NIEUWSBLAB VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH ére KM Lezing CHT g. 83. 1897. 3)omMag 16 Decem6er. taafftfe Inarpng. ewustzijn. EMERY te le Veere. HJRG. nbond iet Zedelijk n. EMBER, imber 1897, )FF, 0. C. EEN KOE, nde necht, Ier, (NECHT -Sc/ielde. VERSCHIJNT elken maandag-, woensdag- en vrijdagavond. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Uit de Tweede Kamer. 8 ure. eats verkrijg- an het Lokaal. n „DE PRINS Hogendorp. engd publiek, te bespreken k lag 16 Dec. van Vrouwenbond, es. en de 18 jaar laten. an den H. Yin- stende, Beer e bekomen aan FOOR DAMES. ond ekerke. ri gevraagd iTOOMMEEL- 'digd den, liefst ie- IZAK KOLE een ftDIJK, Kle ien AR te Wol nm. 3,25d) 3,55 1,55 2,15 3,25 d) 3,45 kt. reBkens hoog Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent'. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij die zich met Januari a. s. op ons blad wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis- Eenige weken geleden spraken wij in 't Kameroverzicht onze verbazi ng er over uit dat niet alle man van christelijke aspira- tiën gestemd had voor 't amendement Kuy- per, strekkende tot schrapping van de gel den voor heidensche offerfeesten op Lombok. Nu wij 't Bijblad over deze quaestie heb ben gelezen, verklaren wij gaarne van deze bevreemding bekomen te zijn. Nu kunnen wij 't plaatsen dat niet allen voor stemden. Trouwens de Heraut helderde de zaak reeds op men verwierp 't amendement zegt de Heraut, „om zijn administratieve ongeregeldheid". Het betrof hier toch geld dat reeds was uitgegevenen 't betrof een pest die feite lij k er niet was maar verscholen zat in een anderen post: offerleesten te Boeleleng en'Tfembrawaterwijl de heer Kuyper verklaarde niet te weten of deze laatste in hetzelfde geval verkeerden als de Lom- boksche. Hieruit verklaart zich dat menig man „van christelijke aspiratiën" aarzelde voorjte stemmen. Doch de heer Lohman en eenige ande ren maakten aan een herhaling van derge lijke onregelmatigheden een paar dagen later een eind door voor ts stellen dat geen posten meer zouden worden verscho len gemaakt (op Onvoorzien gebracht) die de Kamer afkeurde of afstemde. Inzake de Lombokfeesten was de Kamer ook voor een dergelijk fait accompli ge steld en met 't voorstel Lohman e. s. heeft de Kamer zich na zwakke bestrijding van de regeeringstafel met groote meerderheid vereenigd. Deze quaestie is hierdoor tot klaarheid gebracht; ook voor onze lezers. Een volgend jaar, wanneer een derge lijke post in 't belang der afgoderijop royale wijze door de regeering wordt voor gesteld, hopen wij alle man van Chris- telijken naam, tot welke party ook behoo- ienie, eenparig te zien optreden om derge lijk bedrijf te coupeeren. Dezer dagen werd de heer Stoffel, de bekende strijder voor landnationalisatie, thans lid der Tweede Kamer, - door de leden der Witte Sociteiët te 's Graven- hage gedeballoteerd. In sommige bladen wordt dit feit door middel van de teeken- stift veroordeeld. Neerlands Weekblad doet dit heel fijn, door een plaat die den heer S. door een portier op straat gezet voor stelt terwyl onder de prent het volgende onderschrift te lezen staat G(j die door Uw idee het land geeft aan den (Staat, Wordt hier door ons, vereend, verwezen naar (de straat De zaak Hogerhuizen. De aanklacht wegens meineed tegen den hoofdgetuige in bovengenoemde zaak heeft tot een nieuw gerechtelijk onderzoek ge leid. In welke gevallen kan nu vernietiging ^an 't strafvonnis, dat kracht van gewijsde verkreeg, dat wil zeggen waartegen geen rechtsmiddel (hooger beroep of cassatie) meer is toegelaten, volgen Wanneer er een novum een nieuw feit opkomt, waarmee 't vonnis onbestaan baar is. Van die gevallen noemt volgens het Rott. Nieuwsbl. de wet er drie a',8 ^i) verschillende vonnissen ver schillende personen wegens hetzelfde feit zijn veroordeeld en die vonnissen niet zijn overeen te brengen, maar het bewys van Onschuld van den eenen of ven den ande ren der veroordeelden medebrengen. 