NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Saferifag 80 lull fmaaffde laatgang. CHRISTELIJK- sr HISTORISCH De twee pendanten. Ho. 128. 1898. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Coes. Euphonia zal Dinsdagavond te 8 ure op de tent op de Groote Markt ter gelegenheid van den verjaardag der Ko ningin-Regentes het volgende programma uitvoeren 1. Volksliederen 2. Au pas camarade8, marsch van Benoodt3. Ouver ture zu Berlin, Wie er weint und lacht van Conradi4. Intermezzo Russe, van Francke 5. Le pré aux clers, fantaisie van Hérold. Pauze. 6. Au Vallée d'Aran, fan taisie pastorale de Mahay 7. Donauwellen, wals van Ivanovici8. Envélo, fietsgalop van Mahay; 9. Le Voyage en Chine, par. Mullot10. Volksliederen. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Volgens belofte geven wij hieronder de heide Aaltensche strooibiljetten. Het eerste is 't antirevolutionaire; het laatste ghet liberale biljet. Kiezers van Atnbt-Doetinchem Donderdag a. s. 30 Juni wordt ge weer ter stembus geroepen. Flink hebt ge u gehouden bij de laatste stemming, nog meer krachtsinspanning zal er uwerzijds gevergd worden bij de herstemming. Mannen ver saagt niet. Wees wakker en op uw post. Nogmaals wijzen wij u op het groote belang der a. herstemming. Zult gij de liberalen hun zetels laten behouden Om de wille van u zelf en van uwe kinderen bidden wij u kies toch nooit een liberaal Als het uw vurig verlangen is, dat uw kinderen wandelen in uw voetspoor, dat zij het dierbare kleinood, den bijbel, zullen gebruiken als hun riohtsnoer op den levens weg, als ge nog liefde voelt voor uw kerk, kies dan nooit een liberaal, blijft ook niet thuis, want dan steunt gij ze toch, maar kies de antirevolutionnairen Te Gussinklo en Te Winkel. Het liberalisme heeft gebroken met de kerk. De liberalen hebben het bewerkt dat van denzeltdeu preekstoel waarop Gods naam met eerbied en ontzag genoemd wordt ook Godslasterlijke taal mag verkondigd worden zonder dat ge dit beletten kunt. In uw kinasche jaien, op school, mocht er gebeden worden, het licht van Gods Woord werd op den kandelaar geplaatst, men vertelde u van Gods wonderdaden. De liberale staat moet uw kinderen niet opvoeden, niet beschermen, neen, gij moet ze beschermen tegen den staat. Eerst zal de staat uwe kinderen opvoeden tot alle chris telijke en maatschappelijke deugden en aan kunnen ze de maatschappij in. De maat schappij waarin de liberale regeering de schandhuizen in stand houdt, waarin men uwe zonen lokt, die rein van huis ziju gegaan; straks komen ze in de kazerne en de liberale regeering tapt zelf jenever voor uw jongens inde cantine en strijken de centen der landskinderen voor dat vergif in de schatkist. Gaan ze naar Indië, dan verkoopt diezelfde regeering opium aan hen alsof de jenever alleen hen nog niet vroeg genoeg ten verderve sleept. De liberale regeering duldt het, dat in liberale bladen advertenties geplaatst worden, die gij niet onder de oogen uwer dochters durft brengen. Advertenties, waaruit kinderen leeren, dat ze een groote last zij n voor hun ouders, en waarin het den ouders wijs gemaakt wordt, dat ze nog minder zijn dan een dier. Zij beelddragers Gods! O! Chris tenen in Ambt-Doetichem, gij, die nog met eerbied uw knieën buigt voor den Koning der Koningen, gordt u aan om te strijden tegen een party, die in alles Christus aanrandt. Verban uit uw huizen die zedekwet- sende, huichelende, satanisch spottende bladen waardoor in de harten uwer kinde ren al vroeg het zaad gestrooid wordt van allerlei zonden. Zijn die harten van nature al niet boos genoeg? Ban de liberalen uit de regeering, tot ze niet meer plaat sen bekleeden dan waarop zij recht hebben. Kiezers van Ambt-Doetinchem Donderdag a. s-, 30 Juni, wordt ge weer ter stembus geroepen. Flink hebt ge U gehouden bij de laatste stemming, nog meer krachtsinspanning zal er uwer zijds gevergd worden bij de herstemming. Mannen ver saagt niet. Weest wakker en op Uw post. Nogmaals wijzen wij U op het groote belang der a.s. herstemming. Zult gij de twee leden uwer Hervormde Kerk hun zetels laten verliezen. Om de vrijheid van U zelf en van Uwe kinderen bidden wij U, kiest