NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Mo. 144. 1897. ®insifitn 7 8epfem6er. iffifc laotpng. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Een lied des vertrouwens. Sociale Wetgeving. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Een ander stelle zijn vertrouwen Op krijgsgeweld en staatsgezag, Op steunsels van een enklen dag. Ik wil op God, den Eeuwge bouwen, Die kronen geeft en tronen schraagt En 't lot der gansche wereld draagt Myn deel is Hij, licht van mijn leven, Mijn sterke rots, die mijn gemoed Met troost verkwikt, met hope voedt, Wat nood mij dreigend moge omzweven, Ook tegen 't zwartst en helsch beleid Is God mijn burcht, mijn vastigheid. Ik geef aan Hem geheel in handen Mijn zin en leven, hart en geest Hij, die mijn Helper is geweest, Zal wat mij dreigt en aan moog randen, Bedwingen, mij ter zijde staan, Schoon aarde en hemel mocht vergaan. Ja Heer, Gij zult mijn strijdmacht voeren, En alle machten om mij heen En in mij, vellen, Gij alleen, Zyt grootWie zal een hand verroeren, Wanneer Gij voor uw gunstgenoot Den nacht herschept in morgenrood Louise Henriette, Keurvorstin van Brandenburg, geboren Prinses van Oranje. (Patr.) (1627-1667). Zij erkent de noodzakelijkheid om ook door middel van onze wetgeving, beter dan thans, er toe mede te werken, dat de verhouding tusschen de ver- lehillende maatschappe ijke stan den zooveel doenlijk beant woorde aan de eischen van Gods Woord. {Art. 19 van Ons Program.) Op den keper beschouwd bestaat de maatschappij uit enkel kapitalisten. Maar 't kapitaal verschilt en dat maakt dan ook dat zij in twee machtige pat tij en uiteen gaan of beter gezegd overhoop liggen. Bij de eene party vindt men de mannen wier kapitaal zit in hun geld bij de man nen uit de andere partij bestaat het kapi taal uit hun arbeidskracht. Korter gezegd patroon en werkman. De vijandelijke verhouding tusschen beide machten, ook door een broederlijk samen gaan bij een politieke verkiezing, gelijk met name te Enschedé geschied is, niet weg te nemen, heeft reeds op menige plaats een zeer gevaarlijk karakter aangenomen. Zij dagteekent al van jaren, en 't is de verdienste van dr. Kuyper geweest, dat hij reeds een kwarteeuw geleden op een wetboek voor den arbeid heeft aangedron gen, om het kwaad dezer verhouding te stuiten of te voorkomen. Dat zou een stuk sociale wetgeving zijn geweest dat de verhouding tusschen de verschillende maatschappelijke standen eenigszins zou hebben verbeterd. Het was een stekje voor den justitiëelen toon aangeboden, doch de toenmalige mi nister van justitie Van Lijndenwees 't stekje dat hij voor een stokje aanzag, van de hand. Hij wilde een levende plant, geen dooden tak ter planting. In die afwijzing, dit wordt door alle party en toegegeven, heeft deze minister zich vergist. En een zyner opvolgers in hetzelfde kabinetModderman zou allicht zijne profetie omtrent de komende omwenteling hebbeu voor zich gehouden, bijaldien hg toen reeds zgn wettenmakend talent op dezen nood der tyden had mogen spitsen. Reeds in de Standaard van 12 Febr. '79 kwamen de titels voor die in een dergelijk wetboek op den arbeid dienden te staan. Wg noemen er enkele van Loon-contrac- ten. Regeling van de loonen. Uitbetaling der loonen. Emolumenten. Werktyden en vrge dagen en uren. Schorsing van contract door ziekte. Invaliden. Van het uitgesloten wbeiderspersoneel. Beveiliging tegen ge vaar. Boekhouding var den arbeid. Oplei ding. Gezellen. Meesterknechts. Van den arbeid by den landbouw. Idem op ambacht. Idem in fabrieken. Dienstboden en huis knechts. Gilden der meesters. Gilden der arbeiders. Rechtbanken van den arbeid. Verbreking van Loon-eontracten. Schade aan 's meesters goed. Dwang op medear beiders uitgeoefend. Samenzwering tegen den meester. Livretten en getuigsehrifien. Coöperatieve vereenigingen, enz. Sinds -dien tgd zgn enkele wetten in het Staatsblad verschenen, die tot sociale verbeteringen zy 't ook in lichten graad, kunnen leiden. Onder deze zgn de ar beidswet, de hinderwet, en de wet op de Kamers van Arbeid. Wg zgn echter nog maar aan 't begin. Ook de beide Sociale Congressen hebben op verscheidene noodzakelgke hervormin gen de aandacht gevestigd. Er is een al- gemeene vraag geborenwat eiseht Gods woord Aan de overheid behoort de eiseh