Openbare Vergadering Sp in de openbare school Donderdag 24 Juni 's avonds reker Ds. A. LITTOOIJ. Jftr. otfueaéée. ICASSE. ijdag 25 Juni. UCASSE, De mijn verkeerd gesprongen. Mr. C. Lucasse orstellingen, EEN KEURIGE PLAAT. „Rome en Dordt" INGEZONDEN. Den Candidaat ZWART maken Een Getuigenis. Mr. C. LUCASSE. NAGEKOMEN ADVERTENTIE. Aan de kiezers inzonderheid aan de werklieden onder hen. protectie, doch een partij be- geestesrichting nden in hunne aten te worden liberale gemeen - benoemd van dit recht? ;iu,nen willen zij ictie op handels- is de handel [en aanleg van dan niet gehot- onder schijnt te niet te hel- :om mag uit worden tot iel en waarom dig zijn als de >rden geholpen? s, moet noch en protegeeren. protectie jaagt ndel den schrik zijn niet tegen scherming noodig zelfs overheids kan men op geen zoekt meest zich achtereenvol- belang vordert, sdenkende partijen ergerlijk daglicht worden opgezet omgekeerd, de Kuyperianen, enz. imontaan te zamen de liberalen geen sterverbond, maar de Roomschen en kunnen gaan ing van gemeen- dan is Leiden wind aanstaande, iet van de wijs s een eenigman SSE, aftred. lid :en Generaal, eenvoudig, maar man uit het itionair zijn be- sn man die op end op de hoogte ten bate van den ,rdoor zeker wel en mag rekenen. ïdt in hem een hij hoopt mede et leven roepen voor oude werk- regeling inzake het issingen inzake de eischt dat de hem uitbrengen, ering der liberalen kiest mannen die snschen te dienen. erom als Uw ver heer EN VLISSINGER- verzoek aan de Middelburg. sfd verzocht bij s. Vrijdag 25 Juni middags 3 uur zijn irengen op aftredend lid. el te willen voldoen, nak zija van hen die stembureaux con- moeite sparen rs dan nog te moeten stemrecht en stem- ad wonen even te ïinder bezwaar op, szers die buiten ór 5 uur moeihjK» te bereiken. ioor eenige graan- is eenvoudig <>n onwaar. of het zelfs iets zal worden, voi der vakman*160! In de „Bakkers-Courant" komt des" aangaande een merkwaardig rapport voor. Het Hoofdbestuur namelijk van den Nederl. Brood-, Koek- en Banket- bakkersbond had aan de afdeelingen de vraag voorgelegd „Heeft stijging of daling van meel- prijzen, stijging of daling van brood prijzen tengevolge gehad; en in welke mate Naar het zeggen der Liberahsten, zou hierop nu door alle afdeelingen. zonder aarzelen zelfs, kortweg te antwoorden zijn geweest„Natuur lijk. Waarom vraagt ge naar den bekenden weg? Dat zeggen immers alle geleerden Doch zie, nu de mannen van de practijk aan het woord kwamen viel het antwoord heel.anders uit. Amsterdam meldde Er heeft in de laatste maanden van het jaar groote prijsvermindering plaatsgehad welke niet altijd met de broodprij zen overeenkwam". Alfen „Dat de stijging van Broodprijzen niet was naar evenre digheid van de stijging der graan- en meelprijzen". Bolsward„De verhoogde graan- en meelprijzen hebben door de sterke concurrentie geen verhoo ging van broodprijzen tot stand kunnen brengen". Boskoop„De geringe daling der meelprijzen heeft tot heden toe geen verandering gebracht in de prijzen van het brood". Deventer„Dat de lage meel- en graanprijzen niet zijn in het belang der bakkerij, omdat hierdoor een concurrentie is geopend zeer nadee- lig voor den gezeten bakker". Kampen „De stijging der produc ten gaf in den beginne wel hooger broodprijzen, maar door den voorraad en concurrentiën was de daling aan de orde van den dag". Purmerend„De Vereeniging heeft pogingen in het werk gesteld de broodprijzen te verhoogen, maar stuitte terug bij enkele bakkers, die niet genegen waren hiertoe over te gaanalzoo geen verhouding tegen over de graanprijzen". Vlaar dingen „Meel- enbloemprij- zen stegen, doch de broodprijzen bleven dezelfdeenkele bakkers ver hoogden een cent hun brood; later deden de overigen, na de lezing Bu- ters, ook