NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH 95. 1896. (Dinsdag 12 Mei. tiende faatgatig. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILLETON. De vervolgingen in Armenië. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van I 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Eigendom; Grondeigendom; Gemeen schappelijke grondeigendomGe meenschappelijk grondbezit; Landnationalisatie. Eigendom is de volle onbeperkte heer schappij van een persoon over eene zaak, De eigenaar heeft van de hem in eigen dom toebehoorende zaak het vrije genot en hij kan daarover op de volstrektste wijze beschikken. Het belang van den staat of de rechten van andere personen kannen daaraan even wel zekere grenzen geven, en hem in de uitoefening zekere regels stellen, welke in het algemeen belang of tot voorkoming vau schade voor den staat of van onrecht jegens anderen noodig zijn. Van dien aard zijn de onteigening ten algemeenen nutte, tal rijke politiebepalingen ia het belang van de veiligheid en gezondheid der ingezete nen, enz., alsmede onderlinge verplichtin gen van eigenaars van naburige erven. Verder kent de wet hem wel de heerschap pij toe en geeft hem de middelen om deze te handhaven, maar de werkelijke macht, dat is het feitelijk bezit, is daarvan on afhankelijk. Hoewel de eigenaar ook hierop aanspraak heeft, kan het toch zeer wel in handen van anderen zijn, hetzij deze dat bezit krachtens een geldigen titel van den eigenaar zeiven ontleenen, hetzij ze het zich wederrechtelijk hebben aangematigd. Het is echter eene eigenaardigheid der roerende goederen, ontleend aan het Oud- Duitsche en vreemd aan het Romeinsche recht, dat in den regel de bezitter van roerend goed als de eigenaar wordt be- schouwd. Groot is evenwel het verschil tusschen roerend en onroerend goed, grondeigendom, uit een sociaal en politiek, juridisch en oeconomisch oogpunt. Het roerend vermogen ontleent zijn aanwezen en waarde hoofdza kelijk aan den menschelijken arbeid; het bestaat grootendeels uit verbruikbare voor werpen, wordt gestadig verteerd en ver nieuwdhet is steeds in circulatie en zijne toeneming is onbeperkt. Grondeigendom daarentegen heeft waarde ook afgescheiden van den mensclielijken arbeid en is uit zijn aard eene blijvende zaak. Daar nu de EEN MARTELARES VAN 12 JAAR. Te Cesarea werden den 30en November des vorigen jaars vjjf christenen door de Turken vermoord. In een van de protestantsche huizen der tad woonde een vader met zijn twaalfjarig dochtertje; de moeder was afwezig, en be vond zich in een andere wijk der stad bij een gehuwde dochter. Op eenmaal komt een Turk met een woest uiterlijk de kamer binnen gedron gen, waar zich ;het meisje alleen bevond. Hij maakte zijn toon zoo vriendelijk moge lijk en sprak: „Mijn kind, uw vader is gedood, omdat hij den Islam niet wilde aannemen, thans moet ik u Mahomedaansch maken. Zoo gij er in wilt toestemmen, zal ik u met mij mede naar huis nemen, en u als mijn eigen dochter behandelen. Wilt gij Maho- medaan worden Het kind antwoordde„Ik geloof in Jezus Christus. Hij is mijn Zaligmaker. Ik heb Hem lief. Ik kan niet doen wat gij vraagt, al zoudt gij mij dooden Op deze woorden wierp de Turk zich Woedend op het ongelukkige kind, en sloeg en wondde het op twaalf verschillende plaatsen. Wat er toen volgde weet niemand. Het huis werd geplunderd en vervolgens in brand gestoken, het lijk des vaders ver dween in de vlammen, maar aan den avond Tan dienzelfden dag hield er een kar stil grondeigendom niet, gelijk roerend kapitaal, de vrucht is van den arbeid van hem die het heeft voortgebracht, hebben sommigen het hoogst onbillijk geacht dat de grond eigendom slechts in handen van weinigen is en dat de aarde, die door God aan alle menschen om te bebouwen gegeven is, door een deel van hen gemonopoliseerd wordt. De Communisten verklaren zich ook tegen den bijzonderen grondeigondom, doch op verkeerde gronden. Zeer ten onrechte heeft men dikwijls hunne pogingen gelijk gesteld met de bedoe lingen, die de zoogenaamde agrarische wetten in de Romeinsche republiek ten grondslag hadden. Deze toch strekken niet tot verdeeling van particulieren grondei gendom, maar van Staats-domeinen. Rome was door hare veroveringen in het bezit gekomen van uitgebreide landerijen, welke deels verpacht, maar grootendeels aan par