NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH flo. 91. 1898. Suisifag 8 Met. IttmaffiCe laacgang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De overige artikelen. de Zaterdagen voor. Buitenlandsch Overzicht. DE OORLOC. elkkn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent* Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Het wetsontwerp legt door zijn diep ingrijpen in de bevoegdheden der ouders, in beginsel de opvoeding en bet onderwijs in banden van den staat; van den „neutralen» of „godsdienstloozen" staat. Willen de Christenen dat? De SavonNiN Lohmax. Een der grootste fouten van het ontwerp leerplicht is dat het aan allen eene ver plichting oplegt die slechts voor enkelen diende bestemd te zijn. Wanneer ik mij» kind goed onderwijs laat geven heeft de wetgever niet 't recht mg dit nog als verplichting, ja nog erger, als poenale sanctie op te leggen. Dan past 't hem geenszins tot mg te zeggengij zult uw kind naar schooL zenden en anders de kast in. Zoolang ik mgn kind niet verwaarloos heeft hij in mg» huis niets te zeggen en mg niets hoegenaamd in zake de opvoeding mgner kinderen voor te schrgven. ZoolaDg die verwaarloozing niet kan worden ge constateerd, de Standaard heeft het zoo terecht herinnerd, büjft my house my castle en wijs ik den wetgever of zgn ambte naren aan de deur van mgn huis af; ook al word ik daardoor honderdmaal wat de Nederl. ironisch noemt, de delinquent. Een andere fout van den wetgever is zgn eenzgdige zin voor het intellectualisme voor de almacht van het intellect, het verstand. Knappe mannen, veelweters, thnis op school in alle vakken a tot i moeten de knapen reeds zgn en gg kweekt er brave menschen van. Kennis is macht. Wg minachten de kennis nietwg hebben ook heel wat over ook voor de verstandelijke opleiding onzer kinderen. Maar die is voor ons 't hoogste niet. Wg hechten meer aan de opvoeding. Die staat hpoger dan ontwikkeling, is iets anders dan africhting; is, gelgk de onderwgzers uit de periode 5778 ook in het leerboek van den Goeschen meester Swart geleerd hebben, een voeden naar boven. Daarbg er moet niet alleen een voeding voor 't verstand en den geestmaar ook voor de hand mogelgk zgn, harmonische ontwikkeling van hoofd, hart en hand is te verkiezen boven 'tdrgven voor ver standsontwikkeling aLleen. Eu hiermede houdt dit ontwerp geen rekeningja zelfs het verkondigt nog steeds als vaststaande waarheid, wat Opzoo- mer eerst geleerd en daarna met schaamte weder ingetrokken heeft, dat men wat men aan de scholen meer uitgeeft zal uithalen op de gevangenissenea dat brave menschen kweekt, wie maar gere geld de jongens naar de school jaagt. Een derde fout is dat de kosten niet overrekend zgn, terwgl men vermoeden kan dat die aanmerkelgk zullen stggen. Hierop wenschen wg echter in een af- zonderlgk artikel te komen; wg wenschen slechts nog op te komen tegen sommige der overige artikelen in dit ontwerp. Met 't voorgaande houdt verband onze bedenking tegen artikel 2 waarin wordt voorgeschreven dat een kind in alle vakken van a tot i onderwgs moet gehad hebben om te kunnen gerekend worden aan zgn schoolplicht te hebben voldaan. En niet binder luid spreken wg ons bezwaar uit togen den tenen schooltgd. Het spreekt van zelf men in menigen kring er wel niet tegen zal zgn om ook dezen eenen gepermitteerden spgbelschooltgd den wet- gever terug te geven. Wie niet ge woon is zijn kinderen thuis te houden, die houdt er geen opzetteiyken spgbeldag op na. Maar een andere moeilijkheid is dat menig ouder zgn kind minstens een school ed, ja zeker meer dan een schooltgd moet thuis houden. Wg zwijgen van de gevallen dat men nu ook wel eens met zgn kinderen uit wil. Daar zgn de Woensdagmiddagen en Maar er zgn gevallen dat men 't niet laten kan. Een oom uit de Oost is voor één dag slechts over. Een ziek kind moet noodzakelgk opgepast, terwgl moeder aan de waschtobbe staat. Een zieke moeder moet vervangen worden, al ware 't maar alleen om naar de bel te loopen. Een rg- toertj6 moet genomen, dewgl Vader maar één dag in een jaar vrgaf heeft. En zoo zgn er duizende gevallen, die nu als vrg verschoonbaar door de vingers glgdendoch van welke nu voortaan zeer nauwkeurig boek gehouden moot worden. En die een dergelgk verzuim tweemaal pleegt, die is er aan. Uit 't