een cent er bij, doch de heer F. J. van Tienen bleef denzelf den prijs handhaven en staat nu het laagst met zijn prijzen Waterbrood 9 cent en melkbrood ii cent, nage noeg een Kilo". Is dit nu niet opmerkelijk Wij hielden reeds in 1895 staande, dat brood- en graanprijzen niet gelijkelijk op- en neer gingen. Nog onlangs toonden we uit de studie van den heer Dr. Hirschberg aan, hoe ook deze tot tegenoverge stelde conclusie kwam. Ook hij vond zelfs verlaging van broodprij zen bij verhooging van graanprijzen. En nu komen, niet acht mannen van de practijk, maar acht afdeelin gen, met inbegrip van Amsterdam, evenzoo in onzen geest concludeeren. Doch natuurlijk weten zij er niets van. Jan. Hebt je die mooie plaat gezien Piet. Die van de liberalen is uitge geven meen je immers? Jan. Ja. Er staat boven 19e eeuwsch boerenbedrog. Piet. Dat begrijp ik niet goed. Jan. Wat is je niet duidelijk Piet. Wel, of dat boerenbedrog be trekking heeft op de prent of op wat er achter te lezen staat, vooral op die cijfertjes van den vooruitgang van den handel? Jan. Ik geloof op het laatstewant üat zou toch al te onbeschaamd wezen 0111 yoor te stellen dat onze boeren 200 dom zijn! Heusch, geloof me onze hoeren zijn zoo onnoozel niet, en anders Is..'t hoog noodig dat er vele chris te- 'Jbe scholen komen, want dan zou 't ijken dat ze op de openbare school itter weinig geleerd hebben; dat zou Jammer zijn van al 't geld. Piet. Dat ben ik geheel met je eens, oa van harte hoop ik dat het den boer <<]°e7. lnaS gaan, dan varen wij er niet echt by, en daarom kies ik Waar gij immer op kondt rekenen als er een liberale spreker optrad was 10. Een schitterend vuurwerk over het door de liberalen valschelijk zoo genoemde „Monsterverbond", en vooral enkele sprekers, soms expres- selijk overgekomen, hadden onge meen slag om tal van vuurpijlen, zevenklappers, sissers en voetzoekers af te steken, zoodat menige vrees achtige natuur het erg om het hart begon te worden. 20. Een boetpredikatie aan het adres van de Anti-revolutionairen (terloops zij opgemerkt, dat dit ook vele lib.eralen geldt), die voor bescher mende rechten waren en voortijdelijke heffing van graanrechten. Een pak kende leuze, een woord dat opgeld deed, was het dure brooden avond aan avond was het arbeiders bur gers weest toch voorzichtig, als gij een Anti-revolutionair stemt dan krijgt gij duur brood, dan ondermijnt gij uw welvaart, de toekomst van uw gezin. Daar hoorde werkelijk moed toe, waar in alle toonschalen dit liedje gezongen werd, dan nog niet mee in te vallen in het koor en in plaats daarvan de melodie te breken door zoo menige dissonant. Een paar keurige stukken. „Monsterverbond, en duur brood". Óch, arme, daar stonden me die Anti-revolutionairen zoo weerloos tegenover. Zou het te verwonderen zijn ge weest als ze het onderspit hadden moeten delven? Waren het geen doodelijke wapens voor hen? En wonden, ongeneeslijk als bajo netsteken Dat moest succes hebben. Kon het wel anders? Ia, zeker De stembus van 15 Juni heeft het geleerd van Dollart tot Schelde. De mijn is verkeerd gesprongen. RAADSELACHTIG. Waar blijven nu de mannen van de Liberale Unie met hunne vooruitstre vende beginselen Telkens beriep men er zich op dat men met Van Houten c.s. geen ge meenschap wilde hebben. Hy werd uitgebannen. Ja, een protest werd er vernomen als men den moed had om te zeggen dat Van Houten tot de familie behoorde. En nu och arme daar gaan nu de mannen der Liberale Unie eene knie buiging maken voor de zegekar van een Karnebeek. Wat jammer, dat die Middelburg- sehe Courant Mr. Karnebeek zoo op de kaak heeft gesteld, want nu zal ze na tuurlijk artikeltjes ten gunste van Kar nebeek gaan schry'ven. Van Karnebeek en Fokker naast el kander. Hoe prachtig Jammer dat de Midd. Courant er niet zal kunnen bijvoegen bij den libe ralen candidaat te Middelburg, dat hij is ijverig lid der Herv. kerk want in dit geval kan de „witte das" niet voor den dag worden gehaald, daar de Mid- delburgsche candidaat open en rond getoond heeft, niets van die kerk te willen weten en allerminst van haar predikanten. 