NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. mmiTii n B B TAN UUR CHRISTELIJK- HISTORISCH Ho. 112. 1897. HorukiCag 24 Itint. i(fde Jaargang. STEMBILJET. c. Waarom gaat het bij de verkiezing? VERSCHIJNT PRIJS DER ADVERTENTIËN G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. op Vrijdag 25 Juni 1897. Lu cas se Stemdistricten. De Middelburgsche Courant. De niet-geavanceerd liberalen. De Middelburgsche Courant en de Liberalen. UITGAVE VAN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Prijs per drie maanden franco p. p 0,95. en Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel 0,02= meer 10 cent. Verkiezing van een lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal in het Kiesdistrict MIDDELBURG Dit vakje zwart maken. w> NAMEN. VOORLETTERS. De herstemming voor een lid der tweede kamer is bepaald op Vrijdag 25 Juni a. s. Gij kunt aan het stemburoo terecht van 's morgens acht uur tot 's avonds vijf uur. Wie met 't slaan van vijf uur niet in 'tstemlokaal is die komt te laat; dus goed op den tijd passen. Van den burgemeester ontvangt gij van daag een stemkaart, waarop staat wanneer en waar gestemd zal worden. Gij neemt die kaart mee naar 't stem buroo, geeft 'm daar af en ge kr(jgt dan een stembiljet. Dat stembiljet ziet er ongeveer uit als hierboven is afgedrukt. Gij gaat met dit biljet naar den les senaar en maakt het witte puntje voor den naam van Mr. C. LUCASSE met een potlood dat by den lessenaar hangt zwart. Gij moogt dus op uw stembiljet niet schrijven. Wie niet lezen kan, onthoude maar dat hij de onderste stip moet zwart maken. Gij vouwt daarna uw stembiljet dicht en werpt 'tin de bus. Hulpbehoevenden, dat zijn blinden en verminkten of die hun hand niet kunnen gebruiken, mogen bij 't stemmen door een vriend of kennis geholpen worden. Wie op zyn stembiljet de verkeerdé stip heeft zwart gemaakt, die mag een ander biljet vragen Patroons, bazen en werkgevers moe ten twee achtereenvolgende uren aan hunne knechts vrijaf geven om te gaan stemmen. De kiezers in de stad Middelburg moeten weten dat de stad verdeeld is in stemdistricten. Ie stemdistrict Groenmarkt (gym nastieklokaal) omvat de wijken A, B, C, D, E, F, G, H. He stemdistrict. Raadhuis omvat de wijken. I, K, L, M, N. Ille stemdistrict. Gymnastieklo kaal, school Oostkerkplein omvat de wijken. O, P. Q, R, S, T, U, V. De kiezers in de stad hebben dns maar op te letten in welke wijk zij wonen en dan weten zij waar ze met hun stemkaart wezen moeten. Op den dag der herstem ming zal een der bestuursleden der Ant/r. Kiesver. te Middelburg aan ieder die zulks verlangt met het oog op de herstemming, inlichtingen verschaffen en zal daartoe zitting houden in het bureau van dienstver richting, Wal B 38. Het gaat, zooals de geavanceerd li beralen evengoed weten als wij, om de beginselen. De hoofdvraag iszal de moderne. of zal de bijbelsch-christelijke wereld beschouwing de zege behalen bij de stembus? Zal in bestuur en wetgeving worden voortgegaan de Natie van boven af - van den God der waar heid te vervreemden, geljjk helaas, het liberalisme dit nu eene halve eeuw heeft gedaan, of zal aan dat modern- heidensch maken van ons volk paal en perk worden gesteld. Zie, dat is, naar reeds Groen van Prinsterer getuigde en na hem vele andere groote mannen uit spraken de vraag, waar het om gaat. Hoort en leest, kiezers, hoe zich hier over hebben uitgelaten wijlen prof. v. Oosterzee, dr. A. W. Bronsveld, Groen v. Prinsterer en dr. de Visser. Straks zal het niet zijn de kwestie van roomsch of onroomsch, maar over alle muren van kerkgenoetschappelijk verschil zullen de geloovigen elkaar de hand reiken, om te kunnen bestaan in den groeten strijd tegen elk geopen baard geloof. Prof. v. Oesterzee. ■x In die 50 jaren na 1848 zijn grove misslagen begaan, heeft een doctrinair li beralisme ons in menig opzicht getyranni- seerd en getracht te moderniseeren Dr. A. W. BRONSVELD. {Ned. Dagblad no. 21). Tegen het ongeloof zijn wij met de gan- sche Christenheid, roomsch of onroomsch, vereenigd door het geloof in de eenige offe rande eenmaal aan het Kruis volbracht. GROEN VAN PRINSTERER. Nederlandsche Gedachten Deel I bh. 128. Men dient evenwel niet te vergeten dat de leidende gedachte, het geheele streven, de geest van het liberalisme ingaat tegen het welzijn van het Vaderland. De geest dier partij gaat in tegen het positieve Chris tendom. Zij wordt beheerscht door het he- ginsel van het Nut. Dr. J. Th. DE VISSER, (rede in Frascati). Wij voegen hier alleen bij dat (le verleider het nooit zegt en weten wil, dat hij ons van God en Zijn dienst vervreemdtdit bedoelende, wijst hij altoos op andere dingen, hij wijst ons op voordeel en op genot, enz. Voor zijne instrumenten weet hij het zóó te verbergen, dat de meesten hunner het niet inzien en dientengevolge niet weten wat zij doen. Immers zij gelooven niet, dat zij zijne instrumenten zijn. Zou dat wel iemand hunner gelooven? De Middelburgsche Courant is het orgaan van de vooruitstrevende partij. De oud-liberalen kozen het Zeeuwsche Dagblad. De Middelburgsche Courant wordt geredigeerd in den geest van de geavanceerd