NÏEUWSBLAD VOOR ZEELAND CHRISTELIJK- HISTORISCH ■g- i)onrfci*ffai| 18 (0cfo6ec. 3legeii(fe laacgang. f De Remonstrantsche Troebelen. Jlo. 8. 1894. lad Zierikzee land. pLEGRAAF". p „Schelde" Midd.-Vliss. k ongeveer oorm. *5,20, *6.35 Namid. 12, 6,-, 6,45, 8,-. rmiddag 5,05, 7,10, Namid. 12,05,1,40, 7,05, 8,05. en 6,35, uit Mid dagen. VERSCHIJNT F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN TDIENST ILB.-ROTTERDAM. pche tijd.) Van Melburg. Poorm. 8.45 9.— 8.45 8.45 9. 8.45 8.45 8.45 8.45 8,45 8.45 8.45 8.45 9.— Tan Rotterdam. roorm. 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 8.15 TDIENST rg en Zierikzee. pee Spoorweg Goes. h. I che tijd. Van Zierikzee Pins. 16 i oenl7 bond.18 Jrijd.19 |ater.20 lond. 21 llaan.22 bins. 23 Cben24 bond.25 J rijd.26 later. 27 lond. 28 taan.29 lins. 30 /oen31 |-0P ZOOM-THOLEN naar Tholen, 5,30 5,30, 8,05, 9,15. |rgen-op-Zoom 6,10, 16,15, 8,45. Ip-Zoom n. Halsteren paar Tholen 15 min. ^DIENST. 'smorg. 'smid 1 7.— 3.— 7.50 3.— i 6.30 3.— 1 7.50 3.— 1 7.50 3.— 11.30 7.50 3.— i 7.50 2.— 7.50 3.— 6.— 3.— 7.50 3.— 7.50 3.— 11.30 6.30 3.— 7.— 3.— 7.50 3.— Igen plaatsen, the tijd). /an Rotterdam linsdag 16 11.— 7 oensdag 17 10.30 )o.iderdagl8 10.30 /"rijdag 19 10.30 Katerdag 20 10.30 Kondag 21 10.30 laandag 22 11. dinsdag 23 11. 7oensdag 24 10.30 )onderdag25 10.30 /rijdag 26 10.30 Katerdag 27 10.30 Kondag 28 10.30 Iaandag 29 11. )insdag 30 11. 7 oensdag 31 10.30 an Antwerpen oensdag 17 7. rijdag 19 7, ondag 21 l._ "oensdag 24 2.30 /rijdag 26 3.30 Kondag 28 5.30 Woensdag 31 7. Van Rotterdam: Voensdagl7 10. /"rijdag 19 10. laandag 22 10.30 Voensdag24 9.30 rrijdag 26 10. [aandag 29 10.30 Voensdag 31 10. )IENST E VEER—GOES. dering van Dinsdag* ertrek Veer 's morg. s avonds 5,uur. morg. 8,21, 'snamid. avonds 6,30. Des s morg. 9,'s av. ot Ostende), 's nam. van het Veer ver door naar den trein, ekt. -r- elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE VAN G. M. KLEMKERK, te Goes en Dronkenschap. Artikel 5 van Patrimoniums Program protesteert ook tegen de dronkenschap, ge lijk ze door den Staat tot eene gepermit teerde zonde is verheven en al meer de kan ker onzer volkswelvaart wordt. Klachten aanheffen over de vele geval len van drankmisbruikstatistieken onzer gevangenissen en rechtbanken te baat nemen, lange betoogen houdenhet verband tusschen dronkenschap en armoede (pauperisme) aan- toonengeen der lezers die het van ons verwacht. Het zou water naar de zee dragen zijn. Ieder is overtuigd dat wij hier te doen hebben met een nationaal kwaad dat be denkelijke afmetingen heeft verkregen. Volstaan wij slechts met de herinnering dat jaarlijks in Nederland 80 miljoen geofferd wordt aan den drankgod, en dat een groot contingent daarvan geleverd wordt door defn kleinen man, door kringen waar men het hardst klaagt over der tijden nood en de hopeloosheid van den strijd om het bestaan. Allen die zich in den strijd tegen den sterken drank aan onze zijde stellen, hebben aanspraak op onzen dank; zij mogen dan Patrimonium of Volksbond, Heilsleger-of Sociaal democraten heeten. Onze taak om over de dronkenschap te schrijven is dus een zeer gemakkelijke. Veroorloven wi] ons daarom een uitstapje door Nederland, om te onderzoeken; hoe 'tinet de verhouding der drankgewoonten in de verschillende streken staat. Ongeveer 9 liter sterken drank wordt in Nederland dagelijks per hoofd gebruikt. In verscheidene streken wordt van dit middencijfer tamelijk afgeweken. In Limburg wordt slechts 3, in Zeeland nog geen 6, in Groningen daarentegen 11 '/s liter dagelijks per hootd gebruikten in Utrecht, Noord- en Zuid-Holland is dit niet veel beter., In Friesland bedraagt bet ge bruik nog geen 7 liter; daar is,bij vorige jaren vergeleken, een aanmerkelijke terug- 10) FEULLETON Sehotte