NIEUWSBLAD R ZEELAND. lo. 64. 1895. 3)ontfetiftt(j 28 Mniati. flegenife faarganij. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT PRIJS DER ADVERTENTIËN G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. Aan de miliciens lichting 1895, Gemengde Berichten. UITGAVE VAN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. en Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel Enkele nummers0,025. meer 10 cent. Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Waarde Vrienden Als gij straks in dienst gaat, wilt dan van een vriend die ook gediend heeft, de navolgende wenken meenemen. Hebt gij het voornemen om uw chris telijk geloof voor een jaar aan den kapstok te hangen, nu gij in dienst gaat? Onder zoek dan wel of uw geloof ook een geloof van valsch allooi zou kunnen zijn. Daar aan herkent gij de echtheid van uw ge loof, als gij er desnoods ook mede de ver drukking in wilt. Is het maar een over geleverd-, een historisch-, een tijdgeloof, het zal de stormen van het kazerneleven niet kunnen doorstaan, is te vreezen. Dat vermag alleen het geloof van Hebreeën XI. Leest dat hoofdstuk nog eens met vers 1 van hoofdstuk XII uit den Hebreeën brief er bij. Gaat met een biddend hart naar de ka zerne en zorgt dat gij een goede dosis ge duld en zelfverloochening bij u hebt. In de kazerne heerscht nu eenmaal een andere toon dan bij moeder thuis. Korporaals en sergeants oefenen zich te Kampen reeds in het aanslaan van een toon. Een korporaal van ,vijftien jaar, bij wien de stemverwisseling nog niet plaats had, tracht reeds de basstem van den flink gebaarden sergeant-majoor aan te nemen. Commandeeren is de lust en het leven vwn deze heeren. Ook zelfs de geringste diensten, die gij hun desnoods zoudt kunnen weigeren, bijv. hun schoenen even te poet sen, of een bakje water voor hen te halen, worden uj door hen „gecommandeerd". En allicht doet hier of daar een oud gediende of plaatsvervanger hieraan mee; maar dat is geen zorg. Van hem wordt het u spoe dig genoeg duidelijk dat 't een ijdel roe pen is. Maar op verschillende commando's en commando-achtige opdrachten moet gij re kenen. Laat; ik u mogen raden dat gij die zaken niet al te erg opneemt. Zij zijn niet zoo bedoeld. Die korporaal is zoo kwaad niet, en die sergeant zal u ook wel spoedig zijn beteren achtergrond toonen. Weest gij slechts bescheiden en dienstvaardig, zonder slaafs te kruipen voor deze meerderen. En als de dienst het vordert, zult gij de be velen, ook van den geringste onder hen, ftipt opvolgen.' Weest er echter op bedacht dat gij niet behoeft gerevaccineard (heringeënt) te worden, als gij het niet hebben wilt. Er bestaat een ministriëel besluit van den minister van oorlog vam Nov. 1882, waarbij bepaald is dat de miliciens niet be hoeven gerevaccineerd te worden zonder hun eigen toestemming. Dat moogt gij dus weigeren. Alle andere zaken, waarvoor gij aantreden moet, moet gij u aan onderwerpen. Wat de huiselijke dingen in de kazerne aangaat, ik raad u dat gij maar net doet alsof gij thuis waart. Gij knielt voor uw krib of op uw stroozalc, als gij ter ruste gaat, gij bidt even voor gij eten gaat, gij dankt en doet uw morgengebed, leest uw bijbeltje of welk chr. verhaal gij wilt; hangt uw kalender op en gebruikt dien, alles zooals gij gewoon waart. En zegt het maar royaal, als ze er aanmerking op maken, dat gij een knikker, een fijne, een Scholteaan, een Afgescheidene zijt. Weest eerlijk en behandelt uw gebed, uw gods dienst, uw bijbel niet als contrabandals smokkelwaar. Er zijn vele jongelingen, voorgangers en voorbidders in hunne Vereenigingen, die