NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- a HISTORISCH !o. 94. 1895. 3af*rifag 11 ilei. ^lc{|CRifc laacptig. Mr. P. J. F. van Voorst Vader, P. J. Siegers, C. J. Huvers, H. M. Kloppers, J. Bos AJz., W. Maas. De Middelburgsche Courant. Onze Hoofdzonden. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bekrompenheid en clericalisme). De omzendbrief ditmaal door de Antirevolutionaire Kiesvereenigin- gen in Walcheren aan de kiezers gezonden, dient, als gewoonlijk aller eerst tot een oproep om op Dinsdag 14 Mei a. aan de stembus te ver schijnen en deel te nemen aan de verkiezing van zes leden voor de Provinciale Staten. Die oproeping behoelt voor de vele kiezers in Walcheren, die de moderne levensbeschouwing niet toegedaan zijn, geen breede toelich ting. Zij die zich, in de laatste weken, aan de lectuur der dagbladen die over deze verkiezing handelden heb ben mogen verkwikken, zullen ons ongetwijfeld dankbaar zijn als we niet geneigd zijn, in breed betoog, nogmaals te zeggen wat reeds gezegd is of te herhalen wat reeds herhaald is. Toch acht het bestuur der ver schillende kiesvereenigingen het ge past een paar opmerkingen aan het oordeel der kiezers, die met hen gelijke beginselen belijden, te onder werpen. Zij wenscht dit om tweeërlei redenen. Vooreerst om hare houding te verdedigen, ook tegenover hen wier roeping of lust het niet is uitsluitend het partijbelang te dienen en daardoor voor reden ganscheiijk onvatbaar zijn. In de tweede plaats wenscht zij dit te doen, opdat althans van de tegenwoordige leiders niet zou kunnen gezegd worden, dat zij een volgzame meerderheid wenscht, die op gezag van hun woord ter stembus opgaat. Als tot verstandigcn wenschen wij te spreken. Beoordeelt gij, antire volutionairen in Walcheren, wat wij meenen te moeten zeggen. Vooreerst dan. Daar zijn vele in consequentiesin de wereld. Misschien is het in merng opzicht dankbaar te prijzen dat ze er zijn, want daar zijn inconsequenties zoowel ten goede als ten kwade. Het leven gelijkt in de meeste gevallen nu eenmaal meer op een kurkentrekker dan op een telegraaflijn. Recht en slecht dit laatste naar de oud-Hollandsche be- teekenis van het woordalseenvoudig genomen is iedere beschouwing niet en iedere verdediging evenmin. En daar hebben we elkander nu allerminst zuur of zwart om aan te zien, of een verwijt van te maken. Vader Cats zei reeds in zijn tijd: «niemand ziet zijn eigen bult». Dat is waarheid, zoo goed in geestelijken als in stofïelijken zin. Inconsequenties zijn van die ge breken in het geestelijk leven, die niet tot een verwijt worden gemaakt, nooit als misdrijf gerekend worden. Gebreken die men naar de wijze les van den Heiligen Apostel Paulus elkander herinneren mag, maar altijd tot opscherping der liefde, nooit tot opwekking van bitterheid. Zoodanige inconsequentie nu is in ons oog deze, dat men volgelingen van de moderne levensbeschouwing op ieder terrein van het leven, con sequente mannen, die prijs stellen op het huldigen dier levensbeschou wing bij iedere gelegenheid, bij verkiezingen op politiek gebied plot seling die lijn ziet ombuigen, af breken zelfs. Men gaat dan zich inbeelden dat het intellect aan de linkerzij en het geloof aan de rechterzij praedomi- neeien kan, dat het mogelijk is te behouden op het eene terrein en los te laten op een ander. Dat is, in menig opzicht voorzeker, een gelukkige inconsequentie. Het kan in ieder geval als bewijs gelden dat ook het hart en niet alleen de rede een woord meespreekt. Het mag ten bewijze strekken dat, hoe kil en koud ook de ijzige wind van het zien en tasten, onder den adem van het intellect, harten heeft dor gemaakt, toch het ideaal als een liellijke lentezon nog koestert en verwarmt. Maar hoe gelukkig de inconse quentie zijn moge, en hoezeer we ook bereid zijn van velen die zoodanige inconsequentie bepleiten, te zeggen als de schrijver van de Pastorie van Mastland van baas Hardestaak zei «hij is beter als zijn leer» toch blijft het in het oog aller antirevolutionai ren eene inconsequentie. Dat kan niet anders. Want hun is de les ingescherpt, die voortdurend herhaald wordt, en toch maar al te dikwijls vergeten: Zoekt eerst het Koninkrijk Gods. Zoekt dat overal. Zoekt dat zoowel in uw politiek en sociaal leven als m uw kerkelijk leven. Door dat zoeken wordt uw oog van omlaag waar ellende en teleurstelling ieders deel is, gericht naar omhoog van waar de zegen afdaalt. Niets of niemand heeft ons het recht gegeven om| te