NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Mo. 91. 1895. SftMag 4 Het. MegemCe lattiujaitg. CHRISTELIJK- HISTORISCH ALLE BETALINGEN VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN VRIJZINNIG. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p.0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nummar behoort een bijvoegsel. voor de Zeeuw uit Walcherenuitgezonderd Vlissingen) te doen bij den Uitgever F. P. DHUIJ Middelburg. H E R IJ K. Kapelle, ook voor Schore6 en 7 Mei- Wemeldinge, 8 Mei. Yerseke, 9 en 10 Mei. Hansweert, 11 Mei. Krulningen, met uitzondering van Hansweert13 Mei. Krabbendijke, ook voor Waarde, 14 Mei en 15 Mei des voorm. Riiland-Bath; 15 Mei des nam. en 16 Mei. In verkiezingsdagen trachten de liberale kiesvereenigingen op Walcheren zich in den regel aan te dienen, niet als liberalen die naam trekt niet meer zoo aan maar als vrijzinnigen. Maar wat is datvrijzinnig Set is ons op 't oogcnblik niet heldor wat met die vrgzinnigheid, die vrijheid van zin, die vrij zinnigheid bedoeld wordt. Men kan vrij zinnig zijn gelijk men ook vrij aanstellerig of vrij onverdraagzaam kan zijn. Maar vrijzinnig? Let men op de daden en leest men de geschriften van de zich noemende vrijzin nigen, dan begrijpen wij er iets van, doch aantrekkelijkheid krijgt het woord vrijzin nig dan voor ons niet. De vrijzinnigen verlangen, blijkens hunne eigene verklaringen, vrijheid van denken, vrijheid van geweten, de vrije gedachte, de vrije liefde, de wife-vrouwenvereeni- ging, de vrije uitoefening van het kies recht. Maar veel van dit alles is of niet mooi of zoo het mooi is, gelijk bijv. het laatste, niet allen trachtten de leus tot daad te maken. De vrijheid,vrij zinnigheid,die de Fransche revolutie bracht, heeft het tegendeel ge baard het was eene vrijheid die zich niet boog onder maar zich onttrok aan het ge zag, aan het gezag van God en Zijn Woord «n van de vrijzinaigen weet men dat zij hen die God naar Zijn Woord wenschten te dienen bemoeilijkten of in boeien sloegen. De Midd. Crt. heeft veel afgegeven op de „Calvinisten". Maar zij weet dat het juist de Vrijzin nigen, de Libertijnen in de 17e eeuw zijn geweest, die de Calvinisten het meest heb ben bemoeilijkt. Eenige jaren geleden hebben wij aange toond dat de Liberty nen van toen de gee stelijke vaders waren der Vrijzinnigen van heden. „Wacht op mijn daden", zei Thorbecke by zijn optreden. En zie dat optreden tegen de Afgescheidenen, door de Midd.Crt. hij voorkeur Calvinisten gescholden, was verre van vrijzinnigevenzeer als de uit spraken der dagbladen van dien tijd. Wat geschiedde een halve eeuw terug? In ons vaderland, het land der vrijheid Toen werden getrouwe predikanten en eenvoudige gemeenteleden achter slot en grendel gesloten en met zware geldboeten inkwartiering van soldaten gestraft, om at zij hunne huizen tot het houden v»an .godsdienstoefeningen afstonden, 0 °.'V a Z1j een godsdienstoefening hadden geleid zonder predikant te zijn. Er had do' vonrd««sn ^eeste. gestrengheid werden Zoo werd bij t. vrouw gedwongen nog e#n rok uit te trek- ken. die daarop werd verkocht. Zoo werd lp 'ói een zekere L. Dyketra te Urootegast toen geloofsvervolging in optima forma plaats En wie keurde toen deze tyrannieke maat regelen tegen de „afgescheidenen" goed Het was Thobbeckb, de vader der liberale partij Thobbecke, die tegenover Mr. Gboen van Pbinstebeb betoogde niet alleen, dat die vervolging niet streed met de strafwet en met de grondwet, maar ook, dat de Afgescheidenen een zoo gevaarlijke partij „waren, dat de Regeering hen niet mocht toelaten, maar hen streng moest vervolgen. Deze laatste uitspraak, hoe onvrijzinnig ook, klinkt nog na in de Middelburgsche Courant. Vrijzinnig, onverdraagzaam, vervolg .iek, anticlericaal, de practijk, de historie leeren het dat deze altijd hebben samengegaan. Tusschen Thorbecke en Van de Pawert vindt gij in de liberale partij een rij van fijne koppen die den schoonen schijn van hun naam hebben verloochend en hunne vijandschap tegen „die Calvinisten" onver holen hebben uitgesproken. Wat Thorbecke zei, zagen wij hierboven. Kappeyne sprak dan moeten de minder