ZONEN, en mmantels. 'scA, eteldoeken. instbode. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Schaapherder, CHRISTELIJK- HISTORISCH EN iddelburg. SafetiCag 20 ilaatt. tCfde laacgaag. IK KANTEN. iVijftientionderd gulden, Schildersknecht [ENSTBODE ensslagersknecht Middelburg, 73. 1897. luweel en Pluche r£E.SCHELI)E. VERSCHIJNT {gratis. HET GEZAG. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 5 ct. 7Vs 127s i7Vs 227s >EKEN, tte menschen, met een flinke i zaak, wordt gevraagd 4% 'sjaars, ruim f5000 on- ogen onder letter A worden bij den boekhandelaar j. J, Goes. goed als NIEUWE bij de wed. PASSENIER te e r k e (W.) Terstond benoodigd ikomende, twee a drie jaar zijnde, P. Gr. H. HOEBE, Axel. Terstond gevraagd 1BURG, Kortgene. zoo spoedig mogelijk kan eene DIENSTBODE van christe- Sselen geplaatst worden bij Db. f LING A te Schiedam. a. s. een adresHULPPOSTKANTOOE komende by A. KRIJGER, Langeviele Europeesche of Spoortijd. eskens vm. 5,10a), 7,20, 9.405 5c), nm. 3,25*) lingen vm. 5,40a), 8,10,10b, 5c), nm. 3,55. 5.—, 7,20, 9,40, 11,55c) nm. 3,25* 5.30, 8,10,10, nm. 12,25c) 3,55 Hoedekenskerke vm. 8,10. Terneuzen 8,40. EEDAGS geen vee vervoerd en vervoerd, en van 3.25 naar Breskens sdag, Dinsdag en Vrijdag. *)nm. 6.e) 8,30c) 11,55 3,25* door 8 50c) 12,15 3,45 5,—e) 7,15c) 10,10 1,55 door 7,35e) 10,30 2,15 en ZATERDAGS geen vee en vee en goederen verveerd. 11 n 11 ttKEN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers 0,02 5. Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. «tfk Zij die zich met 1 April op ons blad wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nommers H E R IJ K. Goes, ook voor Kloetinge en Katten- iijk, benevens s-ïïeer Hendrik skinder en en Wissekerke (gemeente s-Heer Artnds- jMé) 20, 22, 23; 24, 25, 26 en 27 Maart. Wolfaartsdijk 5 April. Heinkenszand, ook voor s-Heer Ijmdskerke, 6 en 7 April v. m. '8 Heerenhoek, ook voor Borssele Ken Nieuwdorp, (gemeente s-Heer Arends- prke) 7 April n, m. en 8 April. Ovezand, ook voor Nisse, 9 April. Ellewoutsdijk, ook voor Driewegen, li) April. Baarland, ook voor Oudelande, 20 [April. Noch ia den volkswil noch in de wet maar alleen in God vindt zij de bron van het souvereine gezag, en verwerpt mitsdien eeaerzijda het begin sel van volk-souvereiniteit terwijl zij anderzijds de souve- reiniteit van Oranje eert, als onder de leiding Gods in onza geschiedenis gewortelddoor de mannen van 1813 in den Nederlandscheu Staat tot ont wikkeling gebrachten door de grondwet als zoodanig be vestigd. Artikel 2 van Ons Pro gram, van Beginselen). Souverein in volstrekten zin is niemand. Zulk een souverein is slechts hij die be- Iveelt en niet behoeft te gehoorzamen, tonder beperking of mededinging zijn ge- over alles kan doen gelden. Souverein ben ik alleen over datgene 'wmee ik doen kan wat ik wil, en dwr ik nu als rnensch tegenover niets of dergelijke macht, eigenlijk al- fflnckt, toonen kan, kan er bij mij ook nimmer van absolute sonvereiniteit sprake teen. Of ik dan geen souverein ben tegen- lover het stuk papier hetwelk ik beschrijf [In geeuen deele. Het papier kan hard vezelig zijn en daardoor weerstand lieden aan mijne pen. Om souverein over dit papier te zijn, zou ik 't hebben moeten makenmaar ook dan ware ik niet waar ik wezen moest, wijl ik af- ben van grondstof en werk- t. En ook indien ik deze beheer- l'èen kon, zou ik nog geen souverein 1 i ik zou eerst de wetten moeten vast- I Sollen die het kleven van den inkt in 'pen en 't uitvloeien op 't papier he iver zooveel macht kan nooit of nimmer schepsel beschikkken. Hieruit volgt 