m Mr. C. Lucasse. „Duur Brood". Geen Brood. Mr. C. LUCASSE. Herstemming Vrijdag 25 Juni- Mr. C. LUCASSE, Wat moeten wij, Kiezers, doen Wat is er van de zaak? Wien gaat gij stemmen? Onware Voorstellingen. EEN KEURIG! De landheer zal er het voordeel van trekken. Den kiezers word! herinnerd dal de herstemming voor een lid der 2e Kamer NIKT plaats heeft op een Dinsdag zooals het meest gewoon was maar op a s. Vrijdag den 25 Juni tusschen 8 en 5 uur. 'i; I wegen te Vlissihgen,' te Rotterdam en te" Amsterdam. Goed. Maar die onderwijs kosten? Natuurlijk worden al die onderwijskosten betaald uit de kassen waarin wij allen, op deze of gene wijze, storten moetenhet noodwendig gevolg daarvan was en is, dat wij minder geld overhielden om brood te koopen, maar dat schreeuwden zij niet uit neen, dat vergoelijkten zijzij zeidendat krijgt ge aan welvaart in uw stad dubbel terug, en de uitgaven voor ons onderwijs zult gij, vanwege de vruchten die het af werpen zal, uitwinnen op de gevangenissen, door dat vele ledig zullen staan. Voorts hebben zij het volk geestelijk arm, dientengevolge ontevreden gemaakt. Immers waar het liberalisme tierde en heerschte, kwam het socialisme; en waar de zooge- naamde cleriGalen, d. i. de belijders van den Christus Gods, nog al den invloed uitoefenden op het volksleven, bespeurde men het socialisme niet. - Uit dit zoo sprekend feit moest het een ieder duidelijk zijn, dat het liberalisme ons volk naar de revolutie, d. i. naar den afgrond voert. Het liberalisme was egoïsme, d. w. z. jaren aaneen een leven voor eigen partij, De geheele wetgeving, de collegiën, de besturen, in één woord, het geheele pu blieke leven, namen zij voor zich, en richt ten zij in, in den geest hunner partyge- nooten. (De uitzonderingen bevestigden den regel). Prof. v. Oosterzee en Groen v. Prinsterer spraken het luide uit, dat zij ons christenvolk tyranniseerden. En wat kwam nu bij eerste stemming uit? Het geen altoos beweerd is, dat zij een fractie, eene minderheid ja nu nog dus na het volk eene halve eeuw op allerlei wijze geli beraliseerd te heb ben in Nederland zij n. Dit kwam uit, dat zij, indien er geene hulpe komt van de zijde der weleer ge smade christelijk-historischen, het veld zullen moeten ruimen. Doch ik weiger te gelooven, dat de geesteskindereu van de hh. van den Thoorn, Koole, Nonhebei en Rijnders en andere, Vlissingsche, broederen met wie schrijver dezes den strijd tegen het liberalisme aan ving, daartoe bereid zullen zijn. Ik hoop het ook, in de eerste plaats, hunnenthalve niet; dewijl zij dit doende hunne voeten zouden zetten op een glibberig, heilloos pad. De eerste stappen toch zijn van de allergrootste beteekenis; daarom het gevaarlijkst. Het zou de eerste stap zijn ter ver woesting van het geheele werk, dat God, na langen en hangen strijd, onder opzien tot Hem, wrocht, en waarbij Hij de even genoemden, in den Heere ontslapenen, en ons als instrumenten in Zyne hand voor het land, de provincie, onze steden en dorpen, gebruiken wilde. Medestrijders van weleer I verwoest dat werk niet, want het is door den Heere gewrocht en het was, gedachtig aan het begin, menigmaal wonderlijk in uwe en onze oogen. Door u dit toe te roepen meen ik mij niet te verlagen, want onmannelijk en laf hartig u te bedelen doe ik niet; tenslotte moet gij weten wat gij in dezen aan den Heere verschuldigd zijt. Ons beginsel blijft en werkt onder den zegen Gods door, al ware het ook dat eenigen of velen het onverhoopt ver loochenden. Dies hebben wij, geloovende in de kracht van ons beginsel, altijd goeden moedja ook in betrekking tot den uitslag op