NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Ho: 185. 1896. Saterdag 15 lugusfus. itenife laargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN KERKNIEUWS. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Over Transvaal. Uit een schrijven uit Transvaal van den heer C. Dingeler aan de Jongelingsbode is het onderstaande onze kennisneming over waard. „Voor zoover ik dit land leerde kennen, schijnt 't mij uitermate ongeschikt voor ver- eenigingen. De bevolking is dun en ver deeld. Geen blanke laat zich met een kleur ling in, geen „boer" gaat tot vereeniging met den „uitlander" over en omgekeerd. Op ons dorp bijv. waar misschien 1200 menschen wonen zijn Engelschen, Hollan ders, oude Transvalers, Kapenaars, Koelies, en Kafiers. Alle deze verschillende natio naliteiten dulden elkaar, doch ook meer niet. Zij wonen nu eenmaal op dezelfde „plek" en behooren dus naast elkaar te leven, doch zien volstrekt niet de nood zakelijkheid in met elkander dit leven door te gaan. De talen, zeden, gewoonten en godsdiensten verschillen te veel. „De Engelschman is, veroorloof 't mij dit zóó te zeggen „Engelsch" godsdienstig. In de kerk zingt hij de sohoonste liederen, hoort de meest orthodoxe preek, doch na atloop daarvan is hij zoo modern mogelijk en denkt aan .God of godsdienst niet vóór dat 7 dagen later de kerkbel luidt. Heel gewoon vertelt hij u„at first we went to church and then at eigt we had a nice ball" (eerst gingen we naar de kerk en toen hadden we om acht uur een aardig bal). Den Hollander kent ge even goed als ikgemakkelyk maakt ge u eena voor stelling van zijn godsdienstzin in een ver land, waar weinig toezicht op hem is, als ge slechts bedenkt, dat in Nederland hoog stens 5 pCt. der jongelingen lid van eene jongel. vereen is. „Min of meer huiverig ben ik, u mijne gedachten te zeggen omtrent de oude Trans valers en Kapenaars. Zij worden in Holland zoo zeer verheven, dat ze bij eene kennis making moeten tegenvallen vooral op gods dienstig gebied- Zij gaan naar de kerk, doch of hun hart ook geneigd is naar en vol is van hetgeen boven is, ik meen dit, na zeven maanden onder hen gewoond te hebben, te mogen betwijfelen. Let wel, ik spreek in 't algemeen. „De Koelies zijn veelal Mohammedanen en de Kaffers hebben, wanneer zy niet door zendelingen zijn onderwezen, nog mis maakte poppen, die als huisgodjes dienst doen. Echter staan zij op een onbegrijpe lijk lagen trap van intellectueel© beschaving. Er wordt onder koelies en kaffers op som mige plaatsen veel gewerkt, doch de uit slag van dien arbeid wekt verwondering. Zij worden gewoonlijk veel slechter. De gevangenissan zijn vol van kaffers van de statie (zendingspost). Reeds vele malen dacht ik na over de oorzaak daarvan en moest tot het besluit komen: het Evangelie kan hun niet op goede wijze gebracht worden; want nooit kan dit toch een mensch slecht maken. Een kaffer is dom, erg dom, en stelt zich ver benedeu den blankehij noemt eiken blanke „baas". Het komt mij voor, dat als hem duidelijk gemaakt is dat hij even goed een kind van Adam is als de blanke en de Heere Jezus ook voor hemhetgroote werk volbracht en óók hij door Zijn ver dienste in heerlijkheid kan komen, de kaffer dan meent, nn ben ik een heele baas, hoogmoedig wordt en dus voor den val komt. Door de Engelsche zendelingen wordt veel onder hen gewerkt als ook door het Leger des Heils. Men leert hun mooie liederen zingen van gevonden heer lijkheid en verlossing, zonder dat hun hart vernieuwd is en zelfs zonder dat zij nog weten zondaars te zijn voor een rechtvaar dig God. „Een korten tijd geleden voerde ik