NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. J. BOS A.Jz. CHRISTELIJK- HISTORISCH Ho. 100. 1895. Safrwfflg 25 Mei. JlcgeRtfc faargang. PROTECTIE. VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Drijvers en gedrevenen. Het liberalisme is duur. liet Christelijk onderwijs. Het tegendeel doen. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p,.-.0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN bk van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 centietflerc regel meer 10 cent. De Roornsch-Katholiekekerk onder scheidt de menschheid in trouwe zonen der kerk en ketters. De Ge reformeerde kerk in bekeerden en onbekeerden; En zij die het cleri- calisme de vijand achten trek ken de scheidingslijn tusschen cleri- calen en anti-clericalen, vrijzinnigen en rechtzirmigen, bekrompenen en verlichten. Terwijl de massa hunner tejenstanders op haar beurt alweder gesplitst wordt in drijvers en ge drevenen. Het is niet ons doel iets af te (ringen op deze laatste onderscheiding ons welwillend toegedacht. We vragen daarbij geen pardon, maaraan vaarden ze, overtuigd als we zijn dat het drijven of gedreven worden gelijk het hier bedoeld wordt gemeengoed van allen is. Da-ar is steeds in zwakkeren of sterkeren vorm bij ieder meelevend mensch een drijfkracht die zijne daden bestuurt een drijfkracht die aan zijne levensbeschouwing ont staan te danken heelt. Die levens beschouwing is op hai e beurt pi oduct van talrijke factoren, waaronder in de eerste plaats levenservaring, op voeding en onderwijs, en omgeving Ie rekenen zijn. Het gewone verschijnsel is dat wie zelf de drijfkracht van zijne levensbeschouwing of beginsel ge voelt, en alzoo behoort tot de drijvers zoowel als tot de gedrevenen, geen brgrip toont van geen oog heeit voor anderer levensopvatting. Wat men niet begrijpt vindt men allicht dwaas of misdadig. Van daar het verschijnsel dat menigeen lage bedoelingen zoekt in het streven van zijn tegenstander. Het moet wel eer- of heerschzucht zijn, of eigenbelang zoo redeneert men. Anders zou de tegenstander immers dezelfde zaak op dezelfde wijze zien als wij, en ook alzoo handelen. Dat men zelf gedreven wordt om op zijn beurt drijver te zijn Wie denkt er aan. Dat nooil. Dat is voor een vrij man om zich te schamen. Maar die tegenstander. Dat is toch zoo klaar als de zon aan den hemel. Hij wordt door de drijvers gedreven. Als hij zelfstandig was deed hij im- merc precies als wij. Deze beschouwing wordt jaar uit jaarin,in pers en gesprekken geleverd. Zoo zeker als de bladeren iedere lente lieflijk en frisch tevoorschijn komen en in het najaar weder verdorren, zoo zeker komtdeze redeneering met ieder jaar terug. Zonder natuurlijk ooit eenige verandering te brengen. De drijvers gaan heen en worden altijd in 'toog van den tegenstander vervangen door andere drijvers, die ook weder met dezelfde min edele bedoelingen optreden. En de gedrevenen kunnen in dien ze dat begeeren op hun beurt, telkens opnieuw, profiteeren van het medelijden dat hunne tegenstanders ten beste geven aan andere misleide en geëxploiteerde kiezers, die bij elke nieuwe verkiezingsperiode op komen als sprinkhanen in menigte. Eens was er een tijdmaar eens toen naar veler oordeel geen drij ven bestond, en het gedreven worden opgehouden bad. liet is nu een eeuw geleden. Een tuimelgeest was onder de volken gevaren. Alles was overhoop geworpen, alles ten onderst boven gekeerd. Troon en altaar, paleizen en ker ken lagen vergruisd naast elkander. Daar was een effen bodem gemaakt, gezuiveid van dry vers, en bij gebrek aan deze, ook natuurlijk van gedre venen. Maar boe kort duurde die absentie van drijvers! Een drijver aller drijvers, Napole on, verscheen. Zijn septer woog zwaarder dan alle septers die ver broken waren. Hij dreef de 'legioe nen voor zich uit, tot hij op zijn beurt bij Waterloo genekt, verdre ven werd naar een eiland van waar slechts zijn lijk zou terugkeeren. Mén zag toen de uitspattingen, het dwaze, de overdreven toepassing der ongebondenheid, die vrucht der revolutie was geweest. Maar liet beginsel, de levensbe schouwing die aan de groote revo lutie ten grondslag lag, bleef onaan getast. De strijd voor de rechten van den mensch ging over in üefdeoflers op het altaar der humaniteit. De for- sche krijgstoon der Marseillaise ging over in het lieflijke melodieuse: Wir sind hier so freudig beisammen. Vreedzaam zouden de hinderpalen uit den weg geruimd worden. Wie eens van de ontwikkeling, van de verlichting had genoten zou weige ren gedreven te worden! Wie eens aller gelijke rechten had