NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH 1896. ilo: 67. DondMig S flaacf. Ketide laargang. VERSCHIJNT G. M. KLEM ERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN IJK. V ak ver eeni ginge n elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02 5. UITGAVE VAN N van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Middelburg, ook voor St. Laurens 5, 6, 10,11, 12 en 13 Maart. Oost-enWest-Souburg, ook voor Ritthem16 Maart. Vlissingeri, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27 en 28 Maart. Het schynt vermetel in een tijd waarin alles roept om sohenring en uiteengaan nog een lans te hreken, gelijk de Stan daard dezer dagen deed, voor vakver- eenigingen. Of is het niet waar dat een streven openbaar wordt om uiteen te gaan, meer dan te vereenigen Is het niet aan de orde van den dag dat politieke, sociale en kerke lijke ver- eenigingen, sehool-, zending- en jongelings- vereenigingetjes, kortom al wat in eiken kring bijeen behoort, woelende is om uit een te gaan, om elkander den scheidbrief te geven, of met de deurkruk in de hand gereed staat de vergadering te verla ten, zoodra maar iets niet naar dea zin gedaan of ook maar gedaoht mocht worden. Satan moge een breeden rug hebben, waarop velen maar al te zeer geneigd zijn de verantwoordelijkheid voor hunne daden te schuiven op dit eene punt evenwel kan tegen hem niet genoeg gewaarschuwd. Hij ie bezig alle banden va» broe derschap te verscheurenalle zucht om eenheid te smorenalles wat tot verwij dering strekt uit te denken, alle gevoel voor het gemeenschappelijk belang te ondermijnen al wat samengaat van elkander te ver vreemden of in het kiezen van een eigen paadje zijne kracht te doen zoeken. Dit wordt in de kerk gezien. Iedere politieke kiesvereeniging wordt het gewaar. Elke christelijke vereeniging ervaart het. Ervaart het tot in het bespottelijke toe. In onze provincie ligt een stadje met 7000 zielen, van welke stellig 6000 óf Roomsch zijn óf tot de Modernen gere kend worden. De rest gaat in Orthodox Hervormden, Christelijke Gereformeerden en Gereformeerden met nog enkele naar rechts of naar links uitgewekenen, uiteen. De Christelijke Jongelingsvereeniging een oude die haar zilveren feest reeds achter den rug heeft, viel voor enkele jaren in tweeën. De oude helft, petillee- rend van leven, bestaat nogterwijl de nieuwe helft thans in twee fractiën uiteen ging. En zoo ziet men nu de jongelingen van dit provinciestadje samen zeker nog geen veertig sterk, vergaderen in drie Christelijke jongelingsvereemgingeii. Dus tot zelfs in de kleinste vereenigin- gen verdeeling en scheuring. Ook Patrimonium ondervindt dat het moeilijk is het wederzijdseli vertrouwen te bewaren tusschen gereformeerde en her vormde werklieden, dat wil zeggen tus schen werklieden die lid zijn van de her vormde kerk of die vergaderen met de gereformeerden. Jün moet dan in dien tgd van verbre king en vernietiging van allen band des vredes, nog worden aangedrongen op ver eeniging en samensnoering Ons dunkt ja. De toestand moge al met het ideaal in strijd zijn. Het ideaal hoog houden blij ft de roeping der pers en de roeping van allen die het wèlmee- nen met Kerk en Vaderland. Niet dat wij in politieke of sociale ver- eenigingen al wat niet eens denkt in zake de beginselen, zouden willen bijeenhouden. Naast elkaar wonen is beter dan wonen onder éen dak, wanneer de twee of meer groepen waarin men verlangt uiteen te gaan, het saam niet vinden kunne». Er is ruimte voor twee, wanneer die beiden het niet eens