bijvoegsel
DE ZEEUW"
een Handknecht
voudiqe Keukenmeid
ferk- of Tweede Meid,
liddelburg.
Knecht gevraagd,
genmakersknecM
De plicht der Overheid.
KERKNIEUWS.
SCH00LNIEUW3.
GEMENGDE BERICHTEN.
Leestafel.
marktberichten.
ren en metselen verstaande, te
ER te Aagtekerke.
lotselinge omstandigheden, d&at
oordige knecht naar huis moet
jn aankomende
bij C. ENGELAAR, 'a Heei
Christelijk gezin wordt teL
iigd L j
•pot goed kunnende koken ei
g huiswerk verrichten. Looi
26 waschgeld
en ƒ26 waschgeld.
1 boven de 23 jaar en P. G. Adres I
str. 3 Den Haag.
STOOMBOOTDIENST
en Middelburg en Zierikzee. i
dentie Zierikzee Spoorweg Goei
MaartApril.
'elburg Van Zierikzee:
iorg. 's midd 'smorg. s mij
I 7,40
7,40
7.40
7,40
7,40
7.40
7.40
7.40
I 7,40
7.40
7.40
7,40
7,40
7.40
7,40
7,40
I 7,40
7,40
I 7,40
7.40
7,40
7.40
7,40
7,40
7,40
7,40
7,40
7.40
7,40
7,40
7,40
7,40
3,-
3,-
3,30
3,30
3,30
3,30
3.30
3,30
3.30
3,30
3,30
3.30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3,30
3.30
3,30
3,30
3,30
3,30
|Dins. 30
Woen31
Dond. 1
Vrijd. 2
Zater. 3
Zond. 4
Maan.
Dins.
Woen
Dond.
Vrijd.
Zater.10
jZond.ll
Maan.12
jDins. 13
Woenl4
Dond.15
Vrijd.16
jZater.17
Zon. 18
Maan.19
Dins. 20
Woen21
Dond.22
Vrijd.23
Zater.24
Zond. 25
Maan .26
jDins. 27
Woen28
j Dond .29
Vrijd.30
7,50
7,50
6,30
6,30
7,50
7.50
7,50
7,50
7,50
6,30
7,50
7,50
7,50
7,50
7,50
7.50
6,30
7,50
6,30
7,50
7,50
7.50
7.50
6,30
7,50
7,50
7,50
7,50
7,50
7.50
6,30
6,30
3,30
3,30
3,45
3,45
3,45
3,45
3,45
3,45
3,45
3,45
2,-
2,30
V
3,45
3,45
3,45
3.45
3,45
3,45
3.45
3,45
3,45
3,41
2,3»
3,45
3,45
3,45
3,45
3,45
fiTOOMBOOTDIENST
GEN-MIDDELB.-ROTTERDAÏ I
MaartApril.
Van Van Van
lissingen. Middelburg. Rotterdam,
*0
n
7,30
J1
7,30
1
ii
7,30
2
ii
7,30
3
ii
7,30
5
ii
7,30
6
f.
7,30
7
ii
7,30
8
ii
7,30
9
ii
7,30
10
ii
7,30
12
ii
7,30
13
ii
7,30
L4
n
7,30
L5
ii
7,30
16
ii
7.30
L7
ii
7.30
10
7,30
11
ii
7,30
J3
n
7,30
>4
ii
7,30
>6
ii
7,30
7
ii
7,30
8
ii
7,30
0
n
7,30
7.30
0
ii
8,45
8,45
9-
9,-
8,45
8,45
8,45
8,45
9,
8,45
8,45
8,45
8.45
8,45
9,-
8,45
9,-
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8.45
8,45
9,—
9,-
9,40
9,40
9,40
9,40
9,40
9,40
9,4(1
9,4
9,4«
9,40
9,40
9,40
9,40
9,40
9>
OP DE WESTER-SCHELI'I
als volgt
brtijd.
I vm. 11,556), nm. 3,25 en
6,50
nm. 12,256), 3,55
>edekenskerke vm. 8,10.
ïrneuzen 8,40.
ikt.
vervoerd.
iten van 6.20 naar Breskens j
Dinsdag en
Vrijdag.
vm.
j 5,20e) 7,15e)
door 7,35e'
vm.
nfl'
.u*-—
10,15 1,55 4,
10,35 2,15 5,1,
6,—e) 8,30e) 11,55 3,25 W
door) 8 50e) nml2,15 3,45 V"
en vee en goederen vervol'
ële niet aangelegd.
