CHRISTELIJK- N1EUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. 105% 69% _m VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De Sociale Roeping van het Christendom. Gemengde Berichten. elburg. Amsterdam, 12 Februari. Uaatsheningen. W. S. dito dito ;iën inp 1876 -93 1888 62-81 m. Lamaii leen. ei Not. f 1000 sbr.-Aug. an.-Juli >ril-Oct. Vorig 2% 93% It 8 101% 1011/ 3% i0!»/, 1011'I 3i/a 101% 101sa 5 103 1013/1 4 101V. 1011/* 41/a 103 /4 83% 80 88 81% 82% 82% Schatk.1844 '63-84 m. ««up. 3 met ticket 3 nl>. 1880 822. Serie '54 o 125-625 Z.R. 4 tsehild 9 bij Hope 0 bij Roticb, '67-'69 0 Lat 100 ;n. 1884 erp. Sch. C. L. 88 •io D. C. 80 76 1883 081. id. '83 1888 1389 102 9t 26% 25% 5% 71% 6 124 5 72Vs 91% 9b% ®8% 81% 79 90 81 81% 81% 1011/8 ®8% 25 73% 123 70 97 98 4 4 ion/s lOi// 101% 10 6^ 3* - 10# 71% 94% 98% 2«% 29% 52 94 26% 2»% 81 7»% 71% 75 49 41% 1041/, 105 7» 72 4% 78% 4% 79% 4 74% f/i 15% 6 49% 4 44% 0» Stedelyke Leeningen 100% 180% 886 8% 100% ioo% Financiëele Ondernemingen, i. Aand. id. nk Pdbr. dito Pdb. dito :enl. Aaud. r. Pdb. lelde" A. Aaud. Oblig. 'aadb. Aaud. )kl. ad. 1. Ad. db. Aand. dit* Pandbr. dito Ipw. Aand. Oblig. >bl. and. Ï50-1000 75/80 89. lito Ir. A. iauiaa. f. O. 1893 nd. aid. 125 Obl. I )bl. OOI 4 lil 88% 173 4% 4 102% 4% 4 1017/8 65 4% 102% 4 101% 3% 130 4% 108 _4% 105 147 4 104 4 107% 107% 4% 102% 27% 4 «0% 212 li 4% 102% 15 1& 3 5 - 4% 997/, 99 O. 625 Oblig. -N.C.T.O ifia to Oblig. >1.' to ;o H. Oblo. dito T. A. Aand. goud t. A. Ad. Ad. Obl. C, T. A. Oblig. C. T. A. )U. Dial. 166 8 98% S% 96 3% 101 22 181% 59% 5-% 8 51% 145 182 4% 99 4 3»% 3 65% 6 101% 4% 99% 102% 108% 98 105% leei/a •«Va •7% 977/, 1 13% 100% 14 102% 1007/g 57 110% - 15% - 85% 4 1007/8 - «1% - 10% - 20% 6 98% 101 102% 104 101% 102% 87 97 Vt 18% 100% 51% 116% 108 6 1128, i 9 102% tgmaattthappyen. aai. blig. dita Aaad Oblig. 4% ïie-Leeningen. 210 100% 1007/g 91% _'8 58% 102% f 100 100 8 8 i is Aand. 7 7r. 100 27L 100 21/* fl- 100 250 4 5 100 a 100 5 Z. K. 100 5 100 Ut. 100 400 .118% - lC97/g HO 108 84 104% 104% 1QS% 126% 128 128 la 2% 1581/* 1441/2 151 147% 146 63 »A2 30% '*4 Ho. 59. 1895. Satecifag 16 leficttaci. Hegeiufe laacgang. blkkn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. pf 0,95. Enkele nummers0,02 5. UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij dit nummir behoort een bijvoegsel. ii. Om dan broeder te helpen en nood en ellende te bestrijden zoo gaat Harnack voort heeft de kerk van den beginne drie middelen gebruikt en die ataan haar nog ten dienste. Z\j; zijn gericht op dsn enkelen persoon, op de kerk en op de natie. Die middelen zijn scherping der gewe tens ontwikkeling der plaatselijke gemeen te protest bij de overheid tegen nationale zonden. Daar moeten zijn krachtige, wederge borene, zelfopofferende personendoor den band der liefde tot een broederlijke ge meenschap vereenigd; en door een reinen "wandel aan die buiten zijn ten voorbeeld strekkend. De eerste christenen mogen de kerk van onzen tijd ook hierin ten voor beeld zijn, dat zjj bij niet-christelijke Over heid en Maatschappij nooit hebben aange drongen op otconomische hervormingen maar op wegneming van grove openlijke mis bruiken. Instellingen als bijv. de slavernij hebben zij niet aangetast, wel die zonden en schandelijkheden, welke ook een Griekscb ef Romeinseh geweten als