m
Mr. C. Lucasse.
„Duur Brood".
Geen Brood.
Mr. C. LUCASSE.
Herstemming Vrijdag 25 Juni-
Mr. C. LUCASSE,
Wat moeten wij, Kiezers,
doen
Wat is er van de zaak?
Wien gaat gij stemmen?
Onware Voorstellingen.
EEN KEURIG!
De landheer zal er het
voordeel van trekken.
Den kiezers word! herinnerd
dal de herstemming voor een
lid der 2e Kamer NIKT plaats
heeft op een Dinsdag zooals
het meest gewoon was maar
op a s. Vrijdag den 25 Juni
tusschen 8 en 5 uur.
'i;
I
wegen te Vlissihgen,' te Rotterdam en te"
Amsterdam. Goed. Maar die onderwijs
kosten?
Natuurlijk worden al die onderwijskosten
betaald uit de kassen waarin wij allen,
op deze of gene wijze, storten moetenhet
noodwendig gevolg daarvan was en is, dat
wij minder geld overhielden om brood te
koopen, maar dat schreeuwden zij niet uit
neen, dat vergoelijkten zijzij zeidendat
krijgt ge aan welvaart in uw stad dubbel
terug, en de uitgaven voor ons onderwijs
zult gij, vanwege de vruchten die het af
werpen zal, uitwinnen op de gevangenissen,
door dat vele ledig zullen staan.
Voorts hebben zij het volk geestelijk arm,
dientengevolge ontevreden gemaakt. Immers
waar het liberalisme tierde en heerschte,
kwam het socialisme; en waar de zooge-
naamde cleriGalen, d. i. de belijders van
den Christus Gods, nog al den invloed
uitoefenden op het volksleven, bespeurde
men het socialisme niet.
- Uit dit zoo sprekend feit moest het een
ieder duidelijk zijn, dat het liberalisme
ons volk naar de revolutie, d. i. naar den
afgrond voert.
Het liberalisme was egoïsme, d. w. z.
jaren aaneen een leven voor eigen partij,
De geheele wetgeving, de collegiën, de
besturen, in één woord, het geheele pu
blieke leven, namen zij voor zich, en richt
ten zij in, in den geest hunner partyge-
nooten. (De uitzonderingen bevestigden
den regel). Prof. v. Oosterzee en Groen
v. Prinsterer spraken het luide uit, dat zij
ons christenvolk tyranniseerden. En wat
kwam nu bij eerste stemming uit? Het
geen altoos beweerd is, dat zij een fractie,
eene minderheid ja nu nog dus na
het volk eene halve eeuw op allerlei wijze
geli beraliseerd te heb ben in Nederland zij n.
Dit kwam uit, dat zij, indien er geene
hulpe komt van de zijde der weleer ge
smade christelijk-historischen, het veld
zullen moeten ruimen.
Doch ik weiger te gelooven, dat de
geesteskindereu van de hh. van den Thoorn,
Koole, Nonhebei en Rijnders en andere,
Vlissingsche, broederen met wie schrijver
dezes den strijd tegen het liberalisme aan
ving, daartoe bereid zullen zijn.
Ik hoop het ook, in de eerste plaats,
hunnenthalve niet; dewijl zij dit doende
hunne voeten zouden zetten op een glibberig,
heilloos pad. De eerste stappen toch zijn
van de allergrootste beteekenis; daarom
het gevaarlijkst.
Het zou de eerste stap zijn ter ver
woesting van het geheele werk, dat God,
na langen en hangen strijd, onder opzien
tot Hem, wrocht, en waarbij Hij de even
genoemden, in den Heere ontslapenen, en
ons als instrumenten in Zyne hand
voor het land, de provincie, onze steden
en dorpen, gebruiken wilde.
Medestrijders van weleer I verwoest dat
werk niet, want het is door den Heere
gewrocht en het was, gedachtig aan
het begin, menigmaal wonderlijk in uwe
en onze oogen.
Door u dit toe te roepen meen ik mij
niet te verlagen, want onmannelijk en laf
hartig u te bedelen doe ik niet; tenslotte
moet gij weten wat gij in dezen aan den
Heere verschuldigd zijt.
Ons beginsel blijft en werkt onder den
zegen Gods door, al ware het ook dat
eenigen of velen het onverhoopt ver
loochenden.