Agenten eene afvaartlijst
99
yan
van Dinsdag 30 Maart 1897.
De overheid, zoo leert ze, is
als dienaresse Gods, in eene Chris
telijke en niet-godsdienstlooze
natie, gehouden tot verheerlijking
van Gods naam, en behoort dien
volgens
a. uit bestuur en wetgeving
alles te verwijderen, wat den
vrijen invloed van het volksleven
belemmert
b. zichzelve, als daartoe in
volstrekten zin onbevoegd, te ont
houden van elke rechtstreeksehe
bemoeiing met de godsdienstige
ontwikkeling der natie
c. alle kerkgenootschappen of
godsdienstige ereeaigingen, en
voorts alle burgers, onverschillig
welke hunne denkwijze aangaande
de eeuwige dingen zij, te behan
delen op voet van gelijkheid; en
d. in de consciëntie, voor zoo
ver die het vermoeden van acht
baarheid niet mist, een grana te
erkennen vo r haar macht.
(Art. 4 van het antirevol.
Program van Beginselen).
De overheid is een macht in den lande
die het recht heeft te bevelen en gehoor
zaamheid te eischen.
Die overheid, onverschillig of zij V orst
of President eener republiek zij, is niet
een ambtenaar maar eene van God over
ons gestelde macht. Ook een president
door het volk gekozen, is van 't eerste
oogenblik af dat hij zijn waardigheid aan
vaardt, de van God gestelde souverein.
Er is geen gezag dan van God. Dit is
een belangrijk schibholeth, dat onze party
onderscheidt van liberale en andere Par"
tijen die uit de revolutie ley®») en dien-
tengevolge de volkssouvereiniteit prediken.
Een belangrijk artikel in onze politieke
geloofsbelijdenis, met welker loslating het
karakter onzer partij staat of valt.
En zij belijdt dit niet omdat zij een
stelsel beeft dat bet aldus eischt zoo dat
het volk er nu maar aan opgeofferd moet
worden maar dewijl zij gelooft, op grond
van Gods "Woord, dat bet een volk dan
alleen goed zal gaan wanneer de overheid
haar gezag hoog houdt en de natie in ge
hoorzaamheid zich door deze overheid laat
regeeren.
Elke regeeringsvorm, hoe tirannisch ook,
is trouwens verre te verkiezen boven re-
geeriDgloosheid. Regeeringloosheid gelijk
die ontstaan kan niet alleen door oproer,
gelijk de Commune in'71, maar ook door
een revolutie met leuzen in Kabinet en
Parlement.
Den eerbied voor 't gezag dient zij hoog
te houden, ter bewaring van het plichts
besef en de zedelijke veerkracht der natie,
maar bovenal om de eere Gods.
Dit geldt in het gezin, in de school, in
de cathechisatie, in de werkplaats, in de
plaats der inwoning. Van ihm/koning
tot den eeuvoudigsten politieorp^vertoo-
nen alle dragers van het gezuig V-tR van
de majesteit van 't gezag waarmede de
Keere ben bekleed heeft. Dit mag men
nooit vergeten, en wij hebben 't onzen
kinderen vroegtijdig in te prenten.
Maar dan moet deze overheid ook op
treden els dienaresse Gods. Over ons,
maar on Ier God, en dus met ons aan
dien Eenen onderworpen die alleen onder
allen het recht om recht af te dwingen
aan zichzelven ontleent en dus aan ande
ren geven kan.
De vader, de patroon, de onderling, de
onderwijzer, de burgemeester, de vorst,
ook al vreezen zij God, zijn en blijven
zondaren, die in heiligheid en gerechtig
heid, op zichzelf, in niets boven hunne
medemenschen uitsteken. Waarin zij te
eerbiedigen zijn, is de waardigheid alleen,
in welke God de Heere hen gezet heeft.
Maar naast dien plicht der gehoorzaam
heid aan God staat dan ook de onafwijs
bare eisch aan de overheid dat zij moet
bevelen, dat zij moet gehoorzaamheid af
dwingen, en de ongehoorzaamheid straffen;
hetzij zij dit doe als vader of als de ka
pitein aan boord, gelijk de oude scheeps-
hrieven luiden: „Ik Jansen, (of welke an
dere naam ook) naast God schipper van
mijn schip".
