'ot. NIEUWSBLAD .BURG. CHRISTELIJK- HISTORISCH VOOR ZEELAND. Ho. 28. 1896. DonMag 3 Decemöec. ®Cft(e faacprwj. aartjes ALENDERS, [IT KNECHT ige prijzen. is voorby Eerste Blad. HUMORISTISCHE Middelburg. louvvkrsë, j :kjes, voetkussens, nicolaas-cadeaux. |EN RIJ WIEL, ia het SIGAREN. f 1.90, f 2.00,12.50, dubbeltje GRATIS ïïrkoop. IG. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTjENTIËN ym dsa stira m mm pl ai. marktberichten. rten van af 40 cent en verkrijgbaar bij D'HUIJ, bn VETTE «y—* tij de voet JJgwJV*'' d enzelfden fOSPOpt- V E te koop. te Wesl-Souhurg_ GEVRAAGD I brief franeo aan boekh. Middelburg. van een bakkerij door. knecht, wordt bij J odbakker te Borsele een Ik in dienst te treden, ding gewenscht. IMACASSERS, fantasie ens, Bedden, geschiedt franco, eaux metSt. Nicolaas f 0.70. f 0.60 en f 0.50. LIJKE PRIJZEN. IS. Ruim gesorteerd K E Korte Delft F 15. bestellingen bij tien- vriend ot broeder Dote, elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkel# nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en v-an 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nommer bestaat uit twee bladen. i Wie Van der Stenr is, behoeven wij niet te zeggen. 1 Zijn fiksche stukken die hij indertijd mede door middel van ons blad onder veler oog bracht, zeggen reeds genoeg wie hij is. j Dezer dagen vernamen wij dat hij i* grooten geldelijken nood verkeerde en met vele tegenheden te worstelen heeft. Wij hebben dit in 'ons blad gemeld, maar wij zagen er niet veel vrucht van. IHoe dit kwam? Het schijnt in verband te staan met eene „waarschuwing", die de» verloopen zomer in 't Gereformeerde Jongelingsblad moet hebben gestaan, om niet meer aan ,Van der Steur te geven, dewijl hij niet in naam, want dat wist men wel, maar inderdaad, Baptist was geworden dat wil zeggen den kinderdoop verwerpt. I In genoemd Jongelingsblad werd n.l. raad gegeven de bijdragen in te houden tot Van der Steur met zijn „plan" voor den draai komt. Hierop heeft de be trokkene zelf uit Indië geantwoord in een brief, die i* opgenomen |in den Midder nachtzendeling en dien wij, daar wellicht velen onzer lezers er belang in zullen stellen, hieronder willen meedeelen. De redactie van de Middernachtzendeling tee kent er bij aan, dat uit den brief een man met een hart spreekt, en dat Van der Steurs toorn, „die hem soms onbillijk doet zijn, maar die toch eerbied afdwingt", hem welsprekend maakt. De brief luidt aldus In een der Gereformeerde Jongelings bladen, hetwelk mij gisteren in handen kwam, werd mij gevraagd met een plan voor den dag te komen, omdat ik geld van de Gereformeerden had ontvangen voor mijn arbeid. Ik kan niet best zeggen, wat ik gevoelde, toen ik het las, en het is vooral niet om het geld, dat ik heden de pen ter hand neem. Die mij niet om 's Heeren wil wil steunen, die late het vrij om een hand vol zilver of goud hoop ik mij nooit te neigen of te buigen naar een of andere kerkleer of eenig stelsel. Noch de Gereformeerden, noch de Her vormden, noch de Zevendendags-baptisten trekken mij over het geheel aan. Ik heb altyd veel, heel veel voor de Gereformeer den gevoeld en doe dat nog, maar de bitterheid, de gal, die in hun midden worden aangetroffen, het oordeelen en ver- oorieelen van andere Christenen, dat stuit mij meer tegen de borst, dan ik kan zeggen. Die bitterheid heb ik trouwens in alle kerken aangetroffen. De Christenen schel den en grieven elkander op allerlei wijze. Men brengt offers aan de kerk, maar niet aan Christus. Men buigt voor de kerk, FEUILLETON. Opkomst en vestiging der Hervorming in Goes en op uid-Bevsland. Volgens het eerste artikel der Satisfactie, waarbij