NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. t CHRISTELIJK- HISTORISCH 8 enhaagsche leekbank nst Midd.-Vliss. Hulst-Vlake. 6,— 6,- 7,50 6,- 7.50 6,- 6,- 6.— 6- 7,50 6- 7,50 6,- 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 6- 3.45 3,45 3,45 3,45 3,45 3,45 Ho: 182. 1896. tiende laatpng. VERSCHIJNT Recht en plicht. G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Buitenlandsch Overzicht. AAMSTRAAT 11a) leen onder eerste hy- 9ii geeft 3Vs pCt. Pand- ren van 50, 100, 500 ekomen te Middelburg DOORENBOS. Markt n by denheer G. VAN '■s, bij de Heeren VAN AMDIENST. -MIDDELBURG. emise vm. 4,50, (alleen 5. Van Zeilmarkt8, 12,30, nm. 1,15, 2, 5,10, 5,55, 6,55, 7,45, Naar Remise vm. 5,20 gen) 6,23., Naar Zeil- 11,45,12,35, nm. 1,20, 4,20, 5,15, 6,-, 7,—, 30,11.—. USDIENST CHE VEER—GOES. ;ondering van Dinsdag. Vertrek Veer's morg. 0, 's avonds 5,uur. l) 'smorg. 8,37, 'snamid. 's avonds 6,30. Des pr 's morg. 9,'s av. (Slot ÜBtende), 'a nam. rtrek ongeveer Voorm. 5,20*, 6.25* 11,Namid. 12, 5,15, 6,—, 7,-, 8.-. Voormid. 6,40*, 8, amid. 12,1,30, 2,30, 10,7,05, 8,10, 9,—. •kdagen. (OTDIENST DELB.-ROTTERDAM LUg. Van Van Ilddelburg. Rotterdam. 9, 8,45 8,45 8,45 9,- 9,- 9,- 9.— 8,45 8,45 9.— 8,45 9.— 8,45 8,45 8,45 9.— 9.— 9.— 9.— 8,45 8,45 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9.40 9,40 9.40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 9,40 ORBOOTDIENST de erdienst. OTDIENST. 20 min. na kloktijd) naar Vlake vm. 4,50 ralsoorden onmidd ellij k en correspondeerenden 10.30, 2,15, 5,15 uur. worden geen goederen ^DIENST. Valsoorden vm. 7, uur. onmiddellijk na aan- ngeveer vm. 8,45, en u. IOTDIENST iurg en Zierikzee. •ikzee Spoorweg Goes ug. Van Zierikzee: 'smorg. smidd Dond. 6 6,— 3,45 Vrijd. 7 7,50 3,45 Zater. 8 7,50 Zond. 9 6,— Maan.10 11.30 Dins. 11 6. Woenl2 Dond.13 Vrijd 14 Zat er. 15 Zond. 16 Maan,17 Dins. 18 Woenl9 Dond.20 Vrijd.21 Zater.22 Zond. 23 Maan.24 Dins. 25 Woen26 Dond.27 Vrijd 28 Zater.29 Zond. 30 Maan.31 6.— 7,- 6- 7- 7,50 fi ll,30 3,45 6- 3,45 3.45 3,45 3,45 3,45 3,45 6 3,45 elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. Iedere strijd om bet recbt is een strijd om den pliobt. De schoolstrijd was een strijd om bet recht der minderheden, doch tegelijk om den plicht dierzelfde minderheden ten op zichte hunner kinderen behoorlijk te kun nen vervullen. De strijd voor het recht om vrije Chris telijke scholen te bouwen is in den grond niets anders dan een strijd voor den plicht om God te dienen ook in de opvoeding onzer kinderen, Hem te gehoorzamen waar Hij van ons eischt dat wij hen zullen op voeden in Zijne leer en vermaning. Van alle rechten zijn plichten de keer zijde. Ezou's eerstgeboorterecht was een recht, waartegen Jacob uit zichzelf niet mocht ageeren, waaraan niemand tornen mocht. Maar 'tlegde ook aan Ezou de dure ver plichting op overeenkomstig dat recht te wandelen en allerminst het te verkwanse len voor een schotel linzenmoes. Israels uittocht was de herovering van zijn recht om den Heere als een vrij volk toe te behooren, maar ook een aanvaar ding van den plicht om nu ook alleen Hem te dienen en aan de volken een exempel te geven van vreeze Gods. Zoo heeft alle recht ook nog in onze da gen zijn keerzijde. Ieder huis fader heeft recht op zijn kind. Dat wil zeggen hij mag zich door niemand, hij heete Staat of Kerk of hoe ook, het recht uit de 'hand laten nemen om die kinderen te vormen naar zijn smaak, te zetten naar zijn hand, op te leiden en heerschappij over hen te voeren naar den eisch van hun bestwilovereenkomstig zi)ne opvatting. Maar diezelfde vader heeft ten plicht zijn kind als redelijk zedelijk wezen allen noodigen steun te bieden, het een goede verpleging en vaderlijke verzorging te geven, het voor te gaan in het najagen van den vrede en de vreeze Gods en het niet te exploiteeren, tot slavernij te voeren, zich ten koste van de eer, de deugd, de levenskracht zijner kinderen te verrijken. Anders toch is de wet daar