Nu dient in 't oog gehouden te worden
dat de overheid hierbij te rekenen heeft
met het geloof der natie, als basis van
het recht en als levensgrond waarin de
natie wortelt. In het geloof der natie aan
en in God ligt de zenuw van het staat
kundig organisme, waardoor de overheid
de natie regeert. Een natie zonder eenig
geloof zou niet te regeeren zijn. De Hei-
densehe volken hadden nog hun goden
leer en derhalve bestond er nog iets van
geloof onder ben. Maar onze Fransche
«broeders" in 't einde der vorige eeuw,
die hadden alle geloof uitgeschud en brach-
len 't daardoor, of liever daardoor kwam
W tot een regeering door geweld van
tooordbijl en kogels. Een Napoleon bleek
öoodig om aan dezen ongerechtigen toestand
een einde te maken.
Maar waar 't geloof woont, daar is een
element van plichtsbesef, een neiging tot
gehoorzaamheid, eene vreeze Gods, een
Enigen voor het recht om Gods wilen
siedaar aan de overheid het regeeren
mogelijk gemaakt. Maar dan spreekt het
vanzelf dat de overheid, waar dit geloof
aanwezig is, niet te vragen heeft naar het
kerkelijk karakter van dit geloof. Of do
uitwendig geloovige onderdaan Roomach is
of Luthersch, Hervormd of Gereformeerd
hiermede heeft de overheid niets te maken,
Als het maar een Christelijk geloof is.
Dit kan natuurlyk bij de groote massa
slechts onbewust aanwezig zijn doch ook
dit raakt haar niet. De vraag u maar of
dit geloof uitblinkt in haar edeler deslen
En deze edeler deelen ook weer niet ia
de eerste plaats te zoeken bij de edelen
naar de wereld, bij de manaen van rang
en stand, bij de aristocratie. De natie, de
staat is een zedelijk organisme en behoort
derhalve den adei harer edele deelen te
bepalen naar zedelijken maatstaf alleen,
Niemand zal ontkennen dat Erasmus
boven Jan de Backer stond in talent en
geest, doch niet hij maar de pastoor
van Woerden was destijds de tolk van wat
het nationale leven bewoog.
Een eeuw verder was Huig de Groot
zeker de meerdere in kennis en schraader-
heid van Bogerman, doch niet hij maar
laatstgenoemde vermocht voorzitter te zijn
eener nationale synode.
En zoo ook geldt deze maatstaf in onzen
tijd. De verachte dominétjes en hunne
volgelingen van voor en na het Reveil
de Schotsmans en Bilderdyks, de Capadoses
en da Costa's, de Essers en Kencheaiussen
hebben meer het leven der natie vertolkt
dan de hooggeleerde, gevierde, gevreesde
Thorbackes en Kappeynes, Puttes en van
Houtens, met hunne hreede rijen van
grooten en machthebbenden, doeh wier
geloof of ongeloof, of niet-geloof
geen wortel had of heeft in het nationale
leven.
Jammer dat de overheid aan de hier
boven gestelde eischen naar Gods Woord
zoo weinig voldoet.
Dit is de schuld, niet van de liberalen
maar van het liberalisme.
Het liberalisme wil een staat zonder
God een „état athée".
Dat wil zeggen: laat u niet vijandig
uit tegen God; maar zwijg over God;
noem hem niet, er is geen God; tenminste
het staat niet vast of er een isof, zoo
ja, doe dan of Hij er niet ware. En doe
ook alzoo, door de geboden van dien „God"
van u af te schuiven. Geen rustdag, geen
heiliging van zyn naam, geen opeiïbare
bedestonden meer, geen eed.
Natuurlijk mag men dan nog wel thuis
voor zich zyn Godsdienstplichten vervullen.
Maar vooral niet verder gaan daarmee
dan de binnenkamer.
Hiertegenover stelt de antirevolutionaire
partij dat het wel degelijk vaststaat dat
er een God is, die gekend moet worden.
