NG.
vornin
NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND.
CHRISTELIJK-
HISTORISCH
Regulateur
kristal
Mr. C. Lueasse.
Vrijhandel of Protectie?
3R Goes.
I
ilo. 107. 1897.
3nferstag 12 .Tutti.
Juli.
1ANDEL -m
Baronfieter
Gouden
PINCE
HE
VERSCHIJNT
G. M. KLEMKERK, te Goes
F. P. D'HUIJ, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIËN
STEMBILJET ter benoeming
van een lid der Tweede
Kamer.
Stemdistricten.
Vóór den strijd.
Aan de Kiezers.
O. LUCASSE.
Verklaring.
•e
3
kM«
metten
T3
cd
N
cd
s3
0 3
cd
NM
cd
S
1
erwegdientengevolg
5 instrumenten. 1
alle idee van „geld
afbetaling wordei
"g
ng
f 68.-
- 95.-
-115.
-115.-
-115-
130-
-130-
en spiegeltop -150,-
en -155 j
ng -155-
-167.51
-167.51
én spiegeltop -170—
en -180.-
en - 205—
en - 215—
en - 365—
ster „Harp Aeolienne'
jehoeft niet aangeprezer
et niet weet, kan he
s een orgeltje te to
>r de aanbevelingen va
ik tijdelijk, niet in die
aren dat mijn orgelhai
mt ook in geen jarei
Alle instruments
volle garantie.
,nd toch bekend genoej
n mij niet kent, breng
ischrijving en teekenin
tijd ook nu biede
aog meegedeeld dat d
ide merkenChicagi
e u i g i n g te C
ering voor de ve
Staten-Generaal ra
aire kiezers dringen
juw ter stembus
rlijken en kundigf
Kiesvereeniging
lorzitter.
r- Voorzitter.
sf, Secretaris,
'enningmeester
tsvSecr.-Penning»
GEMONTEERD
Brid
elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. p0,95.
Enkele nummers0,025.
UITGAVE VAN
en
van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
ao
.2
'n
K
4>
<1
NAMEN.
voor-
lettees.
Dit blokje
zwart maken
LÜCASSE
ik geen
SÈRES.
-o
De stemming voor een lid der tweede
kamer is bepaald op Dinsdag 15
Juni a. s.
Gij kunt aan het stemburoo terecht
van 's morgens aclit uur tot 's avonds
vijf uur.
Wie met 't slaan van vijf uur niet
in 'tstemlokaal ;is die komt te laat;
dus goed op den tijd passen.
Van den burgemeester ontvangt gij
van daag een stemkaart, waarop staat
wanneer en waar gestemd zal worden.
Gij neemt die kaart mee naar 't stem
buroo, geeft 'm daar af en ge krijgt
dan een stembiljet.
Dat stembiljet ziet er ongeveer uit
als hierboven is afgedrukt.
Gij gaat met dit biljet naar den les
senaar en maakt het witte puntje voor
den naam van C. LUC ASSE met een
potlood dat bij den lessenaar hangt,
zwart.
Gij moogt dus op uw stembiljet niet
schrijven.
Wie niet lezen kan, onthoude maar
dat hij de onderste stip moet
zwart maken.
Gij vouwt daarna uw stembiljet dicht
en werpt 'tin de bus.
Hulpbehoevenden, dat zijn blinden
en verminkten of die hun hand niet
kunnen gebruiken, mogen bij 't stemmen
door een vriend of kennis geholpen
"worden.
Wie op zijn .stembiljet 't verkeerde
etip heeft zwart gemaakt, die mag een
ander biljet vragen
Patroons, bazen en werkgevers moe-
®n twee achtereenvolgende
u r e n aan hunne knechts vrijaf geven
Wa te gaan stemmen.
De kiezers in de stad Middelburg
moeten weten dat de stad thans ver
deeld is in stemdistricten.