die tus.'chen beide treedt om het kind tegen dien vader te beschermen, den vader tot zijn plicht te brengen. Dit is de beteekenis ook van den strijd, zoo noodzakelijk te voeren in onze dagen, voor de rechten van den minderen man, den arbeider of hoe gij hem noemen wilt. In den strijd om de volksrechten heeft de antirevolutionaire partij steeds in de voorste gelederen gestaan. Doch zij heeft nimmer die volksrechten eenzijdig op den voorgrond geschoven, zonder er de zorg voor de volksplichten aan te verbinden. Die rechten op te sommen, op 't gebied ■\an kerk en school en maatschappij, ach ten wij onnoodig. Voor de vrijheden des volks, voor de zedelijke rechten der ver drukten op te komen is de eere en de roem geweest van allerlei mannen van naam en stand. Mozes en vele profeten, de Heiland, als het ideaal van den volksman in den hoogsten zin, hebben aan de Christenen het exempel nagelaten, hoe men voor de rechten der verongelijkten heeft te strijden. Nooit heeft de Heere eenzijdig strijd voeren voor het recht aanbevolen, en zijne dis cipelen hebben voorzichtelijk wandelen als het sieraad voor de Christenen aangeprezen, in tegenstelling met zich te laten omvoe ren door allerlei wind van leer. Wie in dat licht den socialen strijd be ziet, die kan dan ook niet nalaten er aan mee te doen. Was het „leven en laten leven" tot nog toe een der kenmerken van de Christelijke historische rechtsbeschouwing, niet minder moet het ook het einddoel zijn bij den strijd om het menschwaardig bestaan van den werkman. Wij veroorloven ons deze uitdrukking, nit den socialistischen hoek voortgekomen, niet zoozeer dewijl wij haar zoo juist en zoo mooi vinden, maar dewijl zij ongeveer uitdrukt, waar het ook van onze zijde om gaat. Ook in onze kringen laat zich een menschwaardig bestaan niet anders denken dan als een recht en een plicht tevens. Een recht op arbeid, op loon, op goede behan deling, op waardeering en aanmoediging, op nachtrust, op den vrijen Zondag, en dat alles zoo mild mogelijk en overeen komstig de behoeften. Maar ook een recht om den plicht tot arbeiden op de zelfde wijze te vervullen. Goed loon om met getrouwheid en een volkomen hart de zaak van den patroon te behar tigen. Goede schafttijd eu nachtrust om al zijn kracht in de oefening van zijn laak te besteden. Vrije Zondagen of al thans bij noodzakelijk gebleken Zondags- arbeid een vrije dag in de week teneinde nieuwe adem te scheppen op den moeilij ken weg, nieuwe kracht op te doen voor de volgende dagen, de opgeruimdheid in zijne omgeving te kunnen bewaren en zedelijken invloed te blijven uitoefenen. Een recht kortom opdat de plicht den Heere te dienen ook in den dagelijkschen arbeid, nimmer verzuimd worde, en met name op den Zondag genoegzaam over te houden om af te zonderen en weg te leg gen voor het onderhoud van den dienst des Woords en het onderhoud der soho- lenen den armen christelijke handrei king te doen. Wie niet op deze plichten ziet en uit sluitend op de rechten, die komt tot scheeve gevolgtrekkingen, tot vergissingen. De strijd om het recht is voor hen die niet staan op den bodem van het chris telijk geloof een strijd om de macht. De liberale partij, voor zoover zij de leer van het laissez faire, het laat-maar- waaien-stelsel nu jarenlang heeft toegepast, heeft volgens de oeconomen van denjong- sten tijd aan velerlei onrecht en misstand schuld. Zoolang zij meerderheid was in den lande en dies de maoht bezat, dank zij het door haar zeiven in elkaar gezet systeem dat bij de meerderheid de macht en dus ook het recht is, zijn de zaken op allerlei gebied metterdaad achteruit ge gaan. Om niet af te dwalen van ons on derwerp, leggen wij onszelf den plicht op van de details af te blijven. Wij gaan hier thans niet op in. Maar de strijd die daaruit ontstond verkreeg daardoor dan ook een eenzijdig karakter. Van een recht om een plicht te vervallen was daarbij geen sprake. Al leen van een recht om de macht uit te oefenen. De socialist