zich het Evangelie van Christus schamen, zoodra zij in de kazerne komendie hun bijbel heel besmuikt en daarna in het ge heel niet meer inzien om ten slotte onver schillig te zijn of mee te doen met de spotters. Iedere christen-jongeling die in dienst gaat, behoorde Psalm I van buiten te kennen. Als gij in de kazerne zijt, zult gij u verwonderen, er zoo weinig jon ;ens uan t,e treffen die bidden, die in den bijbel lezen. Dat is de valsche schaamte. Bedenkt, in welke kazerne gij ook zijt, dat gij woont yi een Christenland, dat al de jongens met wie gij verkeert, evenals gij, op een enkele uitzondering na in den «aam des driemaal Heiligen gedoopt zija; dat velen hunner niet zonder indrukken zijn of geweest zijn dat velen een ehristelpke opvoeding, hetzij thuis, hetzij op school, genoten hebben dat velen een vrome moeder of een ge trouwen vader hebben, hetzij hier of in den hemel; dat onder hen ook nog menig kind des gebeds is; dat allen nog eene consciëntie hebben; dat allen sterfelijke, nietige menschen zijn die u niets maken kunnen, zonder Gods wil. Weet en herinnert u dit alles goed, wanneer gij zult hebben te getuigen tegen het spotten en vloeken, tegen lichtvaardig zweren en het uitspreken van geraeene taal. Kunt gij dit niet met een beroep op Gods Woord, beproeft het dan met de vraag of hunne moeder of zuster dit hooren mag. Bescheiden doch flink moogt gij getuigen. Niet Gods Woord te koop dragen. Het zaad wordt niet in de lucht, maar in de aarde geworpen. Het licht behoort niet onder de korenmaat maar op den kandelaar; doch ook niet voor het raam of op de dakgoot, maar op de tafel. Niet onder de korenmaat. O gij, die de gave om anderen te vermanen, ontvan gen en al zoo vaak in beoefening gebracht hebt, legt nu uw talent toch niet in een zweetdoekgij zoudt met uw talent ten verderve varen. Verstopt u toch niet en houdt u niet laffelijk van verre, waar het plicht is op te treden voor de eere van uw Koning. Een hond zegt Calvijn blaft nog als zijn meester aangerand wordt, en zoudt gij zwijgen of meedoen als men uw Meester smaadt Ik ken een milicien die een zijner ka meraads een pak slaag gaf, dewijl deze zijn pannetje met rats wegstopte, terwijl de milicien voor zijn eten bad. Voor zoo een heb ik toch meer respect dan voor een die niet voor zijn geloof uitkomt, hoe gebrekkig dan ook. Wilt echter niet als hervormers de ka zerne binnengaan, niet het air aannemen van een dominé niet preeken gij zoudt schipbreuk lijden; gij zoudt u eene ne derlaag berokkenen. Bedenkt dat ieder mensch eene roeping te vervullen heeft, maar dat gij niets te maken hebt met de roeping van anderen. En voorts schikt u in de zaken, zooveel mogelijk. Schrijft niet te spoedig brieven met klaagliederen aan uwe moeder. Houdt uwe klachten in de pen tot na den recrutentijdwant dan is uw moeilijkste tijd al voorbij. Eerst dan kunt gij van het kazerneleven een voorstelling geven. Weest voorzichtig in de keuze uwer naaste vrienden. Niet altijd vindt ge on der de christelij ksten de getrouwsten, de hulpvaardigs ten doch gij moogt het van hen in de eerste plaats verwachten. Is er eene Christelijke Jongelingsvereeniging in uwe garnizoensplaats, sluit u daarbij aan of gaat er in ieder geval heen; zorgt, als uwe zaken in orde zijn en gij geen dienstwerk hebt, dat gij het Militairen Tehuis bezoekt. Daar hebt gij eene vrien delijke vergoeding voor het gemis der ouderlijke woning. Daar is veel dat u zal aantrekken. Lokt er ook anderen heen. In éen woord weest een zegen en de Heere zij met u. Uw Vriend VERPEN. De Dell Ringers Ge zit in een zaal, en tuurt op een