hopen dat onder deze bedeeling dat zoeken zal kunnen eindigen. Zoolang de zonde heerscht, ook in onzen eigen boo* zem, ook in onze eigen partij, zoo lang zal dat onrecht geschieden. Zoo lang de Koning van het Godsrijk niet is wedergekomen en met zich heeft gebracht een nieuwen hemel en een nieuwe aarde, zoolang zal de stem dos drijvers niet ophouden er. de verdrukker niet aflaten. Men noeme vrij zoodanige les be krompen, zoodanige leer karkelijke bekrompenheid. Tegenover de onbe krompenheid van de tallooze kwes- tiën om ons heen tegenover het onbekrompen vliegen en jagen en ijlen om aardsch geluk in allerlei vorm heeft en houdt die les en die leer onvergankelijke waarde, niet waar Bekrompenheid gepaard aan lief derijken ernst, o, werd ze meer ge vonden. Het leven zou winnen aan rust, aan vrede, aan blijmoedigheid, aan zegen. In de tweede plaats. Ook nu we der doet het clericalisme als boeman dienst. Het clericalisme is de vijand. Dit niets zeggend stopwoord, eenmaal uitgesproken door een Fransch avonturier, die zich voor korten tijd in een groote mate van populariteit verheugde, is het mode woord van den dag geworden. Voor sommigen schijnt het z- o bekoorlijk dal het op allerlei wijze gevariëerd wordt. Ieder die de onlangs in Mid delburg tentoongestelde affiches heeft gezien stond zeker stil voor een merkwaardige verkiezings-reclame met het onderschrift«Het Jodendom is de vijand". Voor anderen is het radicalisme of het socialisme de vij and. En zoo is het opmaken van een lange lijst van vijanden niet moeilijk. liet clericalisme is de vijand. Maar wat is het clericalisme 7 Een vaag woord voor een onbepaald begrip. Niemand is oveituigd dat hij clericaal is.JHoe stelt men zich het clericalisme voorP Wat bedoelt het, wat wenscht het P ^Misschien stelt men zich een anti revolutionair die aan clericalisme lijdt cp deze wijze voor. Hij wenscht dat het Moderamen der Gereformeer de Synode plaats neme in de Kabi netten der Ministers, dat de Pro fessoren in de Theologie ex-officio zit ting nemen in de Eerste Kamer dat onze Staten en Radgn alleen ge- ko«en worden uit predikanten en ouderlingen en dat tot leden 'der Al- gemeene Rekenkamer alleen diake nen benoembaar zijn. Voorts dat de leden der Gereformeerde Kerken zich bezig houden met in verkie zingsdagen de deuren der kiezers plat te Joopen, of zich oefenen, om onge veer ais een troep vleermuizen, in 't nachtelijk duister, kiezers te ver schalken. Bij de wederkomste des jaars, als de Koningen uittrekken ten strijde, of, om in onze negentiende-eeuwsche taal te spreken als de verkiezingen komende zijn, dan trekt H. M. de Pers ten strijde tegen de clericalen. Het wachtwoord is: het clerisalisme is de vijand. De troepen worden ge wapend met houten sabels en zij slaan op de clericalen tot ze bloeden als meelzakken. Ziedaar de vijand en zijne bestrijders. Schrik niet. Toch, ook onder deze leuze, het mag niet voorbijgezien worden ver bergt zich voor ernstige mannen een diepere gedachte. Achter den krijgs- schreeuw tegen een onzichtbaren vij and rijst de Kerk in haar verschil lende formaties voor veler oog op, uitsluitend als een machine de guerre, een vernielingswerktuig gericht tegen de moderne maatschappij. Dat in de eerste plaats de Kerk draagster der openbaring, ook kweekster van het ide ale leven, bovenal boodschapster is van het Evangelie, dat is, helaas, voor velen ondenkbaar en onzichtbaar. In alle levenskringen openbaart zich het streven om zich los te maken van geloof en kerk. Het clericalisme is de vijand, maar welk is het ideaal? Wie is de vriend 7 Is het niet een volk enkel voor stoffelijke belangen levende, dat geen ideale zijde van het leven kent, voor de heiligste behoeften onverschillig is. Ken volk werkende voor belangen, niet strijdende voor de beginselen, werkende om de spijze die vergaat, zorgende voor den welstand van de maag en van de beurs, en niet voor die van hart of gemoed. Te laat, te laat zal menig mensch wiens gemis in onze gelederen we be treuren, inzien dat, tegenover den vijand, die nu het mikpunt is der hatelijkste beschuldigingen, geen En gel staat die het paradijs ontsluit. Aan hen die dingen naar den eerenaam van discipelen des Heeren past het ootmoedig het hoofd te bui gen, te waarschuwen en allerwegen ook door het stembiljet hun in han den gegeven te getuigen van hunne hoop en hunne vrees. Daarom vereenigen wij a 1 1 e n op 14; Mei a. ons weder rondom het vaandel door de Antirevolutionaire