zei 't met ronde woorden: gij hebt al zoo lang aan het laadje geze ten, uw invloed doen gelden, de wet voorgeschreven, de macht gehad; maak plaats dat wij nu ook eens regeeren. De logische gang der denkbeelden bij het verdrukte volk was alzoo Men zag den grooten achteruitgang der nijverheid ten gevolge van de doodelijke concurientie van het stoomwerktuig. Men zag den nijveren welgestelden handwerksman, tot berging van lijf en le ven ook van zijne huisgenooten zich, in dienst stellen van zijn grootsten vijand den stoom. Van alleen werkend patroon die in den kring der zijnen en met de zijnen zijn handwerk uitoefende, zag men hem dalen tot gezelvan gezel zag men hem verlaagd tot een stuk machine van redelijk wezen "tot willoos verlengstuk. En in het huisgezin zag men den vader in den „winnebrood" ondergaan. Men zag de familiebanden verscheurd, de orde uit de huiselijke kringen geweken, waar de disch en de haard geen aantrekkelijks meer bood. Men zag den voet zich verbroeden van de menschenzuil, men zag de menschen worstelend om op te klimmen, in steeds grooter getale vallen, terwijl slechts enke len op de schouders der anderen staande bleven of hier en daar een eenling zich te verheffen wist tot aan den top. Doch hoe hooger zij klommen, hoe grooter de af stand tusschen hunne broeders werd. En dezen, uitgekropen uit het stof, waarin zij geworpen zijn, trachten de zuil te doen UITGAVE VAN en va-n I 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. schudden. Zij zouden gaarne die anderen verwijderenen zich vestigen in hunne plaats. Hebben zij niet dezelfde rechten Of zonder beeldspraak gesproken. De arbeider ziet en gevoelt maar al te diep hoe hij miskend wordt. Deze toestand drukt hem. Hij weet dat hij onbeschermd staat, en waar hij beschermd wordt, ont breekt hem het vertrouwen in eene wet die hem tevens aan zijne plichten herin nert. Inderdaad groot zijn de machten die zich tegen hem stellen. Ook Regout is een voorbeeld der ontzaglijke macht van het Kapitaalen andere machten, schoon minder of niet schuldig, worden al evenzeer verdacht. Zij verdrukken hem zoo hij meent, wijl zij sterk zijn. En zoo wordt zijn strijd voor het recht eigenlijk een strijd om ook macht te zijn gelijk zij. En dan organi- seeren de verdrukten zich en prediken geweld. En geweld is een gevaarlijk wapen. Het wondt ook hem die 't hanteert. Het is de verkeerde aanvatting der zaak- Er is groote schuld bij de tegenwoor dige machthebbenden, maar de strijd tegen hen moet niet anders zijn dan een poging em de plaats te veroveren, niet waar wij zeiven ons hebben willen, maar waar God. ons hebben wil. Een strijd om de roeping van Zijnentwege te vervullen. Daarom kan niemand met vrucht dien strijd voeren, die niet gelooft in zijn Heiland die gezegd heeft„Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en alle dingen zullen u toegeworpen wor den". Wie in dat licht den strijd aan bindt, wat dus het tegengestelde is van eene lijdelijk berusten, dien valt de betere loonsregeling, de meerdere waardeering, de weg tot het menschwaardig bestaan als in den schoot. Want dan dient hij een Heer die niet alleen belooft, maar ook geeft en de macht, het gezag, de invloed, heit prestige, de zedelijke meerderheid, het wordt zijns, wijl hij de kunst van heer- schen door dienen op de school van zijn Meester heeft aangeleerd. Doch naar dezen maatstaf, naar deze op vatting hebbe dan ook de strijd om de volksrechten al de achting die hij verdient. De onderwijzer den Hartog heeft van den Amsterdamschen gemeenteraad zijn ontslag brief thuis gekregen. Met 17 tegen 8 stem men werd hem het niet-eervol eervol ont slag „verleend." Er is lang gesproken over deze quaestie. Een lid stelde nog voor om het besluit uit testellen. Een ander om het niet te nemen. Nog een ander dat men entslag geven goed vond, doch het niet te geven. Nog een ander om het wel te geven maar met opgaaf van redenen. Slechts laatstgenoemd voor stel werd aangenomen. Voorstel 