NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH aio. 148. 1897, Mewfag 4 Sepfem6ec. ifftfe Jaargang. Onze Koloniën. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Buitenlandsch Overzicht elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE V/N en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Voor zoo veel het koloniale vraagstuk aanbelangt, belijdt zij, dat de baatznchtigo neiging van onze staatkunde, om de koloniën voor de kas van den staat of van den particulier te eiploiteeren, dient plaats te maken voor een staatkunde van zedelijke verplichting en diens volgens in le lijn, herhaaldelijk door anti-revoliitiooaiie staats lieden, wier inzicht op bestu deering der quaestie gegrond waa, aangegeven, alle belemme ring voor de vrije prediking van het Evangelie dient opge heven bij het lager onderwijs Kt bijzonder initiatief van het Europeesch bestanddeel aanvan kelijk dient gesteundtegenover hol Mahomedanisme het Christe lijk karakter der natie niet ver loochend en zoo de politieke als sociale en «economische ver houding in overeenstemming gebracht wurde met den eiseh der Christelijke-hibturische be ginselen. {Art. 18 van Ons Program De vooritelling der Grondwet als zouden onze koloniën een deel van het Rijk uit maken, wordt door de antirevolutionaire partg verworpen. Een natie is 't product van 't bestel Gods, en niet van de staatkunde. Ieder volk leeft zijn eigen leven, en is onvatbaar om met eenig ander volk in eenig organisch verband gebracht te worden. In de practijk wordt al 't pogen om 't toch te doen, bespot. Niemand denkt er aan om eenig verband te zoeken tusschen een Zeeuw en een Dajakker, of een Gro ninger en een Atjehnees te sluiten in één zelfde keurslijf. Dat is een vinding van de oud heidensche wereldveroveraars en van de Napoleons dezer eeuw doch de toe passing er van is door den Heere in den loop der tijden verijdeld. Maar wel behoo- ren de koloniën aan het Rijk, en worden als zoodanig door onze Koningin bestuurd, namens haar door gouverneurs en lagere ambtenaren. Toch letten wij er wel op dat deze koloniëu niet het karakter hebben van een Kroondomein, of privaat eigendom der Koningin. Het Ryk is de souvereine be zitter. En 't is dan ook krachtens dit sou vereine bezit alleen dat de Staten Generaal hunne controle ook over het beheer dezer koloniën hebben uit te strekken. Daarom is dan ook het beheer der Ko loniën geheel afgescheiden van de Rijks- huishouding in het Moederland. Van meer belang is echter de vraag wat, naar onze beginselen althans, het Rijk met zijne koloniën doen mag. Onze koloniën zijn nu sedert jaren door het Ryk geëxploiteerd dat wil zeggen er is op allerlei wijze van gehaald en uit getrokken wat men maar kan. Amb tenaren en particulieren, ledig er heen; getogen, keerden in den regel vol terug vrucht van het exploitatie oftewel uitzui- gings stelsel, met name op den Javaan toegepast. Dit stelsel begint al meer veroordee ling te ontmoetenen de toepassing er van in onzen tijd gaat dan ook lang niet zoo gemakkelijk meer. Van antirevolutionair standpunt is het steeds bestreden wijl 't zonde is tegen het achtste gebod dat niet alleen stelen en rooven verbiedt, hetwelk de Overheid straft, maar ook alle looze stukken en aanslagen, waarmede wy onzes naasten goed denken aan ons te brengen. Op 't beheer onzer koloniën p?st een ander stelsel en dat is het stelsel van voogdij. Hiermede wordt niet bedoeld dat de Ne- derlandsche regeering party moet trekken van der volken onmondigheid; doch veelmeer O Het koninkrijk der