bijvoegsel DE ZEEUW" een Handknecht voudiqe Keukenmeid ferk- of Tweede Meid, liddelburg. Knecht gevraagd, genmakersknecM De plicht der Overheid. KERKNIEUWS. SCH00LNIEUW3. GEMENGDE BERICHTEN. Leestafel. marktberichten. ren en metselen verstaande, te ER te Aagtekerke. lotselinge omstandigheden, d&at oordige knecht naar huis moet jn aankomende bij C. ENGELAAR, 'a Heei Christelijk gezin wordt teL iigd L j •pot goed kunnende koken ei g huiswerk verrichten. Looi 26 waschgeld en ƒ26 waschgeld. 1 boven de 23 jaar en P. G. Adres I str. 3 Den Haag. STOOMBOOTDIENST en Middelburg en Zierikzee. i dentie Zierikzee Spoorweg Goei MaartApril. 'elburg Van Zierikzee: iorg. 's midd 'smorg. s mij I 7,40 7,40 7.40 7,40 7,40 7.40 7.40 7.40 I 7,40 7.40 7.40 7,40 7,40 7.40 7,40 7,40 I 7,40 7,40 I 7,40 7.40 7,40 7.40 7,40 7,40 7,40 7,40 7,40 7.40 7,40 7,40 7,40 7,40 3,- 3,- 3,30 3,30 3,30 3,30 3.30 3,30 3.30 3,30 3,30 3.30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3,30 3.30 3,30 3,30 3,30 3,30 |Dins. 30 Woen31 Dond. 1 Vrijd. 2 Zater. 3 Zond. 4 Maan. Dins. Woen Dond. Vrijd. Zater.10 jZond.ll Maan.12 jDins. 13 Woenl4 Dond.15 Vrijd.16 jZater.17 Zon. 18 Maan.19 Dins. 20 Woen21 Dond.22 Vrijd.23 Zater.24 Zond. 25 Maan .26 jDins. 27 Woen28 j Dond .29 Vrijd.30 7,50 7,50 6,30 6,30 7,50 7.50 7,50 7,50 7,50 6,30 7,50 7,50 7,50 7,50 7,50 7.50 6,30 7,50 6,30 7,50 7,50 7.50 7.50 6,30 7,50 7,50 7,50 7,50 7,50 7.50 6,30 6,30 3,30 3,30 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 2,- 2,30 V 3,45 3,45 3,45 3.45 3,45 3,45 3.45 3,45 3,45 3,41 2,3» 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 fiTOOMBOOTDIENST GEN-MIDDELB.-ROTTERDAÏ I MaartApril. Van Van Van lissingen. Middelburg. Rotterdam, *0 n 7,30 J1 7,30 1 ii 7,30 2 ii 7,30 3 ii 7,30 5 ii 7,30 6 f. 7,30 7 ii 7,30 8 ii 7,30 9 ii 7,30 10 ii 7,30 12 ii 7,30 13 ii 7,30 L4 n 7,30 L5 ii 7,30 16 ii 7.30 L7 ii 7.30 10 7,30 11 ii 7,30 J3 n 7,30 >4 ii 7,30 >6 ii 7,30 7 ii 7,30 8 ii 7,30 0 n 7,30 7.30 0 ii 8,45 8,45 9- 9,- 8,45 8,45 8,45 8,45 9, 8,45 8,45 8,45 8.45 8,45 9,- 8,45 9,- 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8.45 8,45 9,— 9,- 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,4(1 9,4 9,4« 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9> OP DE WESTER-SCHELI'I als volgt brtijd. I vm. 11,556), nm. 3,25 en 6,50 nm. 12,256), 3,55 >edekenskerke vm. 8,10. ïrneuzen 8,40. ikt. vervoerd. iten van 6.20 naar Breskens j Dinsdag en Vrijdag. vm. j 5,20e) 7,15e) door 7,35e' vm. nfl' .u*-— 10,15 1,55 4, 10,35 2,15 5,1, 6,—e) 8,30e) 11,55 3,25 W door) 8 50e) nml2,15 3,45 V" en vee en goederen vervol' ële niet aangelegd. Agenten eene afvaartlijst 99 yan van Dinsdag 30 Maart 1897. De overheid, zoo leert ze, is als dienaresse Gods, in eene Chris telijke en niet-godsdienstlooze natie, gehouden tot verheerlijking van Gods naam, en behoort dien volgens a. uit bestuur en wetgeving alles te verwijderen, wat den vrijen invloed van het volksleven belemmert b. zichzelve, als daartoe in volstrekten zin onbevoegd, te ont houden van elke rechtstreeksehe bemoeiing met de godsdienstige ontwikkeling der natie c. alle kerkgenootschappen of godsdienstige ereeaigingen, en voorts alle burgers, onverschillig welke hunne denkwijze aangaande de eeuwige dingen zij, te behan delen op voet