1 zou trouwens slechts uitstel der executie zijn geweesten voorstel 3 zou toch door ontslag vragen hebben moeten gevolgd worden. Van de antirevolutionaire raadsleden was de helft afwezig, de andere helft die er was, hiervan stemde nog eens weer de eene helft voor en de andere tegen. De overige tegenstemmers waren radicalen en 3 libe. ralen. Verzet tegen de overheid, trou wens heteenige waarvoor, spyt zijn excuus, deze onderwijzer kan gestraft worden, was bij Burgemeester en Wethouders de reden voor hun voordracht geweest. Jammer dat met dezen leider lijder te maken de neutrale school niets gevorderd is. Het zijn toch niet de personen, maar de beginselen die het Kwaad stichten. Den geestdrijver kan men verwijderen, de geest blijft. Bij de hooghouding van het gezag, gelijk dit in den Amsterdamschen gemeenteraad door den burgemeester en den heer Treub terecht geschied is, had van antirevoluti onaire zijde wel eens op de bron van het gezag mogen gewezen worden. Wij, antirevolutionairen, eeren alle ge zag, onverschillig of wie het oefenen dit gezag als boeman, dan wel als ordening Gods gebruiken. Maar wanneer het als argument voor ont slag gebezigd wordt, dan dient èn wie tegen dit ontslag zich verklaart, èn wie op grond van het gekrenkte gezag het ontslag verde digt, gelijk beide van antirevolutionaire zijde is geschied, ook tevens op 't princi pieel verschil van opvatting omtrent de beteekei is van het gezag te wijzen en alzoo de tegenstelling te doen uitkomen tusschen hen die uit den mensch, door middel van de menschelijke rede, en hen die uit God, door middel van zijn Goddelijk bestel, het gezag van mensch over mensch pogen af te leiden. Een hulpfonds. De algetneene vergadering van den school raad voor de scholen met den bijbel heeft indertijd aan het Moderamen opgedragen het oordeel van de besturen der scholen met den bijbel in te winnen over de „vor ming van een hulpfonds, waaruit de scho len, die buiten haar schuld verstoken worden van de rijksbijdrage, worden tegemoetge komen, onverschillig of zij bij den school raad zijn aangesloten of niet". Aan die opdracht voldoet het Moderamen thans door rondzending van een circulaire, waarin zij o. a. het volgende voorstelt Wanneer, tengevolge van onvoldoend personeel, een school, zonder schnld van het schoolbestuur, haar aanspraak op een rijksbijdrage verliest, wordt de daaruit ontstane schade aan die school vergoed. Scholen, die nog nimmer aanspraak op die rijksbijdrage hebben doen gelden, of die eerst toetreden nadat het vaststaat, dat zij geen aanspraak op rijks-subsidie kunnen maken, vallen hier niet onder. De vraag, of er al dan niet schuld is aan de zijde van het hoofdbestuur, wordt beslist door het Moderamen van den school raad, dat de motieven zijner beslissing aan de algemeene vergadering van den schoolraad meedeelt. Elke school, die op de vergoeding recht wil doen gelden ver bindt zich, tot nadere opzegging om telken jare een bedrag van ten hoogste drie gulden per onderwijzer bij te dragen. Yanderbildt, de 22-jarige zoon van den bekenden billionair, is te New-York in het huwelijk getreden met miss. Grace Wilson die acht jaar ouder is. Zulks tegen den wil zijns vaders die hem zal onterven. Toch blijft de ongehoorzame zoon nog rijk ge noeg om zelfs zijn vaders erfenis te trot- seeren. Yader Vanderbildt schijnt het hu welijk te hebben tegengewerkt, dewijl Grace te weinig kapitaal wist aan te brengen. Natuurlijk voor dezulken, kapitalisten in den meest ongunstigen zin, is de deug delijke huisvrouw uit Spreuken 31 niet de kostelijkste schat dien men wenschen kan. Een met goud omhangen onnutte dame is in het oog dierzulken grooter schat dan de kloeke vrouw, die haar huis weet te ver zorgen, doch zonder goud. Wat zijn wij, niet-kapitalisten, dan ge lukkiger voorzoover wij onze degelijke huis vrouw van den Heere gekregen hebben, wier waardij is verre boven de robijnen. (Spreu ken 3110Z>). „Uit den komkommertijd", zet een der