NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH lo. 184. 1895. DoticMag 15 lugusfus. Begeiufe laargang. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, t# Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN BONDSFABRIEKEN. KERKNIEUWS. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en va>n 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. In ons vorig nommer stond het volgende bericht „In verband met de eischen der werk- stakende sigarenmakers te Amsterdam zegt het weekblad Patrimonium in een reus achtig kopstuk, onder den titel „Iets uit de omgekeerde wereld" het volgende Vraag: Wat is een Bondsfabriek Antwoord Dat is een fabriek waar de werklieden leden van een Vakbond den fabrikant hebben verplicht om werk lieden niet leden van den Vakboni werkloos te maken. Een fabriek dus, waar de patroon tot knecht van zijn knechts geworden is, en bij contract heeft ïüt te voeren, wat een deel zijner werk lieden besluiten." Alleen zij die de laatste dagen de nieuws tijdingen uit Amsterdam gevolgd hebben, zullen gevat hebben, waarom het den redacteur van Patrimonium te doen was. In de laatste maanden waren conflicten ontstaan tusschen patroons en werklieden in het diamantwerkers- en het sigarenma kersvak. Nu hebben de sigarenmakers zich ver bonden om niet meer te werken in fabrie ken, waar de patroon niet belooft precies te zullen uitvoeren wat de verbondenen verlangen. Een fabriek waar de patroon zich aan deze eischen der werklieden onderwerpt en alle werklieden leden van den bond zijn, wordt Bondsfabriek genoemd. Reeds zijn verschillende patroons tot deze Bondsfabrieken toegetreden. Ook de diamantwerkers hebben zich ver bonden en stellen aan hunne patroons verschillende eischen, van welker opvolging de gunstige beëindiging der werkstakingen afhangt. De eischen door de werklieden gesteld, luiden aldus: Niemand ontslaan zonder redenen die niet eerst door eene commissie uit de w erk- Ijeden geldig verklaard zijn. De patroons bijdragen in de kosten der op hunne fabriek gepleegde werkstaking. Geen hervatting van het werk als de fabriek geen Bondsfabriek wordt. Dit is een treurig incident in de wereld van den Arbeid. Het is het begin van een langen, ernsti- gen strijd. Noem het een vreedzamen strijd, doch het is er tegelijk een waarbij de partijen elkander de nagels doen zienen slechts wachten op de gelegenheid om ze elkaar te doen voelen. Toch is de overmacht der bedreiging aan den kant der arbeiders. Ook de patroons hebben hun eischen gesteld, waarbij zij zoo dicht mogelijk de arbeiders trachten te naderen. Zij eischen als men 't tenminste eischen noemen mag lo. Erkenning hunner vrijheid om werk lieden aan te nemen of te ontslaan. 2o. Terugneming der ontslagen werk lieden op den eenen na die de oorzaak is van al de moeilij kheden. 3o. Die een wordt elders geplaatst. 4o. De werklieden die geen lid van den Bond willen zijn, moeten niet bemoei lijkt worden. Het is onbegrijpelijk dat er nog patroons konden zijn die in onderhandeling wilden treden na de eischen gelijk die door de arbeiders gesteld zijn. Hier is nu geen sprake van staan aan de zijde der patroons. Radicale' bladen die' deze voorstelling aan de zaak geven, beoordeelen de leden van Patrimonium welke met deze revolu tionaire beweging niet meedoen, verkeerd. En zij spuwen ten onrechte hun gal op de leden van den R. K. Volksbond die luisterden naar het manifest hunner leiders en zich van medewerking onthielden. Hier toch heeft eene zeer bedenkelijke huldiging van de beginselen der Revolutie plaats. Patrimonium heeft het terecht gezegd De omgekeerde wereld. Groot gelijk heeft zij dat zij in haar kop stuk met groote letter deze Bondsfabrie ken en wie haar in het leven riepen, aan de kaak stelt. Wij mogen gerust zeggen er is brand, er is overstrooming, er is gevaar En dank aan Patrimonium die de klok luidde. Bondsfabrieken waarin de knecht patroon en de patroon knecht wordt. Waarin de knecht den patroon dwingt alleen te doen wat deze knecht verlangt. Waarin de knecht zijn baas gehoorzaam heid belooft, wanneer deze hem iets beveelt wat naar zijn zin is. O neen, de revolutie is al verder door gegaan. Er is van gehoorzaamheid zelfs geen sprake meer. Eischen, dit is de hoogste uitïng van deze dwaze, stuitende, schaamtelooze om keering der