NIEÜWSBLAD VOOR ZEELAND. flo. 72. 1898. DontCewfag 17 ilafttf. fétoaaffife laarpng. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Isaac da Co sta. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent: Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij die zich met I A&V®?' April a. s. op ons blad wenschen te abonneeren, ont vangen de tot dien datum ver schijnende nummers gratis. Leerplicht. Alvorens onze beschouwingen voort te zétten onleenen wij aan 't eergisteren in gekomen wetsontwerp tot regeling van den leerplicht met zijn memorie van toelichting het volgende „Verplicht schoolbezoek Artikel 1 houdt in de verplichting der ouders of voogden hunne „kinderen" van hun 6e tot hun 13 jaar geregeld de school te doen bezoeken. De minister herinnert aan de verplich ting in ons Burgerlijk Wetboek aan de ouders opgelegd om hunne kinderen op te voeden, wat volstrekte vrijheid uitsluit, ter wijl erkenning van dien plicht tevens is ont kenning van 't recht, dus van de volstrekte vrijheid om in strijd daarmee te handelen. De teestand dat hij die zijn kind niet behoorlijk voedt, gestraft wordt, en die zijn kind voldooade opvoeding onthoudt, vrij uitgaat, niet mag voortduren. Leerplicht is 't middel om deze ouders tot hun plicht te brengen, zegt de regee ring, maar zij acht het bedenkelijk de kindereu alleen daarom aan 't gezag hun ner natuurlijke beschermers te onttrekken. Sinds 1878 is hier te lande herhaalde lijk op leerplicht aangedrongeneen maat regel waarbij 't belang van 't opkomend geslacht in hooge mate is betrokken. Van de school mag niet te veel wor den verwacht. Zij zal altijd slechts een zwak tegenwicht vormen tegen het gemis aan of de verkeerdheden van de huise lijke opvoeding. Een feit is het dat het goede zaad in de school uitgestrooid, door slechte invloeden en voorbeelden daarbui ten grootendeels verstikt wordt. De regeering nu meent dat juist de sociale ongelegenheden, zooals verwaarloo- zing van 't kind thuis, staatstusschenkomst te meer wettigen. Verwaarloozing thnis, dat veel gebeurt, richt de kinderen ten gronde, wanneer er ongeregeld schoolbe zoek mee gepaard gaat. „Het Staatsbelang eischt leer- of school plicht Verder betoogt do minister dat hot staatsbelang niet minder overwegend de invoering van leer-of schoolplicht vordert. Wat ons volk in de naaste toekomst zal praesteeren hangt,voor een groot deel af van FEUILLETON. Vervolg). (7 't Laatst stonden we stil bij 't Lied des Wachters van 1847. Spoediger dan wellicht iemand vermoedde barstte de bom los, die over gansch Europa schrik en vreeze verspreidde. Reeds den 24 van Sprokkelmaand 1848 begoa de omwenteling te Pvrijs, die Orleans den troon kostte en de tweede Republiek deed geboren worden, na luttel jaren in 't tweede Keizerrijk verkeerd. Geen land in ons werelddeel, dat niet beroerd werd door dien slagDuitschland met name zag zich geteisterd door feilen burgerstrijd. Ook ons Vaderland liep niet geheel vrij Willem II zag zich genoodzaakt, een meer vrijzinnige grondwet te verleenen. Da Costa heeft in twee dichtstukken dit hoogst merkwaardig jaar 1848 be zongen in 't eerste „de stem des Heeren" teekent hij de Fehruari-omwenteling als een Godsgericht over de „menschenschep- ping" van Juli 1830. „Over de opgedreven wat'ren Wandelt Zijne koningsstam 1 Zeeën schuimen, schuren, echat'ien, En de storm verheerlijkt Hem. hetgeen het opkomend geslacht zal zijn. Een volk, dat slecht onderwezen wordt, is aiet in staat te concurreeren in den vreedzamen wedstrijd der volkeren. Zelfs financieel zoo stelt de min. in 't licht heeft de Staat belang bij invoering van leerplicht, daar hoewel niemand zich de illusie kan maken dat voor de verzachting van ds gevolgen van armoede, misdaad en ellende geen gelden meer noodig zullen zijn, indien het schoolverzuim tot een mi nimum wordt gereduceerd «n het lager onderwijs weer voldoende worJt alsdan toch en factor, die aan de armenbedseling en aan de gevangenissen steeds nieuw voedsel verstrekt, zal zijn weggenomen. Voorts is bij de zaak het Staatsbelang verbonden, dat wellicht tot ontwikkeling zullen gebracht worden de in het volk sluimerende intellectueele krachten. De regeering