57en enkel vorst absolute sonvereiniteit wzit over zijn volk, geen enkel vader Strekte sonvereiniteit over zijn kind 8f'u enkel veehoeder absolute souverei- Uteit over zijn vee. Hebben zij zich Joit znlk een recht aangematigd, zij hebben "bet kunnen doen dan met schending e#uer hoogere rechtsordening. .Absoluut souverein over menschen, ge- !l|wsn, volken, is en kan niemand anders *teen dan de Heere, de Schepper, de 'rpiachtige, de Almachtige. Waar hier op aarde nu van souvereini- «pcake is, door eenig menschenkind ÜfcMftmd, daar wordt het derhalve een be- souvereiniteit, een ontleende Gij vindt die in uw huis, en rechts bij uw buren, in uw ate, in uw gewest, in uw vaderland, w de vaderlijke macht, die van het ftlbft.,—1.1. j T 1 T— van 't gewestelijk be stuur, van de Rijksregeering die gij kunt waarnemen. En ^ditzelfde kunt gij ook in andere landen zien. Maar staan ook die landen saam weer onder eene waarneembare macht Neen. Welnu, wie anders dan de Heere voert dan dit hoogste gezag over al deze landen te zamen, over de gebeele wereld. Zoo is't geweest onder vorige geslachten, zeo is 't nu, zoo zal ook het nageslacht 't eens ervaren. Al deze geslachten te zamen werden beheerscht door dien Eenen, uit wien, door wien en tot wien alle dingen zijn. Uit wien alle macht is, die er is, die de bron is van het souvereine Alleen de Godloochenaar kan zich tegen die beschouwing verzetten. Wie nog aan een God (gelooft, moet wel belijden dat Hij de Almachtige is en dat dit samenstel der dingen dat wij wereld noemen en dit andere samenstel'' dat wij op de wereld ons land noemen, van Hem afhangt. En hoe zullen wij nu op politiek terrein een gezag vestigen dat over ons bezit, ons huis, onze vrijheid, ons leven zelfs heslissen kan zonder aan te nemen dat zulk een gezag nit God moet zijn Deden wij 't niet we zouden immers een Godde lijke macht naast die van God moeten onderstellen, bijv. dan zou de staat die God moeten zijn. Maar dan zoudt ge toch een van beiden in hun Goddeljjk recht miskennen. Niemand toch kan twee heeren dienen. En uw recht van God Staat, en uwe gezondheid, als gij straks ziek zijt, van God den Heere te vragen, zou met dat dienen van twee heeren, dat wil zeggen met dat niet dienen van den Heere tamelijk wel gelijk staan. In betrekkelijken zin wordt gezag ge oefend op elk terrein. Het zedelijk leven is evenals het lichamelijke aan wetten en invloeden onderworpen. De dieren wereld kent gezag, ook de plantenwereld ondergaat gezag van klimaat en bodem. Gezag is aanwezig en onmisbaar hij e-Ike handeling van menschen. Politiek gezag is er ook. Niet als iets aparts, maar als een schakel in den keten, zoo straks getoond. Maar het verschilt met alle ander gezag dat 't niet geoefend wordt krachtens natuurwetten of wat ook maar rechtstreeks door den Heer is over gedragen op den mensch. Gelijk dr. Knyper in zijn toelichting op Ons Program zoo schoon zegt: „Op elk ander terrein des levens oefent men slechts gezag door de ordeningen Gods onbewust te laten werken en er zelf een schakel in te zijn; maar op Staatkundig terrein is de Souverein zelf bekleed met de wetgevende, dat is rechtbepalende macht en komt het hem toe het aldus vastge stelde recht, als eenig geldend recht, met den sterken arm te handhaven". Hieruit volgt dat het politiek gezag verplicht is, de grenzen van zijn gezag wel af te bakenen, en te zorgen dat het niet trede in 't gezag der andere kringen, welks bestaan het erkent en eerbiedigt. De wijze nu waarop God dit souverein gezag overdraagt, kan verschillend zijn. Hier komen in aanmerking: Verjaring na gewelddadige verovering. Schikking en overeenkomst. Opdracht door 't volk. Ver erving en versterf. Geen dezer middelen ligt buiten Gods bestel. „Ook ten deze zegt evengenoemde schrijver gaat zijn heerschappij door de zonden der vol ken en de misdaden der machthebbenden heen. En dan mag en moet telkens, hij overgangen, de machthebber als drager der souvereiniteit worden aangezien, zoo dra hij, door erkenning of vreeze, zijn invloed ver genoeg kan doen reikeD, om wat hij tot recht stempelt, rechtsverbin- dend te doen zijn voor de consciëntie der natie". Wie drager dezer souvereiniteit is, doet niets ter zake. Het kan een persoon zijn, een stamhuis, een instelling, de Staten, UITGAVE VAN EN de kiezers. Van deze laatste zijn Zwitserland, onze oude republiek enj, enkele staten in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika voorheelden. Van die allen was, is het souverein ge zag, gelijk alle souverein gezag, uit God, en nimmer uit den mensch, of uit de wet, gelijk rondweg of omzwachteld de leer der volkssouvereiniteit luidt. Bedenkingen tegen onze leer van de Souvereiniteit Gods zijn zeer gemakkelijk te weerleggen, wanneer wij aan deze waarheden vasthoudenHet politiek ge zag is uit God. God bezigt ter overdra ging van dit gezag, in den loop der his torie, zoowel de gerechtige als ongerech- tige daden des menschen. De overdraging geschiedt aan enkele personen, stamhuizen, instellingen of aan de natie zelve. Nooit kan by deze leer worden volge houden dat 't volk, ook wanneer 't de kroon aan eene vorst aanbiedt, nu ook de bron van het gezag zou zijn. Immers wanneer een uitvoerder van een uitersten wil u een uitkeering doet, geeft hij u toch niet van zijn eigen geld; of wanneer de vinder van uw portemonnaie u deze teruggeeft, geeft hij u toch niet zijn eigen portemonnaie terug. En omdat nu de natie het gezag, dit kleinood Gods, aan den vorst r verbrengt, schuilt dan bij haar de volmacht van het gezag Wie het beweerde, zou van de opper macht „bij de gratie Gods" al heel weinig begrijpen. Dit gezag berust niet bij het volk. Niet bij de kiezers. Niet bij de ministers. Niet bij de Staten-Generaal. Niet in de wet. Het berust by het Stamhuis van Oranje. Dit toont de leiding die de Heere gehouden heeft met Nederland door en met Oranje. De Oranjes waren van vorstelyken bloedemeerendeels geniale, Godzalige, onbaatzuchtige mannen, die zich gaven voor Nederland van wie kracht uitging; die 't volk wisten op te beuren in dagen van groote benauwdheid, wat meer zegt, hen ter overwinning wisten te voeren en den overweldiger wisten te keeren. Mannen wier geschiedenis met die des volks is sa- mengeweven op wier ondergang, meer dan op eenig ander mensch, het krachtig me nigmaal is toegelegd geweest, en die er slechts te vaster om wortelden in de harten. Is het te verwonderen dat, in onze eeuw, toen Nederland zijne onafhankelijkheid herkreeg, men algemeen riep om een prins van Oranje? De souvereiniteit van dit geliefde Stam huis was reeds in onze geschiedenis ge worteld. De mannen van 1813 brachten haar in den Nederlandsehen Staat tot ontwikkeling. Zij gevoelden de groote verplichtingen aan Oranje. Zij gevoelden ook de onmo gelijkheid van herstel der oude verhou dingen van Staten en Stadhouders. Zij gevoelden Nederland moest een koninkrij k zijn en de kroon paste aan een telg uit het huis van Oranje. Zoo haalden zij den Souvereinen "Vorstin, en schreven in de Grondwet van 1813, en toen hij koning werd, in die van 1814, dat de souvereiniteit, (later de Kroon) der Nederlanden „is en blijft opgedragen aan den