van gelijkheid; en d. in de consciëntie, voor zoo ver die het vermoeden van acht baarheid niet mist, een grana te erkennen vo r haar macht. (Art. 4 van het antirevol. Program van Beginselen). De overheid is een macht in den lande die het recht heeft te bevelen en gehoor zaamheid te eischen. Die overheid, onverschillig of zij V orst of President eener republiek zij, is niet een ambtenaar maar eene van God over ons gestelde macht. Ook een president door het volk gekozen, is van 't eerste oogenblik af dat hij zijn waardigheid aan vaardt, de van God gestelde souverein. Er is geen gezag dan van God. Dit is een belangrijk schibholeth, dat onze party onderscheidt van liberale en andere Par" tijen die uit de revolutie ley®») en dien- tengevolge de volkssouvereiniteit prediken. Een belangrijk artikel in onze politieke geloofsbelijdenis, met welker loslating het karakter onzer partij staat of valt. En zij belijdt dit niet omdat zij een stelsel beeft dat bet aldus eischt zoo dat het volk er nu maar aan opgeofferd moet worden maar dewijl zij gelooft, op grond van Gods "Woord, dat bet een volk dan alleen goed zal gaan wanneer de overheid haar gezag hoog houdt en de natie in ge hoorzaamheid zich door deze overheid laat regeeren. Elke regeeringsvorm, hoe tirannisch ook, is trouwens verre te verkiezen boven re- geeriDgloosheid. Regeeringloosheid gelijk die ontstaan kan niet alleen door oproer, gelijk de Commune in'71, maar ook door een revolutie met leuzen in Kabinet en Parlement. Den eerbied voor 't gezag dient zij hoog te houden, ter bewaring van het plichts besef en de zedelijke veerkracht der natie, maar bovenal om de eere Gods. Dit geldt in het gezin, in de school, in de cathechisatie, in de werkplaats, in de plaats der inwoning. Van ihm/koning tot den eeuvoudigsten politieorp^vertoo- nen alle dragers van het gezuig V-tR van de majesteit van 't gezag waarmede de Keere ben bekleed heeft. Dit mag men nooit vergeten, en wij hebben 't onzen kinderen vroegtijdig in te prenten. Maar dan moet deze overheid ook op treden els dienaresse Gods. Over ons, maar on Ier God, en dus met ons aan dien Eenen onderworpen die alleen onder allen het recht om recht af te dwingen aan zichzelven ontleent en dus aan ande ren geven kan. De vader, de patroon, de onderling, de onderwijzer, de burgemeester, de vorst, ook al vreezen zij God, zijn en blijven zondaren, die in heiligheid en gerechtig heid, op zichzelf, in niets boven hunne medemenschen uitsteken. Waarin zij te eerbiedigen zijn, is de waardigheid alleen, in welke God de Heere hen gezet heeft. Maar naast dien plicht der gehoorzaam heid aan God staat dan ook de onafwijs bare eisch aan de overheid dat zij moet bevelen, dat zij moet gehoorzaamheid af dwingen, en de ongehoorzaamheid straffen; hetzij zij dit doe als vader of als de ka pitein aan boord, gelijk de oude scheeps- hrieven luiden: „Ik Jansen, (of welke an dere naam ook) naast God schipper van mijn schip". Nu dient in 't oog gehouden te worden dat de overheid hierbij te rekenen heeft met het geloof der natie, als basis van het recht en als levensgrond waarin de natie wortelt. In het geloof der natie aan en in God ligt de zenuw van het staat kundig organisme, waardoor de overheid de natie regeert. Een natie zonder eenig geloof zou