zijn. De Domeia's en Troelstra'sde Treubs "en De Koo's, de Taks en Van Houtensde Kuypers en Lohmans de Schaepmans en Vermeu- lensop schoolgebied de mannen van Ge reformeerd en Nationaal en Ciir. Volks onderwijs op sooiaal gebied de mannen van Patrimonium en de Chr. Werklieden, laten zij naast elkaar werkende trachten te bereiken, wat zij met elkaar niet ver mogen dech laten zij voorts op alle ge bied, waar de belangen eenerlei en gemeen schappelijk zijn, de strijd dezelfde is, zoo veel mogelijk elkander opzoeken, elkander naderen, gemeenschappelijke belangen te zamen verdedigen gemeenschappelijke te genstanders te zamen afbreken. Dit is goen onbereikbaar ideaal. Vooral in de dorpen ziet men de be woners op verschillende terreinen samen werken tot bereiking van eenzelfde doel. Niet alleen bij het verrichten der hand en spandiensten, waartoe de Overheid verplicht, maar ook bij het coöperatief optreden in ieders eigen belang. Aankoop van kunstmeststoffen, van zaai granen, van steenkolen van weegbruggen. Het zoeken van samenwerking bij den verbouw van suikerbieten. Het gezamenlijk optreden bij verkooping of verpachting en zoo vele andere zaken meer zien wij in kleine gemeenten het gemeenschapsle ven vrijwel weder doen opbloeien. Ditzelfde leven wordt ook den werkman toegeweascht. Men heeft hem reeds zoovoel voorgespiegeld of aangeraden, dat 't einde lijk eens tijd wordt hem een goed middel tot verbetering zijnër positie aan de hand te doen. Van de Standaard ging het denkbeeld uit om alle vakvereenigingea van verschil lende kleur in zooveel bonden als er vak ken zijn te vereenigen. De Roomscbe timmerliedenvereeniging, de neutrale timmermansvereeniging de sociaal democratische timmermansver eeniging en de gereformeerde timmerlie denvereeniging behoorde» ia éen bond te worden vereenigd uitsluitend tot het behar tigen van de belangen van het timmervak. Over dit denkbeeld hebben zich ver schillende toongevende personen en bladen uit de Werkliedenwereld uitgesproken. Radicalen (Volksbanier) verklaren zich voor federatief optreden, met behandeling der bondgenooten op gelig ken voet, dat wil zeggen hun niets op te leggen van te voren, met bedreiging als verraders te zullen worden uitgeworpen, wanneer zij zich daaraan niet onderwerpen. Roomschen (Katholieke Werkman) achte» alleen mogelijk samengaan voor bizondere gevallen zonderdat men een korps vormt. Patrimonium acht .meerdere samenwer king tusschen vakgeuoote'n noodig. Kater beproefde reeds in 1873 de oprichting van een Nederlandschen Vak Metselaarsbond, en een algemeene vereeniging voor de bouwvakken. Beide pogingenmislukten. Hij vindt echter wat de Standaard voorstelt, volstrekt on bereikbaar. Heldt Volksdagblad) betuigt zijn instem ming. Het trof mg zoo schrijft hij dat hetgeen de Standaard wil overeenstemt met het advies van den heer Lobman in zijn te Rotterdam voor de afdeeling van Patrimonium gehouden rede „De midde len tot verheffing van den arbeidersstand", e* waaruit het weekblad „Patrimonium" mijns inziens in hoofdzaak juist het volgende concludeert, lo. De Nederlandsehe werk lieden moeten zich organiseeren in vak- vereenigingen, waaruit alle politieke en godsdienstige belijdenis is geweerd. 