Goes. - sr A NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH D. J. Dronkers. ilburg. 134. 1897. SnfeEiCag 14 lugusfus. I,® w» VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. STEMBILJET PRIJS DER ADVERTENTIËN Buitenlandsch Overzicht. BOOTDIENST elburg en Zierikzee. .ierikzee Spoorweg (J oei Aug. Van Zierikzee: nidd 'smorg. 8 mid j. 5. Dond.12 Vryd.13 Zater.14 Zond. 15 Maan. 16 Dins. 7 Woenl8 Dond.19 Yrijd.20 Zater.21 Zond. 22 Maan. 23 Dins. 24 Woen25 Dond.26 Vrij d.27 Zater.28 Zond. 29 Maan.30 Dins. 31 6.— 7.50 7,50 6, 7.50 7,50 7.50 6,30 7.50 7.50 6.— 7,50 7,50 7,50 6,- 6,30 6,30 6- 7.50 7,50 3.45 3.45 3.45 5,- 3,45 3,45 3,45 3.45 3.45 3.45 5,- 2,30 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 5,- 3.45 3.45 RAMD1ENST. N—MIDDELBURG. Remise vm. 4,50, (alleen ),55. Yan Zeilmarkt, 8,—, 15, 12,30, nm. 1,15, 2, 5,10, 5,55, 6,55, 7,45, I. INaar Remise vm. 5,20 lagen) 6,23., Naar Zeil- b, 11,50,12,35, nm. 1,20, 4,20, 5,15, 6,-, 0.20,11,—. irikzeesche Stoomboot- it schappij en. iZEEROTTERDAM igelegen plaatsen. Aug. e: Van Rotterdam: o- Dond.12 11.— 6,30 Vrgd.13 11,— 7.— Zater.14 11- 7.30 Zond. 15 11.— 7- Maan.16 12.— 7,30 Dins. 17 12.— 8,- Woenl8 11,— 8,- Dond.19 11.— 8,- Vrijd.20 11.— 7- Zater.21 11.— 9- Zond. 22 11.— 7.30 Maan.23 12.30 7,30 Dins. 24 1.— 8.— Woen25 10.30 9.— Dond.26 11,— o,- Vrijd.27 11,- 6,30 Zater.28 11.— 1- Zon. 29 11.— 7.— Maan.30 12,— 7.30 Dins. 31 12.- Aug. ÏOTTERDAM e Maandag) 's morg. 7.11 .NT WERPEN e Maandag) 's morg. 6.30 u E STOOMBOOT. Augustus. terd. Zondag 15 's m. 11.30 ij dag 20 's morg. 9. MBOOTDIENST ODDELB.-ROTTERDAM Augustus. n 7,30; van MiddeH>nr£ rdam 9.40. irg Donderdag 19, V«ida6 28 9 uur. 30MBARGE. gYlissingen v. v- vm. *5,20, *6,20, 8, n. 12, 1,30, 2,30, 3,35, 8 uur. ,n vm. *6,40, *8, 9,5, 1°< ,30, 2,30, 3,30, 4,20, 5. uur. Alleen op werkdagen. DAGrELIJKS. 1,40») 3,25 4 2,10,3,55 g nm. 1,55a) en 4,5U nskerke vm. 8,10. 8,40. erd. t aangelegd. van 6.20 naar n ti ten. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKLRK, te Goes EN voor de verkiezing provinciale staten. van een lid der so a G g 5 M NAMEN. VAN DOORN. VOOE- LETTEES. A. A. DRONKERS. D. J. VAN HARDENBROEK. E. L. Aan de antirev. kiezers te Middelburg, Veere, Aagtekerke, Arnemniden, Domburg, Grypskerke, St. Laurens, Nieuw- en St. Joosland, Oostkapelle, Serooskerke en Vrouwepolder herinneren wy dat bun stembriefje er zoo dient uit te zien, wanneer zij 't in de bus werpen. Zg hebben slechts de witte stip in 't middelste vakje dat voor den naam Dronkers staat, zwart te maken. Er mag anders niets gebeuren met 't stembiljet. Dus niet schrappen of byschry- ven, of om 't vierkantje heen krassen. Alleen de witie slip xwart maken. De stembus is epen van 8—5 uur. Bij onze aanbeveling in vorige nummers hebben wy niets meer by te voegen. Bedenke een ieder wel dat 't den libe ralen in Middelburg er om te doen is de meerderheid, die zg sinds enkele jaren verloren te herwinnen. Het beeft hnn altgd gehinderd, dat zg die hebben moeten afstaan aan de mannen van bet niet denkend deel. En nog te grooter werd hunne ergernis nu zg be speurden dat de zaken toch goed gaan; al meenden zg schamper dat er weinig van terecht zou komen. Wie derhalve ons gedeputeerd college in zijn tegenwoordige samenstelling aan 't werk wil houden wie de antirevolutio naire partij in de eerste kamer, niet van twee krachtige bekwame tolken wil be- roovenwie onze Staten provinciaal wil helpen bewaren voor het doodende, doo- delgke kdoode punt, voor een regeering met twee in bet cgfer even sterke par tijen voor eene party