niet te regeeren zijn. De Hei- densehe volken hadden nog hun goden leer en derhalve bestond er nog iets van geloof onder ben. Maar onze Fransche «broeders" in 't einde der vorige eeuw, die hadden alle geloof uitgeschud en brach- len 't daardoor, of liever daardoor kwam W tot een regeering door geweld van tooordbijl en kogels. Een Napoleon bleek öoodig om aan dezen ongerechtigen toestand een einde te maken. Maar waar 't geloof woont, daar is een element van plichtsbesef, een neiging tot gehoorzaamheid, eene vreeze Gods, een Enigen voor het recht om Gods wilen siedaar aan de overheid het regeeren mogelijk gemaakt. Maar dan spreekt het vanzelf dat de overheid, waar dit geloof aanwezig is, niet te vragen heeft naar het kerkelijk karakter van dit geloof. Of do uitwendig geloovige onderdaan Roomach is of Luthersch, Hervormd of Gereformeerd hiermede heeft de overheid niets te maken, Als het maar een Christelijk geloof is. Dit kan natuurlyk bij de groote massa slechts onbewust aanwezig zijn doch ook dit raakt haar niet. De vraag u maar of dit geloof uitblinkt in haar edeler deslen En deze edeler deelen ook weer niet ia de eerste plaats te zoeken bij de edelen naar de wereld, bij de manaen van rang en stand, bij de aristocratie. De natie, de staat is een zedelijk organisme en behoort derhalve den adei harer edele deelen te bepalen naar zedelijken maatstaf alleen, Niemand zal ontkennen dat Erasmus boven Jan de Backer stond in talent en geest, doch niet hij maar de pastoor van Woerden was destijds de tolk van wat het nationale leven bewoog. Een eeuw verder was Huig de Groot zeker de meerdere in kennis en schraader- heid van Bogerman, doch niet hij maar laatstgenoemde vermocht voorzitter te zijn eener nationale synode. En zoo ook geldt deze maatstaf in onzen tijd. De verachte dominétjes en hunne volgelingen van voor en na het Reveil de Schotsmans en Bilderdyks, de Capadoses en da Costa's, de Essers en Kencheaiussen hebben meer het leven der natie vertolkt dan de hooggeleerde, gevierde, gevreesde Thorbackes en Kappeynes, Puttes en van Houtens, met hunne hreede rijen van grooten en machthebbenden, doeh wier geloof of ongeloof, of niet-geloof geen wortel had of heeft in het nationale leven. Jammer dat de overheid aan de hier boven gestelde eischen naar Gods Woord zoo weinig voldoet. Dit is de schuld, niet van de liberalen maar van het liberalisme. Het liberalisme wil een staat zonder God een „état athée". Dat wil zeggen: laat u niet vijandig uit tegen God; maar zwijg over God; noem hem niet, er is geen God; tenminste het staat niet vast of er een isof, zoo ja, doe dan of Hij er niet ware. En doe ook alzoo, door de geboden van dien „God" van u af te schuiven. Geen rustdag, geen heiliging van zyn naam, geen opeiïbare bedestonden meer, geen eed. Natuurlijk mag men dan nog wel thuis voor zich zyn Godsdienstplichten vervullen. Maar vooral niet verder gaan daarmee dan de binnenkamer. Hiertegenover stelt de antirevolutionaire partij dat het wel degelijk vaststaat dat er een God is, die gekend moet worden. Een beweren dat zij grondt niet op de geopenbaarde maar op de natuurlijke gods- kennis, en die natuurlijke godskennis heeft voor iederen menseh, ook voor de over heid, dewijl zij een zedelijk organisme is, een dwingend karakter. In