Nederlanden om vat het grondgebied in Europa, benevens koloniën en bezittingen in andere wereld delen. Aldus luidt artikel 1 der Grondwet. ze uit dezen toestand heeft op te heffen, en hun goed te hunnen voordeele te be- heeren. Het stelsel van exploitatie heeft zyn schandelijke triomfen gevierd in Van den Bosch' cultuurstelsel, een stelsel dat alleen de schatkist des Rijks en den geldbuidel der ambtenaren op het oog had. Het berustte op den regel van gedwongen cultuur en gedwongen prijs. De inlan der werd verplicht te verbouwen op zyn velden wat 't gouvernement verlangde en een prys te vragen die 't gouvernement geven wou. Hier kwam de hooge belas ting, landrente bij, welke voor twee vijf den in mindering kwam, voorzoover hij vrijwillige gedwongen culturediensten op 's Ryks domein wou verrichten terwijl de prys, nauwelijks een vierde der waarde, hem ter hand gesteld werd in zoo goed als waardelooze koperen munt. By de koffiecultuur staat dit zoo dat elk in dienst gesteld gezin 650 koffie- boomen soms meer dan tien palen van zyn woning verwijderd, te planten, te verzor gen, te plukken en de vrucht er van te bereiden had. Een paal is een groot kwartier Een arbeidstaak die op 170 dagdiensten beslag lei en betaald werd, by een op brengst van 140 katties en een loon van f4 a f 14 per picol, met f 12 a f 19 niettegenstaande naar een evenredig dag geld van 50 cents, de door 't Ryk ver schuldigde som voor dien arbeid niet min der dan f 80 zou beloopen hebben dus 4 maal meer Dit stelsel is opgeruimd, maar het Libe ralisme dat de Conservatieve party verdrong, heeft het beginsel der gedwongen cultuur laten voortwoekeren en daarom zyn wy er nog lang niet waar wy wezen moeten. Het interregnum van minister Keuchenius was te kort (U/2 jaar) om eenige verbete ring van aanbelang aan te brengen. Toch gaan wy langzaam vooruit, en begint ook bij de Liberalen, met dank wordt 't erkend, het stelsel van Voogdij al meer sympathie te wekken. In dit stelsel is plaats voor zedelijke opvoeding. En voorzoover liberale ministers als Van Dedem de Zending hebben gesteund, hebben zij in de kerste ning van den inlander een liefelijke vrucht van hun bemoeiing kunnen plukken. En die kerstening van Indië staat no. 1 op 't programma der antirevolutionaire party. Minister Keuchenius heeft deze zaak met kracht aangevat. Eerst hebben de tegenstanders hem uit gelachen, ja zelfs om zyn „godsdienst waanzien" hem uit zyn ambt gestooten doch zyn arbeid werd door Mackay voort gezet en door Van Dedem niet afgebroken en de Zending onder de Heidenen onder Keuchenius van Gouvernementswege ge steund, wordt nog heden ten dage, evenzeer van Gouvernementswege niet tegengewerkt. Nu is dit nog maar een klein stukske van hare taak. De voor den Heiland ge wonnen inlander moet in den kerkelijken weg gebracht worden. De kerkinrichting zooals die thans is, lokt hem niet uit. E? is nog te veel protectie in van een be paald kerkgenootschapde protestantsche staatskerk en de leden dier kerk zyn niet zeer geloovig. Het modernisme heeft zich ook in Indië genesteld. Daarbij wordt de arbeid der gerefor meerde kerken daar nog door allerlei be palingen en voorwaarden aan banden gelegd. In dit stelsel moeten heerendiensten en opiumpacht insgelijks vervallen. Heerendiensten, een belasting in den vorm van arbeid te betalen, een sleep van afpersingen en mishandeling met zich voerende. Opiumpacht, eeue instelling waarbij het gouvernement zelf de opium of liever het recht om opium te verkoopen, verpacht en duizenden s acktoffers door geweteulooze