2o. als een dood gewaand slachtoffer blijkt nog in leven te zijn. 3o. als éen of meer der gehoorde ge tuigen wegens meineed in dat geding in rechten worden betrokken. In al die gevallen kan de Hooge Raad op vordering van den procureur-generaal of op verzoek van den veroordeelde het vonnis schorsen en zelfs vernietigen. Zoodra de Hooge Raad dus oordeelt, dat er reden is tot nieuw onderzoek (dat dan in het eerste geval door een anderen rech ter moet plaats hebben dan die vroeger heeft gevonnist), kan het hoogste rechts college bevelen dat het strafvonnis wordt geschorst, en dus de veroordeelden in vrij heid gesteld. Het zal dus te bezien zyn, of het onder zoek in zake de aanklacht wegens meineed geacht zal worden op zoodanige gronden te berusten dat een .vervolging deswege niet kan uitblijvsn. Het is met 't amendement Vermeulen gegaan gelijk onze vrees in ons vorig no. reeds voorspellen deed't is met de stem men links en rechts verworpen41 stemmen tegen en 40 voor, zoodat Den Helder een hoogere bnrgersohool krijgt, niettegenstaande de meerderheid der Hel- dersche kiezers, wij mogen derhalve wel zeggen der Heldersche ingezetenen, ze niet verlangt. Van de rechts zittende Kamer leden ontbraken dr. Schaepman, v. d. Berch en Smits v. Oyen in den Katholieken, Seret en v. Asch v. Wyck uit "Wijk in den Antirevolutionairen hoek. Jam mer, doch hierover valt niet meer te redeneeren. Het is gebeurden na de zaakrijke toelichtingen die de heer Staal man gaf is inderdaad de vestiging eener Hoogere Burgerschool te Den Helder een ongerechtvaardigde daad, die slechts uit 't oogpunt van partybelangde Hoogere Burgerschool een machtig wapen tot libe raliseering der natie valt goed te praten. Want wel mag men zich verhengen dat er nog leeraren aan deze inrichtingen ge vonden worden die door hunne christe- lyke beginselen het gevaar kunnen voor komen, en 't zij als sprekende, 't zij als „zwijgende getuigen" de vaan der neutra liteit trachten zuiver te honden, 't meeren- deel der leeraren in den lande is hunnen gevoelens niet toegedaanen wat de mi nister als een gelukkig tee ken en een pry zens waardige gezindheidsverandering prees, is ons nog steeds een oorzaak van spijt en ongerustheid, dat inderdaad maar al te velen die uit beginsel tegen 't neu traal middelbaar onderwijs moesten zijn, gely k zy zich verklaren tegen 't openbaar lager onderwys, hunne kinderen aan de Hoogere Burgerscholen toevertrouwen, als bestond hier werkelijk geen gevaar. Yoorloopig echter genoeg van dat. Melden wij «lleen nog dat by deze stem ming de socialist Troelstra met de „rech terzijde" stemde, en zyn geestverwanten met dr. de Visser afwezig waren en van de beide andere „christelijk historischen" of liever oud liberalen, want wat zyn deze twee oud-ministers andersde een afwezig was en de ander met de lin kerzijde stemde. Daarna was de heer Lohman aan 't woord om zijn bekende denkbeelden omtrent de vrije lagere school te ontwikkelen. Daar in deze schoon eenigszins onder ons bekende denkbeelden, voor vele oude en nieuwe Kamerleden van andere rich ting heel veel nieuws voorkwam, waar zy allicht nog nooit aan zullen gedacht heb ben, spreekt 't van zelf, dat deze denk beelden niet dadelijk met open armen