bracht nog denzelfden dag het verzoek van Waleus bij gedeputeerde staten en bij de rechtbank over. En nog dienzelfden dag bracht Sehotte hem de boodschap terug, dat De Groot en Hooger- beets niet ter dood veroordeeld waren en dat de fiscalen aan Oldenbarneveld het doodvonnis reeds hadden aangezegd, waarom verlangd werd dat Waleus zich zoo spoe dig ntogelijk bij hein zou vervoegen. Waleus reisde terstond naar Den Haag en werd bij den raadpensionaris toegelaten. Het was ongeveer zes uur in den avond Hij vond hem zeer aangedaan en bezig brieven ^te schrijven aan zijn vrouw en kinderen. Op zijn groet en de betuiging van Waleus' leedwezen hem in zoo droef een omstandigheid te moeten zien, antwoordde Barneveld, zeer ontroerd „Zijt gij een predikant Ik heb er geen noodig. Ik ben een oud man en een Christen en weet wel hoe mij te gedra gen. Ik ben nu bezig met huiseLijke zaken." „O, daaraan twijfel ik niet," was het bescheiden antwoord van den prediker, „maar ook een oud Christen krijgsknecht is het in zijn uiterste nuttig dat zijn ken nis der waarheid opgewekt en door ver maningen en troostredenen versterkt wordt. Maar ik wil u niet hinderen in uw hui selijke zaken. Ik zal wel wachten tot gij daarmee klaar zijt." En hiermede zette hij zich in een anderen hoek van het groote vertrek neer. Hierop volgde een uur van diepe stilte. Beiden zwegen. De raadpensionaris schreef zijn brieven, las ze nog eens over, en sloot en verzegelde ze. gang te bespeurenwel een bewijs dat de welvaart verminderde en de sociaal demo craten vrucht zien op hun drankbestrijding. Ook Noord-Brabant wijst op een gebruik van nog geen 7 liter. Doch daar wordt, gelijk als in Limburg en Zeeuwsch Vlaan deren, veel bier gedronkenook zullen daar nog wel smokkelaars gevonden worden. Drente en Gelderland verbruiken 8, Over- ijsel 9V2 liter daags per hoofd. Slechts één gemeente in Nederland is er, waar, volgens de officieele cijfers, geen drankgebruik is. Er zijn namelijk geen vergunningen. Toch beweert een schrijver in de Fiscus dat er daarom wel gedronken wordt. Het is Katwoude, welker be woners hun borreltjes te Monnikendam gaan gebruiken. In Noord Brabant zijn stevige drinkers. Bovenaan staat Heusden met 21 liter; dan volgen Eindhoven met bijna 18, en Waalwijk met ruim 17 liter; iets lager Breda en Geertruidenberg met nagenoeg 15 liter. Bergen op Zoom heeft een drank gebruik van 11, Osch van 10!/a liter.. Ver schillende grensdorpen hebben slechts een gebruik van tusschen de 1 en 2 liter. Til burg, schoon eene fabrieksplaats, heeft nog geen 9 liter dagelijkseh gebruik per hoofd zij is de eeuige onder hare nijvere zusters die zich als zoodanig onderscheidt. Andere fabrieksplaatsen loopen tot meer dan 20 liter. In Gelderland prijken Zaltbommel met I8V3, Doesburg met 16enTielmet 15 liter bovenaan. Ook Arnhem en Nijmegen, 15, Zutfen, tl1/?, Doetinchem en Wageningen, 13, wijzen een tamelijk hoog cijfer aan; ter wijl Hemmen, met liet geringste drank gebruik, nog geen halven liter aanwijst. Harderwijk verbruikt slechts 8 liter. In Zuid Holland wordt de fabriekstad Leiden met baar 16 liter nog overtroffen door het dorpje Veur met zijn 21 liter per hoofd. Dan volgen Rotterdam, Den Haag en Delft, met 14 liter; de overige steden zijn iets minder. Schiedam heeft slechts een officieel gebruik van ö'/s liter per hoofd. Maar hoeveel onveraccijnsde en dus onver- Daarna brak bij dit pijnlijke stilzwijgen af. „Wie zijt ge 7' „Ik ben Anthonius Waleus, en kom van de Dordtsohe Synode. De heeren rechters deden mij van daar ontbieden om U in uw laatste oogenblikken bij te staanen ik wenscli hartelijk U met mijn troost te mogen dienen." „Ik kende u wel van naam, doch niet van aangezicht. Hoe is de Synode af- geloopen E11 hierop vertelde de Leidsche prediker