't Zou anders mooi geweest zijn om nog enkele onnoozele kiezers te ver- sthalken. Is anders de houding der mannen van de Liberale Unie niet raadselachtig Ja en neen! Ja, in zooverre zy tal van hun stoute uitspraken in pers en meeting verkon digd, moeten terugnemen of wegmoffe len, en by kiezers die goed nadenken een eenigszins zonderling figuur maken. Neen, daar 't glashelder blijkt, dat t bloed kruipt, waar 't niet gaan kan, en de haat en vijandschap tegen de belijdenis van den Christus Gods op alle terrein van 't leven sterker is dan de liefde tot de vooruitstrevende beginselen. Kiezers, vergeet dit laatste vooral niet. t is insgelyks niets dan een schrikbeeld, waai mee men zijn doel tracht te be reiken nam. om eigen bevoorrechting (die der meest gegoeden) en eigen macht (waardoor de natie hoe langer hoe meer van haar Christelijk karakter beroofd werd) te behouden. Of die onverantwoordelijke bevoor rechting en die anti-christelijke macht zullen voortduren, zie, dat is de vraag, waarom het gaat. Immers geen partijen neutraliseeren elkander meer op de gevreesde punten dan de Roomsch-Katholieken en de Anti revolutionairen. De Roomschen zullen dat weet elk niets dat echt Dordtsch is, en de Antirevolutionairen zullen niets dat echt Roomsch is ge- doogen. Juist als zij samengaan heeft men daarvan niets te vxeezen. I11 waarheid er is verbond noch afspraak maar hetgeen volgens beider program behoort te geschieden, stemt het meest overeen daarom, en daarom alleen, ^iezen zij by de herstemming elkanders candidaten. Beiden wenschen aan de tirannie, de overheersching en de bevoorrechting vaa de liberalen, alsmede aan het ont- christelijken en godsdiensteloos maken der Natie een einde te maken. Voorts willen beiden iets van het vele dat de rijke liberalen zoo vele jaren zich toeeigenden tijdeiyk aan de land bouwers, de werklieden en de arbeiders geven. Hiervan nu willen de liberalen niet hooren. De uitgaven voor hunne kin deren en ook voor janderen willen zij hog meerder maken door het invoeren van leerplicht. Verstandelijke ontwikkeling en ver arming van het hart wordt de slotsom en de vrucht van die enorme uitgaven voor het zoogenaamde neutrale onder wijs. Niets is gevaarlijker en voert eer tot de revolutie dan de verarming van het hart bij meerdere wetenschap. De we tenschap komt dan in den dienst van het onchristelijk gemaakte hart. Helpt gij daaraan mee Helpt gij mee aan de invoering van de lijkverbranding Beide willen de geavanceerd liberalen. Ons volk is humoristisch. Dit bleek ten duidelijkste al aanstonds by het verschijnen van den vorm van ons huidig stembiljet. Maak nu eenvoudig je candidaat goed zwart en je bezorgt hem een plaats in de Kamer, werd er gezegd. En zoo is een ondeugd in het staatkundig volksleven tot een aardig heid verheven. Of nu daardoor de on deugd tot een deugd is geworden, valt te betwijfelen. Wel kan de uitdrukking „een candidaat zwart maken" tot een dubbelzinnigheid aanleiding geven, doch men zij op zijn hoede in dezen, want een zonde blijft het als men een can didaat der tegenparty gaat aftakelen of de verachting prijs geven onder de leuze, het doel heiligt de middelen. Neen, dat nooit. De personen zijn wel de dragers der beginselen, doch zij moeten ongerept blijven. Dit is eisch van een gezonde politiek. Het tegenovergestelde vindt evenwel evenmin plaats. Een can didaat, zijn eigen candidaat ophemelen, voegt evenmin. Stuitend is het soms in