Prins van Oranje-Nassan, om door zijn wettige nakomelingen te worden be zeten erfelijk". Dat „is en blijft" werd ook in de Grond wetten van 1848 en 1887 bestendigd. De Grondwet heeft door dat „is en blijft1' geconstateerd dat de souvereiniteit feitelij k reeds in 't Stamhuis van Oranje berustte en er historisch ook behoort te blijven. En hierbij sluit de antirevolutionaire party zich aan. Het „Koningin bij de gratie van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Gods" blijve zoo hoopt zij nog lange de titel, het recht van onze beminde Koningin. Niet uit voorliefde voor dezen regeeringsvorm of voor deze persoon, maar uit eerbied voor de leidingen Gods in de geschiedenis en uit diep gevoelde dank baarheid jegens de lange rij van Oranje helden die hunne liefde voer ons arme vaderland in bange dagen met hun bloed hebben bezegeld. VEILIGHEIDSWET. Onder „Veiligheidswet" wordt verstaan de wet van 20 Juli 1895 houdende be palingen tot beveiliging bij het verblijven in fabrieken en werkplaatsen. Nu schrijft artikel 13 (27) van deze wet de verplichting voor aan het hoofd (of bestuurder) eener fabriek (of werkplaats) om binnen een maand na het in werking brengen daarvan, of zoo zij in werking gebracht zijn vóór het in werking treden van deze wet} binnen drie maanden na dat tijdstip, opgaaf te doen aan het ge meentebestuur van: a. het bedrijf dat wordt uitgeoefend b. het aantal gebezigde krachtwerk tuigen met soort drijfkracht; c. het aantal personen die in den regel daar zullen verblijven. d. is het een inrichting die gevaar, schade of hinder kan veroorzaken en niet mag opgericht zonder vergunningdan moet tevens opgaaf gedaan worden van het gezag dat de vergunning gaf; en van de dagteekening van het besluit waarop de vergunning gegeven werd. Bovenstaande ter kennis onzer lezers te brengen achten wij onzen plicht, nu en kele gemeentebesturen hunne uitnoodiging om aan de wet te voldoen, reeds publi ceerden, menig ingezetene tot hier toe nalatig bleek en bij tijdig herstel van 't, immers onwillekeurig gepleegde, verzuim, men een hechtenis van ten hoogste eene maand of geldboete van ten hoogste hon derd gulden, welke op overtreding van bovenstaande is bedreigd, blijkens artikel 19 der wet, zich kan besparen. Vooral in de steden gelieve men hierop te letten. Engelsche en Hollandsche bladen heb ben heel wat te zeggen gehad over den onbeschaafd en Boer die 't gewaagd had op een feestmaal de Koningin van Engeland een feeks, een serpent, een heks of iets dergelijks te schelden. Feit is dat Paul Kruger in een speech gezegd heeft dat Koningin Victoria een „kwaje vrouw" is. Van daar de verontwaardiging. Nochtans, naar de Standaard terecht her innert, is al die kwaadheid ongemotiveerd, de wijl Kruger hier niet aan eene beleediging kan gedacht hebben, maar daar hy een uit stekend schaakspeler is zyn beeld aan dat door hem geliefkoosde, immers dage lijks door hem beoefende, spel ontleend heeft. Een schaakspeler noemt zyn tegenspeler een „kwaje partij". En zoo nu ook be doelde Kruger te zeggende Koningin van Engeland is voor mij een „kwaje partij", een moeilijk schaakmat te zetten tegenpartij. De afdeelingen van den christelijk his- torisohen kiezersbond en bijzondere per sonen, leden van dien hond, in het hoofd- kiesdistrist Breukelen, hebben met alge- meene stemmen candidaat gesteld voor het lidmaatschap der tweede kamer in dat dis trict den heer jhr. mr. J. E. Huydecoper van Maarseveen, oud-schoolopziener (lib.) en candidaat van de gezamenlijke liberale kiesvereenigingen in dat district. Aan dat bericht behoeven