Kiesvereenigingen op Walcheren ge plant, en stemmen op de heeren GEKN KERKISME. Bg de candidaatstelling was er, geluk kig, schyn uoch schaduw van kerkisme immers de heeren Van Voorst Vader en Siegeis, die beiden tot de Hervormde Kerk behooren, haddon in al de kies vereenigingen allo stemmen. Daaren boven werd aan vier van hunne vrien den gevraagd of zg candidaat wilden zgndoch, hoewel zij zich beslist voor onze beginselen verklaarden, moesten zg om verschillende redenen daarvoor be danken. Naar wg hopen en vertrouwen zal ook de stembus blijk geven, dat alle kerkisme geweerd bleef. De liefde kan en mag niet van éénen kant komen. Tegenover de vrgzinnigen hebben wg elkander noodig en moeten wg daarom gemeenschappelgk optrekken. Het moet niet de vraag zgn, waar gaan zg ter kerk, maar wel welke beginselen belgden zg op staatkundig gebied. Laten wg daarenboven wel bedenken, dat, wanneer wg er niet minstens vier van onze candidaten in krggen, de vrgzinnigen de meerderheid in de Staten zullen behoudenen niet alleen zal dan de heer Fokker worden herkozen, maar ook de heer Godin de Beaufort en de heer Waesberge Jansens zullen geweerd worden. Dat Walcheren de beslissing in handen heeft, is de algemeens over tuiging. Al de candidaten, door onze antire volutionaire Kiesvereenigingen gesteld, behooren wg als een eenig man te stem men. Half werk is vooral nu zoo goed als geen werk. Zij die er twee van de tegenpartij bg zetten, doen nog erger dan zg die maar twee of maar vier van onze candidaten op hun stembiljet schrgven; immers daardoor verhoogen zg hrt getal stemmen der candidaten onzer tegenpar- tg, en zelfs onze aftredende leden zouden daardoor in de minderheid kunnen blij ven en dus vallen. Eendracht maakt macht", zij ons aller lens. Nu onze tegen party zes candidaten stelde, moesten en moeten wg er zes tegenover plaatsen. Deze courant schreef met liet oog op de a. s. verkiezing op alles be halve loyale wijze over hare tegen- partijders. Reeds eenige weken deden de Ge reformeerden onder hen bij haar opgeld. Zij worden op de meest liefelijke wijzen den kiezers voorge steld. Ze heeten, als waren zij geen protestantenaclericalenr, ze worden beschuldigd van het meest cynische «.egoismenals hadden zij, zooals de liberalen, jaren aanedn hunne tegen standers laten mee betalen voor het onderwijs en de opleiding hunner kindei en; zij ontvangen den naam van schijnheiligent)als streden zij alleen voor godsdienst en kerk ge lijk de liberalen doen bij gelegen heid der verkiezingen bekrompen- hei dn en onverdraagzaamheids zijn hun verweten als hadden zij zich jaren aaneen het denkend deel der Natie genoemd, en steeds hunne andersdenkende medeburgers uit alles uit genouden. De Middelburgsche courant speelt kerkje, gedachtig aan het: «verdeel en heerseh». Zij wil de antiliberalen uit de Hervormden voor hare partij winnen en van de anti-revolutionaire partij attrekken. Zij denkt er nu niet om dat zij, als het geen verkiezing is tegen de partij in haar geheel en zooals die saamgesteld is, optrekt; dat zij dan optrekt en strijdt tegen allen, die den Christus naar de Schriften belijden. Zij is het vergeten, dat zij vóór ruim een jaar den strijd aanbond tegen Ds. de Veer, herv. predikant te Middelburg. Zij is bet vergeten dat zij in haar nummer van den Oden Maart, omdat er eerst van Roomsche en daarna van ProtestarD- sche zijde op gewezen was, dat er voor onze jeugdigen groot gevaar kan schuilen in het lozen van Ro mans, den Bijbel, die alle antirevo lutionairen dierbaar is met denRoman gelijk stelde, en dies schreef •.„In elk geval zonden wij hun voorzichtigheid willen aanraden in het lezen van het beste boek. De woorden «beste boek» plaatste zij tusschen aanhaüngsteekens en schreef zij zonder kapitale letter; zeker, omdat het voor haar Het Beste Boek niet is, maar het beneden de roman staat en gevaarlijker dan de roman is. Zij nam het ten minste voor de roman op en raadde voorzichtigheid aan tegenover het Woord onzesGods. Geen wonder dan ook, dat zij nog van godsdienst en kerk spreken in haar nummer van 22 Februari als een fout aanschreef„Dat wij in de wereld geen heil verwachten zonder het geloof Zie zoo is heten dat maakt juist ons hoofdverschil in den grond en in beginsel uit. Ja, alle anti-revolutionairen geloo- ven, dat ook in de wereld geen heil te verwachten is zonder het geloof. Wij zijn tevreden, indien alle kie zers overeenkomstig bun beginsel

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 8