a. s. Vrijdag. Wel, dit is niet moeilijk. Zijt gij er voor, dat de God der Schriften, dus de eenige, ware God, ook op staatkundig gebied zal erkend worden, dan moet gij het tegendeel doen van hetgeen de Middelburgsche Courant wenscht, want deze was en is er beslist tégen, dat de God der Schriften zal erkend en met Zijne oidinantiën zal gerekend worden. Als gy dus het tegendeel doet van hetgeen zij wenscht, dan gaat gij veilig. Doet gij dat, dan stemt gij Dat zegt de Middelburgsche Courant; maar zij mist te eenenmale de gave der profetie. Dat is gebleken. Ze heeft by eene vroegere verkiezing voorspeld, dat te Vlissingen het werk ophouden zou, en in Middelburg de huizen verbazend in prijs zouden verminderen, indien de heer Smit niet werd gekozen. Hij nu werd niet gekozen, enhet werk ver menigvuldigde, en de huizen werden duurder. Een tweede voorbeeld. Als „Rome en Dordt" het wonnen bij de verkiezing, die aan het Ministerie- Mackay vooraf ging, dan zou er, zeide de Middelburgsche Courant, stilstand, ja, zoo goed als regeeringloosheid en ondragelijke tyrannie komen, en zie, „Rome en Dordt" wonnen het, het Ministerie-Mackay trad op, en er kwam geen stilstand, geen regeering loosheid en geen tyrannie. Zelfs prof. Buijs, een der grootste en edelste liberaliston, getuigde publick dat- hot Ministerie-Mackay evenveel gedaan had als de liberale Ministeriën deden. Dit aangenomen zeggen wijhet deed meer dan de liberale Ministeriön want de gevallen stonden niet gelyk; immers onze mannen waren buiten alles gehouden, en moesten er zich mits dien eerst inwerken, hadden de ambte naren-wereld, die de Ministers helpen, niet aan hun kant, en wat nog meer zegt, de Eerste Kamer, die ook de wetten goedkeuren moet, tégen zich. Als men met twee blokken aan het been even hard loopt als een ander zonder blokken, inderdaad dan loopt men hard. Welnu, dat heeft Prof. Buijs getuigd dat geschied is. Wat bazelt dan de Middelburgsche Courant? Ze rekent niet met het geheugen van het volk: ook niet met de waarheid. Een derde voorbeeld dat zij den pro fetischen geest mist, hebben wij nog in onze eigene provincie. Immers wij herinneren ons allen, dat zij vöör de laatste Generale Prov. Staten verkiezing het spook van clericalisme, van stilstand in de zaken, enz. heeft laten rondrijden, en dat spook zou komen, zei ze, indien „Rome en Dordt* het wonnen. Ze hebben het gewonnen, en het col- legie van Gedeputeerden is omgezet, maar voort gaat alles, evengoed als voor heen, van dwang en stilstand enz. enz. is natuurlijk geen sprake. Al die boe mannen van „Rome en Dordt", van onderdrukking en regeeringsloosheid, van „duur brood" en wat dies meer is, al die boemannen bestaan slechts in de verbeelding van de redactie der Middel burgsche Courant. Of wilt gijhet zijn vogelver schrikkers, die z(j wil en wenscht dat gij voor vreeselijke mannen zult aanzien. Welnu, gij kunt ook zeggen het zijn kiesmanoeuvres. Het laatste zou mij spijten, want kiesmanoeuvres van dien aard mogen wy er niet op nahouden. Daarom blijf ik gelooven dat hare verbeelding in de dagen van de ver kiezing een weinig abnormaal is. ZIJ stelt het zich voor maar het komt, zooals wy zagen, nooit uit. Daarom verzoeken wij u, dat gij er u niet door van de wijs brengen of verontrusten laat. Dit weet ieder der zake kundige dat „duur brood", tengevolge van het weinige dat men heffen wil, in ieder geval, schandelijke overdrijving is. Wel dit, dat de liberalen zich Neder land niet denken kunnen zonder hunne macht, hunne heerschappij en hunne ongehoorde voordeelen en bevoorrech tingen. Gelooft ons, daar en daar alleen wringt de schoen. Of