NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Ho. 72. 1897. Dontafag 18 ilaatt. Affile laocgaug. CHRISTELIJK- HISTORISCH ONZE RICHTING^ In Memoriam. F. P. D'HUIJ, te Middelburg. VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p.0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMRERK, te Goes en PRIJS DER ADVERTENTIËN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regoL meer 10 cent. Zij die zich met 1 April op ons blad wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nommers GRATIS. HER IJK. Goes, ook voor Kloetinge en Katten- iijke, benevens 's-Heer Hendriks kinder en en Wissekerke (gemeente s-Hetr Arends- kerke) 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26 en "wolfaartsdijk 5 April. Heinkenszand, ook voor 's-flecr Arendskerke, 6 en 7 April v. m. 's Heerenhoek, ook voor Borssele en Nieuwdorp(gemeente 's-IIeer Arends kerke) 7 April n. m. en 8 April. Ovezand, ook voor Nisse, 9 April. Ellewoutsdijk, ook voor Driewegen 10 April. Baarland, ook voor Oudelande, 20 April. De anti-revolution.ire', of Chria- telijk-hiatoriache richting rer- tegenwoordigt, voor zooveel ons land aangaat, den grondtoon van ona volkskarakter, gelijk dit, door Oranje geleid, onder invloed der Hervorming, omstreeks 1S72, zijn stempel ontvingen wenscht dit overeenkomstig den gewijzigden volkatoestand, in een vorm, die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, te ontwikkelen. Artikel 1 van Ons Pro gram van Beginselen). D# naam onzer richting is antirevolu tionair wijl zij de revolutie bestrijdt. Christelijk historisch dewijl zij beoogt de eere van den Christus, gelijk Hij zich in onze schoone vaderlatidsche historie aan de vaderen heeft geopenbaard. Niet tegen alle revolutie is zij. Revo lutie is somwijlen noodzakelijke poging tot terugkeer naar de verlaten goede paden. Een dergelijke revolutie was die van 1572, 1672, 1813 en was ook die welke in 1688 in Engeland door onzen sladhonder Willem III werd geleid. Er is een behoudende en een vernielende ferolutie. Tot de eerste behooren de her genoemde. Tot de laatste behoort die van 1789 en 1793, de Fransche revo lutie geheeten, en voorts alle revoluties in Spanje, Frankrijk, Portugal, Brazilië, Mexico, de Staten van Zuid Amerika en zoovele andere als onze eeuw daarna te aanschouwen gaf. Deze veroordeelt onze lichting. Maar wie meenen zou dat dit iets kenmerkends in haar zon zijn, die ver gist zich. Het principiëel verzet der antirevolu tionaire richting is gericht tegen de revo lutie als stelseldat wil zeggen die stel selmatige omkeering van begrippen, waar door in plaats Jvan de ordinantiën Gods menschel jke willekeur als grondslag voor kerk en staat gelegd wordt. En voor zoover nu dit beginsel in 1789 els stelsel uitkwam en in de fransche 'evolutie de revolutie als nooit voorheen ket geheele rad onzes levens omkeerende •jenbaar werd, aanvaarden wij dit kenmerk °>zer richting als tegen de fransche revo lutie van 1789 |gekeerd. Doch tegen de 'evolutie op elk gebied, in eiken vorm bljjtt zij gekeerd; zij is dan ook geen vinding van onzen tijd. Zj begon haar loop niet pas met Bilderdjk doch was 'eeda lang te voren in ons land, en nog vroeger in andere landen waar de vijand- "ehap tusschen het zaad der vrouw en d&t der slang voortgezet werd, in alle rangen en standen der maatschappij waar neembaar. Doch in ons land ontving de strijd omstreeks 1572 zjne wijding. En kis dan ook terecht in artikel 1 van Ons Program geleerd, dat de antirevolutionaire richting den grondtoon van ons volkska rakter vertegenwoordigt, gelijk dit onder den invloed der Hervorming omstreeks 1572 zijn stempel ontving. Niet de Roomsche, niet de Revolutio naire, maar de Calvinistische type was gedurende den bloeitijd van ons volksbe staan overwegend. Het heldentjdvak onzer historie is ge stempeld door dit Calviuistisch of Chris telijk puriteinsch type, hetwelk twee eenwen lang het wapenschild onzes volks heeft gesierd. Tot het in het laatst der vorige eeuw werd weggewischt door de revolutie. Doch wie wanen mocht dat dit type nu ook uit 't volksleven zou zijn weggevaagd, zou maar al te spoedig ervaren, dat 't levens beginsel te diep geworteld lag om het zoo maar te knnnen verliezen. Niet zoodra toch kwam in het begin dezer eeuw de Réveil, de Scheiding, de Evangelisatie, zich tegen