Dies hebben wij, geloovende in de kracht
van ons beginsel, altijd goeden moedja
ook in betrekking tot den uitslag op
a. s. Vrijdag.
Wel, dit is niet moeilijk. Zijt gij er
voor, dat de God der Schriften, dus
de eenige, ware God, ook op staatkundig
gebied zal erkend worden, dan moet gij
het tegendeel doen van hetgeen de
Middelburgsche Courant wenscht, want
deze was en is er beslist tégen, dat de
God der Schriften zal erkend en met
Zijne oidinantiën zal gerekend worden.
Als gy dus het tegendeel doet van
hetgeen zij wenscht, dan gaat gij veilig.
Doet gij dat, dan stemt gij
Dat zegt de Middelburgsche Courant;
maar zij mist te eenenmale de gave der
profetie.
Dat is gebleken. Ze heeft by eene
vroegere verkiezing voorspeld, dat te
Vlissingen het werk ophouden zou, en
in Middelburg de huizen verbazend in
prijs zouden verminderen, indien de heer
Smit niet werd gekozen. Hij nu werd
niet gekozen, enhet werk ver
menigvuldigde, en de huizen werden
duurder.
Een tweede voorbeeld.
Als „Rome en Dordt" het wonnen
bij de verkiezing, die aan het Ministerie-
Mackay vooraf ging, dan zou er, zeide
de Middelburgsche Courant, stilstand,
ja, zoo goed als regeeringloosheid en
ondragelijke tyrannie komen, en zie,
„Rome en Dordt" wonnen het, het
Ministerie-Mackay trad op, en er
kwam geen stilstand, geen regeering
loosheid en geen tyrannie.
Zelfs prof. Buijs, een der grootste en
edelste liberaliston, getuigde publick dat-
hot Ministerie-Mackay evenveel gedaan
had als de liberale Ministeriën deden.
Dit aangenomen zeggen wijhet
deed meer dan de liberale Ministeriön
want de gevallen stonden niet gelyk;
immers onze mannen waren buiten
alles gehouden, en moesten er zich mits
dien eerst inwerken, hadden de ambte
naren-wereld, die de Ministers helpen,
niet aan hun kant, en wat nog meer
zegt, de Eerste Kamer, die ook de
wetten goedkeuren moet, tégen zich.
Als men met twee blokken aan het
been even hard loopt als een ander
zonder blokken, inderdaad dan loopt
men hard.
Welnu, dat heeft Prof. Buijs getuigd
dat geschied is.
Wat bazelt dan de Middelburgsche
Courant?
Ze rekent niet met het geheugen van
het volk: ook niet met de waarheid.
Een derde voorbeeld dat zij den pro
fetischen geest mist, hebben wij nog
in onze eigene provincie. Immers wij
herinneren ons allen, dat zij vöör de
laatste Generale Prov. Staten verkiezing
het spook van clericalisme, van stilstand
in de zaken, enz. heeft laten rondrijden,
en dat spook zou komen, zei ze, indien
„Rome en Dordt* het wonnen.
Ze hebben het gewonnen, en het col-
legie van Gedeputeerden is omgezet,
maar voort gaat alles, evengoed als voor
heen, van dwang en stilstand enz. enz.
is natuurlijk geen sprake. Al die boe
mannen van „Rome en Dordt", van
onderdrukking en regeeringsloosheid, van
„duur brood" en wat dies meer is, al
die boemannen bestaan slechts in de
verbeelding van de redactie der Middel
burgsche Courant.
Of wilt gijhet zijn vogelver
schrikkers, die z(j wil en wenscht dat
gij voor vreeselijke mannen zult aanzien.
Welnu, gij kunt ook zeggen het zijn
kiesmanoeuvres.
Het laatste zou mij spijten, want
kiesmanoeuvres van dien aard mogen
wy er niet op nahouden.
Daarom blijf ik gelooven dat hare
verbeelding in de dagen van de ver
kiezing een weinig abnormaal is.
ZIJ stelt het zich voor maar het
komt, zooals wy zagen, nooit uit.
Daarom verzoeken wij u, dat gij er
u niet door van de wijs brengen of
verontrusten laat.
Dit weet ieder der zake kundige dat
„duur brood", tengevolge van het
weinige dat men heffen wil, in ieder
geval, schandelijke overdrijving is.
Wel dit, dat de liberalen zich Neder
land niet denken kunnen zonder hunne
macht, hunne heerschappij en hunne
ongehoorde voordeelen en bevoorrech
tingen.
