NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- sr HISTORISCH 1896. Ho. 47. Safecifag 18 lanuati. tiende Inatigaiig, UIT DE OUDE DOOS. VERSCHIJNT G. M. KLEMKE:RK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Het Mammonisme. LANDBOUW- Aankoop van kunstmeststoffen. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en va-n 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cerit, iedere regel meer 10 cent. WMUfiSr*" Alle betalingen dit blad betreffende gelieve men te doen voor Walcheren uitge zonderd Vlissingen bij dhr. F. P. D'HUIJ te Middelburg, alles buiten Walcheren bij dhr. C. ORANJE Lz. te Goes. DE ADMINISTRATIE. Men kan veilig aannemen dat in het laatste kwarteeuw op bedenkelijke wijze de goudzucht onder de volken is toegeno men. Wel heeft deze ziekte altijd geheerscht en werden versokillende personen er door ten grave gesleept doch de treurige eer dat zij heele groepen van groote mannen, zelfs vorsten bevangen zou, is voor den laatsten tijd weggelegd geweest. Dit verschijnsel hangt natuurlijk saam met de omstandigheid dat de eerbied voor Gods Woord in vele kringen teloor ging. SchriftcritiekChristusverloochening Ongeloof, het is al op den voet gevolgd door Gelddorst, Speculatiezucht en kwade Practijken. Geldgierigheid de wortel van alle kwaad, is nog nooit zoo bewaarheid gewerden als in de drama's van moord en verraad, van roof en bedrog die bij tientallen in onze rechtszalen worden afgespeeld. En de ellendige bevestiging van het waarschuwend woord dat wie rijk willen worden vallen in velerlei verzoekingen en in den strik, wordt in geen enkel tijd stip zoo menigvuldig gezien dan in het onze. De goudkoorts heeft bgzondere perso nen bevangen, zij heeft maatschappijen tot opgewondenheid gebrachtzij heeft de sluipmoordenaars verwekt die de schennige hand tot zelfs naar het wettige gezag uit strekten zij heeft de volken aangegrepen. Het is een veeg teeken dat het juist de Christenvolken zijn die het meest in de strikken van het Mammonisme verward zijn. De goudjagerij is een soort godsdienst geworden. Niemand kan 't stellen zonder Godsdienst in onzen tijd. Voor den eeredienst van Jehova haalde Israel reeds 15 eeuwen voor de geboorte des Heeren den eere dienst van het gouden kalf in de plaats. Voor den Tempeldienst wist Jerobeam den Kalfdienst in Israel in te voeren. Herhaaldelijk ruilden de kinderen Isra els den dienst huns Gods voor dien der Baiils en Astartes in. De Heiland vond er bij zijne omwande ling op aarde bij honderden, die op hun goed hun vertrouwen stelden. En het vlieden van de afgoderij, h)t zich wachten voor de jafgoden bleef ook in de eerste Christelijke gemeenten tot de noodzakelijkste geboden behooren. En nu zijn er ten allen tijde geweest die aan de zucht naar meerderen rijkdom zichzelf geheel hebben opgeofferd. Naar de oude beproefde ervaring dat niemand van nature met zichzelf alleen durft zijn, hebben velen door zich in dien stroom te werpen, zich een drukke altijd- urende afleiding op den hals gehaald, eene gedurige bezigheid die zich geen rus e gunt, om maar den grooten hoop ^_^^^^®^neeMeren^om maar de voor- V. Eenige vragen, die jaarlijks door de schoolmeester te Groningen (Stad) beant woord moesten worden (1748.) Articulen den Schoolmeester voor te houden. Art. 1. Of gjj ook eenige neeringen- hanteering doet, waardoor de kinderen ook eenigzins in 't leeren konnen verhindert ■worden. raadschuren te kunnen vergrootenom maar öf voor den ouden dag zich een uitgestrekt genot te kunnen toebeschikken óf zijn nageslacht een eerbiedwaardig ka pitaal te kunnen nalaten, in jwelks dienst het, althans voor deze aarde, zalig kan zijn. Dit was reeds in Israels tijd regel onder hen die met den eenig waren Godsdienst gebroken hadden. De psalmdichter Asaf had het zeer juist gezien dat hunne oogen uitpuilden van vet en zy de inbeeldingen des harten te boven gingen. En nu stelle men zich deze menschen niet voor als zooveel slechter dan die anderen, welke de goudzucht nog niet heeft bezield, of voor wie de gelegenheid die den dief maakt nooit aanbrak. O neen, deze menschen durven