wij geen lange op- of aanmerkingen toe te voegen. De chr. historische kiezersbond was op getreden met den christelijk historische» naam, en nam derhalve in navolging van Groen positie tegen het liberalisme. En zie, den eersten keer den beste dat zij van den ernst van haar christelijk his torisch streven getuigenis mag afleggen, stelt zij een liberalist candidaat. De heer Hnydecooper toch is lid der liberale kiesvereeniging „Eendracht maakt macht" te Utreoht, en als zoodanig een goede kennis van de oud-leden dierzelfde kiesvereeniging dr. Bronsveld en prof. v. Leeuwen. Als een bewijs hoe men de „beginselen van het evangelie van Jezus" zie arti kel 1 van genoemden hond- in den chr. historischen kiezersbond wenseht op te vatten, heeft deze candidaatstelling eene groote beteekenis. De christelijk historische kiezershond bestendigt in de naaste toekomst de zege praal van het oud-liberalisme. In Breukelen althans is 'tliever een liberaal dan een antirevolutionair. Tegen Rome, tegen Kuypertegen Lohman ook. Dat schijnt de leuze te zyn. "Wie op de medewerking van dezen bond onzerzyds nog eenige hoop gebouwd had, zal van deze illusie nu wel genezen wezen. DE UNIE. Voorstellen en onderwerpen, ter behan deling in de op Dinsdag 20 April, a. te half 12 in 't gebouw voor Kunsten en Wetenschap pen te Utrecht te houden negentiende jaarvergadering van de Unie „Een School met den Bijbel" I. Van het Bestuur der Unie Aan Art. 10, eerste lid, van de Statuten der Unie, luidende „Er is een vaste Jaarvergadering van de Unie, waarop toegang hebben alle Cor respondenten, Afgevaardigden, Bestuursle den en contribueerende Leden van Locale Comite's, die gelden in de kas der Unie storten," worde toegevoegd de woorden „benevens allen, die belangstellen inden bloei van het Christelijk onderwijs." 2. Van het Locaal Comité te Loeneu a/d Vecht: Het bestuur der Unie verhooge de „ver goeding" aan de Uniekas voor de Unie sprekers en bepale die op f 15. 8. Van het Locaal Comitate Hoogvliet De vergadering, oordeelende dat voor arme plaatsen, gelijk Hoogvliet, f 12.50 als vergoeding aan de Uniekas voor een Unie spreker te hoog is, besluit dat dit voortaan f 10 zal zijn. 4. Van het Bestuur der Unie: Het antwoord van Prof. Dr. J. Woltjer c. s. betreffende bezwaren tegen het Unie rapport, wordt gesteld in handen van de Commissie voor Schoolwetwijzigingmet opdracht daaromtrent voor 1 Januari a.s. advies uit te brengen. 5. Van liet Locaal Comité te Sueok Het Unie-Rapport worde herzien wegens het gewicht der daartegen ingebrachte bedenkingen. G. Van het Locaal Comité te IJlst Het Locaal Comité te IJlst, de bezwaren door de H. H. Woltjer c. s. ingebracht te gen het Unie-Rapport deeiende, stelt aan de Unie voor een nieuwe commissie te laten optreden, door de samenwerking der Unie, der Vereeniging voor Chrisielyk Schoolonderwijs, der Vereeniging van Christelijke Onderwijzers, van het Centraal Comité van Anti revolutionaire Kiesver eenigingen en van „Patrimonium," tot ver tolken en formuleeren van wat ons begin sel op schoolterrein eischt, om weg te ne men de verdeeldheid en ter voorkoming van verdere splitsing reeds nu door het tegenwoordig Unie-Rapport gebracht. 7. Van het Locaal Comité te Boisward De Unie ioe stappen bij de Regeering om zoo mogelijk te verkrijgen, dat ouders, wier kinderen kosteloos van gemeentewege onderwijs ontvangen, vrij zyn in de keuze der school. 8. Van het Locaal Comité te Wolvega De Unie stelle een onderzoek in naar de schoolgeldheffing op de openbare lagere Scholen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1