ticulieren tegen eene geringe retributie ten gebruike afgestaan werden en die de machtige patricische en ridderlijke familion langzamerhand hadden weten te bemach tigen. Herhaaldelijk nu poogden de hoof den der volkspartij hieraan een einde te maken door de bepaling dat niemand meer dan een zekere hoeveelheid dezer domeinen mocht bezitten, terwijl het overige onder de behoeftige staatsburgers zou worden verdeeld. Dit was reeds bij de Licinische wet (37G j. v. Chr.) bepaald, maar voortdu rend geschonden, en de handhaving dier wet was dikwijls aanleiding tot hevigen strijd tusschen de Patriciërs en de Plebejers, later tusschen rjjken en armen, vooral ten tijde van Tiberius en Cajus Gracchus. Tiberius werd in het jaar 133 v. Chr. te Rome tot volkstribuun verkozen en stelde eene wet voor Lex Semproniadie eigen lijk sleohts eene vernieuwing van de oude Licinische wet was; bij deze wet bepaalde hij, dat niemand meer dan 500 morgens van het Romeinsche domeinland zou be zitten, aan ieder zoon in huis werd nog 250 morgen toegestaan, het overige werd hun tegen schadevergoeding ontnomen en in gedeelten, ieder van 30 morgen, onder de arme burgers verdeeld. Ofschoon hij daardoor geen bijzonder eigendom aantastte maar zijne wet alleen voor de deur van het huis, waar de moeder van het meisje zich bevond. Een harer kennissen, hoewel een Turk, zeide tot haar: „Ik breng u hier het lijk van uw dochtertje. Ik beschouw u als mjjn vriendin, en ik kon het overschot van het kind daarginder niet laten liggen. Het spijt mij erg, dat het gebeurd is." De moeder droeg het lichaam van haar kind Jnaar binnen, en bemerkte, dat zij nog ademde. Men liep dadalijk Jom een geneesheer deze bracht het kind weer tot bewustzijn, en thans is er alle hoop op hare genezing. Men had haar in de zendingsschool reeds vroeger uit Gods Woord onderwezen, en haar den Heiland leeren lief hebben. ANDERE MARTELAREN. De heer Hubbard, predikant van Sivas, thans te Constantinopel, levert ons eenige bijzonderheden over sommige dier mannen die de hitte der vervolging doorstaan en de martelaarskroon verworven hebben. „Het werk in de protestantsche gemeente te Sivas", zoo schrijft hij „maakte belang rijke vorderingen. Zijn vrouw was vele jaren onderwijzeres geweest aan de middel bare school voor meisjes te Marsovan, zij werd door allen bemind, en geliefd, en hare vier dochters, waarvan de oudse nog geen zestien jaren telde, hadden ruim- choots het hare er toe bijgedragen om den invloed der moeder te versterken. Den lOen November hield de prediker een treffende rede over de woorden„De haren uws hoofde zijn alle geteld." Den Hen, een dag later dus, brak de storm los. De leeraar werd met eenige zijner vrienden genoodzaakt op de bovenste verdieping op den ager publicus betrekking had, ver zetten zich alle optimaten tegen hare aan neming. De wet ging evenwel door na hevige tegenkanting, vooral van zijn ambt genoot Marcus Oetavius. Hij werd in een oproer, verwekt door vermogende Romei nen, gedood, en de wet door de grooten buiten werking gesteld. Toen later de broeder van Tiberius, Cajus, tot volkstri buun verkozen was, stelde die de aklcerwet- ten (Lex agrariaweder in. Toch werd ook nu weder door de vermogende Ro meinen oproer verwekt, waarbij Cajus ook omkwam en de machtigen weder ongestoord voor eigen belang alleen konden zorgen, ter wijl dan ook andere gunstige bepalingen,door hem voor het volk gemaakt, werden ver nietigd. Bij de oude Duitschers was de grond eigendom niet alleen het voornaamste ver mogen, maar tevens de voorwaarde van het Staatsburgerschap. Alleen de vrije grondeigenaar had stem in de volksverga dering en zitting in het gerecht. Aanvan kelijk was dit het geval met alle vrijen, en wanneer door overbevolking gebrek aan landerijen ontstond, werden die met het zwaard op naburige volken veroverd. Bij toenemende beschaving namen die rooftoch ten eèn einde en nam het aantal vrijen zonder grondbezit toe. De bepaling echter dat het volle staatsburgerrecht aan grond bezit verbonden was, bleef bestaan en zoo ontwikkelde zich langzamerhand onder de vrijen een bevoorrechte stand, die vroeger niet bestaan had, die der vrije landeige naren of edelen. Eerst toen de vrijen zonder grondbezit, door de opkomst der steden in rijkdom en macht, de edelen op zijde begonnen te