VOOR ZEELAND. HISTORISCH BULLETIN. Ho. 16. 1895. Huisdng 5 Hooem6ec. Sternfe laatpng UITSLAG der loting voor de Nationale Militie in de gemeente Goes, lichting 1896. SRK, te Goes 2 Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN KERKELIJK CONGRES. GEMENGDE BERICHTEN. 56 45 33 40 32 12 16 25 42 9 I 21 17 13 7 61 5 34 49 14 10 57 54 31 28 19 15 62 59 65 3 35 30 6 44 22 50 24 48 36 26 II 47 18 63 27 53 39 64 4 29 20 2 58 43 52 51 41 38 55 60 37 8 46 23 m A %xr9^ GOES, 28 October 1895. Arnoldi Johannes Blitterswijk van Albertns Willem Boer den Marinas Boogaart van den Jan Marinus Bosdijk Pieter Jacobns Boutens Jan Broek van den Pieter Kornelis Bruel Jan Brusket Antonius Joha ines Burgs Pieter Cornu Johannes Eranciscus Dalebont Marinus Dirkse Johannes Jan Paulus Does Adriaan Dreu de Pieter Gelok Jacobus Goed bloed Pieter Goovers Johannes Go vers Jan Harinck Jan Hendrikse Antoon Hese van Leonardns Huet van Johannes Jacobus Jager de Gillis Janse van Noordwijk Jan Hendri Jobse Job Kant Eliza Kiters Geertruidus Marinus Kloosterman Marinus Jacobus Knitel Carolus Aloijsius Maria Koen Erans Gerard Kogelenberg van Pieter Hendri Koning de Dirk Korstanje Jan Koster de Johannes Cornelis Kouter de Adriaan Kroonenburg Johannes Laban Pieter Anthonie Cornelis Leys Nicolaas Luijk Danker Cornelis Melle van Aoraham Izaak Meijler Jacobus Mol Albert Nonnekes Dirk Pennings Antonie Eranciscus Pilaar Jan Carel Bafelaar van de Cornelis Beijnhout Willem Franciscus Eoose Cornelis Jacobus liijk Petrus Rijkse Leendert Schipper Adriaan Schneider Ferdinand Wilhelm Schrijver Cornelis Adriaan Siebenhar Frans Heinrich Sinke Johannes Snoek Janus Stigter Henri Jacob S urm Adriaan Jan Touw Pieter Dirk Versé Johannes Wilde de Jan Frans Willeboer Adriaan Wingender Peeter Zweden van Pieter 1642 1755 Broederdienst. 1708 Broederdienst. 1601 Eenige zoon. In dienst. 1644 Broederdienst. In dienst. 1758 Broederdienst. 1679 1639 Broederdienst. 1694 1669 1675 1630 Broederdienst. 1689 1712 1554 1656 1678 Broederdienst. 1532 Te klein en gebr. 1592 Broederdienst. 1653 Broederdienst. 1709 Eenige zoon. 1659 In dienst. 1648 Broederdienst. 1698 Gebreken. 1723 1675 1589 Gebreken. 1785 Broederdienst. Eenige zoon. Te kl. Broederd. 1632 1620 1627 1678 1693 Broederdienst. 1680 1768 1713 Broederdienst. 1714 Broederdienst. In d. Broederd 1740 1706 Broederdienst. 1670 Eenige zoon. Broederdienst. 1599 1724 1650 Gebreken. 1707 Broederdienst. 1582 1675 Gebreken. 1643 Broederdienst. 1608 Broederdienst. Snelpersdrnk G. M. KLEMKERK Goes. 5 VAN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wij vragen slechts. De AmsUrclamsche Volksbode plaatste op den Hervormingsdag de navolgende her innering, die wij om den ernst der zaak gaarne ook in onze kringen verspreiden: IJsland dat aan Denemarken behoort, is een geheel Protestantsch (Luthersch? Donderdagavond was er eene ure des gebeds waarin dr. Gheel Gildemeester voorging. Vrijdagmorgen opende de voorzitter, dr. Vos het Congres in Maison Stroucken te Amsterdam, met eene uiteenzetting van het doel van het Congres. len toestand in het it optreden van Ko wel wat forschen veil, den arbeid van T. M. Looman, den tter van het Con- r Herv. Gemeente l. Daarna gkig dr. ;en op de velerlei waartegen de Va- krachtig was opge u der kerk die op banieren maar ook nder anderen op de en als Marez Oyens 'eding van Berkkoat .cht afdeelingen ge die voor Arbei- lid der eerste ka- penninck v. d. Oye, id. de vraag wat de plossingder sociale •staat onder kerk genootschap, maar de zijn onder meer tniek, de verhoogde re gemeenschaps in dat eene -inter- de snelle toene- z. ijke wapenen ge vraag of ook de >lfs dwingend, zou zon spreker niet ntwoorden. ezen middelen is Hij geeft hierbij sontwerpen en van twerp, van welke •elt. lit laatste ontwerp Ier Kamers te be de vrouwen kies- zijn uitgesloten houders. ij dat ook de beste ig niet patroon en oor Gods Woord. elk lid der kerk het bijzonder, pa- 3 herinneren aan g„Een iegelijk ijne maar ook op de Kamers van alle gemeensekap- .