ont vangen werden. De minister stelde er zich principieel tegenover; maar de heer Ketelaar, een tchoolman in de practijk gevormd, verklaarde er veel moois in gevonden te hebben. Uit de rijke rede van den heer Lohman releveeren wy slechts enkele gedachten. Spreker waardeerde het dat de heer Borgesius als minister zich op hooger stand punt plaatst dan als Kamerlid, n.l. boven de partijen. Thans zullen spreker en de minister elkaar omtrent de schoolqnaestie kunnen ontmoeten, want het is ook sprekers bedoeling, haar nit handen der partijen te nemen en de volksschool om haarszelfs wille te verbeteren. De minister heefc er kend, dat ons volksonderwijs veel te wen schen overlaat. Hij noemt twee oorzaken schoolverzuim en geldgebrek. Wat het laatste aangaat, toont de heer Lohman aan, dat de uitgaven voortdurend gestegen zyn, zoodat, wanneer het openbaar onderwys „stiefmoederlijk behandeld" is, men vau het bijzonder onderwys wel mag zeggen, dat het mishandeld is. Spr. meent, dat er andere oorzaken zyn. Het ontbreekt by ons volk aan werkelijke belangstelling in de school. Men is over haar ontevreden. De neutrale nationale school is mislukt, en dat was te voorzien, want neutraliteit is onmogelijk, tenzij men zelf geen begrippen heeft. In het zuiden zyn de openbare scholen roomseh, in het noorden soeialistisch. Spreker heeft daarom reeds vóór 20 jaren voorgestaan het stelsel der vrije volks school, en het verheugt hem thans te we ten wat hem toen nog niet bekend was dat in een deel van Duitschland, het land van Gulik en Kleef, het door hem nagejaagde ideaal reeds bestaat. De school is daar een zaak van het volk. De „schoolgemeente" benoemt de onderwijzers en het bestuur, en de stad heft de school gelden en betaalt de tractementen. Dit wekt groote belangstelling voor het onderwys, die zich niet als bij ons alleen uitspreekt by verkiezingen, maar los van de politiek, om de school zelve. Onze school lijdt aan de greote kwaal van bureaucratisch te zyn. Men geeft het volk wel kiesrecht, maar niet het recht om voor de opvoeding van zijn eigen kin deren te zorgen. Daar is het te dom voor. Daarvoor heeft het voogden noodig. Die voogden worden gekozen met het oog niet op de school, maar op de partijen. Wij moeten noodzakelijk een anderen weg op. Er moet geen verschil blijven tusschen openbare en vrije scholen. Er moeten vrije openbare scholen komen, alle openbare scholen moeten vrij zijn. D. w. z. de Staat moet kassier en toezichthouder zijn; hij moet verplicht schoolgeld heffen en de minimum-kosten dragen, en hij moet zekere waarborgen stellen voor de deugde lijkheid en zedelijkheid van het onderwijs. De ouders moeten de rest doen, zij moeten de inrichting en de regeling bepalen de school moet behoudens de elementen die haar tot publiek instituut stempelen hun school zijn. Dan zal ook een ge dwongen eenvormigheid zijn vermeden, en ruimte zyn gelaten voor een natuurlijke, levenwekkende verscheidenheid. Wat wil nu echter de Regeering doen om de klachten weg te nemen Zij weet niets anders dan een ouden knol van stal te halen; leerplicht! Doeh die maatregel zal de ontevredenheid slechts vermeerderen en nieuwen strijd wekken. Geen enkele klacht heft men er mee op. Ons volk wil zich niet laten muilcanden. De liberale party beeft eerst het volk vervreemd van den plicht om zelf voor het onderwys te zorgen, en wil nu de gevolgen daarvan wegnemen, door den vrijen man te dwingen, op straffe van boete of hechtenis, zyn kind naar school te zenden. Men zie alsnog van dat voornemen af. Men bestudeere de wetgeving in den vreemde, en stelle een wijziging der