verhouding waarbij eigenlyk de zieke het land regeertdie belpe ons a. s. Dinsdag met zyn stem op den heer Wordt hg gekozen, dan behouden wy eene meerderheid van 2 stemmen wordt de heer Van Doorn (liberaal) gekozen dan Wordt de verhouding 21 liberalen, 20 Met-liberalen en de heer Van Lynden. De liberalen durven ook bg deze ver kiezing niet uitkomen, zooals zij zgn. Zg stelden een halfman, een middelman candi- daat. Een man, die zoowat orthodox op kerkelgk gebied, toch bg verkiezingen Voor de eerste kamer op een tegenstander liberaal of radicaal zyu stem zal uitbrengen. Niemand late zich daarom verschalken door de voorspiegeling dat de beer Van Hoorn een Christenman is. Dat is oogenverblindery opdat gg in deze val zoudt loopenen, wordt Van Doorn gekozen, dan hebt gg een tegen stander van de tegenwoordige gedeputeerden Lucasse en Siegersvan de tegenwoordige eerste-kamerleden Godin 'de Beaufort en Van Ascb v. Wyck naar de Staten helpen brengen en men zal u achter uwen rug uitlachen. De liberalen dit althans zal een ieder begrijpen zullen geen oandidaat verkiezen, die voor Kamer of Gedeputeer den op een antirevolutionair zou willen stemmen. Dat dan een iegelyk onzer wel door drongen zg van 't gewicht zijner roeping als kiezer in deze. Dat niemand verznime dat Sneek ons een waarschuwend teeken zg, waar de an tirevolutionair mr. Heemskerk werd uit geworpen met de meerderheid van één stem. Vele kiezers beseffen hun roeping niet, en beseffen evenmin dat van hun stem alles kan afhangen. Velen zien niet in, dat hun traagheid of onverschilligheid de oorzaak kan worden, dat honderden hun moeite en arbeid en kosten te vergeefs be steden. De waarde van één stem wordt veel to veel uit het oog verloren, hoewel het by de verkiezingen onderscheidene malen ge bleken is, dat het wel van één stem afhangt; Ge hebt menschen, die ge letterlykuit hun huis moet halen, in het rgtnig zetten, of onder uw geleide nemen, zult ge er zeker van kunnen zgn, dat hnn stem niet verloren gaat. Dit is van weerskanten het geval, maar vooral bg onze party. Dit moest niet zoo zgn. Maar waar nu dezulken gevonden worden daar hebben de meer wakkeren de dure roeping, om al wat mogelgk en billy k is te bep'roeven. Geen middelen aangewend die er voor den Heere niet op door kunnen. Ook hier geldt het„Heiligt den kryg", maar ove rigens men beproeve alles wat men mag en kan, om de slapenden wakker te schud den, om da tragen yverig te doen zgn. Vooral ook onze arbeiders, die nu een goede daghuur kunnen verdienen met land arbeid, zie men getrouw ter stembus te krijgen. Het kan van één stem afhangen. De oud-minister Van Houten, bevreesd voor stemmenverbrokkeling, heeft zioh als oandidaat voor een zetel in de Tweede Kamer voor het kiesdistrict Amsterdam teruggetrokken. Zgn opvolger, minister Goemau Borge- sius, de vermoedelgke schry ver dei Haag- sohe Brieven in de Zutfensche Courant heeft deze taak neergelegd. Een ander is in zgn plaats getreden; natunrlyk lekte nog niet uit wie. „Op het terrein der ondervys-quaestie moet thans de vraag worden beslist tus- schen staatsalmacht en gewetensvrijheid Zoo schreef Groen van Prinsterer den 23 Oct. 1865. (Voorbericht Parlementaire Studiën en Schetsen le deel. 