wijst op de waarschijnlijkheid, dat er thans onder de duizenden, die door onverschilligheid hunner ouders veroor deeld zijn in onkunde voort te leren, meerderen gevonden worden, die bij vol doende ontwikkeling tot iets groots waren bestemd, en dat er onder de verstooten proletariërs allicht mannen opgroeien, die, zoo zij slechts onderwijs hadden genoten, het menschdom zouden verrijken met uit vindingen, waarvan nog het nageslacht de vruchten zou plukken. „De lagere klassen en leerplicht Do regeering betoogt, dat door invoering van leerplicht inzonderheid de lagere klas sen in hare vrijheid worden beperkt. De meergegoeden zullen ran leerplicht weinig bemsrken. De dwangmiddelen zullen das voornamelijk worden toegepast tegen on vermogende ouders. Doch daarom kan niet met grond worden beweerd, dat de leer plicht vooral tegen de lagere klassen ge richt is, daar de onvermogende 't meest door j de gevolgen van leerplicht zullen worden gebaat. De minister wijst er op dat juist uit de kringen der werklieden de grooie aandrang naar leerplicht kwam. „Het Schoolverzuim"' Uitvoerig betoogt de regeering, ook met cijfers, dat in Ne Ierland de omvang van het schoolverzuim de invoering van leer- en schoolplicht rechtvaardigt. O. a. wordt medegedeeld dat er op 1 Januari 1897 van de kinderen boven de 6 en beneden de 12 jaren, 26840 jongens en 32880 meisjes waren die in 't geheel geen lagerschool- of huis-ondeiwijs genoten. Echter is ge bleken dat er vele oorzaken zijn die ook by de invoering van leerplicht tot vrij stelling zullen moeten leiden. Van veel meer beteekenis echter dan het absolute, En te midden van d' orkaan Geeft Hij vrede aan wie geloovenl Hier beneden en daarboven In zijn tempel bidt Hem aan 1" Lamartine roept hg toe „Dichter 1 Volksheld I wie ge ook zijt, Roekloos Wet- en eedverbreker, Of van God verwekte Wreker, Vloek of redder van uw tijd 'k Wil geen glorie u betwisten, Slingren op uw hoofd geen blaam; Maar de toekomst hoort den Christen, Gijl maakt ge aanspraak op dien naam? Hg wijst hem en al de dienaars en machten der eeuw op Golgotha, waar 't antwoord aller raadselen ligt, en wgst er op, hoe ook deze „stem des Heeren" de wereld oproept, Hem te erkennen, Wiens komst ook door de schuddingen der aarde en 't rumoer der volken aangekondigd wordt. 't Tweede stuk is getitelf „1648 en 1848" en behandelt den Vrede te Munster en de Februari-omwenteling, beide met hun gevolgen, hun roepstemmen tot de menschheid en bgzonder tot ons volk. Hg verwglt op de slagvelden van Nieuw- poort en Leipzig, wendt zich met afschuw van de moordtooneelen van Naarden en Maagdenburg af, teekent met enkele trek ken Wallenstein en Tilly en tegenover hen acht de regeering het relatieve schoolver" zuim. Wat daaromtrent, bg gemis aan een volledige statistiek, bekend is, doet zien dat dit kwaad over het geheele land nog altgd groot is. De vraag of verbodsbepalingen tot het tegengaan van kinderarbeid de invoering van leerplicht niet overbodig maken, acht de regeering niet voor bevestiging vatbaar. „Ernstige Gemoedsbezwaren". In het wetsontwerp wordt de vraag zullen de ouders gedwongen worden hunne kinderen te zenden naar een openbare school, waar onderwgs wordt gegeven in eene richting, die zg verkeerd achten, indien zg voor hun kind op eene school ir, hunnen geest geen/plaats kunnen beko men ontkennend beéntwoord. De minister oordeelt, dat ernstige ge moedsbezwaren kunnen worden geëerbiedigd zonder dat men behoeft te vreezen, dat daardoor de wet een groot deel van haar effect zal verliezen. Bg het onderzoek naar het volstrekte schoolverzuim van circa 60,000 kinderen op 1 Jan. 1897, werd slechts in 13 gevallen opge geven gemoedsbezwaren. En alleen het volstrekte schoolverzuim komt hier in aanmerking. Door de voorgestelde rege ling wordt getracht aan den eenen kant hen, die in gemoede bezwaar hebben hunne kinderen naar een zekere school te zenden, te vrgwaren togen vervolging, aan den anderen kant te waken, dat niet dergelgke bezwaren met gunstig gevolg als voor wendsel kunnen worden aangegrepen om aan de wettelgke verplichtingen te ont komen. „De niet-gevaccineerde kinderen Er op wgzende,dat het aantal