pachters worden uitgezogen. Eene instel ling die miljoenen in de Nederlandsche schatkist doet stroomen, doch terecht de lykkist van de welvaart en het welzijn der inlanders wordt genoemd. Maar naast 't geen dient afgeschaft, mag gewezen op 't geen dient aangebracht. Immers Nederland is voor den staatkun digen, staathuishoudkundigen en maatschap- pelijken vooruitgang zijner koloniën ver antwoordelijk. Daartoe behooren de zending van een solied corps ambtenarenbetere regeling der werkzaamheden ook der dessahoofden die meer de taak van hond dan van herder jegens de schapen vervullen. Dan eer. beter belastingwezen, strenger gedisciplineerde politie beter recht kracli- tiger landsverdedigingkolonisatie waar 't mogelijk |is financiëele steun daarby, gelijk met name Suriname dien behoeft rechtsveiligheid in 't algemeen verheffing der menschelyke persoonlijkheid, ten einde den inlander, den kolonist, den koelie, ook sociaal op te heffen. Hier opent zich een onafzienbaar veld van plichten voor het Koninkrijk der Nederlanden. Daar liggen stapels lasten die het zelfs met den kleinsten vinger niet aanraakte. En het grimmige spook van den oorlog doet zoo menigeen, nu al een kwarteeuw lang, van Vbrre blijven.... Onder de geridderden van 31 Aug. 11. is ook de oudste dienstdoende predikant bij de geref. kerken de heer A. J. Abels, thans emeritus. Reeds in ons no. van 2 Sept. 93 vestigden wy er de aandacht op dat deze pred., terwyl zyn jongere collega ds. Bavinck 't lintje ontving, mogelijk bij vergissing kon gepasseerd zijn. Thans, na vier jaren, viel ook hem het ridderlint ten deel; het verzuim schijnt derhalve hersteld te zijn. Mislukte verdediging Onder bovenstaand opschrift lezen wij in de Hollander „Tot heden zweeg de liberale pers over het verkiezen van drie socialisten, door den steun van de liberale partij. Men was er, naar het scheen, een wei- nigje verlegen mede; en ook herinnerde men zich nog wel, dachten we, hoe ge weldig het liberalisme te keer ging, toen in 1888 Domela Nieuwenhuis door de hulp van anti-revolutionaire kiezers verkozen werd in Schoterland terwijl thans in ieder geval hetzelfde door het liberalisme, en nog wel officieel, was gedaan. Het Vaderlandaltijd slagvaardig, is nu het eerste der liberale bladen, dat het zwijgen verbreekt om.... zijn party waar is het adres toch van die groote li berale partij te verdedigen. Vooreerst, decreteert het blad, staan de gevallen van Domela Nieuwenhuis en Kol- Troelstra-Van der Zwaag niet gelijk. De laatste zijn parlementaire socialisten, ziet u; en... Domela Nieuwenhuis was reeds in 1888 een halve anarchist. Derhalve die Schoterlandsche anti revolutionairen hebben wel schandelijk gehandeld. Met uw verlof, Vaderland! Domela Nieuwenhuis was stellig in 1888 even goed of even weinig parlementair socialist als Van der Zwaag. Men denke maar aan zijn wetsvoorstel op de gedwongen winkelnering. Zelfs wordt Van der Zwaag door sommigen geacht te be'nooren tot de party van Do mela Nieuwenhuis; en Van der Zwaag is door de liberalen in de Kamer ge bracht. Dit vervalt dus. Maar het Vaderland heeft nog meer pijlen op zijn boog. De anti-revolutionairen in Schoterland kozen in 1888 den man, die zoo ver mogelijk van hen afstond een eer derhalve voor onze party I ter wyl de liberalen thans den socialist namen, omdat die het naast bij hen stond geen eer voor de liberale parij, zouden we zoo zeggen, te erkennen dat een anti-revolu tionair of r-katholiek verder van een libe raal afstaat dan een socialist! Doch dit laten we nu voor hetgeen