toch nooit een Dolee- rende of Kuyperiaan. Als het Uw vurig verlangen is, dat Uw kinderen zul- en blijven wandelen in Uw voetspoor; dat zij het dierbaar kleinood, den Bijbel, onvervalscht zullen mogen blijven gebrui ken als ge nog liefde gevoelt voor de Kerk Uwer vaderen, kiest dan nooit man nen als te Gussinklo en te Winkel, die, door de hulp der Roomschen aan te nemen, later naar de pijpen van Rome zullen moeten dansen, maar kiest de twee leden Uwer Hervormde Kerk. Mr. W. D. Bosch en B. J. Manschot. De doleerenden hebben gebroken met de Nederlandsche Hervormde Kerk. De do leerenden hebben het bewerkt dat van den zelfden predikstoel, waarop Gods naam met eerbied en ontzag genoemd wordt, ook taal mag verkondigd worden, die scheuring, twist en tweedracht brengt onder de huis- genooten des geloofs, tot groote vreugde van Rome, Denkt aan de Paneelzagerij in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, aan de troebelen te Aalten, aan de vechtpartijen op de Vein we enz. En zal ook in het Ambt niet binnenkort een doleerende Kerk ver rijzen ten einde scheuring te brengen in de Hervormde Gemeente Rome en de Doleerenden zullen Uw kinderen niet opvoeden, niet beschermen. Neen, gij moet ze beschermen met al de kracht die in U is, tegen de schadelijke invloeden, die van dit schandelijk Mon sterverbond uitgaan. De haat van de Doleerenden is zóó groot, dat zij u in hun strooibiljetten met leugen achtige woorden, te schandelijk om hier te herhalen, „opzetten tegen de Overheid" welke ook zij in de eerste plaats eerbied hebben te betoonen en gehoorzaam behoo- ren te zijn. Verbant uit Uw huizen die biljetten en couranten, waarin de doleerenden hun God- onteerende en de Overheid beleedigende taal verkondigen, waardoor in de harten Uwer kinderen al vroeg het zaad van haat en nijd gestrooid wordt. De aandachtige lezer oordeele nu zelf aan welke zijde de grove leugen was. Het liberale biljet heeft bij eene politieke verkiezing kerkelijke hartstocht opgewekt, en gelogen o. a. dat de liberale heeren „den Bijbel behouden" en zorgen kunnen dat „geen doleerende kerk verrijze". Het antirevolutionaire biljet heeft, schoon hier en daar met laakbare overdrijving en generaliseering, de bekende fouten en gevaren van het liberalisme in herinnering gebracht. De Middelburgsche Courant door de tegenovergestelde conclusie van hare Zutphen- sche collega te beamen, waar zij aet libe rale biljet ver boven 't antirevolutionaire prijst, heeft hierdoor den goeden dunk om trent haar fijnen politieken smaak, naar onze meening, in zeerernstiggevaar gebracht. Volgende week beginnen de vrienden van Christelijk Schoolonderwijs hun rond gang langs de woningen der voorstanders en voorstandsters om een gift te vragen eene uniegift voor de Christelijke scholen in hunne woonplaats. o, Dat wie kan toch veel geve. De geldelijke nood onzer Scholen met den Bijbel is zoo groot. Van zeer nabij met enkele dezer scholen in onze omgeving op de hoogte, wagen wij 't te verzoeken dat men toch vporal dit jaar de hand niet gesloten houde, en de broeders die zich gaven voor deze min aangename taak om te bedelen voor hunne en ook uwe scholen, met ruime giften verblijde. Onze scholen worstelen letterlijk ieder jaar met stijgende tekorten. Wat het Rijk aan subsidie geeft, wordt by na geheel in verhoogde nitgaven voor verbeterde inrichting en salariëering ver smolten. En om ook 'f hind van den arme van dit onderwijs met den bijbel te doen genie ten worden steeds grooter opofferingen ge vorderd. Helpe dan wie kan, en zegene de Heere de gaven, de gevers, de geefsters, de Scholen mot den By bel en eiken arbeid ondernomen in Zijn naam Het is eene Unie-collecte. Om de Christelijke volksschool ver- eenigt zich nog al wat den Christenmiam draagt en oog heeft voor de gevaren die de natie dreigen bij den afval welke in Kerk en Staat en Maatschappij al wordt. In de Haagsche tentoonstelling van vrou wenarbeid is naar beweerd wordt, het femi nisme aan 't woord. Wij gelooven het ook. Toch is er iets in dat ons aantrekt. Trouwens bij de opening heeft mevrouw Goekoop dit duidelijk doen uitkomen, en de heer de Clercq uit Nnnspeet heeft het deze