gesteld te worden dat zg de grenzen erkenne tus schen arbeiders en werkgeversde eigen aardige rechten van beiden tegen wille keurige aanranding bescherme, het misbruik van het geldkapitaal zoowel als het mis bruik van het kapitaal van arbeidsver mogen zooveel mogelgk tegenga, en daar voor een scherp toezicht houde op allen wien geld of krachten van anderen worden toevertrouwd. Wg behoeven de sociale nooden voor niemand meer uit te meten. Een ieder voelt ze, leeft ze mee door, klaagt en zwoegt, en heeft zgn deel van de algemeene malaise. Niet 't minst d8 middelstand gaat onder de maatschappelyke en huiselyke zorgen gebukt. De oorzaken zullen wg niet noemen. Ook deze zgn bekend. Wegneming van die oor zaken bg wgze van homoeopathische behandeling, is de beste weg maar geen eeuw zal hierin slagen. Zoolang de zonde in deze onvolmaakte wereld heersohen zal, zullen er oorzaken van groote en kleine misstanden zgn en big ft het eten in 't zweet des aanschyns des menschen dure roeping. Wie de oorzaken der sociale ellende zoeken mocht in te groote ge zinnen, of in 't gebrek aan cursussen in staathuishoudkunde, die zal bedrogen uit komen. Het is zelfs de groote vraag of nu de malaise, de misstand, het onrecht, de wanverhouding, de verwoesting op meuig gebied zoo ernstig is doorgegaan, betere toestanden gelyk die uit het gouden tgdperk van ons land wel ooit zullen terugkeeren. Maar leniging, ver zachting althans is mogelgk en daartoe is terugkeer tot Gods Woord, herstel der rechtspositie van den werkman, verbroe dering der beide soorten van kapitalisten, noodzakelyk en voldoende. Dit is echter niet door eenige wet voor teschryven. Liefde en verbroedering, vreeze Gods laten zich niet commandeeren. Maar wanneer zich 't begin van beterschap bg 't volk openbaart, dan zullen van zelf ook de volkswetten heter worden. En dan zal ook een wetboek op den arbeid niet tucht roede voor de kwaden behoeven te zgn, maar een maatstaf voor gezamenlgk overleg; gelgk wg in de Kamers van Arbeid een aanvankelyk zwakke poging tot verzoening mogen begroeten, Klinkklank In een van gal overvloeiend artikel „Tegenover de Revolutie het Evangelie" tracht de Middelburgsche Courant haren lezers voor de zooveelste maal aan het verstand te brengen dat stryd tegen de revolutie, gelgk die in 1789 in ons land als stelsel openbaar werd, niets dan klink klank en woordenspel, niets dan macht spreuken en dooddoeners, niets dan bana liteit en nietszeggende phrase, niets dan valsche leuze en verdachtmaking, niets dan zand strooien in de oogen der groote me nigte is. De quintessence van heel haar betoog is eigenlyk wel dit: dat de antirevolutio nairen in haar omgeving mannen zgn, „wier woorden ml maar wier werken niet getuigen van het Evangelie". Zin voor zin in haar artikel is als door spekt met de leelykste insinuaties, het is een aaneenrgging van lasteringen die met verbazing vragen doenhoe een fat- soenlgk blad dat door de elite van Middelburg gelezen wordt, zeinzoo'nklein bestek weet by een te garen. Met dat blad in discussie te treden is ons dan ook niet mogelgk; hoe gaarne wg het ook zouden willen. Werkelgk het geestelgk belang van ons volk, waarvoor de geheele Nederlandsche pers behoort op te komen, weegt bg ons zoo zwaar dat wg gaarne' over deze prin- cipiëele vraag de Revolutie of het Evan gelie, gaarne, behoudens de eischen van wederzydsche waardeering, met den poli- tieken tegenstander van gedachten wisselen zouden. Deze vraag toch is eene levensvraag voor de natie, ook voor ons, ook voor de Middelb. Crt. Een van beide partyen kan, schoon beide met de beste bedoelingen bezield, toch slechts gelgk hebben. Slechts een van de beide beginselen in deze vraag genoemd is 't ware, met 't andere gaan land en volk ten verderve.Eu wat schooner dan, om, langs den weg van .openb'ére bespreking, naar de waarheid te zoeken, waar toch immers beide, naar hun eigen zeggen heen willen. Doch dat wil zg niet. Slag voor slag snydt deze liberale re dactie met haar sngdende snerpende visch- markttaal ons deze gelegenheid af. Het is haar nu eenmaal niet mogelgk zich in te denken in de gedachtenwereld van dea tegenstander. Hierin legt zg 't tegen menigeen van die bekrompen antirevolutionairen af. Die zgn verstandiger dan zg. Die trachten wel zich