volstrekten, rechtstreekschen zin heeft de overheid het recht en den plicht om deze natuurlijke godskennis als officieel richtsnoer voor zijn optreden te nemen. Niet de geopenbaarde godskennis mag of kan dit richtsnoer zijn, wijl de buiten gewone macht ter mededeeling, en't boven natuurlijk orgaan ter uitlegging van 't medegedeelde ontbreekt, of in elk geval niet met stellige zekerheid weet nit te ma ken wat de geopenbaarde godskennis eischt. En dat is ook maar goed ook. Het zou uitloopen óf op vergeestelijking van den Staat óf op verwereldlijking van den Godsdienst. De Staat is niet het Konink rijk Gods en het Koninkrijk Gods kan niet het leven van den Staat leven. Wij willen Staatskerk noch Kerkstaat. De Staat heeft slechts een tijdelijk karakter, is al leen voor dit leven; het Koninkrijk Gods is op de eeuwigheid aangelegd en ont leent zijn doel aan de toekomende be deeling. Nu weet de Overheid door hare natuur lijke godskennis dat er een God is die gerechtigheid wil en het onrecht wreekt en daarom ordonneert zij in de Staatswetten en Staatsakten dien God te eeren, zijn Naam aan te roepen, zyn Dag te houden zijn hulp te vragen op biddagenzijn Evangelie den vrijen loop te laten. De antirevolutionaire leer streeft er dan ook naar om het politieke en het nationale leven op elkander te doen sluiten. Daarin staat zij lijnrecht tegenover die der li beralen, welke het geloof liefst binnen zoo eng mogelijken kring beperkt, en bij den état atheé liefst een natie van enkel atheïsten ziet passende, of de Christenen als uitzon deringen daarin. Wij daarentegen willen een Christelijke overheid die den atheïst gevoelen laat dat hij is in een Christenland, waarin hij een uitzondering is. Niet door hem bij wijze van staatsdwang het evangelie op te leg gen, dit toch drnischt in tegen het karak ter van het Christelijk geloofmaar door hem, zij 't ook met 't gevoel dat hij een abnormaal verschijnsel is in een land waar het Dormale leven in 't geloof wor telend, tiert, recht te doen wedervaren. Het evangelie hebbe zij deszelfs vrijen loop te laten, ja er de paden voor te effenen. Rechtstreeks in strijd hiermee handelde de overheid in 1816, toen zij de machtige Hervormde kerk onder haar curateele stelde •n zij doet het nog waar zij bij benoeming in hoogeschool en hoogere ambtenaarswe reld haar voorkeur voor de ongeloofstol- ken toont. Ja wat nog erger is, de Staat heeft zijn evangelie tegen het evangelie der Christeliike kerk orergesteld. Het Christendom boven geloofsverdeeldheid. De Christelijke deugden waarmede ook de Jood genoegen neemt. Het Evangelie der neu traliteithier en Indië, zij allen zyn daar de bewijzen van. En wat het eerbiedigen der consciëntie- vrijheid betreft, zoolang de vaocinedwang geldt in deze Christennatie blijft het de roeping aller antirevolutionairen om hem ook hierin te wijzen op zyn dure roeping de vrijheid der consciëntie te eerbiedigen. Een quaestie als eedsaflegging, krijgsdienst, schoolbezoek, vaccinatie en al wat het con8cientieleven raakt, worde door hem met zorgvuldige versohoonir.g, ja met oerbiedige uit-den-weg-treding behandeld. Dit geldt heel de natie. Beter dat de overheid tienmaal voor eene verkeerde consciëntie uit den wegga, dan dat zij, ook slechts éen enkele maal, eene goede consciëntie onderdrukke. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Aaglekerke door da A. J. Saulijn te Foudgum. Beroepen te Zuilichem ds. J. M. C. H. Mond te Dinteloord. Aangenomen naar Minnertsga door da. C. J. Veenhuysen te Meterennaar Nieuweschans door dr. H. Thoden van Yelzen te Jelsumnaar Kortezwaag door T. Eppens te Oldenhove. Bedankt voor Garsthuizen door ds. W. J. Jurrema te Windesbeim. Door het provinciaal kerkbestunr van Zeeland is aan ds. C. P. Buijze te Hulst, na bijna 42 jarigen evangeliedienst op zyn verzoek eervol emeritaat verleend tegen 1 Juli e. k. Ds. Buyze was van 15 April 1855 tot 31 Maart 1861 predikant te Kleverskerke, daarna te Hulst, waar hy 7 April 1861 bevestigd werd. Hoek. Ds. P. de Haas alhier hoopt op Zondag 9 Mei, afscheid te nemen van de gemeente. Geref. Kerken. Drietal te Hantnm, c. a. ds. M. Mein- aertsma te Üldekerk, ds. O. de Roos te Oudega en J. Zijp cand^ te Oudewater. Tweetal te Baarland, ds. J. H. Spoel te Alblasserdam en ds. O. Los te Oud-Vosmeer. Beroepen te Overschie J. G. Meynen, •and te Groningente Gonda ds. A. Voogel te Dinteloord. Aan de Vrije Universiteit is het candidaatsexamen in de theologische facul teit afgelegd door dhr. C. Oranje Jzoon, geboren te Heinkenszand, wonende ie Middelburg. Chr. Ger kerk. Bedankt voor Noordeloos door P. J. M. de Bruin te Apeldoorn. Chr. E vangelische Gem. Aangenomen naar Goes door ds. G. H. van Leussen te Oude Leije. Rijksnormaallessen te Goes. Bevorderd van de voorbereidende klasse naar de le. L. Steketee, N. J. van Riet, Mertens, J. Biomaard, P. G. Chr. Kou semaker en A. W. Schneider niet bevor derd 1. Van de le. kl. naar de 2e. C. P. v. d. Ende, E. J. Frangoijs, A. Verhage, J. J. L. Dormaar, N. Zandee, G. W. Kievit, P. M. Knieriem, L. Pieterse, J. van Loo, H. Oele, G. Pennings, J. van Marion, E. M. Spaan, E. S. v. d. Burght, niet bevorderd 3. Vaa de 2e. kl. naar de 3e. E. Heijboer, C. D. Scheele, S. E. Hen- drikse, N. Rottier, A. van Krieken, A. J. Mooij, J. Oom, P. v. d. Male, J. Lepoe- ter, J. Okker, W. van Koeveringen, C. de Blinde, A. v. d. Bliek, niet bevorderd 3. Van de 3e. naar de 4e. kl.A. Blacstone, A. J. W. de Munck, N. Kruis Voorberge, J. P. Brouwer, C. A. de Wilde, W- de Koster, M. C. de Korte, M. Vonk, M. Breetveldt, Chr. v. d. Meuleude man nelijke kweekelingen G. Frangoijs, G. Meulenberg, A. van Liere, J. Beenhakker, J. J. Oranje, M. Ossewaarde, A. P. L. Snijder, P. Sandee en L. Eckhardt. Als deskundigen bij de aanstaande akte examens in Zeeland zullen optreden de dames: A. S. Beugel voor de vrije-en or deoefeningen der gymnastiek; M. J. de Haan en W. P. Bal, te Tholen, voor de nuttige handwerken voor meisjes, en .de heerenW. H. Hasselbach voor taal en lezen; D. H. C. Ittmann, te Goes, voor rekenenA. Rademaker voor aardrijks kunde; P. G. de Jager voor onderwijs en opvoeding; B. van Ruijven, te Axel, voor kennis der natuur; J. W. Slager, te St. Annaland, voor vaderl. geschiedenis A. Lysen voorzingen; J. Swart, te's Gra venpolder, voor teekenen; J. H. van der Bel voor de vrije- en orde-oefeningen der gymnastiek. Zij, bij wier namen geen woonplaats is vermeld, wonen te Middelburg. Voor die examens hebben zich 27 vrou. wel. en 66 mannel. candidaten aangemeld- (G. Ct.) Te New-York zijn in 1896 door de tramwegmaatschappij