Gees en Znid-beveland aan den Prins van Oranje overgingen, en waarbij de Roomsche godsdienst alleen werd ge handhaafd, werden dns geene andere ge duld, en moest dus deze bepaling bij de gezindheid van vele burgers, weldra groo te gevolgen doen verwachten. Nog voor de openlijke afkondiging er van op de* 26 Maart 1577, waren een groot aantal Hervormingsgezinden voorne mens bij den Prins een smeekschrift in te dienen, ter verkrijging der vergunning, om bij den Roomschen ook den Hervormden Eeredienst te mogen uitoefensu, doch de Btadsregeering kwam mei geweld daarte- maar niet voor het hoofd der gemeente, Christus. De kerk is de afgod van de duizenden en nog eens duizenden. Vroeger deed ik in dien strijd mede en wekte er anderen toe op. Ik ben dit moede en walg er van. Het brengt niets geen nut. Het verwijdert ons van elkan der, het maakt het hoofd warm en het hart koud. Jezus heeft liefde gepredikt. Jezus ging het land door, goed doende. Hij gaf den armen te eten. Hij genas de kranken, Hij hielp de lijdenden, Hg versterkte de zwak ken, Hij was allen alles. Hij deed zijn wee u, wee utegen de schijnheilige priesters hooren, maar hij boog zich diep ter neder tot de schare. Hg zaaide godsvrucht, liefde, reinheid, hulpvaardigheid en thansde z.g.n. Christelijke natie mag wel zuchten„Wijs mij de plaats waar de Heiland gezaaid beeftWaar zijn de Gemeenten, waar de armen met liefde geholpen worden, zonder bijbedoeling, waar de Gemeenten, waar men te zamen leeftte zamen bidt, te zamen strijdt, waar men één in geest en leven is, waar solidariteit bestaat Zij zijn er r.iet meer. Evenals bet vrien delijk landhuis op de ondernemingen in Java weggespoeld wordt door de bandjir, zoo ook de Gemeente van onds zij is er niet meer de bandjir heeft haar weg geslingerd. Wanneer ik een Christelijk blad in han den neem en zie hoe men strijdt, hoe men elkander uitkleedt, hoe men scheldt en grieft en wondt, dan denk ik meermalen met weemoed in de zielDe aarde dreunt, de lucht perst zieh saam, het ademhalen wordt moeilijk, de ooren suizen, alsof alle geluid zich oplost in éenen klank, in éene klachtLiefdeloos Vraagt men mijn plan? Goed, ik zal het noemen. Aan den arbeidaan den arbeid! Daar moet voedsel zijn voor de armen, daar moet kleeding zijn voor de naakten, daar moet onder wijs zijn voor de onwetenden, daar moet hulp zijn voor de ellendigen in het land, waar onze drie kleur, de vaderlandscke driekleur van jons z.gn. Christelijk Nederland, nu 300 jaar, gewaaid heeft. Vraagt gij mijn plan, ik zal |het u noe men. Aan den arbeid, daar is hongeraan den arbeid, daar is ellende aan den ar beid, daar liggen naakten aan den weg. Zondagmorgen kwam ik thuis uit de kerk toen lagen er 23 naakte Javanen, met eenige lappen en lompen gedekt, in mijn tuin te wachten op een handvol rijst, die zij eens in de weea komen halen. Er stond een soldaat naast mij, een ongeleovige, en hij wendde het oog af, hg kon niet zien hoe de menschen met wonden bedekt wa ren. Daar lag een vrouw, zij was ziek, zwaar ziekzg was toch gekomen, want er was honger en (geen rijst. Er waren kinderen, kleine, naakte, hongerige schep sels, zg moesten gevoed worden. Er moest d*s gewerkt worden, gewerkt voor voedsel. Gewerkt? Ja, maar er waren geen krach ten om te werken, wel was er honger. gen op, en bande de hoofden der daarbij betrokkenen voor verscheidene jaren uit Holland en Zeeland. Toch was de zaak daarmede niet afge daan. De overigen vergaderden een tijd lang in het geheim, verkregen van liever lede meer moed, zoodat zij sedert 25 Mei 1578 niet aarzelden om in het zoogenaamde Blauwe huis des Zondags hijeen te komen, ten einde de