in het kort de besluiten der Synode. „De leer der remonstranten" zoo sprak hij- „is door Buitenlandsche- en Neder- landsche Theologanten veroordeeld en er zijn Canones vastgesteld met volkomen eenstemmigheid. „Van de Nederlandsche leeraren ver wondert mij dit niet", antwoordde de ge vangene, „maar hoe de Buitenlandsche op dit punt zoo eensdenkend konden zijn, ik verklaar u het niet te begrijpen. Hoe ver klaren zij dan" zoo ging hij voort „hoe verklaren zij dan (Tie Schriftplaatseh Eu hij noemde eenige teksten die het Eeinonstrantsehe gevoelen schenen te be gunstigen. Waleus verklaarde hem diedoch de arme man verzette zich tegen zijn uitleg ging. Hij had een andere lezing over die, teksten. Gelukkig dat Waleus het gewicht dezer ure besefte en met kalmte en in verstan dig gekozen bewoordingen hem bij het gewicht van het oogenblik bepaalde. „Zou het geen tijd worden, heer Barne veld, dat wij liever over eigen zaligheid gaan denken, onze zondenschuld voor God be lijden en de vergiffenis daarvan van Zijne genade afsmeeken Dat woord zondenschuld wilde er echter bij den ouden man niet in. Hij vreesde diarmede de wettigheid van zijn doodvonnig te erkennen. Hij begreep niet dat zijn ge- valschte brandewijn wordt daar niet ge dronken Wijngaarden heeft het geringste drankge bruik: nog geen liter. In Noord Holland spant Pnrmerend de kroon mot haar 17 literdaarop volgt Am sterdam met 14 liter. Urk en Marken ver bruiken slechts l'/i liter; Wieringen 5'A liter per hootd. Enkele dorpen als Korten- hoef, Opperdoes, Broek op Langcndijk, en andere hebben insgelijks een verbruik van nog geen 2 liter daags per hoofd. In Zeeland geniet Zierikzee de twijfel achtige eer van het grootste drankgebruik 13 liter; terwijl Middelburg met 12l/s, Vlis- singen met 10 en Goes met 9 liter daags per hoofd haar volgen. Het geringste drank gebruik hbbben Klinge en St. Jansteen, elk met V2 literKoewacht en Overslag elk met 1 liter per hoofd. Doch het zou kun nen gebeuren dat het hier niet alles even zuivere koffie was. Gunstig steken echter af de daarop volgende gemeenten Vrouwe polder, St. Laurens en Serooskerke met ruim l'/a liter. In Utrecht komen eerst Amersfoort met ,151/2, Utrecht en Loeuen met 15 liter aan; terwijl Lpenen, Baarn, Vreeswijk, Wijkbij Duurstede met 12 h 13 liter volgen. Acht tienhoven is zeer matig. Daar wordt slechts 7,o liter per hoofd daags verdronken. In Friesland noemen wij Sneek en Leeu warden elk met 16, Dokkum en Bolsward elk met 13, Harlingen met 12 alle overige gemeenten hebben een geringer drankver- brnik doch de minste onder bare zusteren Dantumadeel verdrinkt nog 3 liter. In Overijsel wonen drinkers. Daar leest men Almelo 23, Oldenzaal 19, Enschedé 18, Goor, Deventer en Hen- geloo 17, Delden en Zwolle 16 liter. Hier tegenover verschillende dorpen met zeer weinig drankverbruik; 0. a. Wilsum Vio liter. In Drente staat Meppel boven aan met 15 liter, Assen en Zuidlaren volgen met 14 liter. Slechts 2 gemeenten zijn daar tamelijk matig in liet drinken, te weten Buinen en Zuidwolde, elk met 2 litdt. beele verdorven natuur, zijn zondig bestaan zijn doemsohuldigheid voor God bedoeld werden. Slechts voor de naar zijn inzien valsche beschuldigingen van den laatsten tijd had hij oor en gedachten. Een stortvloed van woorden, van diepe jammerklachten overstelpte daarbij den prediker. Is het te verwonderen dat de arme man, die zoovele weken gezwegen had, gebruik maakte van de gelegenheid om zijn 0verkropt gemoed te ontlasten? En met al de bitterheid eener lang ge schudde en gepijnigde ziel, met ai den weedom vaneen fel gesprangd en geschokt gemoed, met al de wanhoop van het mis kende plichtgevoel en der diepgewonde eerzucht sprak hij het uit „lk ben verhoor! door mijne vijanden. Vijanden die mijne goede