VOOR ZEELAND. NIEUWSBLAD HISTORISCH CHRISTELIJK- Ho. 151. 1898. (DoruMttg 22 Scpfemöcc. IraaaCfde lanrgang. VERSCHIJNT PRIJS DER ADVERTENTIËN G. M. KLEMKERR te Goes F. P. D'HUIJ, te Miidelburg. Wat willen de anarchisten? ELKEN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p„0,95. Enkele nummers0,025. van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. UITGAVE VA! en Zij die zich met UPsiapy Oct. a. s. op ons blad abonneeren, ontvangen de nog voor dien datum verschijnende nummers gratis. O De daad der Caserio's, Henry's, Lucchi- ni's en hoe zy meer heeten mogen die sluipmoord pleegden op gekroonden, heeft weer meer dan ooit de aandacht doen vestigen op de sombere party der anar chisten, die den dood in haar vaandel schryft, het „geen God maar dan ook geen Meester" tot in zijn graweiykste conse quenties in toepassing brengten de uit vindingen der wetenschap dienstbaar maakt aan hare helsche raadslagen. Deze party ontleent haar naam aan de anarchie (regeeringloosheid) waarvoor zij zegt te vechten. Zy dankt haar beteekenis aan een Rnssisoh officier, Bakoenine ge naamd, die in 1847 wegens zijn heftige pleidooien vee* de vrymaking der Polen, nit Parijs verbannen werd, terwijl zyn bezittingen ter waarde van 3 miljoen roe bels in Rusland, aan den staat kwamen. Gedurende het rumoerige jaar 1848 nam hy in onderscheidene steden van Europa aan versohillende oproeren deel. In Dnitschland, Oostenrijk en Rnsland, werd hy vervolgens tot de doodstraf ver oordeeld, waarvan hy telkens gratie wist te verkrygen, totdat hy eindelijk door het laatstgenoemde Rijk naar Siberië werd verbannen. Vandaar ontsnapte hy naar China en kwam in 1861, tot aller verbazing, in En geland aan, waar hy 'tweer opnam voor zyn Polen en de revolutionaire bewegingen in alle landen steunde. Hy eindigde zyn rusteloos leven in Zwit serland. In zyn „Revolutionaire Catechismus" lezen wy „De revolutionair is een gewijd mensch, hg heeft geene persoonlij ke belangen geen gevoelens, geen neigingen, geen eigendom en ook geen naam. Alles wordt door hem in beslag geno men door éèn eenig uitsluitend belang, één eenige gedachte, één eenige hartstochtde revolutie. In het diepst van zyn wezen niet slechts in woorden, maar inderdaad, heeft hy vol komen gebroken met de burgerlijke orde, geheel de beschaafde wereld, de wetten, de gewoonten en de algemeen erkende zeden der wereld. Een revolutionair ziet af van de weten schap dezer wereld, die hy voor de vol gende geslachten afschaft. Hy kent slechts ééne wetenschapde verwoesting. Hond tegen zich zeiven, moet hy het ook tegen anderen zyn, alle gevoelens van toeneiging, ver weekelij kende gevoelens van verwantschap, van vriendschap, van dankbaarheid moeten in hem door den eenigen en kouden hartstocht van het omwentelings- werk verstikt zyn. Dag en nacht moet hg éen enkele ge dachte hebben éen eenig doel, namelijk de onverzoenlijke verwoesting. Terwijl hy kond en onophoudelijk dit doel vervolgt, moet hy bereid zyn, zelf onder te gaan en allen, die hem in dit doel hinderen, met eigen handen om te brengen. Hy mag niet terugschrikken voor de verstoring van eenige positie (dat is ook niet voor koningsmoord(van geen band, geen mensch die deze wereld toebehoort. In de overtuiging, dat de vrymaking en het gelnk des volks slechts kan worden bereikt door eene alles verwoestende volks revolutie, zullen de verbondenen alles aan wenden om het ongeluk en de ellende te vergrooten j om het geduld des volks nit te putten en het tot algemeenen opstand aan te hitsen. Onze zaak isde schrikkelijkevolstandige Onverzoenlijk» en algemeene verwoesting." Met dat denkbeeld van „onverzoenlijke verwoesting" zijnde volgelingen van dezen gedachten Pool het eens. Dit bewyst onder anderen het besluit van het anarchistisch congres, reeds in Juli 1881 te Londen genomen, dat voor de vernietiging van VorstenMinistersGeeste lijkenadellijke heeren, gr oote Kapitalisten en andere dergelijke personen elk middel geooeloofd" is. Dit bewijzen niet minder de moorden en moordaanslagen door aanhangers dezer party gepleegd en toegejuicht. De anarchistische „party" heeft haar aan hangers in alle landen. Zy is een cosmopolietische party. Aan het denkbeeld van een vaderland zijn de zwervers die tot haar behooren, reeds lang ontwassen. Overal is hun land, waar maar „broe ders" rondloopen