week nog eens dunnetjes over gedaan. Er zijn in Den Haag en elders duizenden dames uit hoogere standen, wier leven ge heel nutteloos voorbijsnelt. Zij eten en drinken, luieren en hangen, ergeren en vervelen zich, negeren hunne omgevinglezen romans over vrije liefde en zelfmoordkortom doen niets dat nu eens tot verheffing van eigen stand of tot heil van den naaste stekken kan. Zy leven en verdwijnenen niemand mist haar. Nu tracht „Vrouwenarbeid" de oogen dezer dames te openen voor het breede veld waarop zy o, zoo nuttig kunnen worden. Zy moeten aan 't werk gezet. Zy kunnen heel wat tot stand brengen. Zij moeten trachten wat de heer de Clercq noemt „het conservatisme tegen handen arbeid" te boven te komen. Uit wat „Vrouwenarbeid" tentoonstelt blijkt, hoeveel op dit gebied reeds gedaan wordt en nog gedaan kan worden. Natuurlijk gaan wij noch met het femi nisme, noch met het sociaal coöperatisme gelijk enkelen dit schijnen te dry ven, mee. Doch de poging om de hoogere standen op te heffen uit hunne hoogte men ver- gunne ons dit averec'ntsche beeld om onze bedoeling te verduidelijken uit hunne hoogte van eigenwaan tegenover den han denarbeid de wereld die zich verveelt gezonde afleiding te bezorgenhet Buddhisme te breidelen dat onder de liefelijkste voor stellingen heele scharen van beschaafden ten verderve voert, verdient hartelijke toe juiching. De standen tot elkander. Het evangelie tot de verlichte heidenen. Dit moet het gevolg worden van deze „feministische" beweging van „Vrouwen arbeid" Zegenwensch aan H. M. onze Geëer biedigde Koningin. Beminde Vorstendochter, geliefde Koningin, In naam van God dtieëenig zy biddend (Uw begin; En voor Zijn Troon gebogen, bidt Zyn (gemeente meê, Om wysheid, hHlp en krachten en om den (waren vreê, Om wysheid in 't regeerende taak is (anders zwaar Doch hulp en steun zyn boven, dat worde (u steeds gewaar. Doorluchtige Vorstinne zoek dan uw kracht (by Hem, Dan zal de God der liefde ook acht slaan (op uw stem Dan wordt door u genoten de vrêe die (niet vergaat Hij staat dan aan uw zyde, die God die (nooit verlaat, De Bonds God uwer Vadren, de Hoogste (potentaat. Als u gevaar mocht nadren, Hy kan en (wil zulks doen, Vertrouw op zijn beloften, Hy wil Zyn (volk behoên. Leef dan, beminde Vrouwe, gelukkig en (tevrêen In 't vriendelijk bewustzijn Vorstin en (volk zijn een. Leef lang, zoo wenschen allen, geliefde (Majesteit, Leef lang, o Koninginne, leef tot in (Eeuwigheid (Bovenstaande regelen vloeiden uit de pen eener eenvoudige lezeres van ons blad. Wy nemen ze op by uitzondering. Red. Een onbetaalbaar leuke zet uit de Jon gelingsbode „Menigeen zou de geschiedenis van den Barmhartigen Samaritaan beter bevallen, indien er maar niet in gesproken werd van onkosten die later door hem vergoed zouden worden". Zy hy op niemand der onzen van toe passing wanneer straks de collecte komt voor de Christelijke School. Het komt al! Op de 53ste algemeene vergadering van het Nederlaudsch Onderwijzersgenootschap is 't wetsontwerp op den leerplicht ter sprake gekomen. Het hoofdbestuur, by monde van den heer Zernike, besprak 't rapport te dezer zake wat betreft den duur cn de controle. Artikel 1, zegt hy, opent al dadelijk den strijd. In plaats van den dertien jarigen, verlangt 't Genootschap N. O. G. den veertienjarigen leeftijd dat 't kind pas van school kan. Den ouders moet 't recht benomen wor den hun kinderen midden in den cursus van school te nemen, ook al ware de by de wet gestelde leeftijd bereikt. Feitelijk komt er dus voor vele kinderen bijv. allen die na 1 Januari dertien jaar worden, nog een jaar bij. N. O. G. stelt voor dat artikel 1 ge wijzigd worde, er moet in staan dat de kinderen tusschen hun 5e en 14e levens jaar 7 opeenvolgende jaren geregeld lager onderwijs moeten genieten. In plaats van 2 achtte men 1 tijdstip van toelating voldoende. De controle over het betrekkelyk school verzuim, gelyk zy in dit wetsontwerp ge regeld is, acht N. O. G. bepaald onuit voerbaar. Dit was ook van antirevolutionaire zijde herhaaldelijk aangetoond. Den arrondissements-schooiopzieners wordt zegt N. O. G. een onmogelijke taak opgedragen, hetgeen met voorbeelden wordt