heden maar onderdrukt, want zij zijn de vlieg die de apothekerszalf stinkende maakt. Lieftinck zei „De clericalen moeten zoeken een ander vaderland, waar de zon nog om de aarde draait." Levy riep uit Waar de o zoo liefelijke en verdraagza me verkondigers van onverschillig welke orthodoxie zich vermeten de hand naar den staatsteugel uit te strekkendaar voegt een onbewimpeld en krachtig grondwettelijk verzet. Verzet met het woord zoo het kan', met de daad zoo het moet." En de toongevende „Vrijzinnige" bladén maakten het niets beter. Het Handelsblad (3) bij v. verdedigde de geloofsvervolgingen van 1834 in heftige taal. De edele Christenstrjjder, mr. Isaak da Costa, gelijk Groen altijd bij benoemingen gepasseerdwerd eens door de Arnhemsche Courant een ellendeling gescholden terwijl de Gids, een echt liberaal tijdschrift, in 1854 dorst schrijven, dat bijbellezingen en psalmzingen slechts dweepzucht was en als een besmettelijke ziekte moest worden ge schuwd. De meest helderziende tijdgenoot van deze „Vrijzinnigen", die ook zonder deze uitspraken hun stelsel had doorzien de groote GrQsn van Prinsterer, heeft dan ook deze vrijzinnigheid Zie de Nederlander van 1 Juli 1852 met één pennestreek meesterlijk geteekend, toen hij schreef: „Elke liberale richting ontspruit uit dat vrijgemaakt zijn van hoog er beginsel het welk, in eigenaardige ontwikkeling, anti christelijk is niet alleen maar uitloopt op ongodisterij. „(Dat is en blijft nog altijd het diepver- foeilijke van der Liberalen vrijzinnigheid)". „Vrijgemaakt van hooger beginsel". Dat is „Vrijzinnig". O, gij die tot nog toe, als staatsburger, vrijzinnige begrippen hebt nagejaagd, ter wijl gÜ als lid uwer kerk, door het lezen van uw bijbel, het opgaan naar orthodoxe prediking, en het steunen der Evangeli- setievereeniging, den schadelijken invloed dier begrippen tracht te weren, wilt toch weten wat gij doet. Alle vrijzinnige theoriaën zijn tegen iederen positieven Godsdienst gericht, loopen nit op de ab solute sonvereiniteit des volks, leiden af van den weg tot het volksgeluk, druischen niet alleen in de gevangenis geworpen, omdat hy een oefening had geleid, maar zelfs geplaatst in een duister hok zonder stoel en tafel, en deBjjbel, dienhy mede had gebracht werd hem daarenboven nog ontnomen. 0 Zie zijne artikelen In het „Journal de la Haye, 1837. Bovenstaande herinneringen teekenden wij aan uitDe Graafschapper. Zie bjjv. het Hand b 1. van 1 Dcc. 1834. in tegen Gods Woord, voeren tot losma king van alle gezag en goede zeden. Ook in dezen geldt dat men niet God kan dienen en den Mammon. Wij zijn anticlericaal! De Midd. Crt. heeft aan De Volksstem na de haar toegediende afstraffing voor haar „beginselloos geknoei" onder meer geantwoord „De Volksstem beweert dat wjj in deze dagen ons beginsel in den steek laten. Op welke gronden steunt toch die beschul diging? Hebben wij ooit met onze demo cratische geToelons doen blijken dat wij ons anti-clericaüsme prijsgaven? Nooit van zijn leven want èn voor land, èn voor pro vincie, èn voor stad geldt bij ons nog steeds de bekende leuze, gegrond op de ervaring-: le cléricalisme c'est l' enne mi- De laatste woorden beteekenenhet clericalisme is de (eenige) vijand. Het is een gevleugeld woord van den revolutio nairen republikein Gambetta, wiens vroege dood onder meerdere onheilen allicht een groote ketterjacht op de „clericalen" in Frankrijk heeft voorkomen. Ziedaar de leuze der tegenpartij. Onze kiezers zijn thans gewr arschnwd. en niet alleen op Walcheren, maar ook op Tolen en Philipsland, op Zuid- en Noord Beveland, en in het kiesdistriat Hulst Alexander de Groote heeft eens zyn ge- heele koninkrijk voor een paard geboden. Een volksdichter, waaraan even groo te behoefte bestaat, als die welke de veroveraar toen had aan een paard, is vrij wat minder waard dan een paard. De redactie van het maandblad Tavenu biedt vijftig gulden voor den besten. Zij heeft een prijs van f50, een van f 15 en een van f 10 beschikbaar gesteld voor de beste of minder beste volkszan gen, omdat er zoo groot* behoefte aan is. Een koninkrijk of een tientje Het verschil is wel wat groot. Maar