het is; temeer, omdat het Vaderland er bij voegt, dat de liberalen den socialist kozen, omdat van hem het minst dadelijk gevaar verwacht werd. Eilieve, was dan dit ook zoo niet bij de Schoterlandsche anti-revolutionairen in 1888? Het stond toen tusschen Heldt en Domela Nieuwenhuis en bet liep, gelijk ieder weet, in hoofdzaak over de school kwestie. Hoe Heldt, lid van de toen nog ondeelbare liberale partij, over de school kwestie dacht, wist ieder; van Domela Nieuwenhuis was dit geheel onbekend. Heldt zou de liberale party versterken Domela Nieuwenhuis zou de toenmalige coterie verzwakken. We vragen in ernst aan het Vaderland of 1888 voor de Schoterlandsche anti-revo lutionairen niet geheel hetzelfde motief bestond als thans voor de liberalen gelden moet. En zoo ja, wat blijft er in vredes naam dan toch over van de redeneering van het Vaderland Maar die anti-revolulionairen deden het geniept; de liberalen deden het openlijk zegt de redactie. Dit zou slechts be wijzen, dat de anti-revolutionairen nog eenig schaamtegevoel hadden aangenomen, dat, stemmen op een socialist bij herstemming een misdaad is terwijl de liberalen in „de boosheid" zoo ver gevorderd zij n, dat ze er geen schaamte meer voor gevoelen. Hoe ook bezien in het licht van de tegenwoordige entente cordiale tusschen li beralen en socialisten, krijgt dï toorn van het liberalisme over „het bedrijf" der Scho terlandsche anti revolutionairen iets onop rechts, iets door en door farizeïstisch, vooral waar nog vóór 15 Juni j.l. in openbare vergaderingen dat bedryf onzer partij als misdrijf werd aangenomen. De verdediging van het Vaderland mag derhalve als mislukt beschouwd worden." Tot zoo ver de Hollander. Tot aanvulling van haar betoog merken wij op: lo. Domela Nieuwenhuis was in '88, zelfs in '91 nog niet de anarchistische gevoelens toegedaan van nu. Uit de bekende brochure van Croll blijkt dit duidelijk. Juist Croll had tame lijk anarchistische denkbeelden en werd daardoor in de partij van Domela Nieuwen huis onmogelijk gemaakt. 2o. Het was in '88 niet geheel onbe kend hoe D. N. dacht over de schoolquaestie. Wij citeerden desnoods een en ander uit zijne brochure „De School", waarin veel stond wat ons verwachten deed dat in de beantwoording der rechtsvraag, de quaestie der rechtsgelijkheid tusschen openbaar en bijzonder onderwijs de heer D. N. aan onze zijde zou staan. A:s een staaltje hoe secuur de Reken kamer de uitgaven van den Staat contro leert, valt 't volgende te vermelden Aan een gemeente was door het Ryk één halve cent meer uitbetaald in de kos ten van haar lager onderwijs dan waarop zij recht had. Dadelijk pen en papier en een brief aan de Rekenkamer, aan den Minister van Binnenlandsche Zaken, om te zorgen, door inhouding op het aan de bedoelde gemeente over het afgeloopen jaar toegekend voor schot, dat die halve cent weder in 's Rijks kas zou terecht komen. Een ander staaltje is dat de Rekenkamer weigerde een minister van koloniën zyn reisgeld terug te geven, dewijl ZEx. niet zeggen wou, waarvoor hij op reis was ge weest, en derhalve 't bewijs niet aanwezig was dat hy in 's Lands dienst gereisd had. Wel wat laat, doch misschien in voor baat tegen 't volgend jaar herinneren wij 't onderstaande in betrekking tot den zonnesteek. Een Engelsch digblad geeft bij groote hitte en vele noodlottige gevallen van zonnesteek, arbeiders, die in het open veld werken, den raad des morgens een versch koolblad in hun hoofddeksel te leggen dan blijft het hoofd frisch. Gansch Frankrijk is in verrukking over de hartelijke