zoodanig veroor deelden. Als daar zijn ontucht met den aankleve van dien. Maar is dan het christendom in zijn ge schiedenis neoit voorop gegaan bij (econo mische hervormingen Het heeft de ge moederen voor groot» maatschappelijke om keeringen voorbereid, de nieuwe zedelijke eischen die deze stellen te voren beseft en het aanknoopi.igspunt gekozen om er zijne krachten op te richten. En dat is genoeg. Een Godsdienst die h»t het heil der ziel ten doel heeft, kan slechts achter de ver andering van aardsche verhoudingen aan komen; en is niet geschikt (economische ontwikkelingen te leiden. Maar van deze wet is misbruik gemaakt. Reeds Jacobus klaagde over hen die den hongerig denden broeder afscheepten met een beroep op zijn zieleheil. Daarom had dit Rustige, dit conservatieve element in den slechten zin het Radicalisme ten gevolge dat van gelijk •p deelen droomde. Het een sluit op het aader. Over dit Radicalisme leze men vooral wat de schrijver hiervan zegt „Als een schaduw heeft het, uit de oude wereld komende, phantastische denkbeeld van e»ne communistisch» ordening der maat- FEUILLETON. Een Dorpsdokter uit de vorige eeuw. In de eerste helft der vorige eeuw leefde te Biggekerke meester Tobias de Potter, die, zooals wijlen zijn vader Michiel de Potter 't beroep van chirurgijn uitoefende waaraan destijds vooral dat van barbier en haarsnijder verbonde* was. Onze mees ter Tobias sohijnt echter bij scheermes en laneet nog geen genoegzaam bestaan te hebben gevonden, althans hij hield herberg en versmaadde geenerlei middel, om dez» laatste broodwinning zoo profijtelijk te maken als hem mogelijk was, Dit bracht hem meer dan eensin moeielijkheden met den k»rkeraad, die, met den professorszoon Ds. Johannes Regius aan 't hoofd, stipte- lijk toezag op den wandel der leden. En toch was 'tin de Potters belang met de- miné en kerkeraad op goeden voet te blij ven immers hij was ten deele van hen afhankeljjk. In 't begin van 1734 hadden beide party ea een contract gesloten, waar- bg meester D» Potter aannam voor 7 pond Ylaamseh per jaar bij alle armlastigen, „'t zy groot of klein, jong of »ud te cu- reeren en genezen alle ziekten», krankheden, wonden en breuken aan eenige ledematen des lichaam», dat Godt verhoeden wil, en verder den baardt te scheeren van alle manspersonen, die op den armen zyn ver vallen, haar hayr te snijden, alsmede van schappp de kerk begeleid op haar weg' Verbonden met gedachten van ontvluchting aan de wereld gold zy voor de beste op lossing van de evangelisch-sociale roeping en verklaarde den oorlog aan de trage on verschilligheid. Naïef voorgesteld, nooit werkelyk doorgevoerd of uitvoerbaar, heeft deze gedachte deze verdienste gehad dat zp de luie christenen wakker schudde, op merkzaam maakte op de gebleken der be staande maatschappelijke ordeningen en het strenge eigendomsrecht verzachtte. Maar hare nadeelen waren grooter.Waar het kwam tot eene poging om haar te verwerkelijken; of ook maar gehoor voor haar te krijgen, daar heeft zij het oog voor de eerste een voudige roeping en het bereikbare verblind, daar beeft zij het werk van eenvoudige persoonlijke barmhartigheid altijd gering geschat tegenover hare instellingen die, naar het heette, alle ellende zouden over winnen daar is zij ten slotte omgeslagen in haar tegendeel en heeft de religie ge profaneerd door haren „hemel op aarde". En let ook hierop. „Daarbij, de eeuwen der kerk waarin de theorie het meest tot |het communisme naderde, waren in de religie de zelfzuch- tigste. Want by na nooit is broederliefde het sterkste motief geweest, dat tot com munisme bracht; maar nu eens was het een ontvluchten aan de wereld, dat toch eigenlyk niet samengaat met zorg voorden naaste, dan weer een verlangen naar aard sche welvaart, die zichzelve bedroog met de illusie, den hemel op aarde te brengen". De schry ver komt nu op de geschiedenis. Hij waarschuwt dat onderscheiden word» tusschen woorden en dadenin de theorie, in de levensopvatting der christenen waren conservatieve «n radicaleelementen gemengd; beurtelings de een en de ander den boventoon voerend. Over het geheel was het echter niet de radicale opvatting die naar het nieuwenaar het naderend wereldeinde ge richt, de gemeenschap van goederen zocht; maar de rustige, de quiëtistiache riohting die heerschte. In den hoofdstroom der kerkelijke ontwikkeling is veeleer alles in den besten zin des woords nuchter. Iu een brief van de Romeinseh» gemeente aan de Corintisch» staat onder meer: „Heil moge onze geheel e gemeenschap vinden in Jezus Christus, en ieder schikke zich onder zijnen naaste, naar de genade gave, die den naast» toebetronwd is. De sterke verwaarlooze den zwakke niet, de zwakke eere den sterke. De rijke onder- «teune den arme, en de arme danke God dat Hy hem iemand gegeven heeft door alle kinderen, die op onzen armen zyn vervallen". De kerkeraad zou bg zware wonden „oud linnen, bezorgen, om er win delen van te maken" en zou extra vergoeding geven, zoo onze ohirurgyn meer dan een uur buitan 't dorp patiënten t» bezoeken had, „dog alleen voor het loopen". Alle materialen had hg zelf te leveren. Dat er armlastigen verder dan een uur buiten 't dorp konden wonen, waarvoor de diaoonie van Biggekerke te zorgen had, ofschoon de gemeente zich toen, evenmin als nu, zoo ver uitstrekte, vindt zjjn verklaring hierin, dat allen, die op een plaats geboren waren, ze mochten er blyven wonen of niet, ten laste der diaconie van die plaats bleven. En voor 't gaan, meer dan een uur buiten 't dorp, mocht meester Tobia» ook wel een extraatje hebben, want de wegen waren veelal zoo slecht, dat men te winter alleen op 't dorp huiihezoekkondoen(gelgk zulks nog hier ea daar gescniedt), en zelfs daar was de weg „door regen »n slik zeer on- gemakk»lik, voornamelijk in de duistere avonden", zooal» Ds. Regius klaagt. Later vernemen we intuuchen, dat meester De Potter in een nieuw contraet moest be willigen, waarbij zyn salaris tot 4 pond Vlaamsch v»rlaagd werd; in aanmerking werd genomen, dat 't aantal armlastigen zeer gering was. Was 't dan, in een jaar of drie, sedert 't eerste contract verloopen, zoo sterk verminderd? of had de dokter wien zijn gebrek weggenomen wordt. De wyze toone zgne wijsheid niet in woorden, maar in geede werken. De ootmoedige pry ze zichzelven niet, maar late het aan anderen over van zgnen ootmoed getuige nis te geven. Wie ongehuwd leeft pronke daarmede niet, maar erkenne, dat een an der hem de macht tot onthouding heeft verleend." Dit geldt de eerste eeuw. En zoo gaat de sehryver de kerk na van alle eeuwen. Wij hopen hierop terug te komen, doch om den lust tot kennismaking te prikke len, laten w» hier, uit den verderen inhoud, volgen de redenen, waarom volgens Harnack de sooiale taak der Kerk in het heden nieuw en meer brandend is dan in het verleden. Niet zegt hg omdat armoede en ellende grooter zijn dan vroeger niet, omdat offervaardige en bekwame helpers minder talrijk zijn dan vroeger, maar: 1. Omdat wy niet meer te doen hebben met stande», die onder voogdg staan, maar met gelijkgerechtigde, doch ten deel» hulpe loos e en e»n zeker» mate van beschaving gemeengoed is geworden. 