op eens anders standpunt te verplaatsen die zien tegen d» bestudeering van het libera lisme niet op, en zullen 't waar het pas geeft, weten te waardeeren. Maar de Middelb. Courant kan zich nu eenmaal niet op de vleugels der gedachte verheffen. Zg blijft maar ploeteren in haar moeras, sen de zich verspreidende geuren kunnen 't u daarna zeggen dat de Middelburg sche daar weer bezig was. Tegen de resolutie het evangelie! Wat wsrdt er al niet voor onzin bg gehaald om te betoogen dat .er toch ook goede revoluties zgn. Iets wat ieder lid eener antirevolutionaire plattelandskiesver- eeniging wel weet. Welk een begripsver warring, welk een totale onwetendheid spreken uit die holle phrasen over den revolutionair Jezus, en den revolutionair Luther en den revolutionair Kuyper Zelfs met het A, B, C der antirevolu tionaire beginselen big kt zg onbekend te zijn. Wat Macaulay over de preserving en destroying revolution zegt, heeft zg nooit gelezen. Het verschil tusschen Reformatie en Re volutie daar voelt zg niets van. Merle d'Aubigné bestaat niet voor haar. Van Groens „Ongeloof en Revolutie" heeft zg nooit gehoord. Guisot, Vinet, v. d. Brugghen zelfs zgn haar totaal onbekenden. Zelfs Groens Handboek is haar een ge sloten boek. En wat Kuyper en Keuchenius, Fabius en de Savornin Lohnan „om een voor beeld van reeenlen datum te nemen" geschreven hebben, tot haar moeras is 't nimmer doorgedrongen, wat zg er nog van opving, 't was klinkklank en niets meer. Ja zelfs de artikelenreeks van Claudius in de Nederlander over „Groen v. Prin- sterer" en de Antirevolutionaire party naar Groen v. Prinsterer" is haar nog te machtig. Gezwegen nog van de uitspraken harer eigene geestverwanten de Fruins, de Na- bers, de Piersons en Bakhugzen v. d. Brinks maar die namen ook een te hooge vlucht dan dat zg ze ook maar uit de verte zou willen volgen. Maar die werden dan ook door by na de geheele liberale party met een schuinsch oog aangezien. Dat is zooen dat geldt ook voor Frans Netscher, een schryver, onze Mid- delburgsehe schreeuwster toch wel bekend? Maar die kon ook waardeeren, die wist den revolutionair Kuyper, in de Revuewel anders te teekenen dan de Middelburgsche stylist: „die de Ned. Hervorme kerk wilde revolutioneeren". En dat wil dan nog pretendeeren „ge zonde begrippen te verbreiden". Waarlyk, het liberalisme kweekt domme kinderen en de redactie van de Middelb. Crtis er het beste bewgs van. Nadat wg 't bovenstaande geschreven hebben, lezen wg in de Middelb. Crt. 't aanbod van ds. Oosten om in dat blad de „goe gemeente over dit alles eens (te mogen) inlichten". Het antwoord van de Midd. Crt. is na- tuurlyk afwijzend, en brengt geen veran dering in onze conclusie van hierboven. Integendeel 't versterkt die. Immers er big kt wederom uit dat on kunde de moeder der verwaandheid is. Ver beeld u dat in 't antwoord van bovenge noemde redactie o. a. staat„De heer Oosten wil hen die de aangevallen leuze laten weerklinken, helpen uit een lastig labyrinth1-' O sancta simplicitas De Sociaal Democraathoofdred. het ka merlid Troelstra, schryft naar aanleiding van den overstap der Twentsche liberalen tot den sociulistischen candidaat het vol gende „Zg hebben in den voor hen zoo zuren appel van de sociaal demooratie, ondanks het advies van Het Handelsbladmet cor- daatheid gebeten." Of die appel zoo zuur was, dan wel dat meer preutschheid hen te voren van het byten in dien appel had afgehouden, zul len wg maar in 't midden laten. De Gro ninger(een liberaal blad, zei 't ronduit „in elk geval van de familie". En 't oude trapje door ons zoo menigmaal voor de aandacht gebracht, wordt vroeg of laat toch afgeloopen liberalisme radicalisme socialisme anarchisme Dat een socialist door de consequentie zyner leer, bgv. van gelgkheid tusschen man en vrouw, terecht komen kan bg het meest starre conservatisme, is dezer dagen op het internationale congres van den arbeid, te Zurich gebleken. Een der afgevaardigden, een Roomsch democraat, stelde voor een motie om de trapswyze opheffing van vrouwenarbeid in fabrieken te verkrygen. En zie, het waren juist de socialisten die deze motie bestreden en afstemden. Zg deden dit op grond van hunne over tuiging dat de vrouw even vry moet zgn om haar arbeid te verhoogen als de man. Een dwaas begrip van