prediking Van Leeraren, uit Walcheren daarvoor herwaarts gekomen, aan te hooren, en verzochten eindelijk op den 28 September 1578 de regeering, overmits het hnis, waar zij nu weer open lijk te zamen kwamen, hun te klein ge worden was, dat hun een der kleinere kerken mocht worden afgestaan. De Staats- regeering zocht uitstel, doch de verzoekers lieten zich niet afzetten. Eenigen traden gewapend binnen, drei gende, zoo men ze niet gewillig afstond, een Ik ging naar de kerk om te prediken voor de soldaten, te prediken van den Heiland, die liefheeft, die de zonde haat en de menschen redt. Ik f ging "naar de kerk, maar ik vond een Javaan, liggende in zijn bloed. De man was gevallen en had de armen henevens andere lichaams- deelen gebroken. Hij bleef liggen, want. hij was maar een koelie en een Javaan. Ik bracht hem naar het hospitaal en hij stierf drie uren later. Hij liet een vrouw met 3 kinderen achter, maar de kerk kon haar niet helpen. Toch was daar verdriet, daar waren tranen en daar was honger. -JNu was er een zendeling in Magelang. een zendeling die niet in een mooi huis woont, die niet gestudeerd heeft, die geen tractement en geen rijtuig heeft, maar die helpen wil zonder de kerk, omdat de Heere het wil en de liefde het eischt. Maar luis ter, o Gereformeerd Nederland diewende- ling is baptist, een ketter en dnsgeef hem uw geld niet. Daar gaat een transport kolonialen naar Indië en° op Java is een heel groot garni zoen te Magelang. Nn hebben die soldaten alles in het vaderland achtergelaten, huis, betrekkingen, alles. Daar in Magelang woont een zendeling: een zendeling die geen traktement heeft, die in geen groot huis woont, een zendeling die wel nut ge studeerd heeft, maar die tracht iets voor de soldaten te doen en hun zijn Awwjj aan te bieden als het hunne. Wel zijn er velen die daar komen, die er e»n God voor hun hart hebben gevonden, doch hoort mij aan, o Gereformeerd Nederlanddie zendeling is een ketter, een baptist.?Ge#f hem uw geld niet. Daar is een Hospitaal »p Magelang waar meermalen 300 of 400 zieken zijn. Er is geen predikant te Magelang, er is slechts een zendeling, een zendsling die met Ge reformeerd is en die deze zieken bezoekt en toespreekt, boeken brengt enz. Die zie ken liggen daar wel met een brandende koorts, met een hart vol droefheid, maar versta mij wel, Gereformeerd Nederland, die zendeling is een ketter, een baptist. Geef hem uw geld niet, al sterven die zieken zonder troost. Daar zit een soldaat ergens op een bui tenpost in Indië op zijn kist. Hij verveelt zich en heeft niets dat hsm opbeurt ot ten zsgen is. Een leeraar komt daar nooit of bijna nooit, maar er is ergens een zen deling, die een weekblaadje, een Christe lijk weekblaadje uitgeeft voor de militairen en die hun dat toezendt, opdat zij een woord van ernst en liefde kunnen lezen, maar, wacht u wel, o, Gereformeerd volk van Nederland! dat gij dien man niet sueunt, want hi) is een ketter en baptist. Daar gaat een expeditie naar Lombok, naar Bali of Atjeh. Duizenden militairen gaan er heen die, daar zijnde, verkwikt en verrast worden door een zendeling, die hen brieven schrgft, lectuur zendt, ver snaperingen doet toekomen, maar die man is een ketter, dus, hoort mij aan, o, Ge reformeerd Nederland! geef dien man uw geld niet. dei- Kerken met geweld te zullen nemen. Nu werd hun voorloopig de Kruisbroe- derenkerk toegezegd, doch toen de zaak eenige dagen later haar vol beslag erlangen zon, was er in de uitdrukkingen en han delingen van de regeering het een en an der, wat den Hervormden zeer hinderde, en de gemoederen van velen aan het gisten bracht. Gevolg van dit alles was, dat op óV