van hun zoo gemak kelijk, zoo bedenkelijk spoedig, zoo rijke lijk verworven goud zelfs nog wel wat missen 1 Men leest weieens van koninklijke gif ten door dergelijke nabobs ten behoeve der lijdende menschheid geschonken. Van weeshuizen of kerkgebouwen, van toe- vluchten of zendingshuizen van hun goud gesticht. Zij hebben nog wel wat over voor den armen medemensoh. Maar wan neer de Heiland nog eens vleeschelijk op aarde kon terugkeeren om hun met. eigen mond den raad te gevenverkoop al wat gij hebt en geef het den armen, lioevelen hunner, neen niet bedroefd, maar blakend van woede, wegens dergelijke be spotting van hun „godsdienst", wegens aantasting van hun oude zeer zouden henengaan. Wij nemen hier de Engelschen tot voorbeeld, die zich in de Transvaal ge nesteld hebben, met geen ander doel dan om de goudmijnen aldaar uit te puttenen op de voordeeligste en snelste wijze zich te verzadigen met de schatten die ver gaan. In de romans van 'Aimard en Consciën- ce, nu vijf-en-twintig jaren terug, worden de goudzoekers gevonden onder het schuim des volks. Het zijn gelukzoekers, schul denmakers, verlooponen, verwaarloosden of uitgeworpenen uit de beschaafde maat schappij, die naar het goudland togen en wyl zij het beheer over hun kapitaal niet kenden, even arm weer terugkeerden dan zij gegaan waren. Thans echter zijn het inderdaad de rijksten, de aanzienlijksten, geldmannen, officieren, mannen zelfs uit de familie van koningin Victoria, die zich vereenigd heb ben om door ontginning der rijke mijnen hunne miljoenen te vermeerderen. En evenals in Californië de goudzoeker door een anderen goudzoeker benijd, overvallen, beroofd of gedood werd, zoo hebben ook deze fatsoenlijke gauwdieven, deze typen van fijn beschaafde aristocra tie de Transvaalsche regeering beloerd en besprongen, en zoo hun toeleg niet ware verijdeld hadden zij de haast vergeten Californische struikroover-tactiek ook op de Boeren toegepast, op de Boeren die zei ven van gouddorst vrij alleen het onge luk hebben dat de goudstroom vliet in hun land. Waar rij Ee, beschaafde Christenmannen gelijk deze Engelsche heeren, zichzelven zoo vergeten konden voor eenige zakken met goud, daar big kt maar al te zeer, hoe groote afmetingen het Mammonisme Art. 2. Of gij den dienst door U zeiven, en niet door (andere of ondermeesters waarneemt, dan in cas van noodzakelij kheij d Art. 3. Of gij den dienst op gewonen tijd waarneemt, 's morgens van 8 tot 11, 's namiddags van 1 tot 3, beginnende met het morgen- en eindigende met het avondgebed Art. 4. Of gij den kinderen na hun jaaren en vatbaarheijd leert het spellen, lezen, schrijven, en in 't lezen u bedient van een Evangelist, een der Brieven, Psalmen, Spreuken van Salomo, of ander stichtelijk historisch boek en in het schrij ven van stigtelijke voorschriften heeft genomen. Gelukkig is hun aanslag verijdeld. Toch is het kwaad van het Mammonisme er niet door verstoord. Dit kan trouwens zoo maar op eens niet. Deze „gods dienst" laat zich niet op eenmaal uitroeien. Hiertoe dienen zedelijke wapenen gebe zigd te worden. Het is een geestelijk kwaad dat slechts op geestelijke wijze kan gekeerd worden. En dat wel door te beginnen met ons zei ven. Ook zelfs in onze beste kringen zijn de en kele personen van het Mammonisme niet vrij. Niet dat men geen zaken zou mogen doen of zijne handelsbetrekkingen uit breiden. Niet dat men niet zou mogen zoe ken meer te verdienen of over te leggen voor den ouden dag. Het is niet dit wat wij als kwaad zouden bestrijden. Het is echter wel het streven om door zich in elke onderneming te steken, zon der te vragen naar den Christelijken grond slag, zich voor een tijd meer dan anders te verrijken. En ook hier ligt immers eene grensook hier is een „van kwaad tot erger" waartegen men te strijden heeft. Geld verdienen, speculeeren, in de loterij spelen, mededingen naar de „gouden zuil" en met zekeren spijt vernemen dat wij de gouden zuil niet gewonaen hebben, zeg ons lezer, is dit vreeml aan onze chris telijke historische kringen Zou het Christelijk Nederland vrij uit gaan, wanneer het om