bladen boven het onderstaande leuke be richtje Te Elsenthal in Oostenrijk heeft men zeker het record geslagen van een le venden boom in een nieuwsblad te ver anderen. Om 7.35 uur 's morgens had men drie hoo rnen voor dit doel geveld, welke 9.35 van hun schors waren ontdaan en voor den molen waren klaar gemaakt, die er papier van maakte. Met dit papier liep men naar een drukkerij, waar om 10 uur dus 145 minuten na het vellen der boomeu de eerste courant van het nieuwe papier verscheen. Op z'n Turksch is zeker wel de manier waarop de Bulgaren zelfs aan het graf van Stamboelof nog bun haat meenen te moeten koelen tegen wijlen den energie ken persoon van dien naam. Reeds een paar malen werden pogingen gedaan het graf door middel van dynamiet te doen uiteenspringen. Deze week vond man er weder eenige dynamietpatronen. Op zijn Spaansek mag ook wel gezegd worden van de luiden in het Spaansche stadje Sagunto, waar de bevolking onver wacht het land aan de belastingen kreeg en daaraan uiting gaf door de belasting kantoren te verbranden. Op z'n Amerikaansch mogen wij ten slotte het navolgende medicijn wel noemen, door een dokter te Chicago uitgedacht om een dame van toevallen te genezen. Eene dame klaagde haar nood bij den dokter dat zij de lucht van rozen niet kon ver dragen dat zij bij den geur van een der gelijke bloem steeds ineen zakte en stuiperig werd. De dokter overtuigde zich daarop of zij de waarheid sprak. Hij haalde een roos en hield haar die onder den neus. En jawel daar zakte de dame, onder kennelijke tee kenen van duizelingen, ineen. Toen ha re huisgenooten haar weer hadden bij geholpen, zond de dokter haar weg met den last des anderen daags terug te komen. Des anderen daags op het gegeven uur stond zij reeds met hare familie in de wacht kamer. Daar trad eensklaps de dokter haar met een roos tegemoet en liet haar daaraan ruiken. Maar nauwelijks had de dame de bloem aan den neus gehad of de ziekte trad in. Daar lag de dame. Doch de dokter schaterde het uit en liet aan de omstanders zien hoe de juffrouw door den geur van een reuklooze kunstroos was bevangen ge worden. De dame was in minder dan geen tijd weder overeind en hare huisgenooten zeggen dat zij geheel hersteld is. Het socialistisch congres te Londen is thans geëindigd. Yeel lof viel hetzelve niet ten deel. De Engelsche pers is tamelijk eenstemmig in haar oordeel dat het mis lukt is. Niet zoo zeer ten gevolge van de ongunstige weersgesteldheid als wel door de gebleken verdeeldheid en „terro risme", of hoe men 't ook noemen wil. In ieder geval heeft het congres aan het gioote doel, de solidariteit en de eendracht van alle arbeiders te bevorderen, niet tie- antwoord. Drie dogen werden zoek ge maakt met twistingen en stemmingen over het al of niet toelaten der revolutionaire socialisten, en toen men eindelijk eens heusch aan het werk toog, bleken de be raadslagingen in den vloed van moties en amendementen te verdrinken. In dit alles werden de groote, mot onvruchtbaarheid geslagen parlementen eenvoudig nagebootst. Jlannen met meer prachtisch talent werden door de meerderheid en de macht is immers bij de meerderheid overstemd. Bekende wenschen en eischen werden herhaald, in betrekking tot de „kapitalisti sche maatschappij" en het „communaal grondbezit"doch iets nieuws werd niet geopperd, en nog minder tot stand ge bracht. Zou het ook kunnen zijn zoo vraagt de Engelsche pers dat 't groote verschil van denkrichting enz. tusschen de leden der vakvereenigingen in Engeland en de leiders der socialistische beweging op het vasteland hieraan schuld heeft? In dat geval zullen voortaan de werklieden af zonderlijk hebben te vergaderen; en de theoretici van het vasteland met hunne boekenwijsheid alleen laten staan. Het slot van het Congres is dat een maaltijd de leden wat opfrischte. Recht voor allen stak daarmede den draak, gelijk zij met meer dan een der vergaderden had gedaan.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1