grondwet voor, waardoor het onderwys weder volkszaak kan worden. Doet men dat niet, dan zal een heftige strijd ont branden tusschen volksonderwys met voog dij en volksonderwijs met vrijheid. En in Nederland moet in zulk een strijd de vrijheid tenslotte altyd zegevieren. Daarom dan ook gesn leerplicht. Men zie van dat voorstel af, en aanvaarde, met spreker, de nationale vrije school, niel als partyleuze, maar als Nederlandsch ideaal. Omtrent hetgeen de andere sprekers in 't midden brachten, moeten wij kort zijn. De beer Travaglino sprak voor de dienst baarstelling van de school aau de bestrij ding van het drankmisbruik de heer Waal Malefijt voor vrye examens en verhooging der subsidies aan de bijzondere scholen de heer Ketelaar voor tractementsverhoo ging van openbare onderwijzers pensionee ring hunner weduwen en weezenhet doen opmaken van het leerplan niet door den hoofdonderwijzer alleen, maar in over leg met henhunne opleiding aan kweek scholen en niet door middel van normaal lessen; hunne benoeming tot arrondissements schoolopziener, met bezoldiginghnnne afzonderlijke betaling voor het (geval dat ze herhalingsonderwijs moeten gevenenz. de heer Yeegens voor opneming ook van de bijzondere onderwijzen en hnnne be trekkingen in het pensioenfonds; de heer Brummelkamp voor onzijdigheid der re geering in zake de kollewijniseering der Nederlandsche taal. Treffend was het de ontstemde gezichten te zien van de heeren aan de linkerzyde gezeten, omdat een hunner mr.Yeegens ook traotementsverhooging en pensioneering vroeg voor de bijzondere onderwijzers, wat feitelijk hierop neer komen zon dat de snbsidiën voor de chr. scholen moeten worden verhoogd. De heer Tydeman liberaal lid voor Tiel, zelf schoolopziener en openbare-schoolman, liet dan ook tamelijk wel zyn ongenoegen merken over het nit den band springen] van zijn geestverwant. Dat is de eerste maal, sprak hij, dat aan de liberale zijde zulk een denkbeeld wordt verkondigd, zulk een pleit wordt gevoerd. Men had Lohman al toegevoegd gaat gij den schoolstrijd heropenen? En zie nu gaat Yeegens aan dit booze spel meedoen? En gaat hij er ook nog gronden bij aange ven ook Onder anderen dat bij de school wet Mackay door den Staat een subsidie gegeven wordt aan de openbare scholen en aan de besturen der bijzondere scholen naar het aantal onderwijzers zoodaten dit is zeer juist geconcludeerd door dezen liberalen staatsman alzoo openbare en bijzondere onderwijzers gelijk staan tegea- over den staat Neen maar zei de heer Tydeman, nu zal 't nog mooier komen. In '89 al zulke voorrechten gekregen, en nu nog al meer er by. Nooit En dat terwijl in de afdeelingen was uitgerekend, en door dr. Kuyper thans nader werd toegelicht dat de bijzondere school van 'tRijk slechts f4 per leerling aan subsidie genieten de openbare cchool f 20 per leerlingneen f 30 per leer ling, verbeterde de heer Kuyper. En dat terwyl door de 600 Chr. scholen in ons vaderland ongeveer 5Va miljoen 's jaars aan 't rijk bespaard wordt. De heer Kuy per grondde hier zyn becijferingen op 't offfciëel jaarverslag. De heer Ketelaar had tal van verbete ringen gevraagd die veel geld zullen kosten, en met deze vereenigde zich genoemde heer Tydeman, met groote ingenomenheid. Gelijk Tertullus tegenover Felix en Panlns (Handel. 