vliegende blaadjes of strooibiljetten die bewierooking te lezen van een of ander Kamerlid, dat aftreedt, of van een of ander toekomstig Kamerlid. Elke par ty moet van te voren onderzoeken welke beginselen zijn man belijdt èn in huis èn daarbuiten. Want men kan „om der wille van de smeer" naar buiten de lieden wel wat diets maken, doch bij scherper toezien, by nadere beschouwing van 'smans heele doen, juist in het familieleven en in den vriendenkring, komt men tot de weten schap wat hij is, hoe hy is in omgang en openbaren wandel. De tijd van de halven is er geweest. Die is om en naar wy hopen voor goed. By de eerste stemming moge menigeen thuis blijven om deze of die reden, doch by her stemming is het laatste woord aan den heelen kiezer. Dan gaat deze de vraag stellen, die het Hoofd des lands voor zich zelf doet: Aan wien is het best de regeering toevertrouwd. Dan biyven kerkelijke berekeningen buiten spel. Dan juist komen de beginselen, die den grond van de leiding des lands uitmaken, in het ware licht. En al moge hier of daar een candidaat minder sympathiek ons toeschijnen, dat raakt het hart der zaak in de verte niet. Voor ons Anti-revolutionairen blijft DEE TOEGANG VRIJ. Alle Kiezers worden dringend tot bijwoning uitgenoodigd. HET BESTUUR. Gelegenheid tot Debat. de man, omdat hy, zonder doorkerke- lijkedrijfveeren zich te laten leiden, ge toond heeft wat goed is goed te noe men; getoond heeft geen onderscheid te maken tusschen geloovigen, die wel of niet tot zyn kerk behooren. En dat goede voorbeeld is een der redenen waarom wij hem liefst zagen herkozen. Een goed voorbeeld voor lien, die nog altijd stryd voeren in hun binnenste tusschen wat den voorrang heeftde belijdenis der Christus-belijders of de vrijheid der ongodisten. Hoe uitnemend van karakter, of aanleg de mannen onze tegenpartij (in casu de liberalen) ook kunnen zyn, toch mogen by ernstig overwegen voor God de geloovigen naai de Schrift zich wel tweemaal bedenken eer zij hun broeders van andere kerken afvallen. Een lid der Herv. kerk. Een boerin, die Donderdag jl. met haar koopwaren bij een van haar klanten opgetogen meedeelde dat alle man van haar dorp had gestemd op Lucasse, ontving tot antwoord„Ben jij dan ook al voor duur brood?" Het vrouwtje liet zich niet uit het veld slaan door dit antwoord, en haar klant flink in de oogen kijkende, hernam zij„Je lust toch ook liever onze zuivere tarwe, hé, dan al dat Amerikaansche goedje van de meel fabriek, dat de bakkers je in je maag stoppen zou ik denken, en dat is je toch zeker wel een centje meer waard per broodje." Maar wat jelui meer zoudt ver dienen, moet je den „heer" toch be talen en dan winnen jelui toch niets „Nu", antwoordde hierop de boerin, mijn landheer mag ook wel wat meer hebben, want in den kwaadsten tijd heeft hij ons royaal behandeld en liet hij weieens wat vallen van de pacht of gaf ons dikwijls uitstel". Dat is een stukje historie, lezer, te vermeerderen met zeer vele derge lijke brokskens. En zoo'n eenvoudig gesprek zegt meer dan al de theo rieën van Kamer-ceconomisten. Eigenaardig: de liberale partij heeft altijd den mond vol van de hervor mingen, waarmee ze het land en de bewoners vooruit zal helpen. En van Thorbecke's tijd af is men al aan het herv or men, aan het beschaven, aan het verbeterenaan het vernissen, en nog is er het eind niet van. In- tusschen zijn de leeningen onrust barend hoog en de uitgaven steeds stijgenda; gaande loonen niet vooruit, wordt het aantal werkloozen grooter. Niet dat al de werkgevers van onze partij zooveel doen voor hun arbei ders of niet dat wij anti-revolutio nairen ons zoo geducht inspannen voor sociale verbeteringen dat alles kon veel beter maar de Chr.Hist. partij stoft niet niet zoo op wat zij doen zal heeft niet