September 1578 een aantal opgewonden burgers binnendrongen en heelden en altaren verbrijzelden. Dat ook hier veel kaf onder hel koren was, zal wel zijn, het kon met anders. Maar toch heeft, God zich ook van die zondige werktuigen willen bedienen, om hier zijne kerk te stichten. l)e door de Classis van Walcheren af gezonden predikanten hadden, vergezeld van eenige officieren, die hnn als kerke- raa Isleden toegevoegd waren, zich hij de Daar sterven soldaten op het slagveld en daar zgn treurende ouders, daar blijven vrouwen en kinderen achter, zij moeten geholpen worden. ggjWilt gij mijn plan weten? Ik zal het u zeggen. Aan den arbeid I Dat alles en nog veel meer roept om hulp. Daar moet geholpen worden. Daar is honger bij de kinderen daar is droefheid bij de vrouwen daar is behoefte aan vriendschap en een tehuis by de soldaten en das aan den ar beid! Dat is mijn plan. Wat mijn plan is wel, de hulplooze kinderen in huis nemen en roeden, want daarj is honger; ze kleeden, want zij zgn naaktze leeren van den Heiland, di» lief heeft en redt, want ze zgn onkundig. Doch hoort mg aan, o Gereformeerd Nederland/ de man, die dat doet, is een ketter en dus geef hem uw geld niet. ^En gij, arme kinderen, gaat heen! Wij hebben in Nederlaad ook honger. Er moeten eerst nog mooie kerken gebouwd worden en hooge scholener moeten nog couranten betaald worde* om elkander in uit te schelden en als onze honger dan gestild is, dan zullsn wij u een Gerefor meerden zendeling zenden, die juw kinderen doopt en leertwant die u nu helpt, is een ketter en baptist. Vraagt gij mijn plan? Aan den arbeid voor die zislenNiet voor een kerk, met roor een stelsel, maar roor den HeereJ en dsn Heere alleen. Vraagt gg mijn plan, o Christelijk, vraagt gij mgn plan, o Gereformeerd Nederland Ik zal het u zeggen. Wij staren op de smart, wij roeien den nood, wij deelen de pijn, wij ontwaren de tranen, wij zien ;daar die hongerige zielen, wij aanschouwen de naakte en on wetende kinderen en het wordt ons eng om het hart, maar wij wenden ons oog niet af, dan slechts eren om in God onze sterkte te zoeken, onzen steun en toevlucht, en wij gaan door aan den arbeid, aan den arbeid om Jezus' wil en niets meer. Gij znlt zeggen: „Hoor toch, Gerefor meerd Nederland: Die man is een baptist en een ketter, geef hem uw geld niet," dat is mij om het even, ik ga toch door en als gg dan misschien hebt bewerkt, dat er minder steun van uw zijde ksmt en dat nw schrgven in zooverre is gelukt, dat ik naar uw oordeel zou moeten op houden met werken, (dan zou ik kunnen zegge* tegen mgn 60 hulpbehoevende kinderen: „Luistert, o lammeren des Heeren God is liefde en God wil u helpen en redden, maar ik hen een ketter en baptist, het Gereformeerde volk des Heeren kan uw honger niet stillen door mij. Wacht dns. Er zal een Gereformeerde zendeling komen die u voedt en kleedt, die u leert en leidt, die u doopt en onderwijst, want ik ben een ketter". Dan zal ik heengaan en zuchten O Heiland, waar is de liefde, die Gij gezaaid hebt, waar is de eenvoud dien Gij gepredikt hebt? Waar is de Ge meente, die U w beeld moest dragen Doch het zal niet gebeuren. God leeft, God waakt, Hg is getrouw. regeering laten aandienen en op den ge- heelen afstand der, thans toch ontwijde, groote kerk aangedrongen. De regeering bood tegenstand, doch te vergeefs, zg eindigde met toegeven. Daar het nu juist Zondag was, werden de sleu tels gehaald, de klok geluid, en werd door Ds. J. Gerobulus van Vlissingeu de kansel beklommen, en van dit oogenblik af, 5 October 1578, kon men de Hervorming te Goes als gevestigd beschouwen. Van nu af kwam de Hervorming op Zuid-Beveland meer en meer tot stand. De Heeren Gecommitteerde Raden van Zee land gaven op 1 November van dat jaar brieven van voorschrijving aan alle Ma gistraten van Zuidbeveland, tot het beko men van vaste Predikanten, waarvan het gevolg was, dat reeds op 1 December 1578 de gemeente van Goes, gelijk ook nog zeven plattelandsgemeenten, elk van een VL1SSINGEN, 1 Dec. 1896. Boter f 1.05 a fl.