bedoelingen mis kend, vele kleinigheden breed uitgemeten hebbendie hunne donkerste schaduwen lieten vallen op de onschuldigste zaken. Zelfs het schrijven aan den Engelsclien ge zant, een vertrouwelijk vriendschappelijk schrijven hebben zij in ernst opgenomen. Dat ik de vrijheden en privilegiën van Holland heb willen voorstaan, werd mij tot een misdrijf aangerekend. Ziedaar nu het loon van 43 jaren onvermoeiden ar beid en zorg in dienst van den Staat E11 de miskende staatsman barstte in luid snikken uit. Ook Waleus weende. „Gij ook Waleus", zoo ging hij voort, „gij zijt met mijn ongeluk bewogen". En van nu aan gaf hij hem zijn volko men vertrouwen. Hij deed hem nog enkele mededeelingen. „Ik ben niet op de hoogte met al wat er gebeurd is, om alles zoo te kunnen beoordeelen", verontschuldigde de prediker zich„maar één ding weet ikdat uwe rechters eenmaal het vonnis voor God zul len te verantwoorden hebben". „Dat is zoo", luidde het stugge ant- van 1 5 regels 25 centiedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Limburg heeft de matigste gemeenten. Valkenburg heeft liet grootste drankgebruik: 16 liter het kleinste drankgebruik liter (5 centiliter) heeft Rijkholt. Vele gemeen ten hebben een ongeveer even gunstig eij fer. Doch gelijk wij reeds bij den aanvang zeiden in Limburg wordt veel bier ge dronken. Anders zou Maastricht met baar rijke brouwerijen wel een grooter drank- cijfer dan 3 liter per dag en per hoofd vertoonen. Ten slotte merken wij op dat de Neder landsche natie jaarlijks ruim 25 miljoen aan accijns op het gedistilleerd opbrengt, dat is f5,52 per hoofd; terwijl de accijns op het geslacht slechts 65 cent per hoofd oplevert. Er wordt derhalve naar verhouding heel wat meer drank dan vleesch gebruikt en dat terwijl de behoefte naar vleesch als volksvoedsel zoo groot is en het drankge bruik de menschen lichamelijk en zedelijk doet achteruitgaan. En de Nederlandsche Staat durft die nog langer ieder jaar 25 miljoen gulden van het Nederlandsche volk aannemen, die uit zoo bedenkelijke bron hem zijn toe gevloeid Te Amsterdem stemmen do kiezers niet graag. Van de 23000 stemden er gisteren slechts 2500 voor een lid der provinciale staten. Een voorloopig overzicht van den stand der partijen in de Belgische kamer van afgevaardigden luidt als volgt. Vroegere stand der partijen 93 clericalen, conservatieven of roomschen. 59 liberalen en radicalen. Thans werden gekozen 77 clericalen, 7 liberalen jen radicelen en 12 sociaal democraten. Herstemmingen 56. In enkele districten waar liberalen met clericalen in herstemming komen, rekenen eerstgenoemden op den steun der sociaal woord. Oldenbarneveld had weder de oude stroefheid aangenomen. „Maar zij hebben niet geoordeeld naar hetgeen vroeger wet tig was maar naar hetgeen zij nu voor wettig houden". Het werd tijd om op het onderwerp, waarvoor Waleus gezonden was, terug te komen. „Maar er moet toch erkentenis van schuld zijn", merkte Waleus aan. „Hoe kan de Heere ze anders vergeven Als David moet gij ook uwe verborgen zonden be lijden." „Dit deed ik reeds", antwoordde de ge vangene. „En waarop rust nu uwe hoop van ver geving Hoe gelooft gij zalig te worden?" „Door het geloof in Christus, gepaard met goede werken." „Gij hebt gelijk", merkte Waleus aan, „maar die goede werken zijn vruchten des geloofs, niet door eigen vrijen wil verkre gen maar door de genade Gods verleend, ingevolge Zijn van eeuwigheid genomen besluit." „Dit geloof ik", herneemt Barneveld. „Reeds als jongeling, toen ik nog te Hei delberg was, deed ik diten ik heb in deze leer altijd volhard." „Dan zijt gij ook niet van het Remon- strantsche maar van het Contra-Remon- strantsche gevoelen geweest zegt Waleus na eenig nadenken. „Zeker", antwoordt de Raadpensionaris, ik heb alleen bezwaar