en waar gekroonden en andere rijken der aarde wonen, welker le venslicht zij zich geroepen achten uit te blazen. Die party telt ryken en armen, ouden en jongen, aanzienlijken en geringen on der hare leden, professoren en handwerks lieden, geleerden en onkundigen. In Amerika is haar hoofdzetel. Maar ook in Italië telt zij hare aan hangers by duizenden. In Spanje, in Frank rijk en België zijn zy ook in grooten ge tale. In Zwitserland, het broeinest van het anarchisme, zijn zy het gevaarlijkst. Daar toch heeft het anarchisme de harten der wetenschappelijke wereld vervulddaar biedt een liberale regeering aan alle uit geweken moordenaars schuilplaatsdaar krijgen de studenten de anarchistische be schouwingen over staat- en staathuishoud kunde rechtstreeks van hunne leermeesters te hooren. In Zwitserland is het socialisme opper machtig en van 't socialisme tot 't anar chisme is maar éene schrede. Professor Reichel te Berlijn is een hoog- leeraar met sterk anarchistische neigingen. Te Zurich is dr. Schmidt, die in Duitsch- land zich nergens als privaat docent ves tigen mocht, wegens zijne politieke ge voelens, hoogleeraar en geeft college in de reeds lang door professor Treub ten onzent afgemaakte „waardetheorie". Aan de universiteit te Nenchatel werd de beroemde dierkundige Elysée Reclus tot professor benoemd, niettegenstaande een ieder wist dat hij anarchist is. Hij bedankte omdat bij met het oog op zijn groot werk er geen tijd voor had. Maar hy beval zyn geestverwant, secretaris en vriend Metchnikof in zyn plaats aan, met het gevolg dat deze benoemd werd. Deze nam de benoeming aan doch legde den curatoren nog eens voor dat hij was lo atheïst2o anarchisten 3o nihilist zoodat zij wel moesten weten wien zy kregen. Curatoren vonden echter hierin geen bezwaar, en zoo werd deze „atheïst, anar chist, nihilist" professor. Is het wonder dat in zulk een land de anarchistische denkbeelden zoo welig tieren; de anarchisten zoo gaarne er rondwandelen dat een Luccheni zich daar de Keizerin van Oostenrijk tot slachtoffer kwam kiezen. Dat er verband bestaat tusschen den afval van den hoogen God en de ontwik keling dezer '(nieuwe denkbeelden behoeft niet afzonderlijk meer opgemerkt. Ongeloof en revolutie zijn altijd samen opgetrokken. Groen heeft in 1846 al voorzien wat wy nu zien gebeuren. Hij heeft by de ontwikkeling der libe rale denkbeelden tegen de uitspattingen der anarchisten gewaarschuwd. Het bekende trapje: Conservatisme. Liberalisme. Radicalisme. Socialisme. Anarchisme. Nihilisme is van hemen dat hy goed gezien heeft, bewijzen de feiten. En de stelselmatige verlroekening van den levenden God zal de stelselmatige ondermijning van bet gezag en in onze dagen zelfs van het leven <br vorsten en andere overheidspersonen al meer ten ge volge hebben. Met te toornen op de aterlingen die 't leven der vorsten bedreigei, is men er niet. Het kwaad moet in dtn wortel aan getast. Het is't neutralisme der sholen dat hier en elders 't zaad heeft aangdragen, waar van de opbrengst thans met mile schooven door de kinderen der resolutie wordt geoogst. Weet gij wat de anarchisten willen? Deroulède beeft het in de Fransche Ka mer eens zeer geestig opgemjrkt dat hun programma is nte leven zondei werken en te dooden zonder vechten". Droomers onder ben spreien wel van een maatschappij, waar de menschen in harmonie zullen leveu en gein wetten van noode zullen zijn, doch ho> de denkers onder hen zich deze maatschppy denken schijnt hun zeiven tot nog toi niet bekend. In éen punt komen zy (vereen, deze omkeerders der maatschappij. Zij haten de bourgeois wereld en trachten door woord en geschrift, door dynamiet in dolk daar van 't bewijs te leveren. Naar een vast plan werkten zij tot nog toe niet. Meer negatief dan positief was tot nog toe in Europa hun iptreden. In Amerika is echter eenigejaren geleden eene proclamatie verschenen die 't ver moeden wettigt dat zy wel pen vast plan sckynen te hebben. Deze proclamatie, zoo heet het, zal afge kondigd worden op den dag tan den alles- overweldigendenalgemeenen opstand of omiventeling"zooals aan het hoofd daar van te lezen staat. Den korten inhoud dier prcclamatie laten wij hieronder volgen en hierbij vestigen wij in de eerste plaats de amdacht op de middelenwaardoor men het doel wenscbt te bereiken. „In iedere gemeente waar