tafel, die op een verhevenheid staat en bedekt is met een aantal handschellen van ver schillends vorm en grootte. Achter de tafel verschijnen vijf heeren in zwarten rok, ieder met een bepaald ge tal van de handklokken of schellen vóór zich, waarvan zij hier en daar er nog een enkels verschikken of van plaats doen veranderen. Een andere heer, die hen begeleidt, stapt naar voren en kondigt aan, dat nummer één van het program zal worden gespeeld. Op eens hoort ge de tonen van een inarsch. Geen krijgsmuziek, zooals de militairen maken, wanneer ze voorbij uw huis komen om een promenade te doen. Ook niet de korte, afgebroken klanken van de piano, die ge zoo dikwijls, of ge wilt of niet, moet aankooren. Maar heldere vloeiende geluiden, klankvol en zuiver, als op zachte duivenwieken hoog uit de lucht naar be neden gezweefd. Het geluid houdt aan, lieflijk en vroo- lijk, rythmisch en spelend, rijzend en dalend, al naar het gevoel dat den componist bewoog, toen hij het stnkje schreef; en als het ver stomt, beseft ge dat ge wat moois habt gehoord 1 Wederom gaan de klokken door de han den. In droomende stemming scheept uw ziel zich in op de noten der gavotte „El- sinore" die nu wordt gespeeld Wat is dit voor muziek? vraagt gs u zeiven onder het hooren. Zijn het zilveren akkoorden in de lucht, door een kunstige hand opgevangen, en in een nieuw uitgevonden instrument onder bereik van uw gehoor gebracht Nog peinst ge wat het wezen mag maar reeds heeft een der spelers een voorwerp, waarvan ge den naam niet weet, naar voren gebracht, en is begonnen met kleine hamer tjes in de hand daaraan geluiden te ont lokken, dartel, huppelend en zwevend, inderdaad een „combinatie van wind en snaren." Hoor! Daar vangen de Engelsche dorps klokken aan te luiden. Zoo hebt ge 't gehoord des Zondags te Edinburg, wanneer tegen kerktijd, des mor gens om elf uur, de breede straten vol „opgaande" tempelgangers waren, en elke kerktoren van de aan kerken zoo ryke stad mee inviel in het koor. Geen statig gebombam, als waarmee vroeger ten onzent het klokgelui waar schuwde dat het kerktijd wasmaar liefe lij ke, dooreen spelende hooge en lichte ge luiden, alsof bevriende geesten boven de hoofden der kerkgangers hen bij voorbaat met orgel-preindiums van het bovenste kla vier kwamen begroeten. Het suist en ruischt als lichtbewogen gebladertenu en dan vangt ge een brokstuk op van een be kende melodie O suist voort, liefelijke klanken; wint de harten voor deze Zondagsmuziek tot dat ook bij ons de zwijgende kerkgang weer verandere in een vrooiijke rei en de ont boeide kerkklokken den Rustdag weer mo gen inluiden met hun metalen gezang Wat is dat? „Big Ben" te Londen heeft met zijn zware ernstige stem vier uur ge slagen en door een koor van jongeren om hem heen wordt nu zijn geluid opgevan gen, om wat hij gezegd heeft met lichter, hartverheffende akkoorden te varieeren. Als „Big Ben" met zijn kameraden heeft uitgesproken, hoort ge sledebellen nit Cana da. Een der heeren in club-costaum, zooals dat in Canada op de lange ijstochten ge bruikelijk is, geaccompagneerd door de piano, rinkelt en belt, belt en schelt dat het een aard heeft, en het geheele publiek is onder de illusie. Het zit niet meer in de zaal, het zit in de slede en hoort de paardjes lustig draven op het melodisch gerinkel der bellen. Nu zingt een der heeren: „Chime again Chime againbeautiful bells", met een zachte weemoedige stem een dier gevoel volle Engelsche liederen, die de teedere poëzie van de vriendschap en huiselijke herinneringen in het leven houden en dat ongetwijfeld door deze klokkenmuziek