artikel De Delinquent heeft men gelezen wat dat in heeft. Ook 't ingewikkeld stel vrgstellingen wil ons niet bevallen. In artikel 4 sub 2 wordt aan hem die huisonderwgs aan zgn kind doet geven vrijstelling van artikel 1 verleend. Dit bewgst dat de minister een wet leerplicht voorstelt, doch een wet school plicht bedoelt. Eon dubbelzinnigheid te hinderlgker dewgl volgens de memorie van toelichting men voldoet aan artikel 1 wanneer men huisonderwgs verstrekt, want het huis «is dan de schoolterwgl men volgens artikel 4 er weer niet aan voldoet, want men wordt er van vrg gesteld. En wgl nu naar antirevolutionaire be schouwing en ervaring schoolplicht nog veel dieper in het onderrecht ingrgptdan leerplicht, waarbg men dan tenminste nog vrg is zgn kind van een bepaalde school af te houden, zonderdat de wetgever ons daartoe permissie behoefde te geven, daarom spgt 't ons zoo zeer dat deze wet er zoo onoprecht uitziet. Wg kunnen niet beoordeelen of 't op zet of vanzelfsheid is, maar de indruk wordt gemaakt dat deze wet zoo mooi mo gelgk is voorgesteld teneinde ons volk te vangen. Een witgepleisterd graf. Die vrgstelling van hen die hun kind huisonderwgs doen geven, dat wil zeggen die aan wat men in gezond Hollandsch leerplicht noemt voldoen, is aan zeer hin- derlijke bepalingen verbonden. Verbeeld u wat zoodanig een huisvader te doen heeft, volgens de artikelen 6 en 7. Hg moet (aan den burgemeester zgner woonplaats gaan zeggen dat zgn kind huisonderwgs krggt, en dat niet op een gewoon stukje papier, of mondeling' maar op een door de wet voorgeschreven wgze, volgens model en ;in bewoordingen door haar voer te schrgven. Hg moet das oen model afhalen op 't stadhuis, invullen, inleveren, en eerbiedig vragen of hg zgn kind, zijn eigen kind in zijn eigen huit, zoo en zoo mag op voeden. Doet hg 't zoo, dan zal hg al heel spoedig bericht krggen van den burge meester dat dit maar zoo niet mag. Volgens artikel 7 moet hg aan den bur gemeester ook kennis geven in welke vak ken zgn kind onderwgs krggt. Dan moet hg opgeven den naam en voornamen van zgn kind met zgn geboortedatum en wer kelijk verblgf. Hg moet ook den naam en voornaam en woonplaats opgeven van hen {of hem of haar van wie het kind huisonderwgs „geniet". Want ook dit laatste behoort volgens deze wet tot het recht der overheid, om te zorgen niet alleen dat het kind onder wgs ontvangt maar ook geniet. En dan moet in dit verzoek nog staan of artikel 7 of artikel 15 van de wet op 'tlager onderwgs op hem toepasselgk is; bepalingen die een gewoon mensehenkind niet bekend zgn, en waarnaar hg derhal ve eerst in de wet moet gaan informeeren. En wanneer nu zulk een huisvader dien langen weg heeft afgeloopen, dan krggt hg permissie van den staat om zgn kind huisonderwgs te geven, altijd voor een jaar. Want is het jaar om dan moet hg op nieuw aan 't loopen en aan 't praten ter secretarie en aan 't invullen van modellen bg den burgemeester. „Deze verklaring moet ieder jaar voor 1 Februari worden ingediend" (Art. 7). Let wel, voor 1 Februari. Vergeet hg het bg ongelukof was hg door ziekte of anderszins daartoe verhinderd, zoodat de termgn voorbggaat, dan ontneemt de burgemeester hem het recht om zgn kind huisonderwgs te doen geven en dan moet zgn kind naar school. „18 Wie dit nu geen ergerlgke tyrannie noemt, die wil opzettelgk het kwade goed praten. En zoo do huisvader nu in het tweede jaar het alles precies naar het model ge- daan heeft, dan nog hangt het lot van zgn kind aan een zgden draad. Immers de wet doet er nog een paar duimschroeven bg. Stel de meester of de juffrouw die zgn kind les geeft wordt ziek. Maar dat gaat zoo maar niet. Daarvan moet op 't stad huis kennis gegeven worden. Want onder wgs zal 't kind hebben; en als de huis vader dan zegt dat hg 't zoolang zelf zal doen, dan wordt dit hem verboden. En wil hg tgdens de ziekte een ander nemen opdat 't onderwgs voor zgn kind toch vooral maar niet stilsta, dan komt de wet gever hem zeggen dat hg ook weer be- hoorlgk volgens model van deze verande ring ter secretarie komt kennis geven, en anders zgn kind naar school moet. En wanneer later de zieke meester of juffrouw weer beter wordt, en de taak weer opvatten willen, ook dan weer de zelfde omslachtige manier van kennisgeving op straffe van intrekking