•oons en arbeiders lekandeld, en dat n meening onbe- ;en. Uit het debat lat dr. de Visser val van het oude aand werd voor -n daar de onge- e vraag deed of de Kamers van rechtsbetrekking teider geschapen van allen ver- >1 voor Kamers en Wetboek op e van Enschedé iderlij k vergade- dsrs, en voor het .e om ook beslis- adviseerend op te .e inleider geantwoord gedwongen wordt om toe te treden; dat het Wetboek op den Arbeid er nog niet is, dewijl de gege vens er voor nog ontbrekendat de vrucht der Arbeidskamers zal afhangen vam den geest der werklieden, terwijl in Frankrijk en België verschillende geschillen door bemiddelling dezer Kamers zijn bijgelegd. Inleider blijft er echter bij dat de Kamer gunstiger zal werken wanneer zij niet ge dwongen wordt tot een rechterlijke beslis- uuu. inviUtaUU. sing omdat daarbij immers altijd de moge lijkheid blijft dat de in het ongelijk ge stelde partij door luid protesteeren het effect der uitspraak zal willen verijdelen. In een andere sectie behandelde dr. v. Veen uit Groningen de vraag hoe wij ons als hervormden hebben te gedragen jegens de politieke partijen? De conclusie was dat men zich als afzonder lijke groep zou organiseeren, en in geen geval zou samenwerken met ultramontanen, socialisten en antirevolutionairen. De heer Hui:er, oud-antirevolutioneir kamerlid, die als voorzitter het laatste woord had, verklaarde zich te verheugen, dat men het er over eens was dat de hervorm den niet met de antirevolutionaire partij kunnen medegaan. In een andere afdeeling trad ds, Malco- mesius op ter bestrijding van het beginsel van het Unie-rapport „De vrije school voor heel de natie." Spr. meende dat de her vormden hebben te strijden voor de leus „de Vrije Christelijke school voor heelde natie." Eerstgenoemde leus is onmogelijkzij stelt de deur open voor alle mogelijke sec- tarische schooltjes. Ook mogen wij den Staat niet om dergelijke scholen vragen; het zou terugkeer zijn naar het in 1878 door „Ons Program" verworpen staatsbe grip, dat rust op Rousseau's tontrat social. Ook is zij eene miskenning van de be- teekenis eener Christelijke overheid. Zij verloochent de kracht van het Christelijk beginsel. Spr. beroept zich op Groen wiens ideaal de Christelijke volksschool is geweest. Niet deze of gene gemeente een christelijke school; maar de macht van het christelijk beginsel behoorde ten slotte geheel den iiwloed der Staatsschool te overvleugelen. Een ideaal dat niet op zij gezet mag worden door dienaren van Hem die wonderen doet en gezegd heeft dat Hij de wereld heeft overwonnen. Jammer dat de in de zaal aanwezige stellers en voorstanders van het Unie-rapport door hunne tegenwoordigheid in andere afdeelingen niet tegen de voorstellingen van dezen spr. konden opkomen. Nu waren allen het er mede eens. taten de arbeider vau deze besprekingen kan meenemen. Hij drong op organisatie aan van ieder op eigen terreiD om straks samen te kunnen optrekken tegen den gemeenschappelijken vijand. Nog anderen meenden dat de arbeiders niet moesten georganiseerd in de herv. kerk, dat maakte de grenzen te lang. Al leen het Genadeverbond moet grondslag zijn. De inleider betoogde echter nogmaals het tegendeelhij bindt de arbeiders lie ver aan de Belijdenis dan aan het Sociaal Program. Het antirevolutionaire kamerlid baron Mackay was voorzitter in deze sectie. Hij sloot met een woord van dank, en zonder protest tegen de wijze waarop Patrimoni um aangevallen was zoodat wij 't er voor houden mogen dat dit Kamerlid