Een beweren dat zij grondt niet op de
geopenbaarde maar op de natuurlijke gods-
kennis, en die natuurlijke godskennis heeft
voor iederen menseh, ook voor de over
heid, dewijl zij een zedelijk organisme is,
een dwingend karakter.
In volstrekten, rechtstreekschen zin heeft
de overheid het recht en den plicht om
deze natuurlijke godskennis als officieel
richtsnoer voor zijn optreden te nemen.
Niet de geopenbaarde godskennis mag
of kan dit richtsnoer zijn, wijl de buiten
gewone macht ter mededeeling, en't boven
natuurlijk orgaan ter uitlegging van 't
medegedeelde ontbreekt, of in elk geval
niet met stellige zekerheid weet nit te ma
ken wat de geopenbaarde godskennis eischt.
En dat is ook maar goed ook. Het zou
uitloopen óf op vergeestelijking van den
Staat óf op verwereldlijking van den
Godsdienst. De Staat is niet het Konink
rijk Gods en het Koninkrijk Gods kan
niet het leven van den Staat leven. Wij
willen Staatskerk noch Kerkstaat. De Staat
heeft slechts een tijdelijk karakter, is al
leen voor dit leven; het Koninkrijk Gods
is op de eeuwigheid aangelegd en ont
leent zijn doel aan de toekomende be
deeling.
Nu weet de Overheid door hare natuur
lijke godskennis dat er een God is die
gerechtigheid wil en het onrecht wreekt
en daarom ordonneert zij in de Staatswetten
en Staatsakten dien God te eeren, zijn
Naam aan te roepen, zyn Dag te houden
zijn hulp te vragen op biddagenzijn
Evangelie den vrijen loop te laten.
De antirevolutionaire leer streeft er dan
ook naar om het politieke en het nationale
leven op elkander te doen sluiten. Daarin
staat zij lijnrecht tegenover die der li
beralen, welke het geloof liefst binnen zoo
eng mogelijken kring beperkt, en bij den
état atheé liefst een natie van enkel atheïsten
ziet passende, of de Christenen als uitzon
deringen daarin.
Wij daarentegen willen een Christelijke
overheid die den atheïst gevoelen laat dat
hij is in een Christenland, waarin hij een
uitzondering is. Niet door hem bij wijze
van staatsdwang het evangelie op te leg
gen, dit toch drnischt in tegen het karak
ter van het Christelijk geloofmaar door
hem, zij 't ook met 't gevoel dat hij
een abnormaal verschijnsel is in een land
waar het Dormale leven in 't geloof wor
telend, tiert, recht te doen wedervaren.
Het evangelie hebbe zij deszelfs vrijen
loop te laten, ja er de paden voor te effenen.
Rechtstreeks in strijd hiermee handelde
de overheid in 1816, toen zij de machtige
Hervormde kerk onder haar curateele stelde
•n zij doet het nog waar zij bij benoeming
in hoogeschool en hoogere ambtenaarswe
reld haar voorkeur voor de ongeloofstol-
ken toont. Ja wat nog erger is, de Staat
heeft zijn evangelie tegen het evangelie
der Christeliike kerk orergesteld. Het
Christendom boven geloofsverdeeldheid. De
Christelijke deugden waarmede ook de Jood
genoegen neemt. Het Evangelie der neu
traliteithier en Indië, zij allen zyn daar
de bewijzen van.
En wat het eerbiedigen der consciëntie-
vrijheid betreft, zoolang de vaocinedwang
geldt in deze Christennatie blijft het de
roeping aller antirevolutionairen om hem
ook hierin te wijzen op zyn dure roeping
de vrijheid der consciëntie te eerbiedigen.
Een quaestie als eedsaflegging, krijgsdienst,
schoolbezoek, vaccinatie en al wat het
con8cientieleven raakt, worde door hem met
zorgvuldige versohoonir.g, ja met oerbiedige
uit-den-weg-treding behandeld.
Dit geldt heel de natie.
Beter dat de overheid tienmaal voor eene
verkeerde consciëntie uit den wegga, dan
dat zij, ook slechts éen enkele maal, eene
goede consciëntie onderdrukke.
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen naar Aaglekerke door da
A. J. Saulijn te Foudgum.
Beroepen te Zuilichem ds. J. M. C. H.
Mond te Dinteloord.
Aangenomen naar Minnertsga door da.