tegen de Praedes- tinatie, tegen de leer der Voorbeschikking, zooveel den verdoemden aangaat". „Die zwarigheid is weg te nemen, heer Barneveld, door het besef dat de goddeloo- zen verdoemd worden wijl zij nagelaten hebben hetgeen zij door de krachten der natuur hadden kunnen doen. Deze zwa righeden drukken ons gereformeerden niet. Integendeel, wij zijn ze altijd voor. gekomen. Gij hadt dus niet de Remon. democraten, wijl zij van plan zijn dezen te steunen in districten waar sociaal democra ten met clericalen in herstemming zijn. De winst bij de herstemmingen zal dus grootendeels voor de liberalen en hunne soci aal democratische bondgenooten zijn. Zelfs de 7 zetels die de liberalen nu wonnen, konden zij slechts niet behulp van radicalen en sociaal democraten veroveren. Nergens kunnen zij zelfstandig één zetel den hunne noemen. De nederlaag is dus wel groot. De nu afgeloopen verkiezingen voor het NoorweegscUe storthing („de tweede kamer" in Noorwegen) hebben iets te zeggen aan de regeeringen in alle landen waar de sociale nooden gepaard gaan met drukkende belastingen onder het bestuur van een libe raal- conservatief- roomsch ministerie gelijk bijvoorbeeld in Nederland. In Noorwegen hebben in de laatste iaren bij verkiezingen de radicalen bij de stem bus herhaaldelijk gezegevierd. Gezegevierd niet het minst door den steun der plattelandskiezers, allen voor het grootste deel godsdienstige orthodoxe mensehen. Ook te Ciristiania wierpen de radicalen de conservatieve zittende leden uit om ze door radicale nieuwelingen te doen ver vangen. Zoo bestaat nu dc Noorscbe Storthing, ge lijk dejFolkesthing, voor tweederden uit radicalen. En zulks, niettegenstaande de groote meerderheid der kiezers nog vast houdt aan de belijdenis barer (luthersche) vaders. Hoe dit mogelijk was? Er heerscht in Noorwegen; in de grootste steden en op het platteland groote armoede de belastingen drukken daarbij zeer en dit te zamen genomen doet de eenvoudige landlieden hunkeren naar eene losmaking van den band met Zweden, van waaruit zij nu al sinds jaren door eene liberaal- conservatieve minderheid worden geregeerd. Hunkeren naar de overwinning der radi- stranten maar de Contra-Remonstranten moeten voorstaan". Oldenbarneveld zweeg een wijle en bracht toen langzaam uit „Er was nog een andere reden voor. Ik had het plan om den Contra Remonstran ten vrijheid van godsdienstoefening te ver- leenen en tegelijk de Remonstranten tegen verdrukking te beschermen". „Maar het tegendeel is toch gebeurd Overal zijn de gereformeerde predikanten van den predikstoel gezet en door remon stranten vervangenen dit voornamelijk beeft bet volk in opschudding gebracht". Weer een oogenblik stilte, gevolgd door de verlegen betuiging van den raadpensio naris „De anderen hebben mijn plannen niet op behoorlijke wijze gediend". De predikant zuchtte eens. „Het schijnt", merkte hij op, dat gij eenige dingen verzwijgt. Er is geen op recht berouw, geeu ware verootmoediging in u. Alleen wie zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid verkrijgen." Nog meerdere gesprekken werden ge voerd, waarbij ten slotte de leeraar alleen het woord kreeg. Dit duurde tot de bood schap kwam dat het avondeten gereed was, waarop Barneveld Waleus verzocht te blijven. Hij verzocht Waleus het gebod te doen diende hem voor van hetgeen er was, dronk hem toe; gedroeg zich of hij in zijn eigen huis was; en behandelde zyn gast met de grootste bedaardheid. Hij zelf at „rijklijkjens" als iemand die verstrooid van gedachten, maar er niet door terneergedrukt is. Hij wilde echter geen wijn drinken, om bij de woeling zijner gedachten de bedaarde gestemdheid waarin hij was niet te verliezen. Wordt vervolgd,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1894 | | pagina 1