— per kilo. Eieren f6.— a f—per 104 stuks. f GOES, 1 Dec. 1896. Bjj iets ruimeren aanvoer van alle artike len werd tot genoteerde prijzen veel ver kocht. Oude Tarwe f a f Nieuwe Tarwe f6.50 a f 7.10. Rogge f4.30 a f4.50. Win- tergerst f 4.30 a f 4.50. Zomergerst 14.— a f4.30. Haver f2.75 a f3.20. Bruineboonen f7.50 a f8.50. Paardenboonen f5.— a f 5.25. Koolzaad f af .Groene Erw ten f6.75 a f 7.25. Versche Boter f .45 a f .55. Eieren f 1.20 a f 1.45. Rotterdam, 30 Nov. Ter graanmarkt van Maandag rond, wat binnenlandscne granen betreft, TARWE prijshoudend plaatsing. Per heet. 16.75 a f7.60, extra kwal. nog daar boven en par 100 Wlo f9.20 a f9.50 naar deugd. Canada onveranderd f6 a f6.25. ROGGE prijshoudend f4.60 a f5.10. GERST. Winter- 25 cents per 100 kilo lager. Per 100 kilo 1 6.85 a f 7.25, beter# soort tot f7.75. Zomer-onreianderd, per heet. f4.50a 14.75. Chevalier- w#rl verkocht per heet. van f 4.75 tot f 5.90. HAVER flauw en 10 cents lager. Per heet. f 2.5Ö a f 3.90 en pe^ 100 kilo f 6.40 a f 7. PAARDEBOONEN onveranderd f5.40 a f5.70. WITTE BOONEN alsroren f7 a f9.75, en roor een enkel extra puik partijtje tot f 10 BRUINE BOONEN, in de beste soort onveranderd, goede en mindere kwal. kon den slecht» tot verlargde prijzen geplaatst worden. P#r heet. f7 a f9.25 en extra puike kwal. nog da&Fboven. ERWTEN. Kooksoort alsvoren f6.50 a f7.25 en extra puike kwal. nog daarboven. Niet-kokende f5.50 a f6. KANARIEZAAD alvoron. Naar kwal. f5.50 a f7. LIJNZAAD flauw gestemd met weinig zaken. ZEEUWSCHE EIEIU3N f 6. ZEEUWSCHE AJUIN. Aanvoer ca. 2000 balen. Marktprijs voor groote f0.50 en voor kleine f 0.40 per 48 kilo. MAIS per 2000 kilo: Amerik. Mixed f86 a f92; dito dito uit zeeboot f84.50 a f 87 dito dito stoomende f 84.50 a f87; Cinquan- tin f130 a f135. MEEL. De markt bleef aanvankelijk de vorige week kalm, doch tegen het einde der week kwam er m#er vraag op het vriezend weder. Heden vaster en d# kooper* dekken zich meer algemeen voor winterprovisie, Notee ringen onveranderd. Rotterdam, 1 Dee. Ter veemarkt van Dinsdag waren aangevoerd: paarden, 1992 runderen, 407 vette, 65 nuchtere kalveren 1562 schapen. 678 varkens, 265 biggen. De prijeen waren als volgtRunderen le kwal 68, 2e kwal. 62, 3e kwal. 56. Kalve ren le kwal. 86, 2e kwal. 76, 3e kwal. 66. Schapen le kwal. 50, 2e kwal. 44, 3e kwal. - Varkens le kwal. 34, 2e kwal. 33, 3e kwal. 32 c. Alles per kilo. eigen Leeraar voorzien werden. Hunne na men zgn Timannus van Oosterzee te Goes'» Joris de Raad te Kapelle en Biezelinge i Gelein Adriaansen te Wemeldinge Hen- riens Brand te KruiningenAndries Caen te HoedekenskerkeArnoldus Wiels te Baarland Gelein van Oost te Heinkens- zand en Lodewgk Willemot te Nisse. De eerste Zuiibevelandsche Classicale vergadering, werd te Kapelle gehouden, op den 4 Mei 1579. Het daarin verhan delde gaf aanleiding, dat na 1581 nog eenige andere gemeenten predikanten ver kregen, zoodat ten jare 1599 slechts nog de kerken der kleinste plaatsen ongebruikt hieven, en was alzoo de Gereformeerde Leer de heersehende geworden. Wanneer men den nood dier tijden in het oog houdt, dan moet men van het, in zoo betrekkelgk korte spanne tijds, gebeur de, welzeggen„Dat werk was Gods werk".

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1