NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND, CHRISTELIJK- HISTORISCH 1896. floi 48. iDuisifujj 21 lanuati. ffunuft laargimij. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. FEUILLETON.- Een ijzeren Pietmachine. V PRIJS DER ADVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en AUe betalingen dit blad betreffende gelieve men te doen voor Walcheren uitge zonderd Vlissingen bij dhr. F. P. D'UUIJ te Middelburg, a'les buiten Walcheren bij dhr. C. ORANJE Lz. te Goes. DE ADMINISTRATIE. Verschillende plannen zijn aan de hand gedaan om den Transvaler» een nationaal blijk van sympathie met hunne jongste heldendaden aan te bieden. Het meest comisclie van allo is wel om een schilder naar Pretoria te zenden, ten einde Krugers portret te conterfeiten. Het meest practische schijnt om een fonds te stichten voor emigratie, teneinde de degelijkste werkkrachten uit Nederland, die in de sociale worsteling dreigen onder te gaan, eo» werkkring naar hun aard aan te bieden in de Transvaal. Dit plan lacht ons toe. Op voorwaarde althans dat de emigran ten mannen zijn van deegen ernst, eerlij ken zin en Christelijken wandel ;Jdus geen dronkaards, vloekers of vnilgewinzoekers. Het moeten mannen zijn die het oud- Hollandsche element dat aan den bloeitijd van het Calvinisme in deze landen herin nert, in Zuid-Afrika zullen versterken. Professor Spruit is meer voor een Taal fonds. Een fonds tot bevordering der Hollandseke taal, van het „Hoog Hol- landsch van den Staten-Bijbel," waarop de' Boer zoo gesteld is. Moet dit geschieden door het zenden van Staten-Bijbels, aan te bieden door mannen als ds. Lion Cachet, gelijk de Middelburgsche Crt. schijnt te verlangen, dan zeggen wij Uitnemende raad. Zendt Staten-Bijbels naar Transvaal en zendt er eenige tienduizenden mannen bij die dezen Bijbel kennen en beleven, en door leer en voorbeeld hunne stamverwanten ten zegen kunnen zijn. Transvaal heeft nu al zooveel kroegloo- pers ei. dergelijke onnutte personen nit Holland binnen hars landpale zien aanko men, dat wij er nu eindelijk ook eens wat beters heen zenden moesten. En dan zeggen wij met dej Middelburgtche Crtdan zijn „mannen als de heer Lion Cachet" de eerst aangewezenen. Mannen die Transvaal kennen en liefhebben en daarvan de beste bewijzen geleverd hebben. Eere aan de Middelburgsche Crt. om haar goede denkbeeld. Wij steunen dit. Wie helpt nu ons en haar het uitwerken Zij wil emigratie van degelijke gereformeerde In het midden der dertiende eeuw was het schoone Italië het tooneel van de ont- zettendste gebeurtenissen. Dood en ver derf verspreidden schrik langs bergen en door dalen, en de arme bevolking was het slachtoffer der vreeselijkste oorlogen. In dien tijd viel een jonge graaf uit Napels, Vincenzio genaamd, die de lusten trots van zijn vaderstad was, in de han den van den doodvijand zijner familie. Deze was de vorst van Tolfi, die dan ook zijn lang gekoesterden haat zocht te koelen op een wijze die elk menschel ijk hart deed ijzen. Op een hooge, steile rots, aan de knst van Sicilië, lag zijn trotsch kasteel, en daarin bevond zich in een zwaren toren een vreeselijke, diep in de rots uitgehou wen kerker. Dak, vloer en wanden van dien kerker bestonden uit ijzeren platen. In het dak waren zeven getraliede, kleine vensters, die spaarzaam licht en lucht in gang verleenden. Een wel verzekerde, zware deur in een der wanden vormde mannen met Staten-Bijbels. Want immers zij weet het wel, niet al- lsen dat hetHoog-Hollandsch van den Staten- Bijbel mooi Hollandsch is, gelijk professor M. de Vries, de man van 't Woordenboek, een liberaal, herhaaldelijk heeft aangetoond, maar ook dat van dien Statenbijbel eene kraeht ten goede uitgaat voor de enkele personen, en voor de natiën; en dat met name de Nederlandsche natie bij dien Statenbijbel zedelijk evenzeer is vooruitgegaan, als zij hij het moderne licht van het liberalisme der Middelburgsche Crt. is aohternit ge vlogen. De Middelburgsche schrijft: „Welnu dat men hen wat bijbels zende en vrage of mannen als de heer Lion Cachet ze den president wil gaan overhandigen". Taalkundig enberispelijk is deze volzin niet; daarom weten wijniet of de Middel burgsche Courant bedoelt dat men aan al de Transvalere bijbels zende en daarna eenige mannen uitzende die te zamen ds. Lion