2. Omdat plicht en geweten in betrek king tot de welvaart van alle leden der maatsehappij meer gescherpt zgn dan vroe ger, en omdat wg in geheel and»ren zin dan vroeger armoede c ellende hebban leeren kennen als een groot zedelyk ge vaar, maar tevens hebben begrepen, dat zonder voorkomende maatregelen niets af- doenée kan worden verholpen. 3. Omdat wij overal de groote macht der wereldhuishouding voor ons zien, die alles in zich opneemt, alle overgeleverde verhoudingen oplost en vervormt en bet maatschappelyk bestaan van geheele beroeps klassen voortdurend met onzekerheid be dreigt. 4. Omdat wg niet meer alleen staan tegenover naïef-communistiiche ideeën, maar tegenover wetenschappelyk ontwikkelde, op den grondslag der materialistische we reldbeschouwing rustende, sociale stelsels. 5. Omdat groote groepen van ons volk beslist en principieel niet alleen van de kerken, maar ook van het Christelijk ge loof en van het Chriatelyk heil zich los maken, en het theoretische en practische materialisme een macht is in onzen tgd. Het adre» aan d» Tweede Kamer der Staten Generaal tot heffing van graanrechten, uitgaande van landbouwers op Walcheren en N.- »n St. Joosland, was voorzien van 290 handteekeningen. dien naam matigde Tobias De Potter zich zeker nimmer aan wellicht niet tot voldoening zyner superieuren gepractiseerd, en was 't argument slechts een voorwendsel Toch niet, althans daarvan merken we niet» er zat wat anders. We lieten reeds doorschemeren, dat onze Tobias niet met een gerust geweten zgn naamgenoot nit de Apocrifen kon nazeggen„Ik, Tobias, heb al de dagen myns levens gewandeld in de wegen der waarheid en der gerech tigheid." Niet, dat hg niet min of meer godsdienstig was, o ja wel, hg kwam ge- tronwelgk ter preek en zat ook met de gemeente aan 's Heeren Naohtmaal aan, maar zulks sproot meer uit berekening, dan uit behoefte voort. Wie 't niet deed, gold voor gaen man van fatsoen, allerminst ten platten lande. Meester de Potter hield een herberg, zooals we zagen, en zulk een her berg op een Walohersch dorp had in die dagen veel drukker nering dan thans, en de drukste dag was de Zondag. We zgn ni«t in alles achteruitgegaan. Nauwelyks was de preek geëindigd, of 'tjonge volk, en dit niet alleen, ging ter taveerne. Dit baarde natuurlijk ergernis by 't ernstiger deel der Gemeente. Toch war» misschien de zaak nog zoo kwaad niet geloopen voor onzen chirurgyn-herbergier, had hg do er gernis maar binnen de deur gehouden, maar dat deed hij niet. De derde Pinkster is van oudj voor onze plattelandsbevolking een Wolfertsdijk. Vermoedelijk, wel ten gevolge van het natte en koude najaar, werpen verscheidene koeien onder deze gemeente een dood kalf af, waaronder enkele nog al eenige dagen of weken voor hare rekening. Daar de veehoudery en melkerij met deze lage graanprgzen nog al van de beste uitkomsten geeft, is dit nog al een