NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- sr HISTORISCH Eerste Blad. Verschelde. ROTTERDAM. Hulst-Vlake. fËSiEaKAM. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De Joden en de Openbare School. ïddelburg. OV. mac he tij d. Van Rotterdam: Dond.24 9, fto. m. 1898. Safpcifag 26 loocmGec. Decfienrfc laucgang. Vrijd.25 Zater.26 Zond. 27 Maan.28 Dins. 29 Woen30 9,30 9,30 9,30 9.30 9,30 9,30 LHDIENST. MIDDELBURG, l Zeilm. Tin. 4,50 r. 11, 11,45; nm. 12.30, i, f4.15, 5,10, f5,55, 15, 10,15. imiae. rg(Markt) vm. 5.20, 50, nm. -j-12.35, 1,20, 20,f5,15, 6,17,7,50, goederen. |)RBOOTDIENST de ftTDIENST. naar Ylake vm. 5,20 Isoorden onmiddellijk correspondeerenden |L, 2,15, 5,15 uur. HENST. Talaoorden vm. 7,— ur, >nmidde!lijk na aan- eveer vm. 9,en 5 uur. ERDAM: andag) 'g morg. SERPEN indag) 'g morg. 7.u 7.—n JDIENST IE YEER—GOES, udering van Dinsdag. 7 ertrek Y eer 'g morg, 'g avonds 5,uur. morg. 8,37,'snamid. I's avonds 6,30. Des 's morg. 9,—, 's ar Hot Ostende), 's nam ITDIENST J.-ROTTERDAM Tan Ta» delburg. Rotterdam. n 7.30 8,15 7,30 8,15 7,30 8,15 7,30 8,15 7,30 1? 8,15 7,30 8,15 rDIENST en Zierlkzee. zee Spoorweg Gom Van Zierikzee: '«morg. 8 mldd 'ond.24 6,30 [rijd.25 7,50 ater.26 7.50 ^nd.27 |aan.28 [ingd29 7oen30 7.50 6,30 6,30 7.— 2,- 2- 2- 2,- 2,- 2,- OP ZOOM-THOLEN naar Tholen,5,5C, [ief), 11,—, 1,30, jrgen-op-Zoom 6,25 9,35, 12,40, 2,10 i-Zoom n. Halsteren Tholen 15 min nm. 3,25b). nm. 3,55. nm. 1,55. 2,15. 3,25 b) n 3,45. preskeng hoogstens van Vlissingen akt. spoorwegstation elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere r-ogpl meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit twee bladen. Naar aanleiding van de circulaire van den Joodschen opperrabijn dr. Dunner heeft zich in de liberale pers een penne- strijd ontsponnen. Veel merkwaardige woorden zijn ge sproken voor en tegen 's mana sensatie wekkend advies om zuiver Joodache scho len te stichten teneinde de rechtzinnig- Israelitisohe jeugd te beveiligen tegen de gevaren van het rationalisme. Onder wie hem geljk geven is o. a. een openbaar onderwijzer die in het Handels blad onder meer het volgende opmerkt: Het feit dat de ciroulaire van dr. D.zoo- veel aanvallen te verduren heeft nog vóór men de gronden kent waarop zijn ge tuigenis steunt, bewijst, behalve groots partijdigheid dat er vrees bestaat in het kamp van de voorstanders der openbare sohool. Of die vrees nu juist in groote liefde voor de openbare school haar oorzaak vindt dan weljin politieke overwegingen zij in het midden gelaten. Tegenover de vooralsnog ongemotiveerde, onlogische en ontjdige aanvallen acht ik mij daar om verplioht eens een tegenovergestelde meening uit te spreken. Op grond eener langdurige ervaring als onderwijzer aan een openbare school verklaar ik de cir culaire van Dr.Diinner van zijn standpunt volkomen gerechtvaardigd en juist. Merkwaardig is ook een brief van een Israëliet die het niet eens is met zijn opperrabijn. Hij betuigt zijn leedwezen over diens brief en verzekert dat hij op den steun zijner geloofsgenooten althans de rijken en verlichtenniet te re kenen heeft. Hij'juicht in de openbare sohool het middel toe om den Joden hun speciaal Joodsch karakter te ontnemen. Hij schrjft; Het meer ontwikkelde deel der Joden is tevreden de benauwde Ghetto-bedompt- heid met vrijs Hollandsche lucht ver wisseld te hebben. Tegenwoordig is het veel minder het geloofsverschil van den Jood dat zijn medeburgers aanstoot geeft dan wel zijn karaktereigenschappen, ma nieren en uiterlijk. Waarom ons dan nog meer vervreemden van