erkend, zou weigeren op Zondag ter kerk ge dreven te worden. Klokgelui be hoorde met muziekuitvoering te kam pen om den prijs, daar waar geen beschermende rechten werden ge deeld. "Wie zich vrij man gevoelde zou evenmin dulden dat hij op eenig uur van dag of nacht verdreven werd van de plaatsen der openbare vermakelijkheden. Vrijheid, blijheid Ziedaar in de practijk de leer van het anticlericnlisme, dat gedreven door eene bepaalde levensbeschou wing, volstrekt niet door onedele bedoelingen, getracht heeft de menschheid gelukkig te maken, de maatschappij te hervormen. Deze levensopvatting heeft hare drijvers en gedrevenen gehad en ze heeft ze nog. De een op bitteren toon, de ander op humane wijze. De een luidruch tig de ander nauwelijks van zich doende hooien. Toch drijft het hart tot Uiting van zijne overtuiging, van zijn beginsel, van zijn levensopvatting, bij alles wat als redelijk wezen leeft. Tegenover de drijvers en gedreve nen zooeven geteekend staan ande ren die de heillooze vruchten van dit, zij 't dan ook ter goeder trouw, gezaaide, aanzien met deernis. Zij meenen te zien, dat het anti cleri- calisme niet sterk genoeg is om hui selijke en maatschappelijke deugden te kweeken en te handhaven. Zij zien of vergissen ze zich - - dat hec familie-leven sterk afneemt, dat ontevredenheid met het bestaan de toeneemt, dat klachten zonder tal, klachten over uit- en inwendige el lende overal worden gehoord. Dat klassenhaat ontwaakt en de veilig heid niet meerder wordt. Ook hun, deelgenooten van alge- meenen zegen of aigerr.eene ellende, interesseert de vraag of de toon der toekomst zal weerklinken van Ebal of van Gerizim. Of zegeningen dan wel oordeelen het deel van ons en onze kinderen zijn zal. Die zegeningen zijn naar hunne levensopvatting niet in den weg der vrijheid maar alleen in dien der gehoorzaamheid te vinden. Ziedaar het alles beheerschende verschil. De klove die niet te dem pen is. Gehoorzaamheid aan God en Zijne geboden. Gehoorzaamheid aan het Woord van Hem die de waarheid is. Gehoorzaamheid die beter is dan offerande. Geen rijker bezit, geen meerdere inkomsten, geen grootere vrijheid zal ooit tevredenheid wekken. Alle goederen en gaven der aarde wekken meerder verlangen. Onvoldaanheid is het altijd weerkeerende refrein. Alleen hij die God erkent als opper heer en zichzelf als Zijn schepsel kan tevreden zijn, en zichzelf en anderen tot zegen. Daarom, omdat de cleiicalen dit gelooven, en niet om onedele bedoe lingen, zijn ze op hun beurt drijvers zoowel als gedrevenen. Zij schamen zich deze belijdenis riiet, want de band die hen bindt kwelt niet en vernedert niet. Die last is licht, dat juk is zacht. Nu de nood aan de antirevolutio naire kiesvereenigingen in Walche ren is opgelegd om alweder nu tegen Dinsdag a. het signaal Verzamelt Ute doen hooren, meen den ze dit nietbeterte kunnen doen, dan nog eens voor de hoeveelste maal rekenschap te geven van hare bedoelingen en van bare han delingen. Bij de herinnering dat op Dinsdag 28 Mei a. een lid voorde Provinciale Staten in ons district zal moeten ge kozen worden, en dat door de An tirevolutionaire Kiesvereenigingen candidaat is gesteld de heer te Vlissingen hebben we niets, letterlijk niets te voegen. Van de trouwe en -ij verige opkomst der kiezers zijn we zoo diep over tuigd, dat eene aansporing daartoe gansch misplaatst zijn zou. Het protectionisme zit, ondanks alle schoone vrijhandelstheorieën, den menschen diep in de ziel. Als de kleine schoolgaande men- schen zoo is het althans in Mid delburg meikevers of vreemdepost- zegels te verkoopen hebben laten ze 't dan niet wagen om hun waar aan scholieren die niet van hunne school zijn, aan te bieden, want dan krijgen ze geducht op hun Protectie in die wereld der toe komst. Met lang geen vriendelijke blikken worden handelaars van elders aan gezien,-die hunne producten komen aanbieden op onze markten. On vriendelijke namen worden hun niet gespaard, maar dat de opposanten zelve protectionisten zijn, vergeten ze. Protectie 1 Als teeken des tijds mag niet on vermeld blijven, dat de inzender van een opstel in zeker dagblad den uit slag der verkiezing met protectie ver bindt. De winkel van den clericaal bloeit maar wie begunstigt den vrijzinnige Zoo leest mer> daar. Die protectionistische redeneering wordt, geillustreerd met het verhaal van een ondankbaren clericaal. Als het vei kiezingswerk tot zooda nig peil zakken moet, dan is onge twijfeld de tijd tot kiesrecht-uitbrei ding daar, opdat de massa althans het debiteeren van zulke nulliteiten onmogelijk make. Dat het liberalisme