belangryk» schadepost. Bg kon. besluit is op pensioen gesteld d£ kolonel A. E. L. Welian, commandant van het 3de regiment infanterie te Bergen op Zoom, en het bedrag van zijn pensioen bepaald op f2100 'sjaars. Tot lid van den raad te Hontcnisse ter voorziening in da vacature-Thomaes is gekozen de heer Jac. de Waal Dzn, met 141 van de 262 geldig uitgobraohte stemmen. Op den heer P. van Mieghem waren er 85 uitgebrachtterwijl de overige stemmen over verschillende personen waren verdeeld Met ingang van 1 Maart is benoemd tot commies-ontvanger der belastingen te Clinge de heer A. de Vlieger, thans commies-ontTanger te St Kruis. Tot lid der Provinciale Staten in het kiesdistrict Hulst is gekozen de heer F. Hombach (k.) met 931 stemmen. Voorts verkregen de heeren J. Vogelvanger (1.) 415, D. J. Oggel, (a.r.) 254, mr. P. H. W. van Alphen (k.) 83 en R. J. B. van Sons- beek (k.) 39 stemmen. Op voorstel van Burg. en Weth. is door den Raad van Bruinisse met algemeene stemmen benoemd tot plaatsvervangend se cretaris de heer J. M. K. Visser, ambtenaar ter secretarie aldaar. Emigratie naar Canada. Den 24en Juni 1893 werd voor rekening der„Ver- eeniging tot bevordering van Emigratie", seeretaris de heer J. H. F. Gangel Cz., te Harder wyk, voor de tweede maal een aantal huisgezinnen naar Canada uitgezon den. Van zekeren S. Broersma werd thans een schry ven ontvangen, dat door den heer Gangel in Het Oosten wordt gepubliceerd. Daaraan is het volgende ontleend: Ieder die dit wil, roep ik toe kom hier, en gij kunt vooruitkomen. Werkelgk, het is hier niet slecht. Maar kom niet in deze streek als timmerman, schilder, stukadoor of andere ambachten. Gg kunt bier met uw vak alleen niets uitvoeren. Het is heel goed, dat gg het kentsoms kan het goed te pas komen. Maar gij moet met farmen beginnen. En als gij een beetje wilskracht bezit, en niet bang zyt om soms dag „der vreugd gewyd." 't Is of immer bij dat heerlgk feest, tegenover den geest des Heeren, aan Wiens uitstorting de Gemeente denkt, zich de geest der wereld in zgn volle kracht wil openbaren. Ongetwyfeld werd ook in die dagen reeds op de dorpen „den ring gereden" en was 't kermis. En meester De Potter hielp dan dapper mee, om de „vreugd" te vergrooten; hij wist wel waarom. Hg noodigde een speelman in zijn huis, om „voor de jonkheid te spelen," en dit viel wel in den smaak, ook bg ouder jn. Men luisterde, men zong en danste, men dronk en vocht, want 't laatste moest er altyd hg komen. Met diepe droefheid hoerden predikant en kerkeraad van deze handel wijze des dokters, die ze aanmerkte „als een middel tot alle lichtvaardigheid en zondige ydelheden." Reeds in 1662 in de dagen toen vader Lodensteijn te Utrecht zoo g verig tegen allerlei dartelheden de stem verhief had Ds. De Swaef ean strenge waarschuwing in de kerk moeten voorlezen tegen allen, die in hun huis „speelluyden" duldden, of naar 't spelen van „lichtveerdighe deunkens ende dans liedekens" gingen luisteren herhaaldelyk waren personen deswege van 's Heeren tafel geweerd. En zulks geschiedde ook nu, wel opmerkelyk niet met een beroep op de Schrift, maai met een op de oude usan- lie. De schoolmeester-koster, de rg van titels ware nog vry wat langer te maken wat heel hard te werken, dan beloont het u zeker. Het is hier een gezond klimaat. In den winter is het hier streng koud doch men kan er zich