onze landgenoo- ten door de jeugd af te zonderen. Wilt gij ons dan de eenige gelegenhtid ont nemen om met het volk,wiens gastvrijheid vrij genieten, nauwer in aanraking te Ikomen Wij staan voor de moeilijke task de ■klove te overbruggen en den daardoor •ontstanen afkeer te doen overwinnen. iDe verscheidenheid van dialect en an- •dere eigenaardigheden mseten verdwij- men en de eenige weg daartse is ge meenschappelijke opvoeding der jeugd. Wij moeten niet steeds big ven een volk in net volk, een staat in den staat. Opmerkelijk dat deze Jood erkent dat de neutrale school het speciaal Joodtch karakter in de Joden doodt en nog opmerkelijker is dat hij dit een aanbeve- ling vindt van die school in het belang der Joden. Een Israëliet die den Israëliet in den Israëliet zoekt te dooden om Israë liet te kansen big ven Daartegenover maakt het schrijven van een anderen Israëliet een beteren indruk op ons. Hg schrgL In den laatsten tijd is het voorgesteld als zou de zeer begrijpelijke poging der geloovige Israëlieten, om hun kinderen te behoeden voor het verval, waarmee hun godsdienst bedreigd wordt, tot anti- semiotische stroomingen leiden. Hoe, zouden de Nederlanders van onzen tijd niet zoo hoog staan als hunne voor ouders. Hebben deze den ballingen toe geroepen, wij zullen u wel gastvrijheid leveren, mits gij uw jood zijn verloo chent Dan zouden zij immers ten antwosrd gekregen hebben zeer beleefd maar die soort gastvrijheid zijn wij in Spanje ontloopen. Neen, Nederland is niet achteruitge gaan op het stuk van verdraagzaamheid; maar als iets in staat zou zijn weerzin te wekken, dan is het juist het optreden van enkele Israëlieten, die, onder luid ruchtig betoon hunner onjoodsche ge zindheid, hun landgenooten trachten aan .te hitsen tegen hun geloofsgetronwe stamgenooten, wier eenige vijanden juist zij zgn. Pogingen die zij, als nutteloos, zouden achterwege laten, zoo zij slechts eenig begrip hadden van den ^Nederlandschen volksaard, die zich nimmer zal verloochenen. Nu volgt een verklaring die zoo onge veer denken doet aan den veerman die de geit en de kool tegelijk wil overbrengen; of water en vuur tegelijk bezig tot het aansteken of blusschen van het brandje. De heer A. v. Loen, opperrabijn te Groningen, schrijft namelijk Ik acht bijzondere Israëlitische scho len wegens hst weinige godsdienstonder wijs dat de Israëlitische kinderen ont vangen, noodig en nuttig. Ik huldig en waardeer echter het schoone beginsel dat de openbare sohool verkondigt. Het bestuur der „maatschappij tot nut der Israëlieten" heeft een motie gesteld waarin zij zich vierkant stelt tegen den heer Dünnerimmers zg „geeft als haar onwrikbare overtuiging te kennen, dat de openbare neutrale school van overheidswege in Nederland in het leven geroepen, uit een gods dienstig, zoowel als maatschappelijk oogpunt, geenerlei schadelijken invloed uitoefent op de Joodsche schooljeugd en integendeel voor de Israëlietische bevolking een der heilrijkste instellingen blijft, waardoor geloofsverdeeldheid ge keerd en de burgerlij ke gelij kheid voor alle Nederlanders het krachtigst be vorderd wordt; „is van meening, dat zooal de ver wezenlijking der denkbeelden van dr. Dünner door de stichting van bijzondere Israëlietische scholen voor maatschap pelijk onderwijs, op onoverkomelijke flnanciëele bezwaren zal afstuiten, de pogingen om tot verwezenlijking dezer denkbeelden te geraken op zich zelve reeds esn zeer noodlottigen invloed kunnen uitoefenen door het schokken van het vertrouwen in de door art. 33 der Schoolwet gewaarborgde on