der permissie Dan is de man er nog niet. Stel zgn kind is zes jaar en hg is van meening dat het eerst Op zjjn zevende moet gaan leeren. Dan komt weer de burgemeester of wie ook hem vertellen dat dit niet mag, dat het kind op zgn zesde jaar moet gaan leeren. Wil de huisvader hier niet aan, dan moet zgn kind naar de bewaarschoolen acht de huisvader dat de bewaarschool niet gezond is voor zgn kind of dat zgn kind aan moeders schoot spelende beter of even goed gevormd of voorbereid zal worden, dan beduidt de man der wet hem al heel spoedig dat hg er niets van weet en dat het kind de deur uit moet. De huisvader is niet vrg meer zgn kind op bepaalde uren onder eigen teezicht te houden. De staat ontrukt den kleine op bepaalde uren aan de moederzorgen de man of vrouw die zich hieraan niet onderwerpt krggt boete, wordt gesignaleerd aan 't plakke- bord en gaat ten slotte in de kast. Maar goed, de huisvader zal zich dan maar onderwerpenen zgn kind reeds op het zesde jaar aan 't werk zetten en de juffrouw of den meester op bepaalde uren laten komen om 't kind onderwgs te doen „genieten". Doch ook dan is hg er nog niet. Krggt 't kind huisonderwgs dan moet de vader ook weer op dezelfde manier als boven omschreven, ieder jaar komen ver tellen in welke vakken dit kind onderwgs ontvangt. En heeft hg dit gedaan, dan ia hg er niet mee afintegendeel dan heeft hg kans dat de ellende pas begint want dan komt de wet en zegt hem dat dit kind in te weinig vakken onderwgs krggt; er moeten er nog wat bg. Er zgn namelgk 8 vakken, de wet duidt ze aan met de eerste letters van der kinderen geliefkoosd a., b. c. Het kind van zes jaar moet onderwgs hebben in: lezen, schrgven, Nederl. taal, geschiedenis, aardrgkskunde, kennis der natnur, rekenen en handteekenen Natuurlgk de beginselen maar, doch onderwezen moeten zij worden die vakken a tot g en i. En of de huisvader nu al meent dat om te beginnen lezen en schrgven vol doende is, de wetgever brengt hem aan 't verstand, dat niet meer hg, de huisvader, maar de wetgever dit weten en hem op leggen zal. Zgn kind gaat derhalve werken aan al de genoemde vakken tegelgk. Natuurlgk met de noodige consideratie. Maar de huisvader is er daarmee nog niet. Art. 23 van het ontwerp zegt het wel anders. Daar komt een brief van den schoolop ziener. De man wil weten, krachtens bovengenoemd artikel, hoeveel uren per week het kind onderwgs ontvangt in elk dier vakken. Met meester of juffrouw moet de huis vader het werk verdeelen, de uren regelen en controleeren, enz. De huisvader geeft dat alles behoorlijk op. Maar lieve help, wat is er nu weer aan de hand daar is weer een brief van den schoolopziener, volgens artikel 23 alinea 2, niet aan den huisva der maar aan het kind gericht, waarbg het kind wordt opgeroepen op datum die en die, en unr dat en dat, voor hem te verschgnen. ZEd. gestrenge zal den kleine een examen afnemen, om te zien of het wel waar is dat hg in alle vakken on derwgs heeft gehad en of hg in elk vak voldoende opgeschoten is. Over 't dwaze, 't onbetrouwbare van de instelling van zoodanig een onderzoek zullen wij niet uitweiden. Zoolang groote jongens, gebaarde manieën die examen moeten doen, er, als tegen een berg, tegen opzien, en ook zg nog maar al te dikwgls het niet-uitkomen in hunae knapheid en belezenheid aan zenuwach tigheid of schroomvalligheid toeschrgven, moet men 't ook een kind niet kwalgk nemen dat 't voor zulk een „examen" druipt, terwgl de kennis wel aanwezig, de moeite wel besteed, de wet volkomen nageleefd kan zgn. En dan, welk een examen 1 Dat kind, dat nog nooit onder vreemden kwam, dan alleen om gevaccineerd te worden en nog slechts een flauwe herin nering heeft van dien mgnheer, die met vriendelgke stem en onder 't zeggen van heel lieve woordjes hem met een mesje achtmaal in zgn armpje heeft geprikt en toen later hem nog eens zeer gedaan heeft, moet nu weer maar nu geheel alleen bg een anderen vreemden heer examen gaan afleggen in de vakken a tot g en i. Stel nu dat het zich over al deze intimi- deerende herinneringen heenzet en niet verlegen is, maar de schoolopziener alles vraagt wat 't kind niet, en niets vraagt van hetgeen het wel gehad heeft, dan is de kennis onvoldoende bevonden en krijgt de huisvader hiervan bericht, met de sommatie er bg om te zorgen