deze zonde ter verantwoording geroepen werd En is hier des Heilands uitspraak niet snijdend waar dat men niet God en den Mammou kan dienendat niemand twee heeren kan dienen zoodat niemand het dan ook doet Laten wij elkander eenieder in zijn kring afmanen van het Mammonisme, van den Schattendienst, van de Geldzucht, van den bedwelmenden invloed der af goden die veel beloven en mogelijk ook veel geven, doeh in ruil daarvoor den vrede des harten rooven en der zielen zaligheid. De dood van het Mammonisme zou de oplossing voor een groot deel zijn van de Sociale quaestie. De aanval op het Mammonisme moet van de Christelijk historische richting uitgaan. En deze aanval begint met te leeren vergenoegd te zijn in hetgeen wij zijn. De mogendheden voorzoover zij naar buitenlandsch grondbezit de handen uit strekken, zijn nog verre van gelukkig. Van Nederland zwijgen wij. Van België eveneens. Atjeh en de Kongo geven ge noeg te denken. Maar ook andere mogendheden zijn verre van gelukkig. Zedelijke nederlagen leed Engeland er reeds enkele in Zuid Afrika en Noord- Amerika. Caracas en Krngerdorp hebben zijn aanval voorspoedig afgeweerd. Portugal leed in Goa, de eenige kolonie welke 't op Britsch Indië's westkust nog behield, een ernstige nederlaag. Spanje weet geen raad hoe zich uit het wespennest Cuba terug te trekken. Art. 5. Of gij hen laat leeren en doen opzeggen, elk naar zijn begrip en jaaren, a. de gewoone hoofdstukken, b. de gewoone Eormulier gebeden, als het morgen- en avondgebed, en de gebeden voor en naden eten, c. den catec iismus en eerste begin selen der christelij ce Religie hen houdende tot de Vreeze Gods, en om eenige ge paste schriftuurplaatsen van buiten te leeren Art. 6. Of gij meergevorderde ook oeffent in het zingen van Psalmen? Art. 7. Of gij hen aanprijst en na ver. mogen houdt, a. tot den openbaaren Gods. dienst b. tot goede redenen, in de schooi Italië twa» wel ietwat minder ramp spoedig in Massowah, waar de verdedigers van hun vaderland den aanval op Ma- kalló hebben gestaakt, toch blijft ook voor dat land Abessynië een terrein met voet angels en klemmen. Frankrijk eindelijk tobt met ziekten in het groote Christenland Madagascar, het welk het heeft ingepalmd. Ook hier geldt het woord van den wijze dat wie zijne rijkdommen vermeerdert, ook toedoet aan zijne smarten. 17 Jan. '96. Bij kon besluit is op advies van den Raad van State, afdeeling voor de ge schillen van bestuur, niet-ontvankely k verklaard het beroep van A. Braat en 5 anderen, wonende op het zoogenaamde Eiland te Vlissingen, tegen het besluit van B. en \V. dier gemeente d.d. 6 Sept. 1895, waarbij aan M. D. de Potter, te Terneuzen, voorwaardelijk vergunning is verleend tot oprichting eener kalkblusscherij. - Dit jaar bestaat voor 2 jongelingen gelegenheid om te worden aangenomen, ten einde onder het genot van een subsidie van f510, te worden opgeleid tot militair apotheker bij het Nederl.-Indische leger. Nadere bijzonderheden bevat de Staats courant no. 13. Te 's Gravenhage is overleden de gepens. luitenant-generaal A. R. W. Gey van Pittius, oud-legercommandant in Nederl.-Indiö een even bokwaam als dapper officier, die een schitterende mili taire loopbaan aohter zich heeft. O.a. heeft hij als chef in Atjeh onder generaal Karei Van der Heyden de tochten beraamd en medegemaakt 1878 79 tegen de XXII en XXVI Moekims. Wegens het groote aandeel dat hij in die expeditie had gehad, werd hij na af loop bij keuze bevorderd tot luitenant-ko lonel en benoemd tot ridder 3e klasse der M. W. O. Onder hem werd ook de expoditie naar Lombok voorbereid en ondernomen en aan zijn geestkracht werd het voor een groot deel toegeschreven, dat na den overval van de bivakken Mataram en Tjakra-Ne- gara onmiddellijk versterking is gezonden, en de expeditie tot een gelukkig einde is gebracht. Onlangs is in verschillende Neder- landsclie dagbladen een advertentie ver schenen van zekeren H. da Sylva Morten, zioh noemende generaal-agent der „American Manufacturing Company" te New-York, «en als zijn adres opgerende 179 Strand en 1 Norfolkstreet, London W. C. In die