gij Roomsch of orthodox zijt, daarom geven zij, die met den godsdienst gebroken hebben, niets. Als het er op aankomt, trekken zij zeiven gemakkelijker en liever met de Katholieken dan met de Calvinisten op. Op het gebied van het uitwendige leven hebben zij daar meer aanrakings punten mee. In 1848 en vóór 4 jaren deden zij dat zonder blikken of blozen. Toen ging de Middelburgsche Courant en hare partij niet mee, om eeue andere reden, omdat zij uitgebreider stemrecht wil den maar van die beangstiging over het samengaan van Rome en een deel der liberalen vernam men niets. Wat is er van de zaak Dat zij bevreesd zijn dat de bescher mende rechten, dat is de groote voor rechten die zij zich toegeëigend hebben, zullen ingekort worden. Want „Rome en Dordt" bedanken er voor om op den duur voor hen te blijven betalen, en óók daarvoor, dat ons land wel den handel, maar niet den landbouw en den arbeid beschermt. Uit stads-, dorps- en landskas krijgen zij voor het onderwijs hunner kinde ren 25 GULDEN als wij er nog geen 5 krijgen. Vroeger kregen wij niets. Toen de regeeringswagen, tengevolge hiervan, vast raakte, gaven zij noodge dwongen, eindelijk dus, f5, terwijl zij f25 ontvingen. Z(j nu hebben daarenboven de meest gegoeden. Wij zijn samen burgers^ en hebben daarom aanspraak op gelijke rechten. Meer willen wij nietmaar dat eisphen wy. Nooit heeft onee paiitij gezegd, dat met die f 5 tegenóver de f 25 van hen, de schoolquaestie uit zal zijn. De heer Lohman, die dit persoonlijk zeide, meende dat de rechtsgelijkheid in de aangenomen wet doorwerken zou in stad en dorpdoch dat deed zij niet daarom zijn nieuwe maatregelen noodig; opdat die gelijkheid kome. Is het niet op eenmaal dan in tweemalen. De geloovigen moeten gelijke rechten hebben met de ongeloovigen. Ook is het meer dan tijd, dat zoowel de land bouw en de arbeid als de handel be scherming erlangen. De over het alge meen liberalistische bevoorrechting van den handel moet ook een einde nemen. Als de liberalen, die het betalen kunnen, eens zooveel gingen betalen voor het onderwijs huunor kinderen als wij voor het onderwijs ouzer kin deren betalen moeten, dan kon de land bouw en de arbeid, door premiën, ge lijk reeds in het buitenland geschiedt, geholpen worden. De liberaliston genoten deze premiën nu reeds zoo vele jaren, billijk ware het ze eens eenige jaren af te staan en over te doen voor landbouw en arbeid. Geschiedde dit, dan zouden de premiën genoeg wezen en van duurder brood zou zelfs geen sprake meer zijn. Zou de Middelburgsche Courant en de libe rale partij daar niet aanwillen Laten wij het hopen. Dan loste men twee quaestiën tegelijk op. Dan toch was de ongehoorde bevoorrechting oponderwijs- gebied uit, en landbouw en arbeid zou den geholpen zijn. Een voorbeeld slechts om het pre- miënstelsel duidelijk te maken voor een ieder. Neem aan, dat een timmerman of meubelmaker in België eene boeken kast maakt, en van de regeering daar voor f2 krijgt zoogenaamd als premie, en in Nederland wordt door een vakman eeue geheel gelijke kast gemaakt, doch zonder de premie van f 2, dan heeft de Belg als hij zijne kast hier kosteloos invoeren mag, wijl er vrijhandel is, wanneer hij haar voor den kostenden prijs verkoopt geld over, en de Neder lander heeft nietsals hij de zijne ins gelijks, om te concurreoren, voorden kostenden prijs verkoopt. Welnu, zóo geschiedt dat nu, en zoo gaat onze arbeid en onze landbouw ten gronde. In der waarheid het getij van den vrijhandel is verloopen, en daarom moeten de bakens verzet worden. Voor dit spook weten wij dan ook geen woord; want voor bevoorrechting van