2o. Flinke weerstandskassen oprichten, en zijn de werklieden daarvan voorzien, dan on- derhandelingon met de werkgevers aanvan gen om, zoo die onderhandelingen tot geen voor' de- werklieden bevredigend re sultaat leiden dan het werk te (kunnen) staken. Ik voor mij zoo gaat de heer Heldt voort deel de strekking dezer conclusie nog altijd en ik ben overtuigd dat dit eveneens het geval is met mijne geestver- Wanten. Zulk eene vak vereeniging zou dan moeten optreden uitsluitend voor het vak en zijne beoefenarenea alle onderwerpen van algemeenen of politieken aard laten rusten. Naast deze vakvereeniging kunnen dan de verschillende politieke of andere groepen zich constitueeren -aar de kleur die hen onderscheidt. Zij Verbinden zich buiten de vakbelangen te blijven, anders dan om de besluiten der genoemde vereeniging te helpen verwezenlijken. Maar zoo merkt de heer Heldt op hierover behoeft nog niet getwist te worden. De vraag is maar, zal hetgeen de Standaard en opmerkelijk genoeg mr. Lobman verdedigt, een gunstig onthaal vinden in de kringon der sociaal democraten, van „Patrimonium" en van den Roomsch-Ka- tholieken Volksbond? En dan vreest hij wel een weinig. Althans beide laatstge»oemden zijn niet toeschietelijk. En w .t de Sociaal democraten betreft, deze hebben zich bij monde van Recht voor allen re-- ls uitgesproken. Gsnoemd blad sc rijft o. a.: „En dat wordt nu toegejuicht. Zij die niet op de hoogte zijn der arbeidersbe weging, kunnen dit iets heel bijzonders vinden, wij niet a'-ioo. Maar steeds wees men ons terugMaar niet de Standaard heeft den weg to vereeniging ontdekt. Wg hebben dien l'ieüs l*ug mvageduid en in plaats van instemming ondervonden wij afwijzing. Zal de Standaard geluk kigerzijn?" Slot volgt. De gemeenten voorop! Het amendement VermeulenKolkman (in werking treding der belastingwet op een door de wet «ader te bepalen dag) is met 49 tegen 47 stemmen aangenomen. Dat geen overwegingen van hoogere politiek in 't spel waren, werd door de heeren Vermeulen en Borgesius die 't ver dedigden, herhaaldelijk betoogd. En het blijkt ook uit de stemlijst en uit de lijst der bestrijders en verdedigers. Een „wilde" verdedigde het de heer Pijnappel. Een „wilde" bestreed het de heer Staalman. Een antirevolutionair B bestreed het de heer Lohman. Twee antirevolutionaren B steunden het Mackay en Beelaerts. Een liberaal Takkiaan bestreed het, on bevreesd voor het verwijt van ministriëele allures de heer Pyttersen. Anderen van zijn richting stemden er voor: o. a. Tydeman, Zijlma, Meesters, v. Kerkwijk, Hennequin, Houwing, Hesse- link, Schepel, Zijp en Ferf. Met den Roomschen Takkiaan Schaep- man stemden de meer conservatieve Room schen Vos de Wael, Hafifmans, Everts, de Ram en Lambrechts, bonevens twee oud leden der Schaepman-groep Van Berckel en Borret tegen de overige aanwezige Roomschen voor het amendement. Alleen de ministriëele liberalen, voor zoover aanwezig, stemden als één man tegen; gelijk de antirevolutionairen A allen voor stemden. Aan weerskanten derhalve eene bonte mengeling. Rechts Lohman, Schaepman, Staalman, Haffmans, Sohimmelpenninck, Pyttersen, v. Karnebeek. LinksKuyper, Bahlmann, Gerritsen, Pijnappel, Heldt, Michiels Beelaerts. Zooveel namen, zooveel kleuren. Inmiddels feliciteeren wij de gemeenten dat eindelijk en ongedacht aan hunnen nood kreet gehoor verleend zal worden. Eerst zullen zij een blij venden steun ontvangen, voor het nieuwe Personeel in werking mag gaan. Wij feliciteeren de antirevolutionaire par tij die door deze stemming nog iets te red den wist van het haast weggevaagde denk beeld van den oud-minister Godin de Beaufort. Dat niet alle antirevolutionairen kier samengingen, zich niet te hereenigen wisten om dit parool van een hunner welsprekendste tolken uit den goeden tijd, is wel te be treuren. Ook voor utiliteits-argumenten voelen wij veel. En