C. J. Veenhuysen te Meterennaar
Nieuweschans door dr. H. Thoden van
Yelzen te Jelsumnaar Kortezwaag
door T. Eppens te Oldenhove.
Bedankt voor Garsthuizen door ds. W.
J. Jurrema te Windesbeim.
Door het provinciaal kerkbestunr
van Zeeland is aan ds. C. P. Buijze te
Hulst, na bijna 42 jarigen evangeliedienst
op zyn verzoek eervol emeritaat verleend
tegen 1 Juli e. k.
Ds. Buyze was van 15 April 1855 tot
31 Maart 1861 predikant te Kleverskerke,
daarna te Hulst, waar hy 7 April 1861
bevestigd werd.
Hoek. Ds. P. de Haas alhier hoopt op
Zondag 9 Mei, afscheid te nemen van de
gemeente.
Geref. Kerken.
Drietal te Hantnm, c. a. ds. M. Mein-
aertsma te Üldekerk, ds. O. de Roos te
Oudega en J. Zijp cand^ te Oudewater.
Tweetal te Baarland, ds. J. H. Spoel te
Alblasserdam en ds. O. Los te Oud-Vosmeer.
Beroepen te Overschie J. G. Meynen,
•and te Groningente Gonda ds. A.
Voogel te Dinteloord.
Aan de Vrije Universiteit is het
candidaatsexamen in de theologische facul
teit afgelegd door dhr. C. Oranje Jzoon,
geboren te Heinkenszand, wonende ie
Middelburg.
Chr. Ger kerk.
Bedankt voor Noordeloos door P. J.
M. de Bruin te Apeldoorn.
Chr. E vangelische Gem.
Aangenomen naar Goes door ds. G. H.
van Leussen te Oude Leije.
Rijksnormaallessen te Goes.
Bevorderd van de voorbereidende klasse
naar de le. L. Steketee, N. J. van Riet,
Mertens, J. Biomaard, P. G. Chr. Kou
semaker en A. W. Schneider niet bevor
derd 1. Van de le. kl. naar de 2e. C.
P. v. d. Ende, E. J. Frangoijs, A. Verhage,
J. J. L. Dormaar, N. Zandee, G. W. Kievit,
P. M. Knieriem, L. Pieterse, J. van Loo,
H. Oele, G. Pennings, J. van Marion,
E. M. Spaan, E. S. v. d. Burght, niet
bevorderd 3. Vaa de 2e. kl. naar de 3e.
E. Heijboer, C. D. Scheele, S. E. Hen-
drikse, N. Rottier, A. van Krieken, A. J.
Mooij, J. Oom, P. v. d. Male, J. Lepoe-
ter, J. Okker, W. van Koeveringen, C. de
Blinde, A. v. d. Bliek, niet bevorderd 3.
Van de 3e. naar de 4e. kl.A. Blacstone,
A. J. W. de Munck, N. Kruis Voorberge,
J. P. Brouwer, C. A. de Wilde, W- de
Koster, M. C. de Korte, M. Vonk, M.
Breetveldt, Chr. v. d. Meuleude man
nelijke kweekelingen G. Frangoijs, G.
Meulenberg, A. van Liere, J. Beenhakker,
J. J. Oranje, M. Ossewaarde, A. P. L.
Snijder, P. Sandee en L. Eckhardt.
Als deskundigen bij de aanstaande akte
examens in Zeeland zullen optreden de
dames: A. S. Beugel voor de vrije-en or
deoefeningen der gymnastiek; M. J. de
Haan en W. P. Bal, te Tholen, voor de
nuttige handwerken voor meisjes, en .de
heerenW. H. Hasselbach voor taal en
lezen; D. H. C. Ittmann, te Goes, voor
rekenenA. Rademaker voor aardrijks
kunde; P. G. de Jager voor onderwijs
en opvoeding; B. van Ruijven, te Axel,
voor kennis der natuur; J. W. Slager, te
St. Annaland, voor vaderl. geschiedenis
A. Lysen voorzingen; J. Swart, te's Gra
venpolder, voor teekenen; J. H. van der
Bel voor de vrije- en orde-oefeningen der
gymnastiek.
Zij, bij wier namen geen woonplaats is
vermeld, wonen te Middelburg.