's Gra- venhage, Gebr. van Cleef). En dat is 't nog. Ook nn, onder 't kabinet Pierson, ge steund door een liberaal-radicale meerder heid, die al meer, ook op H terrein van 'i onderwijs den weg der staatsalmacht op wil, gaat 't om staatsalmacht of gewetens vrijheid. Gelyk men weet hebben sommige bla den 't in den laatsten tyd aan den stok gehad over godsdienstigheid. Een Roomsch en het Christelyk historisch dagblad had den beweerd dat de liberalen tegen den godsdienst zgn. De Hiddelb. Crt. had daar vuur op ge vat en gezegd dat zg ook bgzonder voor den Godsdienst was den kerkvorm ver kiest zg echter niet en ,,'t is maar de vraag wat men onder Godsdienst verstaat" Deze discussie brengt eene dergelgke woordenwisseling in eene zitting der tweede kamer van October 1866 in herinnering. Inderdaad de overeenkomst is treffend. In 't antwoord op de troonrede 6 van 't Concept adres stond, door de (libe rale) adrescommissie voorgesteld, 't vol gende „Hoe hooger de stoffelyke welvaart door godsdienst natunrly k den voorspoed der groote takken van volksbedrijf stygt, dijs te meer behoort het onderwgs te beantwoorden aan de eischen eener toenemiude beschaving." De heer Van Zuylen van Nyevelt, lid der Kamer voor Arnhem, antirevolutionair of liever iemand in den geest van den hedendaagschen Christelijk historischen Kiezersbond, maakte in verband met die „beschaving" de navolgende juiste opmer king „Ik zie dat het lager onderwijs in ver band wordt gebracht met de eischen eener toenemende beschaving en ik vrees dat hierin een adder onder het gras schuilt. Men wil wellicht hiermede aanduiden dat de hoogere beschaving een nieuw element van het lager onderwijs behoort te worden in dier voege dat de godsdienstige basis van dat onderwgs door die hoogere be schaving wordt onnoodig gemaakt". Eu wat zag men tóen gebeuren Toen stond de heer Van Limburg Brou wer op, een liberaal atheïst, die in zgn roman Akbar het Heidensche Boeddhisme boven en in plaats van het Christendom als den waren Godsdienst aanprees, en in zgn „Leesgezelschap van Diepenbeek" een zoo stuitend partijdige teekening van de Christenen gaf dat zelfs zgn eigen geest verwanten er zich voor geneerden. Deze v. Limburg Brouwer nu stond op en zei„Indien de geachte spreker mocht twyfelen of de commissie meent dat be schaving den godsdienst zou uitsluiten, dan mag ik hem veilig de verzekering geven van het tegendeel. De beschaving zou zelfs niet kannen toenemen met verachting van het godsdienstig element. Wat men voor 't overige onder de ware te verstaan heeftdaarover zal veel verschil van meening zgn". Let vooral op dit laatste. Over wat onder ware godsdienst te ver staan zg, zal „natuurlgk" veel ver schil van meening zgn Zoo sprak een Boeddhist in 1866. Zoo spreken de liberalen in 1897. Helaas zoo spreekt zelfs een |Christelijk historisch of Christelyk liberaal blad als De Vaderlander dat den minister Goeman Borgesins „Godsdienstig" noemt dewyl hg wel eens een vergadering van den Pro testantenbond heeft gepresideerd. Terecht heeft dan ook Groen van Prin sterer, in zyne fijne, veelzeggende taal, naar aanleiding van v. Limburg Brouwers opmerking aangemerkt; „Niemand ka« beter dan deze spreker, door dergelgke verklaring, doen uitkomen dat er een godsdienstigheid zgn kan, waar voor de Christen, meer dan voor godsdienst- loosheid, beducht is." Deze opmerking past volkomen ook cp onzen tijden ook wg veroorloven ons naar aanleiding van de polemiek tusschen bladen als Residentiebode en Christelijk Dagblad contra Middelb. Crt., haar over te nemen. Voor de godsdienstigheid van sommige bladen zgn wg meer nog dan voor hunne godsdienstloosheid beducht Maar Christendom dan Sprak zelfs niet Thorbeckedie groote/ van een „Christendom boven geloofs verdeeldheid" Laat Groen ook wederom het antwoord geven. „Er is een Christendom boven geloof'«ver deeldheid, waarvan de belijdenis van elke Christelyke kerk een straal is en dat het kruis, tot