altijd den mond vol van hervormingen, die alleen heil en vrede zullen brengen. Dit kan zij niet, omdat zij rekening houdt met de historieomdat zij vaak geheel gebonden is, zoo gebonden, dat ze in eigen kring al met moeite de eerste dingen gaande kan houden. In de wereld is haar eerste werk getuigen. Telkens weer op hetzelfde aambeeld slaan; de zonde heeft zoo veel ellende gebracht en brengt die nog dagelijks. Een gevolg juist van het afgaan van den levenden God leidt tot een dwalen, een zoeken, een willen, hetgeen alles met lamheid geslagen wordt omdat God toch blijft regeeren, al erkent men het Opperwezen niet. En gelijk door oefening het meesterschap verkre gen wordt, zoo bestaat er ook een opwassen in den hoogmoed van het stelsel om alles zelf te kunnen doen en dit stelsel voert van zelf hoe lan ger hoe verder van den oorsprong aller dingen. E11 de historie bewijst hoe het doorvoeren van een stelsel buiten God om tot verlies leidt. Een opwassen in de kennis van den wil des Heeren uit de Gewijde Geschie denis en uit die van het dagehjksch leven en een voortdurend zich bewe gen op de lijn die naar God voert, maakt anderzijds dat de samenbin ding tusschen de inwoners van één landj steeds losser wordt, dat men ten slotte elkaar niet meer begrijpt; dat de geestelijke dingen vervloeid zijn tot een damp waar achter men niets zoekt, hoewel men weten kon, dat het Licht gebleven is. Zoo raken bij een deel der menschen de geestelijke voelhoorns verstompt en bij den stembusstrijd komen de geesten uit. Twee rich tingen bepalen den gang der mensch- heid. Het kan niet anders. De naam beteekent veel, maar lang niet alles. Die zegt God te willen dienen, vraagt ook bij de stembus, wat eiseht God? Wat wil de Heere En d a n wordt de keuze niet moeilijk. Dan vraagt men niet dadelijk naar droite of gauche, want die verscheiden heid in de meeningen onder de ge loovigen naar de Schrift gaat niet buiten het Godsbestuur om. Het leven is een voortdurend gelouterd worden; zoo ook op elk gebied des levens. Staat men voor de keuze van een lid voor de Kamer, dan valt alles weg wat scheiding geven kan en ziet men op het beginsel, dat in ons geval op waardige wijze hoog gehouden werd en wordt door onzen Mannen broeders, laten we met het oog op den a. s. stembusstrijd nog een ernstig woord met elkander wisselen. We hebben bij deze verkiezing dit voor, dat omtrent het gevoelen der candidaten lijnrecht tegenover el kander staat. Wel zullen zij in be trekking tot de sociale kwestie in vele opzichten overeenstemmen, en mag aangenomen dat zij beiden oog en hart hebben voor onze belangen; ook, dat zij het op hun verschillend standpunt oprecht meenen met land en volk, maar dat neemt niet weg dat het beginsel dat hen daartoe drijft verschillend is en dus ook de middelen die zij daartoe zullen aan wenden eveneens verschillend zijn. Hoewel thans de sociale kwestie op den voorgrond staat, toch is deze niet de voornaamste; zij moge dat zijn voor hen, die tot leuze hebben; laat ons eten en drinken en vroolijk zijn, ze is dat niet voor ons. Het is begrijpelijk dat men ons van de zijde der tegenpartij zoekt bang te maken met het schreeuwen over „duur brood", zij begrijpen ech ter niet, dat, waar zooveel ernstiger belangen op het spel staan, dechristel. werklieden nog andere idealen heb ben. Wij zijn ons onze roeping be wust geworden, om den eisch van Gods woord ook voor het maatschap pelijk leven in toepassing te brengen, en daarom vragen we niet in de eerste plaats om brood. "Wij belijden en gelooven - althans voor zoover we leden zijn van het werkliedenverbond «Patrimonium «dat het God is, die, golijk alle natiën, zoo ook ons regeertdat door Hem een Overheid in ons land is

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 8