den geest der eeuw, later tegen het Modernisme keeren, of uit de duistere sohuilhoeken van hier en daar rezen de mensehen op uit hun slaap, vereenigden zich met de voortrekkers, versterkten de gelederen en bleken een macht te zijn in den lande, voldoende om te bewijzen dat het volkskarakter geljk 't, door Oranje geleid, onder den invloed der Hervorming, omstreeks 1572 zijn stem pel ontving, nog leefde en weder opbloeide, Gode tot eer en Land en Volk ten zegen. En nu vertegenwoordigt de antirevolu tionaire partij hier te lande den grondtoon van dit volkskarakter. Dit was haar stand punt, toen Groen, schijnbaar als veldheer zonder leger, zijn scherpste wapenen wette tegen de revolutie gelijk zij door het libe ralisme was aanvaard. Dit was haar standpunt toen Kuyper de verstrooide elementen wist te vereenigen onder het eene vaandel der antirevolutie en in de tweede kamer de partj tot tien tallen aangroeide. Dit is nog haar standpunt, terwijl helaas zj het slechts tjdeljkin de Kamer verdeeld, doch in den lande tameljk een, zj haren weg bemoeiljkt ziet door enkele oude vrienden die geen bezwaar hebben tegen de beginselen, integendeel zeggen er hard voor te strjden, doch verschillende her vormingen door de t jdsomstandigheden ge boden, als in strjd met die beginselen te genhouden of althans het laatste gedeelte van artikel 1 uit 't oog verlorendat dit volkskarakter, overeenkomstig den gewijzig den volkstoestand, in een vorm die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, moet ont wikkeld. Verliezen wj echter niet uit het oog dat deze woorden in de eerste plaats slaan op den veranderden toestand der zestiende eeuw zoodat wj, in een land met ruim Roomsche, en ruim '/s „Protestantsche" menschen niet meer kunnen optreden gel jk onze vaderen gewoon waren, maar gel jke rechten aan alle richtingen dienen te wor den gewaarborgd. Intnssohen houden wj vast aan het denkbeeld eener antirevolutionaire partj voor ons land en niet voor geheel Europa. De antirevolutionaire partj is niet inter nationaal; zj omvat alleen de christenen, voorzoover zij woonachtig zjn in landen waar de Fransche Revolutie doordrong, en zoo z j teruggedreven werd, niet voor Roomsche overheersching plaats maakte. Dat geldt voor Nederland en in zekeren zin ook voor Duitschland. In landen waar de Fransche revolutie niet doordrong, geljk Engeland, de Noor- sehe Rjken en de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, kan derhalve van een an tirevolutionaire partj geen sprake zjn. Evenmin in overwegend Roomsche landen. Slechts in Nederland is een antirevoluti onaire partj voor alle geesteskinderen van Calvjn issus de Calvin mo gelijk. Tegen de Revolutie en tegen Rome po sitie kiezend, is deze partj geroepen, waar 't den strjd om gerechtigheid, om onaf- hankeljkheid, om conscientievrjheld geldt, zich uit alle achtergeblevenen nieuwe hulptroepen te werven en wie haar daar- bj helpen wil in bondgenoetschappel j ken samengang, voor een bepaald omschreven doel, als bondgenoot te aanvaarden. Echter met 't strenge verbod ook maar iets van haar beginsel te laten vallen. En zich verre te houden van den valschen droom eener antirevolutionaire partj uit „protestantsche", oud-Joodsche, Lnthersche en Roomsche Christenen saam te stellen. Wel kan men antirevolutionair, dat wil zeggen tegen de Revolutie zjn. Maar de antirevolutionaire partj trekt niet alleen negatief maar ook positief op, zj stelt wel degel jk de Christel jk histo rische, de Puriteinsciie beginselen, in bo venstaand motto omschreven, tegen die der Revolutie over. Iets wat èn Rome èn den mannen der Evolutieen den orthodoxen Israëliet immers onmogeljk zon zjn. In de laatste jaren is van zeer enkele zjde een poging gewaagd om den naam antirevolutionair te verwisselen met Chris tel jk democratisch. Deze poging heeft schipbreuk geleden. De naamsverandering is echter onnoodig voor wie met bovenstaand artikel 1 van harte instemt, en wat het slot er van be treft, dit alzoo opvat, dat, zoo onze tjden moer gedemocratiseerd worden dan de vo rige, de verhoudingen, de plichten en rechten ook van den vierden stand, al meer aan de orde komen, de antirevoluti onaire partj geroepen is, haar Christel jk democratisch beginsel ook daarin te toonen, dat zj niet, geljk de liberale partj ge durende bjna een