zijdigheid der openbare school „keurt de oprichting van bijzondere Israelietische scholen voor maatschap pelijk onderwijs als tegenwicht tegen de openbare Staatsschool met de meeste beslistheid af als schadelijk voor het belang van het Nederlandscbe Jodendom en als een onverdienden aanval op het karakter van de Staatsschool en de on partijdigheid van het openbaar onder wijzend personeel". Een niet minder onzeker geluid geeft de bazuin van den heer Armand Sassen, den man die voor 't openbaar onderwijs, volgens zgn eigen zeggen, zooveel gele den en gestreden heeft. Deze ziet al met ongerustheid de Jood sche ij veraars voor liberale Kamercandi- daten hem ontvallen. Immers, zegt hij, De ervaring heeft mij geleerd dat de Joden steeds warme, overtuigde voor standers waren van de openbare school en vurige strijders bij verkiezingen, niet het minst in het belang dier school. Hnn ijver (bij verkiezingen) voor de li berale zaak stak vaak weldadig af bij de traagheid en lauwheid van vele li berale christenen. Daarom heeft de brief van dr. Dünner onaangenaam verrast. Juist in dezen tijd, nu zich in tal van landen zulk een afschuwelijk antisemi tisme op zoo dreigende wijze vertoont, moesten de Joden de verdraagzaamheid welke door de openbare school wordt bevorderd, waardeeren en moesten zij terugschrikken voor het trekken van grenslijnen, die onvermijdelijk tot gevolg hebben dat reeds in hun prille jeugd Neerlands burgers elkander leeren on derscheiden in Christenen en Joden. Wanneer zegt de schrijver een onderwijzer in de school den Joodschen godsdienst niet eerbiedigt of de socia listische leer predikt, dan moet men een aanklacht tot de autoriteiten richten en wanneer hij de kinderen met neo- malthusianisme bezig houdt, dan moet men hem in een krankzinnigengesticht plaatsen. Maar er is geen reden om daarvoor bijzondere Joodsche scholen op te richten. Men merkt wel dat hier een man aan het woord is die voor het openbaar on derwijs gestreden en geleden heeft. Maar helpt hij er zich niet wat al te gemakkelijk af? Durft hij het aan, zijn kinderen aan so cialen en malthusianen toe te vertrou wen, wg zouden er hartelijk voor bedanken. Wij vertrouwen die menschen niet als onze volksopvoeders. Wij hebben 't al eens meer herinnerd, thans herrinnert het een sociaal democra tisch blad De Beaufort, conservatief-liberaal leider, schreef„Tusschen liberalen en radicalen bestaat derhalve een verschil in beginsel dat zelfstandig sptreden op staatkundig gebied van beiden rechtvaardigt". Goeman Borgesius, vooruitstrevend-libe- raal leider, schreef: „Bij verschil van nuance staan de meeste radicalen met de vooruitstrevend en op hetzelfde stand punt". Dat zgn de woorden. En de daden Juist deze beide leiders zitten naast elkander aan dezelfde regeeringstatel, zijn beiden leden van een ministerie. Ons verwondert dit r.iet. Want naar onze meening had de Beau fort ongelijk of wist hij beter. In 't bekende trapje, waarvan wij ech ter bij nader inzien de onderste trede hebben weggezaagd, volgen de radicalen op de liberalen, verschillend ja, maar niet in beginsel, alleen in graad van be weging. De Roomsche Kiezers in Deventer ten getale van 400 bijeen hebben op Zondag, zegge Zondag! jl. besloten de candidatuur te steunen van den „geschikt- liberaal" de Beaufort tegenover die van den vrij antirevolutionair Van Weeae en van den halfslachtig-sociaal-radicaal-Iibe- ralen candidaat v. Loenen Martinet. De tegenstelling „halfslachtig" en „ge schikt", een tegenstelling van nieuwe vinding, is van hen. Zij is uitgedrukt in een door hen