhaafd. Wij^ herhalen onze ernstige en dringende nitnoodiging aan kiesvereenigingen en ge ïsoleerde geestverwanten dat zg vooral zorgen dat dit jaar allen op de kiezerslgst komen die daarop volgens de wet aan spraak hebben. Laten zg hen die aanvraag moeten doen voor 15 Febr. toch inlichten. Om kiezer te worden moet men voor 15 Mei a. s. zgn 25sten verjaardag vieren. Vooral dient er de aandacht op gevestigd dat men, door het kiesrecht aan te vragen, niet daarom in de belasting zal worden Ick wil my dan by uwer liefden voegen, End' spreken uyt des Heeren Christi lot, Om in hem vast te stichten ons vernoegen i Mits hij daer toe ons geelt volcomen stof. End wil daerom dit boecxken u toe schrijven Opdat ghy meugt volherden in den strijdt. End' allen rou end' doeffenis verdrijven, Zijnd' ii; d«n Heer volcomentlick verblijdt. De bergmiug der Bgbelsche lofzangen is even schoon als die der Psalmen, en boudt zich, evenals deze, zoo nanw moge- lgk aan den tekst. Wil men enkele proe ven? We nemen b.v. uit Jes. 26 4 en 5a, alsook vers 96 en 10a. Stelt u vertrouwen al eendrachtig Vrij op den Heer tot eeuwger stont. Want in den Heere, Heer almachtig: Staat aller eeuwen rots gegront. Want sjjne hant doet Nederbucken Het volk dat inde hoogte woont, Hij sal de stadt om verre rucken, Die sick 1S) nu machtig hoog vertoont. So haest als dijn gerichten weerdich Zijn tegen 't menschen volck gekeert, So heeft de werelt stracx boetveerdich, Recht end gerechticheyd geleert. Maer 't godloos hert mach in genaden Gehandelt werden noch so seer Ten sal daerom met geen weldaden Gerechtheyt ieeren ymmermeer. Gaarne zouden we nog meer afschrijven doch we zullen 'thierbg laten. „Aan de lij overmits. Marnix schrijft steeds sick voor zich aangeslagen. Daarvoor behoeft geen vrees te bestaan. Die zich aangeeft als loonkiezer of woon- kiezer, wordt niet daarom in de belasting aangeslagen. Het eene heeft toch met het ander niets te maken. Wg herhalen dat men zioh niet behoeft aan te geveD, wanneer men reeds belasting betaalt tot 't bedrag als de wet aangeeft en dat de Hoofdelijke Omslag (inkomsten belasting) over 1898 kiesrecht geeft voor de gemeenteraad. Laten ook alle kiesgerechtigden op tijd de voorloopige kiezerslijsten nazien of hun namen er wel op voorkomen. Uitgesloten zgn: onherroepelgk van het kiesrecht onthevenen, bedeelden (ook van medicgnen), gevangene», ouder curateele staanden en in staat van faillissement ver keerenden. Terwgl tgdelgk zgn uitgesloten: mili tairen beneden den rang van sergeanten; men lette er echter op dat ook korporaals en soldaten kiezer kunnen zgn, voor hun belasting of de huurwaarde hunuer woning. Hoe groot moet in Zeeland de huurprgi zgn die tot 't kiesreoht leidt? Antwoord: de huurprgs moet bedragen f 1,75 te Vlissingen. f 1,50 te Middelburg, f 1,25 te O. en W. Souburg, en te Koudekerke (Zandt), fl,te Neuzen ,(kom), Axel (kom), Hulst en Sas van Gent, benevens in alle gemeenten op Znid- en Noord-Beveland, Schouwen en Dni» veland, Tholen, Sint Philipaland en Walcheren (Op Walcheren na tunrlgk de bovengenoemde uit gezonderd). f 0,80 inde overige gemeenten in Zeeuwsoh Vlaanderen O. D. en W". D. En het loon Het minimum inkomen bedraagt per jaar voor iemand te Vlissiugen f450. Vrge kost wordt be rekend tegen f87,50 'sjaars. Vrge kost en inwoning tegen f 300 's jaars. Middelburg f400, Vrge kost wordt bere kend tegen f 75. Vrge kost en inwoning f275. Koudekerke t Zandt) en O. en W. Sou burg: f350.Vrge kost wordt berekend tegen f 62,50; vrge kost en inwoning tegen f250 's jaars. Goes, lerseke, BrigdammeNeuzen (kom) en Zierikzee f325. Vrge kost wordt be- klauwen kent men den leeuw" Wie betreurt 't niet met ons, dat deze Bgbeièche Lof zangen nimmer in de Gemeente inge voerd zijn En wie zou niet met ons wenschen, dat men nog in onze dagen men moge dan over 't bg uitsluiting ge bruiken van Bgbelsche liederen 't met Marnix eens zgn of niet ten minste in alle kerken die liederen zong, welke getrouwe overzettingen van Bgbelplaatsen zgn, ook buiten de Psalmen Wij hebben zooveel schoons van dien aard. Da Costa gaf ons een voortreffelgke overbrenging van Habakuk III. Ten Kate leverde gan- sche bundels Bgbel-poëzie, die wel is waar niet alle even trouw den tekst volgt, maar waarin toch zooveel is, wat men niet heter wenschen kan. Beets gaf zgn heerlgke Kerkliederen: Lofpsalm, Kerstpsalm, Lgdens- psalm en Psalm van den Goeden Herder, waarvan 't tweede door Groen van Prins terer genoemd is, 't schoonste Kerklied, hem in onze taal bekend. En zon men ook uit Jonckbloet's Isaïas niets mogen overnemen, al schrgff de dichter S. J. achter zgn naam? Schooner berijmde ver taling van een gansch Bgbelboek bezitten wjj niet. Moge Marnix' voorbeeld ook in dezen de Kerken der Hervorming ook in deze dagen nog tot leering zgn. B. K. W.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1899 | | pagina 1