met een goed onderwezen Koelie een lang ge sprek over den Koran. Ik trachtte hem te overtuigen, dat de Bijbel en niet zijn Boek" Gods Woord was, doch neen, de Mohammedaan stond vast in zijne schoenen. JJij verklaarde my, dat de Koran eigen lijk een uittreksel was van den Bijbel en Mohammed een die, met eerbied gesproken, den Heere Jezus hier op aarde moest ver vangen totdat Hij weerkomt, waarom dan de „groote Profeet" ook niet is opgeno men. Den Koelie er op wijzende, dat zijne uitlegging niet met Gods Woord klopte, bleek liet dat hij nooit den Bijbel had ge lezen. Hij beloofde me dit te zullen doen. Ik betwijfel of zijne aardsche beslomme ringen dit toelaten en ook zoovelen die Christen heeten maken hier zulk een treu- rigen indruk op den Heiden en den Mo hammedaan, dat geen hoog denkbeeld van het Christendom bij hen kan rijzen." Van „het scheefoogig ongedierte Rochetort, de bekende Eransche anarchist, velt een weinig vleiend oordeel over den reeds te veel besproken Chineeschen mi nister Li. Hij schrijft in zijn blad (De Onverzoenlijke) „Te St. Etienne hebben wij, Franschen, eene wapenfabriek. Een belachelijke ge heimzinnigheid voert in en om deze fa briek den boventoon. Geen burger komt er binnen. Behalve de Fransche en Duit- sche legeradnjinistratie weet niemand iets van Saint-Etienne. Den hoop misdadigers, die zonder eenigen tact een groot land zooals Frankrijk zelfs zonder Elzas-Lotha- ringen nog steeds is sedert 25 jaar ten gronde poogt te richten, is dit blijkbaar nog niet voldoende. En zoo hebben zij het scheefoogige ongedierte, waarvoor geheel Europa sedert eenige weken op den buik kruipt, ook het allerheiligste van Frankrijk binnengeleid en ingewijd in de diepste geheimzinnigheden, die men zelfs niet aan Fransche prefecten laat zien. In het gevolg van den gelen rjjstvreter bevonden zich een hoop kerels met boeven tronies, die hun ongepoetste neuzen overal instaken en met hun vuile vingers alles bevoelden. Wie staat ons borg, dat achter deze als Chineezen gemaskerde vogelver schrikkers niet enkele geslepen officieren staken van het leger, dat door het opper hoofd der Chineesche dievenbende als „het beste der wereld" werd gequalificeerd Maar zelfs wanneer dit niet het geval mocht zijn waarschijnlijk weten de Pruisen zonder dat toch reeds alles, welkereden hebben wij dan, deel te nemen aan de algemeene kruiperij voor dezen half wilden Aziaat? China koopt bijna alles in Duitschland, China betrekt zijn instructeurs, zijn ingenieurs, zijn lee raars uit Duitschland en na het bezoek, dat de Chineesche opperspitsboef thans te Berlijn heeft afgelegd, zullen de schuin- oogige barbaren waarschijnlijk nog veel meer uit Duitschland betrekken dan vroeger." 14 Aug. '96. Wij vestigen de aandacht op de in dit no. voorkomende advertentie en het inge zonden stuk van 't Hoofdbestuur van den Ned. Bond van Gemeente-ambtenaren. Genoemde Bond steld zich ten doel (uit sluitend de materiëele belangen der ambte naren te bevorderen. Daartoe is echter krachtige aaneensluiting een eerste ver- eischte. Daarom wekken wij de Zeenwsche ambtenaren op van bedoeld schrijven naar stig nota te nemen, en zoo een bondge nootschap op dezen voet mogelijk blijkt, in hun eigen belang de pogingen tot het stichten eener afdeeling Zeeland van ge noemden Bond, te steunen. Benoemd tot ontvanger der directe be lastingen, invoerrechten en accijnzen te Terborg c. a., T. A. Lambrechtsen, ont vanger der dir. belastingen te Domburg. Bij beschikking van den Minister van Marine is aan den loodsschipper le klasse L. A. van Hoeke, wegens meer dan vijf en vijftigjarigen