de heeren van den handel waren zij altijd, en de bevoorrechting der ge goeden op onderwijsgebied hielden zij vast met hand en tand. Alleen de land- heeren zijn nu, zoo het schijnt, hun nachtmerrie. Mogen zij er van verlost worden Gelijk zij verlost zijn geworden van hunne vrees dat Vlissingen en Middel burg ten gronde zouden gaan, als niet Smit, maar Lucasse gekozen werd. Dat weer te doen, n. m. LUCASSE te kiezen, schijnt wel de beste wijze te zijn, om hen te weerspreken en te genezen. Dan toch bleek keer op keer het tegendeel te gebeurenvan hetgeen zij hebben beweerd. Het is niet eerlijk van de liberalen dat zij dit, zonder nadere uiteenzetting en als wilde de antirevolutionaire partij dit, deu volke verkondigt. Zij weet beter. Immers de duizenden die hun eigen land bebouwen, kunnen het niet aan den landheer brengen, want zij pach ten niet. De duizenden die voor een gedeelte eigen land hebben, kunnen voor het ge deelte dat zij pachten, dan misschien de pacht betalen, zonder ieder jaar meer hypotheek op hun eigen goed te nemen. En den landheei die verpacht wil de anti revolutionaire partij en dit weten de liheralen door wettelijke maatre gelen beletten het voordeel er van in den zak te steken. Zie, wat de liberalen van den land heer zeggen, is ook weer een vogel ver scbrikker, die dienst moet doon, om hun doel te bereiken. De gisthandelaars te Schiedam hebbeü uit Engeland een mededeeling ontvan gen, dat het Engelsche Gouvernement besloten heeft op de ingevoerde gist aldaar een recht te heffen van f 2.40 per 100 Engelsche ponden gist. Deze voor Schiedam zeer ongunstige maatregel is den 17 dezer in werking getreden. Voor den Schiedamschen gisthandel, welke reeds door België bedreigd wordt, is deze nieuwe heffing van rechten groote schade. Zoo gaandeweg wordt door ous vrij handelsstelsel in verband met de be scherming der Nijverheid in audere landen de nijverheid iu ous laud doodgedrukt; en zullen onze werklieden door gebrek aan werk het goedkoope brood eindelijk niet meer kunnen verdienen. Wanneer zullen de oogen der werk lieden in Nederland opengaan voor de onware liberale theorieën? Deze vraag mag wel gesteld in deze dagen voorafgaande aan den electoralen veldslag. Hier wordt u als candidaat de heer A,, daar de heer B. aanbevolen. Van allen beweert men dat zij uw wenschen zullen vervullen. Wien zult ge kiezen Wie zal u niet teleurstellen in uw verwachtingen P Kiezers! stelt uw vertrouwen niet geheel op uw candidaat, laten uwe verwachtin gen niet te hoog gespannen zijn. Even wel kiest een man van karakter, kiest een man van beginsel, een man van wien gij weet dat hij homogeen met u is, die uit dezelfde beginselen leeft als gij. Kiest een man met een zelfstandig oordeel en die naar recht zal weten te handelen. Blijft niet thuis maar gaat ter stembus om in het publieke leven be lijdenis te doen van uwe staatkundige beginselen. Zoo gij u hieraan houdt zult gij u weten te beheerschen bij het strijdgewoel. Dan zult gij optreden met de noodige kalmte doch met een ontvonkt hart voor de beginselen die u heilig zijn. Het gaat niet om den persoon, doch om de beginselen die deze persoon representeert. Wilt evenwel voor te gaan stemmen eerst eens onderzoeken welke beginselen uw candidaat is toegedaan. Of hij leeft uit de beginselen der Fransche revolutie Of hij liberaal Of conservatief, dan wel Of hij is anti-revolutionair, en belijdt dat in God is de bron van alle souve- reiniteit en dat God het gezag heeft ingesteld in huisgezin, Staat en maat schappij. Weet dat gij van de z. g. liberale partij niets te verwachten hebt. Zij die zich tooit met