begrippen. Neen, hier is van een Principiis obsta niet eens sprake meer. Het kwaad schuilt al niet meer in de beginselen. Het is niet meer te stuiten. De arbeid heeft zich ook ten onzent georganiseerd. Georganiseerd, maar om zijn wil door te drijven. Het is in Amsterdam gezien, doch het kwaad zal ook naar Rotterdam, naar Mid delburg en voorts naar alle bekende steden van ons land overslaan. Alle provinciale bladen mogen dus wel Patrimoniums poging steunen om de zaak der Bondsfabrieken uit het oogpunt van beginselen te bespreken. Wat toch is de Revolutie? De Revolutie is die stelselmatige om keering van begrippen waardoor in plaats van de ordeningen Gods, de eigenwijsheid en willekeur van den mensch ten grond slag van Staat en Maatschappij, van recht en waarheid gelegd wordt. Groen van Prinsterer heeft het („Con fessioneel of Reglementair" blz. 4. Èabius „Voorheen en Thans" blz. 21) reeds in 1864 uitgesproken. „In de verwerping van den Christelijk- historischen bodem ligt de reden waarom, sedert het opkomen dezer averechtsche wijsheid al het jagen naar vrijheidsidealen deerlijk mislukt is". Wij spellen dus op den duur van de averechtsche wijsheid der Amsterdamsche Bondsfabrieken niet veel anders dan eene mislukking. Doch wie meenen mocht dat dit tijd perk der mislukking dadelijk zal intreden, die beseft het gevaar van den toestand niet. Nu al van 1848 af heeft het woord der liberale philosophen op letterkundig en staatkundig, op kerkelijk en maatschappe lijk gebied voortgegeten als de kanker. Is het hart van grooten en kleinen, van geleerden en ongeleerden, van aanzienlij ken en geringen, van vermogenden en onvermogendenden ingenomen door de the orieën van ongeloof en valsche vrijheids zucht. Is de maatschappij vergiftigd door eene oproerige pers, die alleen gezwegen heeft, zoolang de partij die in '48 naar de straatsteenen greep, het heft in handen had doch zich weer hooren deed zoodra de kinderen dier steenengooiers verlangden dat ook hun zou worden recht gedaan. Recht gedaan naar de averechtsche be grippen van recht en waarheid zooals die hun door hunne ongeloovig wijsgeerige va deren waren ingeprent. Dat is de valsche democratie, door de moderne philosophen gepredikt, gelijk zij door hunne leergrage discipelen wordt in practijk gebracht. Herinnert gij u nog wat Lieftinck zei op zijn verkiezingstocht in '91 „Tot zelfs krankzinnigengestichten moeten nu christelijk worden! De liberaal, prac- tische christen heeft met dat theoretisch christendom niet te maken, hij houdt zich godsdienstig aan den vrijheidsboom, en laat de bovennatuurlijke dogma's, ingegeven door betweterij, ijdeltuiterij, boerenbedrog en politiek beleid, voor anderen." Klinkt het li niet nog in het oor, dat woord van dien anderen Vrijheids-Apostel, den philosoof Betzin de jongste aflevering van De Vragen des Tijds? „Democratie is het innig bewustzijn, dat wij naar lichaam en geest tot deze wereld behooren; dat ons verstand niet verder reikt en dal dus al ons streven op deze wereld gericht moet zijn. Het hier op aarde naar geest en naar lichaam zoo goed te hebben als met den besten wil van allen kanziedaar ons uitsluitend bereikbaar doel. „Uit een denkbeeldigen hemel willen wij nederstrijken op de werkelijke aarde; in plaats van theocratie door middel van allerlei zoogenaamde stedehouders en woord voerders Gods, vorderen wij democratie". Met welke omschrijving de koude kern spreuk van den minister Van Houten vol komen klopt: „Als ten slotte het leven meer last dan lust sehenkt, moet men het eenvoudig af leg gen" Op deze uitspraken is wat wij te Amster dam zien gebeuren de terugslag. Er is geen hier-namaals meer. Laten wij het ons dan hier zoo aange naam mogelijk maken. Wie ons daarbij tn den weg treedt, dien zullen wij nederwerpen. Is hij onze patroon, dan zullen wij hem de wetten voorschiijven. En die „christenen", die „spelbrekers", die niet mededoen, zullen wij uit de werk plaats dringen, wij zullen ze er uitsmijten wij zullen onze patroons dwingen die fijnen weg te zenden. Willen zij terug, dan zullen zij zich aan onze grondregelen hebben te onderwerpen. Ongehoorzaamheid, geloofsvervolging, ty- rannie. Ziedaar de uitersten waartoe deze mannen der valsche vrijheid in beginsel reeds gekomen zijn. Zeer zeker; het Kapitaal heeft schuld