aangenomen motie. De Deventer verkiezing is er wel een, geschikt om aller belangstelling in den lande te genieten. Het Vaderland vond indertijd dat de heer v. ;Delden gekozen moest om de positie van dit ministerie te sterken. Nn is een geestverwant van den heer Van Delden candidaat gesteld doch vindt geen steun aan die zijde. En 'tschijnt niet onmogelijk dat de car.didaat der 7ier liberaal-radicaal-sociale kiesvereenigingen, de officiëele candidaat, voor den niet-ofiiciëelen candidaat strijken moet. Uit dit oogpunt gezien is de tactiek der Roomschen wel leep. Zij begrijpen dat een liberaal in herstemming komt en bij herstemming door de geheele liberale bent van Van Kol tot Bastert xal worden gestemd enjgekozen. Nu willen zij tenminste zorgen dat de kans om in herstemming te komen en gekozen te worden toekomt aan een liberaal naar hun believen. Wij willen echter niet vooruitloopen. Immers er is geen onzekerder ding dan een Kamerverkiezing. In 't belang der Zending is in de tweede kamer gisteren menig goed woord gespro ken door dr. de Visser in 't belang dier- zelfde zaak en van de rechtspositie der gereformeerde kerken liet ook de heer Donner zgn belangrijk jaarlijksch protest en advies hooren en sprak de heer Kete laar een warm woord van afkeuring der lichtzinnige wegwerping van miljoenen bij de werken in de Solo-vallei. .Wanneer wg het Bijblad voor ons heb ben liggen, kannen wij op een en ander meer breedvoerig terugkomen. Omtrent deze werken in de Solo-vallei geven wij eenige inlichtingen. In het (oosten van Rembang zou een vaste s'nwdam gebouwd worden in de Solo-rivier, die het water 8 meter hoog zou opstuwen, ter voeding van een kanaal dat gegraven zou worden iangs de zuide lijke grens der vallei met diie groote armen en vele vertakkingen. In Soerabaja zou de rivier door de heu vels van het kalkgebergte heen, over een lengte van I2V2 kilometer naar zee afge leid en haar tegenwoordige bedding afge sloten worden. Overstrooming en verdere aanslibbing moest op die wijs worden voorkomen; terwijl door schutsluizen de sproeiingskanalen tevens voor de praamvaart zonden worden ingericht. Het werk zou 19 miljoen kosten, doch liep al tot 38 miljoen. Bij de uitvoering stuitte men echter op velerlei bezwaren, grootendeels gevolg van mistekeningen en oneenigheid tusschen de uitvoerende deskundigen. Zoo werden de kosten verdubbeld en ziet men van dit grootsche werk nog het einde niet. Er blijkt reeds veel geld te zijn weg geworpen met opnemingen enz. en ver schillende begrootingen bleken opgemaakt zonder goede ontwerpen. Regeering en Kamer zitten nu in groote moeielijkheid en angstvallig vragen de Kamerleden, wier tolk de heer Ketelaar was, wat hieruit groeien moet. In ieder geval zal het werk nu wel eenige jaren onuitgevoerd blijven liggen. En wat dan In de Tweede Kamer heeft de heer Waal Malefgt 'tdeze week weer eens op genomen voor de verbetering der rechts positie van inlandsche christenen en voor de bescherming der Zending. Nog maar al te veel kiest 't gouverne ment in den strijd tusschen den Christus en de Halve Maan uit vrees voor de Mo- hameJaansche priesters tegen het Christen dom partijen dat moet ophouden. Zij 't nu maar niet aan doovemansdeur geklopt. Immers al veertig jaren werd van Chris telijk historische zijde hierop aangedrongen. Groen, Elout, Vader, de Jonge, Keu- chenins, Mackay, Kuyper, v. Limburg Srirum, Waal Malefyt, en veel heeft 't rog niet geholpen. Wij zeggen dit, onverminderd ons res pect voor dezen minister van koloniën die der Zending een warm hart toedraagt. De