NG. vornin NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH Regulateur kristal Mr. C. Lueasse. Vrijhandel of Protectie? 3R Goes. I ilo. 107. 1897. 3nferstag 12 .Tutti. Juli. 1ANDEL -m Baronfieter Gouden PINCE HE VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN STEMBILJET ter benoeming van een lid der Tweede Kamer. Stemdistricten. Vóór den strijd. Aan de Kiezers. O. LUCASSE. Verklaring. •e 3 kM« metten T3 cd N cd s3 0 3 cd NM cd S 1 erwegdientengevolg 5 instrumenten. 1 alle idee van „geld afbetaling wordei "g ng f 68.- - 95.- -115. -115.- -115- 130- -130- en spiegeltop -150,- en -155 j ng -155- -167.51 -167.51 én spiegeltop -170— en -180.- en - 205— en - 215— en - 365— ster „Harp Aeolienne' jehoeft niet aangeprezer et niet weet, kan he s een orgeltje te to >r de aanbevelingen va ik tijdelijk, niet in die aren dat mijn orgelhai mt ook in geen jarei Alle instruments volle garantie. ,nd toch bekend genoej n mij niet kent, breng ischrijving en teekenin tijd ook nu biede aog meegedeeld dat d ide merkenChicagi e u i g i n g te C ering voor de ve Staten-Generaal ra aire kiezers dringen juw ter stembus rlijken en kundigf Kiesvereeniging lorzitter. r- Voorzitter. sf, Secretaris, 'enningmeester tsvSecr.-Penning» GEMONTEERD Brid elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. ao .2 'n K 4> <1 NAMEN. voor- lettees. Dit blokje zwart maken LÜCASSE ik geen SÈRES. -o De stemming voor een lid der tweede kamer is bepaald op Dinsdag 15 Juni a. s. Gij kunt aan het stemburoo terecht van 's morgens aclit uur tot 's avonds vijf uur. Wie met 't slaan van vijf uur niet in 'tstemlokaal ;is die komt te laat; dus goed op den tijd passen. Van den burgemeester ontvangt gij van daag een stemkaart, waarop staat wanneer en waar gestemd zal worden. Gij neemt die kaart mee naar 't stem buroo, geeft 'm daar af en ge krijgt dan een stembiljet. Dat stembiljet ziet er ongeveer uit als hierboven is afgedrukt. Gij gaat met dit biljet naar den les senaar en maakt het witte puntje voor den naam van C. LUC ASSE met een potlood dat bij den lessenaar hangt, zwart. Gij moogt dus op uw stembiljet niet schrijven. Wie niet lezen kan, onthoude maar dat hij de onderste stip moet zwart maken. Gij vouwt daarna uw stembiljet dicht en werpt 'tin de bus. Hulpbehoevenden, dat zijn blinden en verminkten of die hun hand niet kunnen gebruiken, mogen bij 't stemmen door een vriend of kennis geholpen "worden. Wie op zijn .stembiljet 't verkeerde etip heeft zwart gemaakt, die mag een ander biljet vragen Patroons, bazen en werkgevers moe- ®n twee achtereenvolgende u r e n aan hunne knechts vrijaf geven Wa te gaan stemmen. De kiezers in de stad Middelburg moeten weten dat de stad thans ver deeld is in stemdistricten. Ie stemdistrict Groenmarkt (gym nastieklokaal) omvat de wijken A, B, C, D, E, F, G, H. He stemdistrict. Raadhuis omvat de wijken I, K, L, M, N. Ille stemdistrict. Gymnastieklo kaal, school Oostkerkplein omvat de wijken O, P. Q, R, S, T, U, V. De kiezers in de stad hebben dus maar op te letten in welke wijk zij wonen en dan weten zij waar ze met hun stemkaart wezen moeten. Op den dag der stem ming zat een der bestuursleden der Antir. Kiesver. te Middelburg aan ieder die zulks verlangt met het oog op de stemming, inlichtingen verschaffen en zal daartoe zitting houden in het bureau van dienstver richtingWal B 38. O 15 Juni zal een dag van beteeke- nis zijn voor geheel het vaderland. Allerwegen zal men zich dan op maken zijn stem uit te brengen onder het uitgebreid kiesrecht. Over de toekomst van ons vader land zal dan worden beslist. Welke zal die toekomstwezen? Zullen de mannen, die leven uit den wortel der revolutie, de over hand behouden? Als wij daaraan denken, doet het ons pijn aan het hart, dat wij als Chnstenbelijders ook hier in ons district niet met eènparigen schouder optrekken tegen de machten der Re volutie Eigen kracht versnipperen in on- derlingen tweespalt, die voor Gods aangezicht niet bestaan mag, gelijk weleer de stammen van Israël; in plaats van in de mogendheden onzes Gods onder één banier op te trekken. Mannen broeders, laat ons dat be denken Wij hebben elkander als belijders van den Christus Gods te veel noodig, noodig voor het belang van volk en vaderland, noodig met het oog op de toekomst van ons volksleven Dat alle kerkelijk gekrakeel verre blijve van het terrein der politiek De anti-revolutionaire partij vraagt niet van wat kerk of kleur gij zijt, maar vraagt alleen of gij erkent dat tegenover de macht der Revolutie de banier des Evangelies moet ontrold worden. Wie dat erkent en belijdt, treklte op naar de stembus Niemand blijve achter Dat er geen tragen en lauwen on der ons gevonden worden. Ieder soldaat op zijn post. Zeg niet wat zou mijn stem Vergeet het niet in ieder leger komt het aan op de trouw der soldaten. 