Voor die examens hebben zich 27 vrou.
wel. en 66 mannel. candidaten aangemeld-
(G. Ct.)
Te New-York zijn in 1896 door de
tramwegmaatschappij vervoerd 496 miljoen
reizigers. Waren 't geen vreemdelingen
grootendeels dan zou men zoo zeggen dat
iedere bewoner daar 200 keeren per jaar
met de tram rijdt.
Nabij de crypte (overdekte gang) der
hoofdkerk van het oude stadje Hildesheim
in Hannover kan men een rozenbaom be- veistigd.
wonderen, die de oudste der wereld moet
zyn. Men verzekert, dat hy door keizer
Lodewyk den Vrome in het begin der 9 e
eeuw geplant werd, toen de bisschoppelijke
residentie, door zyn vader, keizer Karei
den Groote voor eenigen tijd naar Elze
was verplaatst. De documenten, betrekking
hebbend op dit feit, werden in 1013 bij
gelegenheid van een brand in de kathedraal
te Hildesheim vernield. Doch later werden
de wortels van dezen rozenboom door bis
schop Hesilo, die de kathedraal liet her
bouwen, overgeplant in een grafkelder,
die thans nog bestaat en waaruit de takken
van den boem door een soort keldergat
opgesproten zijn. In 1061 bouwde men
op het onderaardsch gewelf der crypte een
verdieping en nn werden de takken van
den rozeboom langs de muren geleid. In
1849 was de hoofdstam 26Vs voet hoog
en de takken bedekten ongeveer 32 voet
van den buitenmuur der crypte. Een paar
jaar geleden vreesde men, dat de boom
na een levensduur van tien eeuwen begon
te kwynen, doch sedert de twee laatste
jaren zyn uit den stam verscheidene jonge
loten en nieuwe takken opgewassen, waaruit
blijkt, dat do oudste rozenboom der wereld
nog niet zat van dagen is.
Een belangrijke verduistering is dezer
dagen te Weenen aan het licht gekomen.
Een tot heden algemeen geacht en gewaar
deerd ambtenaar, de directeur van het
Oostenrijksch hoofd-tabaksdepót te Weenen
en keizerlijk raadsheer Rndolf Foschum,
gaf aan de justitie kennis, dat hij in zyn
dienstbetrekking een aantal verduisterin
gen tot een bedrag van ruim f 100000 ge
pleegd had. Aanvankelijk twijfelde men
aan de toerekenbaarheid van Foschum,
omdat men het onmogelijk achtte, dat
zulk een enorm te kort bij de jaarlijksche
kasopname niet zou zyn ontdekt. De juist
heid van Foschnm's zelfbeschuldiging bleek
echter maar al te spoedig. Van het hem
toevertrouwde voorraden tabak verkocht
hy herhaaldelijk groote partyen aan gros
sier», wendde de opbrengst ten eigen bate
aan en trachtte tegen de inventarisatie de
gaten te stoppen door van andere grossiers
tijdelijk partyen tabak te leenen, hetgeen
hem steeds gelukte. Op deze wijze gelukte
het hem ook, gedurende vele jaren de
controle-commissie te bedriegen, totdat een
buitengewone inventarisatie plotseling het
verhelen der fraudes onmogelijk maakte.
Dat Foschum, die thans 61 jaar oud is,
zich zoover vergeten kon, wil men T®r-
klaren uit de omstandigheid, dat hy bij
een inkomen van f 3000 voor 16 kinderen
te zorgen had, terwijl voorts een leemte
in de administratie hem in de verleiding
bracht. Deze leemte werd door een sedert
1 Januari j.l. in werking getreden ver
ordening zoodanig aangevuld, dat het
Foschum onmogelyk werd, zich langer drij
vende te houden.
Een ongeluk. Te Lahr bij Ruhrort,
gaf dezer dagen een onderwijzer een school
knaap zulk een geduchte oorveeg, dat hij
dientengevolge overleed. De onderwijzer
werd dadelijk na onderzoek in arrest ge
nomen.