naar inrichten, beter dan in Holland en met minder koude. Maar ik raad ook ieder, die hier wil komen, kom niet later dan Aprildan kunt gg is het dan geen koren, toch nog genoeg winterprovisie in den grond poten, zoo- als aardappelen en andere gzoenten. Wat de huismoeders betreft, dien bevalt het hier allen goed. Zg kunnen hier meer en beter voedsel op de tafel plaat sen, dan men in Holland ooit durft te denken. Eieren heeft men altijd genoeg, als men tenminste wilwant de kippen zijn zeer goedkoop. Vleesch kost 3% a 4 cent het pond bij een vierde deel. Wat het brood betreft, dit bakt een ieder zelf, wat een ieder spoedig leert, want het meel is hier bijzonder goed, 2.60 dir. de 100 pond. Suiker kost 10 cent per pond. Het is beter zich hier op de veeteelt toe te leggen, dan op den graanbouw, daar hier voor den laatsten te veel risico is. Het voeder kost in den zomer nietsde provisie is ruim en als men vroeg genoeg oppast, kan men hooi genoeg maken, ook bijna voor niets. Voor ongehuwde personen om uit werken te gaan, zou ik deze streek niet aanraden, daar men hier bijna nimmer het loon kan krygen. Sommige farmers laten het jaar in jaar uit oploopen en gaat men weg, dan heeft men kans nooit geld te krijgen. An deren betalen met vee. Een paar ossen heb ik voor het eerste loon gekregendeze kosten mg 100 dollars. Een er van is een heele bestemaar de andere te slechter uitgevallen; hg is te loom en misschien ook te oud. Zeer noodig zou ik hiervoor een jonge stier of; een os hebben, die reeds werken kan want ik denk niet, dat ik met dien toom in het voorjaar land kan breken. Ook kan ik onmogelijk zonder een wagen. De wagen van het comité is altijd bg M., dat is 24 mijlen van hier en |het zou dus een dag heen en een dag terug kosten om dien te gebruiken. Er i» onmogelijk tgd voor bg al het werk, dat moet geschieden, zooals het land bebouwen, stallen en huis bouwen; terwijl M. hem in denzelfden tijd ook moet gebruiken. Zeer zou ik wenschen, dat met het voor jaar |meer menschen h»rwaarts kwamen. Men kon meer met elkander iets overleg gen en elkander in de drukke bezigheden Cornelis Pleite, moestal de schuldigen hiervan mededeeling gaan doen. Later toonden ze eenparig berouw. Dit berouw schgnt echter bg De Potter weinig diep gegaan te zijn. Spoedig daarna staan weer, als de namiddagkerk uitkomt, de vensters der herberg open en verstoort muziek en dans de plechtige ruste en de gewyde stem ming op den „dag des Heeren." Ds. Re gius vermaande meester Tobias wel, e» hij beloofde dan ook geregeld beterschap, maar zgn beloften te houden schgnt hem te schadelijk voorgekomen te zgn. Zgn vrouw, die buiten 't bereik der kerktucht bleef, daar ze geen lidmaat der gemeente was, gaf evenmin een loffelijk voorbeeld als haar man. Van haar hooren we, dat ze de vrouw van een der kerkeraadsledeu „bont en blauw" sloeg, in tegenwoordig heid nog al van heider mannen, zonder dat een hunner v»or de mishandelde ook trouwens geen katje, om zonder handschoe nen aan te vatten in de bres iprong. Voor dit geval trof èn de beide mannen èn de geslagene de kerkelgke tucht; de eersten omdat ze niet toegesprongen waren, de laatste omdat ze haar man harde woor den toegevoegd had. Waren die oude dagen wezenlyk zooveel beter dan die van heden B- K. W.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1895 | | pagina 1