het volk over wonnen heeft, zullen revolitionaire com missies bijeenkomen, welk) de bevelen van het revolutionaire legtr zullen uit voeren. Alle werklieden zullen gewapend, alle gezagkebbenden, hetzij keizers, konin gen of presidenten, omgebracht worden. Terzelfder tijd zullen de vijtnden des volks in grooten getale vermoord worden. „In alle gemeenten worden opstanden verwekt, de oorlog kan serst eindigen, wanneer de vijand tot den laatsten man gedood is. Alle eigendom gaat aan de ge meenschap over. Totdat eer harmonische orde van zaken ingesteld ztl zijn, zal alle schuld vervallen, zullen alle in pand ge geven voorwerpen aan den eigeuaar terug gegeven en zal geen woniighuur betaald worden. „De gemeenschap versciaft een ieder de noodige levensbehoeften, totdat allen werk zullen hebben. Een gemeente welke levensmiddelen te over heeft, zal bet overschot geven aan eene gemeente, waar te weinig is. Vakvereenigingen zullen opgericht worden, wien ille fabrieken, gereedschappen, grondstoffen enz. zullen behooren. Dit is de grondslag, waarop de nieuwe maatschappij spgebouwd zal worden. „De gemeenschap ontvangt de geprodu ceerde goederen en houdt daarvan uitdee- ling. Scholen ook voor volwassenen moeten opgericht worden. In de kerken zal men den godsdienst der waarheid en der kennis verkondigen. „Wetboeken, strafregisters, contracten en dergelijke stukken worden verbrand. De gevangenissen worden geopend, leger en politie worden afgeschaft. Wie zich ver zet, wordt gedood." Zoodanig zijn de middelen waardoor de anarchisten hun doel hopen te bereiken, een rechtvaardige maatschappij te stichten. De proclamatie geeft verder een beschrijving van de inrichting dier maat schappij. „De maatschappij zal bestaan uit onaf hankelijke gemeenten, welke door een reeks verbonden, uit vrijen wil aangegaan, bijeengehouden zullen worden. Yan tijd tot tijd zal het volk zonder onderscheid van geslacht, bijeenkomen om over zaken van algemeen belang te beraadslagen en hen aan te wijzen, die het geschikt acht om hunne besluiten uit te voeren. „Het onderscheid tusschen de steden en het platteland moet vervallen, de huur woningen en de nauwe straten moeten ver dwijnen, om plaats te maken voor flinke woningen omgeven door tuinen, bewoond door een groep menschen, welke te zamen zullen huishoudea, om hun comfort zooveel mogelijk te vermeerderen. „Privaat eigendom bestaat niet, alles behoort aan de gemeente, van wie ieder de levensbehoeften kan verkrygen, welke hij verlangt. Het totaal der aanvragen zal de te produceeren hoeveelheid bepalen. Allen, zoowel mannen als vrouwen, hebben een aandeel in de productie, met behulp vau machinee en de scheikunde zal de arbeid tot op een minimum beperkt worden, zoodat het grootste deel van den dag metgenoegens doorgebracht kan worden. „Enkelen moeten hun vrijen tijd aau hun medeburgers wijden en een werkzaam aandeel nemen in het algemeen bestuur anderen zullen zich nuttig maken door het schrijven van boeken of het houden van lezingen, weer anderen kunnen lessen aan de Hoogeschool bijwonen, welke voor allen toegankelijk zal zyn. Scholen voor de ontwikkeling van schilders, beeldhou wers en musici moeten in het bijzonder aangemoedigd worden. „Zij, die van kinderen houden en vrou wen zullen de onderwijzers van beroep moeten bijstaan bij het onderwijzen van het opkomend geslacht. Het onderwijs wordt gegeven in ruime luchtige lokalen, zoo mogelijk in de open lucht. Ten einde lichaam en geest gelijkmatig te ontwikke len zullen de lessen afgewisseld worden door spelen en lichaamsoefeningen. „In schouwburgen en concertzalen moe ten allen vryen toegang hebben, de artisten zullen door de gemeente beloond worden. „Iedere man zal vry zyn in de keuze van een levensgezellin." De proclamatie eindigt met de schoon klinkende belofte, dat in de nieuwe maat schappij alle ellende, misdaad, onrecht vaardigheid eu wat dies meer zij ver dwenen en de tijd aangebroken zal zijn om inderdaad van het leven te genieten. Hoe men het echter aanleggen zal de menschen zoo te veranderen dat zij voor zulk een maatschappij geschikt zijn, vooral nadat men eerst vreeselijk heeft gemoord en dus wraakzucht heeft opge wekt dat schijnt nog het geheim der anar chisten. Yan dezen „geluksstaat" zijn wij geluk kig nog verre. Maar eerlijk gezegd, wie deze proclamatie leest zal