ouderdom, eervol ontslag uit den dienst verleend onder opheffing tegelijkertijd van zijne detacheering als ge zagvoerder aan boord van den transport schoener Coertseningaande den 1 October a. s., en met ingang van denzelfden datum bevorderd tot loodsschipper le klasse, de zeeloods L. van der Eijk, om te worden gedetacheerd als gezagvoerder aan boord van den transportschoener in het 6e district. Kapitein A. Breeman, van het 3e reg. inf. te Middelburg, is gedurende de ziekte van kapt. Yan Bekum tijdelijk belast met het commando over' het depot van discipline te Vlissingen. Door den directeur-generaal der Staats spoorwegen is eene eervolie vermelding toegekend aan J. A. Anemaat, machinist le klasse alhier. De regeering is, naar men verneemt, bezig de laatste hand te leggen aan een wetsontwerp tot verplichte levensverzeke ring van werklieden en tot oprichting van eene staatsbank voor levensverzekering, die daarmede verband houdt. Ter gelegenheid van Onze Lieve Yrouwe Hemelvaart morgen 15 Aug.zul len de Belgische grensstations Selzaete e. a. voor den invoer van vee uit Nederland gesloten zijn, en in plaats daarvan op Maan dag 17 Aug. a. geopend wezen. By kon. besluit is aan jhr. mr. M. J. Schuerbeqne Boeye op zijn verzoek eer vol ontslag verleend als lid en voorzitter van het college van regenten over het huis van bewaring, voorloopig tevens hulpstraf gevangenis, te Zierikzee, onder dankbetui ging voor de in die betrekking bewezen diensten en is benoemd tot voorzitter van genoemd college van regenten mr. J. P. Cau, lid van het college. Generaal Swart is benoemd tot chef van den generalen staf in Atjeh. Yoor de betrekking van telegrafist by het telegraafwezen der Zuid-Afrikaan- sche republiek wordt uitzending gevraagd van twaalf Nederlandsche telegraafambte naren, bij voorkeur van commiezen der telegrafie. Het salaris bedraagt vau p. st. 205350, terwijl voor Zondagdienst en diensten buiten den normalen tijd extra vergoeding wordt gegeven. Ingevolge de wet worden de telegrafisten bij hun in diensttreding dadelijk genaturaliseerd. Zij mogen niet tot den R. K. godsdienst be hooren. Tel. LOMBOK. Uit Ampenan wordt onder datum van 4 Juni geschreven aan De Locomotief-. De oolonne, die Dinsdagnacht naar Praja uitrukte, om de kwaadwilligen, die zich aldaar in de bosschen zouden hebben ver zameld, op te vatten, heeft tot heden nog niets kunnen uitrichten. Den 3en en 4en Juli althans werden berichten aangebracht, luidend dat men het terrein gedeeltelijk had onderzocht, doch niets had gevonden. Van een terugkeer der troepen kan dus nog geen sprake zijn. Hoe schijnbaar ge ring het kwaad ook moge zijn, toch moet het met wortel en tak worden uitgeroeid, om de mogelijke gevolgen te voorkomen. Want, naar van achteren blijkt, zijn die kwaadwilligen geen gewone Sasaks maar bevinden zich daaronder mannen van aan zien en invloed. Onder andere wordt genoemd een Ma- mi Sapian, de rijksbestierder van Goeroe Bangkol, vorst van Praja, die reeds een maand naar Boeleleng is gebannen geweest om zijn qualificatie van den resident als „den vraatzuchtlgen krokodil". Ook moet gebleken zijn, dat zijn vorst die houding niet alleen goedkeurt, maar hem in het ge heim steunt. Praja is het brandpunt van het Islamis me, ontzien en gevreesd door de andere Sasaksche staatjes; zijn invloed is groot, vooral na den val der Baliërs zijn de be woners meer krijgshartig en talryk; volgens de opgaaf zou Praja 4000 man onder de wapens kunnen brengenzyn fanatieke vorst, Goeroe-Bangkol, moet er van droo- men Lombok tot een Mahomedaansch rijk te maken met Praja aan het hoofd. Maakt men daarom aan de eerste poging tot verzet, die van Praja uitgaat, niet op krachtige en afdoende wijze een einde, dan zouden de gevolgen voor Lombok, dat in zijn geheel geenszins kan gezegd worden gouvernementsgezind te zyn, zeer droevig kunnen worden. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Makkum Smit te Daarle te Maarsen Sanders te Numansdorp. Schoondijke. Benoemd tot Gods dienstonderwijzer aan de Evangelisatie der Nederl. Hervormden alhier, de heer H. Stavenga hulpprediker te Rousselaere (België). In de zitting der Alg. Synode der Ned. Herv. kerk, op Donderdag, was aan de orde de behandeling van een door mr. Bredius namens de commissie voor de stukken ter behandeling ingediend rapport over een verzoek der class, vergadering van Amsterdam, waaraan adhaesie was gegeven door ds. P. J. Roscam Abbing en 65 leden der herv. gemeente te Mid delburg, en strekkende om met het oog op de vreeselijke ^moorden die door of onder toelating der Turken in het Oosten op de Christenen plaats vinden, de ver schillende gemeenten uit te noodigen op een door de Synode aan te wijzen Zondag een bidstond te willen houden voor het breken van de macht van den Islam en verder maatregelen te nemen die tot be vordering daarvan dienen kunnen. De minderheid der commissie adviseerde tot voldoening aan het verzoek met bijvoeging dat zy het wenschelijk achtte dat in den bidstond een collecte zou gehoudeu worden, waarvan de opbrengst strekken zou voor ondersteuning der ongelukkige slachtoffers. De meerderheid der commissie kon echter op grond eener andere opvatting en waar deering van de heilige geloofsuiting die men het gebed noemt, en ook omdat het uitschrijven van een biddag niet behoort tot de bevoegdheid der Synode, en een van haar uitgaande uitnoodiging tot de kerkeraden toch niet tot het doel zou leiden, met adviseeren tot inwilliging van het verzoek. Onder de beraadslaging stelde dr. Brons veld de volgende motie voor welke werd aangenomen „De Synode besluite een schrijven te richten aan de kerkeraden, waarin gewe zen wordt op de gruwelen in vele landen gepleegd, en op den in zoovele plaatsen zich vertoonenden invloed van den Islam, met de uitnoodiging dat de gemeente in een openbare godsdienstoefening daarop worde gewezen en opgewekt Gods aangezicht met het oog daarop te zoeken en den strijd tegen den Islam met geestelijke wapenen met alle kracht voort te zettten." Dr. Bronsveld is opgedragen een concept schrijven op te maken. Gen. Syn. der Geref. Kerken in Ne derland. Zitting op Woensdag 12 Augustus. II. By het binnentreden der kerk was het reeds dadelijk aan de talryk opgekomen schare te zien, dat een gewichtige kwestie dezen dag aan de orde zou komen. Dit was dan ook inderdaad het geval. Zooals we reeds, doch, slechts mei een enkel woord om het nog in het Woendagnummer te kunnen doen opnemen, mededeelden, zou de brandende kwestie, de kwestie, die reeds zoo geruimen tijd de gemoederen in beweging gebracht had, nl. het Rapport „inzake het brengen van meerder eenheid in de opleiding van dienaren des Woords" besproken worden. Het praeadvies, bij monde van Dr. Bavinck, namens de com missie van adviseurs, luidde in zijn vollen omvang dit rapport als onbevredigend en onaannemelijk te verwerpen en wel op grond hiervan, dat het onderscheid tusschen aard en doel van Theol. Sohool en Theol, Fa culteit er eerst wel in erkend, maar niet in gehandhaafd isdat het beginsel van vrije studie er in wordt miskend de wijze van examinatie, die het voorstelt, onker kelijk is aan de wetenschappelijke eischen te kort doet; eene wijziging van art. 2 