Gelooft ons, daar en daar alleen
wringt de schoen. Of gij Roomsch of
orthodox zijt, daarom geven zij, die
met den godsdienst gebroken hebben,
niets. Als het er op aankomt, trekken
zij zeiven gemakkelijker en liever met
de Katholieken dan met de Calvinisten
op. Op het gebied van het uitwendige
leven hebben zij daar meer aanrakings
punten mee.
In 1848 en vóór 4 jaren deden zij
dat zonder blikken of blozen. Toen ging
de Middelburgsche Courant en hare
partij niet mee, om eeue andere reden,
omdat zij uitgebreider stemrecht wil
den maar van die beangstiging over
het samengaan van Rome en een deel
der liberalen vernam men niets.
Wat is er van de zaak
Dat zij bevreesd zijn dat de bescher
mende rechten, dat is de groote voor
rechten die zij zich toegeëigend hebben,
zullen ingekort worden.
Want „Rome en Dordt" bedanken
er voor om op den duur voor hen te
blijven betalen, en óók daarvoor, dat
ons land wel den handel, maar niet
den landbouw en den arbeid beschermt.
Uit stads-, dorps- en landskas krijgen
zij voor het onderwijs hunner kinde
ren 25 GULDEN als wij er nog geen
5 krijgen. Vroeger kregen wij niets.
Toen de regeeringswagen, tengevolge
hiervan, vast raakte, gaven zij noodge
dwongen, eindelijk dus, f5, terwijl
zij f25 ontvingen.
Z(j nu hebben daarenboven de meest
gegoeden. Wij zijn samen burgers^ en
hebben daarom aanspraak op gelijke
rechten.
Meer willen wij nietmaar dat
eisphen wy.
Nooit heeft onee paiitij gezegd, dat
met die f 5 tegenóver de f 25 van hen,
de schoolquaestie uit zal zijn.
De heer Lohman, die dit persoonlijk
zeide, meende dat de rechtsgelijkheid in
de aangenomen wet doorwerken zou in
stad en dorpdoch dat deed zij niet
daarom zijn nieuwe maatregelen noodig;
opdat die gelijkheid kome. Is het niet
op eenmaal dan in tweemalen.
De geloovigen moeten gelijke rechten
hebben met de ongeloovigen. Ook is
het meer dan tijd, dat zoowel de land
bouw en de arbeid als de handel be
scherming erlangen. De over het alge
meen liberalistische bevoorrechting
van den handel moet ook een einde
nemen. Als de liberalen, die het betalen
kunnen, eens zooveel gingen betalen
voor het onderwijs huunor kinderen
als wij voor het onderwijs ouzer kin
deren betalen moeten, dan kon de land
bouw en de arbeid, door premiën, ge
lijk reeds in het buitenland geschiedt,
geholpen worden.
De liberaliston genoten deze premiën
nu reeds zoo vele jaren, billijk ware het
ze eens eenige jaren af te staan en over
te doen voor landbouw en arbeid.
Geschiedde dit, dan zouden de premiën
genoeg wezen en van duurder brood
zou zelfs geen sprake meer zijn. Zou
de Middelburgsche Courant en de libe
rale partij daar niet aanwillen Laten
wij het hopen. Dan loste men twee
quaestiën tegelijk op. Dan toch was de
ongehoorde bevoorrechting oponderwijs-
gebied uit, en landbouw en arbeid zou
den geholpen zijn.
Een voorbeeld slechts om het pre-
miënstelsel duidelijk te maken voor een
ieder. Neem aan, dat een timmerman
of meubelmaker in België eene boeken
kast maakt, en van de regeering daar
voor f2 krijgt zoogenaamd als premie,
en in Nederland wordt door een vakman
eeue geheel gelijke kast gemaakt, doch
zonder de premie van f 2, dan heeft de
Belg als hij zijne kast hier kosteloos
invoeren mag, wijl er vrijhandel is,
wanneer hij haar voor den kostenden
prijs verkoopt geld over, en de Neder
lander heeft nietsals hij de zijne ins
gelijks, om te concurreoren, voorden
kostenden prijs verkoopt.
Welnu, zóo geschiedt dat nu, en zoo
gaat onze arbeid en onze landbouw ten
gronde. In der waarheid het getij van
den vrijhandel is verloopen, en daarom
moeten de bakens verzet worden.