vervoerd 496 miljoen reizigers. Waren 't geen vreemdelingen grootendeels dan zou men zoo zeggen dat iedere bewoner daar 200 keeren per jaar met de tram rijdt. Nabij de crypte (overdekte gang) der hoofdkerk van het oude stadje Hildesheim in Hannover kan men een rozenbaom be- veistigd. wonderen, die de oudste der wereld moet zyn. Men verzekert, dat hy door keizer Lodewyk den Vrome in het begin der 9 e eeuw geplant werd, toen de bisschoppelijke residentie, door zyn vader, keizer Karei den Groote voor eenigen tijd naar Elze was verplaatst. De documenten, betrekking hebbend op dit feit, werden in 1013 bij gelegenheid van een brand in de kathedraal te Hildesheim vernield. Doch later werden de wortels van dezen rozenboom door bis schop Hesilo, die de kathedraal liet her bouwen, overgeplant in een grafkelder, die thans nog bestaat en waaruit de takken van den boem door een soort keldergat opgesproten zijn. In 1061 bouwde men op het onderaardsch gewelf der crypte een verdieping en nn werden de takken van den rozeboom langs de muren geleid. In 1849 was de hoofdstam 26Vs voet hoog en de takken bedekten ongeveer 32 voet van den buitenmuur der crypte. Een paar jaar geleden vreesde men, dat de boom na een levensduur van tien eeuwen begon te kwynen, doch sedert de twee laatste jaren zyn uit den stam verscheidene jonge loten en nieuwe takken opgewassen, waaruit blijkt, dat do oudste rozenboom der wereld nog niet zat van dagen is. Een belangrijke verduistering is dezer dagen te Weenen aan het licht gekomen. Een tot heden algemeen geacht en gewaar deerd ambtenaar, de directeur van het Oostenrijksch hoofd-tabaksdepót te Weenen en keizerlijk raadsheer Rndolf Foschum, gaf aan de justitie kennis, dat hij in zyn dienstbetrekking een aantal verduisterin gen tot een bedrag van ruim f 100000 ge pleegd had. Aanvankelijk twijfelde men aan de toerekenbaarheid van Foschum, omdat men het onmogelijk achtte, dat zulk een enorm te kort bij de jaarlijksche kasopname niet zou zyn ontdekt. De juist heid van Foschnm's zelfbeschuldiging bleek echter maar al te spoedig. Van het hem toevertrouwde voorraden tabak verkocht hy herhaaldelijk groote partyen aan gros sier», wendde de opbrengst ten eigen bate aan en trachtte tegen de inventarisatie de gaten te stoppen door van andere grossiers tijdelijk partyen tabak te leenen, hetgeen hem steeds gelukte. Op deze wijze gelukte het hem ook, gedurende vele jaren de controle-commissie te bedriegen, totdat een buitengewone inventarisatie plotseling het verhelen der fraudes onmogelijk maakte. Dat Foschum, die thans 61 jaar oud is, zich zoover vergeten kon, wil men T®r- klaren uit de omstandigheid, dat hy bij een inkomen van f 3000 voor 16 kinderen te zorgen had, terwijl voorts een leemte in de administratie hem in de verleiding bracht. Deze leemte werd door een sedert 1 Januari j.l. in werking getreden ver ordening zoodanig aangevuld, dat het Foschum onmogelyk werd, zich langer drij vende te houden. Een ongeluk. Te Lahr bij Ruhrort, gaf dezer dagen een onderwijzer een school knaap zulk een geduchte oorveeg, dat hij dientengevolge overleed. De onderwijzer werd dadelijk na onderzoek in arrest ge nomen. Straatkeien van gras. In Amerika is men na langdurige proefnemingen er ein delijk in geslaagd, van de