't Gaat om de eere onzes Gods, om het koningschap van Christus in het staatkundig leven. Laten onze wapenen eerlijk, rid derlijk zijn. Een open strijd. Wie bang is schuwt het licht. Laat ons dan als een eenig man opwekken voor onzen candidaat Bekrorie God onzen strijd. Toen de verkiezing om het meest uitgebreide Kiesrecht, dus om één be paald punt ging, schaarden de Roomsch- Katholieken zich aan de zijde van de conservatief liberalen en van de chris- telijk-historischen (ook wel Bronsvel- dianen genoemd). Dat samengaan heette toen ook een monsterverbond. Nu er niet maar één bepaald punt aan de orde is, mitsdien niet komt een kabinet dat slechts ééne zaak heeft af te doen, gaat het weer om de vraag zullen in onzen lande en onder ons volk de beginselen der revolutie meer en meer triomfeeren en het publieke leven beheerschen, of zal daaiaan paal en perk gesteld en tot de christelijk- historische beginselen wedergekeerd worden En nu het weer gaat om deze j/raag, kiezen de Roomsch-Katho- lieken niet de zijde van de oud-liberalen, maar van de anti-revolutionairen en van de christelijk-historische Bronsveldianen, tenminste wanneer zij zeker zijn dat zij de beginselen der revolutie niet huldigen. Zij doen dat bijv. in Zwolle, Amersfoort en Schiedam; immers daar gaan zij met de nieuwe christelyk- historischen mede. Welnu, niemand mag en kan dat hun beletten. Het zou dwaas zijn hun te willen beletten, dat ook zij meedoen om, zoo mogelijk, den allen kerkelijk leven verwoestenden invloed van de beginselen der revolutie te keeren. Met ons hebben zij begrepen, hoever wij overigens verschillen, dat alle hooger, mitsdien ook alle kerkelijk leven hoe (langer hoe meer verloren gaat, indien het liberalisme feitelijk het volk voedt, leidt en regeert. Zondagavond-concerten (door den voor zitter van de geavanceerd liberale kies- vereeniging aanbevolen in de „Middel- burgsche Courant") en Zondagmiddag- muziek, dat vlak vóór kerktijd, zooals te Middelburg Zondag vóór eene week ons jeugdig volkje van de kerk tracht af te houden komen dan in de plaats van de godsdienstoefeningen. Dat het liberalisme op staatkundig en het modernisme op kerkelijk gebied het volk godsdienstloos maken, is een on- wedersprekelijk feit. Het is de nood wendige, allerjammerste vrucht van de revolutie-beginselen, waaruit het libe ralisme leeft. vg^'-iü Daartegen op te komen en het te stui ten onder opzien 'tot Hem, die ons van het oude heidendom verloste door zijn Geeet en Woord, is ons aller dure roe ping. Wij zijn het aan de eere Gods, aan de rechten van Koning Jezus en aan het waarachtig belang van ons land en volk verschuldigd. De revolutie-beginselen maken ons volk tot een modern heidendom of. op godsdienstig gebied, nog erger dan het oude heidendom, dewijl dit nog besef van zonde en schuld en van afhanke lijkheid van hooger machten had, terwijl de revolutie beginselen alle godsdienst doodt, dien de menschen godsdienst loos en dientengevolge ontegenzeggelijk revolutionair doet worden. Men maait altijd en overal, naar dat men zaait. Wij zien dat, als wij niet stekeblind zijn. Duizenden bij duizenden hebben met den godsdienst, naar de Heilige Schriftenhelaas, reeds gebroken. Op staatkundig gebied zaaide het li beralisme dat zaad, door wetgeving en bestuurdenk maar aan de lagere scholen, waar de naam van den Chris tus Gods eigenlijk niet mag aangeprezen worden. Nog eens, daartegen moeten wij aller eerst onze stemmen verheffen. Daarover moet vóór alles de strijd loopen ook bjj deze verkiezing. Brengt daarom eenparig uw stem uit op het aftredend lid Ons wierd opneming gevraagd van onderstaande