aangetoond. In 't wetsontwerp wordt voorts miskend zegt N. O. G.wat de onderwijzer tot dusver, veelal met succes, tot bestrijding van het schoolverzuim heeft gedaan. Het schoolverzuim neeait af, en dat is hun werk. Wat zij noodig hebben is een auto riteit die hun te hulp komt waar hun gezag en invloed te kort schieten. Het eerste onderzoek, de eerste macht moet aan de onderwijzers blijven, daarna kome 't gezag der autoriteiten. Ja, het grootste gedeelte van de toe passing dezer wet moet aan den onderwijzer worden opgedragen. En dan er moet deskundig schooltoezicht zyn, dat van zijn werkkring het hoofddoel zijner bezigheden maakt. Wat dit zeggen wil, weet men wel. Het versterkt ons in onze meening dat van deze wet niets goeds komen kan, dan eenige vette baantjes voor onderwijzers die schoolopzieners zuilen worden. LANDBOUW. Vereeniging tot verbetering van het paar denras in Walcheren en Bint Joosland. Buitengewone algemeene vergadering van Woensdag 28 Juli. Bij eene zeer talrijke opkomst verklaarde de heer H. J. E. Gerlach van Sint Joos land dat hij, bij afwezigheid van den heer G. Born, die hem deswege een telegram gezonden had, de leiding der vergadering op zich had genomen. Die vergadering was belegd met het oog op de omstandigheid dat een bericht was ingekomen van Nieuwenhuijzen, bij wien zooals men weet, de hengst „Lion Beige" gestald is, dat hij zich niet langer met de stalling van den hengst wilde belasten, omdat deze zeer humeurig en derhalve niet goed te regeeren was. De Commissie van Toezicht had de zaak onderzocht en was tot de conclusie geko men dat eene verander.ng in de stalling zeer gewenscht was, omdat de hengst dien men er bij Nieuwenhuijzen voor had, niet goed verzorgd werd. Met het oog hierop stelde de voorzitter voor dat de vergadering mede een besluit zou nemen dat verandering gewenscht was en middelen zou beramen om tot die ver andering te geraken. Al dadelijk verhieven zich talrijke stemmen tegen dat voorstel en de heer Mesu maakte zich tot tolk der tegenstanders door te verklaren dat hij niet met het voorstel kon medegaan. De heer Born had op zich genomen den hengst voor een vol jaar te stallen. In zyn oog was dus de heer Born de verantwoordelijke man en vond hij het minstens vreemd dat de heer Born hier niet verschenen was om zich te verantwoorden. De voorzitter antwoordt hierop dat de Commissie van Toezicht de verantwoorde lijkheid van den heer Born niet van toe passing vond, nu deze heer zijne hofstede overdeed aan Nieuwenhuijzen. In het belang van het dier zeiven moet zij op spoedige verandering blijven aandringen. De heer Mesu persisteert echter by zijn gevoelen dat de heer Bom hier wel dege lijk de verantwoordelijke man is »n stelt voor de vergadering te verdagen om den heer Rorn iu staat te stellen zich te komen verantwoorden. De heer Nieuwenhuijzen verklaart hier op den hengst niet langer te willen houden dan tot aanstaanden Maandag en de Com missie van Toezicht deelde bij monde van den Voorzitter mede dat zij, zoo geene verandering tot stand kwam, ha ir mandaat zou neerleggen. Dit alles, herhaalt de heer Mesu, zyn zaken die de vergadering niet regardeeren; dat Nieuwenhuijzen den hengst wil op ruimen is eene zaak die alleen den heer Born regardeerthy betreurde het zeer dat deze niet hier tegenwoordig was en handhaaft zyn voorstel om de vergadering te verdagen ten einde hem alsnog in de gelegenheid te stellen zich te verantwoorden. Van alle kanten volgde op die woorden een langdurig applaus, zoodat de voorzitter wel genoodzaakt was voor te stellen de vergadering te verdagen tot den volgenden Donderdag, om dan met of zonder den heer Bom een besluit te nemen. Dit voorstel werd met algemeene teeke nen van goedkeuring ontvangen en nadat de heer Voorbeytel nog aan de vergadering had medegedeeld dat de heer Urchard zich bereid verklaard had den hengst te stallen op dezelfde voorwaarden als de heer Bom, ging men uiteen. Bij herstemming is Dinsdag tot lid van den raad te St. Philipsland gekozen de heer J. A. Stols (aftr.) met 90 stemmen. De heer Th. A. Boudeling had er 50,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1898 | | pagina 1