duur is, is, dunkt ons, niet tegen te spreken. Immers er is, om maar iets te noe men, een tijd geweest, dat de uitga ven voor het z. g. neutrale onderwijs onzinnig werden opgedreven, zóo zelfs, dat in Middelburg en elders ook vele liberalen er ten slotte tegen opgekomen zijn. De kweekschool ter dezer stede bijv. heeft meer dan een ton gekost. En toen het liberalisme nog in den waan verkeerde, dat men op de gevangenissen zou uitwinnen, wat meer aan vroeger voor het z. g. neu trale onderwijs werd uitgegeven, kon het lij len en bouwde men gevange nissen; die hier en daarop paleizen geleken. Daarenboven heeft men op zeer vele plaatsen, vooral in steden, on dersteund, hetgeen in den geest en tot genoegen van het liberalisme was. Maar betgeen eenmaal weelderig ingericht is, op eenmaal anders in te richten, gaat, vooral in onze dagen niet zoo gemakkelijk. Ieder weet, dat men de uitgaven gemakkelijker kan opvoeren dan inkrimpen. Is er alles eenmaal op ingericht, dan gaat het zeer zwaar om daarin verande ring te brengen. Het: zooveel mogelijks) mag dien tengevolge nietover het hoofd worden ïn haar nummer van Dinsdag 21 Mei schrjjft de Middelburgsche Courant aan het adres van de Vereeniginqvoor Christelijk Volksonderwijs onder meer „Laat men gerust dat z. g. Christelijk onderwijs weglaten; de gemeenten dienen dan te zorgen dat er in de leemte door goed openbaar onderwjjs wordt voorzien. De voorstanders van dat bijzonder onder wijs zijn nu reeds veel vooruit door de subsidie, die zij van het rijk, dus uit de algemeene kas ontvangen". Voorts spreekt zij nog over „de" vruchten, die het draagt op onbehagelijke wijze. Maar, zoo vragen wij, zijn dan de vruchten van het „neutrale" onderwijs zoo rijk en aanbevelenswaardig Is het neutrale onderwijs overeenkomstig de waarachtige behoefte van den mensch? Wordt het zondige hart er door bear beid en kan het een middel zijn ter ver lossing van de zonde? Is het in orer- eenstemming met de belofte bij den doop gedaan? Droeg het de beloofde vruchten zijn de gevangenissen gesloten en is het leven van tevredenheid en wezenlijke beschaving, in de streken bjjv. waar het volk het zonder uitzondering geniet, zoo als hier en daar in Friesland, inderdaad verkregen? Of heeft het heillooze vruch ten gedragen en mitsdien niet aan do verwachting beantwot.rd Wij gelooven dat het beter zon zijn dat het Christelijk Onderwijs, in plaats van weggelaten, zooals de Middelburgsche Courant zou wenschen, op alle scholen naar den eisch van Gods Woord en de wezenlijke behoeften der kinderen werd gevonden. Onze levensbeschouwing en onze wen schen staan dus vrij vlak tegenover el kander. Het is voor of tegen den Christus der Schriften. Het is de vraag: Met of zonder Mem, in huis en school, in raden en staten, ja in eiken levenskring. Daarover gaat onze strijd. Voorts komen wij daar tegen op, dat zij, die den Chris tus der Schriften bannen willen, of ten minste meegaan met hen, die het deden en nog wenschen te doen, in ons vrije en weleer Christelijke Nederland zooveel voor hebben bij hen, die Hem overal erkend en geëerd willen zien. De Middelburgsche Courant zegt in de aangehaalde woorden, dat „de voor standers van dat bijzonder onderwijs nu reeds veel vooruit zijn door do suhsidie die zij van het rijk, dus uit de algemeene kas ontvangeD." Hoe durft gij het publiek te schrij ven, daar toch een iedor weet, dat wij nog zooveel achteruit zijn bij de voor standers van bet „neutrale" onderwijs. Alles bij elkander ontvangen dezen uit de algemeene kassen meer dan twee maal zooveel voor het onderwijs dat hun gelieft. Zij, die voor het Christelijk onder wijs zijn betalen nog altijd dubbel. En wel het allermeest voor de kinderen der rijken. Hun scholen zijn het weel derigst en kosten bet meest. Naarmate het christelijk onderwijs uitbreidt, worden do uitgaven j'uist min der; want de kinderen moeten toch onderwezen worden, en op de Christe lijke school geschiedt het en kan het. goedkooper geschieden. Een particulier werkt voordecliger dan de staat. Als gij het tegendeel doet van het geen uw principiëele tegenstander wil, gaat gij altijd veilig. Dat de redacteur der Middelburgsche Courant de priocip ëele en venijnige tegenstander is van hen, die den Christus naar de Schrift wenschen te belijden en altijd en overal te eeren is de laatste weken bij vernieuwing en overvloedig geblekendaarom gaat gij veilig en stemt gij goed, wanneer gij den man kiest, dien de Middelburgsche Courant weren wil. Doet dat als een eenig man en voltooit

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 5