heer Bergmeijer, onderwijzer aan eene openbare school te Utrecht, is redacteur geworden van het socialistische scheidblad Recht voor Allen. Hij is opvolger van Hermans den re dacteur van De Roode Duivel. Zulk eea man zouden wg wel eens christelijke deugden willen hooren aan- leeren op de openbare school volgens 't model van artikel 33. Maar 't is waar ook verscheidene predikanten in de nederl. hervormde kerk denken al net eender als hij. Het type Klein, Biibler, Bax Senior, Bax Junior, v. d. Heide, Melchers, Kijlstra en vele anderen met milder of strenger toepassing zgn de leer der socialisten toe gedaan. Van der Heiden zei 't nog laatst in eoa openbare vergadering dat hij geen liefde predikte zoolang wij met deze maatschappij zitten. Ook hier derhalve twee betrekkingen waarvan de combinatie vrij ongerijmd schijnt. De pattgstrijd blijft in de Hongaarsche Kamer van Afgevaardigden heftig woeden. Een der ministers had de liberale partij eene eenoofster gescholden. En dit had. haar leden zoodanig ontstemd dat zij hem allerlei liefelijkheden naar hot hoofd wierpen, waarvan „Oosteorijksche huurling" en „onhebbelijk varkeu" de minste waren. De voorzitter sohorste tot viermaal toe de vergadering zonder dat er iets anders gebeurd was dan gillen en janken. En ook na de vijfde heropening ver gunden zij den sprekers nog niet het woord te voeren. Telkens als de minister of een ander het woord nam, stond de geheeld oppositie op en verlangde het woord, en als ze het niet kreeg, begon ze te schelden en te zingen en te duiten en met de vuiBten op ie lessenaars te trommelen, net zoolang tot de voorzitter de vergadering schorste. Het spelletje duurde 'tot S's nachts half 12. Toen werd de vergadering gesloten en die leden der iiberale partij welke het hardste leven hadden gemaakt, werden door de studenten op de tribune luidruchtig toegejuicht en toegewuifd. Treurig heden en treurige toekomst met zulke hedendaagsche en aankomende volks vertegenwoordigers, ordeverstoorders en gezagvertreders. 25 Nov. '98. Bij kon. besluit is met 1 Jan. 1899 aan dr. A. D, v. d. Harstop zgn rerzoek eervol ontslag verleend als leeraar aan de rijks boogere burgerschool te Middelburg. Bij de Tweede Kamer is een wets voorstel ingekomen tot naturalisatie onder anderen van F. X. Manhardt, horlogemaker en muziekonderwijzer te Goes. Door Ged. Staten van Zeeiand is goedgekeurd het besluit van den Raad der gemeente Ond-Vossemeer tet het reduceeren van de kermis van drie tot twee dagen, omdat, omdat zij in beteekenis voortdurend achteruitgaat. De zittingen van den Militieraad, buiten Middelburg te houden, worden ge opend te Hulst 20 Dec., en te Oostburg 24 Dec. en te Zierikzee 28 Dec. a. Aangewezen zgn: voor die te Hulst de gemeenteuAxel, Boschkapelle, Clinge, Graanw en Langedam, Hengstdijk, Hoek, Hontenisse Hulst, St. Jansteen, Koewacht, Neuzen, Ossenisse, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Stoppeldijk, Westdorpe, Zaamslag en Zuiddorpevoor die te Oost burg de gemeentenAardenburg, Biervliet, Breskens, Cadzand, Ede, Groede, Hoofd plaat, St. Kruis, Nieuwvliet, Oostburg, Retranchement, Schoondijke, Sluis, Water landkerkje, IJzendijke en Zuidzande voor die te Zierikzee de gemeenten Brouwers haven, Bruinisse, Burg, Dreischor, Duiven- dijke, Eikerzee, Eliemeet, Haamstede, Kerk- werve, Nieuwerkerk, Noordgouwe, Noord- welle, Oosterland, Ouwerkerk, Renesso, Serooskerke (S.), Zierikzee en Zonnemaire; alsmede St. Philipsland, St. Annaland en Stavenisie. X7

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1898 | | pagina 1