middelpunt heeft. Er is een zoogenaamd Christendom, dat met verloo chening der geopenbaarde waarheid aan vangt en zich in algemeenheden oplost." Het verschil tusschen deze is nogal groot. En 'twas juist dat Christendom boven geloofsverdeeldheid, dat neutrale Christen dom van Thorbecke, hetwelk Groen als zoogenaamd Christendom bestempelde, de wyl 't begint met de geopenbaarde waar heid te loochenen. Ook hier is 't weer maar de vraag welk van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Christendom bedoelt gij en van welk Chris tendom verwacht gg voor Volk en Over heid alleen heil Na Donker Curtius de Roo van Alder- werelt, en na de Roo van Alderwerelt, Lely met Goeman Borgesius 't minister schap met het Kamerlidmaatschap veïee- nigende. Tot nog toe waren het er nog maar vier, wier kiezers met hen van meening waren dat minister en kamerlid best in één persoon vereenigbaar zgn. Een revolutionair standpunt, waarvoor de minister Pierson schgnt teruggedeinsd. Bovendien ook zonder leden te zijn, zegt mr. Boers in zgn „De tegenwoordige organisatie van den Nederlandschen Staat" hebben de ministers (immers) zitting in beide Kimers met raadgevende stem; er kan dus geene vergadering plaats hebben, waar zg niet van rechtswege toegang heb ben en aan de beraadslagingen kunnen deelnemen. (Grondwet art. 94 Reglement van Orde Tweede Kamer art. 61; idem Eerste Kamer, art. 21). Wat wil men meer Leven en dood. Dit mocht wel boven dit overzicht staan, waar wg nog even hebben stil te staan bg de ontmoeting der beide Keizers te Petersburg, en bg de begrafenis !van den Spaanschen premier te Madrid. Het bezoek van het Daitsche Keizer paar aan het Russische hof behoort alweer tot de geschiedenis. Het Russische echtpaar vergezelde het Duitsche tot Kroonstad, waar aan boord van de „Hohenzollern" op de hartelykste wgze afscheid ganomen werd. Toen het Duitsohe keizerlyke jacht in zee ging, bevonden zich honderden vaar tuigen vol toeschouwers op de reede. Daags voor het vertrek hadden de Duitsche rykskanselier Von Hohenlohe, de Russische minister van buitenlandsche zaken Murawieff en eenige andere staats lieden een langdurig onderhoud. Wel een bewys dat ook deze ontmoe ting 't belang van den vrede beoogd en w&arschynlyk ook bereikt zal hebben. De toost, de tafeldronk van den Rns- sisehen Keizer heeft in Dnitschland een goeden indruk gemaakt. Ten vorigen jare was een storm opgestoken, als gevolg van een verkeerd overgebrach- ten volzin uit een toast van dienzelfden monarch te Breslau bg zgn bezoek aan den Duitschen Vorst uitgebracht. Thans echter rimpelde geen enkel koeltje de gladde oppervlakte. Niet zonder reden dat de pers bigde is met dezen gelukkigen schgu van vrede en eensgezindheid. Een gansch ander tooneel gaf de Spaan- sche hoofdstad te aanschouwen. Daar werd het lyk van Spanje's besten staats man ingevoerd om te worden bygezet in't familiegraf der Canovassen. Voor de Kroon is 't een zwaar ver lies daar niemand beter dan de versla- gene de eenheid in de conservatieve party te bewaren en de reactionaire oppositie in toom te houden wist. Na de begrafenis die heden plaats had, zou de Regentes een samenspreking hebben met de hoofden der staatkundige partyen met 't oog op den hachelyken staatkun digen toestand, ook tegenover Cuba. Omtrent den moordenaar verneemt men dat hg zioh volkomen meester blgft. Het liberalisme heeft 't Ni Dieu" in toepassing- gebracht 't anarchisme voegt er het „ni Maitre" aan toe, als de consequentie, de doortrekking van 't „Ni Dieu". En terecht, indien er geen God is, heeft 't Gezag ook geen reden van