Straatkeien van gras. In Amerika is
men na langdurige proefnemingen er ein
delijk in geslaagd, van de zouthoudende
grassen, die langs de kusten van den At-
lantischen Oceaan welig groeien, een pla
veisel te fabriceeren, dat in alle opzichten
voldoet. Het gras wordt in olie, teer en
hars gedrenkt en daarna perst men het
mengsel hydraulisch tot regelmatige blok
ken, ter grootte van onze gewone straat
keien. Deze blokken worden later met ijzeren
krammen aan eikander bevestigd en zoo
verkrijgt men een vast aaneengesloten pla
veisel dat buitengewoon veerkrachtig is,
niet slijt en het geraas van rijtuigen en
vrachtwagens totaal verdooft.
Een veearts te Wiesbaden werd onlangs
door een dame geraadpleegd over haar pa
pegaai, die plotseling ziek geworden was
en weigerde te eten. In weerwil van een
zorgvuldige behandeling stierf de vogel en
daar de veearts omtrent den aard der
ziekte van het dier in het onzekere ver
keerde, besloot hij het lijk van zijn patient
te openen. In de maag van den papegaai
vond hij een brillant. Deze edelsteen was
kort te voren nit een oorbelletje der dame
vermist en begrijpelijkerwijze had men te
vergeefs !er naar gezocht. De steen was dus
gestolen door den vogel, die de gewoonte
had, op de schouders van zijn meesteres
plaats te nemen.
Nu Griekenland de «andaeht van
geheel Europa op zich vestigt, is het wel
aardig om in herinnering te brengen dat
de laatste Grieksche keizer in Engeland
is gestorven. In de kerk te Landulph in
Cornwallis vindt men een grafsteen met
dit opschrift
„Hier rust het stoffelijk overschot van
Theodoras Paleologus, geboren te Pesaro
in Italië, afstammende van de laatste
Christenkeizers van Griekenland, erfge
naam van Camelio, van Thomas; Tweede
broeder van Konatantijn Faleologus, de
achtste van dezen naam en de laatste van
dit geslacht die te Konstantinopel heeft
geregeerd tot de inneming van de hoofd
stad door de Turken; Die gehuwd is ge
weest met Marie, dochter van William
Bals, uit Hadlye in Suffolk; Wien uit dit
huwelijk vijf kinderen zyn geboren: Theo
doras, Johannes, Ferdinand, Marie en Do
rothea. En die uit dit leven scheidde te
Clyfton, op 12 Januari 1636." Te Liver
pool bestaat nog een familie Paleologus,
die in rechte lijn afstamt van Theodoras;
een andere lijn heeft zich in Canada ge-
De heer Callenbach annonceert in dit
no. van ons blad twee zeer lieve boekjes,
geschikt voor nitdeeling op het a. s. Paasch-
feest aan onze kinderen. Het zyn
JohannaTante Martha's paasch-
geschenken
BetsyHet Oostersche nichtje
welke uitgaafjes wij hartelijk kunnen aan
bevelen. Wij vestigen tevens de aandacht
op de nieuwe catalogus van dezen uit
gever, met vermelding der gunstige con
ditie dat een bestelling van minstens 25
boekjes of platen in eens besteld, slechts
tegen halven prys wordt berekend. Wie
voor f 10 bestelt, betaalt slechts f5 en
ontvangt een net gebonden boek als premie,
naar keuze Paddy de kleine Zigeuner
knaap of De geheime kamer.
Vooral „het Oostersche nichtje" is tref
fend schoon.
„Timotheus", geïllustreerd week
blad voor Jongelui, onder
red. van H. C. Voorhoevo
Jzn.Uitgever J. N. Voor
hoeve, Dunne Bierkade 32,
Den Haag.
De eerste helft van den 2en jaargang
ligt voor ons. Het doet ons genoegen dat
wij onze vorige aanbeveling van dit aan
trekkelijke tijdschrift mogen handhaven,
ja versterken. Timotheus wint in kracht
en fraaiheid. Inhoud en uitvoering gaan
harmonisch samen. In welk tijdschrift zag
men schooner platen dan bijv. de Reuzen-
verrekijker op bladzijde 196? En wat
dr. V. over Colorado en Denver mededeelt,
en de heer Rumscheidt over Keizer Wil
helm I, is alleszins belangrijk.
Timotheus ga zoo voort en verdringe
langzaam maar zeker de neutrale lectuur,
die wel schoon van uitvoering doch voor
Christelijk historische kringen onbevredi
gend van inhoud is.
II—>«llllll»IIMlim.llBMW IH'lialIM——w—
NAGEKOMEN ADVERTENTIE.