advertentie worden op voordeelige voorwaarden agenten voor den verkoop van Amonkaansche remontoir-horloges ge vraagd. Op grond van aan het departement van buitenlandsche zaken ontvangen in lichtingen wordt het publiek gewaarschuwd geene gelden aan genoemden Morten te zenden, zonder vooraf van hem seferentiën, of bekende huizen in Nederland te hebben gevraagd en bekomen. Voorrechten der militieplichtigen 1896 Aan de militieplichtigen voor de lich ting van 1896, die er prijs op stellen om geplaatst te worden bij het korps en en op straat, tot eerbied voor God, voor hunne ouderen, overheden, leeraaren, mee sters en alle eerlijke lieden Art. 8. Of gij waakt allessints tegen misbruik van Gods heiligen naam, vloeken, zweeren, ontugtig spreeken, dobbelen, kaarten, verwijten, vegten, bijnamen geven, met iemands gebreken spotten, en voorts allerley ongeregeltheden, bijsonder ook op kerkhoven onder de Predication, en zelve met een goed exempel voorgaat Art. 9. Of er agt gegeven wordt dat de kinderen der Roomschgezinde in de schooien niet brengen eenige hunner boe ken, rposekransen, kruscifixen, effigies, het garnizoen hunner keuze waar zij tevens, indien daartoe de gelegenheid be staat, bij elkander zullen gehuisvest wor den en met elkander afzonderlyk kunnen spy zen wordt in herinnering gebraoht, dat zy vóór 20 Januari a. s. schriftelijk hun verlangen moeten te kennen geven, om deel te nemen aan het hg Kon. be sluit van 8 Oct. 1895 vastgesteld examen, aan den commandeerenden officier of gar- nizoens-commandant ter plaatse waar zy verlangen, tot het examen te worden toe gelaten. Het programma van bedoeld examen luidt als volgt lo. Het schrijven van een goed leesbare hand. 2. De kennis van de gronden der spel ling van de Nederlandsche taal, welke blijken moet uit een te vervaardigen cpstel. 3e. De vier hoofdbewerkingen der reken kunde, met geheel© getallen. 4o. De kennis van het Nederlandseh stelsel van maten en gewichten, 5o. Eenige bekendheid met de vader- landsche geschiedenis. 6o. Voldoende kennis der aardrykskunde van Nederland. Sedert eenigen tijd worden io de provin cie, door vertegenwoordigers of agenten van het z. g. huis J- Nivette en Cie. te Parijs, meststoffen ten verkoop aangeboden en wei voor den prijs van f 10 per dui zend KG. Dit bedrag overtreft minstens drinnaal de werkelylce waarde van dezen kunstmestj, zooals uit het volgende blijkt: De samenstelling der door het huis Ni- vette ten verkoop aangeboden „volledige organische minerale meststof D" is van dien aard, dat de daarin aanwezige plan- tenvoedende bestauddeelen in moeilyk ont- leedbarenvorm (koornmeel, vleeschafval, mi- neraalphosplaat, asch) voorkomen; hunne waarde is daardoor geringer dan die van gemakkelgk oplosbare siikstof(by v. in Chili- salpeter) en gemakkelgk oplosbare phes- phorzuurzouten (byv. iu superphosphaat). Volgens genoemde firma moet meststof D. bevatten stikstof (gemiddeld) 2,5 1% phosphorzuur 6,5 kali 1 In verband met de tegenwoordige prijzen der onder openbare controle der Neder landsche Rijkslandbouwproefstations gele verde meststoffen, is de waarde van het kilo stikstof in bovenvermelden vorm (iu hoornmeel, vleeschafval) hoogstens te stel len op f 0,60, het kilo phosphorzuur in bovenvermelden vorm (in mineraalphos- phaat) hoogstens op f 0.20, het kilo kali hoogstens op f0,20. De waarde van het product D wordt dus indien de in het verkoopcontract opgege ven bestanddeelen aanwezig zyn, hoogstens 2,5 X f 0,60 1,50 T 6,5 -0,20 „1.30 f 3 Ler lÓO W 1 - 0,20 0,20 I 1 Fer 100 K De firma J. Nivette Cie. laat echter hiervoor f10, zegge tien gulden betalen en men ontvangt een samenknoeisel van schilderrietjes, enz. of dat zg de kinderen der Gereformeerde niet qualyk bejegenen of lasteren Art. 10. Of de schooldiscipline met distinctie naar de jaren onderhouden e* geoeffend worde Deze vragen zgn genomen uit een art. van Dr. S. D. v. Veen, voorkomende in den Groningschcn Volksalmanak van 1891. Is voor ons goede volk uit bovenstaande vragen niets te leeren v. N.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1896 | | pagina 1