ge ïnspireerd is. Karakteristiek schoon is ook nogLittle fisher maidenen niet minder „The last chord", waarin tweeëntachtig klokken wor den bespeeld Ge zijt onder dit alles te moede, alsof ge bezig waart een rondreis te maken door een nieuwe muzikale wereld. Ge hebt een diep gevoel alsof een onzichtbare hand teedere, diep liggende snaren in uw binnenste had geroerd zonderdat ge zeggen kunt, wie of wat het eigenlijk heeft gedaan. Strikt genomen is dit ook niet het geval. De oplossing is veel eenvoudiger. Ge zijt onder de bekoring eener ongekunstelde, zielvolle muziek. Ge hebt een uitvoering van de Royal Hand-Bell Ringers bijge woond. En terwijl ge instemt met het woord van 'nartelijken dank, door een der aanwezigen tot de vijf heeren in zwarten rok gericht, verrassen zij u nogeens voor het laatst, door „zuiver als glas, lieflijk als „wind en snaren", met het „Wien Neerlandseh bloed" aan hunne klokken ontlokt, de „performan ce" te besluiten. Wij konden de verzoeking niet weerstaan bovenstaande keurige reflectie op de uitvoe ring der Klokkenspelers die immers ook op Walcheren hunne kunst getoond hebben uit de Nieuwe Prov. Gron. over te nemen. Dezer dagen werd beweerd dat de heer Lohman sinds 1888 van zijn standpunt in zake Graanrechten is teruggekomen. Of schoon de bewering wel op ietwat lossen grond rust, zou een dergelijke verandering van inzicht, waaraan ieder gewoon men- schenkind, die er nog eigen denkbeelden op na houdt en de studie niet verzuimt, blootstaat, geen verwondering behoeven te wekken. Doch wel verdient bewondering de vlugheid en vluchtigheid waarmede mr. Treub, een leider der radicalen, schij nt van inzicht veranderd te zijn. In het Sociaal Weekblad van 29 Decem ber schrijft hij „4e. Volgt uit de omstandigheid dat graan rechten op zich zelf beschou ivd een kwaad, en uit een zuiver fiscaal oogpunt bekeken, een onding zijn, dat er geen voordeeltje voor de schatkist mee beoogd mag worden. Zuiver als belasting opgevat, behooren zij tot de slechtste heffingen die denkbaar zijn; de motie van den heer Dobbelman is daar om, naar mijn oordeal, niet alleen onaanne melijk, omdat hjj er de industrie heeft bij gehaald, maar vooral ook omdat lijj „in het belang der schatkist" invoerrechten op graan zou willen heffen". En thans schijnt mr. Treub het tegen overgestelde voor te staan. Althans de Boodschapper van 23 Eebr. meldt: „Treub trad, tot veler verrassing, op als kampvechter niet zoozeer voor de motie of voor de protectie als wel voor graan rechten uit een „fiscaal" oogpunt. De „Stand aard" bewoog zich ongeveer op dezelfde lijn". SNIPPERS. Nog grooter. Er zijn volken die het verleden schijneu te vergeten er zijn ook volken die elke verandering haten tot de eersten te behooren is een ongeluk, tot de laatsten te behooren is een nog grooter ongeluk. Gelijkheid. De gelijke verdeeling der geluksgoederen bestaat werkelijk,meer dan men denktde genietingen der fortuin schijnen het voorrecht van den eenen, ter- wjjl lijden en kommer het erfdeel zijn des anderen maar de vrees huisvest bij de rijken gelijk de hoop bij de armen, en dit maakt eene soort van gelijkheid, die echter de meeste menschen niet kunnen gevoelen, omdat zij het lot slechts van éen kant weten te bezien, en niet met het oog des geloofs. Raad en voorbeeld. Wie goeden raad geeft bouwt met éene hand die aan goe den raad een goed voorbeeld paart, bouwt met beide handen maar hij die goeden raad en een slecht voorbeeld geeft, breekt met de eene hand af, wat hij met de an dere opbouwt. Zorgen. Wat helpen ons die zware zorgen Wat helpt ons al dat wee en ach Wat