Cachet zullen vasthouden, terwijl deze al die bereids aan de Transvalere gezonden bijbels aan „Oom Paul" ter hand stelt. Men zou 't uit hare woorden kunnen opmaken. Doch in ieder geval spreekt in het voorstel van de Middelburgsche, om juist aan Kruger de aanbieding te doen, de erkentenis vanen de erkentelijkheid voor diens practisch en geloovig gebruik ma ken van dit beproefde Huisboek, dien beminden Staten-Bijbel welke Kruger tot zoo grooten zegen was en het geheim is van der Boeren kracht en veerkrach t. Nogmaals eere aan het liberale blad voor dit haar ondubbelzinnig blijk van hoogschat ting der beginselen, welke aan de* Staten- Bijbel zijn ontleend. De stichting van een antirevolutionaire kiesvereeniging te Koudekerke, met een ledental van 50, is een feit dat in ver schillende bladen van allerlei richting de aandacht heeft getrokken. En met recht. Waar zal men het in deze dagen van staatkundige apathie nadoen Moge de kiesvereeniging te Koudekerke blijken eene planting te zijn, die meer aan de eiken dan aan de Heraclia (Jonas' Wonderboom) herinnert. Zoovele kiesvereenigingen, liberale vooral maar antirevolutionaire ook, zijn groot begonnen, doch gingen te niet, verminderden in ledental, of leiden een kwijnend leven. Wij danken de vrienden te Koudekerke voor hun ijver. Trouwens ook zonder den ingang. De gansche kerker geleek een ijzeren kooi. In dit hok werd de ongelukkige jonge graaf Vincenzio opgesloten. Zijn anders oaversaagd hart beefde toen hij dat gruw zaam hol betrad. Driemaal werd achter hem het slot der zware deur toegedraaid, on een grafstilte omringde hem. Dat men hem niet tot den hongerdood bestemd had, getuigde de goed gevulde waterkruik en (le schotel met voedsel, die hij op den ijzeren vloer naast de deur vond. Somtijds kwam er een vonk van moed en hoop ir. zijn ziel, maar om spoedig weer uit te dooven. Doodelijk vermoeid zonk hij ein delijk op den stroozak die in een hoek lag, en een weldadige slaap deed hem voor een tijd de ellende der werkelijk heid vergeten. Toen hij ontwaakte was het helder dag. Het bewustzijn van zijn vreeselijken toe- Btand drukte nu dubbel zwaar op zijn ziel maar in het gebed zocht hij troost en ver sterking. Nu zag hij een tijd lang naar boven en bemerkte dat een der getraliede vensters in het dak verdwenen was. Verwonderd sprong hij op om te onder zoeken welke verandering er toch wel aan zijn kerker kon plaats gehad hebben. Ziet, de waterkruik en de spijssehotel wa- kiesvereeniging zijn zij in verkiezingsdagen steeds op hun post geweest. Een lof die velen op Walcheren toekomt. Evenwel er moet meer gebeuren. Er moet een kiesvereeniging zijn. Een kiesvereeniging die zich stelt op den bodem van Ons Program, die zich aan de spitse sielt van de beweging voor de ruimst mogelijke kiesrechtuitbreiding, die iu den goeden zin te sturen wenscht in chris telijk democratische, wijl christelijk hi storische richting eene kiesvereeniging die leeft en welvaart, en met de mieren tot voorbeeld, haar politieken leeftocht voor den zomer bereidt in den winter. Verreweg het meerendeel onzer Kies vereenigingen waren, sinds de catastrophe van '94, erger dan lusteloos. Vinde echter 1896 haar allen op haar post, jjverig en waakzaam om de groote campagne die haar in '97 wacht, met goede voorbereiding en beleid te kunnen mede maken. Koudekerke, Middelburg, Zeeland! Zij mogen daarbij het voorbeeld geven. In de Nederlander lazen wij een verslag van eene rede gehouden door ds. v. Noort uit Amsterdam voor de hervormde vrienden te Maassluis ten behoeve van Christelijk Volkso*derwijs. Uit het verslag blijkt dat de heer v. Noort een principieel tegenstander der neu trale school is, althans wat het lager on derwijs betreft. Nu, wanneer deze redenaar wat wij vermoeden familie is van meester v. Noort uit Nijkerkerveen, den man die een halve eeuw lang zich vele ontberingen ge troost heeft om het christelijk onderwijs dat hij hartelijk liefhad, te dienen, dan is ons deze liefdo van 'lenAmsterdamscben prediker niet onverklaarbaar. Dan is zij een kostelijk erfstuk, waarvoor wij dankbaar zijn, en waarmede wij de vereeniging Christelijk Volksonderwijs en bare zestig scholen van harte feliciteeren. Maar nu staat er iu genoemde rede iets dat ons niet duidelijk is. De redenaar moet namelijk gezegd