in dezen niet naast ds. Talma, maar naast ds. de Visser staat en de scheiding der chr. werklieden in Hervormde en niet-op-ker- kelijke-indeelingen-lettende arbeiders goed keurt. In eene volgende afdeeling sprak dr. de Visser over „de organisatie der arbeiders in verband met de kerk." Hjj ontwikkelde drie denkbeelden1. de waarde van alle goed is betrekkelijk2. elk bezitter is rentmeester tegenover God 3. de broeder schap schrijft voor, elkander te helpen. Na een kort historisch overzicht van den eersten tijd der Christenen en de Reformatie en het werken van Calvijn, wees spr. er op, dat de beginselen' der Hervorming niet doorwerkten en deze dus weinig bijbracht tot verbetering der arbeiderstoestanden. Bij ons te lande geschiedde dit nog het meest, getuige de tallooze gasthuizen, hofjes, wees huizen enz. Van de Ned. Herv. Kerk ging een heilzame invloed uit op den socialen toestand, zöolang de echt gereformeerde geest daarin bleef bestaan. Tot keering der maatschappelijke mis standen meeten de chr. beginselen het stuur aangeven. Het sociale vraagstuk is aller eerst van Christelijk-godsdienstigen aard, het Bekeert u moet eerst opgevolgd worden. De volkskerk moet de arbeiders organisee ren en de misleiden terechtbrengen. Door de verkondiging des Woords hoofdzakelijk. Doch ook door huisbezoek en persoonlijke kennisneming van de bezwaren der ar beiders. Vele arbeiders verlangen en tereeht- organisatie in eigen kring, naar Gods Woord, en wel tegenover politieke ver- eenigingea.. Dit gaf ds. Talma aanleiding om een warm woord te spreken in het belang van aansluiting bij Patrimonium, terwijl de heer Van Oversteeg vroeg welke res.nl- In een andere afdeeling verdedigde ds. Pierson de stelling Kraehtens hare eigene beginselen is de Ned. Herv. Kerk verplicht partij te kie zen vóór de beginselen der Ned. Ver. tegen de prostitutie. Deze vereeniging bestrijdt slechts de prostitutie, voor zoover zij zich in het openbaar vertoont. Het innerlijke leven laat zij onaangerosrd. Zij heeft in dit op zicht overal getriumpheerd. Overal zyn tenminste reglementen en bepérkingen ge komen. De kerk heeft een roeping tegenover deu Staat, de Maatschappij en de individuen in het bijzonder die slachtoffers der ontucht geworden zijn, en daarom moet zij met die Ned. Vereeniging hand aan hand gaan. De Staat moet ook partij kiezen tegen de ontucht evenzeer als tegen de veelwijverg. De Kerk moet tegen de wetenschap op komen, als deze zondigt tegen de veror deningen Gods, want deze zyn de waar heid. Zij moet zich kanten tegen de prostitu tie, als de belichaming der ontucht door de wet. Die reglementen moesten bestreden worden, daar zij een uitvloeisel zyn van den geest, die vijandig is aan de reinheid, door de kerk gewenscht. Vermelden wij nog dat nog meerdert» belangrijke referaten, bijvoorbeeld over Malthusianisme over Evangeliesatie en andere gehouden zijn en dat des avonds ds. v. Nes uit Rotterdam en ds. Murray uit Zuid-Afrika (Kaap), optraden en dr. Vos het slotwoord sprak. Het Rijkstelegraafkantoor te Goes ver zond gedurende de maand October 1895 1005 telegrammen, ontving 968, over genomen en verder geseind werden 867, totaal 2840 telegrammen. Ont Ver Kantoren. vangen. zonden. Totaal Baarland 52 45 97 52 60 112 Driewegen 20 16 36 Ellewoutsdijk 's Gravenpolder 53 58 111 71 57 128 's Heer Arendskerke 44 43 87 's Heerenhoek 50 66 116 Heinkenszand 29 17 46 Hoedekenskerke 62 71 133 Kloetinge 10 11 21 Nieuwdorp 25 28 53 Nisse 24 21 45 26 60 Wolfertsdijk 106 58 164 beek werd de vorige week een voer peen naar de haven gebracht, hetwelk een ge wicht had van 3110, zegge drie duizend honderd en tien kilo. Ook is alhier Zaterdag het paard van den landbouwer

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 7