wat door Lohman èn wat door Staalman ter bestrijding van het amende ment gezegd werd, bekoorde ons wel ee- nigszins. Maar de verzekering dat hier niet de politiek meesprak en zelfs niets behoefde te wachten, dewijl de minister, naar het zeggen nog wel van den heer Pyttersen, diligent is om de gemeenten spoedig te helpen, had immers aan diegenen onder hen die stagnatie (stopping) in het rader werk der regeering of in den gang van dit wetsontwerp vreesden, alle vrees kunnen ontnemen. Daarom verwonderde het ons twee oud leden van het kabinet, waarin de heer Godin de Beaufort zitting had de heeren Lohman en A. Mackay te hooren tegen stemmen terwijl ook nog eenige vertegen woordigers uit het Noorden des lands, met «ame de afgevaardigde uit Schoterland, niet met het amendement medegingen. Intusschen geven wg in een volgend no. verslag van het door enkelen gesprokene, dat veel verklaart al heeft het niet o*ze instemming. Melden wg dat bij deze stemming af wezig waren de heeren v. d. Schrieck, v. Deinse, Knijff en Jan Truyen. Eerstge noemde is ziek; laatstgenoemde had zijn bril vergeten. Dat wil zeggen hij kwam, evenals de heer Tkooft op 20 Nov. jl., die zijn bril vergeten had, eenige oogen- bliicken te laat. Men wist echter te zeggen, dat bij hunne aanwezigheid het amendement met gelijke meerderheid zou zijn aangenomen. Paulus te Athene. Dat was het onderwerp, waarmee Ds. J. van der Linden, uit de residentie, gis terenavond te Middelburg optrad, heden avond te Goes optreedt. Een onderwerp, aanlokkelijk door de beide namen, die het verbindtAthene, de parel der steden uit de oudheid, en Paulus, don held in welsprekendheid. Athene, de parel van de steden der oudheidIk begeerde, riep Spr. uit, bij het bekende drietal, dat een kerkvader met eigen oogen wenschte te aanschouwen, als vierde te zien Athene in haar schoon heid en grootheid van weleer. Schitterde zij niet als eene vorstin in het oosten Salamis voorbijstoomend en de Peiraëische haven binnenvarend, kan men wel het huidig Athene bereiken maar dat is het Athene van vroeger niet meer. De vloek van het moderne leven heeft ook hier alles gelijk geschaafd en de klassieke bodem wordt thans ontwijd door omnibus en spoortrein Ja, zelfs vindt men binnen de stad vele „restaurants" en „hotels", natuurlijk met Fransche namen, en niet te vergeten ook hier reeds een paardentram Maar het Athene van vroegerJa, dat was een stad, waar alles, wat maar groot en edel was, wedijverde om den voorrang. Verrukkelijk gezicht, dat Athene te aan schouwen van den Akropolisaf: den burcht, die zich zoo hoog verhief, met aan zijn wes telijken opgang de heerlijke Ropylaeën met de prachtige marmeren trappen, welker bouw alleen vijfjaren geduurd had. In de verte zag men de beroemde haven Peiraeus, be zaaid met masten, en elke schepeling kon van verre reeds terugzien op den burcht en zijne hulde brengen aan de schutsgodin Pallas Athene, of wel hare bescherming inroepen als hij instee van huiswaarts te keeren het ruime sop ging kiezen. Haar helm alleen stak nog boven alle tempels uit en was zelfs op een afstand van tien mijlen zichtbaar in zee. Op dienzelfden Akropolis, den hoogsten van alle Atheen- sche heuvels, praalden het Erechtheion, de oudste tempel van Athene, en het Parthenon, nu nog het meest bewonderens waardig overblijfsel der oude bouwkunst.' Bezat Athene, in de gouden eeuw die het beleven mocht, niet een Phidias om te beeldhouwen, niet een Demosthenes om de duizenden te betooveren door zgn woord, niet een Socrates om de wereld te ont roeren door zijne gedachten? Alle talent van wetenschap en kunst stroomde her waarts om te schitteren. Hier was het top- en middelpunt der beschaving. De stad bezat een grooten schouwburg; mu ziek en spel werden er niet tevergeefs gezochtde wed- en renspelen waren er de kroon van het menschelijk leven. 