toen gold het een paard, nu slechts een volksdichter Er is eene beweging in den lande op touw gezet, om te geraken tot de instelling eener vaste commissie tot onderzoek van Kinderlectuur. In den laatsten tijd was de censuur onzer kinderboekjes aan wel wat slappe handen toevertrouwd. De uitgevers zenden hunne waar aan de redactiën van dag- en weekbladenen deze redactiën strijken het vonnis of zetten het stempel, al naar gelang de indruk is die na vluchtige lezing er van bij hen achter bleef. Kon er nu echter eene commissie be noemd worden, die opzettelijk *n met nauw gezetheid de copieën leest en haar oordeel met redenen omkleed aan de uitgevers zendt, dan konden deze heeren daar naar hun besluit om al of niet tot de uit gave over te gaan, bepalen. Zoo bljjven schadelijke persprodncten geweerd. Scha delijk voor de uitgevers, en schadelijk bovenal voor de zedelijke en Godsdiens tige vorming der jeugd. Of 't plan uitvoerbaar is zouden wij niet kunnen beslissen. Doch het plan zelf heeft onze sympathie. Den 8 Mei, a. zal in Krasnapolsky, Warmoesstraat te Amsterdam, om 11 uur een samenkomst gehouden worden, waartoe allen die 't met dit denkbeeld eens zyn, worden uitgenoodigd. Heeren uitgevers en opvoeders uit Zeeland mogen daar evenmin ontbreken. De Parijsche predikant Hirsch heeft Dinsdag te 's Gravenhage eene voordracht gehouden over de anarchie, welker leer stellingen hij terecht begroet als de vrucht van de ongeloovige wetenschap en alleen door de toewijding van het clristelijk ge loof te bestrijden. De Telegraaf geeft er het navolgende verslag van Hij schetste de leer van Renan, de pre diking van het dilettantisme, als de groote waarheid op philosophisch en moreel ge bied, die hij het zuiverste type achtte dier ongeloovige wetenschap, en bracht daarna zijn hoorders in de zitting der Fransche Kamer, waar de bom ontplofte en in de straten van Lyon, waar Caserio's dolk Carnot trof, volgens hem „la morale en action". De heer Hirsch geloofde niet, dat strenge wettelijke maatregelen veel zullen baten tegen de anarchie, daar de anarchie een geloof is, dat zijn aanhangers tot de wan hopigste uitersten in staat stelt en hen alles nit den weg doet ruimen, wat het bereiken van hun doel belet. Uit eigen endervinding deelde hij daaromtrent tref fende staaltjes mede. Zoo had Louise Michel, die hij persoon lijk had leeren kennen, liefhebben en be wonderen in haar familieleven, hem zelf verklaard, dat, hoe zij hem om zyn goede bedoelingen waardeerde, zij geen oogen- blik aarzelen zou hem ter dood te bren gen, als hij de uitvoering van een plan der anarchisten in den weg stond. Een jongmensch van goeden huize, die zich verbeeldde, dat de heer Hirsch hem eens een grooton dienst had bewezen, sprak hem te Genève aan en betuigde hem zyn innige erkentelijkheid, daarbij verklaren de anarchist te zijn. Nu kunt gij mij aangeven, zeide hij, maar dan teekent gij nwdoodvonis. Liter heeft de heer Hirsch in den man, die in de Madeleine door zijn eigen bom omkwam, dit jonge mensch herkend. Ook had hij een stervende vrouw op haar doodsbed geen andere bede hooren slaken, dan dat haar kinderen in de anarchistische leer mochten worden opgevoed. Wat baten, vroeg de heer Hirsch, dwangmaatregelen tegen zulk een fanatisme 1 Alleen de Christelijke leer kan redding brengen, niet een Christendom echter, dat bij den haard blijft zitten, maar een, dat tot het volk gaat, vol offervaardigheid en zelfverloochening, om verdoolden op te zoeken en terecht te brengen. Ook de anarchisten prediken hun evangeliede apostelen der Christelijke liefde, besloot spr., moeten optreden tegen de apostelen der vernieling met dezelfde kracht des ge- loofs, waarmede deze laatsten zyn bezield. De Standaard, na het lange epistel van de Middelburgsche Crt. in zake de Calvi nisten en haar houding tegenover de libe rale candidaten, gelezen te hebben, heeft hierop het volgende aan te merken. Al dieper er in. De Midd. Ct. werkt er zich al dieper in. Ze heeft nu afgewacht, wie van liberale zijde candidaat zouden gesteld worden en bevonden dat de kleur van dit stel man nen grauw conservatief, op het donker bruine af