helpt 't, dat wij eiken morgen Steeds opstaan met een nieuw geklag We maken onzen zwaren strijd Slechts zwaarder door de treurigheid. Ziel zie naar boven doe liet snel En roep de wereld toeVaarwel -E F FATH A- De heer L. C. Oranje te Leiden schrijft ons onder meer bet volgende: „Op de laatst gehouden Algemeene Ver gadering van Effalha" werd besloten, dat aan mijn adres busjes zouden verkrijgbaar worden gesteld. Het doel, waarmee dit besluit genomen werd is nog al te begrijpen, n.l. om een uieuw middel aan te geven, waardoormen „Effatha" steunen kan. Voor andere doeleinden wordt jaarlijks door het plaatsen van busjes heel wat bijeengebracht. Onze busjes zagen wij gaarne geplaatst op catechisatiën en scholen, maar ook bij par ticulieren. Ook jongens en meisjes, die elke week of om de 14 dagen bun busje zouden willen presenteeren aan hunne oude en jonge kennissen, willen wij gaatne er van een voorzien. In de laatste 14 dagen werden er 10 aangevraagd en aan de op gegeven adressen afgezonden. Wie zal dit goede voorbeeld volgen? We willen daar mee niet zeggen, dat ge bepaald bij ons een busje moet aanvragen, daar zijn er ook, die zelf een busje aangeschaft hebben en daarin óf voor Effatha" óf voor de „Noodkas" giften verzamelen". Onder de giften die dit jaar voor „Effatha" inkwamen, treffen wij o.a. aan: door J. J. v. d. Ouden te Ter Neuzen, collecte Kerst feest Zendagstchool f22.20; en door id. A. Dooru te Axel f 1 en voor het kind van de zwaar beproefde weduwe kwam o. a. in van J. Donner te Goes f5 en van A. B. te Kr. f 1. Mogen wij Effatha in de liefde en het aandenken der christenen aanbevelen. Voorzoo ver noodig zij herinnerd dat Ef fatha eene inrichting is voor doofstommen onderwijs op gereformeerden grondslag; waar onze doofstomme kinderen voor hunne maatschappelijke roeping worden hekwaamd en bekend gemaakt met den eenigen Naam onder de hemelen gegeven tot zaligheid. Te Goos tracht men een coöpera tieve slagerij in 't leven te roepen. Door het storten van f 30 in eens wordt men lid. Uit de leden wordt eene commis sie benoemd, die belast is met het weke lijks opnemen der kas. Van het gestorte bedrag genieten de leden 4 percent rente. De leden-afnemers genieten bovendien 70 procent aandeel in de netto winst over het door hen gekochte vleesch. Het bedrag van het door ieder gekochte bljj kt natuur lijk uit de rekening, welke rekening voor af door eene afzonderlijke commissie uit de aandeelhouders is onderzoeht. De leden hebben eene maand crediet dat tot drie maanden kan worden verlengd. Ook afnemers, niet-leden deelen in de winst, maar zij moeten vooraf hi*i verlan gen daartoe te kennen geven en minstens 75 kilo per jaar uit de slagerij betrekkeu. In dit geval genieten zij 30 pCt. in de zuivere winst. Aan niet-leden wordt geen crediet ver leend; maar allen, leden en niet-leden, krij gen 2Va cent terug van eiken halven gul den, dien zij contant betalen. De ondernemer is jde heer G. A. Weide die zich met de administratie belast, ter wijl een slager het overige der onderne ming op zich heeft genomen. Arnemuiden. De uitslag der ver kiezing voor een lid van den gemeenteraad alhier is dat uitgebracht zijn 80stemmen. Hiervan verkregen: dhr. J. Wisse 36 en dhr. A. Joosse 22 stemmen, zoodat herstem ming tusschen bovengenoemde heeren moet plaats hebbende overige stemmen waren over verschillende personen verdeeld. Bij kon. besluit zijn benoemd in het bestuur van den Mariapolder (Noord-Beve land) tot dijkgraaf J. Marcusse Mz. en tot gezworenen D. de Regt en A. van der M; as.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 1