streven, wisten zij aan deze een aandeel in het bestuur te ontruk ken, zonder dat daarem de vrije eigendom van onroerend goed, ophield aan den eige naar daardoor alleen aandeel aan het staats bestuur te geven. Tot aan de omwenteling' in de vorige eeuw bleef dit als de grondslag der ridder schappen. Sedert dien tijd is het voor recht van den grondeigendom bij ons ver dwenen. Te wenschen blijft het eohter dat grondbezit zich in meerdere handen bevond dan tegenwoordig het geval is. Hieruit volgt evenzeer dat ophooping van grond- van een khan of herberg, een schuilplaats te zoeken. Daar werden zij ontdekt en beroofd, waarna de plunderaars hen verlieten. Zij hoorden, hoe daar buiten het oproer in al zijn hevigheid woedde. De leeraar ging v®or in het gebed, en vermaande zijne vrienden tot trouw aan hun Heer, totdat een andere troep Mahomedaansche moorde naars tot hen doordrong, en henvermoordde. De waardige en kalme houding waar mede de leeraar hen ontving, deed de aan vallers aarzelen zij boden hem de vrijheid aan op voorwaarde, dat hij zijn geloof zou afzweren. Doch ondanks de zorg, die de toestand zijner vrouw en vier dochters hem inboe- emde, luidde zijn antwoord: „Ik geloof niet alleen in Christus, maar ik heb er ook mijn leven voor over, om anderen tot Hem te brengen." „Dan zijn wij verplicht om u te dooden." En terwijl hij zijne beide handen ten hemel hief, als om zijn onwrikbaar ver trouwen in den levenden God uit te druk ken, losten zij twee geweerschoten op hem, die hem levenloos deden neerzijgen. Den volgenden dag werd zijn lijk bijna geheel naaktd oor eenige vrienden gevon den op de achterplaats. Men durfde het nog niet naar het Protes tantsche kerkhof vervoeren, dat open en bloot ligt, want de moordenarijen waren nog in vollen gang, en men legde het bij de achthonderd andere lijken die in groote rijen nevens elkander opgestapeld lagen. Een ander predikant, de heer Sarkis Mer- kashian, sedert verscheidene jaren te Choou- kouth werkzaam, werd met geheel zijn huisgezin van alles beroofd, gewond en bezit in ééne hand ongewenscht is. Dat zulks door de noodige wettige maat regelen van staatswege mocht worden voor komen is evenzeer gewenscht, aangezie n het in veler behoefte zou voorzien, die nu geen middel van bestaan kunnen vinden. Al gaat het nu niet aan voor dat doel gronden te onteigenen, en al kan men met het zwaard geen gronden veroveren, toch kun nen er gronden worden aangewonnen, b.v. de Zuiderzee,welke gronden dan staatseigendom zouden zijn. Dan zouden daarvoor toch wel wettelijke bepalingen te maken zijn die den eigendom dier gronden in eene hand tegen gingen en het klein bezit bevorderden. Onze tijd is een tijd van vervalschingen. Niet alleen vervalsching van de bedoe lingen des tegenstandersvervalsching van den kerkelijken en socialen, den po li tieken en schoolstrijd. Maar ook verval sching der levensbehoeften op groote schaal. Men koopt tegenwoordig boter die voor een groot deel uit margarine bestaat voor echte natuurboter. Petroleum met een groot procent naphta er in, waarvan zoovele petroleumontplof- lingem en dito branden het gevolg zijn. Madeira, Medoc, Cognac en andere wij nen die meer aardappelen- dan druivennat bevatten en stellig niet gegist zijn ter plaatse waarheen het merk dient te ver wijzen. Cacao wordt, zelfs in de beste soorten, vermengd met tot poeder gestampte bast van den cacaoboom of erger soms. Sigaren van Amersfoortsche tabak met Sumatra dekblad gaan als echte Havanna's de wereld in. Brood wordt al lang niet meer van inlandsch graan gebakken. De Zeeuwsche tarwe bereikt de Zeeuwsche molens bijna niet meer. Het is al buitenland- sche bloem, terwijl de gist, ook de beste, met verschillende soorten gips vermengd wordt, als onmisbaar bestanddeel om het deeg goed te doen rijzen, een uitvinding waarvoor naar een beschuldigde voor de Rotterdamsche rechtbank meende,men de bak kers die er gebruik van maken, dankbaar door brandstichting uit zijn woning ver jaagd. Toen werd hij drie dagen lang geplaagd om zijn geloof af te zweren. Oek hij bleef getrouw, en moest sterven hij laat een weduwe met zes kinderen na. Verschei dene andere zijner ambtgenooten bezegel den op dezelfde wijze hun geloof in Jezus door den marteldood. Hagope Pattian, een lid van de gemeente te Marsovan, had zich de liefde van al