bestaan en is ook Dood slag, zelfs op de besten, geoorloofd. Toch dient de Overheid ook dezen moor denaar de van God gewilde straf op te leggen; want de ontkenning ven Godsbe staan heft niet de gehoorzaamheid aan Gods ordeningen op. En het wekt ons medelgden ook voor dezen moordenaar, slachtoffer van revolutionaire misleiding of zelfmisleiding ongelukkig kind van zgn tijd, die Gods Wet verliet en nu geen wysheid meer heeft. Hg heet Miehei Angèolillo, is geboren te Foggia en is letterzetter van beroep. Zgn anarchistische gezindheid was bg de Ita- liaansche regeering niet onbekend. Als soldaat werd hg voor drie jaren naar de klas van discipline gezonden. In 1893 was hg tot 18 maanden gevangenisstraf veroordeeld wegens staatkundig misdryf en beleediging van den procureur des Konings. Daarop week bg uit naar Frankrg k te Marseille maakte hg 't echter zoo kont dat hg over de grenzen gezet werd. Zoo ves tigde hg zich te Barcelona (Spanje), werkte er aan eene socialistische drukkery, nam deel aan den aanslag van 1895 en vluchtte naar Londen, later naar Portugal. Zgn vader, een eerzaam kleermaker te Foggia, is geen anarchist. Zgn familie be treurt zeer hetgeen geschied isen houdt het er voor dat Miohel door het lot moet aangewezen zgn om deze daad te volvoe ren. ay toch was geen man van de aaaa, wei was ny oou «rraV». schry ver. Toen hg naar de gevangenis te Vergara werd overgebracht, zeide hg „Nu begint met lgden en al het gebruikelyke come- diespel". Daarna noemde hij de namen van al de in Spanje en Frankrgk ter dood gebraohte anarchisten. Ook vertelde hg een en ander van plan nen op nog meerdere moordaanslagen. On der anderen moet zich de aanstaande moor denaar van den minister van justitie, dien zg ook ten doode hebben opgeschreven, reeds in de hoofdstad bevinden. Wel is 't een vulkanische bodem, waarop de volken van Europa wandelen. Hier baten geen Meiwetten of Cultur- kampf, geen streng recht of inkwartiering meer, hier haat slechts het Evangelie. En de belgders van het Evangelie 1 Zie hoe zg elkander bgten en vereten, in plaats van in dezen heiligen stryd te gen de revolutie schouder aan schouder to staan. Zie 'tmaar in ons bleine landje. Hoe veel partgen, hoeveel partytjes nog in de partgen, door wantrouwen gescheiden en wie één moesten zgn van wege éénzelfde belydenis, de zwaarden gekruist tegenover elkaar 1 Droevigste van alle schouwspelen, waar, waar is de boetprofeet, die u bezingt De heuding van furkye tegenover de vredesvoorstellen der Mogendheden heeft veel van beetnemery. Telkens toch stelt de Sultan den datum vast der beslissing en telkens weer ver schuift hg dien. Deze houding doet denken [aan het uit hangbord van zekeren kroeghouder Wie hier wil horgen, Die kome morgen. En aan den argeloozen reiziger, die op de uitnoodiging afgekomen, telkens werd afgescheept met „morgen", om ten slotte te begrijpen dat dit „morgen" eigenlgk „nooit" beteekent. Intusschen weet men nu dat de geldquaes- tie de spil is, waar alles om draait. De gezanten der Mogendheden moeten namelyk aan de Grieksche regeering heb ben meegedeeld dat de Porte niet gezind is Thessalië te ontruimen, zoolang Grieken land niet alvast een miljoen Turksche ponden deponeert. Geschiedt dit niet, dan blgft Thessalië net zoo lang bezet tot de kosten der bezetting betaald zgn. De Grieksche regeering moet echter geantwoord hebben dat de begrooting tengevolge van den oorlog met 48 miljoen drachmen werd overschre den en de ontvangsten 28 miljoen drach men heneden de raming blevenzoodat

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1