aan deze dingen. De patroons, voorzoo ver zij hunne roeping als patroons, als vaders voor hunne werklieden, als Boassen hebben verzaaktde Werkgevers, voorzoover zij door hunne daden hebben geleerd dat arbeid eene koopwaar is; zij allen hebben schuld. De staat die de gilden opruimde en niets be ters er voor in de plaats gaf, het organisme van den arbeid verbrak en de werklieden als aparte los van elkander geplaatste menschen tegenover den werkgever deed optreden de Wetgever die dezen stroom niet onderbrak, de Kerk die niet genoeg waarschuwde, het Kapitaal dat in zijn overvloed meer aan exploitatie dan aan civilisatie dacht, die allen hebben schuld. Organisaties der werklieden, tot verbe tering van het lot der werklieden, tot het leggen van banden met de werkgevers, tot het verkrijgen van onbetwistbare ze delijke rechten en stoffelij ke bescherming zij zijn noodig en nuttig en, mits gebouwd op den hechten grondslag van Gods Woord, onzen steun waardig. Maar het optreden dezer fabrieksarbei ders moet door alle Christenen ernstig worden weerstaan. Niet om de patroons te helpen, maar om Gods Woord te eeren. Om elkander te schragen in en anderen op te wekken tot ge hoorzaamheid aan Gods ordinantiën die Hij den arbeid stelt. De Heiland heeft gezegd dat de dienst knecht niet is boven zijn heer(Matth.lO:24). Paulus vermaant den dienstknech ten hunnen heerer. alle eere waardig te achten. (1 Tim. 6 1). En aan Titus zegt hij (Titus 29)Yermaan de dienstknechten dat zij hunnen eigenen heeren onderdanig zijn, dat zij in alles welbehagelijk zijn, niet tegensprekende, niet onttrekkende, maar alle goede trouw be wijzende, opdat zy de leer van God, onzen Zaligmakerin alles mogen versieren. En op nog vele andere plaatsen der Schrift herhaalt zich deze Christelijke waar schuwing, die tot hen als tot zonen spreekt. Dat is de beteekenis van het protest dat Patrimonium in zake deze Bondsfabrieken zoo luide deed klinken. Vinde haar woord weerklank inden lande. Hoeveele christelijke werklieden toch lezen Patrimonium niet, of zoo zij er op geabonneerd zijn, ook zelfs leiders onder hen, zenden het blad maar al te vaak on gelezen naar hun medelezer. Patrimoninm moet meer gesteund worden. Meer om den ernst der tijdenmeer om het gewicht der belangenmeer om den eisch der beginselen meer om de eere van Gods Woord, dien veiligen toetssteen van recht en waarheid ook voor dfen Arbeid En den geachten redacteur in zijn zwa ren strijd tegen de valsche democratie in den Arbeid, zjj de geest der wijsheid en des kloeken verstands toegebeden, zoo noo dig, waar zoovele duizenden die in de beginselen der Revolutie heil zien, hem weerstaan. Ga het hem, gelijk het Groen ging, teen hij in de zittin^^ler Tweede Kamer van 21 December 1849 sprak: „Ik heb, om de beginsels van wier deugdelijkheid ik overtuigd ben, zoovele beleedigingen verduurd, dat ik soms behoefte aan smaad voel, ten bewijze dat ik op het rechte pad ben". Is de provintie Groningen met zijn radicale afgevaardigden, zijn Tijdens, zijn Borgesius, zijn Schepel, zijn Veegens, niet meer het brandpunt der beweging voor kiesrechtuitbreiding Te Grootegast stemden deze week 16 van de 320 kiezers voor een lid van den gemeenteraad, en werd met 9 stemmen de heer Wieringa (antir.) gekozen. Dat is haast nog erger dan te Amsterdam. In dit nummer komt een ingezonden stuk je voor van de Yereeniging „Volksver maken." Wij hebben dit stukske geen plaats willen weigeren. Toch achten wij het noodig te herinneren dat wij met de „Volksfeesten" van „Volks vermaken" niet symphathiseeren. De er varing heeft geleerd dat de feesten door deze vereeniging georganiseerd, hoe goed de bedoeling ook moge zijn, in den regel eindigen in brooddronkenheid en drinkge lagen. Daarom mogen de Christenen, wier wijze van feestvieren uit den aard der zaak anders moet zijn dan „Volksvermaken" zich voor stelt het is 't helaas niet altijd doch daarom mogen wij den eisch niet prijsge ven ook aan dit feest geen deel nemen, noch het steunen met hunne bijdragen. Breken op heel de linie Dit moet al meer de leus zijn van allen die het wèl meenen met Godsvrucht en reinheid van zeden. 