Ie stemdistrict Groenmarkt (gym
nastieklokaal) omvat de wijken
A, B, C, D, E, F, G, H.
He stemdistrict. Raadhuis omvat
de wijken
I, K, L, M, N.
Ille stemdistrict. Gymnastieklo
kaal, school Oostkerkplein omvat de
wijken
O, P. Q, R, S, T, U, V.
De kiezers in de stad hebben dus
maar op te letten in welke wijk
zij wonen en dan weten zij waar
ze met hun stemkaart wezen moeten.
Op den dag der stem
ming zat een der bestuursleden der
Antir. Kiesver. te Middelburg aan
ieder die zulks verlangt met het
oog op de stemming, inlichtingen
verschaffen en zal daartoe zitting
houden in het bureau van dienstver
richtingWal B 38.
O
15 Juni zal een dag van beteeke-
nis zijn voor geheel het vaderland.
Allerwegen zal men zich dan op
maken zijn stem uit te brengen onder
het uitgebreid kiesrecht.
Over de toekomst van ons vader
land zal dan worden beslist.
Welke zal die toekomstwezen?
Zullen de mannen, die leven uit
den wortel der revolutie, de over
hand behouden?
Als wij daaraan denken, doet het
ons pijn aan het hart, dat wij als
Chnstenbelijders ook hier in ons
district niet met eènparigen schouder
optrekken tegen de machten der Re
volutie
Eigen kracht versnipperen in on-
derlingen tweespalt, die voor Gods
aangezicht niet bestaan mag, gelijk
weleer de stammen van Israël; in
plaats van in de mogendheden onzes
Gods onder één banier op te trekken.
Mannen broeders, laat ons dat be
denken
Wij hebben elkander als belijders
van den Christus Gods te veel noodig,
noodig voor het belang van volk en
vaderland, noodig met het oog op de
toekomst van ons volksleven
Dat alle kerkelijk gekrakeel verre
blijve van het terrein der politiek
De anti-revolutionaire partij vraagt
niet van wat kerk of kleur gij zijt,
maar vraagt alleen of gij erkent dat
tegenover de macht der Revolutie de
banier des Evangelies moet ontrold
worden.
Wie dat erkent en belijdt, treklte
op naar de stembus
Niemand blijve achter
Dat er geen tragen en lauwen on
der ons gevonden worden.
Ieder soldaat op zijn post.
Zeg niet wat zou mijn stem
Vergeet het niet in ieder leger komt
het aan op de trouw der soldaten.
't Gaat om de eere onzes Gods, om
het koningschap van Christus in het
staatkundig leven.
Laten onze wapenen eerlijk, rid
derlijk zijn. Een open strijd.
Wie bang is schuwt het licht.
Laat ons dan als een eenig man
opwekken voor onzen candidaat
Bekrorie God onzen strijd.
Toen de verkiezing om het meest
uitgebreide Kiesrecht, dus om één be
paald punt ging, schaarden de Roomsch-
Katholieken zich aan de zijde van de
conservatief liberalen en van de chris-
telijk-historischen (ook wel Bronsvel-
dianen genoemd). Dat samengaan heette
toen ook een monsterverbond.
Nu er niet maar één bepaald punt
aan de orde is, mitsdien niet komt
een kabinet dat slechts ééne zaak heeft
af te doen, gaat het weer om de vraag
zullen in onzen lande en onder ons
volk de beginselen der revolutie meer
en meer triomfeeren en het publieke
leven beheerschen, of zal daaiaan paal
en perk gesteld en tot de christelijk-
historische beginselen wedergekeerd
worden En nu het weer gaat om
deze j/raag, kiezen de Roomsch-Katho-
lieken niet de zijde van de oud-liberalen,
maar van de anti-revolutionairen en van
de christelijk-historische Bronsveldianen,
tenminste wanneer zij zeker zijn dat
zij de beginselen der revolutie niet
huldigen. Zij doen dat bijv. in Zwolle,
Amersfoort en Schiedam; immers daar
gaan zij met de nieuwe christelyk-
historischen mede.