Voor dit spook weten wij dan ook
geen woord; want voor bevoorrechting
van de heeren van den handel waren
zij altijd, en de bevoorrechting der ge
goeden op onderwijsgebied hielden zij
vast met hand en tand. Alleen de land-
heeren zijn nu, zoo het schijnt, hun
nachtmerrie.
Mogen zij er van verlost worden
Gelijk zij verlost zijn geworden van
hunne vrees dat Vlissingen en Middel
burg ten gronde zouden gaan, als niet
Smit, maar Lucasse gekozen werd.
Dat weer te doen, n. m. LUCASSE
te kiezen, schijnt wel de beste wijze te
zijn, om hen te weerspreken en te
genezen. Dan toch bleek keer op keer
het tegendeel te gebeurenvan
hetgeen zij hebben beweerd.
Het is niet eerlijk van de liberalen
dat zij dit, zonder nadere uiteenzetting
en als wilde de antirevolutionaire
partij dit, deu volke verkondigt. Zij
weet beter.
Immers de duizenden die hun eigen
land bebouwen, kunnen het niet aan
den landheer brengen, want zij pach
ten niet.
De duizenden die voor een gedeelte
eigen land hebben, kunnen voor het ge
deelte dat zij pachten, dan misschien de
pacht betalen, zonder ieder jaar meer
hypotheek op hun eigen goed te nemen.
En den landheei die verpacht wil de
anti revolutionaire partij en dit weten
de liheralen door wettelijke maatre
gelen beletten het voordeel er van in
den zak te steken.
Zie, wat de liberalen van den land
heer zeggen, is ook weer een vogel ver
scbrikker, die dienst moet doon, om hun
doel te bereiken.
De gisthandelaars te Schiedam hebbeü
uit Engeland een mededeeling ontvan
gen, dat het Engelsche Gouvernement
besloten heeft op de ingevoerde gist
aldaar een recht te heffen van f 2.40
per 100 Engelsche ponden gist.
Deze voor Schiedam zeer ongunstige
maatregel is den 17 dezer in werking
getreden.
Voor den Schiedamschen gisthandel,
welke reeds door België bedreigd wordt,
is deze nieuwe heffing van rechten
groote schade.
Zoo gaandeweg wordt door ous vrij
handelsstelsel in verband met de be
scherming der Nijverheid in audere
landen de nijverheid iu ous laud
doodgedrukt; en zullen onze
werklieden door gebrek aan
werk het goedkoope brood
eindelijk niet meer kunnen verdienen.
Wanneer zullen de oogen der werk
lieden in Nederland opengaan voor de
onware liberale theorieën?
Deze vraag mag wel gesteld in deze
dagen voorafgaande aan den electoralen
veldslag.
Hier wordt u als candidaat de heer
A,, daar de heer B. aanbevolen.
Van allen beweert men dat zij uw
wenschen zullen vervullen.
Wien zult ge kiezen Wie zal u niet
teleurstellen in uw verwachtingen P
Kiezers! stelt uw vertrouwen niet geheel
op uw candidaat, laten uwe verwachtin
gen niet te hoog gespannen zijn. Even
wel kiest een man van karakter, kiest
een man van beginsel, een man van
wien gij weet dat hij homogeen met u
is, die uit dezelfde beginselen leeft als
gij. Kiest een man met een zelfstandig
oordeel en die naar recht zal weten te
handelen. Blijft niet thuis maar gaat ter
stembus om in het publieke leven be
lijdenis te doen van uwe staatkundige
beginselen.
Zoo gij u hieraan houdt zult gij u
weten te beheerschen bij het strijdgewoel.
Dan zult gij optreden met de noodige
kalmte doch met een ontvonkt hart
voor de beginselen die u heilig zijn.
Het gaat niet om den persoon, doch
om de beginselen die deze persoon
representeert.
Wilt evenwel voor te gaan stemmen
eerst eens onderzoeken welke beginselen
uw candidaat is toegedaan. Of hij leeft
uit de beginselen der Fransche revolutie
Of hij liberaal Of conservatief, dan wel
Of hij is anti-revolutionair, en belijdt
dat in God is de bron van alle souve-
reiniteit en dat God het gezag heeft
ingesteld in huisgezin, Staat en maat
schappij.
Weet dat gij van de z. g. liberale
partij niets te verwachten hebt.