24 3 en 5) was ook hij tegen Ketelaar zeer welwillend van toon, maar Yeegens en achter dezen de vrye school gelijk Kuyper en de vrije school gelijk Lohman die wil, werden met smaad over laden die 't goede zoekt voor de openbare school die is als Felix tot wien 't heette „Dat wij grooten vrede door n bekomen en dat vele loffelijke diensten dezen volks geschieden door uwe voorzichtigheid, nemen wij ganscheiyk en overal met alle dank baarheid aan". (Hand. 24: 3.) Maar van hem die 'tvoor 't recht der vrye Christelijke school durft opnemen luidt het „Wij hebben dezen man bevonden te zyn een pest, en een die oproer verwekt, en een oppersten voorstander van de secte der Nazarenen." (Yers 5). Wel mag het casueel heeten, dat de man die in 's lands Raadszaal deze tegenstelling bij ons wekken moest, den naam Tydeman draagt. Nomen est omen. fet De man van den tyd, uitdrukking geven.d aan den geest van den tijd, een kind van zyn tyd, die gelijk reeds in Panlus' dagen Tertullus deed, 't recht van 't Christelyk onderwijs ontkent en gely k Eelix (vers 27 b) met Panlus deed, de vrye school wil ge vangen honden onder 't onrecht van 4 op de 30, of wil men van 4 op de 20. Moet dat tot hernieuwing van den school strijd leiden, wij zullen zien of men dien zal aandurven maar met de toegeworpen brokken van den heer Tydeman zal de Christelijke school zich nooit laten tevre den stellen. De minister heeft de verschillende spre kers beantwoord niet heftig, hartstochte lijk, wild, zooals men dat van het Kamerlid gewoon was, maar kalm, bescheiden op menig punt en met betooning van groote conciliantie. Hij sprak onder meer een woord, dat van zijne lippen goud waard is jammer dat hy 't in de volksvergaderingen reeds voor jaren ook niet eenige malen had doen weerklinken. Hy zeihet is gemakkelijker denkbeelden nit te spreken dan ze in wetsvoorstellen te belichamen. Tegenover zijne politieke tegenstanders Lohman vooral trad hy op met groote strijdvaardigheid en op zijn stand punt terecht. De minister is nu eenmaal een knap man die in de quaestie van 't lager onder wijs goed thuis is, de geestdrift voor 't heilig ideaal der openbare volksschool met goed betaalde onderwijzers en goed ge voede leerlingen bezielt hemen wie zou hem niet gaarne aan 't werk zien om met den steun der Karnebeeks en Ketelaars, Troelstra's en Tydemans deze wensehen van zyn hart in vervulling te brengen. Maar 4e bijzondere school heeft niets van hem te hopen. Hy verklaarde zich vierkant tegen 't stelsel Lohman en sub sidie in den geest van dr. Kuy|>er is van hem niet te wachten. Jammer dat de heer Lohman iets gezegd had omtrent sociaal democratische onder wijzers die hnnne gevoelens op school brengen. De minister nam 't met warmte en op dat punt is 't geen theatrale warmte I voor den goeden naam der openbare school op. De socialisten die op de openbare school zijn mogen buiten de school van hnnne gezindheid grootelijks blijkgeven, op school honden zy die voor zich. De minister en zijn geestverwanten had den nu gelegenheid om een tegenbetoog te bouwen op deze onbewijsbare beschul diging en de aandacht af te leiden van de hoofdzaak. Onbewijsbaar, natuurlijk. Immers wanneer er socialistische gevoe lens in de school gebracht werden, zouden de kinderen als getuigen moeten optreden en die hebben óf onge!yk| tegenover de onderwijzers óf zij zyn inderdaad wraak bare beschuldigers. Het feit echter valt niet te loochenen dat er in ons land vele socialistische onderwijzers zijn en dat wy zoo wij onze kinderen naar de openbare school zenden moesten, 't onderwijs van deze heeren, ook waar zij als „zwijgende getuigen" optreden, al even gevaarlijk zonden vinden als dat van hunne liberale collega's. En dan die zet was raak, van den heer Lohman. Hy zei: wij zullen hopen dat alle openbare onderwijzers op school krachtig zullen medewerken in 't volgend jaar aan

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1