liberale partij. Ze was daarom tégen Karnebeek en vóór Fokker. Met den godsdienst naar de Heilige Schriften heeft ze gebrokenja, menig maal maakt zij hem belachelijk. Het humanisme, waaruit de vrijmetselarij leeft, staat ze voor. Nog onlangs pleitte zij voor de vrijmetselarij en beval ze haar aan. Van Zondagsconcerten spreekt zij met lof, maar de kerk bestrijdt zij. De ge moderniseerde wil zij nog, maar de bij- belsch christelijke keert zij den rug toe. Ze ontvolkt de kerk, doordat zij het volk met een anderen geest drenkt dan dien van Christus Jezus. Nu heeft ze echter de witte das om gedaan, ze maakt haar opwachting, ze biedt zich aan als raadsvrouw eo help ster zelfs van de kerken, die geloovige predikanten hebben. Natuurlijk totdat de verkiezing voorbij is. Voor een man van karakter inderdaad een verachtelijk spel. En welk eene onnoozelheid wordt daarbij verondersteld Ze denkt zeker die rechtzinnige Hervormden behooren toch niet tot het denkend deel der Na tie wij zullen hen, in strijd met liun beginsel, wel in onze zoo behendig en wijd opengezette val lokken. Nu, wij zullen zien en het in alle kalmte afwachten of het gelukken zal. Het ligt voor de hand dat de gea vanceerd liberalen en de Middelburg sche Courant de kleine groep van den heer Karnebeek zullen trachten terug te voeren, teneinde saam op te trekken bij de herstemming. Zij hebben gelijk want principieel behooren zij bij elkander. Wij zijn het geheel eens met hetgeen hieromtrent geschreven stond in de cir culaire van de Christelijk-Historische Kiesvereeniging, onderteekend door de heeren C. van der Hoeven, L. Hijmans, Roscam Abbing, enz. „DE LIBERALE PARTIJ," alzoo lezen wij, „geraakte verdeeld in socialisten, radicalen, vooruitstrevende liberalen, zelfs con- servatief-liberalen". Ja, zoo is het, deze allen behooren tot éene partij." Deze „partij geraak te" slechts „verdeeld in socialisten" enz. Zooals Groen van Prinsterer steeds zeide, leven al de genoemden uit de beginselen der revolutie, daarom zijn zij geesteskinderen en maken zij in den grond ééne partij uit. Trouwens, het is een historisch feit dat uit de con servatieven de liberalen, uit de liberalen de radicalen en uit de radicalen de socialisten zijn voortgekomen. Het laat zich daarenboven op voor de hand liggende wijze verklaren; im mers de beginselen werken door, ze maken zich meer en meer van ons meesterze werken dóór en maken zich meester van de personen en van de geslachten. Het is de door de zonde verduisterde rede of het Woord Gods, het vleesch of de Geest waardoor wij, en wel hoe langer hoe meer, geleid en beheers cht worden. Het is, zooals Groen v. Prinste rer zeide, het geloof of het ongeloof Zelfs werken deze beginselendoor, ook na dit leven. In de eeuwigheid zijn wij volkomen wat wjj hier ten deele zijn. Men gevoelt vaak dat dit zoo is, en daarom zegt men welwees, wat gij zijt, geheel. Men moet vooruit, óf geheellijk van beginsel veranderen. Wat wilt gij P Wat zult gij doen Er is niets aan te doenmen helpt op staatkundig gebied en dientengevolge op velerlei ander gebied het geloof bf het ongeloof, m. a. w. men stelt zich tegen bf aan de zjjde van den God der Heilige Schriften. En nu baat het niet te zeggenlaat den godsdienst er buitenwant die is er niet buitendaarom gaat het in den grond. Laat den godsdienst er buiten Dat zeggen menigmaal de liberalen; maar dat komt hierop neerlaat ons libe ralen voortgaan met de Natie op staat kundig- en op schoolgebied, op maat schappelijk- en alzoo ook op kerkelijk- gebied van den God en Christus des Bijbels te vervreemden, dus te ontchris- telijken, laat ons daarmee voortgaan, en houdt gij antirevo lutionairen en Christelijk-historischen u stil, spreekt er niet over, laat ons begaan. Dat nu kunnen, mogen, willen en zullen wij( niet. In navolging van Groen van Prinste rer hopen wij het volk het te zeggen waarom het gaat, en te wijzen op den afgrond, waar de beginselen der revolutie ons henen voeren opdat niemand het christelijk beginsel inruile voor dat der revolutie en opdat nog velen wakker worden en het revolutie-beginsel varen laten. Wilt gij geavanceerd liberalen met de witte das om, de Christelijk-his torischen, die met ons uit één beginsel leven, afvallig maken en voor uwe partij winnen, wij willen op onze beurt, omdat wij in de heiligheid van ons begin sel gelooven, de uwen doen wederkee- ren tot de belijdenis van den God der vaderen. De Middelburgsche Courant en de libe- ralisten hebben, zooals wij allen weten nog altoos het volk godsdienstloos gemaakt- de kerkenzooveel mogelijk ontvolkt, den dag des Heeren ontheiligddoor het volk in plaats van den dienst des Woords allerlei uitspanningen, zooals muziek door de straten en dubbeltjes-concerten in het Schuttershof en elders te geven; prediking van het Evangelie onder Mohamedanen en Heidenen hebben zij niet bevorderd, maar tegengewerkt-, het onderwijs hebben zij in hun geest, op kosten van allen, ingericht voor de heeren van den handel hadden zij tonnen gouds over denk aan het droog dok te Middelburg, aan de kostelijke water-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 6