dit schoone devies heeft nooit daaraan beantwoord. En waarom niet omdat ze nooit gezocht heeft het heil van anderen maar altijd haar eigen partijbelang op het oog had. Zij heeft ons volk nooit lief gehad, anders zou zij liberaal zijn opgetreden, zou zij gerekend hebben met de ver schillende politieke en religreuse gevoe lens der inwoners. Zij vroeg nooit, en gevoelde nooit de opinie van anderen. Zooals zij het gaf moest men het maar accepteeren. Denkt slechts aan de schoolquaestie. Nog dagelijks kan men het uit den boezem der liberale partij vernemen, dat zij maar niet begrijpen waarom wij antirevolutionairen toch niet tevreden zijn met de openbare school. Nu, dat verstaan wij, maar er is zooveel dat men niet begrijpt, evenwel dient men er toch mede te rekenen. En dit is juist onze grief tegen de liberalen Zij zeggen ieder vrijheid te willen geven doch als het er op aankomt doen zij het niet. Het liberalisme vraagt op schoolgebied niet in welken geest willen de ouders dat hun kindei en onderwezen zullen worden, maar zegtwat ik geef, hebt gij goed te keuren, bovendien zult gij, al keurt gij het af, er toch aan helpen mede betalen. Behoeft hier nog ge vraagd of dit billijk is P En is de kleine vergoeding die het bijzonder onderwijs ontvangt nu rechtvaardig tegenover de protectie die de openbare school geniet? Yan de liberalen zijn de meeste tegen protectie, maar niet op het gebied van de openbare school. De gemeente bekostigt met de tege moetkoming van den staat haar school- bouw. De bijzondere scholen genieten voor schoolbouw geen rooden duit. Is dit nu billyk Is dit liberaal De liberalen zijn tegen protectie, doch hunne regeering is steeds een partij be voorrechting geweest. Mannen van andere geestesrichting konden weing genade vinden in hunne oogen om tot staatsambten te worden benoemd. Vaak werden in anti-liberale gemeen ten telkens Burgemeesters benoemd van liberale beginselen. Was dit recht? Van protectie op de granen willen zy niets weten, maar protectie op handels gebied dat mag. Want is de handel niet bevoorrecht door den aanleg van spoor- en waterwegen Waarom mag de boer dan niet gehol pen worden als hij ten onder schyntte zullen gaan Is de roeping niet te hel- pen waar nood is Waarom mag uit de schatkist wei genomen worden tot bevordering van den haudel en waarom zou het dan onrechtvaardig zijn als de boeren door invoerrecht werden geholpen? Wie tegen protectie is, moet noch handel noch landbouw willen protegeeren. Duitschland met zijn protectie jaagt Engeland met zijn vrijhandel den schrik aan. Wij antirevolutionairen, zijn niet tegen vrijhandel maar als bescherming noodig is, dan achten wij haar zelfs overheids taak. Van de liberale party kan men op geen bescherming hopen, zij zoekt meest zich zeiven en daarom worden achtereenvol gens al naarmate het haar belang vordert, de verschillende andersdenkende partijen in een bespottelijk of ergerlijk daglicht gesteld. De roomschen worden opgezet tegen de calvinisten en omgekeerd, de hervormden tegen de Kuyperianen, enz. Als liberaal met ultramontaan te zamen gaan dan is er onder de liberalen geen sprake van een monsterverbond, maar als er sprake komt dat de Roomschen en de Calvinisten zouden kunnen gaan samenwerken tot bereiking van gemeen schappelijke wenschen, dan is Leiden in last, en een schrikbewind aanstaande. KiezersLaat U niet van de wys brengen, maar kiest als een eenigman den Heer Mr. C. LUCASSE, aftred. lid der 2e Kamer der Staten Generaal. In hem vindt gij een eenvoudig, maar bekwaam man. Een man uit het volk die als antirevolutionair zijn be ginselen niet verbergt. Gij