moeten bekennen dat meer dan een artikel op dit program reeds lang een aanzienlijke plaats beslaat op 't program van hen die niet gaarne voor anarchisten of socialisten zouden gehouden worden. Wanneer men de „godsdienst" leest ge lijk de Biihlers e. s. die uitstallen in hunne geschriften, dan begrijpt men hoever het met de godsdienst in de kerken reeds ge komen is. De liberale afschaffers van het leger zijn nu reeds legio, evenals de tegenstanders van wetten en politie. De onderscheiding tusschen steden en dorpen liet Thorbecke reeds een halve eeuw geleden vervallen. Afschaffing van privaat eigendom is ook al geen privaat eigendom meer van de socialisten. Kosteloos onderwijs en dito vermaak is een liberaal begrip, waarover men al niet eens meer twisten wil. Het vrije huwelijk, hoe menigeen die gruwt van anarchisten, brengt deze droeve leer niet schaamteloos in toepassing en hoe menig eerlijk liberaal droomt zelfs nog niet den schoonen droom mee van eentoestandvan vrede en geluk, die 't onbeperkte levensge not zal vergezellen, zoodra maar deze on- gerechtige maatschappij zal voorbijgegaan zijn- En dat ook zelfs de parlementaire socia listen geen baar beter zijn, dat bewijzen nitdrakkingen als onder anderen eenige jaren geleden door Troelstra gebezigd zyn in een protestmeeting van den Bond „Steeds voorwaarts." „Wat zullen we er tegen doen? Geweld kunnen we nog niet gebruiken, niet omdat we dat te gemeen viuden, maar omdat we nog niet sterk genoeg zijn. Konden we de spoorwegmaatschappijen met dynamiet iu de lucht laten springen, dan zou dat natuurlijk een heele omkeer teweeg bren gen." Nog eens zij 't gezegd. Niet met te toornen tegen de anarchisten. Maar met 't anarchisme in onze naaste om geving, wie weet ook in ons eigen hart to bestrijden, met recht en gerechtigheid te betrachten, zullen wy de revolntie in dezen meest stuitenden vorm kunnen tegenhouden. En dan tegen de Revolutie het Evan gelie, blijft de beproefde lens waaronder wy in dezen strijd optrekken. Een leus voor 't leven, een leus zelf leven. Dit laatste vooral is noodig om eiken vijand, van binnen en vau buiten, te weer staan. DE TROONREDE. De Koningin beeft haar eerste troonrede gisteren uitgesproken. Gelijk de lezers weten moet iederen derden Dinsdag in September de Yorst des lands de zitting der Staten Generaal openen. Als alle jaren geschiedde dit thans ook met eenige plechtigheid en onder toejui ching van tienduizenden buitenstanders, zoo stadgenooten als menschen van bniten. De belangstelling was zelfs grooter, de wijl de Koningin voor 't eerst zelf de troon rede uitspreken zou. De Koningin reed in de glazen koets met de Koningin Moeder, naar de verga derzaal der tweede kamer, waar 't meeren- deel der leden van beide afdeelingen der staten generaal, in ambtscostnum, bijeen waren onder voorzitterschap van den voor zitter der eerste kamermr. v. Naamen, om de Koningin te ontvangen. Alleen de heeren Pyttersen, Heldt, Nol- ting en Ketelaar waren in zwarten rok, de drie geestelijken: dr. Schaepman, dr. Everts en dr. Nolens hadden de priestertoog met langen mantel aangetrokken. De galerijen waren bezet met dames en heeren uit allerlei stand. Een der loges was ingenomen door de Indische vorsten den sultan van Siak, den prins van Solo en de prinsen van Keetei, allen in hunne rijk met goud geborduurde tunica's. Nauwelijks drong het eerste saluutschot tot de zaal vol beweging en levendigheid door, of de zon brak door de giazen lan taarn, met hare stralen het goud der uni formen doende glinsteren in haar vroolijk licht. Weinige oogenblikken daarna openden zich de middendeuren de kamerheer cere moniemeester trad binnen en kondigde de komst der Koningin aan. Aller oogen zyn naar den iDgang gericht. Eerst trekken de kamerheeren en groot- waardigheidsbekleeders van het hof naar hunne plaatsen ter weerszijden van „den troon dan nadert de opper ceremoniemeester en onmiddellijk achter hem de Koningin. Zij is binnen geleid door eene commis sie nit de beide kamers, bestaande uit de heeren Viruly, Merkelbach, v. Pallandt, 'Alberda en Pijnacker Hordijk leden dei- eerste-, Mackay, v. d. Borch, Har'togh, Harte, Travaglino, Houwing,Veegens, Conrad en Hennequin van de tweede Kamer. Vriendelijk neigend naar beide zijden

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1898 | | pagina 1