dat deze quaestie binnen drie maanden in orde moet zgn. En hg tobt zich af, en de meester ook, en het kind ook en over 3 maanden als 't kind weer met dien mgnheer alleen moet en nog ongelukkiger is dan de vorige maal, dan „zakt" het weer en de huisvader wordt officieel als verwaar- loozer van zgn kind door den rgksambte- naar schoolopziener bg den ambtenaar van het openhaar ministerie aangeklaagd. De huisvader wordt aangeklaagd, hg komt voor en wordt veroordeeld tot 6 dagen hechtenis, subsidiair f 25 boete, en natuurlgk de kosten 1 Dat heet dan een „vrgstelling". En zoo zgn er nog andere „vrgstellin gen" in deze wet, die óf het karakter van vrgstelling missen, óf niet passen in 't kader van dit ontwerp. Zoo worden vrggesteld van de verplich ting om tot han dertiende jaar op school te big ven, dezulken die voor dien tgd op een middelbare ef hoogere school zgn. Natuurlgk. Zoo worden vrijgesteld om met hun 6de op Bchool te komen wie nog op de bewaar school gaan. Natuurlgk. Maar zgn dat „vrgstellingen"? Stelt men een iietsrgder vrg van te lee ren loopen Komt wie spelende leert, niet even goed voort, dan wie geheel aan 't spel is gespeend? En dan de vrijstelling van gevaccineer- den t In een wet die schooldwang decreteert, te moeten herinneren aan een wet die schoolgaan verbiedt, bewgst dat de wet op den schooldwang ontgdig komt, onuit voerbaar is of zich beperken moet in hare uitoefening. De poot van poes 2jDie „vrgstellingen" kunnen mettertgd in gekrompen, die wet kan, zal zelfs verbe terd worden, zoodra het radicalisme, dat nu nog kwam met omzwachteld zwaard, 't den tgd zal achten het zwaard in al zgn scherpte te doen neerkomen. Principieel zgn de Borgesiussen en Troelstra's het eens 't zgn de omstandig heden maar die de eersten dwingen nog een weinig zachtkens te handelen met den jongeling. Wg zullen daarom dezen ebr- sten stap op dengevaarlgken weg aan onze liberale wetgevers niet toegeven. Wij zullen deze wet blgven bestrgden, niet uit zucht om te strgien maar dewgl wg een nieuwen strgd achter dezen zien opkomen een nieuwen politieken school strijd die de natie weder in twee kampen verdeelen en den glans der] regeering onzer koningin Toor lznge jaren verduisteren, ja den politieken ondergang der liberale partg baren zal. Want aan deze wet eet deze partg zich dood en daarvoor achten wg kaar zelfs nog te goed. Nog in den dommel Men dnide het ons niet envel, dat wg nog egns aan de alarmklok van de Provincial* Staten trekken. In een enkel district is men reeds, Of onze eerste aanmaning, ving aan den arbeid getogen, om alles op 7 Juni slagvaardig te hebben. Maar in sommige districten slaapt men nog zgn „winterslaap", al staat de zon reeds hoog aan den hemel. Van eene oproeping van de leden der kiesvereeniging is nog geen sprak* ge weest. Wie de candidaat zal zgn, wiens naam 17 Juni op het stembriefje moet zwart ge maakt, weet men nog niet. Aan de organisatie van het distriet, ooh daaraan denkt niemand nog. Maar, mannen, broeders 1 zoo maakt gij den naam onzer partg in Zeeland t* schande en speelt gg in de kaart van nw tegen* partg. Zoo gaan de Staten weder „om", maar „om" naar den verkeerden kant. Gelukkig, dat het nog niet te laat is, zoodat- nog kan worden goedgemaakt, wat tot dusverre werd verzuimd. Slechts vier weken resten nog, na aftrek der feestdagen. Het blgkt dat de Amerikaansche regee ring er wel wat vlug bg is geweest om den oorlog te verklaren. Immers niets schgnt gereed, en ook de orde in de gelederen laat nog veel te wenschen over. Drie regimenten militie van den staat New York weigerden dienst te nemen. Weer anderen weigeren mee uit' te trek ken *mdat men hun een andere organisatie wil geven. De Senaat heeft den bonw van 35 marineschepen toegestaan, men kan das aan den slag met honwe». Aan miss Gould is geantwoord dat haar 1 Vé miljoen dollars niet mogen worden aangenomen, tenzg ze er een oorlogsschip voor laat .bouwen en dit aan de natie cadeau doet. De indruk is dat, zoo Spanje een actieve mogendheid was, en wat dichter bg woonde, het een flink gebruik zou kunnen maken van Amerika's momenteele onmacht. Het is een toestand die aan 1870 doet denken toen was Frankrgk ook niet klaar; maar Duitschland wèl en profi-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1898 | | pagina 1