kwarteeuw deed, op grooten of kleineren afstand met den rug naar den stroom toe sta, dien zj heeft te leidenmaar zich met 't aangezicht er naar toe gekeerd, vooraan stelle, om kon het zjn hem te leiden in de rechte bedding. Het zoo plotseling afsterven van een man, zoo hoog in positie, als Jhr. Bee- laerts van Blokland, zal in heel ons land met deelneming, in den Antirevolutionairen kring niet zonder ontroering, in Transvaal met angstig gevoel vernomen worden. Heel ons land verliest in hem een onzer meest beteekenende Staatslieden, de Antire volutionaire partj een harer kundigste vertegenwoordigers, de Transvaal haar nu vooral zoo schier onmisbaren pleitbezorger bj een drietal der Europeesche hoven. De dood overviel hem, toen niemand dien verwachtte, en hj er zelf allerminst op was voorbereid, kort nadat hj ter kerke was opgegaan. Hj stierf, in de volheid zjnermanljke kracht, na de halve eeuw zjns levens pas met een viertal jaren overschreden te hebben. Wie denkt in, wat het plotseling ge rucht van zoo onverhoedsch, zoo ieder overvallend sterven voor zjn edele vrouw, en voor zjn kinderen, ja voor heel den kring der zjnen, moet geweest zjn. Hier kan God alleen den weedom des harten ondersteunen, en staande honden, wie onder den ontzettenden slag zelve dreigde te bezwjken. Maar hj een man als Beelaerts, wiens naam sinds veertien jaren ingeweven was in onze politieke historie, beperkt die rouwe zich niet tot zjn familiekring; - het vaderland rouwt mede. Weer een onzer schranderste mannen is met zjn heengaan van het staatstooneel verdwenen. En wij voelen dien slag mede. Al was het toch voor niemand een ge heim, dat zijn sympathieën en de onze zich meer kruisten, dan dat ze saamvielen, toch heeft het ons nimmer aan waardee ring ontbroken voor zjn fijnen blik, zjn scherpzinnig talent, zjn keurig woord, en zjn manljke zelfstandigheid van karakter. Ook al koos hj zjn plaats bj een geheel anderen vleugel van onze slagorde, dan waar in wj optrokken, in de groote worsteling, die we sinds 1883 te doorkampen hadden, trok h j toch met ons onder dezelfde banier op; en met name bj den strjd, die in Mac- kay's Schoolwet op begin van triomf uit liep, sprong hj meer dan eens met zjn indringend woord en kloek beleid, voor wat ons alien op het hart woog, in de bres. Of de tjdeljke verwjdering, die ons in '94 scheidde, zjnerzjds tot een duurzame breuke zon geleid hebben, is een vraag, waarop het antwoord nu nimmer komen zal. Liever herdenken we daarom bj zjn graf wathj,zjhet ook steeds op zekeren afstand, ook voor onzen kring geweest is. Er leefde in hem toch een overtuiging, die hem drong, zich niet h j anderen aan te sluiten, maar onder de Antirevolutionaire banier te scharen. En had nog bj zjn leven de oude strjd moeten hernieuwd worden, we zjn er zeker van, dat we nog maals, evenals weleer, op zjn machtigen stenn hadden kunnen rekenen. Zoo gevoelt een ieder het, hoe onze kring ook door zjn heengaan weer ver armd is. Verarmd, waar het getal van mannen, die dank zj hun talent vooraan knnnen staan, en een hoofdtreffen leveren knnnen, zoo in het oogloopend slinkt. Ook in Transvaal zal verslagenheid de gemoederen in de regeeringskringen aan- grjpen. De toestand is er nog zoo hachljk. Gevaren dreigen van allen kant. En zie, juist ep het oogenblik, dat geoefend diplo matisch talent ook bj de besprekingen in Europa voor Krnger en de zjnen zoo goud waard was, ontvalt hun nu de man, die alle vroegere onderhandelingen gevoerd had, en wiens eenzame positie als gezant maakt, dat bj zjn sterven zelfs geen kanselier achterbljft, om de traditiën voort te zetten. Een man te vinden, die Beelaerts vervangt, zal hier te lande voor zjn geestverwan ten reeds moeiljk, voor de regeering te Pretoria, bjna ondoenljk bijken. Een raadsel ook nu weer, ons onwille keurig de vraag naar de lippen drjvend, waarom het den Heere van leven en dood, juist op zulk een oogenblik behaagde, een man van die beteekenis uit zjn aardsohen werkkring op te roepen. Zonder die vraag, waarop geen ant woord komt, te willen onderdrukken, leggen ook wj daarom op Beelaerts' graf de betuiging van onzen rouw en van ons dankbaar aandenken neder, en wagen reeds nu de voorspelling, dat, waar de dood tusschenbeide trad, onzerzjds elke strjd over den man, die hem in de kamerver- vangen zal, met zjn engere geestverwan ten, uit kieschheid, zal worden gemeden. Standaard. In de zitting der Tweede Kamer van gisteren hebben de voorzitter, de minister Roëll en de heer v. Bylandt, antir. lid voor Apeldoorn, een woord gewjd aan de nagedachtenis van mr. Beelaerts, die de jongste zitting nog gezond en wel had bjgewoond en eenige voorstellen had helpen aannemen. 