emancipatie dat de van God gewilde ongelykheid, o.a. big kende uit de schepping van man en vrouw, voorbyziet, bracht er deze menschen toe om bestendiging van fabrieksarbeid door vrouwen te decreteeren, iets wat men van deze party niet zou verwachten. Maar tot dergelyke excessen komt men, wanneer men zich houdt aan eene doctrine. De (a.r.) Nederlander herinnert terecht dat 't groote gevaar der openbare school, of liever van gansch den tegenwoordigen tgd, minder in de sprekende vgandschap dan wel in het doodzwggen bestaat. Het blad schrgft Op geestelgk gebied is doodzwggen een der krachtigste middelen van bestryding en als bg velen het geloof is uitgeroeid dan komt dat vooral daardoor dat men hun nimmer een woord over God, Jezus Christus en diens Evangelie gesproken heeft. Ligt in het doodzwggen van den Christus niet voor het ongeloof de kracht, en tevens voor ons volk de verderfelykheid van onze openbare school 6 Sept. '97. Aan het verslag van onzen consul- generaal te Kaapstad ontleenen wg nog het volgende dat betrekking heeft op de landverhuizing naar Zuid-Afrika. De consul schrijft: Bekwame timmerlui, metselaars, smeden, meubelmakers, letter zetters, iu het kort menschen, die een hand werk goed verstaan, oppassend en vooral matig zgn iu het gebruik van wgn of sterken drank kunnen hier over het alge meen nog steeds gemakkelyk werk vinden. In het laatste jaar trokken er velen hier door met bestemming naar de Zuid Afri- kaansche {Republiek en eenigen daarvan vonden hier onmiddellyk na aankomst werk en bleven in deze kolonie. Wel zgn de loonen hier niet zoo hoog als in de Zuid- Afrikaansche Republiek, maar huishuur en levensbehoeften zgn hier ook niet zoo hoog. Het loon voor goede handwerkslui is van 10/- tot 12/6 per dag. Letterzetters kunnen 11 stuivers per 1000 ends verdienen. Met een niet te groot gezin kan een handwerks man hier van 10 tot 12 per maand behoorlgk leven, en is de vrouw ff ink, dan kan zg door wasschen of naaien daar nog wel iets bg verdienen. Menschen die geen vak verstaan of zooals zg dat gewoonlyk noemen, alles kunnen aanpakken, raad ik niet aan naar Zuid- Afrika te komen. Wie de reis naar Johannesburg of Pretoria maakt, moet niet via de Delagoa-baai reizen tenzy hg met de Duitsche booten langs de Oostkust komt. Koms men via Kaapstad dan moet men van hier per spoor gaan. De reis via, de Delagoa-baai is veel langer en ook kostbaarder. De spoorreis van hier naar Johannesburg en Pretoria kostrespec- tievelyk p.st. 8 en p.st. 8.5.6. 2e kl., p.st. 4.8.9 en p.st. 4.13.3 3e kl. Gezelschappen van tien personen krygen eene reductie. Men heeft per persoon in de 3e klasse 25 pond bagage vrg, in de 2e kl. 50 pond. Het overige kan medegenomen worden tot p.st. 1 per pond of als vrachtgoed nage zonden tot c.a 10/- per 100 pond. Voor onkosten hier en op de reis moet men ongeveer 30/- per persoon rekenen. Alle personen, die op goed geluk naar Zuid-Afrika komen, raad ik aan eerst te Kaapstad te komen. In een paar dagen kunnen zg zich overtuigen of er hier werk te vinden is. Is dit niet het geval dan kannen zg of via Bloemfontein naar Johan nesburg of Pretoria trekken of wel zij kunnen hun geluk eerst gaan beproeven te Port Elisabet of Durban. Deze laatste route is met het oog op het groote belang van den handel dezer havenplaatsen vooral aan te bevelen aan jongelui die betrekkin gen op kantoor of in winkels zoeken en voor handelsreizigers. Het is eene fout van vele Hollanders, zonder oponthoud door te reizen naar Pretoria, daar, indien men daar niets vindt, men terug moet komen op den reeds eenmaal afgelegden weg, waarvoor dan dikwyls de middelen ontbreken. Een zonderlinge candidatuur, schrgft „de Standaard". De antirevolutionaire kiesvereeniging voor het district Amerongen vergaderde eergisteren te Driebergen en stelde voor de Provinciale Staten baron van Harden- broek tot Hardenbroek, te Driebergen, met meerderheid van stemmen de minderheid stemde op den heer P. Roodhuizen te Zeist. De heer van Hardenbroek was een vorig maal de candidaat der liberalen tegenover dien der antirevolutienairen Een milicien schrgft ons uit het kamp bij Rijen o. a. 't volgende Van myn wedervaren in 't kamp de laatste dagen kan ik u alleen dit zeggen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1