Welnu, niemand mag en kan dat
hun beletten. Het zou dwaas zijn hun
te willen beletten, dat ook zij meedoen
om, zoo mogelijk, den allen kerkelijk
leven verwoestenden invloed van de
beginselen der revolutie te keeren.
Met ons hebben zij begrepen, hoever
wij overigens verschillen, dat alle
hooger, mitsdien ook alle kerkelijk
leven hoe (langer hoe meer verloren
gaat, indien het liberalisme feitelijk
het volk voedt, leidt en regeert.
Zondagavond-concerten (door den voor
zitter van de geavanceerd liberale kies-
vereeniging aanbevolen in de „Middel-
burgsche Courant") en Zondagmiddag-
muziek, dat vlak vóór kerktijd, zooals
te Middelburg Zondag vóór eene week
ons jeugdig volkje van de kerk tracht
af te houden komen dan in de plaats
van de godsdienstoefeningen.
Dat het liberalisme op staatkundig en
het modernisme op kerkelijk gebied het
volk godsdienstloos maken, is een on-
wedersprekelijk feit. Het is de nood
wendige, allerjammerste vrucht van de
revolutie-beginselen, waaruit het libe
ralisme leeft. vg^'-iü
Daartegen op te komen en het te stui
ten onder opzien 'tot Hem, die ons van
het oude heidendom verloste door zijn
Geeet en Woord, is ons aller dure roe
ping. Wij zijn het aan de eere Gods,
aan de rechten van Koning Jezus en aan
het waarachtig belang van ons land en
volk verschuldigd.
De revolutie-beginselen maken ons
volk tot een modern heidendom of. op
godsdienstig gebied, nog erger dan het
oude heidendom, dewijl dit nog besef
van zonde en schuld en van afhanke
lijkheid van hooger machten had, terwijl
de revolutie beginselen alle godsdienst
doodt, dien de menschen godsdienst
loos en dientengevolge ontegenzeggelijk
revolutionair doet worden. Men maait
altijd en overal, naar dat men zaait.
Wij zien dat, als wij niet stekeblind
zijn. Duizenden bij duizenden hebben
met den godsdienst, naar de Heilige
Schriftenhelaas, reeds gebroken.
Op staatkundig gebied zaaide het li
beralisme dat zaad, door wetgeving en
bestuurdenk maar aan de lagere
scholen, waar de naam van den Chris
tus Gods eigenlijk niet mag aangeprezen
worden.
Nog eens, daartegen moeten wij aller
eerst onze stemmen verheffen. Daarover
moet vóór alles de strijd loopen ook
bjj deze verkiezing.
Brengt daarom eenparig uw stem uit
op het aftredend lid
Ons wierd opneming gevraagd van
onderstaande
De ondergeteekende, vau verscheidene
kanten vernomen hebbende, dat vele Anti
revolutionaire kiezers, die tot de Ned. Her
vormde kerk behooren, bedacht zijn gemaakt,
als zon de overwinning der Antirevolutio
naire partij uitloopen op schade voor de
Ned. Hervormde kerk, gevoelt zich gedron
gen desaangaande het navolgende te ver
klaren
I». I)at hij een heslist tegenstander
is van de scheiding van Godsdienst en
Staatsrecht. De souvereiuiteit van God
Almachtig moet naar zijn vaste overtuiging
ook in het staatsrecht erkend, gehuldigd en
geëerbiedigd worden
££2°. dat hij evenzoo een heslist tegen
stander is van de scheiding van kerk
en staat, gelijk de Liberale partij die
wel bepleit, maar zelve niet aandurft, en
dat hij daarentegen steeds, evenals Groen v.