der statuten der vereeniging voor hooger onderwijs op gereformeerden grondslag voorstelt, die, hoe goed wellicht ook be doeld, met het wezen der Vrije Universi teit niet is overeen te brengen en einde lijk, het verband tusschen de Kerken en de Universiteit derwijs wil leggen, als noch de Kerken, noch de Vrije Univer siteit het mogen eischen. Voorts: nu niet voor de derde maal eene deputatie te be noemen, maar deze zaak te laten in den toestand, waarin ze thans verkeert, ten einde der kerken tijd van kalme overwe ging te geven. Eene kalme, waardige bespreking, die (natuurlijk afgedacht van het feit, hoe men over de zaak denkt) aan zeer velen genot verschafte, volgde nu. Dr. Fran sen er. Prof. Lindeboom konden zich met dtt praeadvies niet vereenigen laatstge noemde verdedigde het Rapport met alle macht, die in hem was, en betoogde, dat de deputaten zich geheel gehouden hadden aan de opdracht, die ze ep de Generale Synode in Dordt (1893) ontvangen hadden. Hij komt er ook ten sterkste tegen op, deze zoo hoog noodige zaak nu weer drie jaar uit te stellen; wijst op genoemd art. 2 en zegt dat dit dan toch best beslist kan wordendringt er nogmaals op aan, dit rapport niet zoo in eens terzijde te schuiven, maar het artikel voor artikel te behandelen. Prof. Rutgers antwoordde hierop zeer uitvoeringhij wees er op, dat de deputaten inzake de opleiding zich beter aan hun mandaat zouden ge houden hebben, als ze eerst beter hadden nagegaan, in welk opzicht de studie en de examina aan de Theol. School en de Theol. fac. der V. U. verschillen en dan o. a. het verschil in studietijd op den voorgrond hadden gesteld. Voorts betoogde spreker dat, het secundaire (tweede) doel der V. U., n. 1. de practische vorming, geheel is miskend terwijl de best weten schappelijke toch eigenlijk ook de meest practische opleiding is. Ten slotte drong hij er op aan het gegeven advies, om geen deputaten meer te benoemen, aan te nemen. Ds. Bos sprak een woord van waardeering over het van Dr. Rutgers gehoorde, hij heeft genoten, hoewel hij het niet met alles eens is. Volgens dezen spreker ging men te ver, 't was alsof de wetenschap by de Vrije Universiteit en de practijk bij de Theol. School te vinden was. Hij stemt toe, er zijn twee stroomingen, twee denk werelden, en 'tvalt niet te ontkennen, dat de vroegere deputaten gepoogd hebben de Theol. School te doen opgaan in de Theol. fac. der V. U. en dat deze depu taten het omgekeerde gedaan hebben. En zoo vordert men niets, zoo kan men nog wel 25 deputaties benoemen; neen, men moet eerst de puntjes op de i's zetten en b. v. uitmakenwat is gereformeerde wijze van examinatie. Doet men dat niet, dan houdt ieder over die punten zijne eigene meening en komt men nooit tot eene beredigende oplossing der kwestie. Dr. van Goor gelooft met Ds. Bos, dat God regeert, regeert ook in de historie der Kerken en daarom juist is er in die historie een gang te bespeuren. En waar nu Ds. Bos nog zooveel verschilt met Dr. Rutgers over b. v. de gereformeerde wijze van examinatie, daar gelooft hij, dat eerst de puntjes op die i's moeten gezet worden. Daarvoor is tijd noodig; daarover moeten de Kerken kalm kunnen nadenken en daarom is hij tegen eene nieuwe deputatie. Alvorens het Rapport begraven wordt, moet Ds. Littooij opmerken, dat waar men drie maanden tijd gehad heeft om zich in het Rapport in te werken, men slechts een oogenblik tijd heeft om de zes over wegingen, der nu benoemde commissie, die een aantal bladzijden schrifts jbevatten in verband met de conclusie der begrafenis

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1