Zij die zich tooit met dit schoone
devies heeft nooit daaraan beantwoord.
En waarom niet omdat ze nooit
gezocht heeft het heil van anderen maar
altijd haar eigen partijbelang op het oog
had.
Zij heeft ons volk nooit lief gehad,
anders zou zij liberaal zijn opgetreden,
zou zij gerekend hebben met de ver
schillende politieke en religreuse gevoe
lens der inwoners. Zij vroeg nooit, en
gevoelde nooit de opinie van anderen.
Zooals zij het gaf moest men het maar
accepteeren.
Denkt slechts aan de schoolquaestie.
Nog dagelijks kan men het uit den
boezem der liberale partij vernemen, dat
zij maar niet begrijpen waarom wij
antirevolutionairen toch niet tevreden
zijn met de openbare school. Nu, dat
verstaan wij, maar er is zooveel dat men
niet begrijpt, evenwel dient men er
toch mede te rekenen. En dit is juist
onze grief tegen de liberalen Zij zeggen
ieder vrijheid te willen geven doch als
het er op aankomt doen zij het niet.
Het liberalisme vraagt op schoolgebied
niet in welken geest willen de ouders
dat hun kindei en onderwezen zullen
worden, maar zegtwat ik geef, hebt
gij goed te keuren, bovendien zult gij,
al keurt gij het af, er toch aan helpen
mede betalen. Behoeft hier nog ge
vraagd of dit billijk is P En is de kleine
vergoeding die het bijzonder onderwijs
ontvangt nu rechtvaardig tegenover de
protectie die de openbare school geniet?
Yan de liberalen zijn de meeste tegen
protectie, maar niet op het gebied van
de openbare school.
De gemeente bekostigt met de tege
moetkoming van den staat haar school-
bouw.
De bijzondere scholen genieten voor
schoolbouw geen rooden duit.
Is dit nu billyk Is dit liberaal
De liberalen zijn tegen protectie, doch
hunne regeering is steeds een partij be
voorrechting geweest.
Mannen van andere geestesrichting
konden weing genade vinden in hunne
oogen om tot staatsambten te worden
benoemd.
Vaak werden in anti-liberale gemeen
ten telkens Burgemeesters benoemd van
liberale beginselen. Was dit recht?
Van protectie op de granen willen zy
niets weten, maar protectie op handels
gebied dat mag. Want is de handel
niet bevoorrecht door den aanleg van
spoor- en waterwegen
Waarom mag de boer dan niet gehol
pen worden als hij ten onder schyntte
zullen gaan Is de roeping niet te hel-
pen waar nood is Waarom mag uit
de schatkist wei genomen worden tot
bevordering van den haudel en waarom
zou het dan onrechtvaardig zijn als de
boeren door invoerrecht werden geholpen?
Wie tegen protectie is, moet noch
handel noch landbouw willen protegeeren.
Duitschland met zijn protectie jaagt
Engeland met zijn vrijhandel den schrik
aan.
Wij antirevolutionairen, zijn niet tegen
vrijhandel maar als bescherming noodig
is, dan achten wij haar zelfs overheids
taak.
Van de liberale party kan men op geen
bescherming hopen, zij zoekt meest zich
zeiven en daarom worden achtereenvol
gens al naarmate het haar belang vordert,
de verschillende andersdenkende partijen
in een bespottelijk of ergerlijk daglicht
gesteld. De roomschen worden opgezet
tegen de calvinisten en omgekeerd, de
hervormden tegen de Kuyperianen, enz.
Als liberaal met ultramontaan te zamen
gaan dan is er onder de liberalen geen
sprake van een monsterverbond, maar
als er sprake komt dat de Roomschen
en de Calvinisten zouden kunnen gaan
samenwerken tot bereiking van gemeen
schappelijke wenschen, dan is Leiden
in last, en een schrikbewind aanstaande.
KiezersLaat U niet van de wys
brengen, maar kiest als een eenigman
den Heer Mr. C. LUCASSE, aftred. lid
der 2e Kamer der Staten Generaal.
In hem vindt gij een eenvoudig, maar
bekwaam man. Een man uit het
volk die als antirevolutionair zijn be
ginselen niet verbergt.
Gij hebt in hem een man die op
landbouwgebied uitstekend op de hoogte
is en die is voor protectie ten bate van den
landbouw, en die daardoor selrr wel
op de stemmen der boeren mag rekenen.