ontvaugst den president Faure bereid door den Russischen Czaar en over de geestdriftige toejuichingen waarop het Russische volk hem en zijn gevolg ont haalde. Het was een onverstandige uiting van broederschap, toen daar op het Fran- sche presidentsschip Russen en Franschen, dames en heeren, soldaten en matrozen elkander om den hals vielen en weenende malkaar kusten, onder 't geroep of gelluis ter van Leve Frankrijk leve Rusland! In een opgewonden telegram uit Duin kerken aan den Czaar gericht, gaf Faure by zyne terugkomst in het vaderland nog maals lucht aan zijn blijdschap en aan de geuechtheid der Fransche natie aan de Russische belangen. En de Czaar niet min der in zyn schik, seinde terug dat hij en de Keizerin zeer erkentelijk waren voor de gezonden let wel niet voor de ge zonde, maar voor de gezonden goede woorden, en voor 't bezoek van den Pre sident der Republiek. Over deze toenadering tusschen den auto craat en den democraat kunnen wy na tuurlijk niet anders dan blijde zyn; toch vragen wij ons af of deze sterk Russische gevoelens by 't Fransche", deze sterk Fran sche neigingen bij het Russische votk niet gevaarlijk kunnen worden voor den vrede tusschen Rusland en Duitschland en tus schen Frankrijk en laatstgenoemde. Want men vergete uiet, Duitschlands Keizer heeft aan het Russische hof een hartelyke ontvangst genoten doch de omgeving, het volk was erger dan koel. Voor Faure persoonly k moeten de groote eerbewijzen wel in staat zijn om hem tot zichzelf te doen inkeeren. God heeft hem ryk gezegend, al dankt hy misschien alles aan eigen energie. In zyn jeugd verdiende Faure zyn breod als leerlooiersknechten thans ervaart hy het aangename van Salomo's woord Hebt gij een wijzen man gezien, hy zal voor Koningen en stadhouders gesteld worden. Voor Faure een waarschuwing om staaude te blijven. Wy wezen er reeds vroeger op dat het leven van vorsten en presidenten in gedurig gevaar is. Dionysius van Syracuse niet Philippus van Macedonië gelijk wij onnadenkend schreven wist dit zyn slaaf Damo cles duidelijk te maken door hem op zyn troon te zetten eu hem één dag slechts de genoegens van 't koning zyn te doen smaken; maar tegelijk ze te vergallen door hem een zwaard aan een paardehaar boven 't hoofd te deen ophangen. Dat is ook 't leven van Faure en ook van den Czaar. Ds voorganger van Faure en de grootvader van Keizer Nicolaas weiden op klaarlichten dag, op den open baren weg, te midden van 't feestgewoel, in een drukke straat, beiden op Zondag vermoord en wat zal hun lot zyn Bo vendien, een Deensch spreekwoord zegt geluk en eer moet men voorzichtig dragen. En dan wat zeker wel de meest practische bevestiging van dezen wenk is op denzelfden oogenblik dat Faure zijn blijden intooht in Frankrijks hoofdstad deed, nu jongstleden Woensdag, ontplofte er een bom nabij de Madeleine-kerk er was er ook een ontploft toen de president Parijs verliet om den Czaar te gaan be zoeken. Men neemt de zaak licht op en noemt 't het werk van een grappenmaker en het kan zyn; maar dan rekenen wij dergelijke daad tot de grappige waarschuwingen en dan wordt aan het spreekwoord „iemand lachend de waarheid zeggen" metterdaad eene ijselijke uitlegging gegeven. Dat de Czaar den vrede wil, blij kt mede uit het bezoek hetwelk hij en de Czaritza aan Warschau, Polens oude heofdstad, ge bracht heeft. De haitelyke ontvangst hem daar door 't nageslacht van Ruslands over wonnen diep vernederden vijand bereid, zegt genoeg dat de vredelievende gezind-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1