Met Mei
benoodigd bij A. SIMONSE, te Veere,
Zandyk.
BUMJKKM.IKt!» STAND-
Van 27 tot 29 Maart 1897.
MIDDELBURO. Ondertrouwd: A. Poppe
jm. 26 j. en L. Vader jd. 22 j.
Bevallen: E. J. Baart geb. Pluijmers z.
M. Poppe geb. de Rjjka d.
OverledenM. Berger 6 mnd. d. M.
Hollebrandse vrouw van J. Melse 78 j.
C. P. Neijt weduwe van C. Proos 72 j.
J. J. Bouwens 3 mnd. z. L. J. van
Ockenburg wede van J. Matzinger 70 j.
GOES. Geboren: 26, CorneliaJacobad. v.
Pieter Johannes Geene en Maria Meijer.
27, Adriana Cornelia d. v. Willem Corstanje
en Adriana Otte. - Johanna Catharina
d. v. Johannes Petrus Hopmans en Elisa
beth Angelina Sophia van der Does.
AXEL, 27 Maart 1897
Oude Tarwe f a f Nieuwe Tarwe
f7.40 a f7.60. Rogge f5.-a f5.30. Nieuwe
Wintergerst 16.75 a f7.—. Zomergerst f 6.25
a f6.75. Haver f6.—a f6.25. Kookerwten
f—a f Voererwten f&60a f7.—
Paardenboonen f6.50 a f7. Ljjnzaad
f9.— af 11.—Koolzaad f—.— af—
Alles per 100 kilo.
Aardappelen fl.60 a fl.70 perlOOK.G.
Rotterdam, 29 Maart 1897.
Buitenlandsche granen flauw. Meel vast, stil.
Nieuwe Tarwe. - 5.60 - 6.30
Rogge- 3.65 - 4.—
Wintergerst - -.— -
Zomergerst - 3.40 - 4.—
Ohe va liergerst 4,40 - 5.40
Haver - 2,50 - 3.50
Paardenboonen 5,— - 5,25
Erwten- 4,— - 5.50
Kookerwten - 6,— 6,25
Bruine Boonen - 5,— - 7,—
Witte- 6,- - 8,25
Kanariezaad. - 5,— 6,50
Op de Veemarkt van heden waren aan
gevoerd 329 runderen, 125 kalveren, 125 scha
pen of lammeren, 511 varkens.
De prijzen waren als volgt: vette runderen
lequal. 64, 2equal. 58, 3e qual. 52 a c,
kalveren le qual. 95-00, 2e qual. 78 a 84 c
schapen lequal. 55-00, 2e qual. 00- 50c. Var.
ker.sle qual. 45 2e qual. 44 c. 3e qual. 43 c-
licht soort 38 a 40.
VLAS. 27887 steen blauw. 4150 steen
Zeeuwsch. 2500 steen Groningscb.
AJUIN 6000 balen 80 cent de 47 kilo.
Zeeuwscbe EIEREN f2.20 a f 2,60.
AARDAPPELS.
Geen aanvoer, geen vraag,
Van de Makelaars Cantzlaar en Schalkwijk
te Rotterdam.
MEEKRAP doodstil, goede onberoofd f 10
te koop.
PETROLEUM f9 cons, franco boord.
LAATSTE BERICHTEN.
Coes. A.s. Vrijdagavond kwart over
acht, vergadering der gemeenteraad alhier.
Punten van behandeling Resumtie notulen
der vorige vergadering. 2. Mededeelingen.
3. Ingekomen stukken. 4. Benoeming regen
tes van het Gasthuis. 5. Benoeming lid
der gezondheidscommissie. 6. Voorstel tot
onderhandsche verhuring van gemeentegrond
7. Voorstel tot wijziging der jaarwedden van
het onderwij zend personeel bij het L. O.
8. Voorstel tot aankoop eener muziektent.
9. Wijziging begrooting Burgerlijk Arm
bestuur van 1896. 10. Idem der schutte
rij. 11. Afschrijvingen op plaatselijke be
lastingen. 12. Reclames tegen aanslag in
den H. O. 13. Af- en overschrijvingen op
de gemeentebegrooting van 1897. 14. Ko.
hieren H. O. en Hondenbelasting over 1897.
ii