't Is waar, het Athene van Paulus' dagen was »iet dat Athene meer. Zelfs was het onderworpen aan de Romeinsche heer schappij. Maar desniettemin erkende zelfs Rome Athene's geestelijke en zedelijke meerderheid. Athene stond zooveel boven Rome als verstand en zedelgke veerkracht staan boven bloote spierkracht en geweld. Was Rome het hoofd der oude wereld, Athene was haar hart. Wat storm van aandoeningen moet de ziel van den grooten Paulus doorschokt hebben, toen hij, de voor fijne beschaving zoo ontvankelijke man op al die grootheid 'nèderzag. Men "had hem naar den Areo pagus gebracht, 't Was de gerichtsplaats van Athene, de verzamelplaats van al wat macht had om te oordeelen en te richten. Wat 'was er thans op dezen rots- achtigen heuvel eene bonte schare van uitgelezen mannen verzameld Allerlei scholen der wijsbegeerte woelden hier door een, de Stoïcijnen met hunne wereldver achting naast de Epicureërs met hunne najaging van alle zingenot. Algodendom en ongodendom, pantheïsme en atheïsme, zietdaar van alle stelsels de beide onont wijkbare consequenties. Dies heeft men altezamen dit gemeen, dat men voor Pau lus, den gezant des kruises, slechts spot overheeft. Men zal hem heden hooren over wat men noemt „de leer van vreem de goden". Kwam hij niet uit een verge ten achterhoek der wereld naar het land der Sophoclessen en der Plato's Gewis- selijk, o AthenersEn toch, meer dan Aeschylus, meer dan Sophocles, meer dan Demosthenes, meer dan Socrates en Plato zelfs is hierHet gewichtigste uur voor Athene heeft geslagen. Athene zal het Evangelie hooren van onzen Heere Jezus Christus Wat gaf aan Paulus den moed, om te midden van zooveel glorie zijne bood schap te verkondigen Juist dit, dat hij eene boodschap had. Juist dit, dat lig gezonden was. Neen, hij had niet het zelfver trouwen van den redenaar in den gewonen zin des woords. Maar niettemin bezat hg de hoogste mate van welsprekendheid. In Athene was de welsprekendheid altoos gemaakt en verworven bij Paulus was zg geboren en verkregen. Ook Paulus bezat schitterend vernuftook hij had rijkdom van gedachte aan diepte van opvatting gehuwd; ook zijns was eene keur van uit drukking en schittering van taal, maar bij dat alles komt het geheim der ware wel sprekendheid, namelijk de vaste overtuiging, dat hij de waarheid spreekt, de innerlijke ervaring van de kracht dier waarheid met de brandende begeerte om zijne hoorders, althans enkelen hunner, voor die waarheid te winnen. En wat zou hij dan vreezen? Was hij niet machtig, ondanks, neen, juist omdat hij zwak was Hoog boven den Areopagus, hoog boven den Akropolis, hoog boven den koperen helm van Pallas Athene woonde zijn Koning en Helper, van Wien hg heden getuigen moest voor rechtstoel en troon. Hij had hem nog nimmer be schaamd ook nu zou Hij hem helpen. Hoort, daar klinkt zijne machtige rede. Neen, niet met woorden van mensckelijke wijsheid, niet met schittering van mensche- lijke kunst, want juist die wijsheid en kunst verhinderde» de Atheners, ballingen als zij waren, om den weg naar het Vader huis terug te vinden, maar deden hen hoe langer hoe verder afdwalen. Paulus zal hun spreken van dien onbekenden God,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1