zouthoudende grassen, die langs de kusten van den At- lantischen Oceaan welig groeien, een pla veisel te fabriceeren, dat in alle opzichten voldoet. Het gras wordt in olie, teer en hars gedrenkt en daarna perst men het mengsel hydraulisch tot regelmatige blok ken, ter grootte van onze gewone straat keien. Deze blokken worden later met ijzeren krammen aan eikander bevestigd en zoo verkrijgt men een vast aaneengesloten pla veisel dat buitengewoon veerkrachtig is, niet slijt en het geraas van rijtuigen en vrachtwagens totaal verdooft. Een veearts te Wiesbaden werd onlangs door een dame geraadpleegd over haar pa pegaai, die plotseling ziek geworden was en weigerde te eten. In weerwil van een zorgvuldige behandeling stierf de vogel en daar de veearts omtrent den aard der ziekte van het dier in het onzekere ver keerde, besloot hij het lijk van zijn patient te openen. In de maag van den papegaai vond hij een brillant. Deze edelsteen was kort te voren nit een oorbelletje der dame vermist en begrijpelijkerwijze had men te vergeefs !er naar gezocht. De steen was dus gestolen door den vogel, die de gewoonte had, op de schouders van zijn meesteres plaats te nemen. Nu Griekenland de «andaeht van geheel Europa op zich vestigt, is het wel aardig om in herinnering te brengen dat de laatste Grieksche keizer in Engeland is gestorven. In de kerk te Landulph in Cornwallis vindt men een grafsteen met dit opschrift „Hier rust het stoffelijk overschot van Theodoras Paleologus, geboren te Pesaro in Italië, afstammende van de laatste Christenkeizers van Griekenland, erfge naam van Camelio, van Thomas; Tweede broeder van Konatantijn Faleologus, de achtste van dezen naam en de laatste van dit geslacht die te Konstantinopel heeft geregeerd tot de inneming van de hoofd stad door de Turken; Die gehuwd is ge weest met Marie, dochter van William Bals, uit Hadlye in Suffolk; Wien uit dit huwelijk vijf kinderen zyn geboren: Theo doras, Johannes, Ferdinand, Marie en Do rothea. En die uit dit leven scheidde te Clyfton, op 12 Januari 1636." Te Liver pool bestaat nog een familie Paleologus, die in rechte lijn afstamt van Theodoras; een andere lijn heeft zich in Canada ge- De heer Callenbach annonceert in dit no. van ons blad twee zeer lieve boekjes, geschikt voor nitdeeling op het a. s. Paasch- feest aan onze kinderen. Het zyn JohannaTante Martha's paasch- geschenken BetsyHet Oostersche nichtje welke uitgaafjes wij hartelijk kunnen aan bevelen. Wij vestigen tevens de aandacht op de nieuwe catalogus van dezen uit gever, met vermelding der gunstige con ditie dat een bestelling van minstens 25 boekjes of platen in eens besteld, slechts tegen halven prys wordt berekend. Wie voor f 10 bestelt, betaalt slechts f5 en ontvangt een net gebonden boek als premie, naar keuze Paddy de kleine Zigeuner knaap of De geheime kamer. Vooral „het Oostersche nichtje" is tref fend schoon. „Timotheus", geïllustreerd week blad voor Jongelui, onder red. van H. C. Voorhoevo Jzn.Uitgever J. N. Voor hoeve, Dunne Bierkade 32, Den Haag. De eerste helft van den 2en jaargang ligt voor ons. Het doet ons genoegen dat wij onze vorige aanbeveling van dit aan trekkelijke tijdschrift mogen handhaven, ja versterken. Timotheus wint in kracht en fraaiheid. Inhoud en uitvoering gaan