's Menschen leven is als 't gras. Het wetsontwerp tot toekenning van rentelooze voorschotten uit 'sRjks schat kist ten behoeve van den aanleg van een stoomtramweg van Brouwershaven naar Steenbergen en van tramwegwerken tot aansluiting van de haven nabj Nnmansdorp aan den stoomtramweg Zuid Bejerland Rotterdam en aanleg van rjks-havens en aanlegplaatsen nabj Nnmansdorp, te Zjpe en Anna Jacobapolder; is door de Tweede Kamer, na een korte gedachten- wisseling, met algemeene stemmen aange nomen. 5f Men klaagt over de smaaklooze ««vuile volksliederen van onzen tjd. En terecht. Men schaamt zich voor zjne eerbare dochters die zooveel van verdacht allooi op de straat te hooren krjgen. Een paar eeuwen geleden waren de volksrjmpjes niet gemeen, maar of zj aan zouteloosheid leden, zonden w j niet durven ontkennen. Een proefje daarvan gaf ons een onzer lezers die 't onderstaande lied nit dien tjd overschreef: De schout van Leiden heeft een bult ho mannen hol Die is met oude lappen gevuld ho manden ho! De schout van Leiden heeft een buik ho mannen hot Daar komt wel 10 pond boter uit ho mannen ho! De schout van Leiden heeft een kop ho mannen hol Daar dansen de 1.met klompen op ho ho ho! ho mannen ho. Niemand zal beweren dat dergeljke liederen strekken konden om den smaak des volks te veredelen. En toch, hoeveel minder schuldig wars* z j dan die welke onze knapen sn meiden langs straten en wegen loopen uit te bulkan I Een kentering. Elf jaren geleden werden in da sectiën der Tweede Kamer de Kamers van Arbeid ter sprake gebracht. Het antwoord werd in 't Voorloopig Verslag aldus geformuleerd (12 Oet. 1186): „Tegen invoering van Kamers van Arbeid, die lichteljk staatkundigen Invloedsouden kunnen erlangen bjj algemeenen maatregel van inwendig bestuur, had men groot be zwaar Liefst wilde men de vorming van zoodanige Kamers overlaten aan het par ticulier initiatief". Thans werd een wet Kamers van Arbeid, door een coneervatief liberaal kabinet voor gesteld, door de Tweede Kamer met alge meene stemmen aangenomen, en voor tea groet deel zelfs onder protest dat dese Kamers van Arbeid niet genoeg of soa goed als niets aan 't ideaal beantwoorden. Zoo marcheeren de denkbeelden. De quaestie Kreta nadert haar einde. De mogendheden zjn bet eens geworden het eiland te blokkeeren en de Grieken goedschiks kwaadschiks ziok te deen ver wj deren. Kreta wordt een van Turk je af ha nkel jk gewest met eigen bestuur. De Fransche regeering heeft ia de Kamer verklaard dat zj gaarne de Grieken ion ter zjde staan, doch ter wille vnn den Enropeeschen vrede zich bj de liegend- heden moet aanslniten. Wat Griekenland nn doen tal? Als een bewjs voor den nog altjd teer gespannen toestand in Macedonië meldt men dat de Arnauten aldaar zes door Christe nen bewoonde dorpen hebben geplunderd, 24 vrouwen en kinderen vermoord en dri e andere dorpen in brand gestoken. Twee troepen, sterk duizend en driehonderd man, zjn Macedonië binnengedrongen. Een regimenten een bataljon Grieksche troepen zjn van Athene naar de grens vertrokken. De soldaten werden geestdrif tig toegejuicht. De dames wuifden van de balkons de vertrekkenden toe en van alle kanten klonk het: leve Griekenland, leve MacedoniëZesdnizend Grieken zjn naar Thessalië naar de grens getrokken. De parlemtaire commissie in Engeland tot onderzoek van de beschuldigden in zake den Jameson-strooptocht heeft reeds verschillende bekentenissen ontlokt die op het karakter van sommige hoogge prezen staatslieden een zeer verdacht licht werpen. Met name Bower, de Engelsche oom- missaris voor buitenlandsche zaken, kwam in een treurig licht te staan. Voorts is 't een groot schandaal dat een gewetenloos man als Cecil Rhodes die de ziet der geheele beweging was, vrj en frank daarheen gaat; en niet minder schan delijk is de houding van den prins van Wales, den Engelschen troonopvolger, die

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1897 | | pagina 1