is. Toch acht ze dat voor dit stel mannen, al wie conservatief, liberaal en radicaal is, in het vuur moet. Alzoo weder het oude Coterie-spelletje. En dit kan ditmaal, zoo oordeelt ze, want, al heeft het grauwe element ditmaal in het stel candidaten de overhand, ze hebben beloofd een liberaal voor de Eerste Kamer te zullen kiezen. En dat is hier hoofdzaak In nog andere quaestiën zich bij de Pro vinciale Staten te verdiepen ware on- practisch. Daar doet de Midd. Ct. niet aan. Met uw welnemen. Daar doet ze wel aan, zoodra het er op aSn komt, om by diezelfde provinciale stembus de Calvinisten zwart te maken. Dan haalt ze er al de volksbelangen bij, en vertelt op hoogen toon, dat de Calvi nisten voor die volksbelangen niets doen, en als ze er nog eens over praten, enkel uit egoïsme zoo wat mêeleuteren. Dan worden er de graanrechten bij ge haald. Dan komt er de doleantie hij te pas. Dan heeft ze voor De Nederlander van den heer Lohman een goed woord over, in de' stille hoop van enkele kiezers van de fractie Lobman op haar candidaten te laten stemmen. Ja, dan kent ze eigenlijk onder de Cal vinisten maar twee mannen, die ueleenS opkomen voor de volksbelangen. En wie dat zijn In de eerste plaats de heer Staalman, en dan nog zekere heer Van Alpben. Staalmau is dus eigenlijk de eenige die ets beduidt, maar toch, ook die brengt iweer niets, om heel andere redenen, die ze liefst verzwijgt. De redactie van de Midcï. Ct. heeft dus twee preeken in haar zak. De eene om te betoogen dat bij de Pro vinciale stembus op de andere volksbelan gen niet behoeft gelet te worden. De andere dat bij de Provinciale stem bus juist op die andere volksbelangen de nadruk moet worden gelegd. En dat preeken beurt om beurt van ja en ueen moet wel, want alleen zoo is het praciisch. Practisch, wel te verstaan, om, met ver loochening van beginsel en logica, de meeste mannekens te lokken op haar candidaten. 3 Mei '95. Bij Kon. Besluit is een buitengewone subsidie, ter tegemoetkoming in de kosten van liet lager onderwijs toegekend aan de volgende gemeenten ten bedrage vande achter elk vermelde som: Burgli f1150, Klinge f 4800, Kolijnsplaat f 500 Ellewouts- dijkf950. Hengstdijk f 750, Krabbendijke f 1800, Nisse f 1200, Overslag f450. Philip pine f 1200, Serooskerke (Schouwen) f 500 St. Jansteen f800, Stoppeldijke f1750, Waarde f 1300, Westkapelle f 1600, Ierseke f3000, Zuiddorpe f825. Overgeplaatst de officieren van ge zondheid der le kl. J. H. Teeling van Middelburg naar Gouda, W. H. L. Bor- gerhof Mulder van 's Gravenhage naar Middelburg; en die der 2 kl. H. W. Boele van Utrecht naar Vlissingen. B. P. Visser van Vlissingen naar Amsterdam en N. Sohrij- ver van Utrecht naar Middelburg. Naar het Vad. verneemt, is een wets ontwerp tot afschaffing van de betaling der gerechtskosten door de veroordeelden in strafzaken by liet dep. van justitie bijna gereed. Het is nog door den minister Smidt bewerkt en is thans met het advies van den Baad van State teruggekomen en in nadere overweging genomen. Naar wij van welingelichte zijde ver nemen, zou de stand der werkzaamheden er weinig toe leiden om reeds thans de meening uit te spreken, dat de Raad van State reeds binnen zulk een kort tijdstip met zijn advies gereed zou wezen, dat de Tweede Kamer bij haar wederbijeenkomen het kiesrecht-ontwerp gereed zou vinden. Tel. Mej. M. P. Van Bezooyen, sedert 1 Augustus 1893 vroedvrouw te Wanneper- veen, is als zoodanig benoemd te Stad aan 't Haringvliet. Roti. Nbl. Vaccine en Homoeopathie. Het Homoeopatisch Maandblad bevat op dit punt in den laatsten tijd belangrijke mededeelingen van haren buitenlandschen correspondent dr. J. V. Een der door hem, met goed gevolg, behandelde ziektegeval len bij een slachtoffer der vaccine, achten wij merkwaardig genoeg om het hier mede te deelen. „Mejuffrouw N. zoo schrijft dr. V. werd deu 16 Mei 1883 tot mij gebracht in den volgenden toestand In :t oog val lend sterk gewelfd verhemelte de linker gezichtshelft naar links vertrokken, zoodat de mond scheef staat. Spraak zeer gebrek kigzïj kan geen enkel woord duidelijk

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 1