harmonisch samen. In welk tijdschrift zag men schooner platen dan bijv. de Reuzen- verrekijker op bladzijde 196? En wat dr. V. over Colorado en Denver mededeelt, en de heer Rumscheidt over Keizer Wil helm I, is alleszins belangrijk. Timotheus ga zoo voort en verdringe langzaam maar zeker de neutrale lectuur, die wel schoon van uitvoering doch voor Christelijk historische kringen onbevredi gend van inhoud is. II—>«llllll»IIMlim.llBMW IH'lialIM——w— NAGEKOMEN ADVERTENTIE. Met Mei benoodigd bij A. SIMONSE, te Veere, Zandyk. BUMJKKM.IKt!» STAND- Van 27 tot 29 Maart 1897. MIDDELBURO. Ondertrouwd: A. Poppe jm. 26 j. en L. Vader jd. 22 j. Bevallen: E. J. Baart geb. Pluijmers z. M. Poppe geb. de Rjjka d. OverledenM. Berger 6 mnd. d. M. Hollebrandse vrouw van J. Melse 78 j. C. P. Neijt weduwe van C. Proos 72 j. J. J. Bouwens 3 mnd. z. L. J. van Ockenburg wede van J. Matzinger 70 j. GOES. Geboren: 26, CorneliaJacobad. v. Pieter Johannes Geene en Maria Meijer. 27, Adriana Cornelia d. v. Willem Corstanje en Adriana Otte. - Johanna Catharina d. v. Johannes Petrus Hopmans en Elisa beth Angelina Sophia van der Does. AXEL, 27 Maart 1897 Oude Tarwe f a f Nieuwe Tarwe f7.40 a f7.60. Rogge f5.-a f5.30. Nieuwe Wintergerst 16.75 a f7.—. Zomergerst f 6.25 a f6.75. Haver f6.—a f6.25. Kookerwten f—a f Voererwten f&60a f7.— Paardenboonen f6.50 a f7. Ljjnzaad f9.— af 11.—Koolzaad f—.— af— Alles per 100 kilo. Aardappelen fl.60 a fl.70 perlOOK.G. Rotterdam, 29 Maart 1897. Buitenlandsche granen flauw. Meel vast, stil. Nieuwe Tarwe. - 5.60 - 6.30 Rogge- 3.65 - 4.— Wintergerst - -.— - Zomergerst - 3.40 - 4.— Ohe va liergerst 4,40 - 5.40 Haver - 2,50 - 3.50 Paardenboonen 5,— - 5,25 Erwten- 4,— - 5.50 Kookerwten - 6,— 6,25 Bruine Boonen - 5,— - 7,— Witte- 6,- - 8,25 Kanariezaad. - 5,— 6,50 Op de Veemarkt van heden waren aan gevoerd 329 runderen, 125 kalveren, 125 scha pen of lammeren, 511 varkens. De prijzen waren als volgt: vette runderen lequal. 64, 2equal. 58, 3e qual. 52 a c, kalveren le qual. 95-00, 2e qual. 78 a 84 c schapen lequal. 55-00, 2e qual. 00- 50c. Var. ker.sle qual. 45 2e qual. 44 c. 3e qual. 43 c- licht soort 38 a 40. VLAS. 27887 steen blauw. 4150 steen Zeeuwsch. 2500 steen Groningscb. AJUIN 6000 balen 80 cent de 47 kilo. Zeeuwscbe EIEREN f2.20 a f 2,60. AARDAPPELS. Geen aanvoer, geen vraag, Van de Makelaars Cantzlaar en Schalkwijk te Rotterdam. MEEKRAP doodstil, goede onberoofd f 10 te koop. PETROLEUM f9 cons, franco boord. LAATSTE BERICHTEN. Coes. A.s. Vrijdagavond kwart over acht, vergadering der gemeenteraad alhier. Punten van behandeling Resumtie notulen der vorige vergadering. 2. Mededeelingen. 3. Ingekomen stukken. 4. Benoeming regen tes van het Gasthuis. 5. Benoeming lid der gezondheidscommissie. 6. Voorstel tot onderhandsche verhuring van gemeentegrond 7. Voorstel tot wijziging der jaarwedden van het onderwij zend personeel bij het L. O. 8. Voorstel tot aankoop eener muziektent. 9. Wijziging begrooting Burgerlijk Arm bestuur van 1896. 10. Idem der schutte rij. 11. Afschrijvingen op plaatselijke be lastingen. 12. Reclames tegen aanslag in den H. O. 13. Af- en overschrijvingen op de gemeentebegrooting van 1897. 14. Ko. hieren H. O. en Hondenbelasting over 1897. ii

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 5