14 Aug. '95. In het eerste voorloopige) ontwerp voor de a. s. winterdienstregeling op de staatsspoorwegen komen o. a. de volgende wijzigingen voor op de lijn BredaVlis- singen De trein van 5.42 v. m. van Breda naar Vlissingen zal 10 minuten later van eerst- gemeld station vertrekken en 14 minuten later het station Vlissingen binnenkomen. De sneltrein voor le en 2e klasse reizi gers van 9.46 v. m. uit Breda zal zes mi nuten vroeger dit station verlaten en ten 11.30 v. m. te Vlissingen arriveeren. De aankomst van dezen trein te Roosen daal is 10.02 v. m.te Bergen-op-Zoom 10.21 v. m.te Goes 11.00 v. zn- en te Middelburg 11.21 v.m. De trein van 5.13 v.m, uit Vlissingen, en aankomende te Breda ten 8.10 v.m., zal dan eerstgemeld station verlaten ten 5.22 v.m. en te Breda op denzelfden tijd als thans binnenloopen. De sneltrein van 7.05 v.m. naar Breda zal 4 minuten vroeger vertrekken en 9 mi nuten vroeger aldaar aankomen. De trein van 6 u. n.m. uit Vlissingen naar Roosendaal zal met den nieuwen diens j dit statiën verlaten ten 6.40 n.m. en te Roosendaal arriveeren ten 8.36 n.m. en geeft dan aansluiting op den sneltrein van 8.45 n.m. naar Breda, alsmede op dien, welke ten 9.20 n.m. van Roozendaal naar Breda vertrekt en stopt op alle tusschstatiens. De mailtrein van 7.25 n.m. uit Amster dam W.P. naar Vlissingen via Utrecht 's HertogenboschRoosendaal zal dan van eerstgenoemd station vertrekken ten 7.40 n.m. dus 15 minuten later en daarenboven nog 3 min. vroeger te Vlissingen aankomen. De boottrein van 6.20 's morgens van Vlissingen naar Amsterdam via Roosendaal 's-HertogenboschUtrecht, thans aanko mende te Amsterdam om 6.45 v.m., zal met 1 October a. s. van station Vlissingen vertrekken ten 5.15 v.m. en te Amster dam arriveeren om 8.45 v.m. en dus een uur en 9 minuten vroeger dan thans de reizigers uit Engeland in de hoofdstad brengen. De facultatieve sneltrein van 6.56 's mor gens uit Vlissingen, die de aankomst der stoomboot van Queensborough afwacht, zal met den nieuwen dienst te 5.65 's mor gens van Vlissingen vertrekken. Naar men verneemt zijn de onderhande lingen over de levering der nieuwe geweren tusschen het voorloopig syndidaat ter be vordering van het oprichten van een na tionale wapenfabriek en den Minister van Oorlog, afgesprongen op bezwaren, door den Minister geopperd omtrent den tijd van levering. Aan de Tweede kamer is ingediend een wetsontwerp tot instelling van een mili tairen pensioenraad voor de zee- en land- mocht, marinereserve, loodsdienst, zeesche pen, mindere geëmployeerden der inrichtin gen voor zee- en landmacht en voor hunne weduwen en weezen. Blijkens een bij het Departement van BuitenlandscheZaken uit Tanger ingekomen telegrafisch bericht, is van de schadever goeding, welke door Harer Majesteits Re geering, naar aanleiding van den overval van het Nederlandsche schip Anna door de Riffeensehe zeeroovers, van Marokko geëischt was, aanvankelijk een bedrag van 95 percent aan den tijdelijken consul- generaal der Nederlanden te Tanger uit betaald H. M. Hyndman, een sociaal-demo craat, schrijft in de Times „Gelijk men weet, is de goedkoops kleine pers schier geheel in handen der liberalen en in deze verkiezing heeft zij ook mee alle macht de liberale partij gesteund. En wat is het gevolg geweest Zelfs in distric ten, waar de unionisten nauwelijks door esnig plaatselijk blad gesteund werden, zijn de liberalen geslagen. „Dit bevestigt de overtuiging", zoo ver volgt de inzender, „welke ik reeds voor goruimen tijd beleden heb, dat de massa van het volk, en inzonderheid de arbei dende klasse, hoe langer hoe minder ia hun politiek bedrijf door dahbladschrijvers geleid wordenen dat zij hun eieen oor deel vormen over regeeringen en partijen zonder veel aandacht te schenken aan den raad van de zoogenaamde leiders van hun gewetens en stemmen. In het kort ik beweer, dat tegenwoordig nieuwsbladen gelezen worden om hun nieuws, niet om hunne meeningen." Volksstem. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Stavenisse ds. J. y. d. Beugen te Varsseveld. Aangenomen naar Nieuwerkerk aan den IJsel door ds. L. F. A. Westerbeek van Eerten te Serooskerke (W.) Geref. Kerken. Aangenemen naar Naarden door dhr. W. A. Dekker cand. te Middelburgnaar Hospers (Yowa N.Am.) door ds. D. J. te Grootenhuis te Elburg, Bedankt voor Boornbergum en Korte Hemmen c. a. door dhr. W. A. Dekker, cand. te Middelburg.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 1