Prinsterer, het publiekrechtelijk
karakter der kerk van Christus
verdedigd heeft
3°. dat liij met de geheele anti-revolutio
naire partij daarentegen steeds aandrong,
en aandringen blijft, op herstel van de
geldelijke zelfstandigheid dei-
kerk, en uit dien hoofde het beginsel
voorstaat, om de gelden, die aan de kerken
toebehooren, niet langer onder het beheer
van den Staat te laten, maar onder het
beheer der kerken zeiven te
brengen. Art. 20 is door hem dan ook
steeds zóó uitgelegd, dat alle kerken, wat zij
nu uit de Rijkskas trekken, behouden zonden,
maar dan in vast kapitaal;
4°. dat hij zelf geadviseerd heeft, om in
de eerstkomende vierjarige periode deze
kerkelijke kwestie te laten rusten, en ze
niet aan de orde te stellen;
5°* dat hij, afgezien van de politiek, als
Godgeleerde, als Canonicus, en als Belijder
van den Christns, aan de Ned. Hervormde
kerk geen anderen eisch stelt, dan dat
zij voor het gezag der Heilige
Schrift weer buige, en terugkeere tot de
Belijdenis der vaderen, gelijk die
met iiot bloed onzer martelaren bezegeld is
6°. dat hij, en met hem alle Gereformeer
den, zoodra dit zal geschied zijn, met dank
bare vreugde weer met alle broederen, d e
aloude eenheid van de kerk on
zer vaderen in dezen lande zal helpen
herstellen3^3
en 7o. dat hij, zoolang dit uitblijft, zeer
zeker in verzet komt tegen al wat in de
Ned. Herv, kerk den Christus verloochent
en tegen God en Zijn Woord wederpartijdig
is, maar op pr ij s stelt, waardeerteulief
heeft, ai wat in die kerk nit God geboren
is en gelijkvormigheid vertoont met den
Beelde zijns Zoons.
Na welke verklaring hij zich de vraag
veroorlooft, of hierop niet ieder Christen
met hem ja en amen zegt.
Dr. A. KUYPER.
Amsterdam, 7 Jnni 1897.
Deze vraag brengt heel wat roering
teweeg onder alle party en. Beslist
heeft zich de anti-revolutionaire party
in haar program van actie uitgesproken
en zich verklaard voor tijdelijke heffing
van graanrechten en uitbreiding en
wijziging van het tarief van invoerrech
ten op bewerkte artikelen.
Waarom is de anti-revolutionaire partij
voor protectie
Is het eene sociale onrechtvaardig
heid, die men pleegt door voor protectie
op te komen
Neen.
De antirevolutionairen verklaren zich
niet als zoodanig tegen den vrijhandel,
maar spreken uit, dat met het oog op
de droevige omstandigheden waarin de
landbouw zich bevindt tijdelijke tege
moetkoming noodig is, dringend noodig.
Wat is protectie
Beschermen wat zwak is, opdat het
in den strijd niet onderga.
Is dat onrechtvaardig
Is dat zelfs geen roeping, niet slechts
christelijke, maar ook sociale roeping
Of is het geene roeping eener moeder
om even een beeld te gebruiken, wan
neer een harer kinderen krank is aan
dat kranke kind hare zorg te wijden?
Handelt dan die moeder onrecht
vaardig tegenover de andere kinderen
die gezond zijn
Nu weet ik wel, dat het maatschap
pelijk leven niet is te vergelijken
met een huisgezin, ervan moederliefde
geen sprake zijn kan, maar daar is
toch ook een naastenliefdedaar is
eene roeping om op te komen voor
het verdrukte, voor het sociaal neerge-
bogene, voor wat door den druk zou
wegkwijnen.
Is het dan een sociale onrechtvaar
digheid daarvoor op te komen
De toestand van den landbouw eischt
dringend verbetering,. De concurrentie
met het buitenland is te ongelijk en
te machtig.
Ons land is een land voor landbouw
en in den grond zit voor een groot
deel ons nationaal vermogen.