Ook de werkman vindt in hem een
goeden candidaat daar hij hoopt mede
te werken tot het in het leven roepen
van een pensioenfonds voor oude werk
lieden en een goede regeling inzake het
arbeidscontract.
Het pleit voor Vlissingen inzake de
marine-haven gevoerd, eischt dat de
Vlissingers hun stem op hem uitbrengen.
Laat de partijregeering der liberalen
nu eens eindigen en kiest mannen die
het gansche volk wenschen te dienen.
Kiest daarom wederom als Uw ver
tegenwoordiger den heer
EEN VLISSINGER.
Een beleefd verzoek aan de
Kiezers te Middelburg.
Ieder wordt beleefd verzocht bij de
herstemming op a. s. Vrydag 25 Juni
zoo mogelijk vóór 's middags 3 uur zijn
stem te komen uitbrengen op
aftredend lid.
Aan dit verzoek wel te willen voldoen,
zou zeer in het gemak zija van hen die
op de verschillende stembureaux con
troleeren, en hun de moeite sparen de
achtergebleven kiezers dan nog te moeten
herinneren aan hun stemrecht en stem
plicht beide.
Hen die in de stad wonen even te
herinneren levert minder bezwaar op,
maar vooral die kiezers die buiten de
stad wonen, zijn vóór 5 uur moeilijk»
ja soms onmogelijk te bereiken.
O
„Duur brood" door eenige graan
rechten te heffen is eenvoudig on
mogelijk, daarom onwaar.
't Is de vraag, of het zelfs iet®
duurder er door zal worden, v°
gens het oordeel der vakmannen.
In de „Bakkers-<
aangaande een mei
voor.
Het Hoofdbesti
den Nederl. Brood-
bakkersbond had a
de vraag voorgele,
„Heeft stijging c
pry zen, stijging of
pry zen tengevolge
mate
Naar het zeggen
zou hierop nu doe
zonder aarzelen
antwoorden zijn gi
lijk. Waarom vr
bekenden weg? I
alle geleerden
Doch zie, nu de
practijk aan het w
het antwoord heel
Amsterdam mek
de laatste maande
groote prijsvermine
welke niet altijd n
zen overeenkwam"
Alfen „Dat
Broodprijzen niet
digheid van de stij
meelprijzen".
Bolsward„De
en meelprijzen
sterke concurrenti|
ging van broodj
kunnen brengen".
Boskoop „De gl
meelprijzen heeft tl
verandering gebracl
van het brood".
Deventer„Dat
graanprijzen niet zl
der bakkerij, omdl
concurrentie is geoj
lig voor den gezetd
Kampen „De stil
ten gaf in den begïj
broodprijzen, maar
en concurrentiën wl
de orde van den dj
Purmerend: „De
pogingen in het w
broodprijzen te v
stuitte terug bij enl
niet genegen waren
gaan; alzoo geen vi
over de graanprijzen
Vlaardingen„Mc
zen stegen, doch
bleven dezelfde; enj
hoogden een cent 1
deden de overigen,
ters, ook een cent a
heer F. J. van Tien
den prijs handhaver]
laagst met zijn prijzd
9 cent en melkbrooj
noeg een Kilo".
Is dit nu niet opr
Wij hielden
staande, dat brood-
niet gelijkelijk op- eL
Nog onlangs toonl
studie van den heer
aan, hoe ook deze
stelde conclusie kl
vond zelfs verlaging]
zen bij verhooging vJ
En nu komen, nil
van de practijk, maa|
gen, met inbegrip vJ
evenzoo in onzen gee|
Doch natuurlijk
niets van.
Jan. Hebt je die mc.
Piet. Die van de li|
geven meen je immers
Jan. Ja. Er stal
eeuwsch boerenbedrog.
Piet. Dat begrijp ikL
Jan. Wat is je niel
Piet. Wel, of dat
Uekking heeft op de
er. achter te lezen staal
cyfertjes van den voonf
handel?
Jan. Ik geloof op hl
Qat zou toch al te onb<|
om voor te stellen dal
l°o dom zijn! Heuschl
j °°,ren zijn zoo onnooze
t hoog noodig dat
P.ff scholen komen,
J Jen dat ze op dé
«er weinig geleerd hl
jammer zijn van al 't gl
J et- Dat ben ik geil
goj*"1 harte ho°P ik 4
?,°oed *ag gaan, dan val
c bij, en daarom k|