hebt in hem een man die op landbouwgebied uitstekend op de hoogte is en die is voor protectie ten bate van den landbouw, en die daardoor selrr wel op de stemmen der boeren mag rekenen. Ook de werkman vindt in hem een goeden candidaat daar hij hoopt mede te werken tot het in het leven roepen van een pensioenfonds voor oude werk lieden en een goede regeling inzake het arbeidscontract. Het pleit voor Vlissingen inzake de marine-haven gevoerd, eischt dat de Vlissingers hun stem op hem uitbrengen. Laat de partijregeering der liberalen nu eens eindigen en kiest mannen die het gansche volk wenschen te dienen. Kiest daarom wederom als Uw ver tegenwoordiger den heer EEN VLISSINGER. Een beleefd verzoek aan de Kiezers te Middelburg. Ieder wordt beleefd verzocht bij de herstemming op a. s. Vrydag 25 Juni zoo mogelijk vóór 's middags 3 uur zijn stem te komen uitbrengen op aftredend lid. Aan dit verzoek wel te willen voldoen, zou zeer in het gemak zija van hen die op de verschillende stembureaux con troleeren, en hun de moeite sparen de achtergebleven kiezers dan nog te moeten herinneren aan hun stemrecht en stem plicht beide. Hen die in de stad wonen even te herinneren levert minder bezwaar op, maar vooral die kiezers die buiten de stad wonen, zijn vóór 5 uur moeilijk» ja soms onmogelijk te bereiken. O „Duur brood" door eenige graan rechten te heffen is eenvoudig on mogelijk, daarom onwaar. 't Is de vraag, of het zelfs iet® duurder er door zal worden, v° gens het oordeel der vakmannen. In de „Bakkers-< aangaande een mei voor. Het Hoofdbesti den Nederl. Brood- bakkersbond had a de vraag voorgele, „Heeft stijging c pry zen, stijging of pry zen tengevolge mate Naar het zeggen zou hierop nu doe zonder aarzelen antwoorden zijn gi lijk. Waarom vr bekenden weg? I alle geleerden Doch zie, nu de practijk aan het w het antwoord heel Amsterdam mek de laatste maande groote prijsvermine welke niet altijd n zen overeenkwam" Alfen „Dat Broodprijzen niet digheid van de stij meelprijzen". Bolsward„De en meelprijzen sterke concurrenti| ging van broodj kunnen brengen". Boskoop „De gl meelprijzen heeft tl verandering gebracl van het brood". Deventer„Dat graanprijzen niet zl der bakkerij, omdl concurrentie is geoj lig voor den gezetd Kampen „De stil ten gaf in den begïj broodprijzen, maar en concurrentiën wl de orde van den dj Purmerend: „De pogingen in het w broodprijzen te v stuitte terug bij enl niet genegen waren gaan; alzoo geen vi over de graanprijzen Vlaardingen„Mc zen stegen, doch bleven dezelfde; enj hoogden een cent 1 deden de overigen, ters, ook een cent a heer F. J. van Tien den prijs handhaver] laagst met zijn prijzd 9 cent en melkbrooj noeg een Kilo". Is dit nu niet opr Wij hielden staande, dat brood- niet gelijkelijk op- eL Nog onlangs toonl studie van den heer aan, hoe ook deze stelde conclusie kl vond zelfs verlaging] zen bij verhooging vJ En nu komen, nil van de practijk, maa| gen, met inbegrip vJ evenzoo in onzen gee| Doch natuurlijk niets van. Jan. Hebt je die mc. Piet. Die van de li| geven meen je immers Jan. Ja. Er stal eeuwsch boerenbedrog. Piet. Dat begrijp ikL Jan. Wat is je niel Piet. Wel, of dat Uekking heeft op de er. achter te lezen staal cyfertjes van den voonf handel? Jan. Ik geloof op hl Qat zou toch al te onb<| om voor te stellen dal l°o dom zijn! Heuschl j °°,ren zijn zoo onnooze t hoog noodig dat P.ff scholen komen, J Jen dat ze op dé «er weinig geleerd hl jammer zijn van al 't gl J et- Dat ben ik geil goj*"1 harte ho°P ik 4 ?,°oed *ag gaan, dan val c bij, en daarom k|

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 7