De ondergeteekende, vau verscheidene kanten vernomen hebbende, dat vele Anti revolutionaire kiezers, die tot de Ned. Her vormde kerk behooren, bedacht zijn gemaakt, als zon de overwinning der Antirevolutio naire partij uitloopen op schade voor de Ned. Hervormde kerk, gevoelt zich gedron gen desaangaande het navolgende te ver klaren I». I)at hij een heslist tegenstander is van de scheiding van Godsdienst en Staatsrecht. De souvereiuiteit van God Almachtig moet naar zijn vaste overtuiging ook in het staatsrecht erkend, gehuldigd en geëerbiedigd worden ££2°. dat hij evenzoo een heslist tegen stander is van de scheiding van kerk en staat, gelijk de Liberale partij die wel bepleit, maar zelve niet aandurft, en dat hij daarentegen steeds, evenals Groen v. Prinsterer, het publiekrechtelijk karakter der kerk van Christus verdedigd heeft 3°. dat liij met de geheele anti-revolutio naire partij daarentegen steeds aandrong, en aandringen blijft, op herstel van de geldelijke zelfstandigheid dei- kerk, en uit dien hoofde het beginsel voorstaat, om de gelden, die aan de kerken toebehooren, niet langer onder het beheer van den Staat te laten, maar onder het beheer der kerken zeiven te brengen. Art. 20 is door hem dan ook steeds zóó uitgelegd, dat alle kerken, wat zij nu uit de Rijkskas trekken, behouden zonden, maar dan in vast kapitaal; 4°. dat hij zelf geadviseerd heeft, om in de eerstkomende vierjarige periode deze kerkelijke kwestie te laten rusten, en ze niet aan de orde te stellen; 5°* dat hij, afgezien van de politiek, als Godgeleerde, als Canonicus, en als Belijder van den Christns, aan de Ned. Hervormde kerk geen anderen eisch stelt, dan dat zij voor het gezag der Heilige Schrift weer buige, en terugkeere tot de Belijdenis der vaderen, gelijk die met iiot bloed onzer martelaren bezegeld is 6°. dat hij, en met hem alle Gereformeer den, zoodra dit zal geschied zijn, met dank bare vreugde weer met alle broederen, d e aloude eenheid van de kerk on zer vaderen in dezen lande zal helpen herstellen3^3 en 7o. dat hij, zoolang dit uitblijft, zeer zeker in verzet komt tegen al wat in de Ned. Herv, kerk den Christus verloochent en tegen God en Zijn Woord wederpartijdig is, maar op pr ij s stelt, waardeerteulief heeft, ai wat in die kerk nit God geboren is en gelijkvormigheid vertoont met den Beelde zijns Zoons. Na welke verklaring hij zich de vraag veroorlooft, of hierop niet ieder Christen met hem ja en amen zegt. Dr. A. KUYPER. Amsterdam, 7 Jnni 1897. Deze vraag brengt heel wat roering teweeg onder alle party en. Beslist heeft zich de anti-revolutionaire party in haar program van actie uitgesproken en zich verklaard voor tijdelijke heffing van graanrechten en uitbreiding en wijziging van het tarief van invoerrech ten op bewerkte artikelen. Waarom is de anti-revolutionaire partij voor protectie Is het eene sociale onrechtvaardig heid, die men pleegt door voor protectie op te komen Neen. De antirevolutionairen verklaren zich niet als zoodanig tegen den vrijhandel, maar spreken uit, dat met het oog op de droevige omstandigheden waarin de landbouw zich bevindt tijdelijke tege moetkoming noodig is, dringend noodig. Wat is protectie Beschermen wat zwak is, opdat het in den strijd niet onderga. Is dat onrechtvaardig Is dat zelfs geen roeping, niet slechts christelijke, maar ook sociale roeping Of is het geene roeping eener moeder om even een beeld te gebruiken, wan neer een harer kinderen krank is aan dat kranke kind hare zorg te wijden? Handelt dan die moeder onrecht vaardig tegenover de andere kinderen die gezond zijn Nu weet ik wel, dat het maatschap pelijk leven niet is te vergelijken met een huisgezin, ervan moederliefde geen sprake zijn kan, maar daar is toch ook een naastenliefdedaar is eene roeping om op te komen voor het verdrukte, voor het sociaal neerge- bogene, voor wat door den druk zou wegkwijnen. Is het dan een sociale onrechtvaar digheid daarvoor op te komen De toestand van den landbouw eischt dringend verbetering,. De concurrentie met het buitenland is te ongelijk en te machtig. Ons land is een land voor landbouw en in den grond zit voor een groot deel ons nationaal vermogen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 10