de inwoners zijner stad verworven, on verschillig welken godsdienst zij beleden door de toewijding die hij betoond had gedurende een cholera-epidemie, die inde stad gewoed had. Den 15en November begonnen ook hier de tooneelen van roof en doodslag, maar zij verschrikten hem niet. Toen de moordende slagen der bijl op zijn hoofd neerdaalden, hoorde een vriend door een openstaande deur hem de vol gende woorden uiten „Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen." En ook dit woord van den Heiland „Vader, in uwe handen beveel ik mijnen geest.' Terecht roept „de Herald" na de ver melding dezer gebeurtenissen uit„Sedert vele eeuwen is misschien het edele heir der martelaren niet sterker in aantal toe genomen dan gedurende het laatste jaar. Voorzeker de Christelijke kerk heeft niets te vreezen voor de toekomst, waar zij haar kinderen zulk een getuigenis ziet afleggen voor hun Zaligmaker en Heer 1" „Onder deze verdrukkingen", zoo schrijft de heer Gates, de bestuurder van een theo logische school te Harpont „zal het werk moest zijn. Suiker, als zuivere broodsuiker geno teerd, komt niet zelden met meel of kalk gemengd in den handel. Kaneel bestaat voor een deel uit ge malen sigarenkistjes. Melk komt ook zelden ongewasschen onder de mensehen. Honig Suikergoed Genuaolie Kaas; Zeep Odeuren 't wordt alles in meerdere of mindere mate, doch het meest in meer dere mate, vervalscht. En hoeveel paardevleesch zou er niet gegeten worden, voor hetwelk de prijs van rundvleesch betaald bleek. Groot is ook het bedrog dat gepleegd wordt met zaden en meststoffen. En al deze vervalschingen kunnen on gestraft geschieden, met uitzondering die der boter. Natuurlijk hebben zij niet plaats waar geleverd wordt onder controle. Doch niet alle bovengenoemde zaken behooren tot het onderzoekingsgebied der proef stations. Wij mogen prof. Van Hamel Roo*s wel dankbaar zijn voor hetgeen hij in dezen verricht. Maar nu de vervalsching een zoo algemeene tak van broodwinning wordt, diende er van Rijkswege wel eens naar middelen tot bestrijding te worden uitgezien. Want het is niet dat de beste waar hier vrijloopt. De bladen hebben er kort ge leden nog de aandacht op gevestigd Zelfs de beste cacao bleek nog sterker met arrow root vervalscht dan de minste. Zendeling Otte, dezer dagen in Neder land vertoevende, verzocht de Nederland- sche Christenen om hulp, opdat spoedig zendelingen in China mogen arbeiden onder de 400 miljoen heidenen van dat groote land. Het maandblad van de Vereeniging tot bevordering der Zendingszaak, onder redac tie van T. M. Looman meldt dat een duizendtal bekeerde Chineezen in Noord- Amerika gevestigd, [een Zendingsvereeni- ging gevormd hebben, met het doel om twee Zendelingen naar China te zenden, en daarvoor reeds 24000 gulden bijeenge bracht hebben. heerlijk voortgaan, en waar men| ons hier en daar den raad geeft, om het te ver laten, daar voelen wij niet de minste nei ging, om daarop in te gaan. Wij hebben ons leven veil voor ons werk. Dat de Chris tenen van allerwegen ons steunen met hunne gaven en gebeden 1 Niet gaarne zouik den Goddelijken vre de, dien wij genieten, en Gods kennelijke gunst, waarin wij deelen, verwisselen tegen de hoogste plaats, die men ons in Amerika zou willen aanbieden. Het volk desHeeren toone nu dat het vertrouwen heeft in de overwinning der goede zaak. O dat alle Christenen in Amerika ons hoorden. Ja, zeg aan het volk des Heeren, dat zij zich opmaken, en bouwen de muren der stad, die gevallen, en de tempels, die verwoest zijn." Ten slotte voegen wij hierbij nog een opgave der verwoestingen, door de vervol gingen aangericht, en die de hertog van Westminster ontvangen heeft van de hand eens officiers in het Turksche leger dienende. Vrouwendie gedwongen werden met Turken te trouwenvijftien honderd twee en dertig. Tot den bedelstaf gebrachttwee en negentig duizend, negen honderd zestig. KerkenGodsdienstige gestichtenscholen verwoesttwee honderd zeven en twintig. Door dwang tot aen Islam overgebracht in de provincie Harpoutvijftien duizend. Gedood door het zwaardnegen en twin tig duizend, vijfhonderd vier en veertig. Levend verbranddertien honderd drie en tachtig. Gestorven van hongerkoudeziekte of vrees: zes duizend driehonderd vier en vijftig. Paulus.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1