hebben dat de kerkelijke bewegingen uit den jong- sten tijd en de besluiten van „Nationaal" op de vergadering van 1889 te Amersfoort de straks genoemde vereeniging deed ont staan, die even principieel als de andere tegen de staatsschool met hare zoogenaamde neutraliteit overstaat, doch de school met name voor de Hervormde ouders wenscht ingericht te zien. (Zie de Nederlander no. 701). Nu zijn er te Maassluis twee bloeiende christelijke scholen, waarop toch zeker ook wol hervormde kinderen gaan zullen. Doch dit daargelaten. ren opnieuw gevuld. Er moest dus, ter wijl hij sliep, iemand in den kerker zijn geweest, en Vinoenzio's vaste slaap had hem niets doen merken van het openen en sluiten der zware deur. De gedachte dat er weldra weer een levend wezen zou komen en hij dan de gelegenheid zou hebben eenig bericht in te winnen omtrent zijn lot, gaf hem eenigen troost. Om nu daarvan zeker te zijn plaatste hij een stroohalm tegen de deur, die bij de minste beweging der deur zou omval len. Toen de nacht kwam, nam hij zich voor om wakker te blijven. Maar de slaap overmande den naar lichaam en geest ver moeiden jongeling zoodanig, dat hij niet waken kon. En toen hij uit zijn koorts- achtigen slaap wakker werd, was het weer helder dag. Zenuwachtig zag Vincenzio rond en be merkte dat de kruik weer met water en de schotel weer met spijs gevuld was. Ook was er weer een der vensters verdwenen hij telde er nog vijf. Maar de deur was niet open geweestde stroohalm stond nog recht overeind. Maar in wat geheimzinnigen kerker was hij dan toch Worden dan al die veran deringen bij nacht bewerkt door een of andere geheimzinnige machinerie Hij on- van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wij zouden wel eens willen weten, welke besluiten door Christelijk Nationaal in 1889 toch wel genomen zijn die 't optreden van deze nieuwe schoolvereeniging wettigen. Wij hebben altijd gedacht dat de obr. school het terrein was waar het hervormde kind veilig naast het „luthersche" en naast het „afgescheidene" kind van het onderwijs kon profiteeren. En wij hebben ook begrepen dat een vereeniging voor hervormd christelijk on derwijs kon tot stand komen uit de begeerte om eene kerkelijke hervormde school te bezitten. Maar dat eene dergelijke veree niging haar ontstaan zou danken aan een besluit van de andere vereeniging, dit ver staan wij niet. En nog eens wij zouden gaarne weten welke schismatieke besluiten door Clir. Nationaal indertijd genomen zijn. Mannen als Gerth v. Wijck, v. Hoog straten, Heijbrock en andere hervormden van naam zijn toch lid dier vereeniging gebleven en hebben blijkbaar in deze be sluiten niet die bedenkelijke strekking ontdekt. Overigens verblijdt ook ons de poging van Cbr. Volksonderwijs om de openbare school af te breken, en de christelijke school, van welke gezindte ook, te bouwen. Het wetsvoorstel Hartogh,hoofdzakelijk bedoelende verbetering van het procesrecht, is door de eerste kamer aangenomen met 24 tegen 13 stemmen. Het is eene groote verbetering, hetgeen onder anderen dooi* het lid voor Zeeland, mr. Fokker, duidelijk is aangetoond. De rechtsgeleerden waren er niet allen even hard voor. De heer van Lijnden sfemde ten slotte voor, dewijl de minister half en half tegemoetkoming aan nog meer dere grieven had toegezegd. De 18e Januari blijft een belangrijke datum in de geschiedrol van het geslacht Hohenzollern. Den 18 Januari 1701 zette de Keur vorst van Brandenburg Frederik zich de kroon op het hoofd, die hem tor ko ning van Pruisen stempelde. Den 18 Januari 1871 werd in dezelfde kroonzaal door de gezamenlijke Duitsche vorsten de kroon gezet op het hoofd van den koning van Pruisen Wilhelm I die daardoor tot keizer van Duitsch- la*d verhoogd werd. Gansch Duitschland juichte Zaterdag bij de herinnering vooral aan het laatstge noemde feit. Gelukkige natie, indien zij van de zege ningen haar verleend, een nuttig, een God verheerlijkend gebruik maakt. De Keizer verleende verschillende ordes derzocht weer zoo nauwkeurig mogelijk de wanden, maar alles scheen één vaste massa te zijn. In bange en gespannen verwachting zag hij den avond tegemoet. Toen het weer donker was ging hij om niet in slaap te vallen den kerker op en neer, en spande al de krachten in opdat hem niets ontgaan mocht tot opheldering van