kinderen, die niet school gaan, omdat zg niet ge vaccineerd zgn, groot is, zegt de minister, dat hg bg de overweging van deze quaes- tie de voorkeur heeft gegeven aan het verleenen van vrgstelling aan de ouders, die hunne kinderen liever van onderwgs verstoken laten, dan hen te laten vacci neeren boven het tegelgkertgd voordra gen eener wgziging van de wet op de besmettelgke ziekten. Daardoor wordt met betrekking tot een quaestie, dje tot zoo veel verschil van gevoelen aanleiding geeft, het status quo gehandhaafd. „Nieuwe uitgaven". De reg. ontkent niet dat invoering van leerplicht zal leiden tot nieuwe uitgaven in het belang van het onderwgs, o, a. voor vermeerdering van schoollocaliteit, meer personeel, billijke verhooging van de bgdragen voor het bgzonder onderwgs. „den Held van 't Noorden, in den arm der zegepraal geveld", den grooten Gu- staaf Adolf van Zweden. Maar langer staat hg stil bg de beeltenis van „den grootste van Oranje" en zgn Verbond met den Heer der Heeren, en zg» zang gaat over in een gebed „Gedenk, God van genade, aan dat geloofs (verbond Gedenk het nog, kan 't zijn, hoe ook van (onze zijde Geschonden en verbeurd! Gedenk het t' (allen tijde, 't Zij Dwangzucht persende van boven (ons bedreig', Of opdage, even snood, van ondren 1 Neig, (o neig Het hart van Vorst en volk, om raad bij (U te vragen Voor d' eisch, de schuddingen, de krankheên (onzer dagen 1 De wijsheid, die Uw gunst aan d'Eersten (Willem gaf, Strale op het moedig hoofd eens Tweeden (zeegnend af! Hg schildert 't bloeitgdperk onzer Re publiek, niet, als Duitschland na den 30- jarigen oorlog, schier een woestg n geworden door den krgg, maar een paradgs, waarin veilige wgk- en kweekplaats is voor kunst en wetenschap, voor 's Heeren kerk bovenal. „Van 6 Hot 13 jaar". Voorgesteld wordt de verplichting om het kind naar school te zenden niet te doen aanvangen voordat het kind den 6- jarigen leeftgd heeft bereikt en dat kin deren die de bewaarschool bezoeken nog een jaar langer daarvan zullen zijn vrgge- laten, maar dat de leerplicht zal eindigen niet op 12- maar op 13-jarigen leeftgd. In den overgangstijd, waarin de leer plicht nog niet op kinderen boven 12 jaar toepasselgk zal zijn, kan dan tevens worden overwogen, in hoeverre het wensclielgk is wgziging te brengen in de bepaling der arbeidswet, die toelaat, dat kinderen van twaalt jaar elf uur per dag in fabrieken en werkplaatsen te werk worden gesteld. Een wgziging van die bepaling wordt bg het Dep. van W. H. en N. voorbereid. „Het minimum van onderwijs". In verband met de vraag over welke vakken de leerplicht zich behoort uit te strekken, meent de regeering dat in ons land het leerprogram der gewone lagere school reeds aangeeft welke kennis onder de gegeven omstandigheden voor allen noodig wordt geacht en zg acht het dan ook rationeel het minimum van onder wgs, dat bg invoering van leerplicht ge- ëischt zal worden, te regelen in verband met het wettelijk leerprogram. Daarmede is echter niet gezegd dat de gewone lagere school, naar de meening der regeering, genoeg geeft. Hoewel van de noodzakelgkheid van herhalingsonderwgs overtuigd, stelt de reg. niet voor ook dat onderwgs, verplicht te maken, om de zeker afdoende reden dat er nog slechts in eene kleine minderheid der gemeenaen herhalingsonderwgs bestaat en dat dit onderwgs dikwgls nog geheel onvoldoende is. Een reorganisatie van dat onderwgs, die in het voornemen der regeering ligt, moet voorafgaan. „Wettige redenen van schoolverzuim" Niet altgd zgn ouders, die hunne kin deren van school laten wegblgven, schul dig. Alleen schoolverzuim zonder voldoende reden moet dus strafbaar zgn en het wordt wenschelgk geacht, de wettige redenen van schoolverzuim zooveel mtjgelgk in de wet te vermelden. Een bepaling is ont worpen, krachtens welke ten behoeve van het verrichten van veldarbeid een langdu rig schoolverzuim kan worden toegestaan. „Wie de wet zal toepassen". De vraag, wie het verzuim zal consta- teeren en de wet toepassen, is in dien zin beantwoord dat de politie er geheel Hg wgst erop en deze les is ook voor onzen tgd met zgn vredecongresseu - van 't hoogste gewicht, dat, zoolang er zonde is, er ook krgg zal zgn, ja dat deze noodig is en onder 's Hoogsten albestuur nuttig kan zgn, als 't lancet van den chi- rurggn. En: „Voorwaar, daar zijn schatten, door 't (edelst gemoed Te duur niet gekocht mot het heiligste (bloed!" 