het geheim. Ongeveer te midden van den nacht be speurde hij dat er een kleine beweging in den bodem kwam, die omstreeks een minuut aanhield. Hij luisterde, maar er was geen geluid te vernemen. Alleen woei hem een koele luchtstroom tegen. Hij ijlde naar den kant vanwaar die luchtstroom kwam, maar struikelde daarbij over de waterkruik en toen hij de hand uitstrekte om zich vast te houden, vatte hij den wand. De lucht stroom had opgehouden. Vincenzio bleef bewegingloos en opmerkzaam luisterend aan den wand staan, zonder van den slaap zich te laten overmeesteren. Maar er gebeurde dien nacht verder niets meer. Toen een flauwe schemering den naken den dag aankondigde, richtte hij zijn bran dende oogen naar boven, om te zien of er weer een venster verdwenen zou zijn. En ja waarlijk, daar waren nu maar vier ven sters meer en amnesties. Worde bij dit alles Hij niet vergeten die Brandenburg groot en Hohenzollern rijk heeft gemaakt. Dezer dagen had het Leger des Heils te Velp inde bladen de voorgenomen ver- kooping Van een kind aangekondigd. Deze verkoop heeft plaats gehad. In de Oorlogskreet wordt van deze verkooping verslag gedaan. Het was natuurlijk geen verkooping naar de gewone opvatting. Vol gens den verslaggever deden de wereld, het vermaak, het geld en de roem 'een bod op het kind maar Christus had reeds voor 't kind betaald met Zijn bloed. Van daar dat de ouders Hem het tkind toe wezen. Na weten wij niet of dit kind vrucht van dezen verkoop hebben zal. Wij hech ten niet veel aan nabootsingen. Toch heeft zich eenmaal een dergelijk geval voorgedaan,; en met zegen. Wij be doelen de bekeering van lady Erskine te Londen. De beroemde straatprediker Row land Hill was op zekeren dag midden in zjjne prediking bezig, toen bovengenoemde aanzienlijke dame kwam aa*rijden en uit nieuwsgierigheid in zijne nabijheid stil hield. En daar begon Hill, gelijk hij alleen dat kon. Wie biedt or geld voor Lady Erskine De wereld. Wat geeft gij Roem. Te weinig voor zulk eene ziel. Wie meer? Satan. Wat biedt gij Nog minder. Ga weg Satan. Wie meer? De Heere Jezus Christus. Wat geeft Gij, Heere? Ik geef mijzelven voor haar, mp leven, mij* bloed. Heere gij zult haar hebben, riep Hill. En gij Lady, wat zegt gij De lady reed getroffen heen. Zij zocht en vond haar Heiland wien zij voortaan leefde. In den scheurkalender van Klemkerk Co. en in den scheurkalender Philippus vonden wij dit ware verhaal. Niet ieder mag echter, zonder profanee- ren, of zonder kans op eene mislukking, doen wat Hill deed. Namaak is he.t echte niet. Nadat wij bovenstaande geschreven had den, lazen wij in De Nederlander (a. r.) een relaas van het gebeurde te Velp, dat ons nog meer het stuitende dezer nagebootste verkooping deed in 't oog vallen. De schrijver deelt daar het volgends mede Wat is van de zaak Het leger zond biljetten in de wereld, dat in het openbaar aan den meestbiedende drie lieve kinderen zouden worden verkocht. Elk verwachtte dus een reöelen verkoop en men kon niet onderstellen, dat zulk een liehaam, op listige wyze, dien zeer duidelijk aangekon- Daarenboven scheen het hem toe, alsof zijn kerker smaller en korter geworden was. Op den ijzeren vloer, die kenbaar door een geheime machine bewogen was, stond een nieuwe met frisch water gevulde kruik en daarnaast de schotel met spijs. Als een waanzinnige zag de ongelukkige naar bo ven. Het leed geen twijfelhet dak was lager geworden en ook do wanden waren dichter bij elkander gekomen. Een om zettende gedachte kwam plotseling in zijn ziel op. Ja riep hij vertwijfeld uit dat zal mijn lot zijn 1 Deze schrikkelijke kerker zal steeds kleiner worden en mij eindelijk in zijn doodelijke omarming ver pletteren 1 Groote God, sta mij bij, en geef mij in Uw barmhartigheid een haas tigen dood 1 Met hetfrissche water verkoelde bij zijn brandende lippen, stilde door wat spijs zjjn knagenden honger, en waggelde als een dronkaard naar zijn stroozak, waar hij wel dra bewusteloos neerzonk. Eerst op den middag van de* vierden dag kwam hij weer bij. Vincenzio sloeg de oogen op en het eerste wat hij zag wa ren de drie vensters die er nu nog in he dak waran. Hij had dus nog drie daget te leven en dan zou hij, bij het verdwijnen van het laatste venster, door de helschne

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1