4) Dan komt Da Costa op 1848. Hg be- schrgft den tgd aan de omwenteling voor afgaande een zwoele, onweerdreigende dag. Dan de omwenteling zelfvoor een goed deel vrucht der wegsleepende taal van La martine en haar gevelgen. Vooral 't dan volgend laatste gedeelte is ook voor onze dagen hoogst gewichtig Wjj zijn er natuurlijk verre van 't streven dezer congressen van den Vredebond te misprijzen, doch telkens verzeilen de voorstandera op deze klip, dat zij zich de mogelijkheid denken van een wereld vol z onde in vrede, en in oorlog letterlys niets anders kunnen zien dan menschen- slachting. Ten Katede Nieuwe Kerk te Amster dam 111e Zang. buiten blijft. Dat is te bereiken door zich te verzekeren van de medewerking van de onderwgzers en de schoolopzieners. Bepaald is. in verband hiermede, dat de schoolopziener, indien ondanks zgn schrif- telgke aanmaning aan den voor het school verzuim aansprakelgken persoon, het ver zuim voortduurt, zonder dat daarvoor een wettige of geldige reden kan worden aangevoerd, de zaak in handen zal stellen van een plaatseiyke commissie of van B. en W. Dezen zgn dan verplicht de ouders te waarschuwen enz. en slechts als ultimum remedium zal de hulp van den strafrech ter worden ingeroepen, nl. als de vader volhardt bg zgn onwil om de kinderen geregeld naar school te zenden dan kan publicatie van den naam van den delinquent worden toegepast en eerst nadat gebleken is dat het eene middel al even we'nig effect heeft als het andere zal de zaak aan 's rechters beslissing moeten worden onderworpen. Het opleggen van een kleine boete wordt alsdan onvermgdelgk. Bg eerste veroor deeling moet ook nog de hechtenis zgn uitgesloten. Baat echter het opleggen eener boete ook niet, dan zal bg vierde of vgfde herhaling een strengere straf niet kunnen uitblg ven. „Nog een jaar hoog er wenschelijk" Een kind zal volgens de voorgestelde regeling onder den leerplicht vallen van zijn 6den tot zijn 13den verjaardag. De minister is teruggedeinsd voor het nog een jaar hooger stellen van den leeftgd, hoe wenschelgk ook, met het oog op maatschappelgke toestanden, die het in zeer vele gevallen noodzakelgk maken, dat kinderen van dien leeftgd reeds een am bacht gaan leeren of op andere wgzo mede helpen voorzien in de behoeften van het gezin. i)Vrijgesteld Uit de wet big kt, dat ouders, voogden en verzorgers van de verplichting in artikel 1 hun opgelegd zg n vrijgesteld, zoolang lo. zg een vaste woonplaats missen 2o. zg de kinderen voldoend lager huiso»der- wgs doen genieten in de vakken genoemd onder aq en i in art. 2 der wet lot regeling van het lager onderwgs; 3o. zg de kinderen eene inrichting van heoger of middelbaar onderwgs doen bezoeken 4o. zg de kinderen, die den leeftgd van zeven jaren nog niet bereikt hebben, eene bewaarschool doen bezoeke» 5o. zij tegen het onderwgs op alle, binnen den atstanl van 45 minuten gaans van de woning gelegen lagere scholen, waar voor de kin deren geen plaats te verkrggen is, over- de christen kent 't eind der tgden, weet, wat de laatste toekomst baren zal, dech dit doet hem niet blind zgn voor de eischen van 't heden, want „Hij weet, dat elke dag dio nog den voort- (gang stuit, „Elk uur, elk oogenblik van uitstel voor (onze aarde „By God zyn oogmerk heeft, voor ons zyn (doel, zyn waarde, „Zyn vragen en zyn strijd, zyn roeping (en zyn plicht". Hg zoekt ook 't beste voor zgn volk, voor de menschheid, doch gruwt ven de Gelgkheid, de Egalité der Jacobgnen en de Souvereiniteit des volks. Want gelgk heid is de dood, en juist door 't verschil vervullen de elementen der Schepping huu roeping, en de Volkssouvereiniteit „Historisch is ze een waan, den Christen is ze een ban". Doch dit neemt niet weg, dat juist 't geroep om gelgkheid en invloed voor ons een les heeft „Toenadering eischt Gods orde en dezer tyden nood. s) Van den Mensch der zonde nl. zie 2 Thess. 23 en verv.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1898 | | pagina 1